Plaatsing asielzoekers

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:26

Natuurlijk maakt de oorzaak van de verstopping wel uit. Als je niks aan de oorzaak doet, blijft het terugkomen en het kan zelfs tot ergere verstoppingen en schade leiden.

Er moet veel meer int gedaan worden aan de problemen in de landen zelf. Mensen willen in oorsprong helemaal niet weg uit hun eigen land en vaak is daar wel genoeg ruimte, hebben ze hun familie etc.

Al zouden we het meest geweldige systeem hier hebben en de echte asielzoekers goed opvangen, zijn daar nog steeds heel veel mensen die onder vreselijke omstandigheden leven of sterven. Wat maakt die mensen minder dan de mensen die hier aankloppen?

En wil je begrip van de Nederlanders, zoals nu in Ter Apel en Emmen, moet je het toch beter uitleggen. Nu zien mensen de kosten van het leven enorm stijgen, ze komen zelf niet aan een huurhuis en de koophuizen zijn voor velen te duur geworden. Dan snappen mensen nooit dat er woningen gaan naar asielzoekers.

En ja, iedereen begrijpt hoe vreselijk een oorlogssituatie is, maar dat neemt niet weg, dat mensen hier ook niet dakloos willen zijn, ook geen schulden willen, eten willen kunnen kopen voor zichzelf en het gezin etc.
Dan moet je als politiek kunnen laten zien dat de problemen anders zijn, dat er echt iets aan gedaan wordt om begrip te kweken.

Want iedereen heeft het over de asielzoekers die recht hebben op een verblijfsvergunning, netjes een woning krijgen en zich fatsoenlijk gedragen. Maar dat wil echt niet zeggen dat ze in elke plaats, straat met open armen worden ontvangen. Dan komen ze van het een in het ander terecht.

Janneke2

Berichten: 23027
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:40

chanicha schreef:
Dus jij wil zeggen dat er van de jongemannen geen gezinnen bijkomen?

Voor de tweede keer: een onsje minder zou fijn zijn.
'Een beter bokt begint bij jezelf', ik vind dit een agressieve manier om mij bijna iets in de schoenen te schuiven.

(Ik schreef dat een foto van een groep mannen niet zegt, dat ze getrouwd zijn, laat staan waar hun echtgenotes zijn. Die zitten misschien tien meter verderop, of aan de andere kant van de wereld of de mannen zijn wellicht niet getrouwd, zoals veel wanhopige jonge jongens die op pad gaan...)
Citaat:
Tel maar uit je winst, dat worden er nog een paar duizend meer door gezinshereniging.

Speculatie.
Maar tja, het hoort in principe tot de mogelijkheden.
Citaat:
Nederland moet eens stoppen met het beste jongetje van de klas te willen zijn.

Het wordt saai.

Ik vind dat het tijd wordt dat jij dit marshmallow gedrag opgeeft.
Je leeft in een land dat beloften heeft gedaan en 'toevallig' moet je doen wat je beloofd hebt.
Of je dat nou leuk vind of niet. (Goed beleid maken mbt de beloften is aan te bevelen, maar niet gedaan.)
Balen is toegestaan, maar marshmallows zeuren en klagen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-10-21 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33314
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:43

Maar Janneke.... wáár laten we al deze mensen??

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:46

Janneke2 schreef:
Je leeft in een land dat beloften heeft gedaan en 'toevallig' moet je doen wat je beloofd hebt.
Of je dat nou leuk vind of niet.

Het is maar de vraag in hoeverre dat in de praktijk geldt.

Genoeg landen hebben mensenrechten- en vluchtelingenverdragen getekend terwijl ze in de praktijk geen vluchtelingen opnemen, of hoogst selectief om mensenrechten geven. Die landen komen daar vaak prima mee weg.

Wat maakt dat Nederland vindt dat wij ons beter aan die verdragen moeten houden? Waarom zouden wij er niet net zo goed mee weg kunnen komen, zoals al die andere jongetjes in de klas dat ook kunnen?

Janneke2

Berichten: 23027
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:47

Goede vraag, waar ter wereld laten we ze...?

Ik erken volmondig dat het nijpt, maar wel in een context van rechts (mis) management.

Woningcorporaties dwingen hun eigen huizen te verkopen, van renoveren komt weinig, isoleren/ duurzaam maken moet -
DUS is er krapte aan betaalbare huizen voor 'kleine luyden'.
Bouwen willen de corporaties graag, maar het wordt hen onmogelijk gemaakt.

