Oudere man heeft zorg nodig maar weigert

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flubberboot

Berichten: 2997
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:39

Fijn dat het proces in gang is gezet TS! Mijn oma heeft op een gesloten afdeling gewoond en zij had het daar prima naar haar zin! Natuurlijk wel altijd iets te mopperen maar dat was altijd al. Je zag haar gewoon opbloeien in de tijd dat ze daar is geweest. Ook zij was altijd van "Ja maar daar ga ik toch niet heen? Daar wonen alleen de gekken!" Ik spreek uit ervaring dat het echt enorm kan opluchten en ik hoop dat dat voor meneer en familie ook het geval gaat zijn!

@Cer Is dan een open afdeling geen optie? Waar mijn oma zat hadden ze een gesloten afdeling en een open afdeling, bij de open afdeling konden de clienten zelf naar buiten gaan, bij de gesloten niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:45

Cer schreef:
Evamarie schreef:
Er zijn ook mensen die nog prima alleen kunnen wonen maar de pech hebben met fam die ze het liefst in een tehuis stoppen. Naar wie luisterd het CIZ? Naar de fam of naar die lieve oudere vrouw, die gelukkig woont in haar huisje met kleine tuin en oude kat?

Ik heb geen idee maar hoe werkt dit? Ik ken iemand die graag naar een tehuis zou gaan, die bang is alleen, eigenlijk niet over straat durft, en eenzaam is.

Maar, behalve wat warrig af en toe nog wel voor zichzelf kan zorgen. Die kan echt dat tehuis niet in, die moet eerst indicaties hebben, of een heup breken volgens mij?


Handig is het om het bij de huisarts te melden en hij kan met hulp een WLZ indicatie aanvragen. Met die indicatie kun je op de wachtlijst voor locaties naar keuze.
Op de website vh CIZ kun je terecht voor de aanvraag.

Een indicatie aanvragen is voor veel ouderen erg ingewikkeld, ik hoop dat dit makkelijker gemaakt wordt.

Cer

Berichten: 30233
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:51

Evamarie schreef:
Handig is het om het bij de huisarts te melden en hij kan met hulp een WLZ indicatie aanvragen. Met die indicatie kun je op de wachtlijst voor locaties naar keuze.
Op de website vh CIZ kun je terecht voor de aanvraag.

Een indicatie aanvragen is voor veel ouderen erg ingewikkeld, ik hoop dat dit makkelijker gemaakt wordt.

Thanks!

Moska

Berichten: 3426
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:59

Tieme schreef:
Rizette schreef:
Er is meestal geen goede oplossing.Hier ws ook niet. Meestal gaat het zo. Deze man wordt misschien nooit meer gelukkig. De familie en omwonenden hebben nu rust.


Overdrijf niet zo en probeer eens wat minder negatief te zijn.
Je verhaal over verpleeghuizen komt totaal niet overeen met de verpleeghuizen die ik ken. Ja, er zal af en toe wat mis gaan en er zullen mindere verpleeghuizen zijn. Maar het beeld wat jij schetst?
Nee.


Mijn ervaring met een verpleeghuis is ook niet erg positief. Mijn moeder kwam er in 2017 terecht op 61 jarige leeftijd, helder van geest, maar met afasie, geamputeerd been en halfzijdig verlamd na een beroerte en nog wat kwalen. Had 24/7 zorg op afroep en toezicht nodig en dat konden wij(lees mijn vader) niet meer bieden. Hoe vaak het wel niet mis is gegaan met het eten (geen eten aanwezig of het verkeerde eten ivm lactose intolerant), steeds weer wisselende gezichten in vakanties, waarbij niemand scheen te begrijpen dat ze niet seniel was, maar alleen slecht uit haar woorden kon komen. Onbegrip voor haar situatie en laksheid. Er was weinig mogelijk en wij als familie hebben nog heel veel zelf gedaan om het haar wat comfortabeler te kunnen maken. Pas na een paar jaar werd de situatie beter. Na haar overlijden (euthanasie) van vorig jaar heb ik nog een gesprek gehad met de teamleider van de afdeling. Want ook rondom het overlijden is er het een en ander misgelopen wat ons een nare bijsmaak heeft gegeven. Of ze er ooit iets mee gedaan hebben met mijn feedback en suggesties? Geen idee, heb namelijk nooit meer wat gehoord, terwijl dat wel de afspraak was.

