Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Symke
Berichten: 827
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:50

Pandora2 schreef:
Cilli96 schreef:
Een klooster hier heeft 30 kamers voor 60 mensen beschikbaar gesteld.
Een wij in de buurt heeft met elke straat 1 kamer geadopteerd zodat ze het wat huiselijk kunnen maken en de nodige dingen kunnen kopen.
Vond ik een erg creatief idee! Iedereen draagt zo een klein beetje bij^^


Origineel initiatief dit ! 8-)

Eén of ander klooster hier bij ons in BE heeft 65 vluchtelingen te gast. Er zitten daar normaal al jaren slechts 5 broeders. Die weten niet wat hun overkomt :')



Hahaha nee echt wat zullen die opkijken!

Mjelleke wat een goede tip!

En Josien, dank voor je mooie verhaal, mooie gedachte!geef het goede door idd

herr_balou
Berichten: 1465
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:43

josien_m_ schreef:
Haha, ja voor ons hetzelfde, nog het één en ander aan te passen!. Er is wel een wasmachine trouwens, maar de ramen worden net vervangen door dubbel glas. We hebben daarom als startmogelijkheid dus over 2 weken gemeld. Dan zal het wel klaar zijn. En anders improviseren we wel natuurlijk.

We hebben wel snel een nieuwe wasmachine laten komen want de oude van 25+ jaar vertoonde kuren en maar voor 5 kilo was. Mocht het echt echt nodig zijn, zou het misschien wel lukken om in de keuken een wasmachine te plaatsen, maar die verbouwing doen we liever niet.
Geen nieuwe ramen nodig gelukkig wel vooral buiten nog een grote schoonmaak. Verder wat privé spullen weghalen en iets aardigs aan de muur hangen.

mirim

Berichten: 4423
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:12

Nog even een tip : probeer direct te vragen of ze Russisch spreken of oekrains :D
Wij zijn al de hele week bezig om via Google translate te praten . Oekrains / Nederlands.
Komen we er vanavond achter dat ze eigenlijk Russisch praten. Toevallig kennen onze gasten wel oekrains, maar er wordt meer Russisch gesproken en er zijn mensen die geen oekrains spreken.
:7 _O-

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:20

Wat een mooie en leuke verhalen komen er voorbij ! :D

Josien echt een hele mooie gedachte dit. En natuurlijk een geweldig initiatief om de b&b voor de vluchtelingen te houden. <3

Verschillende handelaars uit onze gemeente doen inzamelacties voor specifieke goederen en brengen alles zelf naar Oekraïne en Roemenië. Eind van de week vertrekt het eerste transport.
Ik heb al best wat spullen bij elkaar gezocht en ga dinsdag alles afgeven.

pmarena

Berichten: 48317
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:41

_San87_ schreef:
Zoiets kun je toch ter sprake brengen? Dat je ze met liefde opvangt, dat het een hoop kost en of ze wellicht in de boodschappen oid bij kunnen dragen? Lijkt mij dat het leefgeld dat ze krijgen daarvoor bedoeld is?

Ik snap wel wat je zegt, trouwens.


Het meest handige lijkt het me om ze niet bij te laten dragen in de boodschappen, maar gewoon zelf hun boodschappen te laten kopen van hun leefgeld? Voor hun goed dat ze dat zelf kunnen betalen, er even uit zijn om die boodschappen te doen, en gewoon lekker zelf hun eigen eten klaar kunnen maken.

Dan heb je tenminste wat om handen, bent daar niet afhankelijk in....lijkt me wel zo prettig :)

Natuurlijk kun je alles betalen als je liever wilt dat ze dat leefgeld voor andere dingen kunnen gebruiken. Maar in een soort natuurlijke flow zou je verwachten dat ze zelf wel graag bijdragen in de kosten door gewoon hun eigen boodschappen te doen, en daarmee hun opvangadres ontzien.

