Forums » Algemeen » [NM] Nieuws en Maatschappij |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 434 van de 472 [ 11796 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 431, 432, 433, 434, 435, 436, 437 ... 472 Volgende |
|
Plaats een nieuw onderwerp |
Algemeen politiek discussie topic nummer 2 |
---|
karuna | |
Bij een nexit is er geen eu meer voor nederland. En dan dus ook geen europese subsidie uiteraard
|
Laatste bericht |
Geplaatst: 18-09-24 18:01 |
Shadow0 | |
Ik word hier zo ongelofelijk treurig van. In onze samenleving, en in plaats van er wat leuks van te maken alleen maar discussie over hoe het minder en slechter gemaakt kan worden.
|
Geplaatst: 18-09-24 18:07 |
journee | |
karuna schreef Bij een nexit is er geen eu meer voor nederland. En dan dus ook geen europese subsidie uiteraard Tijdens het debat gaf hij duidelijk aan geen nexit meer te willen, sinds vorig jaar geloof ik? Maar wel wil hij proberen op sommige punten meer invloed als land te kunnen uitoefenen binnen de Europese unie. (dat noemde hij kleine nexit?) Maar echte nexit is dus niet meer aan de orde. Moet ook zeggen dat het me verbaasde hoe hij dit ook in alle redelijkheid kon onderbouwen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. |
Geplaatst: 18-09-24 18:15 |
journee | |
juval schreef beetje zwak van Jetten dat hij gaat lopen miepen dat het kaartje voor de F1 in Zandvoort, of een ticket voor de toppers door de BTW verhoging duurder wordt. Lijkt me niet eerste levensbehoeften en als daarmee andere belangrijker zaken gefinancierd kunnen worden denk ik niet dat er veel mensen een probleem mee hebben. Geld moet ergens vandaan komen en eerste levensbehoefte gaan in mijn optiek ook voor. Schoolboeken worden gelukkig gecompenseerd. Dat vind ik dan wel belangrijk. Waarom pretparken buiten de regeling van BTW verhoging vallen is mij dan weer een raadsel? |
Geplaatst: 18-09-24 18:28 |
mysa | |
Omdat je het volk brood en spelen moet geven.
|
Geplaatst: 18-09-24 18:33 |
_San87_ | |
journee schreef juval schreef beetje zwak van Jetten dat hij gaat lopen miepen dat het kaartje voor de F1 in Zandvoort, of een ticket voor de toppers door de BTW verhoging duurder wordt. Lijkt me niet eerste levensbehoeften en als daarmee andere belangrijker zaken gefinancierd kunnen worden denk ik niet dat er veel mensen een probleem mee hebben. Geld moet ergens vandaan komen en eerste levensbehoefte gaan in mijn optiek ook voor. Schoolboeken worden gelukkig gecompenseerd. Dat vind ik dan wel belangrijk. Waarom pretparken buiten de regeling van BTW verhoging vallen is mij dan weer een raadsel? Ik vind verhogingen op cultuur echt slappe hap, een zwaktebod om het geld niet te halen waar je het zou moeten halen, grote bedrijven die belastingvoordeeltjes hebben en houden. |
Geplaatst: 18-09-24 18:56 |
Veronica2 | |
mysa schreef Omdat je het volk brood en spelen moet geven. Bij de grote gemene deler zijn Max en zijn F1 races populair en dat geldt ook voor de Toppers, het is wat ' de gewone man' leuk vindt, die gaan niet naar het theater en die lezen niet zoveel. Het gaat dus om bereik in de breedte en zo werkt dat. |
Geplaatst: 18-09-24 20:13 |
ruitje | |
Toch he... Ik zag laatst op de NOS een onderdeel in het nieuws en dat ging over een museum in Drenthe. Dat museum had de helft inkomen door subsidies. En echt, ik vind kunst belangrijk. Maar als ik soms het aantal musea zie, het aantal mega luxe gebouwen:
