Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?
Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen. 56%  56%  [ 227 ]
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen. 43%  43%  [ 178 ]
Totaal aantal stemmen : 405

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 27 [ 658 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 27  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

To be or not to be: Donor.

 
Profiel   

pmarena schreef
alleen nog tegen een min of meer ongeschonden hoofd



:')
Je hebt echt geen idee.
Maar registreer je vooral als "nee".


Nogmaals, ik respecteer ieders keuze maar baseer die op de waarheid en niet op dit soort bullshit :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:39 



 
Profiel   

Heb jij dit proces dan meegemaakt, er naast staand i.p.v. via filmpjes ?
Dat vraag ik mij dan oprecht af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:40 



 
Profiel   

GUSTIxBILL schreef
Heb jij dit proces dan meegemaakt, er naast staand i.p.v. via filmpjes ?
Dat vraag ik mij dan oprecht af.


Ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:41 



 
Profiel   

pmarena schreef
Misschien komt dat dan wel omdat het voor jou iets "normaals" is en voor de meeste andere mensen niet ;)

Als jij allerlei hechtingen en opvullingen "netjes" vindt en het prima vind om alleen nog tegen een min of meer ongeschonden hoofd aan te kijken, dan is dat toch prima :j

Maar ik vind het niet meer dan begrijpelijk dat niet iedereen er zo over denkt.

Maar hoe denk je dan over een verplichte obductie.
Of een 90-jarige die bont en blauw uit een niet-geslaagde reanimatie komt?
Niet alles in het leven is rooskleurig en planbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:42 



 
Profiel   

Sorry Polly
Vraag was naar pmarena

Kan niet anders als achter jou standpunt staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:42 



 
Profiel   

GUSTIxBILL schreef
Sorry Polly
Vraag was naar pmarena

Kan niet anders als achter jou standpunt staan


Geeft niks ;) en dankjewel

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:43 



 
Profiel   

Qerty schreef
En zo zijn er ook duizenden filmpjes van dankbare ontvangers uit het pro-donatie oogpunt. Zonder bloederige details en AANGRIJPENDE hoofdletters, maar met veel zonlicht en sentimentele muziek.
Beide propaganda.


De wereld is niet zwart of wit. I agree.
Maar met deze harde woorden doe je alle mensen die hun persoonlijke ervaringen willen delen en daar mogelijk ook kracht uit halen wel heel erg tekort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:44 



 
Profiel   

Qerty schreef
En zo zijn er ook duizenden filmpjes van dankbare ontvangers uit het pro-donatie oogpunt. Zonder bloederige details en AANGRIJPENDE hoofdletters, maar met veel zonlicht en sentimentele muziek.
Beide propaganda.

Maar begrijp gewoon niet zo goed waarom je tegen orgaandonatie zou propaganderen. Natuurlijk zijn er mensen die het heel naar vonden en laat het een diepe indruk achter. Maar wat win je erbij als iedereen zich tegen orgaandonatie keert?
Het vervelende eraan is dat het enkel kan plaatsvinden op het randje van leven en dood en dat het ontvangen niet kan bestaan zonder geven.
Wat zijn jou suggesties voor verandering qua beleid Pmarena?


Ik ben helemaal niet tegen orgaandonatie, als je daar op doelt?
Dat heb ik ook meermaals gezegd.

Ik verbaas me er alleen over dat mensen niet kunnen begrijpen waarom iemand liever zonder dergelijke poespas aan hun lijf willen sterven. Dat mensen geen redenen kunnen bedenken waarom je NEE in zou vullen.

Dat je die redenen voor jezelf niet zwaarwegend vind is 1 ding, maar die redenen niet eens kunnen bedenken dat is weer wat anders.

Het had mij een veel fatsoenlijkere aanpak geleken als men eens zou beginnen met eerlijk informeren. Niet alleen de jubelende verhalen vanuit de ontvanger laten zien en dat misleidende "organen afstaan na je dood" maar eerlijk zijn dat je lichaam nog in leven is, testen moet ondergaan, zodanig beïnvloed wordt dat je organen in zo goed mogelijke staat uitgenomen kunnen worden, en je op de operatietafel overlijd en je dierbaren dus niet bij je daadwerkelijke overlijden zijn maar je "slapend" weggehaald zien worden en dood en niet meer intact terugkrijgen.

