Verlaging van de wajong

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 11:57

Het ging ook over de pas ingevoerde maatregel en wat voor gevolgen dit heeft voor de wajongers. Maar we zijn inmiddels 33 pagina's verder met van het normaal vinden van de korting tot het abnormaal vinden van de korting en van het uiterste vragen van je lichaam tot de gevolgen van.
Zelf vraag ik ook veel van mezelf. Ben depressief aan het worden en ik blijf maar doorgaan en wil me niet ziekmelden.
Ik schrik dan ook best van een aantal reacties van de mensen die door zijn gegaan. Het is immers maar een werkgever.
Maar als ziekmelden niet in je zit dan is het makkelijker gezegd dan gedaan

En zoals ik al vaak aangaf blijf ik de korting onnodig en verschrikkelijk vinden. Het motiveert mensen totaal niet om extra uren te gaan werken omdat ze dat niet terug zien. Er word geld weggenomen bij de mensen die het zo hard nodig hebben.
Het is zelfs een vorm van discriminatie.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:38

Hoe ik met een Wajong wel op vakantie kan gaan? Prioriteiten stellen. Ik leef voor reizen en vakantie. Gelukkig krijg je van het UWV vakantiegeld dat een beetje mee helpt. Ik woon goedkoop maar bespaar op zoek veel mogelijk manieren. Boodschappen doe ik voor €20 per week. Ik ga nooit uit en drink geen alcohol en ik rook niet. Als je dan hard genoeg spaart, heb je een klein budget om op vakantie te kunnen. Dit jaar gaat dat feestje niet door omdat ik voor mezelf ben begonnen, maar de inkomsten de uitgaven niet dekken. Ik wil de 4 daagse gaan lopen, maar dat doe ik ook zo goedkoop mogelijk, kamperen dus.

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 12:54

Ik moet ook echt andere prioriteiten stellen. Ik heb een tante in Amerika en die wil ik om de 2 jaar bezoeken. Dus ik laat er heel veel voor.
Het eerste wat ik eruit heb gedaan met de korting is m'n paardrijden. Het was net het extraatje maar het is luxe. Ook deels vanwege m'n fybro.
Ik ben helaas alleen afhankelijk van de appie. Maar ik spaar m'n koopzegels en ik heb dan om de zoveel tijd een extraatje van 52 euro. En de koffiezegels van de Perla geeft me ook 2 euro korting.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:58

Ik bedoel het echt niet flauw, maar prioriteiten stellen moet iedereen denk?

Ik wilde altijd naar Amerika, NewYork om precies te zijn.. dat is me gelukt toen ik 40 was.. ook door hard sparen. En ik mankeer helemaal niks (gelukkig). Een tweede keer zit er niet in vermoed ik zo.. En dan ben ik de enige van mijn familie die zo'n verre reis gemaakt heeft.. wij kampeerden altijd in Driebergen :j

Overigens, dat de regels verandert worden en dat dat rot is, kan ik me voorstellen. Er zijn heel veel overheidsregels en dingen die van geen kanten kloppen en dat is echt heel naar voor de mensen die het betreft.
Wellicht dat stemmen hier nog enige invloed op heeft...

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 13:12

Het feit dat hier gezegd werd dat we er zelf voor gekozen hebben om deze regering te nemen slaat in ieder geval niet op mij. Ik vind Rutte een hele aardige man(als klant zijnde) maar mijn stem heeft ie niet en zou die ook nooit krijgen.
Overigens ga ik me even goed ten rade welke partij wel m'n stem krijgt over 3 jaar

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:18

Oh ik weet niet waar dat gezegd wordt, maar ik had het niet over jou iig..

Ik zou niet weten hoe je die misstanden op moet lossen (zoals die er op vele vlakken zijn). Ik vraag me altijd af op welke planeet beleidsmakers precies wonen en of het nou echt zo ingewikkeld moet zijn allemaal...
Of dat ze er toch alleen maar zitten om elkaar te helpen met geld te verdienen en de rest moet het maar uitzoeken..

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 13:21

Nee dat bedoelde ik niet. Maar het is wel vaak dat het geopperd word. Ja we hebben zelf voor deze regering gekozen. Ik niet in ieder geval

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:23

Ik ook niet. Maar de partij die mijn standpunten handhaaft bestaat ook niet.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:30

Eigen partij? En dan lekker Den Haag op stelten zetten

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:33

Als ik daar de energie eens voor had leek me dat wel wat :D
Op stelten zetten ben ik altijd goed in geweest :P

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:36

Daarvoor ben je met meer,kun je de last verdelen

Petpa

Berichten: 1677
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:43

De Bokt-partij oprichten wordt lastig. Hiervoor lopen alle meningen teveel uiteen ;-)

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:48

Ik heb er helemaal geen problemen mee als een blijvend (psychisch of lichamelijk gehandicapt) persoon van zijn Wajong of andere uitkering op vakantie gaat hoor.. Een beperking hebben is al vervelend zat, ik moet er niet aan denken dat ik compleet afhankelijk zou zijn van een uitkering, en ik hoop ook dat ik nooit in die situatie terecht kom.

