Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:08

We hebben er een paar heiligen bij.

Een ervan is paus Paulus de 6e. Ik kan mij de man nog herinneren, sprak oma, hij was de man die het aggiornamento (het updaten, zeggen we tegenwoordig) ter hand nam.
Accoord, met 'de pil' kon de man niet uit de voeten.
Maar hij heeft wel uitgebreid geschreven over hoe het economische systeem de rijken rijker maakt en de armen armer.

En sinds vandaag is Oscar Romero, een goede kennis van Paulus VI echt heilig...!
Twee of drie jaar terug had ik al tot de goede man gebeden :o ...
Ik ging bij vrienden ter kerke op Kerstavond. Vanwege allerlei ellende was de plaatselijke kerstmarkt beveiligd tegen gedonder, maar wij vierden Kerst buiten de beschutting.
Geeft niets - "het is de nacht van 'geen plaats in de herberg'".
Maar toch ook weer eng. Nu, dan moet Boven maar meehelpen en martelaar Romero leek ons de beste hemelse advocaat.

Zijn heiligverklaring is jarenlang tegengehouden |( 'want wie voor Sint Romero is, zou voor de marxisten zijn'. Kolder, uiteraard.
Er is weinig zo christelijk als opkomen voor de armen....

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 21:23

Oprechte vraag dit -ik heb de hele bijbel gelezen, vooral het nieuwe testament. Maar ik zie nergens iets over bepaalde heilige mensen of dat dit mogelijk is (hooguit dat alle gelovigen heilig zijn).

Waar komt die traditie dan vandaan bij de katholieken?

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:54

Eske_B schreef:
Oprechte vraag dit -ik heb de hele bijbel gelezen, vooral het nieuwe testament. Maar ik zie nergens iets over bepaalde heilige mensen of dat dit mogelijk is (hooguit dat alle gelovigen heilig zijn).

Waar komt die traditie dan vandaan bij de katholieken?


Simpel gezegd vanuit de verering voor gewone stervelingen die een dermate bijzonder leven geleid hebben (inclusief het verrichten van minstens 1 'wonder') dat ze vereerd werden door mensen. Dat begint dan vaak op lokaal niveau en de Kerk pikt dat dan op nadat bekend wordt dat ergens een bijzonder Katholiek geleefd heeft.

Iemand wordt dan voorgedragen en *kan* (dus niet: zal) in een 'viertrapsraket' via 'dienaar Gods' en een 'Verklaring van Eerbiedwaardigheid' en een 'Zaligverklaring' uiteindelijk opklimmen tot 'Heilige'.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:40

Dat was ook mijn :o - ik ken het woord heilige als een aanduiding - beter gezegd een aansporing mbt alle gelovigen.
Zoals 'wat de christenen het Oude Testament noemen' "Wees dan heilig zoals de Eeuwige heilig is".

...menselijkerwijs: oef, ga er maar aanstaan.

Maar sommige mensen zijn mooie voorbeelden van 'dat het gelukt is'.
En ik vind het goed om die voorbeelden in ere te houden - 'en in mind' in een poging tot navolging.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 18:15

Cowboy55 schreef:
Shadow0 schreef:
Ach ja. Ik ben ooit in Rome geweest... de mooiste kerken, al dat goud in het Vaticaan op het overdrevene af... en ondertussen zaten de bedelaars op de traptreden. Het heeft nooit goed gevoeld en ik denk dat het nooit goed zal voelen.


Dat is 1 probleem dat ik heb met ‘mijn’ kerk.
De positie t.o.v. geboortebeperking/gebruik van voorbehoedsmiddelen in het AIDS-tijdperk is 2.
Het standpunt t.o.v. abortus/keuzevrijheid van de vrouw is 3.
Het standpunt t.o.v. homosexualiteit is 4.
En het gegeven dat veel te veel priesters niet met hun poten van kleine kinderen af kunnen blijven is 5.