Van mijn part met een heel positief sausje er over, dat de nabestaanden heel blij zijn met hun besluit en het allemaal geweldig vinden enzo :P

En dat men dan tijdens belangrijke momenten in het leven van mensen dat filmpje laat zien en aandringt om een keuze te maken. Bijvoorbeeld tijdens een diploma-uitreiking. Bij een CBR examen en dan later nog een keer tijdens het afhalen van het rijbewijs op een gemeentehuis.

Dat soort dingen :)

En als men geen hele bewuste JA registreert dan is het dus in principe een nee...eventueel tenzij nabestaanden tot donatie willen overgaan.

Zoiets lijkt mij een veel nettere manier :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:51 



 
Profiel   

Polly schreef
pmarena schreef
alleen nog tegen een min of meer ongeschonden hoofd



:')
Je hebt echt geen idee.
Maar registreer je vooral als "nee".


Nogmaals, ik respecteer ieders keuze maar baseer die op de waarheid en niet op dit soort bullshit :')


Krijg nu toch echt beeld van een soort haardkleed...een leeg vel met alleen een hoofd :D

Wel lekker makkelijk begraven, gewoon oprollen en in een klein kistje!

Pmarena, ik hoop toch echt dat je dit soort dingen niet echt gelooft?
Het is bijna een belediging voor de medici die zich zo inzetten op dit vlak ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:52 



 
Profiel   

Polly schreef
pmarena schreef
alleen nog tegen een min of meer ongeschonden hoofd



:')
Je hebt echt geen idee.
Maar registreer je vooral als "nee".


Nogmaals, ik respecteer ieders keuze maar baseer die op de waarheid en niet op dit soort bullshit :')


Leg dan eens uit wat ik hier aan miszeg? :)

Als iemands ogen er uit gehaald zijn dan vind ik dat geen ongeschonden hoofd. Ook al zitten er opvullingen en zijn de ogen dicht.

Een lijf dat gehecht is en waar vullingen in / op aangebracht zijn, vind ik ook niet ongeschonden.

Misschien vind jij het pas ongemakkelijk worden als iemand door een trein aan stukken gereten is maar je kan je toch vast wel voorstellen dat mensen die nooit zoiets meemaken, en wiens geliefde het betreft, er een nare knoop van in hun maag kunnen krijgen... :?


Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-02-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:54 



 
Profiel   

Qerty schreef
Er is zo'n groot tekort en de kwestie van zo'n levensbelang dat ik bijna verdrietig wordt van een uitspraak als deze:

Shaggy09 schreef
Waarom mag je het niet 'gewoon willen'? Als je voor alles een harde reden moet hebben word het leven een lastig spel denk ik.



Jammer dat je er verdrietig van word. Ik word er verdrietig van dat je als egoïst word uitgemaakt op het moment dat je niet wilt doneren. Of ik daar nou een 'harde' reden voor heb of niet, ik ben toch baas over mijn eigen lijf en wat daar mes gebeurd? Wie ben jij om daar wat van te vinden? Het klinkt misschien heel cru, maar als ik per se levens had willen redden was ik wel bij de brandweer of politie gegaan.

En ik vind het prachtig dat er zoiets mogelijk is als organen doneren. En dat mensen dat doen vind ik ook prachtig. Maar heb ook eens respect voor zij die dat niet willen! Er is ook nog steeds een voedsel tekort in armere oorlogs landen, nee jij bent geen lid van unicef dus jij wilt geen levens redden dus jij bent een schande.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:55 



 
Profiel   

superlotje schreef
pmarena schreef
Misschien komt dat dan wel omdat het voor jou iets "normaals" is en voor de meeste andere mensen niet ;)

Als jij allerlei hechtingen en opvullingen "netjes" vindt en het prima vind om alleen nog tegen een min of meer ongeschonden hoofd aan te kijken, dan is dat toch prima :j

Maar ik vind het niet meer dan begrijpelijk dat niet iedereen er zo over denkt.

Maar hoe denk je dan over een verplichte obductie.
Of een 90-jarige die bont en blauw uit een niet-geslaagde reanimatie komt?
Niet alles in het leven is rooskleurig en planbaar.


Dus?

