De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raineri
Berichten: 6353
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:05

Earth schreef:
BarbaLala schreef:
Die propaganda waag ik me niet meer aan, haha.
Maar als we toch boekentips gaan uitwisselen, heb ik er voor jou ook nog wel een :))
James Orwell - 1984.

Of, als je meer van de beeldvorming bent; Bekijk The Matrix eens, als documentaire.


Wauw, gewoon wauw. Als trol ben je best wel heel grappig :') Jammer genoeg denken er ook echt mensen zo.

Ik vind dat hele gebeuren rondom de kern best interessant maar ook wel eng ofzo. :') Kan dit ook invloed hebben op vulkanen?


Met jouw profiel naam zou je dat wel moeten weten :P

Nee grapje. Ben ook wel echt heel benieuwd hiernaar.

Laten we vooral dergelijke trolls negeren.

Marije112

Berichten: 3412
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-23 16:12

Ik houd mijzelf afzijdig van de discussie gaande over 'hebben we wel of geen klimaat crisis' :).

Ik vond het vooral een interessant stukje kennis om te delen en ik ben ook benieuwd of dit (op langer termijn) invloed gaat hebben op ons leven en hoe die invloed dan zal zijn! Ik zou ook graag het hele artikel willen lezen, mocht het aanbod nog staan :j !

Raineri
Berichten: 6353
Geregistreerd: 21-02-11

Re: De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:17

De discussie was ook nooit wel of geen klimaatcrisis. Maar dit heeft ongetwijfeld een invloed op klimaat. Alles is verbonden in een systeem net zo goed als dat jij je terecht
Afvraagt welke invloed het heeft op het leven. Het feit dat hier een draai aan wordt gegeven, soit. Ik geloof dat op pagina 1 iemand aangaf het artikel te hebben. Ik ga er eens achteraan en het lezen.

DuoPenotti

Berichten: 30448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: De kern van de aarde is mogelijk gestopt met draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 16:32


Sizzle

Berichten: 35743
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:00

Raineri schreef:
Het feit dat hier een draai aan wordt gegeven.


Juist niet :P



Aangezien dit verschijnsel blijkbaar regelmatig optreed, zie ik niet in hoe het merkbaar gaat zijn. De vorige heb ik blijkbaar op get randje niet meegemaakt maar er heeft in de vroege jaren 70 ook geen drama plaatsgevonden.
Je zou hooguit kunnen argumenteren dat het past met een cyclus van de laatste atoomdreiging vanuit Rusland :')
(Niet serieus uiteraard)

Raineri
Berichten: 6353
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:05

Dat het niet merkbaar is betekent niet dat er geen invloed is. Invloed betekent niet direct dat de pleuris losbreekt. Je haalt de rest van de quote weg maar alles werkt in een systeem. Het is naïef om te denken dat het geen impact heeft omdat jij er niets van merkt. Je merkt ook niets van plaat tektoniek maar dat heeft ook absoluut invloed op het leven.

Morganlefay

Berichten: 8725
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:09

Plaat tektoniek= tektonisch, merk je in de vorm van aardbevingen en vulkanen die af en toe krak of plof zeggen.

Sizzle

Berichten: 35743
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 17:44

Raineri schreef:
Dat het niet merkbaar is betekent niet dat er geen invloed is. Invloed betekent niet direct dat de pleuris losbreekt. Je haalt de rest van de quote weg maar alles werkt in een systeem. Het is naïef om te denken dat het geen impact heeft omdat jij er niets van merkt. Je merkt ook niets van plaat tektoniek maar dat heeft ook absoluut invloed op het leven.


Ik zeg ook niet dat het GEEN invloed heeft, maar dat het voor de gewone burger waarschijnlijk niet direkt merkbaar gaat zijn. Dat is wat anders.
Ik zag op de eerste pagina dingen over kleine ijstijd, dat lijkt me onwaarschijnlijk in een periode van 70 jaar.

Het onderzoek naar de effecten lijkt me juist een heel mooi onderzoek.

Morganlefay

Berichten: 8725
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 22:22

Wat betreft kleine IJstijd. Ben op mijn werk bezig met kleding uit die tijd. Vroeg aan de conservator waarom die rok zo zwaar was. Antwoord dit is wel een replica maar in de kleine IJstijd werd dit gedragen.
Kan je vertellen dat mijn gordijnen minder wegen dan die rok.
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentr ... ne-ijstijd