#metoo, en wat doe je er zelf aan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:35

Instinctmatig willen mensen graag bij een grotere groep horen, dan ben je als individu sterker.

Maatschappij noemen we die groep nu geloof ik.
Als de gehele maatschappij dit soort gedrag en de mensen die het gedrag vertonen verwerpt, dan maakt het kans om ooit te veranderen.

Maar dan moet de gehele maatschappij dat doen, dus als je met de mannen een avondje aan het stappen bent en je maat roept trots dat ie zo'n vrouwtje bij de kont heeft gepakt, dan zou je als groep die maat de rug toe moeten keren.

Ik denk dat we zover nog lang niet zijn.

Ik heb jaren terug aan den lijve ondervonden dat wanneer mensen weten dat je vervelende ervaringen hebt, ze het nogal eens vertalen naar kwetsbaar genoeg om aan te zitten en dan ook een poging wagen.

Oftewel '#metoo' = 'kun je makkelijk aan zitten'

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:36

Vooral van die oudtantes die zo'n lebber op je mond geven..

Vind het heel goed wat je doet, Esplendido!

Anoniem

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:43

Vind ik inderdaad heel goed Esplendido! Ik ben sowieso groot aanhanger van het geven van consentonderwijs (versimpeld uiteraard en niet doelend op seks) op de basisschool. Samen spelen is alleen samen spelen als allebei de partijen het echt leuk vinden en willen, en dat iemand geen nee zegt betekent niet dat het altijd standaard maar een ja is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:48

Ik heb ook #metoo gepost, niet omdat ik nu zo'n hevige traumatische ervaring heb ondervonden aan alle keren dat er aan mij is gezeten, maar het gemak waarmee het ging. Ik snap niet hoe er mannen en jongens zijn die denken dat het lichaam van een vrouw publiek bezit is. Een vriend van mijn vriend zat laatst meermaals aan mijn kont en ik werd er boos om, dat vond hij (en anderen) dan weer niet kunnen. Hij zei (and I quote) "Maar <je vriend> zei dat het mocht." Ten eerste, ik kan me niet indenken dat hij dat zou doen, ten tweede vind ik het idee alleen al dat iemand anders beslist over wie er wel en niet aan mij mag zitten ronduit dubieus.

Verder droeg ik op een baantje in de bediening ooit een rok tot op de knie, zonder panty, met kniekousen eronder. Hoe vaak ik daar niet onder ben gegrepen door mannen die mijn vader hadden kunnen zijn... Allemaal niet traumatisch, maar ik word er gewoon boos van. Die mannen zaten daar aan tafel met hun kinderen, ik vraag me af of ze het nog steeds zo normaal zouden vinden als iemand dat bij hun dochter zou doen, en wat ze hun zoons hebben bijgebracht over vrouwen. Tenslotte denk ik dat ik mijn baantje heel snel gedag had kunnen zwaaien als ik een gast voor zijn hoofd had gestompt daar. En je moet toch wat als je de huur wilt betalen.

Dus ja, ik hoop dat dat is wat het teweeg brengt. Dat het een keertje tot mannen doordringt dat vrouwen niet van hen zijn. Daar krijg je in het beste geval geërgerde vrouwen door (such as myself) en in het slechtste geval verkrachten ze een meisje als ze nee zegt. Immers, kleine kinderen wordt al verteld dat als jongens je pesten je dat als compliment moet opvatten toch? :roll: En dat als meisjes 'nee' zeggen ze eigenlijk 'ja' bedoelen. Ja, zo kom je natuurlijk nergens.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:50

LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb jaren terug aan den lijve ondervonden dat wanneer mensen weten dat je vervelende ervaringen hebt, ze het nogal eens vertalen naar kwetsbaar genoeg om aan te zitten en dan ook een poging wagen.

Oftewel '#metoo' = 'kun je makkelijk aan zitten'


# steekt vinger op: ik heb een huisarts #@#$€¥#$£#£₩&%# gehad die zo dacht.
Grrrr!!!
Daar nooit meer 1 voet over de deur gezet.