En daarom was ik dit weekend zeer blij toen in n.a.v. de discussie tussen Klaas Dijkhoff en Kardinaal Eijk over de teloorgang van de RK kerk ontdekte dat het tegenwoordig (in vergelijking met 10-20 jaar geleden) veel gemakkelijker/meer haalbaar is om mijn lidmaatschap van deze club te beeeindigen. Dus ga ik dat vrijdag a.s. doen. Heb er een vrije dag voor genomen zodat ik nog voor de Kerst kan zeggen: “Peace, I’m out!”. Vrijdag wordt een goede dag!


Update op mijn eigen mail (ik weet, slechte etiquette): ik heb een formulier ingevuld en opgestuurd om mijn lidmaatschap van de RK kerk te beeindigen.

Vandaag kreeg ik een antwoord op mijn schrijven van de plaatselijke Parochiefederatie. Keurige brief, kan niet anders zeggen. Ik ben nog van de generatie die wel kickt op een goed geschreven brief en dit is een goed geschreven brief.

Wat staat erin? Kort samengevat: u wilt uit de RK Kerk stappen. CORRECT
Weet u dat zeker? JA
Realiseert u zich de consequenties (die vervolgens worden opgesomd voor me). JA
Wilt u er nog met uw pastoor over praten? NEE DANK U
Als ik niet binnen 2 weken van u hoor ga ik ervan uit dat uw besluit vast staat en zal ik u uitschrijven. FIJN!

Mooi! Nog 2 weken en ik ben eruit!

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 18:45

Ga je dan bij een andere geloofsgemeenschap Cowboy? Het geloof is wel iets anders dan een bepaalde geloofsgemeenschap.Want dat is een groep mensen,waar je het mogelijk niet mee eens bent. Maar het geloof gaat over God.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 20:22

anjali schreef:
Ga je dan bij een andere geloofsgemeenschap Cowboy? Het geloof is wel iets anders dan een bepaalde geloofsgemeenschap.Want dat is een groep mensen,waar je het mogelijk niet mee eens bent. Maar het geloof gaat over God.


Goeie vraag. Daar heb ik nog niet eens echt over nagedacht. Ik denk het niet. Geloof in zijn theoretische vorm is prima. Het zijn de mensen die er zo'n zooitje van maken. Dus wellicht werkt geloof zonder geloofsgemeenschap voor mij wel het best.

Nikass

Berichten: 16682
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:14

Toen ik twee jaar geleden verhuisde kwam er iemand van de RK langs om geld op te halen voor lidmaatschap. Ik vroeg hem hoe hij aan mijn naam kwam aangezien ik nog nooit in mijn leven bij de RK heb gehoord en mijn familie ook niet.
Oja, en is het gebruikelijk om bij de eerste kennismaking geld te komen ophalen? -O-

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 22:35

Wat apart Nikass.
Wij hebben wel nu al in 2 maanden tijd voor de 3e keer jehova's aan de deur gehad. Mijn moeder verteld ze iedere keer heel rustig dat ze niet gelooft maar dat komt niet echt binnen geloof ik.

Ik had denk ik na 3 keer iets anders gereageerd. :=

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:41

Jehovah's Getuigen heet dat Shaggy09

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:43

Dat weet ik?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:43

Jehovah zelf aan je deur lijkt me anders ook wel wat :) :P

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:44

Jullie snappen toch wel dat jehova's gewoon even een afkorting is van jehova's getuigen? :+

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:45

Dat snap ik wel hoor, maar dan zou ik JG schrijven. :j
Aangezien de Getuigen Jehovah zelf niet zijn :=

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 09:48

Ik heb het ook meestal over Jehova’s, begreep prima wat Shaggy bedoelde. En hier zijn die lui ook een plaag en vasthoudend, 3x in 2 maanden aan je deur is geen uitzondering helaas.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 10:55

Jehovah's Getuigen zien hun predikingswerk als een opdracht van Jezus om de boodschap van Gods koninkrijk dat vrede en veiligheid zal brengen bekend te maken. Hij liet ons in zijn aardse bestaan precies zien hoe dit werk gedaan moest worden en gaf zijn volgelingen daarvoor gedetailleerde instructies.
In feite geldt deze opdracht natuurlijk voor iedereen die Christus na wil volgen en zich Christen noemen.