Het zou denk ik ook wel handig zijn als we het hele gedoe van bijstand en uitkeringen wat zouden versimpelen, maar door mensen die overal misbruik van maken komen er alleen maar meer regeltjes.

https://www.elsevierweekblad.nl/economi ... -1780264W/

Hierin staan een paar voorbeelden van mensen die er naar mijn mening gewoon vrij makkelijk over denken, geen pogingen doen te verbeteren want het vangnet is er toch wel en het is normaal dat de overheid voor je zorgt als het werken ook maar iets minder makkelijk is.

Nu heb ik het niet over de mensen in dit topic hoor, maar deze 'makkelijke' mensen zijn er wel heel veel en die maken het voor alle anderen onmogelijk moeilijk.

Wat me trouwens wel opviel is dat veel mensen hun Wajong lijken te zien als loon, geld dat 'afgepakt' wordt als je gaat werken. Maar het is natuurlijk een gift, een aanvulling om ervoor te zorgen dat je nog gewoon een normaal menswaardig bestaan kan leven. Als je kan werken word je loon gewoon aangevuld tot dat acceptabele niveau met een uitkering. Ik weet niet hoe het precies zit, maar als je netto gewoon op hetzelfde bedrag uitkomt vind ik daar niks raars aan. Als het netto minder is, slaat het natuurlijk nergens op en vind ik het terecht dat er geklaagd wordt.

Maar, zoals ik al zei: helaas is de instelling van héél veel mensen dat ze niet gaan werken als het netto niks oplevert (zie het tekort aan parttime medewerkers in een winkel in Amsterdam omdat mensen hun volledige bijstand willen houden).

En ja, een oplossing is dan om ervoor te zorgen dat het netto wél wat oplevert, óf steeds meer idiote regeltjes en verplichtingen erbij te verzinnen. En dat laatste is wat er nu gebeurt want het eerste kan blijkbaar niet uit..

Als ik het artikel moet geloven bestaat 80% van de Wajong jeugd uit mensen met een 'ontwikkelingsstoornis' zoals ADHD of autisme (of een van de 3000 andere labeltjes die we verzonnen hebben). Nu weet ik dat er verschillende gradaties zijn en een autist van 18 die het denkniveau heeft van een 11 jarige ga je natuurlijk niet verplichten te werken. Maar ik weet ook dat je al heel snel zon labeltje krijgt en je tegenwoordig dan blijkbaar gezien wordt als 'ongeschikt' en je maar moet zien te redden met je Wajong.
Misschien moeten we als maatschappij eens kijken naar wat 'normaal' is, en zulke jongeren niet wegstoppen maar vanaf de basisschool al begeleiden en ze leren om te gaan met hun beperkingen (als je het zo wil zien), ze te leren hoe ze bepaalde vaardigheden kunnen verbeteren. En dan passend werk te vinden die bij hun talenten past.

Ik denk dat je dan een heleboel minder mensen hebt die met een Wajong uitkering eindigen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:55

Zwerte schreef:
Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar die enorme groep mensen met een uitkering die ermee op vakantie gaat en er paarden van kan houden. Ik ken ze namelijk niet... Ik snap sowieso niet hoe je dat kan doen van 75/70% van het mimimumloon, zelfs niet met alle toeslagen en kwijtscheldingen.
Ik krijg een wajong, ben daar overigens superdankbaar voor, en ik woon vrijstaand met paarden. Dat kan ik alleen omdat mijn man goed verdiend en 50-60 uur per week werkt. Ik ben blij met mijn uitkering, op die manier ben ik namelijk niet 100% afhankelijk van hem, alhoewel ik dit leven absoluut niet zou kunnen zonder zijn salaris. Hoe kan je in godsnaam met zoveel luxe leven van minder dan het minimumloon??

