Forums » Algemeen » [NM] Nieuws en Maatschappij |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 146 van de 204 [ 5093 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149 ... 204 Volgende |
|
Plaats een nieuw onderwerp |
Wolf Nl, Be, Du deel 3 |
---|
anjali | |
speurneusc schreef Sassy4barrel schreef Schijnt dat Ezels in de USA coyotes wegjagen of vertrappen, mensen denken dan dat dit met de wolf hetzelfde is maar een coyote kan in een wolf wonen qua grootte en heeft hele andere manier van aanvallen en heel ander gebit dus kun je niet vergelijken. Ik zag laatst ook in een topic op fb dat iemand deelde ; kijk moet je ezels nemen om de wolf te verjagen en je paarden zijn veilig met een filmpje erbij van een coyote die aangevallen werd door een ezel... mensen zien het verschil niet en de ezels zijn daar iets wilder, feller, groter en gehaaider dan de kinderboerderij ezeltjes die wij hier kennen Dat kan kloppen ,er zijn veel verschillende soorten ezels. Zoals de Poitou ezels die gebruikt worden om muilezels te fokken die groot en sterk genoeg zijn om woonwagens te trekken. Maar ik vrees dat geen enkel ezelras bestand is tegen wolvenaanvallen en al zeker niet tegen aanvallen van meerdere wolven tegelijk |
Laatste bericht |
Geplaatst: 05-11-24 14:45 |
DuoPenotti | |
Maar denk dat een kinderboerderij ezel net zo goed nog een instinct heeft als het aangevallen word.
Maar ze hebben gewoon niks in te brengen bij een wolf. De natuurlijke vijand van een eland is een wolf. Zegt genoeg lijkt mij |
Geplaatst: 05-11-24 15:40 |
Toffeltje | |
Misschien is een ezel wel iets waakzamer en ze maken geluid bij onraad. Als je er naast slaapt heb je kans om dan nog dieren te redden. Maar ik ben bang dat je meestal te laat bent. En of het nou zo veilig voor jezelf is om wolven weg te jagen waag ik ook wel te betwijfelen.
|
Geplaatst: 05-11-24 15:55 |
anjali | |
DuoPenotti schreef Maar denk dat een kinderboerderij ezel net zo goed nog een instinct heeft als het aangevallen word. Maar ze hebben gewoon niks in te brengen bij een wolf. De natuurlijke vijand van een eland is een wolf. Zegt genoeg lijkt mij Maar die "kinderboerderij-ezeltjes" zijn heel wat maatjes kleiner dan Poitou-ezels! Hoe kleiner je bent hoe kwetsbaarder lijkt me. |
Geplaatst: 05-11-24 16:42 |
Onali | |
anjali schreef DuoPenotti schreef Maar denk dat een kinderboerderij ezel net zo goed nog een instinct heeft als het aangevallen word. Maar ze hebben gewoon niks in te brengen bij een wolf. De natuurlijke vijand van een eland is een wolf. Zegt genoeg lijkt mij Maar die "kinderboerderij-ezeltjes" zijn heel wat maatjes kleiner dan Poitou-ezels! Hoe kleiner je bent hoe kwetsbaarder lijkt me. Maar alleen een echte ezelkenner/ liefhebber zal de grote varianten hebben en kennen. Het gros van de ezeltjes zijn toch echt de gewone en de dwergezels als gezelschapsdieren. |
Geplaatst: 05-11-24 17:21 |
Onali | |
Ik lees net dat er afgelopen nacht ook 2 shetlandpony's zijn gedood, naast de ezel en 3 schapen.
https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... closemodal |
Geplaatst: 05-11-24 17:41 |
tienus63 | |
Verschrikkelijk toch!
Het is inderdaad waar, vrees ik; dat dierhouders eerst een afrastering volgens de eisen van BIJ12 moeten aanleggen, waarvan men weet dat het toch niet helpt, moeten aanleggen. Het draait er op uit dieren minimaal buiten of in een beperkte ruimte buiten. En wie dit wil of kan betalen, doet de dieren van de hand. |
Geplaatst: 05-11-24 17:51 |
ikkedus | |
Pffff, ze vonden het net in HvNL nodig om nog even te benadrukken dat er een slachting door honden was gedaan bij schapen ergens. En dat daar in de buurt al ruim 2 jaar geen wolven waren geweest.
