Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10433
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 18:20

superpony schreef:
SusanH schreef:
Die mensen die schade hebben moeten zo snel mogelijk gecompenseerd worden. Dat had allang geregeld kunnen zijn. Maar zeggen, we compenseren. En gaan daarna op volle kracht weer gas boren. Nee die 2 gaan niet samen. En uitkopen is imo geen compensatie. Gedwongen worden om de plek waar je woont te moeten verlaten is gewoon heel erg naar om mee te maken.


Daar ging het niet om. Hier werd gezegd dat mensen niet begrijpen dat Groningers zelf zeggen; ga maar weer flink boren.

Wij wonen niet in aardbevingsgebied, maar je spreekt mensen en hoort veel mensen dat ze het prima vinden als er weer geboord gaat worden, als daarmee de gasprijzen weer kunnen zakken. Dan willen ze wel dat de huizenproblemen worden opgelost, maar an sich hebben veel mensen geen problemen met het boren voor de Nederlandse consument.

Wat de rest daarvan vindt maakt niet uit en of het kan ook niet. Het gaat om het geluid en waar dat vandaan komt.

Maar niet woonzaam in aardbevinsgebied is niet woonzaam in aardbevingsgebied.
Of je dan in amsterdam woont of net op de friese grens, maar weinig uit.
Het is heel anders als je al jaren bezig bent om erachter te komen of je huis uberhaupt veilig is om in te blijven wonen, als je je huis hebt voelen schudden en de scheuren in de muren hebt zien ontstaan. Als je een brief hebt gekregen met de mededeling dat je huis onveilig is en later een brief 'onee grapje, toch niet'. Als je kinderen midden in de nacht wakker worden want hun belt trilt. Als je snachts wakker wordt uit angst dat een aardbeving je huis laat instorten. Als je jaren bezig bent om je huis waar je met dromen bent gaan wonen in enige staat van bewoonbaarheid te houden omdat de gevel per maand een cm verder weg zakt, omdat de muur is losgebroken na een aardbeving.

Dat is het verschil. Niet of iemand nog wel in de provincie woont.

Morganlefay

Berichten: 8721
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:55

Ik woon in een veenweide gebied.Bij ons is een hoge waterstand een must maar de agrariƫrs denken er toch echt anders over. Maai mei niet is sinds vorig jaar in opkomst. Nu nog verdere uitkoop en verhoging waterpeil.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:01

fleurtjeuh schreef:
Maar niet woonzaam in aardbevinsgebied is niet woonzaam in aardbevingsgebied.
Of je dan in amsterdam woont of net op de friese grens, maar weinig uit.
Het is heel anders als je al jaren bezig bent om erachter te komen of je huis uberhaupt veilig is om in te blijven wonen, als je je huis hebt voelen schudden en de scheuren in de muren hebt zien ontstaan. Als je een brief hebt gekregen met de mededeling dat je huis onveilig is en later een brief 'onee grapje, toch niet'. Als je kinderen midden in de nacht wakker worden want hun belt trilt. Als je snachts wakker wordt uit angst dat een aardbeving je huis laat instorten. Als je jaren bezig bent om je huis waar je met dromen bent gaan wonen in enige staat van bewoonbaarheid te houden omdat de gevel per maand een cm verder weg zakt, omdat de muur is losgebroken na een aardbeving.

Dat is het verschil. Niet of iemand nog wel in de provincie woont.


Ik zeg dat wij niet in aardbevingsgebied wonen. Maar wat je dus hoort van de mensen die er WEL wonen.......
Het is hier in de gehele provincie natuurlijk wel een onderwerp en iedereen kent mensen die schade hebben en vele problemen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34828
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:31

Nou ik had net zo goed niet kunnen gaan, "mijn" partij staat op 0% in mijn woonplaats. Heb toch echt het juiste vakje ingekleurd en weet ook zeker dat ik niet de enige ben. Denk dat er een bepaalde drempelwaarde gehaald moet worden, voor het meegeteld wordt bij de percentages. Iemand die weet of je stem dan wel meetelt voor de provincie?

