To be or not to be: Donor.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:35

superlotje schreef:
Waarop ik heb toegevoegd dat die arts niet eens weet of je donor bent en je daardoor niet lager kan plaatsen.

Voor mensen die bij leven een nier gedoneerd hebben en later zelf een nier nodig hebben is overigens wel een aparte wachtlijstregeling.


Ja klopt. Ik had de quote ook alweer verkl**t :')

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:37

Op welke plaats je komt op de wachtlijst is volgens mij niet afhankelijk van dat soort zaken. Eenmaal je op de lijst staat, sta je erop. Als je toestand slechter wordt en het nieuwe orgaan dringender schuif je verder naar omhoog. Het al dan niet krijgen van een nieuw orgaan is van zo veel dingen afhankelijk, het vinden van een passende donor is zo moeilijk, dat er volgens mij niemand zal zitten kijken of je wel zelf donor bent op het moment dat er een orgaan beschikbaar komt.

Indien meerdere mensen in aanmerking komen voor hetzelfde orgaan, wordt de persoon gekozen voor wie de transplantatie het meest dringend is of het meest kans op slagen heeft.

Ik begrijp zelf niet zo goed waarom mensen niet zouden willen doneren, maar ik denk niet dat hun keuzen een invloed heeft op het al dan niet kunnen ontvangen van een orgaan.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:26

Ik maak me er ook helemaal niet druk om of mijn organen gaan naar iemand die altijd goed voor zichzelf gezorgd heeft of dat ze gaan naar een crimineel of beroepsverslaafde, of naar een niet-donorgeregistreerde.

Ik vind het alleen moeilijk te begrijpen dat iemand die zelf bezwaar tegen orgaandonatie, zich niet van ontvangst uitsluit. Wat daar veranderd in i.m.o. hetzelfde principe.

Er is zo'n groot tekort en de kwestie van zo'n levensbelang dat ik bijna verdrietig wordt van een uitspraak als deze:

Shaggy09 schreef:
Waarom mag je het niet 'gewoon willen'? Als je voor alles een harde reden moet hebben word het leven een lastig spel denk ik.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:29

Qerty schreef:
Er is zo'n groot tekort en de kwestie van zo'n levensbelang dat ik bijna verdrietig wordt van een uitspraak als deze:

Shaggy09 schreef:
Waarom mag je het niet 'gewoon willen'? Als je voor alles een harde reden moet hebben word het leven een lastig spel denk ik.


Snap dat je daar bijna verdrietig van wordt. Waarom wil je iemands leven niet redden? "Gewoon niet." Daar kan ik niet bij..

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:32

Dat komt ook steeds maar terug, dat mensen niet kunnen begrijpen waarom iemand niet zou willen doneren uitgezonderd van godsdienstige redenen.

Dat is toch heel simpel? Omdat je niet doneert ná je dood maar vóór je dood.
Je lichaam bestaat uit meer dan alleen je hersenen...

Mensen willen niet doneren omdat ze het een eng of onprettig idee vinden, omdat ze rustig op hun eigen tijd het normale proces van overlijden willen doormaken met hun familie om hun heen in plaats van onder invloed van allerlei middeltjes leeggehaald worden op een operatietafel.

Omdat ze als compleet mens begraven of gecremeerd willen worden.

Omdat ze hun familie een normaal natuurlijk proces van afscheid en rouwproces gunnen. Je weet wel, dat ze erbij kunnen zijn als het leven uit je wegglijdt, daarna nog bij je kunnen blijven zo lang ze willen. Ze je zelf kunnen wassen en afleggen enzo. Niet dat er een slapend iemand bij hen weggehaald wordt en er een verminkt koud lijk terugkomt.

Je kan wel zeggen dat het heel veel troost kan geven aan familie als organen voortleven...maar er kan ook heel veel schuldgevoel en wroeging optreden dat je niet bij het overlijden van je geliefde bent geweest, dat je diegene in de steek hebt gelaten tijdens zijn daadwerkelijke overlijden, zonder familie, op een operatietafel...

Omdat ze het hele proces van sterven al spannend genoeg vinden en dat niet nog gecompliceerder willen maken.

Omdat...noem maar op.