Kan zeker zo zijn. Niemand hier ontkent dat honden ook zeker slachtingen kunnen aanrichten, maar het werd nu een soort van gebracht alsof alle verhalen over de wolf overtrokken zouden zijn. Een tegengeluid. En dat vind ik link! |
Geplaatst: 05-11-24 18:11 |
tienus63 | |
Citaat 5 november 2024/de Finse wolven Als iemand van jullie nog steeds gelooft in verhalen over volwassen wolven, laten we zeggen dat echte grijze wolven zeker zeldzaam zijn en dat je ze misschien zelfs in Rusland tegenkomt, maar deze Finse ‘wolven’ zijn zo gekruist met Duitse herders, de rechtopstaande oren van Jämtland, husky’s, trekhonden, Finse rechtopstaande oren, showhonden de en laika Ergens schuilt er misschien nog een beetje wolf Geniet van de show. https://www.facebook.com/profile.php?id=100063923142547 Foto’s in bron Let op; er zitten ook foto’s tussen van geschoten (hybride) wolven Geen wolf in cultuurlandschap https://www.facebook.com/share/p/14HUdfVJUy/? |
Geplaatst: 05-11-24 18:15 |
tienus63 | |
Beweringen van wolven in kofferbak onderzocht
Citaat 5 november 2024 Verplaatsen van wolven is bekend. Dit is gedaan in Noorwegen in het kader van ''genetisch versterkten'' van de in geteelde populatie. Officieel zijn dit wolven die toevallig op eigen benen aan zijn komen lopen, door gebieden waar de Sami vrij mogen schieten. Verder is de Rus vladimir Bologov veroordeeld voor het uitzetten van wolven in het noorden, in de buurt van de grens Rusland/Finland/Noorwegen Zijn vrouw Laetitia Becker heeft zelf onderzoek verricht in het uitzetten van wolven en heeft hierover een afhandeling in het Frans geschreven --- Beweringen over 'wolf in kofferbak' onderzocht WAGENINGEN - Bij nieuws over de wolf wordt op sociale media regelmatig beweerd dat de wolf zou zijn uitgezet in onze provincie. Dat komt niet helemaal uit de lucht vallen. Het helpen van de wolf - de spreekwoordelijke 'wolf in de kofferbak' - door de mens is wel degelijk mogelijk op verschillende manieren. Maar hoe geloofwaardig zijn die scenario's? 'Dat is algemeen bekend. De eerste wolven zijn uitgezet. Ze zijn niet voor niets zo tam.' Of een terloopse kanttekening op Facebook als: 'En de wolf is niet teruggekomen maar uitgezet.' Hoe zit dat? En hoe zou de wolf kunnen zijn uitgezet? Hulp van de mens om de wolf in een bepaalde regio te krijgen is mogelijk op verschillende manieren. Hoe plausibel die scenario's zijn, onderzocht een tiental wetenschappers in de onafhankelijke Raad voor Dieraangelegenheden. Verdoven of kopen Een optie is het verdoven, vangen en vervoeren van een wolf in het wild. Hoewel de open grenzen binnen Europa dit illegale transport eenvoudig maken, is dit lastig uitvoerbaar. En het vereist een deskundig arts om een wolf te verdoven, weten de wetenschappers. Eenvoudiger is de aanschaf van een illegale wolvenwelp, beredeneert het team. Alhoewel koop en verkoop illegaal zijn en er geen rechterlijke uitspraken bekend zijn dat handelaren dan wel kopers hiervoor zijn veroordeeld, waren welpen pakweg 24 jaar geleden nog te koop op de Vogeltjesmarkt in Antwerpen, schreef dagblad Trouw destijds. Toch valt zo'n wolvenwelp direct door de mand bij DNA-onderzoek, want deze is genetisch afwijkend. En dat is tot op heden niet de revue gepasseerd. Ondanks de beweringen op sociale media over uitzet van de wolf, vonden de tien onderzoekers geen bewijs daarvoor. Maar, zeggen zij, dat er geen bewijs is gevonden, wil niet zeggen dat het helemaal uitgesloten kan worden. Om de theorie die circuleert op sociale media volledig uit te sluiten, zijn forensische technieken nodig, concludeert het onderzoeksteam. Waar komen de wolven dan vandaan? De wolven die in Nederland leven zijn directe verwanten van de wolven in Duitsland en West-Polen, blijkt uit genetisch onderzoek. De wolven op de Veluwe komen uit een West-Poolse familie die via het oosten van Duitsland naar Nederland is gewandeld. Ook zijn twee wolven in Nederland van de Alpen naar Nederland getrokken. Aannemelijk, oordelen de onderzoekers, want