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:10

Ayasha schreef:
Resistance schreef:
Punt is dat als jij een vent een schop voor z'n muil geeft, jij óók gelijk kans hebt op een strafblad. Vriendin van me heeft het meegemaakt: zij werd in haar kony geknepen waarna ze hem een knietje in zijn ballen heeft gegeven en een dreun heeft gegeven. De vent heeft haar aangeklaagd wegens mishandeling.

Dat dus, de man die de vrouw betast zonder toestemming komt er mee weg, moet men niet over zeuren, de vrouw die terecht lik op stuk geeft wordt aan geklaagd....

Dat is gelul.

Mijn vader heeft bij de politie gewerkt en heeft er nog steeds collega's zitten en die zeggen allemaal hetzelfde: Zelfverdediging is toegestaan maar wel in proportie.

Sterker nog, toen ik door een serieverkrachter aangerand werd (verder kwam hij niet want ik was goed genoeg getraind door mijn vader om die jongen van een kpude kermis te doen thuis komen) zei de politie die de aangifte kwam opnemen zelfs: In dit geval is het zelfs toegestaan om een dikke stok te pakken en hem daarmee loeihard van je af te slaan.

Zelfverdediging is in Nederland toegestaan maar wel in proportie.

Dus ik vraag mij af hoe hard jou vriendin heeft geschopt en geslagen en wat er allemaal nog meer gebeurd is. Daarbij kan iedereen aangifte doen. Maar wat was het vervolg? Heeft ze een strafblad gekregen? Lijkt mij sterk namelijk.

Anoniem

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:11

Dat er aangifte tegen de vriendin van Resistance gedaan heeft betekent niet dat ze ook daadwerkelijk vervolgd is he? In het licht van dit topic is het misschien wel een goed voorbeeld om te noemen dat nog niet eens een kwart van de aangiftes van verkrachting uiteindelijk op een rechtszaak uitlopen.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:14

Palmera schreef:
En echt, hoe erg ik het ook vind voor ware slachtoffers, hoe groot voorstander ik ook ben van castratie (en voor mijn part algehele amputatie van....) voor díe daders, ik kan me niet neerleggen bij het huidige beeld.

Ik kan me niet neerleggen bij het feit dat we in een cultuur gaan komen waarbij fluiten een man per direct een zedendelinquent maakt. Waarbij een ongevraagde hand op een lichaamsdeel maakt dat die man gelijk in aanmerking komt voor een strafblad. Geef hem potverdorie lik op stuk! Waar is de weerbaarheid van de huidige vrouw? De vrouw mag best iets duidelijk maken! Daarna: sorry en gebeurd = gebeurd. Nu verder met het leven.
Waarom word aan alles zo zwaar getild? En let op: ik heb het nu niet over verkrachting, bedreiging, etc!
Kom toch voor jezelf op. En maak er daarna niet zo'n punt van.

Ik heb twee zeer onsmakelijke en niet prettige ervaringen gehad in mijn leven. En ik heb ze allebei eigenhandig de goot in getimmerd na 3 waarschuwingen. Dit kan toch niet alleen ik? Dit kan iedereen!
En als nu een man naar fluit zwaai ik. Als een man zijn hand op mijn achterste legt krijgt hij eem verbale mededeling. Als een man zegt dat ik mooi ben bedank ik hem. Als een man zijn dingetje laat zien vertel ik dat ik zwaarder gereedschap heb. En als een man mij wat wil aandoen komt hij daar niet ongeschonden vanaf, ook al zou hij winnen.

Ik ben groot voorstander van zelfverdediging op school. Want ook uit dit topic blijkt hoe snel vrouwen zich bedreigd voelen en zich zelfs door complimemten al onjuist bejegend voelen.

Het gaat de verkeerde kant op en het maakt de wereld niet mooier.