Maar volgens mij is dat het punt hier ook helemaal niet. Ik heb er persoonlijk dus totaal geen last van omdat ik een vangnet heb. Die paar procent merk ik niet echt. Ik klaag er dus ook niet over. Maar het principe is imo wel ontzettend vreemd! Je kan werken volgens het uwv (die hele keuring is een wassen neus maar dat terzijde...) dus krijg je minder. Of je dat nou in de praktijk ook kan uitvoeren is totaal niet relevant. Eigenlijk alleen als je goed functioneert kan je boven die 70% gaan komen en dus weer terug naar je 'oude' niveau. En volgens mij kunnen verrekte weinig wajongers dat. En degene die het misschien wel kunnen krijgen de kans meestal niet eens. Dus omdat het uwv vind dat je best een doekje over een tafel kan halen (was in hun woorden ongeveer het criterium voor werkvermogen!), krijg je elke maand wat minder. Hoe is dat in vredesnaam een stimulans om te gaan werken?
Als het draait om geld besparen, zijn er veel meer mogelijkheden die veel meer zouden opleveren. Hiermee maak je het mensen die het al niet makkelijk hebt nog wat moeilijker en het nut is mij echt niet duidelijk.

Het is imo niet relevant wat je van de uitkering an sich vind en wat voor gajes je kent die er misbruik van maakt. Volgens mij gaat de discussie hier over de onlangs ingevoerde verlaging van de bestaande wajong en ik vind dat dus een hele vreemde maatregel. En ik vind het terecht dat de mensen die echt afhankelijk zijn van hun wajong hier over klagen. Je krijgt geen extra hulp, er komen geen banen voor je vrij, je klachten zijn niet ineens minder geworden en toch krijg je minder op je rekening. Uiteraard moet je dankbaar zijn dat de wajong uberhaupt bestaat, maar dat veranderd toch niks aan het punt dat de maatregel nergens op slaat?



De verlaging is een onderdeel van de Participatiewet. Als je deze uitpluist dan kom je vanzelf tot de conclusie dat die gebaseerd is om misbruik aan te pakken. Er wordt ook vanuit dit principe gewerkt.
Je bent standaard een leegloper, niksnut en uitzuiger tenzij tegendeel is bewezen.
Door mijn werk in het Sociaal domein zie ik veel voorbeelden van mensen die wel willen maar gewoon botte pech hebben en een heleboel die gillend misbruik maken van de voorzieningen.
Je haargrens laten verleggen, je bij je werk ziek melden en dan 4 weken later apetrots je pruikebol laten zien. %)
Daar wordt niets mee gedaan maar vrijwilligerswerk wat zelfstandig gevonden is wordt gestopt omdat het half jaar om is.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 20-02-18 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 13:58

Ja en als je wat mankeert kun je dat tegendeel toch bewijzen? Of niet?

En als die leeglopers, niksnutten en uitzuigers wel aan het werk gaan en doen wat ze kunnen zonder op andermans zak te teren, blijft er meer over voor de mensen die het nodig hebben.

Want het is natuurlijk een Utopisch denkbeeld ervanuit te gaan dat iedereen die een uitkering krijgt, die ook echt verdient.. helaas..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:02

Citaat:
Ja en als je wat mankeert kun je dat tegendeel toch bewijzen? Of niet?

Was het maar zo simpel... |(

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:05

Dat is met meerdere beleidsregels een probleem. Het werkt niet zoals het zou moeten werken.

Maar dat zal ook wel zijn omdat er ergens anders weer geld aan verdiend wordt..

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:07

Cer schreef:
Dat is met meerdere beleidsregels een probleem. Het werkt niet zoals het zou moeten werken.

Maar dat zal ook wel zijn omdat er ergens anders weer geld aan verdiend wordt..

}>

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 14:09

Cer schreef:
Ja en als je wat mankeert kun je dat tegendeel toch bewijzen? Of niet?

En als die leeglopers, niksnutten en uitzuigers wel aan het werk gaan en doen wat ze kunnen zonder op andermans zak te teren, blijft er meer over voor de mensen die het nodig hebben.

Want het is natuurlijk een Utopisch denkbeeld ervanuit te gaan dat iedereen die een uitkering krijgt, die ook echt verdient.. helaas..


Maar de uitzuigers zullen door deze maatregel blijven bestaan. Zolang het hebben van uitkeringen voordeliger is dan werken blijven er altijd mensen thuis. Daarom moet de maatregel ook van tafel. Werken moet weer gaan lonen

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:15

Dat betekend dan minimumloon omhoog maar niet de uitkering. Ik denk dat er dan hier ook veel gaan mopperen als dat los gekoppeld zou worden.
Ook de toeslagen potjes waar nu 2 werkende net buiten vallen en blijven de mensen thuis ze wel krijgen en zodoende meer overhouden.
Weg potjes dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:18

purny schreef:
Ik moet ook echt andere prioriteiten stellen. Ik heb een tante in Amerika en die wil ik om de 2 jaar bezoeken. Dus ik laat er heel veel voor.
Het eerste wat ik eruit heb gedaan met de korting is m'n paardrijden. Het was net het extraatje maar het is luxe. Ook deels vanwege m'n fybro.
Ik ben helaas alleen afhankelijk van de appie. Maar ik spaar m'n koopzegels en ik heb dan om de zoveel tijd een extraatje van 52 euro. En de koffiezegels van de Perla geeft me ook 2 euro korting.