Dat is toch een hele andere situatie?
Wel of geen toestemming geven voor donatie heb je wèl in de hand :j

En ik kan me best voorstellen dat je daar achteraf als nabestaande een heel naar gevoel over kan hebben. Ook over "kleine details" die een ander wellicht overdreven vindt :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:57 



 
Profiel   

Ik probeer te begrijpen waarom mensen geen donor willen zijn. Ik begrijp waarom mensen wél donor willen zijn. Wat ik echter niet begrijp, dat als het over donorregistratie gaat ik steeds van dezelfde mensen , dezelfde horrorverhalen zie. Zo kan Bokt de donortopics wel bij elkaar voegen.

Omdat ik boos werd, ben ik uit het ene topic gestapt. Omdat ik ooit ontvangen heb en daarvoor geregistreerd stond als donor heb ik betere visie (die wel veroudert is), dan mensen die zoeken naar horrorverhalen. Als je goed oplet , zie je dat de filmpjes jaren oud zijn. De wetenschap heeft in de tussentijd niet stil gestaan. Ik vraag me af wat het doel is om mensen af te schrikken. Het heeft niets te maken met je mening geven. Dan registreer je gewoon nee en licht het toe in een topic. Het heeft alles te maken met indoctrinatie en bang maken van anderen. Angst is een slechte raadgever. Ik moet elke keer lachen als zo'n horrorverhaal verteller het heeft over dat mensen geen respect hebben voor hun mening. Nee, ik kom er voor uit . Ik heb geen respect voor mensen die anderen probeert te indoctrineren. Er is een verschil met het toetsen van je angst, ervaring, film.. en elke keer dezelfde linken delen en film laten zien.Elke topic weer.

Ik ben nog nooit gewaarschuwd door Bokt, dat mijn post te ver ging. Maar mocht ik wel een waarschuwing krijgen, omdat ik nu doelbewust een aantal mensen beledig. Daar ontvang ik graag een PB en ik ben dan voorlopig niet te zien op dit forum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 13:58 



 
Profiel   

pmarena schreef
Leg dan eens uit wat ik hier aan miszeg?

Als iemands ogen er uit gehaald zijn dan vind ik dat geen ongeschonden hoofd. Ook al zitten er opvullingen en zijn de ogen dicht.

Een lijf dat gehecht is en waar vullingen in / op aangebracht zijn, vind ik ook niet ongeschonden.


Heb je ooit weleens een lichaam gezien na donatie?

Misschien moet je gewoon eens meelopen, dan begrijp je wat ik bedoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:00 



 
Profiel   

Volgens mij zijn de echte horrorverhalen nog niet eens geplaatst :P

Ik vind het jammer dat er keer op keer wordt geroepen dat mensen zogezegd zouden willen begrijpen wat iemands redenen kunnen zijn om niet te doneren. En als mogelijke redenen dan verteld worden, dan wordt dat afgedaan als egoïsme, indoctrineren, horror-verhalen... terwijl het uiteindelijk gewoon verhalen van echte ervaringen van echte mensen zijn, maar die tellen niet mee omdat ze niet jubelend zijn en dat mag vooral niet gezegd worden want dan zal je wel tegen donatie zijn :roll:

En als je zegt dat je je voor kan stellen dat mensen het een naar idee / naar gezicht vinden als hun bepaald niet ongeschonden geliefde terugkomt, dan wordt het meteen in het belachelijke getrokken alsof je denkt dat ze als een haardkleedje terugkomen...

Het is blijkbaar ontzettend lastig voor te stellen dat zelfs een "mooi" teruggeleverde donateur er voor wat meer gevoelige nabestaanden niet bepaald ongeschonden uitziet, je kan je namelijk al rot schrikken van iemand die bij leven een operatie heeft ondergaan en daarna weer dichtgemaakt is :(:)

Maargoed, maak er maar van wat jullie willen want op deze manier hoeft het van mij niet ;)


Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-02-18 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:09 



 
Profiel   

Fenrir schreef
xZiva_ schreef
lijkt mij sowieso een goed idee dat mensen die hun organen vergallen (lever door alcohol, longen door roken etc.) minder recht op een orgaan te geven..

daarnaast ben ik van mening: niet doneren = niet ontvangen. (uitzonderingen daargelaten, zoals mensen die niet mogen doneren door een ziekte).

waarom zou een ander zijn/haar organen opofferen voor iemand die niet hetzelfde terug zou doen? egoïstisch vind ik dat.