En nogmaals: echte daders mogen wat mij betreft opgeknoopt worden. Maar een man die fluit of zo stom is in een bijdehante bui zijn hand ergens te leggen zal leren van een onverwachte flinke waarschuwing.



Mooi verwoord wat ik wilde zeggen.
Heel duidelijk te stellen: daders van seksuele zedendelicten mogen van mij 10x harder gestraft worden dan wat er nu gebeurd, sowieso. Maar "wij" als vrouwen moeten in ons dagdagelijks leven ook gewoon eens leren om ballen aan ons lijf te krijgen. En daar bedoel ik zeker niet mee dat je een man fysiek in elkaar moet gaan meppen, want 1. dat is ook niet echt de oplossing die je zoekt, en 2. maakt je zelf strafbaar. Maar grenzen leren stellen, je bek durven (!) open trekken, je verbaal weerbaar opstellen en gewoon niet zomaar met je laten sollen. Er is niet mis met radicaal 'nee' zeggen, als je iets niet wil. Waarom kan een man dat wel, en zijn er zoveel vrouwen die dat niet kunnen? Ik werk in een op- en top mannenwereld, een machowereld ook. En ja, daar worden wel eens schunnige opmerkingen gemaakt. En dan heb je de keuze als vrouw. Of je laat over je lopen, of je geeft ze lik op stuk en je zorgt ervoor dat even sterk staat.

Jennanne schreef:
dit is ook inderdaad groot probleem; dat het voorkomt in privésfeer. Zo is het bij mij ook gegaan. Naja, eerste keer waren al mijn vrienden erbij (was donker, en ik lag met mijn ex in een hoekje, de rest van de vriendengroep lag ergens anders in de kamer.) En hij begon me overal aan te raken, ik was net 13..We hadden net een week een relatie. Dus ja, ik wilde uiteraard niet meteen ruzie met hem. En zeker niet waar al je vrienden bij zijn. Dus wat moet je dan doen..? Wat kán je doen in zo'n geval?


Ik hoop oprecht dat als ik ooit een dochter heb, dat ik ze ten minste kan bijbrengen dat ze 'nee' kunnen en mogen zeggen. Dat hun nee even krachtig en belangrijk is, dan die van een man. Dat het niet erg is om ruzie te maken, als er grenzen niet gerespecteerd worden. Dat is weerbaarheid. Daar hoeft hélemaal niet fysieks aan te zijn. Een vrouw moet gewoon ook leren, dat ze op dezelfde stapje staan dan mannen. Het is niet omdat de man iets wil, dat jij als vrouw dat ook maar gewoon moet toelaten. Een man heeft helemaal geen machtspositie, wij als vrouw geven hén een machtspositie door gewoon altijd onze bek te houden, en dat is niet oké. Vrouwelijke emancipatie wil niet enkel zeggen dat we mannen met de vinger wijzen en dat we politiek met de vinger wijzen. Vrouwen moeten soms ook gewoon durven om zélf in de machtspositie te gaan staan.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:20

Ik vind het echt heftig wat je in het tweede deel van je bericht zegt, Florenc. Voor mij ga je totaal het punt voorbij. Je legt het bij de vrouw, je zegt in feite dat jennanne en ik beide niet nee hebben gezegd, en dat we het hebben toegelaten. Ik vind dat zó verkeerd. Ik heb gejankt en continu nee gezegd, keer op keer. Maar ik was hartstikke depressief en op een gegeven moment houdt het dan op. Ik ga niet om 2 uur ‘s nachts mijn vriend uit bed duwen in zijn eigen huis. Wat moet ik doen dan? Naar zijn ouders gaan? Ik hoop echt dat ik je reactie verkeerd interpreteer.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:27

Florenc schreef:
Palmera schreef:
En echt, hoe erg ik het ook vind voor ware slachtoffers, hoe groot voorstander ik ook ben van castratie (en voor mijn part algehele amputatie van....) voor díe daders, ik kan me niet neerleggen bij het huidige beeld.

Ik kan me niet neerleggen bij het feit dat we in een cultuur gaan komen waarbij fluiten een man per direct een zedendelinquent maakt. Waarbij een ongevraagde hand op een lichaamsdeel maakt dat die man gelijk in aanmerking komt voor een strafblad. Geef hem potverdorie lik op stuk! Waar is de weerbaarheid van de huidige vrouw? De vrouw mag best iets duidelijk maken! Daarna: sorry en gebeurd = gebeurd. Nu verder met het leven.
Waarom word aan alles zo zwaar getild? En let op: ik heb het nu niet over verkrachting, bedreiging, etc!
Kom toch voor jezelf op. En maak er daarna niet zo'n punt van.

Ik heb twee zeer onsmakelijke en niet prettige ervaringen gehad in mijn leven. En ik heb ze allebei eigenhandig de goot in getimmerd na 3 waarschuwingen. Dit kan toch niet alleen ik? Dit kan iedereen!
En als nu een man naar fluit zwaai ik. Als een man zijn hand op mijn achterste legt krijgt hij eem verbale mededeling. Als een man zegt dat ik mooi ben bedank ik hem. Als een man zijn dingetje laat zien vertel ik dat ik zwaarder gereedschap heb. En als een man mij wat wil aandoen komt hij daar niet ongeschonden vanaf, ook al zou hij winnen.

Ik ben groot voorstander van zelfverdediging op school. Want ook uit dit topic blijkt hoe snel vrouwen zich bedreigd voelen en zich zelfs door complimemten al onjuist bejegend voelen.

Het gaat de verkeerde kant op en het maakt de wereld niet mooier.

En nogmaals: echte daders mogen wat mij betreft opgeknoopt worden. Maar een man die fluit of zo stom is in een bijdehante bui zijn hand ergens te leggen zal leren van een onverwachte flinke waarschuwing.



Mooi verwoord wat ik wilde zeggen.
Heel duidelijk te stellen: daders van seksuele zedendelicten mogen van mij 10x harder gestraft worden dan wat er nu gebeurd, sowieso. Maar "wij" als vrouwen moeten in ons dagdagelijks leven ook gewoon eens leren om ballen aan ons lijf te krijgen. En daar bedoel ik zeker niet mee dat je een man fysiek in elkaar moet gaan meppen, want 1. dat is ook niet echt de oplossing die je zoekt, en 2. maakt je zelf strafbaar. Maar grenzen leren stellen, je bek durven (!) open trekken, je verbaal weerbaar opstellen en gewoon niet zomaar met je laten sollen. Er is niet mis met radicaal 'nee' zeggen, als je iets niet wil. Waarom kan een man dat wel, en zijn er zoveel vrouwen die dat niet kunnen? Ik werk in een op- en top mannenwereld, een machowereld ook. En ja, daar worden wel eens schunnige opmerkingen gemaakt. En dan heb je de keuze als vrouw. Of je laat over je lopen, of je geeft ze lik op stuk en je zorgt ervoor dat even sterk staat.

Jennanne schreef:
dit is ook inderdaad groot probleem; dat het voorkomt in privésfeer. Zo is het bij mij ook gegaan. Naja, eerste keer waren al mijn vrienden erbij (was donker, en ik lag met mijn ex in een hoekje, de rest van de vriendengroep lag ergens anders in de kamer.) En hij begon me overal aan te raken, ik was net 13..We hadden net een week een relatie. Dus ja, ik wilde uiteraard niet meteen ruzie met hem. En zeker niet waar al je vrienden bij zijn. Dus wat moet je dan doen..? Wat kán je doen in zo'n geval?


