Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:25

germie schreef:
Een electrische auto is echt slecht hoor, er zijn minstens net zo veel onderzoeken die het tegendeel bewijzen, verder zijn ze niet sterk genoeg en de actieradius is prut en opladen duurt te lang. Fijnstof blijkt door diesels het minste uitgestoten te worden (wel meer nox). En een goede oudere auto vervroegd laten slopen is het ALLERSLECHTSTE voor het milieu wat er maar is. Dan maak je juist meer een wegwerpmaatschappij.

Dit heb ik je vaker horen zeggen en ik wil je er toch weer op wijzen dat onderzoek gewoon uitwijst dat ook als je een auto hebt die nog goed is, je, als je veel kilometers maakt, beter een elektrische auto kan kopen omdat je het er uiteindelijk wel uit haalt.
Als je dit vervolgens niet wilt omdat de elektrische auto -nog- niet aan jouw wensen voldoet, soit. Maar ga dan niet ongefundeerd roepen dat het ALTIJD het ALLERSLECHTSTE is om een vervuilende auto weg te doen.
Een diesel die nog goed is kan wellicht nog een tijdje mee bij iemand die veel minder rijdt bijvoorbeeld. Je auto vervangen betekent niet dat je hem moet laten slopen.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:33

hoe zien jullie hoeveel jullie volgend jaar moeten betalen ik zit bij nuon maar nog niks gehoord

Westerntrail

Berichten: 1743
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:49

Ook zoiets wij zitten bij Nuon en hebben vaste prijs tarief, maar we kregen van de week een mail, dat wij toch omhoog gaan ondanks vaste prijs tarief.

Nu hebben wij van de zomer onze vloer geisoleerd en ben benieuwd of wij daar volgend jaar iets van gaan merken.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:27

Ik heb isolatiefolie achter de radiatoren geplaatst gisteren, dat schijn je ook te moeten merken. Nou ik ben benieuwd. Ik stook me een ongeluk terwijl ik het in huis meestal maar 15 graden heb en als ik thuisben hooguit 17. Nu komt dat ook omdat de buren er niet meer wonen en dat huis dus gewoon totaal niet verwarmd wordt. Daar stook ik dus voor mee. En dat kun je niet veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:50

OleJon schreef:
hoe zien jullie hoeveel jullie volgend jaar moeten betalen ik zit bij nuon maar nog niks gehoord

Ik heb van Nuon begin december een mail gehad. 3 december dacht ik zo uit mijn hoofd.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:38

germie schreef:
Een electrische auto is echt slecht hoor, er zijn minstens net zo veel onderzoeken die het tegendeel bewijzen, verder zijn ze niet sterk genoeg en de actieradius is prut en opladen duurt te lang. Fijnstof blijkt door diesels het minste uitgestoten te worden (wel meer nox). En een goede oudere auto vervroegd laten slopen is het ALLERSLECHTSTE voor het milieu wat er maar is. Dan maak je juist meer een wegwerpmaatschappij.


Een elektrische auto is echt niet slecht, vergeleken met diesel/benzine auto's. Kunnen ze beter? Tuurlijk! Maar dat kan je over alles zeggen. Voor nu, als je inderdaad al van auto moet switchen, kan je beter een elektrische auto pakken. En die radius is ook iets van een paar jaar geleden. Inmiddels zijn ze velen malen beter, en ook dit wordt steeds doorontwikkeld.

Zijn elektrische auto's nog relatief duur? Sure. En de actieradius is inderdaad nog niet hetzelfde als bij benzine of diesel auto's. Maar moet dat? Voor dagelijks gebruik (woon-werk verkeer) zit je met 100km per dag al aan de hoge kant. En er zijn genoeg betaalbare auto's (tussen 20k-35k) die zelfs meer dan 200km radius hebben. En bedenk je dat de auto 's nachts gewoon kan opladen dus in principe begin je elke dag weer met een 'nieuwe' 200km. En een stuk goedkoper dan wat je met een diesel/benzineauto zou tanken... En ga je op vakantie? Er komen steeds meer snelladers bij, waarbij je binnen 15-30min je auto weer volledig opgeladen hebt. Kopje koffie drinken en hup, je kan weer vooruit ;).

Dus, ga niet roepen dat elektrische auto's 'echt slecht' zijn, want vergeleken met de diesel/benzine auto's zijn ze dat echt niet. Dus ik zou graag je bronnen zien als je het tegendeel wilt bewijzen ;).