individuele wolven kunnen meer dan 1000 kilometer binnen enkele maanden afleggen. Alles wijst op een natuurlijke expansie of: verhuizing, blijkt ook uit gps-onderzoek, waarbij een halsband met een gps-zender aan een wolf wordt gehangen. Zo werden twee Duitse welpen - 'Naya' en 'Janka' - gezenderd. Naya woonde zo'n 500 kilometer van de Nederlandse grens en liep in de winter van 2017 op eigen houtje de grens over bij het Overijsselse Ommen. Janka woonde zo'n 700 kilometer van de Nederlandse grens en deed hetzelfde in de lente van 2019 ter hoogte van het Drentse Emmen. En het tegengestelde is ook waar: Nederlandse wolven die zelfstandig weer naar de oosterburen vertrekken. In 2023 trokken twee in Nederland geboren wolven naar Duitsland. Vermoedelijk op zoek naar een eigen territorium. En ook tussen andere Europese landen vindt uitwisseling van wolven plaats. Kortom, stellen de onderzoekers, al de beschikbare bewijslast wijst in de richting van een natuurlijke kolonisatie van Nederland. De wolf was er al De wolf is nota bene een oude bekende op de zandgronden van de Veluwe. Pakweg 9000 jaar geleden, toen de eerste jager-verzamelaars de heide opwandelden, was de wolf daar al. Samen met de wolharige mammoet, het oerrund en de beer. Het prooirijke oerbos van Apeldoorn maar ook de woeste toendra die nu de Veluwe heet, vormden het perfecte toneel voor roofdieren, onder wie de wolf. Maar de kans dat onze voorouders een wolf tegen het lijf liepen, was toen klein. De mens breidde haar leefgebied uit. Mens en dier zaten steeds vaker in elkaars vaarwater. Toen aan het eind van de 15e eeuw het vuurwapen zijn intrede deed en de jacht op gang kwam, roeide de mens vanalles uit: "Wilde zwijnen, edelherten, reeën. Alle prooidieren van de wolf", weten wolvenwetenschappers Dik van der Meulen uit Neede, en Rob Lenders van de Radboud Universiteit. En met de komst van het buskruit was het snel voorbij met de wolf in Nederland. "Aan het eind van de 18e eeuw werd de laatste wolvenroedel op de Veluwe uitgeroeid. Het duurde lang tot de wolf terugkeerde." https://www.gld.nl/nieuws/8227051/bewer ... wmsa_jJNIg Bron geen wolf in cultuurlandschap https://www.facebook.com/share/p/15DFubjVDK/? |
Geplaatst: 05-11-24 18:16 |
tienus63 | |
EU-lid Estland mag 90 wolven schieten.
Citaat 5 november 2024/Estland/Wildbeheer In eerste instantie mag er op 90 dieren worden gejaagd in de wolvenjacht die is begonnen. In het eerste deel van de jacht mag op 90 dieren worden gejaagd om schade door wolven te voorkomen en te beperken. De jachtlimiet zal worden verlengd zodra er in november preciezere gegevens over de verspreiding en overvloed van wolven beschikbaar zijn. We mogen op wolven jagen van 1 november tot eind februari. Leelo Kukk, adjunct-directeur-generaal van het Milieubeschermingsagentschap voor wilde dieren, zei dat het erg goed gaat met de wolf in Estland en dat het aantal wolven aanzienlijk is toegenomen ten opzichte van de afgelopen drie jaar. “Op dit moment weten we zeker dat er 27 wolvennesten zijn, gebaseerd op informatie van het Milieuagentschap,” zei hij. “Wanneer het sneeuwdek arriveert, zal de database worden bijgewerkt, dus dan hebben we waarschijnlijk meer dan dertig nesten,” zei Kukk. Helaas brengt de toename van wolven ook problemen met zich mee. “Met het beheerplan hebben we ons ten doel gesteld om het aantal wolven tussen de 20 en 30 nesten te houden en tegelijkertijd de schade onder controle te houden. Met hogere populaties migreren wolven naar nieuwe gebieden waar de habitat niet meer van zo'n hoge kwaliteit is en de natuurlijke voedselbasis navenant arm, en kunnen daardoor meer schade aanrichten aan vee. Dit jaar vallen Valga en Tartumaa op wat betreft het aantal gedode dieren, waar meer dan 160 dieren werden gedood,” legt Leelo Kukk uit. https://lounaeestlane-ee.translate.goog ... 8iucLro3rA Bron geen wolf in cultuurlandschap https://www.facebook.com/share/p/1Wvi8oRxYt/? |
Geplaatst: 05-11-24 18:19 |
SusanH | |
Gefeliciteerd Tienus.