Omdat je je organen ‘opoffert’ uit liefdadigheid?
Tenminste dat dacht ik altijd, maar dat blijkt uit dit topic toch wel anders.
Over egoïstisch gesproken. Orgaandonatie draait niet om jou of om wat jij vindt.
Hoe zou je het dan vinden als niemand meer orgaandonor zou zijn? Waarom zij wel en anderen niet?

Nogmaals, ik weet dat dit een erg heftig onderwerp is en ja, het moet geen ruilhandel worden en nee, ook niet voort wat hoort. Wat ik alleen echt niet begrijp is hoe iemand tot zo'n besluit komt: "Ik wil wel de organen van een ander, maar van die van mij blijft iedereen af." Ik zeg hier niet perse dat ik hier op tegen ben, ik wil echter graag weten wáárom iemand tot dit besluit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:10 



 
Profiel   

pmarena schreef
En als je zegt dat je je voor kan stellen dat mensen het een naar idee / naar gezicht vinden als hun bepaald niet ongeschonden geliefde terugkomt, dan wordt het meteen in het belachelijke getrokken alsof je denkt dat ze als een haardkleedje terugkomen...


Kan jij omschrijven dan hoe jij denkt dat een donateur eruit ziet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:13 



 
Profiel   

Ersina schreef
Ik probeer te begrijpen waarom mensen geen donor willen zijn. Ik begrijp waarom mensen wél donor willen zijn. Wat ik echter niet begrijp, dat als het over donorregistratie gaat ik steeds van dezelfde mensen , dezelfde horrorverhalen zie. Zo kan Bokt de donortopics wel bij elkaar voegen.

Omdat ik boos werd, ben ik uit het ene topic gestapt. Omdat ik ooit ontvangen heb en daarvoor geregistreerd stond als donor heb ik betere visie (die wel veroudert is), dan mensen die zoeken naar horrorverhalen. Als je goed oplet , zie je dat de filmpjes jaren oud zijn. De wetenschap heeft in de tussentijd niet stil gestaan. Ik vraag me af wat het doel is om mensen af te schrikken. Het heeft niets te maken met je mening geven. Dan registreer je gewoon nee en licht het toe in een topic. Het heeft alles te maken met indoctrinatie en bang maken van anderen. Angst is een slechte raadgever. Ik moet elke keer lachen als zo'n horrorverhaal verteller het heeft over dat mensen geen respect hebben voor hun mening. Nee, ik kom er voor uit . Ik heb geen respect voor mensen die anderen probeert te indoctrineren. Er is een verschil met het toetsen van je angst, ervaring, film.. en elke keer dezelfde linken delen en film laten zien.Elke topic weer.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik hoop dat je blijft...


@pmarena: als je je posts zou baseren op waarheden had je mij niet gehoord. Alleen kloppen sommige dingen die je zegt echt niet met de werkelijkheid en accepteer je de daadwerkelijke feiten niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:14 



 
Profiel   

Het valt mij op dat het redelijk gelijk op gaat in de stemmen, maar dat ik het idee krijg dat die mensen zich haast niet ''durven'' te tonen hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:16 



 
Profiel   

Tigress schreef
Het valt mij op dat het redelijk gelijk op gaat in de stemmen, maar dat ik het idee krijg dat die mensen zich haast niet ''durven'' te tonen hier.
Dit vermoeden heb ik ook, wat ik op zich begrijp. Echter verloopt dit topic, in mijn optiek, onderbouwend en zonder al te veel wijzen en verwijten. Ik veroordeel ook niemand, ik begreep enkele niet en wil dat wel graag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:17 



 
Profiel   

Ik verbaas mij dat mensen hier úren op Bokt rond kunnen surfen maar het blijkbaar teveel vinden om even ja/nee aan te klikken.
Ook al voor deze wet namen mensen de moeite niet, dat is de reden dat de wet er gekomen is.
Dus eigenlijk hebben we het zelf in de hand gewerkt. Als iedereen die 18 werd even de moeite had genomen om ja/nee/ nabestaande aan te klikken dan was deze hele discussie er niet geweest. Dit kan je altijd veranderen dus het excuus van ik wist het nog niet toen ik 18 was gaat niet op
maar nee in plaats daarvan gaan we nu uren discussiëren via allerlei wegen, want daar is wel tijd voor :D