Zou er dan in die sector bezuinigd kunnen worden zonder dat wij als burgers minder toegang hebben tot kunst en cultuur? Ik ben misschien te simpel hoor, want ik heb geen verstand van de sector. Maar ik denk dan: dan hang je toch 5 schilderijen meer in een kamer? Vast dom rechts van mij( grappig bedoeld he dit ) |
Geplaatst: 18-09-24 20:32 |
irmaz | |
ruitje schreef Toch he... Ik zag laatst op de NOS een onderdeel in het nieuws en dat ging over een museum in Drenthe. Dat museum had de helft inkomen door subsidies. En echt, ik vind kunst belangrijk. Maar als ik soms het aantal musea zie, het aantal mega luxe gebouwen: Zou er dan in die sector bezuinigd kunnen worden zonder dat wij als burgers minder toegang hebben tot kunst en cultuur? Ik ben misschien te simpel hoor, want ik heb geen verstand van de sector. Maar ik denk dan: dan hang je toch 5 schilderijen meer in een kamer? Vast dom rechts van mij( grappig bedoeld he dit ) Google is your friend https://www.cultuursubsidie.nl/subsidie ... 9/17/index Er gaat 1% van de totale subsidiepot voor cultuur naar musea (5,35 miljoen) Totale inkomsten musea door publiek: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83532NED 210 miljoen. als de staat daar 10% meer BTW over krijgt is dat 20 miljoen, dus 4x zoveel dan de subsidie. |
Geplaatst: 18-09-24 20:44 |
ruitje | |
Musea is een voorbeeld he... laat ik mijn vraag anders stellen:
Kan er bezuinigd worden op cultuur zonder dat cultuur onbereikbaar word ? |
Geplaatst: 18-09-24 20:56 |
irmaz | |
ruitje schreef Musea is een voorbeeld he... laat ik mijn vraag anders stellen: Kan er bezuinigd worden op cultuur zonder dat cultuur onbereikbaar word ? Waarom zou je willen bezuinigen? Wil je graag geld verdienen aan cultuur? Alleen de musea brachten aan het lage BTW-tarief al veel meer in de staatskas dan de subsidie die ze krijgen. Hier kun je meer cijfers vinden mbt de cultuursector: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/20 ... -recreatie |
Geplaatst: 18-09-24 21:09 |
irmaz | |
Ijzersterk optreden van Esther Ouwehand tijdens de algemene beschouwingen met haar vragen aan Vroonhoven van NSC waarom NSC na de toeslagenaffaire nu mee helpt feitenvrije politiek te voeren met de asielcrisis.
Het toeslagenschandaal is veroorzaakt doordat minister Henk Kamp destijds, zonder dat daar feitelijke bewijzen voor waren, beweerde dat er sprake was van veel fraude onder de ontvangers van toeslagen 'omdat hij dat zo voelde'. https://x.com/LaurensEurope/status/1836471231735865786 |
Geplaatst: 18-09-24 21:14 |
Electra63 | |
PvD is niet mijn partij, maar ik vind die Esther Ouweland echt goed! Scherp en laat zich geen onzin aanpraten !
Maar nooit onbeschoft. Ik vind van Vroonhoven zenuwachtig overkomen en slecht verstaanbaar. Maar niet gek, ze was natuurlijk geen fractievoorzitter. |
Geplaatst: 18-09-24 21:22 |
journee | |
_San87_ schreef journee schreef Geld moet ergens vandaan komen en eerste levensbehoefte gaan in mijn optiek ook voor. Schoolboeken worden gelukkig gecompenseerd. Dat vind ik dan wel belangrijk. Waarom pretparken buiten de regeling van BTW verhoging vallen is mij dan weer een raadsel? Ik vind verhogingen op cultuur echt slappe hap, een zwaktebod om het geld niet te halen waar je het zou moeten halen, grote bedrijven die belastingvoordeeltjes hebben en houden. Maar dan bestaat dus wel het risico dat belangrijke bedrijven uit Nederland vertrekken. Met verlies van innovatie en arbeidsplaatsen en belasting geld tot gevolg. En waar moet dan het geld vandaan komen? https://www.nu.nl/economie/6304818/grote-bedrijven-dreigen-met-vertrek-uit-nederland-loze-woorden-of-reele-optie.html |
Geplaatst: 18-09-24 21:32 |
pien_2010 | |
Wouw, heel scherp van Esther Ouwehand.
