Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 64 van de 64 [ 1598 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64
Plaats een nieuw onderwerp

Feminisme

Profiel   

Maar bungbean dat is ook prima. Alleen ik kom uit de kinderopvang en je wilt niet weten hoeveel mensen ik aan mijn tafel heb gehad die aangaven dat het door de eigen bijdrage en het hoge inkomen niet loonde voor hen om meer te werken. Dus de vrouw werkte dan meestal minder als de man en vond dat vaak helemaal niet leuk. Het moet niet hé!! Maar nu is het voor teveel tweeverdieners niet lonend om meer te wetken als dat nu gebeurt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 16:29 

Profiel   

Ah op die manier bedoel je.
Ja, dat moet inderdaad beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 18:34 

Profiel   

naranja1 schreef
Dus er is een baarmoeder en vrouwen met kinderen nodig om migratie te krimpen?

Dat heeft juist alles met dit topique te maken. Voor mij iniedergeval.

Feminisme is voor mij dat mensen mochen beslissen over hun eigen lichaam. Hier mis is: dat een man de belist voor mij of ik wel of geen kinderen moet krijgen. En dat een man een uitspraak doet over de baarmoeder en het lichaam van een vrouw.

Sorry hoor maar je bent compleet op hol geslagen. Je mag als vrouw beslissen over je eigen lichaam, geen man beslist over jouw lichaam en verplicht jou kinderen te krijgen, helemaal NIEMAND! Echt vet over de top jouw reactie.
Voor de zekerheid even laten lezen aan 2 zussen en een buurvrouw en die begrijpen je felheid ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 18:47 

Profiel   

anjali schreef
Maar, het krijgen van steeds meer kinderen lost niets op. Want in feite zijn er al meer dan genoeg mensen. Omdat helaas de mensheid slecht met de natuur omgaat zou het in ieder geval beter zijn als de bevolkingsaanwas niet ongeremd doorgaat. En dat is niet slecht voor de economie want die baseert zich toch op natuurlijke grondstoffen die op de huidige manier in rap tempo uitgeput raken. Volgens de Noord-Amerikaanse Indianen is de aarde onze moeder. En als je die vergiftigt en uitbuit dan gaat de mensheid er zelf ook aan want dan kan zij ons niet meer voeden en verzorgen.

Eens

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 19:33 

Profiel   

Mungbean schreef
Als je enkel mensen verplaatst worden het er niet meer, ze zijn dab enkel op een andere plek.

Maar aangezien mensen ook uiteindelijk gewoon zoogdieren zijn, zit er ook gewoon nog de belangrijkste evolutionaire drijfveer in: „bestaan van soort“
Ofwel: voortplanten.
Je kunt hoog en laag springen, maar de drang tot voortplanten (bestaan van soort) zit biologisch zeer diep geworteld.

Wat mensen in tegenstelling tot de meeste dieren ook enorm belangrijk vinden is bestaan van individu. En dat is waar de problemen in feite ontstaan: we leven te lang (of werken te kort).

Ik heb vrij weinig voortplantgevoelens in mij. Dus dat is niet bij elke persoon zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 19:35 

Profiel   

CharleyT schreef
naranja1 schreef
Dus er is een baarmoeder en vrouwen met kinderen nodig om migratie te krimpen?

Dat heeft juist alles met dit topique te maken. Voor mij iniedergeval.

Feminisme is voor mij dat mensen mochen beslissen over hun eigen lichaam. Hier mis is: dat een man de belist voor mij of ik wel of geen kinderen moet krijgen. En dat een man een uitspraak doet over de baarmoeder en het lichaam van een vrouw.

Sorry hoor maar je bent compleet op hol geslagen. Je mag als vrouw beslissen over je eigen lichaam, geen man beslist over jouw lichaam en verplicht jou kinderen te krijgen, helemaal NIEMAND! Echt vet over de top jouw reactie.
Voor de zekerheid even laten lezen aan 2 zussen en een buurvrouw en die begrijpen je felheid ook niet.