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:04

Op nu.nl stond laatst een heel stuk dat ze denken dat het gemiddeld zo'n 30.000 euro per woning kost om van het gas af te gaan. Gelukkig heeft iedereen dat nog wel in een oude sok liggen. Dat scheelt.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 07:32

Ik heb een actieradius van zeker 700 km nodig, liefst 1000. 200 km is compleet ongeschikt, dan haal ik Vinkeveen niet eens op de heenreis voor een dagje duiken, terwijl ik nu gewoon 2 keer heen en weer rij op 1 tank. Maar ook woon werk verkeer is erg krap dan ( ok, ik ben erg goed voor het milieu en doe dat met het ov).
Verder is 25.000 euro voor mij een megabedrag. Ik moet het doen met de juweeltjes tot 3000 euro.
Electrisch is voor mij dus absoluut geen optie. Te duur, geen actieradius, geen trekauto, en 15 minuten voor opladen is meer dan de 5 minuten voor tanken. Je drinkt echt niet altijd een kopje thee onderweg, ik vind dat en te duur en kost tijd.

Dus ik moet dan en 30.000 voor een andere ketel hebben liggen en 30.000 voor een auto?
Dat geld zal ik nooit hebben liggen.
Het is bij mij weer lekker 15 graden in huis. Vanavond wat later thuis dus warmer hoeft niet. Dat uurtje op de bank gaat prima in 15 graden.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 08:08

Ik heb ook twee jaar terug, na een scan van mijn huis waarbij de muren bij de radiatoren rood waren, isolatiefolie aangebracht, kreeg 200 euro terug aar of dat nou alleen daarvan was! Ik heb dubbele beglazing maar dat is het enige ook.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 08:14

chanicha schreef:
Ik heb ook twee jaar terug, na een scan van mijn huis waarbij de muren bij de radiatoren rood waren, isolatiefolie aangebracht, kreeg 200 euro terug aar of dat nou alleen daarvan was! Ik heb dubbele beglazing maar dat is het enige ook.

Ik heb geen idee of het werkt. Maar het is eenvoudig aan te brengen, gewoon los achter de verwarming. En ik was 27 euro kwijt voor 25 m ( of 18 voor 6 en dat was net te weinig, nu heb ik te veel). Dus we gaan het zien. Ik heb wel de isolerende genomen en niet alleen de weerkaatsende. Deze doet beide zeg maar.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 08:16

De muren achter de radiatoren blijven nu wel koud ipv dat ze warm waren dus schelen doet het altijd.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:48

Germie, jij mag dan wel 700km nodig hebben, maar je doet alsof heel Nederland dat nodig heeft. 700km is van hier naar Tsjechië, dat zijn geen afstanden die de gemiddelde Nederlander rijdt zeg maar :+
Met de 400km die de nieuwe goedkopere elektrische auto’s aan kunnen kom je met gemak aan de andere kant van Nederland, waar je hem onder werktijd aan de lader hangt.
De prijzen zakken in een rap tempo, dus voor de gemiddelde Nederlander is een elektrische auto binnenkort prima mogelijk.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 09:48

En heel leuk maar een busje electrisch is er nog niet echt, niet eens benzine. En er is al berekend die electrisch maken kom je bijna aan een groot rijbewijs toe gezien het gewicht. Mijn grootste angst met electrisch. Moeten laden al en in file terecht komen. Dan heb je een groter probleem. Tankje brandstof zo gedaan. Laden op vluchtstrook pech.

In dld gehad een halve tank diesel en geen tankstation. Zijn hortend in nederland bij tankstation gestrand met volledig lege tank. 450 km nergens kunnen tanken -O-

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 09:53

Het schijnt dat voor bussen en vrachtwagens waterstof interessanter gaat worden dan accu’s. Dat vanwege het grote volume van waterstof, dat is niet praktisch in een personenauto, maar wel in grotere voertuigen.
Is jouw bus aangepast zodat je er zelf in kan rijden terwijl je in je scootmobiel zit, of hoe moet ik dat zien?

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:15

8nnemiek schreef:
Germie, jij mag dan wel 700km nodig hebben, maar je doet alsof heel Nederland dat nodig heeft. 700km is van hier naar Tsjechië, dat zijn geen afstanden die de gemiddelde Nederlander rijdt zeg maar :+
Met de 400km die de nieuwe goedkopere elektrische auto’s aan kunnen kom je met gemak aan de andere kant van Nederland, waar je hem onder werktijd aan de lader hangt.
De prijzen zakken in een rap tempo, dus voor de gemiddelde Nederlander is een elektrische auto binnenkort prima mogelijk.