Exitium

Berichten: 7180
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:45

We kennen in Nederland geen kiesdrempel bij verkiezingen. Weet niet of het proces-verbaal al online staat op bijvoorbeeld de site van je gemeente, daar zou het daadwerkelijke aantal stemmen (dus niet percentage) in moeten staan wat per kandidaat uitgebracht is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34828
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:48

Heb een site gevonden die -als alles is geteld- ook de absolute cijfers weergeeft, zelfs per stembureau. Maar voor mijn woonplaats is nog niet alles geteld, even afwachten nog (www.allecijfers.nl)

juval

Berichten: 13361
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 10:58

SusanH schreef:
Heb een site gevonden die -als alles is geteld- ook de absolute cijfers weergeeft, zelfs per stembureau. Maar voor mijn woonplaats is nog niet alles geteld, even afwachten nog (https://www.allecijfers.nl)

gisteravond bij de exitpols konden ze wel vertellen dat er bijv. op Vlieland welgeteld 2 personen op een partij hadden gestemd, dus dat zou wel bekend moeten zijn/worden. Mocht het niet kloppen kun je aan de bel trekken en moet er een hertelling plaatsvinden.

Exitium

Berichten: 7180
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:10

SusanH schreef:
Heb een site gevonden die -als alles is geteld- ook de absolute cijfers weergeeft, zelfs per stembureau. Maar voor mijn woonplaats is nog niet alles geteld, even afwachten nog (https://www.allecijfers.nl)

Die cijfers komen uit de PV's :) Die zouden ook op de site van je gemeente moeten komen te staan, was bij mijn vorige gemeente wel altijd zo in ieder geval. (eerste keer dat ik hier stem)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34828
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 11:52

Zover ik nu kan zien, zijn de stemmen nog niet geteld hier. Dat verklaart een hoop.

Marcella

Berichten: 36933
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:13

Hier ook nog niks bekend van cijfers. Ze waren gisteren om 00.00 uur nog bezig beneden.

Hendrik-Ido-Ambacht
De uitslag van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht is nog niet binnen. Zodra de uitslag binnen is, zullen wij deze delen.

Marcella

Berichten: 36933
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:41

Helaas sgp heeft hier weer gewonnen. Vind het wel schrikken dat de vvd het ook erg goed doet samen BBB.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34828
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:57

Hier zijn ook eindelijk de stemmen geteld. Schijnt (bron AD) dat ze hier eerst de voorkeursstemmen zijn gaan tellen. Maar als ik de plaatselijke krant lees geven ze aan dat ze nog aan het uitzoeken zijn waar de vertraging door komt. Wel net ook "mijn" stembureau waar het veel langer duurde. Ik denk dat ze overvallen zijn door en de hoge opkomst, en het feit dat ze veel minder stembureaus hadden dan alle voorgaande verkiezingen. Toen ik in de avond nog langs het stembureau kwam leek het de Efteling wel. Hele lange rij. Terwijl ik in de bijna 16 jaar dat ik hier woon altijd daar stem, en ik heb er nog nooit in de rij hoeven staan. Mijn gok, ze zijn overvallen door de hoeveelheid stemmen die geteld moest worden. Maar goed, wel goed dat de tijd genomen is om zorgvuldig te tellen.

Morganlefay

Berichten: 8721
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:52

BBB in Eerste Kamer met veel meerderheid. De Waterschappen nek aan nek met Water Natuurlijk voor de Waterschappen. Dat wordt heel gezellie met die beruchte voorkeursposities voor en van de boeren.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33896
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:54

Morganlefay schreef:
BBB in Eerste Kamer met veel meerderheid. De Waterschappen nek aan nek met Water Natuurlijk voor de Waterschappen. Dat wordt heel gezellie met die beruchte voorkeursposities voor en van de boeren.

Fout, BBB heeft absoluut geen meerderheid en heeft dus nog andere partijen nodig om een meerderheid te hebben.