En dus graag veel creativiteit mbt kantoren ombouwen etc.
En 'afdeling noodopvang' : in oa Emmen komen ze tijdelijk in een voormalig hotel.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-10-21 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17966
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:50

Askja schreef:
Nou ... Dat laatste weet ik niet hoor.
Het is nadrukkelijk een Europees probleem, niet alleen een Nederlands probleem.
Het lukt de EU gewoon al jaren en jaren niet om tot een consistent gezamenlijk beleid te komen wat betreft toelating en spreiding van asielzoekers. Het is constant pappen en nathouden, en niemand wordt daar beter van, de asielzoekers niet en de Europese burgers ook niet.
Het is een grof schandaal dat er nog steeds een groot aantal mensen in het kamp op Lesbos moet overleven onder vaak erbarmelijke omstandigheden en vooral zonder enig perspectief. Die mensen zitten echt 'in limbo'.
Anderzijds is het ook tenenkrommend hoe weinig slagvaardig er wordt omgegaan met het probleem van groepen (Noord-Afrikaanse) gelukszoekers, jonge mannen die geen kans hebben op een verblijfsvergunning, die door Europa trekken en her en der overlast veroorzaken (zie ook Ter Apel). Die groep moet echt aangepakt en uitgezet worden naar het land van herkomst, want behalve dat ze plekken bezet houden die bedoeld zijn voor echte vluchtelingen ondermijnen ook ze het draagvlak voor opvang van asielzoekers in het algemeen.

Die zogenaamde linkse kijk DuoPenotti, hoe rijm jij dat met het feit dat we al jaren een rechts kabinet hebben?


Klopt !! Het is een Europees probleem.

De EU heeft de Grieken en de Italianen laten verzuipen met de toestroom van vluchtelingen in grenslanden. Zeker na de deal met Turkijke.

Ik begrijp niet, hoe zo gemakkelijk wordt gepraat om de Aghanen, die bijna 20 jaar gewerkt hebben met of voor Nederland in Afghanistan, nu zo achter willen laten.

DuoPenotti

Berichten: 30351
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:55

Waar laat je ze.. Precies daar gaat het om.
Echte vluchtelingen, dus niet die herrie schoppende veiliglanders, zijn van mij echt welkom.
Maar dan ga je even terug met 2 voetjes op de grond en bedenk je, waar gaan ze dan wonen?
De huizen zijn er gewoon niet, en ook niet binnen een jaar te realiseren.
Niet voor de mensen die al in Nederland wonen, niet voor de mensen die erbij komen.
Daarnaast is Nederland voortaan bijna 1 grote stad, er word geklaagd over te weinig groen, teveel stikstof enz en wat gaan we doen, huizen bouwen, meer mensen binnen laten?

Misschien moeten we eens anders gaan beredeneren.
Kijk of er in buurlanden met een deel van ons geld geholpen kan worden voor opvang.

Kijk hier voor leegstaande gebouwen, vaak oud, te slopen en er hoogbouw neer te zetten.
Maar wel eerst voor de mensen die hier al op een wachtlijst staan.
Dat is geen discriminatie maar zoals het hoort te gaan.
Eerst zorgen dat het voor de huidige inwoners goed gaat, gaat dat goed kun je kijken wat kunnen we in dit land voor andere doen.

nee dat staat niet gelijk aan we laten ze stikken, want dat is meteen de conclusie die getrokken word.
Nee, hoe gaan we kijken op een andere manier om deze mensen wel te helpen. Hierheen halen is nu geen hulp, maar van de regen in de drup.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:57

Electra63 schreef:
Klopt !! Het is een Europees probleem.

De EU heeft de Grieken en de Italianen laten verzuipen met de toestroom van vluchtelingen in grenslanden. Zeker na de deal met Turkijke.

Het is ook raar dat er aan de ene kant extra geld gaat naar Frontex om de illegale grensoverschrijdingen te stoppen, zodat de zuidelijke landen niet overspoeld worden, en dat er dan vervolgens geschokt gereageerd wordt als Frontex ook daadwerkelijk mensen tegenhoudt bij de grens.
Dat is toch waarvoor ze betaald worden?

