Forums » Algemeen » [NM] Nieuws en Maatschappij |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
![]() |
Pagina 486 van de 501 [ 12505 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 483, 484, 485, 486, 487, 488, 489 ... 501 Volgende |
Plaats een nieuw onderwerp |
Algemeen politiek discussie topic nummer 2 |
---|
CharleyT | |
![]() |
irmaz schreef Veronica2 schreef Dan ben ik bij deze op zoek naar een drone die zelfstandig kan beslissen om de ramen te lappen, het resultaat te evalueren, sommige stukjes over te doen, de rest van de straat mee te nemen en weer terug naar huis te vliegen. Die zal er binnenkort, euh correctie wanneer ramenlappen mannenwerk wordt, wel komen. Het is best eenvoudig met een lichtsensor te meten wanneer ramen vies zijn ![]() Ramen lappen als beroep is al een hele tijd een mannen beroep ![]() |
Laatste bericht |
![]() |
Cowboy55 | |
![]() |
irmaz schreef Voor mensen die graag willen weten wie er onze huizen inpikt (sorry voor deze populistische tekst) ben ik op zoek gegaan wie er allemaal in Nederland wonen. De data die ik gevonden heb is van het CBS en is te vinden op: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 3743/table Het blijkt dat er in 2023 16,3 miljoen Nederlanders in Nederland woonden. Dus geen 18 miljoen zoals er wordt beweerd. Er wonen wel ongeveer 18 miljoen mensen in Nederland, maar bijna 1,5 miljoen mensen hebben geen Nederlandse identiteit. Zoals je in onderstaande grafiek kan zien is de grootste groep daarvan Europees, gevolgd door Aziatisch, samen zijn zij goed voor bijna 90% van degenen die "onze huizen inpikken" [ Afbeelding ] Ik ben eigenlijk wel benieuwd of jullie dit hadden verwacht, ik eigenlijk niet. Wat me boeit zijn de aantallen Europa (excl NL). Ik kan het wel invullen. Het zullen voornamelijk Belgen en Duitsers zijn in absolute aantallen. Ligt wel (heel erg) voor de hand. Maar wat is precies de definitie van Europa excl NL? Voordat iemand roept dat het ook asielzoekers kunnen zijn die uit de rest van Europa hier naartoe gekomen zijn....... EDIT: never mind. Asielzoekers < 6 maanden en zonder verblijfsvergunning horen er niet bij. Niet NL diplomaten en niet-NL NAVO mensen ook niet. |
![]() |
irmaz | |
![]() |
Cowboy55 schreef Wat me boeit zijn de aantallen Europa (excl NL). Ik kan het wel invullen. Het zullen voornamelijk Belgen en Duitsers zijn in absolute aantallen. Ligt wel (heel erg) voor de hand. Maar wat is precies de definitie van Europa excl NL? Voordat iemand roept dat het ook asielzoekers kunnen zijn die uit de rest van Europa hier naartoe gekomen zijn....... EDIT: never mind. Asielzoekers < 6 maanden en zonder verblijfsvergunning horen er niet bij. Niet NL diplomaten en niet-NL NAVO mensen ook niet. De cijfers zijn de werkelijke nationaliteiten, niet waar mensen toevallig zojuist vandaan komen. Ik denk dat de Europese mensen (excl NL) vooral de arbeidsmigranten in de slachthuizen en agrarische sector zijn, dus eerder de Bulgaren, Roemenen en nog wat Polen, dat klopt ook met wat EBU-NBBU opgeeft aan aantallen. Verder ook een flink aantal studiemigranten. Waarom denk je dat er veel Belgen en Duitsers bij zijn? Die werken vaak wel in Nederland maar wonen er niet, volgens mij. Wat ik ook best wel verrassend vind is dat er bijna evenveel mannen als vrouwen naar Nederland komen, in alle groepen. |
![]() |
Benzz | |
![]() |
pien_2010 schreef Nederland gaat helemaal vastlopen aan gebrek aan beleid van bv werknemers mbt de toekomst. Er wordt imo te weinig strategisch gedacht. . Dat weet ik wel zeker. En er wordt vanuit de politiek teveel gedacht in wishdenken. Onuitvoerbare ideeen omdat er gewoon geen mensen zijn die het kunnen uitvoeren. |
![]() |
Benzz | |
![]() |
Veronica2 schreef Dan ben ik bij deze op zoek naar een drone die zelfstandig kan beslissen om de ramen te lappen, het resultaat te evalueren, sommige stukjes over te doen, de rest van de straat mee te nemen en weer terug naar huis te vliegen. En eentje die de rest van het huis ook poetst ![]() |
![]() |
Benzz | |
![]() |
Ik was vanmiddag bij een administratiekantoor die bezig was om een clubje in Albanie aan te nemen die vanuit daar online de boekhouding van zijn klanten gaan doen. Ook best een leuk idee.