Kort voor zijn dood zei Jezus:
‘Dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen’ (Mattheüs 24:14).
Toen Jezus op aarde was gaf hij een voorbeeld van hoe dit werk uitgevoerd moest worden :
Kort daarna trok hij van stad naar stad en van dorp naar dorp om het goede nieuws van Gods Koninkrijk te prediken en bekend te maken. De twaalf gingen met hem mee,(Lukas 8:1)
Jezus leidde zijn volgelingen in de eerste eeuw op om het goede nieuws huis aan huis te prediken.
11. Onderzoek in elke stad en elk dorp waar je komt wie het waard is, en blijf daar tot je weer verdergaat.12 Als je een huis binnengaat, wens de bewoners dan vrede toe. 13 En als het huis het waard is, laat je vrede dan daarover komen.b Maar als het dat niet waard is, laat je vrede dan bij je terugkomen.(Mattheüs 10:11-13)
[i]En ik heb niet nagelaten om jullie alles te vertellen wat nuttig was* en om jullie in het openbaar en van huis tot huisa te onderwijzen
(Handelingen 20:20).
Ze bleven zonder ophouden elke dag in de tempel en van huis tot huis onderwijzen en het goede nieuws over de Christus, Jezus, bekendmaken[ (Handelingen 5:42)
De evangeliepredikers kregen van Jezus ook specifieke gebieden toegewezen om te prediken
Deze 12 stuurde Jezus eropuit en hij gaf hun de volgende instructies:a‘Sla niet de weg naar de heidenen in en ga geen enkele Samaritaanse stadb binnen. 6 Ga in plaats daarvan steeds weer naar de verloren schapen van het huis van Israël.
Wij zullen niet met grootspraak onze grenzen overschrijden maar blijven binnen de grenzen van het gebied dat God ons heeft toegewezen* en dat ook jullie omvat. (2 Kor. 10:13)
Jezus gaf ook het voorbeeld door op openbare plaatsen te prediken, zoals op het strand of bij een waterput
Opnieuw ging hij onderwijzen bij het meer en er verzamelde zich een enorme menigte bij hem. Daarom stapte hij in een boot op het meer en ging daarin zitten, terwijl de hele menigte op de oever stond.
(Markus 4:1)
EN Jezus' prediking tot de Samaritaanse vrouw bij een waterput. ( Johannes 4:5-15)

Merk op wat in Mattheus 10:11=13 staat:"Onderzoek in elke stad en elk dorp waar je komt wie het waard is, en blijf daar tot je weer verdergaat.12 Als je een huis binnengaat, wens de bewoners dan vrede toe. 13 En als het huis het waard is, laat je vrede dan daarover komen.b Maar als het dat niet waard is, laat je vrede dan bij je terugkomen.

Je kunt dus ook rustig aangeven dat je geen interesse hebt. Jehovah's Getuigen zullen daar niet geïrriteerd of boos om worden. We zoeken echt naar mensen die wel open staan voor de boodschap die de bijbel brengt.
We willen ook geen mensen ergeren of irriteren. Er is dus een mogelijkheid om aan te geven dat je niet wil dat er bij je gebeld wordt. Ook een sticker aan de deur wordt door Jehovah's Getuigen gerespecteerd.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 10:57

Nikass schreef:
Toen ik twee jaar geleden verhuisde kwam er iemand van de RK langs om geld op te halen voor lidmaatschap. Ik vroeg hem hoe hij aan mijn naam kwam aangezien ik nog nooit in mijn leven bij de RK heb gehoord en mijn familie ook niet.
Oja, en is het gebruikelijk om bij de eerste kennismaking geld te komen ophalen? -O-