Dus ik snap het wel. Neemt niet weg dat ik ook de andere kant van het verhaal ken van mijn broer die zorg weigerde op alle mogelijke manieren met alle gevolgen van dien. Om een heel lang verhaal kort te maken, hij zit nu op een gesloten afdeling en ik heb hem onder curatele laten stellen. Vond ie niet leuk, is het beter voor hem en ons? Dat is een volmondige ja.

Maar wel fijn dat er voor deze meneer hulp op komst is. Want hoe je het ook wendt of keert, de mensen die in de zorg werken doen dat over het algemeen met de beste intenties. Hopelijk pakt het goed uit in deze situatie.

Tieme
Berichten: 4988
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:10

Evamarie schreef:
Je spreekt over de ideale situatie. Ik kom uit het werkveld dus weet waar ik over spreek. Er zijn ook mensen die nog prima alleen kunnen wonen maar de pech hebben met fam die ze het liefst in een tehuis stoppen. Naar wie luisterd het CIZ? Naar de fam of naar die lieve oudere vrouw, die gelukkig woont in haar huisje met kleine tuin en oude kat?


Onzin. Ze gaan niet alleen uit van het verhaal van een familie. Hoe kom je hierbij?
Er wordt van meerdere mensen een mening gevraagd. Thuiszorg, huisarts, evt case manager dementie enz.
Er is echt wel wat aan de hand wanneer je gedwongen opgenomen wordt hoor. Niet zomaar mensen die nog prima thuis kunnen blijven wonen.
En zelfs als er wat aan de hand is dan is het zelfs nog niet makkelijk een gerechtelijke machtiging te krijgen.
Hier een cliënt gehad die medicatie niet innam, niet voor zichzelf zorgde, vanwege dementie dingen uit de winkel meenam, gas aan liet staan, liep snachts op straar. Hier hebben ze Nog veel moeite voor moeten doen om die mw gedwongen op te laten nemen.

Of ander voorbeeld: een broer en zus die samen in een huis woonden. Verzorgde zichzelf niet. Haar van mw was 1 grote stinkende klit. Geen schoon beddengoed in huis. Wc helemaal onder de ontlasting. Vliegen en stank in huis. Je kon nergens zitten want alles smerig van ontlasting/urine. En er speelde nog veel meer. Ontstoken wonden enz
Man was diegene die voor zus zorgde en hij was terminaal. Heeft heel wat tijd en werk gekost om die mw ergens gedwongen onder te kunnen brengen.
Gaat echt niet zo makkelijk en willekeurig als jij zegt hoor.
Heeft een tijd gekost om

Tieme
Berichten: 4988
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:12

Evamarie schreef:
En daarbij ter aanvulling:

Bij gedwongen opname is er tevens geen keuze meer. Dan gaat die persoon naar dat eerste beste kamertje in de buurt dat vrij is.


Dan hebben ze bij ons blijkbaar allemaal geluk gehad dan. Allemaal in het huis geplaatst waar familie ze graag zag wonen.

Charaz

Berichten: 24381
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Oudere man heeft zorg nodig maar weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:15

Evamarie, waar baseer jij op wat je schrijft ?

Ik herken er namelijk niks van

Kinke

Berichten: 20603
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:16

Nico12 schreef:
Als oudere hoop ik nooit met zulke bemoeizuchtige familie te maken te hebben. Verwacht van ze dat ze zelf de handen uit de mouwen steken en voor tekort een prive verzorgende regelen. Een verzorgtehuis is geen optie, daar wil je niet dood liggen. Kan meneer alleen maar 100% gelijk geven.


Heb je al genoeg op je spaarrekening voor die privé verzorgende Nico? Zo niet, dan zou ik maar eens beginnen met sparen.
Iemand constant in de gaten houden kan toch niet zomaar? Moet de familie maar net in de buurt wonen en met genoeg personen zijn om een fatsoenlijk rooster te kunnen maken.

Cer

Berichten: 30233
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Oudere man heeft zorg nodig maar weigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:23

@Tieme: dat is echt hartverscheurend…

KSHancox
Berichten: 1266
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:27

Kinke schreef:
Nico12 schreef:
Als oudere hoop ik nooit met zulke bemoeizuchtige familie te maken te hebben. Verwacht van ze dat ze zelf de handen uit de mouwen steken en voor tekort een prive verzorgende regelen. Een verzorgtehuis is geen optie, daar wil je niet dood liggen. Kan meneer alleen maar 100% gelijk geven.


Heb je al genoeg op je spaarrekening voor die privé verzorgende Nico? Zo niet, dan zou ik maar eens beginnen met sparen.
Iemand constant in de gaten houden kan toch niet zomaar? Moet de familie maar net in de buurt wonen en met genoeg personen zijn om een fatsoenlijk rooster te kunnen maken.


Ik denk dat je een belangrijk punt nog vergeet. De familie moet het ook willen, dus ik zou het als de wiedeweerga gaan bespreken als dat nog niet is gebeurd.

Zo heb ik zelf een aantal familieleden die wat mij betreft toch echt letterlijk de stront in kunnen zakken. Daarnaast zijn er nog veel meer redenen te bedenken waarom familie het helemaal niet ziet zitten of aandurft om verzorging op te pakken. Daarnaast moeten ook maar net de juiste personen nog in leven zijn. Ik ken weinig achternichtjes die dagelijks met steunkousen in de weer gaan. :D

crow
Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:08

Dan zal het helaas afwachten zijn tot het een crisis is en er acuut opgenomen moet worden, zonder keuze waar.

verootjoo
Berichten: 35699
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:21

Tieme schreef:
Evamarie schreef:
En daarbij ter aanvulling:

Bij gedwongen opname is er tevens geen keuze meer. Dan gaat die persoon naar dat eerste beste kamertje in de buurt dat vrij is.


Dan hebben ze bij ons blijkbaar allemaal geluk gehad dan. Allemaal in het huis geplaatst waar familie ze graag zag wonen.


Ze bedoelt denk ik bij een IBS, dat is iets anders dan opname onder een RM.

Een IBS krijg je als je a la minute ergens opgevangen moet worden omdat je anders je huizenblok opblaast oid. Dan krijg je idd de eerste de beste plek in de regio. MAAR wordt er op termijn echt gekeken of dat ook de beste plek is.

Een RM krijg je als het thuiswonen echt niet meer gaat maar niet superacuut is. Dus als je nog wel even kan wachten.

Het CIZ die de indicaties stelt hoort ook echt niet alleen het verhaal van de familie. Maar heeft ook een gesprek met degene zelf, en krijgt info van eventuele verpleging, huisarts, casemanager. Er is echt al een dossier voordat het CIZ in beeld komt. Je krijg geen indicatie door als familie even te bellen met het CIZ.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:26

Tieme schreef:
Evamarie schreef:
Je spreekt over de ideale situatie. Ik kom uit het werkveld dus weet waar ik over spreek. Er zijn ook mensen die nog prima alleen kunnen wonen maar de pech hebben met fam die ze het liefst in een tehuis stoppen. Naar wie luisterd het CIZ? Naar de fam of naar die lieve oudere vrouw, die gelukkig woont in haar huisje met kleine tuin en oude kat?


Onzin. Ze gaan niet alleen uit van het verhaal van een familie. Hoe kom je hierbij?
Er wordt van meerdere mensen een mening gevraagd. Thuiszorg, huisarts, evt case manager dementie enz.
Er is echt wel wat aan de hand wanneer je gedwongen opgenomen wordt hoor. Niet zomaar mensen die nog prima thuis kunnen blijven wonen.
En zelfs als er wat aan de hand is dan is het zelfs nog niet makkelijk een gerechtelijke machtiging te krijgen.
Hier een cliënt gehad die medicatie niet innam, niet voor zichzelf zorgde, vanwege dementie dingen uit de winkel meenam, gas aan liet staan, liep snachts op straar. Hier hebben ze Nog veel moeite voor moeten doen om die mw gedwongen op te laten nemen.

Of ander voorbeeld: een broer en zus die samen in een huis woonden. Verzorgde zichzelf niet. Haar van mw was 1 grote stinkende klit. Geen schoon beddengoed in huis. Wc helemaal onder de ontlasting. Vliegen en stank in huis. Je kon nergens zitten want alles smerig van ontlasting/urine. En er speelde nog veel meer. Ontstoken wonden enz
Man was diegene die voor zus zorgde en hij was terminaal. Heeft heel wat tijd en werk gekost om die mw ergens gedwongen onder te kunnen brengen.
Gaat echt niet zo makkelijk en willekeurig als jij zegt hoor.
Heeft een tijd gekost om


Het ligt er toch echt aan waar je terecht kom en welke mensen er omheen staan.