|
![]() |
Electra63 | |
![]() |
Benzz schreef Ik was vanmiddag bij een administratiekantoor die bezig was om een clubje in Albanie aan te nemen die vanuit daar online de boekhouding van zijn klanten gaan doen. Ook best een leuk idee. Ik ken salarisadministraties die gevestigd zijn in lage-lonenlanden, zoals in India. Je hebt er helemaal niets aan; als je een inhoudelijke vraag stelt, kunnen zij die niet beantwoorden. De enige reden om administraties daar te vestigen, zijn de lage loonkosten. Ik zie er verder geen meerwaarde in. |
![]() |
Benzz | |
![]() |
Electra63 schreef Benzz schreef Ik was vanmiddag bij een administratiekantoor die bezig was om een clubje in Albanie aan te nemen die vanuit daar online de boekhouding van zijn klanten gaan doen. Ook best een leuk idee. Ik ken salarisadministraties die gevestigd zijn in lage-lonenlanden, zoals in India. Je hebt er helemaal niets aan; als je een inhoudelijke vraag stelt, kunnen zij die niet beantwoorden. De enige reden om administraties daar te vestigen, zijn de lage loonkosten. Ik zie er verder geen meerwaarde in. Dat is het vroegere outsourcen, dat heeft Shell destijds ook gedaan en heel snel weer teruggehaald. Deze mensen krijgen gewoon het salaris wat ze in NL ook krijgen en spreken goed engels. Komen ook eerst een maand naar NL om ingewerkt te worden. |
![]() |
_San87_ | |
![]() |
Wat is de win-situatie dan? Konden ze in NL geen personeel vinden?
|
![]() |
Benzz | |
![]() |
_San87_ schreef Wat is de win-situatie dan? Konden ze in NL geen personeel vinden? In Nl is het echt heel moeilijk om goed personeel te vinden en met het oog op de problematiek ivm vergrijzing die nog gaat komen, wordt het alleen maar lastiger. En de jongere generatie wil bijna geen 40 uur meer werken, zijn er nog maar heel weinig die dat willen. |
![]() |
pien_2010 | |
![]() |
Citaat En de jongere generatie wil bijna geen 40 uur meer werken, zijn er nog maar heel weinig die dat willen. En daar zit dus het probleem. Als alle mensen die parttime werken er 5 uur bij pakken kun je ook al een stukje tekort wegwerken. |
![]() |
_San87_ | |
![]() |
Benzz schreef _San87_ schreef Wat is de win-situatie dan? Konden ze in NL geen personeel vinden? In Nl is het echt heel moeilijk om goed personeel te vinden en met het oog op de problematiek ivm vergrijzing die nog gaat komen, wordt het alleen maar lastiger. En de jongere generatie wil bijna geen 40 uur meer werken, zijn er nog maar heel weinig die dat willen. Ja, dan snap ik het. En over dat 40u werken, tegenwoordig is de werk-privé balans steeds belangrijker, ik snap dat wel, het leven gaat snel, geniet waar je kan. (Ik werk zelf ook 32 u, al zou ik ook wel 36u willen gaan werken moest dat in mijn huidige functie nodig zijn.) |
![]() |
pmarena | |
![]() |
Ik vind dat Karuna zeker wel een punt heeft, en dat het gewoon realistisch is om er rekening mee te houden dat zelfbeslissende / probleemoplossende systemen vroeger of later tot de conclusie komen dat de mensheid veel rotzooi maakt.