Janneke2

Berichten: 23027
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:58

Ik weet niet of dit valt onder marshmallow gedrag, maar het stuit mij wel tegen de borst.

"Wij hebben iets beloofd,
maar hullie doen minder (is dat zo???)
en komen daar mee weg
dus laten wij ook onze beloften maar breken."


Jordanië haar bevolking bestaat voor een kwart uit vluchtelingen.
En dit soort cijfers geldt voor heel veel landen buiten het rijke westen.

Binnen de EU bezwijken landen als Spanje, Italië en Griekenland bijna onder de vluchtelingen die TEGEN DE AFSPRAKEN IN niet doorstromen,
en dus creperen op bijvoorbeeld Lesbos.

En dan zouden wij zo braaf zijn...?

oomens schreef:
Het is maar de vraag in hoeverre dat in de praktijk geldt.

Genoeg landen hebben mensenrechten- en vluchtelingenverdragen getekend terwijl ze in de praktijk geen vluchtelingen opnemen, of hoogst selectief om mensenrechten geven. Die landen komen daar vaak prima mee weg.

Wat maakt dat Nederland vindt dat wij ons beter aan die verdragen moeten houden? Waarom zouden wij er niet net zo goed mee weg kunnen komen, zoals al die andere jongetjes in de klas dat ook kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 12:59

chanicha schreef:
Natuurlijk, droom lekker verder Janneke!
Waar moeten ze naartoe doorstromen dan?

Op de foto in het AD zie je alleen jongemannen dus kans is groot dat daar nog hele families bijkomen!



dat is de tactiek
je stuurt een verkenner vooruit en dan komt de rest vanzelf in het kader "gezinshereniging"
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-21 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13906
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 13:05

Ik ben momenteel in Duitsland op wedstrijd. Hier werkt een grote groep jongens uit Syrie die de stallen leeg scheppen na een show en het erf schoon maken. Staan gewoon hard te werken. Een poedersuiker klus die de gewone duitse man niet wil doen.
Ze waren nu een jaar hier in Duitsland. Spraken al goed de taal en ook engels. Ik heb er met een paar staan praten. Vriendelijke, net uitziende jonge mannen die ook geïnteresseerd waren in wat wij deden.
Ze waren nog te jong voor een gezin dus dat hele families na komen zal wel mee vallen

juval

Berichten: 13358
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:14


robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:17

Janneke2 schreef:
Goede vraag, waar ter wereld laten we ze...?

Ik erken volmondig dat het nijpt, maar wel in een context van rechts (mis) management.

Woningcorporaties dwingen hun eigen huizen te verkopen, van renoveren komt weinig, isoleren/ duurzaam maken moet -
DUS is er krapte aan betaalbare huizen voor 'kleine luyden'.
Bouwen willen de corporaties graag, maar het wordt hen onmogelijk gemaakt.

En dus graag veel creativiteit mbt kantoren ombouwen etc.
En 'afdeling noodopvang' : in oa Emmen komen ze tijdelijk in een voormalig hotel.


Kantoren kunnen niet zomaar omgebouwd worden, je ziet ook met veiligheid. Als je daar soepel mee omgaat en er gebeurd wat zoals een grote brand dan zijn de gevolgen verschrikkelijk.

Overigens bouwen ze al overal de geschikte panden om. Ongeschikte panden in het buitengebied of op industrieterreinen kunnen niet omgebouwd worden.

Noodopvang in een hotel is geweldig leuk, er zijn zat nederlanders die ook klem zitten en waar geen noodopvang voor is. Wat is precies het verschil tussen die beide groepen?

tamary

Berichten: 29286
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:19

robert45 schreef:
Noodopvang in een hotel is geweldig leuk, er zijn zat nederlanders die ook klem zitten en waar geen noodopvang voor is. Wat is precies het verschil tussen die beide groepen?

Er wordt vanuit gegaan dat de Nederlanders bij familie/vrienden terecht kunnen vermoed ik zo, asielzoekers hebben dat vangnet/netwerk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:22

tamary schreef:
robert45 schreef:
Noodopvang in een hotel is geweldig leuk, er zijn zat nederlanders die ook klem zitten en waar geen noodopvang voor is. Wat is precies het verschil tussen die beide groepen?