Popstra
Berichten: 13912
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:58

Mooi toch dat NL massaal voor BBB gekozen heeft!?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30282
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:06

Voor de context: er hebben nog steeds heel veel meer mensen niet op BBB gestemd dan wel. En ik vind het in elk geval mooi dat er niet nog heel veel meer versplintering is ontstaan. Maar of BBB dat qua bemensing en qua politiek aankan.... daar heb ik mijn twijfels over.

Het echte goede nieuws is dat Forum behoorlijk geminimaliseerd is.

8nnemiek

Berichten: 43513
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:26

'Massaal voor BBB'.. Zo massaal is minder dan 20% niet inderdaad. En als je ziet wat er eerst op FvD had gestemd dan gok ik zo dat dat helemaal geen voorstanders zijn van de boeren, maar gewoon mensen die standaard kwaad zijn op de overheid en gewoon met de schreeuwende minderheid meestemmen.

Exitium

Berichten: 7180
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:41

Marcella schreef:
Helaas sgp heeft hier weer gewonnen. Vind het wel schrikken dat de vvd het ook erg goed doet samen BBB.

Dat is hier ook de top 3, volgens mij op redelijk wat plaatsen waar de SGP gewonnen heeft

Janneke2

Berichten: 23034
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:51

De prognose is dat de SGP een zetel verliest in de Eerste Kamer.

Ipsilonka

Berichten: 5869
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:28

8nnemiek schreef:
'Massaal voor BBB'.. Zo massaal is minder dan 20% niet inderdaad. En als je ziet wat er eerst op FvD had gestemd dan gok ik zo dat dat helemaal geen voorstanders zijn van de boeren, maar gewoon mensen die standaard kwaad zijn op de overheid en gewoon met de schreeuwende minderheid meestemmen.

Waarom wordt er zo vaak zo ontzettend gegeneraliseerd -O-
Ik ben en ken meerdere mensen die bbb gestemd hebben, dat zijn hier in ieder geval meeste cda stemmers die zich daar echt niet meer in konden vinden. Zelf stem ik vrij verschillend, maar nooit fvd of iets in die hoek. Er zijn inderdaad veel mensen die zich niet vertegenwoordigd voelen door de huidige politieke spelers, dan is het niet verbazend dat er gekozen wordt voor iets anders toch? Alle peilingen wijzen al tijden aan hoe laag het vertrouwen is in de politiek.

8nnemiek

Berichten: 43513
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:06

Uiteraard geldt dat lang niet voor alle stemmers, het is ook duidelijk dat er veel CDA stemmers over zijn gestapt naar BBB. Logisch ook, want dat was altijd 'de partij voor de boeren'.. Maar ik bedoel te zeggen dat er ook een groep is die elke verkiezing alleen maar stemt op degene die het hardst anti-overheid is, en dat was ooit de PVV, toen de FvD, en nu de BBB dus, want die groep smult van de tractoren op de snelweg en de doodskist met Klaver en de anti-Rutte leuzen.. Mijn mond valt soms open om wat er zoal op Facebook voorbij komt aan bedreigingen en dom gezwets. En je kan me niet wijsmaken dat die mensen echt om de boer en de burger geven.

Al vraag ik me soms ook af of die boeren wel genoeg om zichzelf geven :+ Want nu geen vermindering in vee betekent alleen maar meer problemen voor de toekomst dus daar hebben ze vooral zichzelf mee.

MiepmieptJarig
Berichten: 2055
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:41

Morganlefay schreef:
BBB in Eerste Kamer met veel meerderheid. De Waterschappen nek aan nek met Water Natuurlijk voor de Waterschappen. Dat wordt heel gezellie met die beruchte voorkeursposities voor en van de boeren.


Hier ook de boeren gewonnen, naast BBB zat het uiteraard al vol met boerenpartijen.
Heel Holland zakt rustig verder.