Laatst bijgewerkt door MissBmx op 20-02-18 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:20 



 
Profiel   

Ik heb ook het tweede gestemd. Omdat het nou eenmaal zo is dat ik mijn organen mocht dat ooit ter sprake komen ter beschikking heb gesteld en niets te zeggen heb (en wil hebben) over wie ze ontvangt.
Maar kan me voorstellen dat mijn stem in dit topic klinkt alsof ik mezelf onder de eerste categorie in de poll schaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:21 



 
Profiel   

Polly schreef
pmarena schreef
En als je zegt dat je je voor kan stellen dat mensen het een naar idee / naar gezicht vinden als hun bepaald niet ongeschonden geliefde terugkomt, dan wordt het meteen in het belachelijke getrokken alsof je denkt dat ze als een haardkleedje terugkomen...


Kan jij omschrijven dan hoe jij denkt dat een donateur eruit ziet?


Dat zal er ongetwijfeld aan liggen wat er precies weggehaald is.

Maar je zal bij uitname van iets als hart of longen al snel flinke hechtingen hebben en als er huid is weggehaald zal daar ook wat anders voor in de plaats zitten.

Zoals jij reageert doe je nu net alsof er niks te zien is en dat is natuurlijk niet zo :n

Ik kan me prima voorstellen dat genoeg mensen dat niet zo spannend vinden.
Of dat die gewoon niet meer naar het gebied onder de kin kijken.

Maar ook dat genoeg mensen wèl graag hun dierbare alsnog zelf willen afleggen (gewoon omdat dat nodig is voor hun afscheid / rouwproces) en die als ze opnieuw voor de keuze stonden, liever niet meer die beelden op hun netvlies zouden hebben staan als laatste beelden van hun dierbare.

Met daarbij dan nog het schuldgevoel van er niet bij hem / haar zijn op het daadwerkelijke moment van overlijden.

En nee dat zijn geen horror-verhalen, maar dat is gewoon iets dat reden kan zijn voor mensen om hun dierbare niet mee te geven voor donatie of om er zelf niet voor te kiezen.

Maar ik val in herhalingen en het wordt een beetje nutteloos zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:35 



 
Profiel   

pmarena schreef
Niks invullen gaat betekenen dat men "JA" leest dus dat is al geen optie meer Ersina als je niet staat te trappelen bij het idee dat je op de operatietafel je laatste adem uit zal blazen.

Jouw laatste adem? Die van de machine bedoel je. Het is geen "adem" maar lucht die ingepompt en uitgezogen wordt.

Er moet eerst eens van dat idee afgestapt dat je nog leeft. Want als je hersendood niet accepteert kan iemand wiens hoofd eraf is ook nog gereanimeerd.
Is het zo lastig om logica te gebruiken dat als het ding dat je lichaam aanstuurt onherstelbaar kapot is, dat je dan echt niet meer tot leven komt?
En dat als iemand wel weer tot leven kwam dat dan het protocol zo als we dat nu kennen gewoon niet volkomen doorlopen had kunnen worden en er dus ook geen oogst was geweest? Want dat wordt gestopt bij teken van leven.

Als men dan nog begint over een aparte ziel, prima, maar wat ik heb begrepen is dat die op z´n minst niet de lasten van het stoffelijke, dus ook niet de pijn, meedragen.

Je hebt een optie om nee te zeggen. Dus er is gewoon nog steeds keuze.

Wat mij opvalt is dat je in alle topics over donors dezelfde dingen aanbrengt terwijl de onderwerpen/gestelde vragen waar het om gaat verschillend zijn.
Dat gaat bijna op anti donor oogst spam lijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:55 



 
Profiel   

Er zijn genoeg mensen die vinden dat je lijf, leven en ziel uit meer bestaat dan alleen je hersenen Lusitana.

Als je goed oplet zie je dat er geen sprake is van "anti donor oogst spam" is maar ik probeer de steeds weer gestelde vraag te verduidelijken waarom mensen er voor kiezen om NEE te zeggen.

Maar het is weer overduidelijk waarom weinig mensen die moeite nemen als er zo gereageerd wordt :)

Ik ben er ook wel weer klaar mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-18 14:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 27 [ 658 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 27  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen