Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4815
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 07:54

Ik zie ook wel gevallen (niet alleen ivm dieren) waarvan ik denk "dit meen je toch niet?"
Maar.. Je kan niet in iemands portemonnee kijken. Ook al denk je er wél wat van.

Maar ik doneer zelden. Ik moet er zelf kei hard voor werken, en heb ook boterhammen met choco gegeten in zwaardere tijden.

Edit: al zijn er ook wel gevallen waarvan ik denk "ja, hier begrijp ik het 100% en ik hoop dat die persoon geholpen kan worden". Al is het dan niet perse door mij..

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6054
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:18

Ik heb/denk hetzelfde als jou TS, Ik denk ook dat tegenwoordig mensen veel te vaak een dier aanschaffen zonder eerst onderzoek te doen naar het betreffende diersoort/ras en wat voor kosten eraan kunnen komen zitten. Als je veel dieren hebt moeten mensen zich realiseren dat daar soms ook enorme kosten aan kunnen zitten en dat daar een buffer voor moet zijn. Is dat buffer niet mogelijk, heb je teveel dieren. Klinkt misschien erg zwart wit maar ik denk dan IK wilde dat dier, dan moet ook IK de volledige zorg kunnen dragen en niet moeten bedelen bij andere mensen omdat ik niet goed nagedacht heb voor ik ergens aan begon.

Elisa2

Berichten: 37890
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:25

Ik heb eigenlijk nog nooit nagedacht wat ik hier van vind..vind het lastig om te oordelen als ik niet in andermans schoenen sta.

De DA is natuurlijk enorm duur geworden met 21% BTW, en met die belachelijke energie rekeningen zijn de meeste mensen er ook niet rijker op geworden. Dit zijn geen zaken die ze aan hebben kunnen zien komen als ze bijv. 5 of 10 jaar geleden een dier hebben aangekocht. Dus ik ga er niet automatisch vanuit dat mensen niet na hebben gedacht voordat ze een dier aanschaften.

Ik ben ook niet van mening dat alleen rijkere mensen een dier mogen hebben, sommige mensen zitten nu eenmaal in bepaalde situaties zonder dat zij daar wat aan kunnen doen.

Voor mij ligt het aan het verhaal en of iets medisch iets of niet.

Ibbel

Berichten: 49270
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:27

Prairy schreef:
Crowdfunding doe ik wel, maar in het kader van voor wat hoort wat krijg ik daar rente voor (opstart bedrijven bijv) en ook daar ben ik selectief in waar ik ons geld in stop.


Dat is dan ook de oorspronkelijke betekenis van crowd funding. Durfkapitaal ophalen bij een groot aantal kleine(re) donateurs ipv bij 2-3 stinkend rijke mensen. Met het idee dat het geld ooit geheel of gedeeltelijk of meer dán, terugkomt bij de donateur.


'Crowd funding' voor een ziek dier, grote reis of dure behandeling in het buitenland (omdat die onvoldoende bewezen is, meestal) is gewoon 'bedelen' maar krijgt nu dat kekke etiketje op, en dan is het opeens normaal om te doen. Het is eigenlijk gewoon met de collectebus rondgaan. Alleen heb je daar een vergunning van de gemeente voor nodig.

ellepel

Berichten: 47504
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:27

ik vind het juist wel slim, en brutaal.
want misschien kan iemand het wel zelf betalen.maar stel je bent gewoon brutaal genoeg om een crowdfunding te beginnen en er zijn nog mensen ook die doneren en je haalt zomaar 1000 euro daar mee binnen.
dan ben je toch best slim bezig dacht ik zo…ik zou het niet eens durven.

Elisa2

Berichten: 37890
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:33

Ibbel schreef:
Prairy schreef:
Crowdfunding doe ik wel, maar in het kader van voor wat hoort wat krijg ik daar rente voor (opstart bedrijven bijv) en ook daar ben ik selectief in waar ik ons geld in stop.


