Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8819
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:48

Tango1979 schreef:
Ik zie werkelijk waar niet hoe je kan zeggen dat hij Nedeland kapot maakt?

Tig jaar VVD beleid, geitepaatjes zoeken, problemen ontkennen: dat maakt Nederland kapot.

Het is nu de tijd om keuzes te maken. Of doorgaan zoals we deden, en dus niet kunnen bouwen.

Of de boeren, industrie en het verkeer aanpakken, zodat er ruimte komt om te bouwen.

Vollenbroek krijgt keer op keer het gelijk aan zijn kant van de rechter. En dan zou hij de kwaaie pier zijn? Onze overheid is hier de kwaaie, niet diegene die hun beleid aan de kaak stelt


Natuurlijk heeft de VVD een voorzet gegeven. Maar Vollenbroek kiest er voor om vervolgens de stikstofbal vol in het doel te trappen. Waardoor o.a woningzoekenden nog meer in de kou komen te staan. Maar ook verduurxamingsprojecten kunnen we op onze buik schrijven.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:51

ruitje schreef:
https://www.nu.nl/klimaat/6257172/veel- ... ffect.html

Dit soort dingen irriteren mij dan. Ook vandaag in het nieuws. Dit 'kan' blijkbaar wel gewoon. Waarom krijgt Tata niet een vergunningsintrekking als ze zo schadelijk zijn?

En laat Vollebroek ook haast maken met zijn zaak tegen Schiphol.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/j ... k-halveren

Ik snap gevoelsmatig niet hoe er wel zaken aangespannen worden tegen 40 boeren, maar niet tegen deze 2 bedrijven.

Tata steel is (bijna?) de enige ter wereld die een paar essentiele staalsoorten kan maken.

Loretta
Berichten: 8819
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:54

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:
Vollenbroek is trouwens van plan om Nederland volledig kapot te maken.

https://www.change.inc/agri-food/vollen ... ot-2-39747

Zelf zit Vollenbroek er trouwens warmpjes bij.


Op de man spelen, heet dit.
... en alleen maar de kop van het artikel 'hij waarschuwt van schade en langer op slot zitten' klinkt mij totaal anders in de oren dan de botte beschuldiging 'dat het land naar de knoppen moet'.

Kan het dus een onsje minder...?


Hij waarschuwt inderdaad voor de schade.
Het lijkt net een maffiosie die waarschuwt dat er wel iets ergs met jouw winkel kan gebeuren als je geen protectiegeld gaat betalen.

Uoteindelijk is het nog altijd een keuze van hem en zijn stichting om door te gaan met deze zaak.

lies

Berichten: 9646
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:02

Hij laat beslissingen toetsen door een rechter en keer op keer blijkt dat de regering/provincie/gemeente haar eigen wetten niet naleeft.

Hij gaat door omdat dat in het belang van ons allen is. Hij dwingt op deze manier de regering zich te houden aan wetten en regelgeving en eindelijk eens knopen door te hakken, ipv maar blijven pappen en nathouden..
Niet de schuld van Vollenbroek dat er geen woningen gebouwd kunnen worden, maar van de regering.

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:08

tamary schreef:
Tata steel is (bijna?) de enige ter wereld die een paar essentiele staalsoorten kan maken.


Impliceer je hiermee dat het dus afhangt van hoe onmisbaar je bent voor een sector op wereldniveau of je je aan de regels binnen Nederland moet houden?

Anders snap ik je niet zo goed?

Loretta
Berichten: 8819
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:08

lies schreef:
Hij laat beslissingen toetsen door een rechter en keer op keer blijkt dat de regering/provincie/gemeente haar eigen wetten niet naleeft.

Hij gaat door omdat dat in het belang van ons allen is. Hij dwingt op deze manier de regering zich te houden aan wetten en regelgeving en eindelijk eens knopen door te hakken, ipv maar blijven pappen en nathouden..
Niet de schuld van Vollenbroek dat er geen woningen gebouwd kunnen worden, maar van de regering.


Als je het puur technisch bekijkt doet hij niets fout nee.