Popstra
Berichten: 13912
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:47

8nnemiek schreef:
Uiteraard geldt dat lang niet voor alle stemmers, het is ook duidelijk dat er veel CDA stemmers over zijn gestapt naar BBB. Logisch ook, want dat was altijd 'de partij voor de boeren'.. Maar ik bedoel te zeggen dat er ook een groep is die elke verkiezing alleen maar stemt op degene die het hardst anti-overheid is, en dat was ooit de PVV, toen de FvD, en nu de BBB dus, want die groep smult van de tractoren op de snelweg en de doodskist met Klaver en de anti-Rutte leuzen.. Mijn mond valt soms open om wat er zoal op Facebook voorbij komt aan bedreigingen en dom gezwets. En je kan me niet wijsmaken dat die mensen echt om de boer en de burger geven.

Al vraag ik me soms ook af of die boeren wel genoeg om zichzelf geven :+ Want nu geen vermindering in vee betekent alleen maar meer problemen voor de toekomst dus daar hebben ze vooral zichzelf mee.

Nou geloof mij maar er heel veel wel sympathie voor de boer hebben. Mss denken die mensen juist wel verder. Wat ze namelijk bij de boeren kunnen flikken kan ook eens bij jou gebeuren in wat voor vorm dan ook.
Denk daar maar eens over na!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:57

Heel veel partijen zijn stemmen verloren en er zijn er maar een paar met winst. Het is ook gevraagd aan de BBB stemmers en er komen zelfs mensen van bijv D66, maar ook zeker VVD, CDA en idd FVD.

Maar dan nog; mensen mogen kiezen en de rest heeft het gewoon niet zo goed gedaan. Percentage gewijs heeft BBB nu echt record aantallen bereikt en ook blijkbaar gezorgd voor ene hoge opkomst.

Op Bokt kan iedereen van alles roepen, maar in de politiek zelf reageert men ook verbaasd, maar met respect dat ze dit konden bereiken.

En het geeft duidelijk iets aan. Hier mag iedereen er iets van vinden, maar luister eerst eens waarom mensen op BBB stemmen. Alles beter weten, maar geen empathie voor de rest die dus zeer ontevreden is en denkt dat BBB iets voor hun kan betekenen en veranderen.

Daarbij heeft Caroline vd Plas zich ook sterk uitgelaten over bijv de toeslagen affaire en Groningen, waar mensen ook veel sympathie voor hebben. Heel veel mensen vinden de toeslagen affaire een grof schandaal en vinden dat de huidige politiek daar te weinig of niet snel genoeg iets aan doet.

En dit is nu. Dit maakt niet opeens de hele wereld compleet anders of slechter.

DuoPenotti

Berichten: 30376
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:57

Precies Popstra

En natuurlijk als je met eensgezinde in een vega topic zit zal alleen maar aangehaald worden wat een schande de boeren dit en wat een sufferd de stemmers dat,de boventoon zijn.
(en dat staat er wellicht rotter dan ik bedoel)
Maar dat is echt niet perse waarom veel mensen BBB gestemd hebben.
Er zijne echt heel veel mensen die echt achter de boeren staan. Hardwerkende mensen die ons voedsel geven.
Ja 90% van de Nederlanders eet wel vlees. En beseffen ook dat groente gewoon mest en stikstof nodig hebben, zo niet, ook geen eten of schaarste.
Zeker nu met de oorlog zijn juist veel meer mensen dat gaan beseffen.
Uiteraard heb je schoppers die waar ze kunnen schoppen. Of die allemaal stemmen? Denk ook vele niet, zijn ze gewoon te lam voor.
En ja sommige wel, ja die gaan over 4 jaar misschien weer elders heen.
Maar ik denk juist dat er heel veel mensen heel weloverwogen BBB hebben gestemd.
Al jaren niets meer met VVD konden en sinds D66 erbij is waar Rutte helemaal naar luistert Nederland echt niet positief zien veranderen, je weet wel AL die uitkeringstrekkers :D :P
En is het dan een proteststem of eindelijk eens echt iemand zien die weet wat er leeft onder de bevolking, ipv in een eigen hautaine bubbel blijven zweven.
Mensen die knetterhard werken maar steeds meer geld zien verdwijnen in waar ze zelf niets in terug zien.