Maar gelukkig zijn de onwikkelaars zich daar ook zeker bewust van, die hebben ook gewoon de Terminator films gezien en allerlei andere films en series waarin soortgelijke situaties geschetst worden. Ze geven allerlei robot achtige machines niet voor niets als "regel 1' mee dat ze nooit een mens kwaad mogen doen, daar altijd voorzichtig mee mogen doen. Maar ik vind het ook spannend of het zelf denken / beslissen altijd in de hand te houden zal blijven want de mens die alle macht heeft en steeds allerlei rotzooi maakt die de robots op moeten ruimen.... ik kan me best voorstellen dat ze in theorie zouden kunnen besluiten dat ze de problemen waar ze voor gemaakt zijn om daar mee te dealen, beter bij de bron aan kunnen pakken ![]() Daar moeten dus echt hele goede beveiligingen voor ingebouwd worden. En dat gebeurt ook. Of het genoeg zal blijven....tja duimen maar ![]() |
![]() |
Veronica2 | |
![]() |
_San87_ schreef En over dat 40u werken, tegenwoordig is de werk-privé balans steeds belangrijker, ik snap dat wel, het leven gaat snel, geniet waar je kan. Het is eigenlijk een welvaartsprobleem en de belangrijkste oorzaak is de economische groei sinds het einde van de tweede wereldoorlog. Sinds WOII heeft elke generatie het beter gehad dan de voorgaande generatie en dat heeft geleid tot een tamelijk verwende groep jongvolwassenen die zich nu nog niet realiseert dat ze de eerste generatie zal zijn die een verarmingsslag gaat maken. Dat wordt balen, maar het komt vast ook wel weer goed. Waar eerdere generaties leefden voor de toekomst, leeft de generatie die nu jong is vooral in het heden. Op zich niet erg, maar werkgevende bedrijven bieden steeds minder voorzieningen rondom pensioen en arbeidsongeschiktheid. Die twee dingen gaan op den duur niet meer goed samen. Het afschaffen van AOW zal in de toekomst altijd hand-in-hand moeten gaan met een forse verlaging van belasting op arbeid, anders wordt het leven onbetaalbaar aan het einde van het werkende leven. |
![]() |
Cowboy55 | |
![]() |
irmaz schreef Cowboy55 schreef Wat me boeit zijn de aantallen Europa (excl NL). Ik kan het wel invullen. Het zullen voornamelijk Belgen en Duitsers zijn in absolute aantallen. Ligt wel (heel erg) voor de hand. Maar wat is precies de definitie van Europa excl NL? Voordat iemand roept dat het ook asielzoekers kunnen zijn die uit de rest van Europa hier naartoe gekomen zijn....... EDIT: never mind. Asielzoekers < 6 maanden en zonder verblijfsvergunning horen er niet bij. Niet NL diplomaten en niet-NL NAVO mensen ook niet. De cijfers zijn de werkelijke nationaliteiten, niet waar mensen toevallig zojuist vandaan komen. Ik denk dat de Europese mensen (excl NL) vooral de arbeidsmigranten in de slachthuizen en agrarische sector zijn, dus eerder de Bulgaren, Roemenen en nog wat Polen, dat klopt ook met wat EBU-NBBU opgeeft aan aantallen. Verder ook een flink aantal studiemigranten. Waarom denk je dat er veel Belgen en Duitsers bij zijn? Die werken vaak wel in Nederland maar wonen er niet, volgens mij. <KNIP> Dat ligt eraan waar je gaat kijken. Er zijn in het diepe zuiden gemeenten waar de voertaal kalmaan Duits wordt. ![]() |
![]() |
Cowboy55 | |
![]() |
Benzz schreef _San87_ schreef Wat is de win-situatie dan? Konden ze in NL geen personeel vinden? In Nl is het echt heel moeilijk om goed personeel te vinden en met het oog op de problematiek ivm vergrijzing die nog gaat komen, wordt het alleen maar lastiger. En de jongere generatie wil bijna geen 40 uur meer werken, zijn er nog maar heel weinig die dat willen. Dat wordt ook (wellicht ongewild) gefaciliteerd door de overheid. Ik zie veel jonge gasten op MBO niveau die met dank aan toeslagen 32 of 36 uur gaan werken ipv 40 uur en die netto amper iets inleveren. Voor netto Euro 100-150 minder per maand bleef ik ook wel een middag thuis in de week. Helaas werkt die rekensom bij mij niet zo...... ![]() |
![]() |
irmaz | |
![]() |
Cowboy55 schreef Dat ligt eraan waar je gaat kijken. Er zijn in het diepe zuiden gemeenten waar de voertaal kalmaan Duits wordt. ![]() Ik denk dat de grensregios zich sowieso fink aan het vermengen zijn en gewoon Europees worden. Ik zag voor de gemeenteraadsverkiezingen in Belgie een interviewer rondgaan in het Belgische dorp Voeren (dacht ik), daar is 40% Nederlander ![]() Maar het lijkt me niet dat er 1 miljoen Belgen en Duitsers in de grensregios van Nederland wonen ![]() Ik vraag me eigenlijk af hoeveel Nederlanders er in het buitenland wonen. |
![]() |
karuna | |
![]() |
Dat zijn er best wat geloof ik. Ik ga eens cijfers zoeken.