Lekker meenemen naar de winkels dus zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze nodig hebben :)

Symke
Berichten: 827
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:45

pmarena schreef:
_San87_ schreef:
Zoiets kun je toch ter sprake brengen? Dat je ze met liefde opvangt, dat het een hoop kost en of ze wellicht in de boodschappen oid bij kunnen dragen? Lijkt mij dat het leefgeld dat ze krijgen daarvoor bedoeld is?

Ik snap wel wat je zegt, trouwens.


Het meest handige lijkt het me om ze niet bij te laten dragen in de boodschappen, maar gewoon zelf hun boodschappen te laten kopen van hun leefgeld? Voor hun goed dat ze dat zelf kunnen betalen, er even uit zijn om die boodschappen te doen, en gewoon lekker zelf hun eigen eten klaar kunnen maken.

Dan heb je tenminste wat om handen, bent daar niet afhankelijk in....lijkt me wel zo prettig :)

Natuurlijk kun je alles betalen als je liever wilt dat ze dat leefgeld voor andere dingen kunnen gebruiken. Maar in een soort natuurlijke flow zou je verwachten dat ze zelf wel graag bijdragen in de kosten door gewoon hun eigen boodschappen te doen :)



Ja dat kan een oplossing zijn idd.
Krijg je zo'n studenten huis koelkast met labels _O-

Hoe hebben de mensen hier die al opvang hebben dat?
Of hebben die nog geen leefgeld?
Ook

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 11:06

Mooi om alle ervaringen te lezen. Ik werk bij Vluchtelingenwerk en ook vanaf vorige week dinsdag samen met onze vrijwilligers het infopunt opgezet op locaties waar mensen uit Oekraine worden opgevangen. Ook voor de particulieren die zelf mensen opvangen.

Hier vond ik nog wel goed beschreven als mensen vluchtelingen in huis willen nemen en de gevolgen daarvan .

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/18/ee ... o-a4102843

Leentje_

Berichten: 6062
Geregistreerd: 18-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:03

Symke schreef:
Ja dat kan een oplossing zijn idd.
Krijg je zo'n studenten huis koelkast met labels _O-

Hoe hebben de mensen hier die al opvang hebben dat?
Of hebben die nog geen leefgeld?
Ook


Hier heeft het gezin nog geen leefgeld.

De bedoeling is wel om van zodra dat in orde is hun zelf in de winkel te laten kiezen wat ze graag willen.

Eigenlijk zou ik dat zonder leefgeld ook al handiger vinden zodat ze zelf kunnen kiezen in de winkel. Het tienermeisje dat bij ons verblijft is ook allergisch aan aardbeien en twee van de vier mensen eten geen varkensvlees.

Al is er gisteren bij ons wel een vervelende complicatie opgetreden. Het gezin was een dag voor aankomst bij ons negatief getest op corona, gisterenavond is de oma van het gezin ziek geworden en naar het ziekenhuis gegaan en bleek ze dus toch positief te testen op corona. Inmiddels het hele gezin getest en 2 van de 4 zijn positief en zitten dus op hun eigen kamer in quarantaine..

Dus voorlopig kook ik zelf en breng ik het naar boven. Wanneer ze uit quarantaine zijn zal ik hun zelf de boodschappen laten kiezen en laten koken.

zonnebloem18

Berichten: 24867
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:19


josien_m_
Berichten: 2440
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:44

Ja, ik lees nu alles wat ik tegenkom om meer inzichten op te doen! Bedankt voor de verschillende bijdragen.

noukie12
Berichten: 356
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:52

Afbeelding
Wij hadden gisteren de eerste verjaardag van moeders. Gezellig en toch ook erg emotioneel. Mijn vriend heeft de taart gebakken in zijn bakkerij. Ze wilde graag vrede voor haar verjaardag. Jammer dat we dat niet kunnen geven |( [&]

Symke
Berichten: 827
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:53

noukie12 schreef:
[ [url=m/7pncxv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hadden gisteren de eerste verjaardag van moeders. Gezellig en toch ook erg emotioneel. Mijn vriend heeft de taart gebakken in zijn bakkerij. Ze wilde graag vrede voor haar verjaardag. Jammer dat we dat niet kunnen geven |( [&]


Nee kon je haar dat maar geven....