Er wordt vanuit gegaan dat de Nederlanders bij familie/vrienden terecht kunnen vermoed ik zo, asielzoekers hebben dat vangnet/netwerk niet.



toch wel: hun landgenoten die al veel eerder naar hier zijn gekomen

DuoPenotti

Berichten: 30351
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:26

Dus 13 jaar lang je familie opvangen?
Zo lang staan sommige op een wachtlijst.
Mag hopen dat zoiets niet als realistische optie bedacht word?

Asielzoekers hebben het AZC, dus dak boven hun hoofd als ze binnen komen..er zijn Nederlanders die dat niet hebben.
En daarna binnen 3 maanden een huis...ken er héél veel die dat niet hebben....

Janneke2

Berichten: 23027
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:30

MCE schreef:
tamary schreef:
Er wordt vanuit gegaan dat de Nederlanders bij familie/vrienden terecht kunnen vermoed ik zo, asielzoekers hebben dat vangnet/netwerk niet.

toch wel: hun landgenoten die al veel eerder naar hier zijn gekomen


'Landgenoten' zijn niet noodzakelijk hetzelfde als familie.

In Nederland hebben we dingen als de bijstandswet, en hadden we een systeem dat er woningbouwverenigingen waren die voor hun leden in het bijzonder en voor kleine luyden in het algemeen huizen bouwden.

Ten overvloede : de rechtse kabinetten hebben dit systeem gesloopt.
Maar ('vroegah') was het niet nodig, voor Nederlanders.

Het verschil wordt steeds kleiner: geen geld in Nederland, dan ook geen rechten, zeker niet als je het vraagt aan de populistische partijen.

En stel je niet aan: er is ook noodopvang voor Nederlanders, denk aan 'blijf van mijn lijf huizen'.
De woningnood is schrijnend, ruim 70 jaar na de bezetting...
(Maar wel gewild door onze regering. |( :o |( :o )

sterregoud
Berichten: 1899
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:51

@ Janneke, niet iedereen heeft familie waarbij ze terecht kunnen voor onderdak. Bij een ernstig verstoorde familierelatie met o.a. geestelijk en emotioneel misbruik is het geen optie. Of ouders zijn al overleden etc.
En vrienden zullen je heus wel een paar nachtjes laten logeren, maar jaren ?? , nee dat lijkt me niet.

Ik vind dat de woningnood en dus ook de dakloosheid van de Nederlanders meer prioriteit mag krijgen. Er wordt te makkelijk over gedaan.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 20-10-21 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Berichten: 17966
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 13:54

oomens schreef:
Electra63 schreef:
Klopt !! Het is een Europees probleem.

De EU heeft de Grieken en de Italianen laten verzuipen met de toestroom van vluchtelingen in grenslanden. Zeker na de deal met Turkijke.

Het is ook raar dat er aan de ene kant extra geld gaat naar Frontex om de illegale grensoverschrijdingen te stoppen, zodat de zuidelijke landen niet overspoeld worden, en dat er dan vervolgens geschokt gereageerd wordt als Frontex ook daadwerkelijk mensen tegenhoudt bij de grens.
Dat is toch waarvoor ze betaald worden?


Frontex doet wel meer dan tegenhouden, schandalig hoe die zich (soms) gedragen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:02

Popstra schreef:
Ik ben momenteel in Duitsland op wedstrijd. Hier werkt een grote groep jongens uit Syrie die de stallen leeg scheppen na een show en het erf schoon maken. Staan gewoon hard te werken. Een poedersuiker klus die de gewone duitse man niet wil doen.
Ze waren nu een jaar hier in Duitsland. Spraken al goed de taal en ook engels. Ik heb er met een paar staan praten. Vriendelijke, net uitziende jonge mannen die ook geïnteresseerd waren in wat wij deden.
Ze waren nog te jong voor een gezin dus dat hele families na komen zal wel mee vallen
Mooi voorbeeld dat er genoeg vluchtelingen zijn die graag willen integreren, en daar moeite voor willen doen. Een welkom tegenwicht tegen de negatieve framing door MCE hierboven.

Janneke, het feit dat de rechtse kabinetten het systeem van de woningbouwverenigingen hebben gesloopt (jouw woorden, er zijn meer oorzaken voor het huidige gebrek aan woningen aan te wijzen) is geen argument vóór het onbeperkt opnemen van asielzoekers.
Het woningentekort is anderzijds ook niet te wijten aan diezelfde asielzoekers, wat sommigen ervan lijken te willen maken.