Citaat Hoeveel Nederlanders wonen in het buitenland en hoeveel Nederlanders zijn er? Op 1 januari 2023 woonden er volgens cijfers van het CBS 849.577 mensen met de Nederlandse nationaliteit in het buitenland, maar het statistiekbureau waarschuwde dat dat zeker een onderschatting was. Dat valt me nog mee. Ik had er meer verwacht. Maar geen idee of daar de mensen bijzitten die ergens ingeschreven staan maar er niet wonen maar met bv een camper continue op stap zijn. |
![]() |
_San87_ | |
![]() |
Veronica2 schreef _San87_ schreef En over dat 40u werken, tegenwoordig is de werk-privé balans steeds belangrijker, ik snap dat wel, het leven gaat snel, geniet waar je kan. Het is eigenlijk een welvaartsprobleem en de belangrijkste oorzaak is de economische groei sinds het einde van de tweede wereldoorlog. Sinds WOII heeft elke generatie het beter gehad dan de voorgaande generatie en dat heeft geleid tot een tamelijk verwende groep jongvolwassenen die zich nu nog niet realiseert dat ze de eerste generatie zal zijn die een verarmingsslag gaat maken. Dat wordt balen, maar het komt vast ook wel weer goed. Waar eerdere generaties leefden voor de toekomst, leeft de generatie die nu jong is vooral in het heden. Op zich niet erg, maar werkgevende bedrijven bieden steeds minder voorzieningen rondom pensioen en arbeidsongeschiktheid. Die twee dingen gaan op den duur niet meer goed samen. Het afschaffen van AOW zal in de toekomst altijd hand-in-hand moeten gaan met een forse verlaging van belasting op arbeid, anders wordt het leven onbetaalbaar aan het einde van het werkende leven. Vast wel. Als je t kan leien, waarom zou je het niet doen? 'Vroeger' was 6 dagen werken, 12 u per dag ook normaal. Tijden veranderen, en minder werken is niet per se slechter, ook niet voor de economie. Minder voorzieningen rondom pensioen, sowieso minder pensioen en langer doorwerken, is volgens mij vooral omdat de groep pensionado's stijgt en stijgt ten opzichte van de werkende groep die het pensioen moet betalen. |
![]() |
pien_2010 | |
![]() |
karuna schreef Dat zijn er best wat geloof ik. Ik ga eens cijfers zoeken. Citaat Hoeveel Nederlanders wonen in het buitenland en hoeveel Nederlanders zijn er? Op 1 januari 2023 woonden er volgens cijfers van het CBS 849.577 mensen met de Nederlandse nationaliteit in het buitenland, maar het statistiekbureau waarschuwde dat dat zeker een onderschatting was. Dat valt me nog mee. Ik had er meer verwacht. Maar geen idee of daar de mensen bijzitten die ergens ingeschreven staan maar er niet wonen maar met bv een camper continue op stap zijn. Er zijn ook heel veel Nederlanders die in Frankrijk wonen maar nog een postadres hebben in Nederland. Dus officieel niet geëmigreerd zijn. Wij zijn volledig geëmigreerd maar velen durven die administratieve laatste stap niet te maken. Dus toen Wilders gewonnen had, zei mijn man 's ochtends toen hij de TV aandeed:" we krijgen er vast 1000 euro bij van onze Geert, als een soort oprotpremie". ![]() ![]() |
![]() |
karuna | |
![]() |
Dat dus ook ja. Ik val daar ook nog soort van onder denk ik.
![]() ![]() ![]() |
![]() |
pien_2010 | |
![]() |
![]() |
![]() |
_San87_ | |
![]() |
Als je dan ook de NL-nationaliteit opgeeft, prima
![]() |
![]() |
BigOne | |
![]() |
_San87_ , aow ontvang je, pensioen betaal je zelf!! En doordat steeds meer mensen niet volledig werken bouwen ze ook een stuk minder pensioen op! Daar staan de huidige jongeren meestal niet bij stil , juist omdat aow misschien onbetaalbaar gaat worden krijg je straks een generatie die hun hele leven aan het toeslageninfuus hangt.
|
![]() |
_San87_ | |
![]() |
BigOne schreef _San87_ , aow ontvang je, pensioen betaal je zelf!! En doordat steeds meer mensen niet volledig werken bouwen ze ook een stuk minder pensioen op! Daar staan de huidige jongeren meestal niet bij stil , juist omdat aow misschien onbetaalbaar gaat worden krijg je straks een generatie die hun hele leven aan het toeslageninfuus hangt. Ja, ik doel met pensioen eigenlijk op AOW, idd. Er zijn genoeg mogelijkheden om je pensioen zelf aan te vullen. Beleggen, pensioenfonds, extra sparen. Dat zou iedere generatie sowieso al moeten doen, imo. |
Omhoog |
![]() |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 486 van de 501 [ 12505 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 483, 484, 485, 486, 487, 488, 489 ... 501 Volgende |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Algemeen » [NM] Nieuws en Maatschappij |
Inloggen |