Dat is dan ook de oorspronkelijke betekenis van crowd funding. Durfkapitaal ophalen bij een groot aantal kleine(re) donateurs ipv bij 2-3 stinkend rijke mensen. Met het idee dat het geld ooit geheel of gedeeltelijk of meer dán, terugkomt bij de donateur.


'Crowd funding' voor een ziek dier, grote reis of dure behandeling in het buitenland (omdat die onvoldoende bewezen is, meestal) is gewoon 'bedelen' maar krijgt nu dat kekke etiketje op, en dan is het opeens normaal om te doen. Het is eigenlijk gewoon met de collectebus rondgaan. Alleen heb je daar een vergunning van de gemeente voor nodig.


Ik vind dit wel grof gezegd hoor, las laatst een verhaal van iemand die ernstig ziek was en de enige behandeling die hielp was er een in het buitenland die ze zelf moest betalen. Zonder die behandelingen was haar leven ten einde. Maar na een aantal behandelingen was ze door haar spaargeld heen.
Het is niet alsof de zorg in Nederland allemaal zo geweldig geregeld is en moet zo iemand dan maar dood gaan?

Ik vind daar wel wat van...

Kidde
Berichten: 3482
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:35

Ik vind het de laatste tijd ook erg veel worden. Ik vind persoonlijk dat als je dieren neemt je ook voorbereid moet zijn op onverwachte kosten. Het hebben van dieren wordt vaak te veel als een recht gezien vind ik, alles moet maar kunnen en dierenartsen krijgen dan nog het verwijt toe dat het geldwolven zijn.

Ook bij rampen wordt er vaak niet eens de verzekering afgewacht. Laatst bijvoorbeeld bij een woningbrand werd er een dag na de brand al een crowdfunding opgezet, want 'de verzekering zou het toch niet gaan betalen'.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6054
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:36

Voor ziekte bij een mens vind ik het dan toch ook eigenlijk wel weer net iets anders. Een situatie zoals Elisa2 schetst zou ik eerder voor doneren dan de zorg/ziekte van een dier.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:46

Zebrastreep schreef:
@annedb

Ik snap je reactie maar eigenlijk wil ik die even teruggeven , dit topic lijdt ook niemand onder en je hoeft er niet aan mee te doen :D Het is daarom ook een open vraag en ook tegenreacties mogen uiteraard. Ik vindt dit soort vraagstukken behoorlijk interessant hoe mensen denken over best wel gevoelige onderwerpen.

Ik ben misschien wel een beetje bevooroordeeld doordat ik ooit geld heb gedoneerd aan een ziek paard. Deze actie was overigens opgezet door een ander. Diegene had wat zieke paarden waarvan één zwaar getroffen. De geldpot was aardig op en het vervolg was dat diegene wat paarden weg zou moeten doen. Goed , geld ingezameld en flink ook en diegene hoefde geen paarden te verkopen. Vlak daarna wordt er een nieuw paard aangeschaft en de meesten hebben echt spijt van het doneren.

Ik ook , ik had het ook kunnen doneren aan iemand die het meer nodig is. Sindsdien ben ik echt sceptischer geworden als het om dieren gaat.
Ik zou me kunnen voorstellen dat er sommige bokkers zijn die hier crowdfundings hebben gehad, bijvoorbeeld voor een ziek veulen of een paard dat ondanks heel veel zorg alsnog is overleden, zich wel gekwetst voelen door bepaalde reacties in dit topic.
Vandaar dat ik me afvraag hoe je de wereld beter wil maken met dit topic.

In het voorbeeld dat je noemt snap ik dat dat heel dubbel voelt en dat je er voorzichtiger van wordt.
Zelf heb ik recent gedoneerd aan een veulen dat alsnog is overleden waarbij ik ook wel even kort een steek voelde van dat was dus voor niks.
Maar als je er beter over nadenkt is dat natuurlijk niet zo, je helpt iemand ongeacht de uitkomst en zonder er iets voor terug te verwachten.
Zo geef ik soms ook aan dakloze mensen bij de supermarkt, ook al weet ik niet wat er vervolgens met dat geld gebeurd en of ze het echt nodig hebben.