Er zijn zat redenen te bedenken waarom iemand liever een normaal overlijdensproces wil doorlopen zonder gerommel aan hun lijf.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:37

pmarena schreef:
Ze je zelf kunnen wassen en afleggen enzo. Niet dat er een slapend iemand bij hen weggehaald wordt en er een verminkt koud lijk terugkomt.


:roll:

Heb je weleens een lichaam gezien na donatie? In het echt bedoel ik, niet in horrorverhaaltjes..

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:38

pmarena schreef:
Omdat...noem maar op.

Er zijn zat redenen te bedenken waarom iemand liever een normaal overlijdensproces wil doorlopen zonder gerommel aan hun lijf.

Maar in mijn ogen wegen al die dingen niet op tegen het leven of dood van een ander.
Ik begrijp dat die redenen bestaan, maar een leven redden staat daar voor mij boven.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:41

Nooor_ schreef:
pmarena schreef:
Omdat...noem maar op.

Er zijn zat redenen te bedenken waarom iemand liever een normaal overlijdensproces wil doorlopen zonder gerommel aan hun lijf.

Maar in mijn ogen wegen al die dingen niet op tegen het leven of dood van een ander.
Ik begrijp dat die redenen bestaan, maar een leven redden staat daar voor mij boven.


Maar dat is toch prima, ik kan me er persoonlijk iig prima in vinden als dat voor mensen een reden is om niet te doneren.
Zolang ze zich maar niet beroepen op horrorverhaaltjes en dat als reden gebruiken want daar heb ik echt moeite mee. Maar dan nog als iemand dat voor zichzelf als reden heeft om niet te doneren, prima.
Maar verspreid die verhaaltjes dan niet alsof het de waarheid is.

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:43

Ben als Belgische op Bokt de discussie volop aan het volgen, maar moei me wijselijk niet (iets te uitgesproken mening hierin)
Alleen wil ik even reageren op het donoren als je zelf donororganen ontvangen hebt.
In België is dit toegestaan :j
Ik heb het volgende verhaal van heel dichtbij meegemaakt (gaande over het zoontje van mijn toenmalige leerkracht).

http://www.basstoerestrijder.be

Dit is niet om andere te overtuigen, maar als een 10jarig jongetje zo nobel kan zijn te doneren dan vraag ik mij af waarom je wel zou willen ontvangen maar niet doneren. (Hierbij duidelijk makend dat niet kunnen en niet willen een wereld van verschil is). En eerlijk? Ik heb in geen een van de topics gegronde redenen gezien waarom men niet WILT doneren maar wel wilt ontvangen...

Of men donor wilt zijn is ieder zijn eigen keuze, ongeacht of er gegronde of belachelijke redenen voor zijn. Maar niet WILLEN (dus niet geldig voor deze die niet kunnen of mogen) doneren maar wel ontvangen gaat er bij mij gewoon niet in.
En ja, ik probeer het toch oprecht te begrijpen. Vandaar dat ik verder ook meelees (aangezien mijn vriend wel ontvangen wilt maar niet doneren en dit toch best wel vreet aan mij) en niet reageer...

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:43

Het zal er ongetwijfeld niet zo uitzien als een intact lichaam Polly, die organen halen ze er niet via de neus uit en weggehaalde huid is ook niet bepaald onopvallend ;)

Nooor: voor jou is dan het potentiële nieuwe leven van een onbekende belangrijker, voor een ander zijn eigen manier van afscheid van het leven en het verwerkingsproces van zijn nabestaanden :)

Je kan beide keuzes egoïstisch noemen, je nabestaanden met een potentieel trauma opzadelen vind ik ook niet niks... al helemaal als er kinderen in het spel zijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:46

pmarena schreef:
Het zal er ongetwijfeld niet zo uitzien als een intact lichaam Polly, die organen halen ze er niet via de neus uit en weggehaalde huid is ook niet bepaald onopvallend


Maar het word wel heel netjes en zo onopvallend mogelijk gedaan. Je kan desgewenst zeker nog helpen met wassen en kleden.
Een lichaam is zeker niet verminkt.
Althans ik versta onder een verminkt lichaam iemand die bv een aanvaring heeft gehad met een trein en zeker als ze er goed voor zijn van zitten moeten alle zeilen worden bijgezet om iemand toonbaar te maken om afscheid van te kunnen nemen door familie. Na donatie is dat verre van het geval.
Laatst bijgewerkt door Polly op 20-02-18 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:48