Dat waren bedriegers,want de RK Kerk komt niet aan de deur geld ophalen.Als je lid bent,krijg je 1X per jaar een schriftelijk verzoek voor een vrijwillige bijdrage. Waarbij dan een overzicht zit van de inkomsten en uitgaven die ze hadden.Je hoeft niets te geven.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 10:59

verootjoo schreef:
Jehovah zelf aan je deur lijkt me anders ook wel wat :) :P

Ik zou blij zijn als Hij kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:02

anjali schreef:
verootjoo schreef:
Jehovah zelf aan je deur lijkt me anders ook wel wat :) :P

Ik zou blij zijn als Hij kwam.



Maar hoe weet je of het Jehovah is?

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:15

Ik zou ook intens blij zijn dan.

Geen idee hoe je dat weet, maar in de bijbel staat dat als God komt de bazuinen zullen klinken en dat alles anders wordt. Een hele nieuwe wereld. Dan is er geen twijfel over mogelijk.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 11:23

Babootje schreef:
Je kunt dus ook rustig aangeven dat je geen interesse hebt. Jehovah's Getuigen zullen daar niet geïrriteerd of boos om worden. We zoeken echt naar mensen die wel open staan voor de boodschap die de bijbel brengt.
We willen ook geen mensen ergeren of irriteren. Er is dus een mogelijkheid om aan te geven dat je niet wil dat er bij je gebeld wordt. Ook een sticker aan de deur wordt door Jehovah's Getuigen gerespecteerd.


Je kunt dat aangeven tot het einde der tijden, ze blijven terugkomen met die onzin. Zowel mijn man als ik hebben ze vriendelijk en minder vriendelijk gevraagt om ons niet meer lastig te vallen maar ze staan hier bijna maandelijks aan de deur.

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:03

Je kunt je laten registreren als "niet-bel-adres". Je wordt dan niet meer periodiek bezocht. Wel komt er 1 x per jaar nog iemand om te vragen of je dat nog steeds wil of om te kijken of je mogelijk verhuist bent. Dat komt omdat we in verband met de nieuwe privacywetgeving alleen nog huisnummer mogen registreren
Om zo'n registratie moet je wel specifiek vragen. Makkelijker is een sticker. Die zijn duidelijk en dan bellen we ook niet. Mocht er dan toch nog iemand bellen, dan is dat echt een vergissing.
https://www.deurstickergeenverkoop.nl

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:19

Dat is toch van de gekken dat je zoveel moeite moet doen om die lui weg te houden? En dan alsnog elk jaar ongewenst komen zeuren. Jezus had beter kunnen zeggen ‘geloof is uw eigen zaak en val een ander mensch er niet mee lastig ‘

Babootje

Berichten: 26243
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:33

Mars schreef:
Dat is toch van de gekken dat je zoveel moeite moet doen om die lui weg te houden? En dan alsnog elk jaar ongewenst komen zeuren. Jezus had beter kunnen zeggen ‘geloof is uw eigen zaak en val een ander mensch er niet mee lastig ‘


Misschien kun je bedenken dat de intentie oprecht is. Als je je daarin kunt verplaatsen zul je het niet zien als "lastigvallen". Mogelijk komt er ooit een moment in je leven dat je er wel blij ben met onze bezoekjes.
Ik moet zeggen dat ik maar weinig mensen aan de deur tref die zo negatief reageren.
Veel mensen die geen interesse hebben waarderen het toch dat je je tijd en moeite geeft, in een tijd dat veel mensen juist erg met zichzelf bezig zijn.

Mars

Berichten: 33261
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 12:38

Nee ik kan dat niet waarderen, nu niet en in de toekomst niet. Als ik aangeef geen interesse te hebben en ook niet meer lastiggevallen wil worden aan de deur moet dat voldoende zijn.