We hebben gewoon te maken met de grootste woningnood sinds begin jaren '80. Misschien wel sinds WOII.
Dat probleem moet eerst opgelost worden voor je meer mensen kunt gaan toelaten. Op dit moment gaat het echt, echt niet goed, er moeten weer tenten opgezet worden als noodopvang, en dat in een situatie met nagenoeg geen doorstroommogelijkheden.
Even populair gezegd: Hoedan?
Waar moeten al die mensen heen, in de wetenschap er dagelijks meer bij komen? Wat betekent dat voor de Nederlandse samenleving, en niet te vergeten, voor de asielzoekers zelf?

Ook dit is weer zo'n urgent probleem (en we hadden er nog niet genoeg: klimaat, gasprijs, drugsmaffia, zorg, onderwijs, afwikkeling van de toeslagenaffaire) waarbij het verschrikkelijk slecht uitkomt dat we nog altijd géén nieuw kabinet hebben.

Electra63

Berichten: 17966
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:12

De woningnood is hoog, maar in de jaren 60 trokken mijn ouders in bij grootouders op de zolder.
In de jaren 80 konden mijn man en ik ook geen betaalbare huurwoning krijgen en hebben uiteindelijk een huis gekocht met 13,6% rente. Huizen waren daardoor wel goedkoop.
Er zijn veel meer eenpersoonshuishoudens, vrouwen scheiden sneller, doordat ze nu financieel minder afhankelijk zijn.

Ik denk dat kleine, bejaardenwoningen met slaap- en badkamer op de begane grond tegen een redelijke huur echt zal bijdragen.
En daarbij appartementen en eengezinswoningen bouwen, met goede uitvalswegen en goed OV.
Zodat niet iedereen vlakbij de grote steden wil wonen i.v.m werk en voorzieningen.

Janneke2

Berichten: 23027
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:14

Citaat:
Janneke, het feit dat de rechtse kabinetten het systeem van de woningbouwverenigingen hebben gesloopt (jouw woorden, er zijn meer oorzaken voor het huidige gebrek aan woningen aan te wijzen) is geen argument vóór het onbeperkt opnemen van asielzoekers.


_/-\o_

Sorry.

Ik heb geen seconde gepleit voor onbeperkt opnemen.
Wel voor verdragen nakomen, ipv mensen laten verdrinken.
Of creperen op Lesbos en aanverwante dieptepunten van Europese beschaving. Ik had het ook nog over doorreizen naar de Amerika's.


Verder vind ik idd dat het systeem van woningbouwverenigingen is gesloopt.
Daarmee heb ik niet gezegd dat dat de enige oorzaak is.
Maar zelfs de enorme corporaties die we nu hebben
(... vroegah waren het arbeiders zelf, of de gereformeerde diakonie: in beide gevallen kleine luyden die zich organiseerden...)
bestuurd door beroepsbestuurders
KUNNEN niet bouwen wegens overheidsbeleid.
Daar ging het mij om.
Ik erken volmondig dat er meer factoren zijn voor de beroerde toestand mbt woningnood.

tamary

Berichten: 29286
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:18

DuoPenotti schreef:
Dus 13 jaar lang je familie opvangen?
Zo lang staan sommige op een wachtlijst.
Mag hopen dat zoiets niet als realistische optie bedacht word?

Dat mag ik ook hopen, maar het maakt de groep (deels) onzichtbaar, en daarmee minder/niet kritisch voor gemeentes en overheid. En de mensen die alternatieven vinden waardoor ze wel zichtbaar worden, worden geconfronteerd met een zeer inflexibele overheid die huisvestingsregels naleeft op bv campings terwijl er geen ander dak boven het hoofd beschikbaar is.

Anoniem

Re: Plaatsing asielzoekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:26

We hebben verdragen getekend dat we mensen op zullen nemen, en tegelijkertijd hebben we verdragen getekend dat we onze uitstoot omlaag gaan brengen en daarom niet meer bij kunnen bouwen. Ik heb wel een idee wie de rekening op mag brengen over een tijdje en daar zullen de meeste mensen die zo graag welvaart voor iedereen willen niet heel blij mee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 14:56

Janneke,

het was een reactie op een mail van tamary

landgenoten hoeven geen familie te zijn inderdaad
des al niet te min kan het wel een vangnet /opvang gelegenheid zijn