GUSTIxBILL schreef:
Of men donor wilt zijn is ieder zijn eigen keuze, ongeacht of er gegronde of belachelijke redenen voor zijn. Maar niet WILLEN (dus niet geldig voor deze die niet kunnen of mogen) doneren maar wel ontvangen gaat er bij mij gewoon niet in.
En ja, ik probeer het toch oprecht te begrijpen. Vandaar dat ik verder ook meelees (aangezien mijn vriend wel ontvangen wilt maar niet doneren en dit toch best wel vreet aan mij) en niet reageer...


Zie mijn bovenstaande reactie, zo maar een paar voorbeelden waarom mensen niet zouden willen doneren.

Een normaal overlijdensproces willen doorlopen staat compleet los van bij leven wel of niet een donor-orgaan willen accepteren. Dat is toch een totaal andere situatie...

Dat de meeste mensen niet bij de vrijwillige brandweer werken houdt toch niet in dat ze liever niet willen dat hun huis geblust wordt als het in de fik staat.

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:56

Ook dit normaal overlijdingsproces kan nog steeds doorlopen worden.

Ja, de littekens zullen zichtbaar zijn.
Maar men kan en mag nog steeds helpen met het wassen, aankleden, laatste groet kan nog steeds gegeven worden.

Het enige verschil voor de nabestaande is dus dat je weet dat de organen van je dierbare andere kunnen redden.


Dus dat jongetje van 10 had dan ook maar “normaal” overlijdingsproces moeten doorlopen aangezien een niet donor het “normale” wil i.p.v. andere potentieel redden.

Dat wat je zelf niet wilt wens je een ander niet toe... M.a.w.: men wilt niet het “abnormale” overlijdingsproces, dus een ander wil je dan ook niet dat hij dit heeft => geen organen voor jou...

Dus nee, voor mij nog steeds geen geschikte reden

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:01

Ik heb gekozen voor optie 2. Ik doneer niet mijn organen, maar wil ze wel ontvangen als het nodig is.
Klinkt egoïstisch, maar dat is het niet.

Ik wil mijn lichaam schenken aan een Body Farm. Omdat daar vaak bepaalde eisen aan zitten is het niet altijd mogelijk om eerst je organen te doneren en dan door naar een Body Farm.

Daarnaast heb ik meerdere keren geprobeerd bloed te doneren. Helaas ben ik hier qua gewicht te licht voor en wijzen ze me steeds af.

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:05

Polly schreef:
pmarena schreef:
Het zal er ongetwijfeld niet zo uitzien als een intact lichaam Polly, die organen halen ze er niet via de neus uit en weggehaalde huid is ook niet bepaald onopvallend


Maar het word wel heel netjes en zo onopvallend mogelijk gedaan. Je kan desgewenst zeker nog helpen met wassen en kleden.


Zo onopvallend mogelijk enz. is nog steeds niet bepaald vergelijkbaar met iemand die met zijn hand in de jouwe de laatste adem uitgeblazen heeft, waar je daarna nog even een uurtje samen mee blijft zitten om de situatie op je in te laten werken en het proces van afscheid mee te beginnen, die je vervolgens wast en netjes aankleed... en van levend tot in de kist niet van zijn zijde wijkt.

Vergis je er niet in hoe belangrijk het voor veel mensen is voor het rouwproces om dit stukje zo af te kunnen sluiten.

Voor degenen die het nog niet gezien hebben, hier nogmaals het filmpje van een nabestaande die voor het overlijden van haar man assisteerde bij uitname-operaties:



Uit haar verhaal blijkt ook hoe het haar tegengevallen is om dat stukje te missen, dat de manier waarop haar man overleden iets is waar ze achteraf gezien niet meer voor zou kiezen.

Overigens als je ervaringsverhalen hoort van hoe donoren soms terugkomen bij hun geliefden...dan denk je ook wel 2x na voordat je toestemming geeft.

En ja ik geloof meteen dat dat niet is hoe het in theorie hoort te gaan, maar in de praktijk kan je zeggen wat je wilt, maar zijn er toch mensen die het er heel naar vonden uitzien wat zij terug kregen.

Misschien vind de 1 allerlei hechtingen en opvullingen geen probleem, maar voor de ander is het iets dat een hele nare, diepe indruk achterlaat.

Voordat je onbekenden verkiest boven je eigen nabestaanden is dat wel iets om op zijn minst even over na te denken vind ik :)

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:10

Dat snap ik volledig Pmarena
Echt waar en ik kan het ook verkeerd zien. Maar is het voor nabestaanden ook niet juist een soort troost dat hun geliefde iets gedaan heeft waar ze trots op zijn, wat ze wouden. Een stukje hulp in het verwerkingsproces juist...

Het is nog steeds de wens van de overleden persoon. Iets wat deze wou.
En ik zou als nabestaande juist alleen maar troost vinden in het feit dat mijn geliefde heeft kunnen doen wat hij/zij wou doen. Dat desonandanks dat hij/zij gestorven is, potentieel andere gered heeft...
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 20-02-18 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:12

Pmarena, verschil is misschien alleen dat jij je mening baseert op (online) ervaringen van derden. En mensen hebben sneller de neiging om een negatieve ervaring te delen.
Maar dat is een aanname die ik maak omdat je dat soort filmpjes en linken deelt. Ik heb die filmpjes niet.

Ik baseer mijn mening op situaties, positief en negatief, die ik met m'n eigen ogen heb gezien, waar ik naast heb gestaan en waarbij ik geholpen heb met de laatste verzorging. Zowel met als zonder naasten en ook goed heb kunnen kijken en luisteren naar de verschillende ervaringsverhalen van de naasten.
Laatst bijgewerkt door Polly op 20-02-18 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:14

GUSTIxBILL schreef:
Dat wat je zelf niet wilt wens je een ander niet toe... M.a.w.: men wilt niet het “abnormale” overlijdingsproces, dus een ander wil je dan ook niet dat hij dit heeft => geen organen voor jou...

Dus nee, voor mij nog steeds geen geschikte reden


Als een ander het niks kan schelen allemaal en die graag zijn organen geeft, dan moet die dat toch zelf weten? Daar heb ik niks over te zeggen :)

Dat IK niet bij de vrijwillige brandweer zit wil nog niet zeggen dat ik het niet enorm zou waarderen als mijn huis geblust wordt.

Maar daar maak jij dan ook geen gebruik van? Want als jij het niet wil dan hoeft een ander het toch ook niet voor jou te doen?

Ik vind het super dat die ander er voor kiest om bij de brandweer te gaan +:)+
Die zal dat ook wel doen omdat die er een bepaalde voldoening uit haalt.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:20

GUSTIxBILL schreef:
Ben als Belgische op Bokt de discussie volop aan het volgen, maar moei me wijselijk niet (iets te uitgesproken mening hierin)
Alleen wil ik even reageren op het donoren als je zelf donororganen ontvangen hebt.
In België is dit toegestaan :j
Ik heb het volgende verhaal van heel dichtbij meegemaakt (gaande over het zoontje van mijn toenmalige leerkracht).

http://www.basstoerestrijder.be

Dit is niet om andere te overtuigen, maar als een 10jarig jongetje zo nobel kan zijn te doneren dan vraag ik mij af waarom je wel zou willen ontvangen maar niet doneren. (Hierbij duidelijk makend dat niet kunnen en niet willen een wereld van verschil is). En eerlijk? Ik heb in geen een van de topics gegronde redenen gezien waarom men niet WILT doneren maar wel wilt ontvangen...

Of men donor wilt zijn is ieder zijn eigen keuze, ongeacht of er gegronde of belachelijke redenen voor zijn. Maar niet WILLEN (dus niet geldig voor deze die niet kunnen of mogen) doneren maar wel ontvangen gaat er bij mij gewoon niet in.
En ja, ik probeer het toch oprecht te begrijpen. Vandaar dat ik verder ook meelees (aangezien mijn vriend wel ontvangen wilt maar niet doneren en dit toch best wel vreet aan mij) en niet reageer...