Ik heb de reacries op internet ook gelezen en ik weet daardoor dat ik niet de enige ben :);)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 19:41 

Profiel   

Ik bedoelde met mensen „de mens“, het gemiddelde in de polulatie, niet iedere individu.

Zelf haal ik het kind gemiddelde ook niet.

Linksom of rechtsom, vergrijzing is reeel en dat kan niet gestruisvogeld worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 20:43 

Profiel   

Mungbean schreef
Ik bedoelde met mensen „de mens“, het gemiddelde in de polulatie, niet iedere individu.

Linksom of rechtsom, vergrijzing is reeel en dat kan niet gestruisvogeld worden.

In sommige landen (Europa en Japan bijv.) is er inderdaad vergrijzing. Maar dat kun je niet oplossen door meer babies te gaan krijgen, want ook die zullen tenslotte oud en grijs worden en daardoor de grijze massa nog veel meer vergroten! Dus het "probleem" wordt daardoor met uitstel zeer verergerd!Ik vind trouwens dat er sprake is van ernstige discriminatie, nl. leeftijdsdiscriminatie. In de U.S.A. had je een protestgroep daartegen, genaamd "De grijze panters".

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 12:24 

Profiel   

Anjali het lijkt net alsof jij een alleen spraak houdt en niet leest dat mensen het met je eens zijn en aangeven dat er wel iets mee gedaan moet worden. Dat is niet meer kinderen krijgen, daar heeft omzicht het ook niet over, maar voor de huidige generatie (lees mensen die inmiddels geboren zijn) zal er wel op geanticipeerd moeten worden anders kunnen die hun oude dag aan alle kanten schudde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 12:42 

Profiel   

pien_2010 schreef
Anjali het lijkt net alsof jij een alleen spraak houdt en niet leest dat mensen het met je eens zijn en aangeven dat er wel iets mee gedaan moet worden. Dat is niet meer kinderen krijgen, daar heeft omzicht het ook niet over, maar voor de huidige generatie (lees mensen die inmiddels geboren zijn) zal er wel op geanticipeerd moeten worden anders kunnen die hun oude dag aan alle kanten schudde.

Wat vind jij dan dat er zou moeten gebeuren, want dat is me niet duidelijk uit jouw post?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 13:04 

Profiel   

Er zal geld opzij moeten gezet worden voor de huidige jongste generatie zodat zij ook nog pensioen hebben en ik denk oprecht dat er zoveel talent wereldwijd rondloopt dat het heel goed zal doen in de zorg op alle niveaus maar ook op andere plekken zoals hand werkers als mensen die meer bureau cq IT functies hebben. Alleen moet je daar wel voor openstaan en een goed en eerlijk leefklimaat weten te creëren met de daarbij horende eerlijke betalingen en goede huisvesting.

Dus erg veel werk aan de winkel. Het negatieve,ook als het gaat om arbeid uit andere landen, vind ik dus erg kortzichtig en als Nederland niet oppast dan zijn andere landen ons voor en vissen d Nederlanders achter het net en hebben alleen maar grote tekorten overal.

Als ik kijk in Spanje, daar zie je in de havens heel veel Afrikaanse jongeren die als vissers worden opgeleid (soms zelf eigenaar van een boot zijn) en/of meehelpen op de schepen cq in de havens. De jonge gasten werken erg hard en doen het goed! Slim van Spanje dat zo graag vis eet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 13:19 

Profiel   

anjali schreef
Mungbean schreef

In sommige landen (Europa en Japan bijv.) is er inderdaad vergrijzing. Maar dat kun je niet oplossen door meer babies te gaan krijgen, want ook die zullen tenslotte oud en grijs worden en daardoor de grijze massa nog veel meer vergroten! Dus het "probleem" wordt daardoor met uitstel zeer verergerd!Ik vind trouwens dat er sprake is van ernstige discriminatie, nl. leeftijdsdiscriminatie. In de U.S.A. had je een protestgroep daartegen, genaamd "De grijze panters".

Quote je niet de verkeerde?
Ik heb nergens gezegd dat er meer babies moeten komen.
Enkel dat ik begrijp waarom nu nagedacht moet worden hoe dit migratie (let op: migratie, NIET een fokprogramma) zal beinvloeden.