|
Geplaatst: 18-09-24 21:34 |
irmaz | |
journee schreef _San87_ schreef Ik vind verhogingen op cultuur echt slappe hap, een zwaktebod om het geld niet te halen waar je het zou moeten halen, grote bedrijven die belastingvoordeeltjes hebben en houden. Maar dan bestaat dus wel het risico dat belangrijke bedrijven uit Nederland vertrekken. Met verlies van innovatie en arbeidsplaatsen en belasting geld tot gevolg. En waar moet dan het geld vandaan komen? https://www.nu.nl/economie/6304818/grote-bedrijven-dreigen-met-vertrek-uit-nederland-loze-woorden-of-reele-optie.html Misschien hier vandaan? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... wsubsidies Ik zal het eens wat zouter vertellen: ASML wilde helemaal niet in Nederland blijven omdat er in de buurt van Eindhoven op cultuurgebied een soort woestijn was, weinig te beleven. Daardoor hadden ze moeite om potentiële werknemers te motiveren naar Eindhoven te komen. ASML heeft toen meebetaald aan culturele faciliteiten in Eindhoven. Op cultuur bezuinigen is dus helemaal niet zo'n goed idee als je wel zou denken. Daarnaast brengt de cultuursector behoorlijk wat geld in de staatkas, dus nogmaals, waarom zou je daarop willen bezuinigen |
Geplaatst: 18-09-24 21:38 |
Tango1979 | |
Heel sterk inderdaad. Daar kwam Vroonhoven ook niet uit.
En het framen van asielzoekers als de schuldige van de WONINGCRISIS staat mij zo zo tegen. Alsof die 30 a 50.000 asielzoekers het verschil maken. Alsof die 900.00 arbeidsmigranten niks zijn. En de VVD maar verwachten dat de markt betaalbare woningen gaat bouwen ipv alleen maar projecten uitvoeren met maximale winst. Je kan mij niet wijsmaken dat ze daarin echt geloofden. Journee:ja dat is het standaardriedeltje van de VVD. Weet je wat voor megawinsten de grote bedrijven hier in NL maken? Wat voor dividenten en bonussen er worden uitgedeeld? Hoe verklaar je dat de laatste jaren de koopkracht van burgers daalt en daalt, terwijl de ondernemerswinsten stijgen en stijgen? Dat is wegens rechts beleid. En waarom hypotheekrenteaftrek voor huizen van een miljoen? Waarom hogere inkomstenbelasting dan vermogensbelasting? Is dat ook om de ondernemingen in NL te houden? Nee dat is om de rijken nog rijker te laten worden. En de armeren en middenklasse mag dat betalen. |
Geplaatst: 18-09-24 21:39 |
ruitje | |
irmaz schreef ruitje schreef Musea is een voorbeeld he... laat ik mijn vraag anders stellen: Kan er bezuinigd worden op cultuur zonder dat cultuur onbereikbaar word ? Waarom zou je willen bezuinigen? Waarom niet? Waarom moeten we cultuur overslaan in de kritische vraag die we bij elke sector moeten vragen: Is dit geld vanuit de overheid nodig? Citaat Met het aandeel van 1,1 procent overheidsuitgaven aan cultuur van de totale overheidsuitgaven ligt Nederland op het Europese gemiddelde. Maar Nederland is een relatief rijk land. Als we naar de uitgaven aan cultuur per hoofd van de bevolking in Europa zouden kijken, dan liggen de uitgaven van Nederland van 189 boven het Europees gemiddelde van € 128. Deze cijfers vind ik leesbaarder dan jouw link, ook met wat tabellen gesplitst in soorten cultuur en de uitgaven. https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/cu ... an-cultuur |
Geplaatst: 18-09-24 21:45 |
irmaz | |
ruitje schreef Deze cijfers vind ik leesbaarder dan jouw link, ook met wat tabellen gesplitst in soorten cultuur en de uitgaven. https://www.ocwincijfers.nl/sectoren/cu ... an-cultuur fijn |
Geplaatst: 18-09-24 21:46 |
journee | |