Citaat:
I once asked my father giving a homeless man money, "Aren't you afraid he'll spend that money on booze or drugs?"

My father replied, "What he spends that money on is a measure of HIS character. If I were to pass a man in need of help, that would be a measure of MY character."

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:52

Oh man. Al die crowdfunding acties vind ik echt bizar.
Sommige mensen zetten het op voor het minste en geringste of voor dingen waar ze zelf gewoon van te voren voor hadden moeten zorgen (zoals begrafenis kosten).

Vind zelf ook dat soms voor zulke gevallen mensen gewoon eens moeten leren terugschalen. Als we begrafenis even nemen hoef je niet alle luxe dingen te kiezen want schijnbaar heb je dat budget niet. Ga je toch niet voor crowdfunden? Het is niet alsof de overleden persoon het uitmaakt hoe inclusief de koffietafel is of hoe comfortable the kist.

Mbt dieren denk ik dat mensen soms te ver gaan en wellicht eens beter moeten kijken naar: is dit het waard? Is dit diervriendelijk? Is dit voor mij of voor het dier? Als je er maar de ene behandeling, operatie en revalidatie naar de andere moet bekostigen is het misschien ook eens tijd om te zeggen tot hier en niet verder.

Hier een jaar ofzo geleden een meid met een paard dat gewoon op was. Een hele waslijst met issues. Operaties gehad. Dure medicijnen. En maar blijven crowdfunden op die medicijnen te betalen. Uiteindelijk is het dier ingeslapen maar mijn inziens laat. Soort van palliative zorg.

Crowdfunding voor experimentele behandeling voor mensen begrijp ik wel. Of voor dingen zoals alles verliezen in een brand/aardbeving of wat dan ook. Ik zal zelf niet gauw doneren, maar die begrijp ik wel.

Popstra
Berichten: 13912
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 08:55

Crowdfunding voor mensen die als hobby hebben afgedankte paardjes van anderen op te knappen ga ik niet steunen. Het is immers hun keus daar aan te beginnen.

Ik heb wel mee betaald aan iemand zijn begrafenis. Een leeftijdgenoot van mij die plots kwam te overlijden toen hij 51 was. Ouders had hij niet meer. Verzekerd was hij niet en dat moesten zn broers op hoesten die dus die crowdfunding begonnen waren. Heel veel leeftijdsgenoten uit zn dorp hebben toen hun centje bij gedragen. Dat vond ik wel heel mooi.

Sansevieria
Berichten: 4228
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:15

Voor een ziek dier geef ik doorgaans alleen bij mensen die ik persoonlijk ken.
Waar ik bijvoorbeeld weet dat er sprake is van opeens veranderde omstandigheden.
En niet bij iemand die het 10e dier aanschaft en daardoor steeds verder in de problemen komt, daarmee help je mens en dier op langere termijn juist niet denk ik.

Begrafenissen waar men niet voor verzekerd is? Dat gaat me echt te ver.
Sorry, noem het ouderwets, maar wij hebben van thuis uit meegekregen dat je als kind al bijgeschreven werd in het begrafenisfonds, en dat je geacht werd dat in het oog te houden of de kosten nog afdoende gedekt zijn.

Je ziet tegenwoordig voor vanalles en nog wat crowdfundings voorbij komen, en ik moet zeggen, het gaat me steeds meer tegenstaan.
De vanzelfsprekendheid soms waarmee sommigen denken op een ander te kunnen leunen.

DuoPenotti

Berichten: 30376
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:21

Elisa2 schreef:
Ik vind dit wel grof gezegd hoor, las laatst een verhaal van iemand die ernstig ziek was en de enige behandeling die hielp was er een in het buitenland die ze zelf moest betalen. Zonder die behandelingen was haar leven ten einde. Maar na een aantal behandelingen was ze door haar spaargeld heen.
Het is niet alsof de zorg in Nederland allemaal zo geweldig geregeld is en moet zo iemand dan maar dood gaan?

Ik vind daar wel wat van...

En is die persoon nu ook genezen?
Ik heb het idee dat het meestal hier niet vergoed word omdat de resultaten zo slecht zijn. En ik begrijp als je ernstig ziek bent je elke strohalm aan wilt grijpen.
Maar vaak is het valse hoop met een heel duur kostenplaatje.

Popstra
Berichten: 13912
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:25

Sansevieria schreef:
Voor een ziek dier geef ik doorgaans alleen bij mensen die ik persoonlijk ken.
Waar ik bijvoorbeeld weet dat er sprake is van opeens veranderde omstandigheden.
En niet bij iemand die het 10e dier aanschaft en daardoor steeds verder in de problemen komt, daarmee help je mens en dier op langere termijn juist niet denk ik.

Begrafenissen waar men niet voor verzekerd is? Dat gaat me echt te ver.
Sorry, noem het ouderwets, maar wij hebben van thuis uit meegekregen dat je als kind al bijgeschreven werd in het begrafenisfonds, en dat je geacht werd dat in het oog te houden of de kosten nog afdoende gedekt zijn.

Je ziet tegenwoordig voor vanalles en nog wat crowdfundings voorbij komen, en ik moet zeggen, het gaat me steeds meer tegenstaan.
De vanzelfsprekendheid soms waarmee sommigen denken op een ander te kunnen leunen.


Het is dat ik die jongen zijn omstandigheden kon. Armoe en heel veel ongeluk in het leven... Dan mag ik graag een steentje bijdragen.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:48

ik vind er ook wel wat van inderdaad. Komt ook door een aantal ervaringen met mensen die zogenaamd niks hadden. Ik bijdroeg, en ik vervolgens foto's voorbij zie komen van een fijne vakantie. Lekker dan. Die vakantie die ik heb opgegeven om mensen te helpen. Dus ik doe het niet meer. Maar goed..vragen staat vrij natuurlijk. Maar mijn mening heb ik niet alleen voor dierenartsrekeningen. Ook voor ernstige ziektes etc, rolstoelbusje zag ik laatst voorbijkomen, omdat ze steeds een uur moesten wachten op taxibusje. Dan denk ik: ja, vervelend dat je dat hebt en ervan afhankelijk bent, maar ieder mens loopt tegen beperkingen aan. In de 3e wereld moeten de kinderen soms 5 uur lopen naar school als ze al naar school gaan. Die zeiken ook niet. Kortom: ik vind dat we vooral verwend zijn.

KSHancox
Berichten: 1265
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:48

Ligt er bij mij heel erg aan. Een oud collega van mij had een 19 jarige zoon met kanker, wiens enige hoop een dure behandeling in Amerika was. Dan snap ik 't wel.

Maar ik zag er ook één voorbij komen van een vrouw die kind nummer 6 ofzo gaat werpen en crowdfunding was gestart voor een doula. Dan denk ik betaal het lekker zelf.

Voor dieren ligt het er bij mij ook aan; heeft diegene enorm veel pech gehad en wat levert het op voor het dier als het bedrag gehaald wordt? Ik ga geen mensen met 6 honden en 12 katten geen castratie sponsoren, maar bijvoorbeeld die Bokker wiens stal recent is afgebrand is een heel ander verhaal.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:55

Bij sommige verhalen strijkt het mij ook tegen de nek haren in.

Ook beginnen ja ik zou het normaal NOOIT vragen maar ik doe het toch.
Nu ook via insta een verhaal over een veulen wat ernstige been stand heeft en er alles uit de kast wordt getrokken om hem te redden. Veulen moet dagelijks met veel pijnstilling leven omdat hij anders niet eens kan lopen. Vrij groot fok bedrijf en dan nog vragen om donaties. Iedereen die een opmerking plaatst dit is niet eerlijk voor het veulen is niet welkom maar wel graag doneren aub.

En het verhaal van de ouders van het meisje die met haar begeleider overleed vorig jaar vond ik ook echt tever gaan. Ze wilde tijd vrij om het verlies te verwerken maar hadden een eigen bedrijf of mensen wilde doneren zodat ze een half jaar vrij konden nemen en op vakantie konden. Sorry dat vind ik echt absurd.

Maar er zijn ook schijnende gevallen zoals idd een brand waar je niks aan kan doen en je ook niet zomaar alles bij elkaar hebt.
Of mensen die het echt verdienen door verschrikkelijke omstandigheden om even een weekje te genieten daar heb ik dan ook geen moeite mee.

Ergens is het fijn voor zulke mensen dat er zoiets bestaat en vaak vragen die er niet zelf om maar wordt het voor hun gedaan. Alleen erg jammer dat er zoveel misbruik van gemaakt wordt.

Keizerinnnn

Berichten: 1224
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:57

Ik vind ook wel vragen staat vrij en iedereen moet het zelf weten, ik doneer zelf niks aan dat soort acties behalve wat al eerder werd genoemd als iemand door brand getroffen is en alles kwijt is.

Waar ik mij vooral aan stoor is dat de gofundme linkjes dan via alle kanalen gedeeld moeten worden en dan ook meerdere keren per week, naar mijn idee omdat ze niet het gewenste resultaat hebben? En ondertussen zie je wel langskomen dat ze privé dingen kopen, fotoshoots boeken etc etc. Dan denk ik, zet dan eerst je prio's op een rijtje.

nine1987

Berichten: 8364
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 10:58

Ligt bij mij helemaal aan de situatie.. Ik heb vorig jaar wel gedoneerd aan een hondje welke op het strand is aangevallen door een andere hond.. Aantal duizend euro schade.. Eigenaar van aanvallende hond met de noorderzon vertrokken.. Dat gun ik niemand, dus daar heb ik gedoneerd..

Zo ook met de stal in zuid Limburg die een aantal jaar geleden is afgebrand..


Maar iemand die een doorsnee operatie voor zijn/haar hond/kat gesponsord wil hebben, daar pas ik voor..

Winged

Berichten: 33092
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:01

Ik doe het ook eigenlijk niet meer. Een bekende van mij heeft kanker, uitbehandeld, 6 kinderen. Heeft een crowdfunding opgezet zodat haar kinderen na haar overlijden een budget hadden. Het geld is niet naar de kinderen gegaan. Zijzelf en manlief hebben het zelf naar binnen zitten werken door middel van verdovende middelen. Ja, uitbehandeld zijn ís erg, maar het geld op deze manier gebruiken (was meer dan 20.000 euro)... tjah.

Roosch

Berichten: 36767
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:03

Vragen staat vrij uiteraard. Als ik een crowd funding wil doen om mijn vakantie/beautybehandelingen/weekend weg te sponsoren ben ik daar vrij in. Of er iemand doneert is een tweede. :')

Ik vind er wel wat van af en toe. Mensen die geen verzekering hebben en het loodje leggen -hoe dom kun je zijn. Of inderdaad een dier aanschaffen en vervolgens een operatie niet kunnen betalen. Dat zijn zaken die je kunt voorzien. Ik heb bijvoorbeeld geen paard, ten eerste omdat ik er de tijd niet in wil steken en ten tweede omdat ik er het geld niet in wil/kan steken. Daarom kies ik er bewust voor geen paard aan te schaffen.

Ofwel, je mag zelf kiezen waar je iets aan bijdraagt. Maar houd er dan wel rekening mee dat het bedrag dan niet meer van jou is maar van een ander en dat die er dan vrij in is om ermee te doen wat ze zelf willen. Je kiest ervoor het bedrag af te staan.

Zelf heb ik ook wel eens gedoneerd, maar dat is op een hand te tellen.

Cinnepin

Berichten: 8981
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:08

Kuggur schreef:
Zo ongeveer het laatste "goede doel" dat ik zou sponseren.

Paarden houden is een dure liefhebberij, waar extra kosten bijhoren. Ik kan er niet mee zitten dat iemand zich geen paarden meer kan veroorloven. Zijn/haar probleem.

En ja, ik vind het nogal brutaal dat je daarvoor bij wildvreemden je handje durft op te houden....


Dit dus :j

LiannePuthzy

Berichten: 7009
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Crowdfunding voor dieren ; acceptabel of wat onbeschoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:12

Hangt helemaal van de situatie af, ik zou mischien wel doneren bij een brand of diefstal waarbij iemand alles kwijt is geraakt, maar bij ziekte van een dier niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:12

Ik heb wel een vriendinnetje gesteund omdat ik weet dat ze heel hard werkt en veel alleen moet doen. Maar ik ken ook genoeg mensen die niet eens aan een dier hadden moeten beginnen, omdat daarvoor al geen geld was. Of dat iemand niet goed op haar paard gepast heeft en nu die spierbevangen is mogen andere mensen doneren..

Sellyxx

Berichten: 1236
Geregistreerd: 29-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 11:17

Pas inderdaad via een vriendin een crowdfunding berichtje doorgekregen, van haar nichtje, i.v.m. een zeldzaam syndroom, waar in Nederland nauwelijks behandelingen voor zijn. Ze heeft voor eerdere behandelingen al eerder 2 x een lening afgesloten. Nu zag ze geen andere weg meer dan dit te vragen via crowdfunding. De toon maakt ook wel heel erg het berichtje denk ik. Alhoewel ik dit meisje zelf niet kende, gaf ze heel eerlijk aan het heel moeilijk te vinden om dit via zo'n berichtje te schrijven, ze deed niet alsof het maar de normaalste zaak van de wereld was, het verhaal kwam op die manier integer over. Wel vind ik het punt wat hier boven ergens genoemd wordt van het nagaan wat voor soort behandeling je op dat moment in investeert wel begrijpelijk. Daarmee kun je misschien ook wel het kaf van het koren scheiden, voor zover je daar zelf van tevoren inzicht in hebt. Aan de andere kant, wanneer is iets 'succesvol' of heeft iets potentie tot succes, dat is ook lastig te beoordelen van tevoren, zeker als je als donateur van een ziekte zelf verder weinig verstand hebt. Daar moet je eigenlijk het hele verhaal voor weten, en vaak ben je niet zo 'invested' in een crowdfundingactie, tenzij je echt dichtbij de persoon waar het om gaat staat.

M.b.t. dieren, waar het topic eigenlijk over gaat, sta ik er toch iets anders in. Ik wil op geen enkele manier tenietdoen wat de liefde kan zijn tussen mens & dier, maar voor mij (persoonlijk) heeft het leven van een mens at the end meer (op een andere manier) waarde. Maar ook daarin is het inderdaad enorm afhankelijk van de situatie, als er een vriendin zou zijn die haar hele leven alles voor haar dieren heeft overgehad dan zou ik haar wel steunen, denk ik. Dan ben je meer op het verhaal betrokken en doe je het niet alleen voor het dier zelf, maar ook voor de vriendin.
Maar dan hangt het alsnog ook nog af van de situatie van het dier af, qua gezondheid/levensverwachting etc. Als het gaat om een dier die tegen 'beter weten in' nog een enorm complexe operatie in wordt gestuurd waaraan enorm veel risico's kleven en waarvan het de vraag is of het dier er zelf echt beter van wordt, daar zou ik dan mijn bedenkingen bij hebben.

Sowieso zou ik het niet zo snel doen bij iemand die ik én niet ken, én waar ik geen link mee heb (in het geval van mij voorbeeld hierboven was het een nichtje van een vriendin, ook al ken ik dat nichtje zelf niet, het voelt toch íets vertrouwder aan omdat je een kléin beetje context weet).
Laatst bijgewerkt door Sellyxx op 30-05-23 11:23, in het totaal 5 keer bewerkt