Dit. De gemiddelde Nederlander heeft echt geen 700km nodig, die zal er nog geen 100 per dag rijden. En zoals ik al zei, op het moment zijn ze nog aan de duurdere kant (al valt 20-30k echt wel mee voor een nieuwe auto) maar er komen steeds meer goedkopere modellen aan. Hoe meer mensen elektrisch gaan, hoe meer 2e hands modellen er zijn hoe groter de kans dat je straks ook een elektrische auto voor 3000€ op de kop kan tikken.

Overigens zijn er ook al OV-bussen die elektrisch rijden (rond Schiphol en Amsterdam zijn er veel!). En er komen steeds meer laders. Straks zit bij elk tankstation een snellaadstation ;)

Over verwarming, dat isolatiefolie daar heb ik idd van gehoord! Heeft iemand een link? Toch eens naar kijken.
Wij hebben helaas blokverwarming en op korte termijn gaat dit niet veranderen. Toch stom, aangezien we vrijwel nooit de verwarming aan hebben en er wel voor betalen (appartementencomplex). Gelukkig gaat het per maand maar 12€ omhoog...

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:33

Citaat:
Een linnen tasje nemen i.p.v. plastic blijkt ook niet alitjd beter te zijn, want je moet het dan 75 keer hergebruiken t.o.v. een plastic zak. Ga je die plastic zak al meerdere keren hergebruiken dan zal het linnen tasje nooit meer winnen. Maar dat vertellen ze er niet bij.

Ik wil best minder energie verbruiken, maar dan wil ik ook financieel gesteund worden, want anders kan ik het niet betalen.


Heerlijk dom nepnieuws op een regenachtige maandag ochtend!
Zonder olieraffinaderij geen plastic tasje, dus de kolder spat er vanaf. Plastic kun je duurzaam gebruiken, maar aangezien linnen tasjes rustig drie jaar meegaan bij dagelijks gebruik is het kolder om plastic voor deze toepassing in te zetten.
En aangezien energieverbruik duur is (beter: jarenlang zijn de werkelijke kosten voor kolen, etc. totaal niet doorberekend), is minder gebruiken lekker goedkoop.

Mooi, echt nieuws van de klimaattop:
Scholiere Gretta Thunberg spreekt de wereldleiders toe:
"Jullie zijn niet volwassenen genoeg om te zeggen hoe het echt zit."

Zo, die zit.
Ik snap iedereen die de problemen zo groot vindt dat ontkennen het leukskte is.
Maar de problemen los je op door te zien en te zeggen hoe het echt zit.

...en we zitten midden in een transitie.
Sommige dingen zijn nog niet perfect, maar halverwege een omslag moet je het soms doen met allerlei onvolkomenheden.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-12-18 10:36, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:35

Je hebt radiator folie, radiatorisolatiefolie ( is dikker) en isolatienoppenfolie. Die is het best. Reflecteert en isoleert.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:26

8nnemiek schreef:
Germie, jij mag dan wel 700km nodig hebben, maar je doet alsof heel Nederland dat nodig heeft. 700km is van hier naar Tsjechië, dat zijn geen afstanden die de gemiddelde Nederlander rijdt zeg maar :+
Met de 400km die de nieuwe goedkopere elektrische auto’s aan kunnen kom je met gemak aan de andere kant van Nederland, waar je hem onder werktijd aan de lader hangt.
De prijzen zakken in een rap tempo, dus voor de gemiddelde Nederlander is een elektrische auto binnenkort prima mogelijk.


Dit :+ Als je heel hard gaat roepen dat een oplossing voor 1) jou 2) nog niet werkt en DUS concludeert dat niemand waar dan ook ter wereld wél baat heeft bij die oplossing dan valt er geen constructieve discussie te voeren :+
Mijn ouders zijn mensen die echt makkelijk elektrisch zouden kunnen. Alleen omdat ze niet zoveel rijden is het beter om even te wachten tot de accu's wat beter zijn, maar ik verwacht echt dat hun volgende auto een elektrische kan zijn. Ze maken voornamelijk korte ritjes en die ene keer dat ze ver weg gaan is op vakantie, dus dan kun je makkelijk opladen tijdens de rit (en maakt het ook niet zoveel uit als het wat langer duurt).

Wat me altijd opvalt in dit soort discussies is dat er heel beperkt naar oplossingen gekeken wordt. Daar schiet je toch niks mee op? Het klopt dat we veel te lang hebben gewacht met het nemen van maatregelen betreffende het klimaat, maar het is nog niet te laat om nu echt even flink de schouders eronder te zetten. (En zeggen dat het allemaal maar bij het bedrijfsleven moet komen te liggen is leuk maar daarmee komen we ook nergens. Het is en-en, niet of-of)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:34

Hoezo:"het bedrijfsleven moet het doen"....?