Wat is jouw oplossing?
Wellicht is het voor jezelf hopelijk nog net niet relevant, maar wat zou je de jonge generatie adviseren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 17:35 

Profiel   

@Mungbean: Een oplossing voor de wereldproblemen heb ik ook niet. Was dat maar zo. Overigens zou men toch niet luisteren naar iemand die goede ideeen heeft .Het van overheidswege bemoeien met het wel of niet krijgen van kinderen van hun bevolking vind ik erg fout. Door de 1-kind politiek in China zijn er nu veel meer mannen dan vrouwen want als ze er maar 1 mochten dan moest dat een jongen zijn. (Deze politiek is nu afgeschaft). Ook in India willen ze liever jongens dan meisjes met hetzelfde resultaat dat er heel veel mannen "over" zijn. Maar daar kwam\komt het niet door de regering maar door de eigen cultuur van het volk. Dat is dan misschien weer een terug-opstapje naar het feminisme waar dit topic eigenlijk over ging maar wel heel ver van afgedwaald is intussen. Dat er dus landen zijn waar meisjes veel minder waard zijn dan jongens en zelfs als een last worden beschouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 18:18 

Profiel   

En wie doet dat dan precies? Dat bemoeien met hoeveel kinderen je moet krijgen (behalve China en evtl. Rusland+Hongarije met hun premies).

Dat laatste is inderdaad heel treurig.

Overigens ook erg verdrietig is het jongste verbod op spreken in het openbaar door vrouwen door de Taliban in Afganistan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 18:38 

Profiel   

"Het van overheidswege bemoeien met het wel of niet krijgen van kinderen van hun bevolking vind ik erg fout."

Dit is wat ik bedoel. Ik denk dat we met mensen als omzich die dit soort dingen zeggen (niet letterlijk, maar wel inplicieren). Dat we dit misschien wel niet direct maar wel krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 22:00 

Profiel   

Dat vind ik ook fout.

Alleen die stelling komt in de link die je stuurde totaal niet naar voren.
Er is niks in dat stuk wat wijst op “ Het van overheidswege bemoeien met het wel of niet krijgen van kinderen van hun bevolking”.
Het STAAT er gewoon niet en wordt ook nergens geïmpliceerd dat het een oplossing is om meer kinderen te maken.
Sterker nog: er staat dat dat níet de oplossing is, dat meer kinderen krijgen niet gaat gebeuren en dat we dus moeten zoeken naar oplossingen voor de vergrijzing die ons te wachten staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 22:03 

Profiel   

Ik heb een wat minder gekleurde bron gezocht.
Die uitspraak waar op gehakt wordt is eigenlijk maar een piep klein ondeeltje geweest.
Hij heeft in die lezing blijkbaar ook gezegt;
‘Ieder mens verdient respect en waardering, niet alleen om wat je doet, maar simpelweg om wie je bent. Een mens is meer dan zijn economische waarde.’
https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... t-1429115/

Ik quote trouwens mijn eigen post van een tijdje terug nog even. Dit gratis online evenement is volgende week. Afgezien van representatie van geslachten en genders in de gezondheidszorg zit er ook een sessie in dat gaat over:
Session IV: Women's Sexual and Reproductive Rights Panel

Mungbean schreef
Breaking Barriers for Gender and Health Equity Through Research
10-11 september virtuel event

https://natureconferences.streamgo.live ... 74201271=1

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 22:18 

Profiel   

naranja1 schreef
"Het van overheidswege bemoeien met het wel of niet krijgen van kinderen van hun bevolking vind ik erg fout."

Dit is wat ik bedoel. Ik denk dat we met mensen als omzich die dit soort dingen zeggen (niet letterlijk, maar wel inplicieren). Dat we dit misschien wel niet direct maar wel krijgen

Eens. Met dat verschil dat IK vind dat hij dat niet impliceert en ik stond voor het feminisme al lang geleden op de barricade en heb vrouwenstudie gedaan. Ik zie het echt niet in dit stukje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-24 08:12 

Profiel   

Ik vind de uitspraken van Omtzigt nogal wanstaltig, vooral omdat hij 2 Afrikaanse landen als tegenwicht gebruikt. Geen idee waarom hij dat doet want het geboortecijfer van die landen kan best hoger liggen maar hij zegt niks over de overlevingskansen. Dus wat bedoelt hij er mee?