Wat een dapper verhaal van Bas!
Aan de acties van de ouders van Bas te zien hebben ze het kunnen doneren als waardevol ervaren. Mooi hoe ze zich nu inzetten voor donatie en transplantatie.

Is er in België nog discussie of ophef over het huidige systeem?


pmarena schreef:
Misschien vind de 1 allerlei hechtingen en opvullingen geen probleem, maar voor de ander is het iets dat een hele nare, diepe indruk achterlaat.


Als de donor gekleed is zie je geen hechtingen of wonden. Ook niet bij huiddonatie. Het transplantatieteam bestaat uit mensen die net als jij en ik ook gevoel hebben en hun best doen om de donor zo ongeschonden mogelijk terug te geven aan de nabestaanden.

Bij weefsel- en orgaandonatie heb je nog een keuze. Dat ligt anders als één van je naasten dood gevonden wordt en de forensisch arts een obductie noodzakelijk vindt.
Hoe zou je daarmee omgaan?

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:22

GUSTIxBILL schreef:
Dat snap ik volledig Pmarena
Echt waar en ik kan het ook verkeerd zien. Maar is het voor nabestaanden ook niet juist een soort troost dat hun geliefde iets gedaan heeft waar ze trots op zijn, wat ze wouden. Een stukje hulp in het verwerkingsproces juist...

Het is nog steeds de wens van de overleden persoon. Iets wat deze wou.
En ik zou als nabestaande juist alleen maar troost vinden in het feit dat mijn geliefde heeft kunnen doen wat hij/zij wou doen. Dat desonandanks dat hij/zij gestorven is, potentieel andere gered heeft...


'Tuurlijk, zo zal het voor veel mensen vast werken :j

Voor veel anderen echter niet.

En weer anderen houden er een heel dubbel gevoel aan over.

Maar ik persoonlijk vraag me ook wel af hoeveel mensen die JA zeggen, nu eigenlijk beseffen tegen welk proces ze eigenlijk precies JA zeggen. Volgens mij zeggen de meesten alleen maar JA met het idee dat ze toch al dood zijn (wat dus niet helemaal waar is) en dat ze daarmee andere mensen kunnen helpen.

En hebben ze geen idéé van wat er verder allemaal bij komt kijken van alle testen die gedaan worden, wat er allemaal met hun lichaam gesold wordt, hoe ingrijpend het je eigen overlijdensproces en het rouwproces van je nabestaanden kan beïnvloeden.

Kijk naar het filmpje van die vrouw...zowel zij als haar man zaten midden in het hele donatie-gebeuren en zelfs zij zegt nog dat ze eigenlijk geen idee had waar ze JA op zei.

Kortom ik vind het een heel nobel doel om meer donor-organen beschikbaar te willen krijgen voor de mensen die ze zo hard nodig hebben +:)+

Maar de manier waarop is echt absoluut niet ethisch met die JA tenzij je er zelf een NEE van maakt, en die zeer eenzijdige campagnes om mensen maar enthousiast te krijgen om anderen te helpen waarbij totaal geen aandacht geschonken wordt in wat je jezelf nu eigenlijk allemaal op de hals haalt...

Het zou niet zo moeten zijn dat mensen schrikken als ze horen van de hele procedure en dat doen mensen nu wel.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:30

pmarena schreef:
En hebben ze geen idéé van wat er verder allemaal bij komt kijken van alle testen die gedaan worden,


Ben je weleens bij een lijkschouw geweest?

Jij zegt te denken dat mensen die ja zeggen geen idee hebben waar ze ja op zeggen.

Ik denk dat jij je mening baseert op filmpjes en je eigenlijk geen idee hebt waar je het over hebt.
Als ik een euro zou krijgen voor elke lijkschouw en/of verzorging van een overledene na een donatie of sectie dan was ik rijk.
En ondanks de ruime ervaring die ik ermee heb herken ik eigenlijk niks van al jouw genoemde bezwaren.

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:32

In België is het eigenlijk standaard ja of nabestaanden zeggen nee (zo ist mij op de gemeente uitgelegd eigenlijk)
Of men moet (zoals mij) een formulier ondertekenen waardoor nabestaanden geen protest kunnen indienen.
Of een nee ondertekenen mogelijk is weet ik eigenlijk niet?