Ik hoop oprecht dat als ik ooit een dochter heb, dat ik ze ten minste kan bijbrengen dat ze 'nee' kunnen en mogen zeggen. Dat hun nee even krachtig en belangrijk is, dan die van een man. Dat het niet erg is om ruzie te maken, als er grenzen niet gerespecteerd worden. Dat is weerbaarheid. Daar hoeft hélemaal niet fysieks aan te zijn. Een vrouw moet gewoon ook leren, dat ze op dezelfde stapje staan dan mannen. Het is niet omdat de man iets wil, dat jij als vrouw dat ook maar gewoon moet toelaten. Een man heeft helemaal geen machtspositie, wij als vrouw geven hén een machtspositie door gewoon altijd onze bek te houden, en dat is niet oké. Vrouwelijke emancipatie wil niet enkel zeggen dat we mannen met de vinger wijzen en dat we politiek met de vinger wijzen. Vrouwen moeten soms ook gewoon durven om zélf in de machtspositie te gaan staan.


Leuk hoor, nee zeggen. Heb je echt enorm veel aan als meisje van 15 en amper 1.60 m hoog tegen een paar jaar oudere vent van ruim 1.85 m die je nee keihard negeert. Kun je nog zo hard "nee" roepen. Wat een weerbaarheid! Want alle vrouwen die dit overkomt laten het immers maar gewoon allemaal toe, toch? En als ze geen nee zeggen, is het dan hun eigen schuld? Dit soort victim blaming hebben we dus echt helemaal niks aan.

Of moeten we allemaal maar een zwarte band in een of andere oosterse vechtsport gaan halen, liefst voor we 10 jaar oud zijn?

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:36

Fenrir schreef:
Leuk hoor, nee zeggen. Heb je echt enorm veel aan als meisje van 15 en amper 1.60 m hoog tegen een paar jaar oudere vent van ruim 1.85 m die je nee keihard negeert. Kun je nog zo hard "nee" roepen. Wat een weerbaarheid! Want alle vrouwen die dit overkomt laten het immers maar gewoon allemaal toe, toch?

Of moeten we allemaal maar een zwarte band in een of andere oosterse vechtsport gaan halen, liefst voor we 10 jaar oud zijn?


Wacht, wacht. Als er nee geroepen wordt, en negeert wordt en manlief vrolijk verder gaat, dat gaat hij ook te ver. Dan spreek je mijn inzien al over strafbare feiten. In het voorbeeld gaat het over het vriendje, net samen, geen nee durven (!) zeggen omdat de vrienden erbij zijn, omdat het misschien wel zo hoort in een relatie, omdat je geen ruzie wil. Dat is een héél andere situatie. Dat is een situatie waar je moeten weten dat je stem als vrouw nét even hard klinkt als die van een man.

En ja, wat moet je dan doen, want je bent bij hem thuis? Rechtstaan, zijn ouders uit hun bed halen, jouw ouders bellen om je te komen halen.

Ik zeg absoluut niet dat vrouwen die dit meemaken zich gewoon laten doen. Maar je kan je in het andere uiterste ook in de slachtofferrol blijven wentelen totdat je er niet meer uit komt, en dat heeft geen zin.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:39

Uit haar post maak ik op dat hij geen oog had voor haar nee, zelfs haar gehuil, dus wat is dan het verschil?
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 23-10-17 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:39

Urbiezira schreef:
Ik vind het echt heftig wat je in het tweede deel van je bericht zegt, Florenc. Voor mij ga je totaal het punt voorbij. Je legt het bij de vrouw, je zegt in feite dat jennanne en ik beide niet nee hebben gezegd, en dat we het hebben toegelaten. Ik vind dat zó verkeerd. Ik heb gejankt en continu nee gezegd, keer op keer. Maar ik was hartstikke depressief en op een gegeven moment houdt het dan op. Ik ga niet om 2 uur ‘s nachts mijn vriend uit bed duwen in zijn eigen huis. Wat moet ik doen dan? Naar zijn ouders gaan? Ik hoop echt dat ik je reactie verkeerd interpreteer.


Maar hebben we het dan niet weer over dat stukje weerbaarheid? Ik begrijp heel goed, dat als je depressief bent en niet lekker in je vel zit, dat het aangeven van grenzen dan gewoon veel moeilijker is. Maar continue nee zeggen, keer op keer? Dat zou één keer mogen gebeuren, en daarna niet meer. Een gast die over jouw nee gaat, die verdient je niet, daar moet je ver van weg blijven. Een heel oprechte vraag naar jou dus, waarom ben je blijven terug gaan?