Als trotse lezeres van Trouw : de duurzame top100 wordt al jaren en jaren aangevoerd door mensen uit dat bedrijfsleven.
Als iemand de kar trekt, dan zijn dat luitjes als Maurits Groen van waka-waka, of Herman Wijffels van de rabobank, Jaap Goedeweg van de vegetarische slager en zo kan ik nog wel even doorgaan.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... hipQL_w0w-

Maar doe mij maar Gretta Thunberg : heb de volwassenheid om te zien hoe of het zit, en doe zelf wat je kunt.

En we zitten midden in een transitie, het is momenteel zoeken wat werkt, wat beter kan, etc.etc.
Heel spannend, maar ook heel hoopvol.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:38

Sowieso vind ik het kinderachtig om te zeggen 'ja maar zij/de bedrijven dan'. Lekker cliché, maar een betere wereld begint bij jezelf. En als consumenten het klimaat belangrijk vinden, dan zullen bedrijven dit overnemen (aangezien zij de consument tevreden willen houden, en imago etc. is belangrijk). Ik vind het dan ook heel pijnlijk om te zien hoe er onder het filmpje van Gretta bijna alleen reacties staan van 'ja zet een kind in om deze propaganda te verkopen' 'het is normaal dat het klimaat verandert, de mens kan er niks aan doen' en nog meer onzin. Maargoed, dan gaan we een andere discussie/topic aan dan waar dit topic over gaat :).

Lughnassadh

Berichten: 1804
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:55

Ik denk dat een ding vergeten wordt bij het elektrisch rijden. Het netwerk is helemaal niet berekend op zoveel elektrische auto's die allemaal opgeladen moeten worden. En dat is ook niet even 1,2,3 aangepast en opgelost. Mijn lief weet hier veel van, zit in de elektra, en zegt dat als hier de hele straat ineens een elektrische auto heeft en men die elke avond oplaad de stroom er gewoon uitklapt.

Wij rijden een auto van de zaak en hebben geen invloed op wat we rijden. We kunnen slechts binnen 1 merk wel uit een aantal types kiezen. En ook hier is een elektrische auto voor nu niet interessant vanwege de actieradius. Plus dat ze geen trailer mogen trekken.

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:06

Maar dat het is het punt. Een straat heeft niet 'ineens' alleen maar elektrische auto's, ook daar gaat tijd overheen. Tijd die gebruikt kan worden om de infrastructuur te verbeteren. Dus ook dat is, imo, geen reden om elektrisch te mijden. Je kan roepen wat je wil, maar uiteindelijk is elektrisch rijden wel de toekomst. Meer energiekosten (om maar even op het topic terug te komen haha :))) maar einde van de maand ben je wel goedkoper uit dan met benzine/diesel. En veel schoner ;). En ze rijden heerlijk! Althans, de twee waar ik in heb mogen rijden :))

Lughnassadh

Berichten: 1804
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:24

Mogelijk (ik zie meer in waterstof, op meer fronten, maar dat terzijde), maar de aanschaf en het verbeteren van de infrastructuur gaat helaas voorlopig niet op volgens lief. Ik ben er inmiddels achter dat het allemaal niet zo eenvoudig is als je in eerste instantie denkt. O.a. over het aanpassen van die infrastructuur en het electranetwerk.
Overigens, ik ben niet tegen elektrisch rijden. Het tegendeel. Maar ik denk dat sommige dingen toch iets te rooskleurig worden neergezet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:48

De gemiddelde levensduur van een auto is momenteel 10 jaar, dus het zal nog minstens 10 jaar duren voordat het merendeel van de mensen elektrisch rijdt, en nog minstens 20 jaar voordat ‘de hele straat’ een elektrische auto heeft.
Dat lijkt me ruim voldoende tijd om aanpassingen door te voeren aan het net, en daarnaast is de kans heel groot dat we tegen die tijd allemaal zonnepanelen/buurtwindmolen en een huis- of buurtaccu hebben.

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:32

8nnemiek schreef:
De gemiddelde levensduur van een auto is momenteel 10 jaar, dus het zal nog minstens 10 jaar duren voordat het merendeel van de mensen elektrisch rijdt, en nog minstens 20 jaar voordat ‘de hele straat’ een elektrische auto heeft.
Dat lijkt me ruim voldoende tijd om aanpassingen door te voeren aan het net, en daarnaast is de kans heel groot dat we tegen die tijd allemaal zonnepanelen/buurtwindmolen en een huis- of buurtaccu hebben.



Met een beetje goed onderhoud en niet al te intensief gebruik kan een auto nog wel langer mee.