Ouders van Bas hebben het er ook enorm moeilijk mee gehad, maar door hun voorlichtingen, lezingen, vechten voor meer ja geregistreerde weten wij waar we aan beginnen (deze die er mee te maken hebben)

Dus pmarena, ja ik weet waar ik aan begin, ja ik weet ook dat ik in “leven” gehouden word voor mijn organen.
Ik weet elke stap wat er volgt. En dus ook van heel dichtbij de pijn maar ook dankbaarheid bij de transplantatie

Juist door zo kort hierbij te staan weet ik hoe waardevol het kan zijn.
Van mij mogen ze me dus ook alleen maar reanimeren en alles wat erbij hoort moest ik er hersendood uit kunnen komen. Anders wil ik ook geen reanimatie en wil dus zeker geen organen ontvangen.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:34

En zo zijn er ook duizenden filmpjes van dankbare ontvangers uit het pro-donatie oogpunt. Zonder bloederige details en AANGRIJPENDE hoofdletters, maar met veel zonlicht en sentimentele muziek.
Beide propaganda.

Maar begrijp gewoon niet zo goed waarom je tegen orgaandonatie zou propaganderen. Natuurlijk zijn er mensen die het heel naar vonden en laat het een diepe indruk achter. Maar wat win je erbij als iedereen zich tegen orgaandonatie keert?
Het vervelende eraan is dat het enkel kan plaatsvinden op het randje van leven en dood en dat het ontvangen niet kan bestaan zonder geven.
Wat zijn jou suggesties voor verandering qua beleid Pmarena?

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:35

Polly schreef:
pmarena schreef:
En hebben ze geen idéé van wat er verder allemaal bij komt kijken van alle testen die gedaan worden,


Ben je weleens bij een lijkschouw geweest?

Jij zegt te denken dat mensen die ja zeggen geen idee hebben waar ze ja op zeggen.

Ik denk dat jij je mening baseert op filmpjes en je eigenlijk geen idee hebt waar je het over hebt.
Als ik een euro zou krijgen voor elke lijkschouw en/of verzorging van een overledene na een donatie of sectie dan was ik rijk.
En ondanks de ruime ervaring die ik ermee heb herken ik eigenlijk niks van al jouw genoemde bezwaren.


Misschien komt dat dan wel omdat het voor jou iets "normaals" is en voor de meeste andere mensen niet ;)

Als jij allerlei hechtingen en opvullingen "netjes" vindt en het prima vind om alleen nog tegen een min of meer ongeschonden hoofd aan te kijken, dan is dat toch prima :j

Maar ik vind het niet meer dan begrijpelijk dat niet iedereen er zo over denkt.

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:38

GUSTIxBILL schreef:
In België is het eigenlijk standaard ja of nabestaanden zeggen nee (zo ist mij op de gemeente uitgelegd eigenlijk)
Of men moet (zoals mij) een formulier ondertekenen waardoor nabestaanden geen protest kunnen indienen.
Of een nee ondertekenen mogelijk is weet ik eigenlijk niet?

Ouders van Bas hebben het er ook enorm moeilijk mee gehad, maar door hun voorlichtingen, lezingen, vechten voor meer ja geregistreerde weten wij waar we aan beginnen (deze die er mee te maken hebben)

Dus pmarena, ja ik weet waar ik aan begin, ja ik weet ook dat ik in “leven” gehouden word voor mijn organen.
Ik weet elke stap wat er volgt. En dus ook van heel dichtbij de pijn maar ook dankbaarheid bij de transplantatie

Juist door zo kort hierbij te staan weet ik hoe waardevol het kan zijn.
Van mij mogen ze me dus ook alleen maar reanimeren en alles wat erbij hoort moest ik er hersendood uit kunnen komen. Anders wil ik ook geen reanimatie en wil dus zeker geen organen ontvangen.


Top +:)+

Maar ik denk dat je een uitzondering bent en dat de meeste mensen geen idee hebben welk proces ze eigenlijk in gaan.

Is het trouwens inderdaad zo dat donoren in België niet alleen gebruikt worden voor transplantaties, maar dat er ook organen uitgenomen kunnen worden voor onderzoek en educatie?