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:41

Ik denk dat het heel utopisch is om te denken dat je als zwaar depressief 17 jarig meisje in het midden van de nacht uit bed te stappen om de ouders van je vriendje wakker te maken en te zeggen dat hij je misbruikt. Als je oprecht denkt dat dit een mogelijkheid is, dan hebben wij gewoonweg een andere kijk op dit probleem. Voor mij was dit namelijk totaal geen optie, en ik ben echt niet op m’n mondje gevallen :)

Edit: zie net je reactie. Die ga ik even lezen.

Tweede edit: waarom ben ik gebleven? Omdat ik zwaar depressief was, vond dat al mijn beslissingen niets waard waren en mijn vriend dat ook vond. Het ging om mentale, emotionele en seksuele mishandeling. Er zijn heel veel studies die aangeven waarom mensen blijven, en bij mij waren er heel veel persoonlijke redenen. Ik ben uiteindelijk weg gegaan toen hij op vakantie was, zonder mij, en ik ineens adem kon halen. Ik heb verder niet de behoefte om er verder op in te gaan waarom ik bleef, omdat ik het een hele nare vraag vind. Ook al bedoel je het wellicht niet zo, je legt onbewust de schuld bij mij en daar word ik een beetje naar van.
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 23-10-17 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:42

Dat is de verkeerde vraag die vaak gesteld wordt. De vraag moet niet zijn waarom ging je terug, waarom deed je dit, waarom deed je dat. De vraag moet zijn: waarom bleef hij niet met zijn gore poten van iemand af die geen consent gaf?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:43

Vergeet niet hoe manipulatief mensen kunnen zijn.
Als je al slecht in je vel zit, een laag zelfbeeld hebt en dat beeld ook nog wordt bevestigd in hoe er met je om wordt gegaan.
Dan is het heel moeilijk om voor jezelf op te komen, zeker als je 'nee' genegeerd wordt.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:45

maar @florenc, het is anders wanneer zo iemand jou voorderest wel met respect behandelt. Wanneer hij lief is voor je, dingen voor je doet en je verliefd bent op elkaar. En wanneer iedereen hem een hele toffe gozer vindt.

Dan ga je aan jezelf twijfelen, snappie? Dan ga je denken dat je je aanstelt. Zeker op die leeftijd.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:46

Wat Fenrir en GypsyCobs zeggen sluit ik mij verder geheel bij aan.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:49

Urbiezira schreef:
Wat Fenrir en GypsyCobs zeggen sluit ik mij verder geheel bij aan.


geloof dat wij oprecht hetzelfde hebben meegemaakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:52

Het gaat niet over weerbaarheid, het gaat erover dat mannen verdomme hun poten in eerste instantie thuis moeten houden. Leg het niet neer bij de vrouw.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:57

Oh, en in mijn geval was hij de enige met wie ik bevriend was op dat moment. Ik had totaal geen aansluiting met mijn leeftijdsgenoten op school, of sport of waar dan ook. Hij was letterlijk mijn enige vriend. En die wil je dan niet kwijt.

Dus het is allemaal niet zo simpel

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:04

Citaat:
(...) dat is weerbaarheid. Daar hoeft hélemaal niet fysieks aan te zijn. Een vrouw moet gewoon ook leren, dat ze op dezelfde stapje staan dan mannen. Het is niet omdat de man iets wil, dat jij als vrouw dat ook maar gewoon moet toelaten. Een man heeft helemaal geen machtspositie, wij als vrouw geven hén een machtspositie door gewoon altijd onze bek te houden, en dat is niet oké. Vrouwelijke emancipatie wil niet enkel zeggen dat we mannen met de vinger wijzen en dat we politiek met de vinger wijzen. Vrouwen moeten soms ook gewoon durven om zélf in de machtspositie te gaan staan.