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:24

Again, wel weer leuk om je ergens in te verdiepen

Citaat:
Volgens gegevens van Worldsteel.org maakt Tata Steel IJmuiden ongeveer 0,4% van al het staal dat jaarlijks wereldwijd wordt geproduceerd.


Bron:
https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... um=organic

Artikel is zeer de moeite waard, gaat over wat en hoe Tata onderzoekt.

Toch is ook dit boeiend:

Citaat:
Tata Steel werkt al jaren aan het verminderen van de CO2-uitstoot. De CO2-intensiteit van het in IJmuiden geproduceerde staal ligt ongeveer 7% onder het Europese gemiddelde en bijna 19% onder het wereldwijde gemiddelde.

“Ik ben er trots op dat we opnieuw worden erkend als een van de meest CO2-efficiënte staalfabrieken


https://omgeving.tatasteel.nl/nieuws/20 ... ereld.html

Citaat:
Naast de CO2-uitstoot wijst de organisatie op de hoge uitstoot van schadelijke stikstofverbindingen door Tata. “De rook vanuit IJmuiden waait uit over heel Nederland en tast alle Natura 2000-gebieden aan.” Alleen al in de nabijgelegen duinen van Noord-Holland gaat het volgens voorzitter Johan Vollenbroek om ‘astronomische hoeveelheden’ ammoniak en stikstofoxiden. Tata Steel ‘draagt bij aan het verval van vrijwel alle Nederlandse natuur,’ stelt MOB.


https://www.parool.nl/nederland/milieuo ... ~b4966cba/

Eigenlijk vergelijkbaar met de agrarische sector: je bent een voorloper op wereldniveau... Maar de Nederlandse natuur heeft last van je... Wat te doen?

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:50

Je kan natuurlijk zeggen: de boeren hoeven niets te doen, want... Tata Steel/Schiphol/ verkeersuitstoot.

Of je zegt: alle vervuilers moeten wat doen. De max snelheid op snelwegen is al verlaagd. Er liggen plannen om de snelheid op provinciale wegen naar 60 te verlagen.

Ik ben niet goed genoeg op de hoogte wat er op het industriële vlak gebeurd om daar iets zinnigs over te zeggen.

Maar ik weet wel dat er zeker ook een groot deel vervuiling vanuit de agrarische sector komt. En zeggen dat dit niet zo is en dat er geen boeren moeten stoppen, is imo struisvogelpolitiek.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:54

Loretta schreef:
lies schreef:
Hij laat beslissingen toetsen door een rechter en keer op keer blijkt dat de regering/provincie/gemeente haar eigen wetten niet naleeft.

Hij gaat door omdat dat in het belang van ons allen is. Hij dwingt op deze manier de regering zich te houden aan wetten en regelgeving en eindelijk eens knopen door te hakken, ipv maar blijven pappen en nathouden..
Niet de schuld van Vollenbroek dat er geen woningen gebouwd kunnen worden, maar van de regering.


Als je het puur technisch bekijkt doet hij niets fout nee.


En die struisvogelpolitiek waar jij je nu van bediend (als V het maar niet voor de rechter zou brengen, konden we gewoon bouwen) is precies waarom we nu met deze ellende zitten!

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 00:13

Tango1979 schreef:
Je kan natuurlijk zeggen: de boeren hoeven niets te doen, want... Tata Steel/Schiphol/ verkeersuitstoot.

En zeggen dat dit niet zo is en dat er geen boeren moeten stoppen, is imo struisvogelpolitiek.


Gelukkig zeg ik dat niet :+ Dus tenzij je het niet tegen mij hebt ontgaat het punt mij even?

Ik zeg dat iedereen zich aan wetten moet houden. En ik zeg dat de discussie blijkbaar voor meerdere sectoren wel boeiend is: we zijn de beste in de wereld... maar onze natuur kan dat niet aan.

En ik hoop dat Vollebroek vaart maakt met Tata en Schiphol achterna zitten. Ik vraag mij af wat zijn afweging is om het in deze volgorde te doen. Dat zou ik hem wel eens willen vragen, of dat daar een logica in zit. Lijkt mij een interessante vent om een bakkie mee te doen :o

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 07:59

ruitje schreef:
Tango1979 schreef:
Je kan natuurlijk zeggen: de boeren hoeven niets te doen, want... Tata Steel/Schiphol/ verkeersuitstoot.

En zeggen dat dit niet zo is en dat er geen boeren moeten stoppen, is imo struisvogelpolitiek.


Gelukkig zeg ik dat niet :+ Dus tenzij je het niet tegen mij hebt ontgaat het punt mij even?

Ik zeg dat iedereen zich aan wetten moet houden. En ik zeg dat de discussie blijkbaar voor meerdere sectoren wel boeiend is: we zijn de beste in de wereld... maar onze natuur kan dat niet aan.

En ik hoop dat Vollebroek vaart maakt met Tata en Schiphol achterna zitten. Ik vraag mij af wat zijn afweging is om het in deze volgorde te doen. Dat zou ik hem wel eens willen vragen, of dat daar een logica in zit. Lijkt mij een interessante vent om een bakkie mee te doen :o


de volgorde is makkelijk.. een boerengezin onteigenen is natuurlijk veel gemakkelijker dan de grote multinationals.

hoeveel exporteert tata eigenlijk? of produceren die alleen voor de Nederlandse markt?

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:04

inderdaad, ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.
Het blijft pappen en nathouden met dit kabinet.

toch benieuwd wat de kracht van de provincies gaat zijn.

deze motie is onlangs aangenomen: https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... h8h5stjljo

Als ik deze goed begrijp is het voor Vollenbroek niet makkelijker geworden rechtzaken te starten.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:17

Citaat:
Tata Steel werkt al jaren aan het verminderen van de CO2-uitstoot. De CO2-intensiteit van het in IJmuiden geproduceerde staal ligt ongeveer 7% onder het Europese gemiddelde en bijna 19% onder het wereldwijde gemiddelde.
“Ik ben er trots op dat we opnieuw worden erkend als een van de meest CO2-efficiënte staalfabrieken
https://omgeving.tatasteel.nl/nieuws/20 ... ereld.html


Dit is inderdaad interessant..
Dus, als je deze fabriek sluit, dan gaat de productie ergens anders heen, en dan hoogstwaarschijnlijk naar een fabriek die nog meer vervuilt. Alleen, die staat niet in dit postzegelstukje..
Dus de aarde schiet er an sich niet veel mee op, integendeel...
daarnaast verlies je als land een belangrijke industrie/inkomstenbron
Of snap ik het dan niet helemaal?

Loretta
Berichten: 8819
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:25

Tango1979 schreef:
Loretta schreef:


Als je het puur technisch bekijkt doet hij niets fout nee.


En die struisvogelpolitiek waar jij je nu van bediend (als V het maar niet voor de rechter zou brengen, konden we gewoon bouwen) is precies waarom we nu met deze ellende zitten!


De overheid heeft natuurlijk een enorme steek laten vallen om de wetgeving niet zo dicht te timmeren dat dit mogelijk is.
En omdat hij het kan en omdat hij juridisch de mogelijkheden heeft om Nederland voor 10 jaar op slot te zetten. Wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook moreel juist is.

Hij kiest er gewoon voor om de woningnood nog verder te laten oplopen. En als milieuactivist houd hij ook nog eens de verduurzaming tegen.

Loretta
Berichten: 8819
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:31

juval schreef:
inderdaad, ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.
Het blijft pappen en nathouden met dit kabinet.

toch benieuwd wat de kracht van de provincies gaat zijn.

deze motie is onlangs aangenomen: https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... h8h5stjljo

Als ik deze goed begrijp is het voor Vollenbroek niet makkelijker geworden rechtzaken te starten.


Ik hoop dat het mogelijk is. Er moet toch iets zijn waarmee dit te stoppen is.

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:37

Loretta schreef:
Tango1979 schreef:


En die struisvogelpolitiek waar jij je nu van bediend (als V het maar niet voor de rechter zou brengen, konden we gewoon bouwen) is precies waarom we nu met deze ellende zitten!


De overheid heeft natuurlijk een enorme steek laten vallen om de wetgeving niet zo dicht te timmeren dat dit mogelijk is.
En omdat hij het kan en omdat hij juridisch de mogelijkheden heeft om Nederland voor 10 jaar op slot te zetten. Wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook moreel juist is.

Hij kiest er gewoon voor om de woningnood nog verder te laten oplopen. En als milieuactivist houd hij ook nog eens de verduurzaming tegen.



De regering heeft enorme steken laten vallen door het zo ver te laten komen door het eeuwige vooruitschuiven van problemen en het zoeken naar manieren om tegen de regels in op oude voet door te kunnen gaan.


Dat ze nu gevraagd moet worden om zich aan de wet te houden is geen geklier of moreel onjuist, dat is een poging om de wereld leefbaar te houden. Omdat er mensen voor wie economie en bedrijvigheid niet belangrijker zijn dan een leefbare toekomst.

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:38

Loretta schreef:
juval schreef:
inderdaad, ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.
Het blijft pappen en nathouden met dit kabinet.

toch benieuwd wat de kracht van de provincies gaat zijn.

deze motie is onlangs aangenomen: https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... h8h5stjljo

Als ik deze goed begrijp is het voor Vollenbroek niet makkelijker geworden rechtzaken te starten.


Ik hoop dat het mogelijk is. Er moet toch iets zijn waarmee dit te stoppen is.


Dat is er. Aan (internationale) regels voldoen. Dan zijn rechtzaken niet nodig.

Loretta
Berichten: 8819
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:48


juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:52

Cer schreef:
Citaat:
Tata Steel werkt al jaren aan het verminderen van de CO2-uitstoot. De CO2-intensiteit van het in IJmuiden geproduceerde staal ligt ongeveer 7% onder het Europese gemiddelde en bijna 19% onder het wereldwijde gemiddelde.
“Ik ben er trots op dat we opnieuw worden erkend als een van de meest CO2-efficiënte staalfabrieken
https://omgeving.tatasteel.nl/nieuws/20 ... ereld.html


Dit is inderdaad interessant..
Dus, als je deze fabriek sluit, dan gaat de productie ergens anders heen, en dan hoogstwaarschijnlijk naar een fabriek die nog meer vervuilt. Alleen, die staat niet in dit postzegelstukje..
Dus de aarde schiet er an sich niet veel mee op, integendeel...
daarnaast verlies je als land een belangrijke industrie/inkomstenbron
Of snap ik het dan niet helemaal?


precies, en dit geldt dan dus net zo goed voor de agrarische sector.

Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:01

Tango1979 schreef:
(...)
Of je zegt: alle vervuilers moeten wat doen. De max snelheid op snelwegen is al verlaagd. Er liggen plannen om de snelheid op provinciale wegen naar 60 te verlagen.

Ik ben niet goed genoeg op de hoogte wat er op het industriële vlak gebeurd om daar iets zinnigs over te zeggen.


Op industrieel vlak heeft de regering het (te) lang laten liggen.

Marjan Minnesma moest Rutte er aan herinneren dat 'Tata naar waterstof' een zogeheten chefsache is.
De markt regelt dat niet zelf.
(Al gelooft de regering van wel.)

En de agrarische sector bestaat deels uit kleinbedrijf. (Ik weet dat er tonnen omgaan en dat de grond miljoenen waard kan zijn, maar qua aantal werknemers: kleinbedrijf.)
Één gezin met één boerderij (vaak al generaties in de familie en tegenwoordig vaak in de klem van de rabobank en dure innovaties die niet echt werken) -
het is oneerlijk om kleinbedrijf over één kam te scheren met multinationals.

Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:13

Huuuuu....

Ten principale onjuist.

"tekst van de motie:

De BBB staat pal voor de democratische rechtsstaat. Dat betekent ook dat we waarborgen dat de Eerste en Tweede Kamer de enige vertegenwoordigers zijn van het gehele Nederlandse volk, en dat die namens de kiezer vaststellen wat het algemeen belang is. Politieke keuzes worden gemaakt door de kiezers in het stemhokje, en niet door belangenclubs die de rechtszaal als podium gebruiken. Daarom moet de drempel om te procederen als je geen direct belanghebbende bent hoger komen te liggen."

ZOU deze motie een omslagpunt zijn, dan wel glad de verkeerde kant op.

Er is de 'trias politica' en er is het Pikmeer-arrest.
Trias politica houdt in dat de drie machten van regering, parlement en rechterlijke macht elkaar in evenwicht houden.
Het Pikmeer-arrest is een faux pas hierin: de gemeente blunderde, het Pikmeer werd vervuild, en niemand was aansprakelijk.

De indieners van deze motie hebben het niet zo op MOB - dat mag en dat begrijp ik wel.
Vervolgens heeft rechts Nederland 'gezellig' even over het hoofd gezien dat zoiets verfoeids als een belangenclubpie wel degelijk uit burgers bestaat,
en dat burgers het recht hebben om naar de rechter te stappen.

Dus nee 'dat BBB pal voor de rechtsstaat staat' klopt niet.

Dat er politiek zou worden bedreven in de rechtszaal vind ik een nare opmerking, bedoeld om zand in de ogen te strooien - MOB spant rechtszaken aan als de overheid zich niet aan haar eigen regels en verplichtingen houdt.

Wie dit wil remmen is onfris bezig.

Not to mention: ik ben een steile calviniste en kom uit een traditie wasrin gesproken wordt over het algemeen belang.
(En mijn kerk - iedereen mag denken dat ook dat een belangenclubpie zou zijn - komt op voor dit algemene belang.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 29-03-23 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:17

Ik heb me heel lang afzijdig gehouden van "de" stikstof discussies. In mijn familie, in mijn politieke keuze en ook hier op het forum. Omdat ik het gewoonweg te weinig snapte en de informatie die ik kreeg, de dingen die gezegd worden door de politiek, aan de talkshow tafels en ook hier in de discussie topics in mijn brein gewoon errors veroorzaakte.

Tegenstellingen in uitspraken, hel een verdoemenis, allerlei soorten stikstoffen, 160 Natura 2000 gebieden, rechtzaken die verloren worden waardoor zaken die beter zijn voor het mileu, onze gezondheid etc. niet meer kunnen worden uitgevoerd omdat de bouw ervan wat stikstof uitstoot. Land op slot.

Totdat iemand me wees op een boekje dat recent is uitgekomen. "De stikstof fuik".

Laat ik voorop stellen dat ik het niet met alles eens ben in dat boekje, maar het gaf mij eindelijk genoeg uitleg om het ergens wel of niet mee eens te zijn.

Ik kan dit boek echt aan iedereen aanraden die over dit onderwerp gepassioneerd is. Denk dat het heel erg kan helpen op de juiste manier en op de juiste toon met elkaar hierover te kunnen praten en de discussie op het juiste vlak te voeren.

Loretta
Berichten: 8819
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:28

Het lijkt me wel een interresant boekje eerlijk gezegd.

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:32

janneke, het gaat niet alleen om MOB, ook urgenda, greenpeace en dergelijke gesubsidieerde milieubewegingen voeren rechtzaken. Rechtzaken die ons land op slot zetten en grote gevolgen hebben voor heel veel burgers.

dat democratie betekent dat er een volksvertegenwoordiging wordt gekozen die handelt in het algemeen belang klopt in mijn ogen wel.

Loretta
Berichten: 8819
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 09:37

juval schreef:
janneke, het gaat niet alleen om MOB, ook urgenda, greenpeace en dergelijke gesubsidieerde milieubewegingen voeren rechtzaken. Rechtzaken die ons land op slot zetten en grote gevolgen hebben voor heel veel burgers.

dat democratie betekent dat er een volksvertegenwoordiging wordt gekozen die handelt in het algemeen belang klopt in mijn ogen wel.


En dat er ook hele vreemde dingen gaande zijn vanuit de natuur en milieulobby is me ook al jaren duidelijk. Om die reden wil ik dat boek dan ook wel heel graag een keer lezen