irmaz schreef journee schreef Maar dan bestaat dus wel het risico dat belangrijke bedrijven uit Nederland vertrekken. Met verlies van innovatie en arbeidsplaatsen en belasting geld tot gevolg. En waar moet dan het geld vandaan komen? https://www.nu.nl/economie/6304818/grote-bedrijven-dreigen-met-vertrek-uit-nederland-loze-woorden-of-reele-optie.html Misschien hier vandaan? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... wsubsidies Ik zal het eens wat zouter vertellen: ASML wilde helemaal niet in Nederland blijven omdat er in de buurt van Eindhoven op cultuurgebied een soort woestijn was, weinig te beleven. Daardoor hadden ze moeite om potentiële werknemers te motiveren naar Eindhoven te komen. ASML heeft toen meebetaald aan culturele faciliteiten in Eindhoven. Op cultuur bezuinigen is dus helemaal niet zo'n goed idee als je wel zou denken. Daarnaast brengt de cultuursector behoorlijk wat geld in de staatkas, dus nogmaals, waarom zou je daarop willen bezuinigen Volgens mij heeft de overheid vooral betaald. Er gaan overigens enorme bedragen naar bedrijven als ASML. Dat laat wel de grote waarde zien die de overheid hecht aan dit soort bedrijven en dat is niet zonder goede reden. https://www.nu.nl/economie/6306960/overheid-maakt-25-miljard-euro-vrij-om-chipsector-te-behouden-voor-nederland.html |
Geplaatst: 18-09-24 22:43 |
BigOne | |
ASML dreigde ook weg te gaan door de versobering van de expat regeling toch? Die expats zijn vaak zeer goed betaalde professionals die een fikse korting op de loonbelasting krijgen op hun vaak toch al fikse salaris.
|
Geplaatst: 18-09-24 22:51 |
pien_2010 | |
Klopt BigOne dat heeft natuurlijk alles te maken met marktwerking. Als Nl dat niet doet is ASLM weg en dan is de Nl invloed in Europa en wereldwijd gelijk enorm geslonken. Nederland is een hightech land en als het dat wil blijven met alle voor en tegens (geeft echt wel invloed) dan kost het ook wat. Overigens heeft ASLM zelf heel erg veel in huizen en Eindhoven geïnvesteerd.
Citaat ASML investeert de komende tien jaar tachtig miljoen euro in onderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven. Het geld van de Veldhovense chipmachinemaker gaat onder andere naar wetenschappelijk onderzoek op het gebied van natuurkunde, technologie en kunstmatige intelligentie (AI).23 mei 2024 Citaat ASML krijgt toestemming om op een groot stuk grond naast het vliegveld een complex te bouwen. Het gaat om 50 hectare die ASML tot z'n beschikking krijgt. Het bedrijf heeft nu in Nederland zo'n 23.000 medewerkers en wil in Eindhoven een campus bouwen voor nog eens 20.000 arbeidsplaatsen.11 jun 2024 |
Geplaatst: 19-09-24 07:08 |
BigOne | |
Klopt Pien,in Nederland moet het imo stoppen met het uitverkopen van Nederlandse bedrijven. Je ziet vaak dat buitenlandse investeerders de boel opkopen, bedrijf opdelen en waar weinig winst inzit weer verkopen. Er is zoveel kennis verdwenen uit Nl de laatste decennia. Maar wat betreft expats , op sommige gebieden heb je knappe koppen nodig en dan ga je als regering bezuinigen op onderwijs, van LO tot Uni.
|
Geplaatst: 19-09-24 07:56 |
Electra63 | |
Een hightech-land zonder goed onderwijs.
|
Geplaatst: 19-09-24 08:12 |
journee | |
Electra63 schreef Een hightech-land zonder goed onderwijs. ASML investeerde miljoenen aan de universiteit en studenten, (wel nadat ze miljard van overheid ontvingen. ) |
Omhoog |
Geplaatst: 19-09-24 08:32 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 434 van de 472 [ 11796 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 431, 432, 433, 434, 435, 436, 437 ... 472 Volgende |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Algemeen » [NM] Nieuws en Maatschappij |
Inloggen |