Ik ben erg voor (met de woorden van Joke Smit) 'karate als verplicht schoolvak voor meisjes'. (En zo heeft oma het ook gedaan: 'karate hoort er bij', al mag judo ook...)

Vanmorgen in Trouw: een paar korte opmerkingen over het dilemma van Hillary Clinton versus die blonde Donald.

Hillary Clinton is nu niet direct de minst weerbare vrouw, maar die Don had wel een machtig wapen.
Zou ze zeggen 'Creep, ga niet zo achter mij staan', kon dat wellicht stemmen kosten. Uiteindelijk had ze de meerderheid (the popular vote), maar niet voldoende kiesmannen m/v. |(
Ze koos voor een wat voorzichtiger benadering.
Maar 'gewoon niet je mond houden' is niet voldoende.

Ook uit de pers, trouwens: ik kreeg de wekelijkse column van Rene Diekstra opgestuurd.
Hij zegt als man expliciet dat hij het beschamend vindt dat het weer de vrouwen zijn die aan de bel trekken en de kop luidt dan ook "Mannen, stop elkaar"
+:)+

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:06

Jennanne schreef:
Oh, en in mijn geval was hij de enige met wie ik bevriend was op dat moment. Ik had totaal geen aansluiting met mijn leeftijdsgenoten op school, of sport of waar dan ook. Hij was letterlijk mijn enige vriend. En die wil je dan niet kwijt.

Dus het is allemaal niet zo simpel



ooh, en ook klein (maar heel groot detail); die gast was mijn pleegbroer. Mijn ouders waren dus ook zijn ouders soort van. Probeer dan maar aan je ouders te vertellen dat de jongen die zij met alle liefde en moeite in huis hebben gehaald niet zo is zoals ze dachten dat hij is. Dat wilde ik mijn ouders niet aandoen.

Heb het ze wel verteld uiteindelijk; een jaar geleden. Maar ik vond het erg moeilijk. Ik wilde hun geen schuldgevoel opleggen..

Anoniem

Re: #metoo, en wat doe je er zelf aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:08

Daarnaast is het vertellen vaak ook lang niet zo makkelijk als gedacht wordt. Het heeft mij heel veel moeite gekost om aan mijn ouders te vertellen wat mij overkomen is, omdat je ten eerste een heel groot deel van de schuld bij jezelf legt en daarnaast een groot stuk angst hebt dat mensen aan wie je het vertelt die schuld ook bij jou leggen. Bij seksueel geweld is het heel 'normaal' dat aan vrouwen gevraagd wordt wat ze dan op x plek deden, hoe veel ze gedronken hadden en of ze het niet een beetje uitlokten.

xAlice

Berichten: 2821
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 16:08

Wat, denk ik, ook belangrijk is is dat niet iedereen zich in dezelfde omgeving bevindt. Het is een slecht begin als een deel van de vrouwen al roept 'nee het is helemaal niet zo want ik ervaar het niet zo', hoe gaan we dan ooit duidelijk krijgen bij mannen dat het niet zo hoort?

en met omgeving bedoel ik; welke stad, maar ook welke kringen etc.
Ik heb in Rotterdam eigenlijk alleen last gehad met uitgaan, maar ik woon dan ook buiten het centrum. In Engeland hetzelfde verhaal.
Nu woon ik in Nice midden in het centrum en word ik veel vaker lastig gevallen.
Dat zegt allemaal niet zo veel behalve dat het heel goed mogelijk is dat die dingen wel gebeuren op een veel vervelendere schaal dan jij denkt omdat je toevallig op de juiste plek op de juiste tijd bent.

Daarom kun je ook niet zeggen dat 'we gewoon weerbaarder moeten worden', zo zit de wereld niet in elkaar; ook niet als het bij jou toevallig wel gewerkt heeft. Er zijn namelijk ook talloze voorbeelden waarbij juist het in opstand komen leidt tot problemen op de werkvloer, ontslag, reputatieschade of zelfs escalatie van de intimidatie.