Wel ontzettend lief die taart, kan me goed voorstellen dat dat raakte want eerlijk gezegd raak ik er zelfs van ontroerd....
Super van jullie!

Amber_anne

Berichten: 6958
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:13

noukie12 schreef:
[ [url=m/7pncxv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hadden gisteren de eerste verjaardag van moeders. Gezellig en toch ook erg emotioneel. Mijn vriend heeft de taart gebakken in zijn bakkerij. Ze wilde graag vrede voor haar verjaardag. Jammer dat we dat niet kunnen geven |( [&]


Wat een super lief gebaar van jullie

anjali
Berichten: 15209
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 17:29

noukie12 schreef:
[ [url=m/7pncxv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hadden gisteren de eerste verjaardag van moeders. Gezellig en toch ook erg emotioneel. Mijn vriend heeft de taart gebakken in zijn bakkerij. Ze wilde graag vrede voor haar verjaardag. Jammer dat we dat niet kunnen geven |( [&]

Wat lief van jullie. Die taart ziet er erg lekker uit! Het zal deze mensen zeker steunen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110834
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 18:25

Wat een prachtige taart! <3

Earth

Berichten: 7950
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:18

Ah dat is echt heel lief en heel bijzonder <3 En jammer dat het kado niet gegeven kan worden... :(

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:31

Wat tof zeg, die taart!

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:40

Wat een fijn topic! Mooi om te zien wat er voor de vluchtelingen gedaan wordt.

kimmie261

Berichten: 19229
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:46

Wauw die taart... die zegt zoveel!! Wat super mooi van jullie <3

noukie12
Berichten: 356
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Zwolle

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 23:23

Dank jullie wel <3 het is heel bijzonder en prachtig om dit te kunnen doen.

Pandora2
Berichten: 19873
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:37

Wat een mooie taart en liefdevol gebaar. Hartverwarmend dit <3

Ik hoorde gister dat de brouwerijen hier in de buurt regelmatig drinkwater sturen naar Oekraïne.
Ladingen van 500.000 blikjes. Ook niet slecht +:)+

pmarena

Berichten: 48317
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 12:12

Mooi gemaakt +:)+

Urona447
Berichten: 2818
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 15:06

Kleine tip die ik nog mee wil geven mocht je vluchtelingen willen opvangen, controleer of je werkgever ( voornamelijk de overheid ) het toestaat dat jij vluchtelingen opvangt.

Wij mogen bijvoorbeeld geen vluchtelingen opvangen omdat mijn man bij defensie werkt en hij dan het grote risico loopt zijn veiligheidsscreening niet meer te halen. Wij hebben nu al meerdere mensen gesproken die dit niet wisten.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:35

Urona447 schreef:
Kleine tip die ik nog mee wil geven mocht je vluchtelingen willen opvangen, controleer of je werkgever ( voornamelijk de overheid ) het toestaat dat jij vluchtelingen opvangt.

Wij mogen bijvoorbeeld geen vluchtelingen opvangen omdat mijn man bij defensie werkt en hij dan het grote risico loopt zijn veiligheidsscreening niet meer te halen. Wij hebben nu al meerdere mensen gesproken die dit niet wisten.


Klopt, wij hadden ons ook opgegeven maar mijn man mag van zijn werk ook niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110834
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:49

Urona447 schreef:
Kleine tip die ik nog mee wil geven mocht je vluchtelingen willen opvangen, controleer of je werkgever ( voornamelijk de overheid ) het toestaat dat jij vluchtelingen opvangt.

Wij mogen bijvoorbeeld geen vluchtelingen opvangen omdat mijn man bij defensie werkt en hij dan het grote risico loopt zijn veiligheidsscreening niet meer te halen. Wij hebben nu al meerdere mensen gesproken die dit niet wisten.


Goed dat je dat deelt!
Dat moet je ook maar net weten!