En lief dat mensen meedenken, maar we hebben besloten dat we weer naar Oostenrijk gaan op vakantie volgend jaar. Hebben de paarden ook 2 weekjes vrij. Lopen ze de hele dag in de wei dus dat kan prima. |
Geplaatst: 05-11-24 18:20 |
Elisa2 | |
Onali schreef Ik lees net dat er afgelopen nacht ook 2 shetlandpony's zijn gedood, naast de ezel en 3 schapen. https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... closemodal Ja dit zag ik ook, zou graag weten waar in Wekerom de Shetlandpony,s zijn gepakt. |
Geplaatst: 05-11-24 18:32 |
Elisa2 | |
ikkedus schreef Pffff, ze vonden het net in HvNL nodig om nog even te benadrukken dat er een slachting door honden was gedaan bij schapen ergens. En dat daar in de buurt al ruim 2 jaar geen wolven waren geweest. Kan zeker zo zijn. Niemand hier ontkent dat honden ook zeker slachtingen kunnen aanrichten, maar het werd nu een soort van gebracht alsof alle verhalen over de wolf overtrokken zouden zijn. Een tegengeluid. En dat vind ik link! Oja zo,n wijsneus had ik vandaag ook op FB. Alsof er voor de wolf er was steeds weilanden vol dode dieren lagen. Bovendien geloof ik BIJ12 niet zo meer met die DNA testen. |
Geplaatst: 05-11-24 18:34 |
tienus63 | |
Zichtmelding Kleve (D)
Citaat Kleve Reichswald Duitsland 05-11-2024 Kamera val Wolf Betrouwbaarheid hoog. meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp #geenwolf Bron geen wolf https://www.facebook.com/share/p/19QrpJ ... tid=WC7FNe |
Geplaatst: 05-11-24 19:33 |
Jessix | |
Gefeliciteerd tienes63!
Verdrietig weer de aanvallen in Wekerom. |
Geplaatst: 05-11-24 20:21 |
Dreamboy | |
Gefeliciteerd Tienes63
|
Geplaatst: 05-11-24 20:23 |
onpaard | |
Gefeliciteerd Tienus
|
Geplaatst: 05-11-24 20:33 |
Popstra | |
Ik heb wel filmpjes gezien van ezels die honden dood bijten en ook die wilde Hyenas pakten. Was gruwelijk om te zien.
Maar dat waren geen kleine ezeltjes. |
Geplaatst: 05-11-24 20:38 |
tienus63 | |
Dank jullie wel!!
|
Geplaatst: 05-11-24 20:53 |
SusanH | |
Heel veel wolven bij Ede/Otterlo https://www.facebook.com/share/r/toL9c8iYPHN6nTAr/. Je zal maar zo'n roedel treffen.
|
Geplaatst: 05-11-24 21:14 |
Wintu | |
SusanH schreef Heel veel wolven bij Ede/Otterlo https://www.facebook.com/share/r/toL9c8iYPHN6nTAr/. Je zal maar zo'n roedel treffen. Crisis, maar zo gaat het overal wel worden. Bewoners kunnen straks amper het huis nog uit. |
Geplaatst: 05-11-24 21:16 |
SusanH | |
Ik wandelde daar graag. Ik durf er niet meer met de hond te komen.
|
Geplaatst: 05-11-24 21:18 |
tienus63 | |
Ik doe een poging ze te tellen, meer dan 10?
|
Geplaatst: 05-11-24 21:21 |
Dreamboy | |
Mijn hemel, je zal ze tegen komen.
|
Omhoog |
Geplaatst: 05-11-24 21:27 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 146 van de 204 [ 5093 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149 ... 204 Volgende |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Algemeen » [NM] Nieuws en Maatschappij |
Inloggen |