Purny, ik heb een oprechte vraag.
Ik hoop niet dat je die verkeerd opvat.
Maar waarom, nogmaals: een oprechte vraag, heb jij het zo ''slecht''?

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 14:27

Ik zeg niet dat ik het slecht heb maar ik vind de hele regel van korten gewoon idioot. Maar ik ben wel alleen en moet alles gewoon zelf betalen net zoals alle andere alleenstaanden.
En het word alleen maar duurder en we gaan er niet veel op vooruit. Niemand niet

Petpa

Berichten: 1677
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:29

purny schreef:
Ik zeg niet dat ik het slecht heb maar ik vind de hele regel van korten gewoon idioot. Maar ik ben wel alleen en moet alles gewoon zelf betalen net zoals alle andere alleenstaanden.
En het word alleen maar duurder en we gaan er niet veel op vooruit. Niemand niet


Maar het is toch geen korten?

Ik heb begrepen dat die 5% verlaging gebaseerd is op de regelgeving. 5% verlaging indien iemand arbeidsmogelijkheden heeft.

Ik vind het niet gek dat iemand die kan werken ook gaat werken.

purny

Berichten: 27482
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 14:36

Het is wel korten. Mijn Wajong is met 9% omlaag gegaan maar m'n loon niet omhoog.
Ik ben en blijf nog steeds voor het afschaffen van de korting voor mensen met arbeidsvermogen en een baan

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 14:41

Nouja het probleem is dat het grootste deel fysiek niks mankeert, het zijn vooral mensen met ADD, ADHD, PDD-NOS, autisme, persoonlijkheidsstoornissen, etc. En bij veel van die denken kan je niet precies meten hoe goed je nog kan werken dus moet je die persoon maar op zn blauwe ogen geloven dat hij echt niet kan werken.

Hoe die korting gaat helpen snap ik trouwens niet zo goed, ik denk niet dat een heleboel mensen (die het wel konden) ineens full time gaan werken, daar hadden ze eerst ook geen zin in. En parttime werken heeft geen zin, dus je raakt er alleen de mensen die het echt proberen en echt niet fulltime kunnen werken mee.

Ik denk dat we beter kunnen kijken naar de nieuwe generatie en hoeveel invloed het zo enthousiast plakken van labeltjes (en de volgende speciale behandeling) heeft. Ik ben nog net opgegroeid in de tijd dat de labeltjes nog niet populair waren, een kind met ADHD was wat lastig en kreeg bij onacceptabel gedrag een draai om zijn oren, een kind met sociale beperkingen werd aangemoedigd met de anderen te spelen. En in elke klas hadden we wel een aantal van deze kinderen, (bijna) allemaal met een baan nu en een goed salaris.

Het labeltje is nu een soort excuus geworden voor slecht presteren. Het kind heeft ADHD, dus het kan dit en dit niet, en moet een speciale manier benaderd worden. Het liefst nog stoppen we ze op een speciale school waar de lat veel lager ligt. Op zich heb ik niks tegen de labeltjes hoor, ik zie bijvoorbeeld veel mensen van de oude garde, inclusief mezelf, die beter hadden kunnen presteren als ze wisten wat er 'mis' was en hoe ze ermee om moeten gaan. Máár als iemand ons gezegd had dat we vanwege ons label hoe dan ook nooit zo goed zouden functioneren als anderen hadden we nu ook in de bijstand gezeten.
Maar nu lijkt er het tegenovergestelde te gebeuren.
De scholen en ouders leren het kind dat hij niet is als de anderen en nooit zo zou kunnen presteren als anderen. Er wordt niet naar mogelijkheden maar naar onmogelijkheden gekeken.

Ik denk echt dat dit de reden is dat we steeds meer jongeren in de bijstand hebben. Waar ook nog bij komt trouwens dat de meeste bedrijven een soort van wonderwerknemer verwachten, die zoveel mogelijk en zo snel mogelijk kan werken, met zo min mogelijk pauzes en de sociale vaardigheden van een psycholoog. En die kwaliteiten moet je het liefst al bezitten als je 16 bent, als het wat langer duurt om het te leren doe je niet meer mee. :')