Er is een probleem met vergrijzing in Nederland (en de wereld) en niet zo zeer met krimp. Een belangrijk deel daarvan wordt veroorzaakt doordat mensen ouder worden. En dat hoeft helemaal geen probleem te zijn wanneer de oude mensen maar gewoon kunnen blijven bijdragen aan de maatschappij in plaats van extra (zorg)druk te leggen. Het is belangrijk dat mensen, naast dat ze ouder worden, ook gezond blijven. De huidige gezonde leeftijd (dus voordat er ernstige klachten ontstaan) is op dit moment iets van 60 jaar (voor vrouwen ligt die lager dan voor mannen). Ik zie niemand iets doen aan dat probleem -O-
Alleen maar extra babies krijgen om de toenemende zorgdruk te kunnen opvangen lijkt mij nogal onzinnig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-24 13:21 

Profiel   

Het gat tussen welvarend en minder welvarend is daarbij echt schokkend groot.
Bij de welvarende groep is het dik boven de 70, bij de niet welvarende groep inderdaad rond of zelfs onder de 60. Zo‘n 15 jaar verschil!
Het gemiddelde ligt wel hogen dan 60 trouwens.

Het is extreem treurig dat dit in een economisch stabiel land nog altijd zo enorm veel verschil maakt.
Dat was bij covid ook glashelder. Een van de grootste risicofactors op sterven was uit een laag sociaaleconomisch niveau komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-24 19:53 

Profiel   

Mungbean schreef
Het gat tussen welvarend en minder welvarend is daarbij echt schokkend groot.
Bij de welvarende groep is het dik boven de 70, bij de niet welvarende groep inderdaad rond of zelfs onder de 60. Zo‘n 15 jaar verschil!
Het gemiddelde ligt wel hogen dan 60 trouwens.

Het is extreem treurig dat dit in een economisch stabiel land nog altijd zo enorm veel verschil maakt.
Dat was bij covid ook glashelder. Een van de grootste risicofactors op sterven was uit een laag sociaaleconomisch niveau komen.

Een belangrijke reden van vroeg ziek worden en sterven is (veel) roken. Het schijnt dat "minder welvarenden" vaak ook zwaar roken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 12:55 

Profiel   

En dan om nog even terug te keren tot het feminisme: Vroeger rookten vrouwen meestal niet, maar zij gingen het een teken van emancipatie vinden om dit ongezonde mannelijke gedrag te gaan nadoen. Echt stoer, als vrouw met zo'n sigaret! :+ Met als resultaat dat vrouwen nu net zo vroeg ziek worden en doodgaan al mannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 13:00 

Profiel   

Anjali, dat is echt veel te oppervlakkig (en neigt tot victim blaming).
Het gaat heel ver tot op het niveau dat sommige kritische onderzoeken of medisch support niet perse toegankelijk zijn als je weinig opleiding hebt, weinig geld hebt of geen eigen vervoer hebt.
Tevens is het niveau van uitbuiting bij laag betaalde beroepen hoger waardoor deze mensen eerder „kapot“ zijn en ook minder mindelen hebben om daar aan te ontsnappen.
Voor sommige bevolkingsgroepen zijn ook geen basis waarden bekend en is de werking van medicatie onvoldoende onderzocht.

Er sterven bijv. veel te veel vrouwen aan een hartinfarct omdat:
A) de symptomen niet herkend worden (anders dan bij mannen)
B) de symptomen vaak afgedaan worden met „je bent gewoon in de overgang“
C) mensen en vooral mannen veel minder vaak een publieke defibrillator gebruiken bij een incident bij een vrouw omdat ze domweg „bang“ zijn om vrouwelijke borsten aan te raken. Immers is nagenoeg alle info en basis EHBO op basis van platte borstkassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 15:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 64 van de 64 [ 1598 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen