De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat is er gebeurd met Madeleine McCann?

Madeleine leeft nog
57 (3%)
Madeleine is als gevolg van een ongeluk overleden
132 (9%)
Madeleine is ontvoerd
133 (9%)
Madeleine's ouders zijn betrokken bij het verbergen van haar lichaam
464 (32%)
De verdwijning van Madeleine wordt opgelost
110 (7%)
De verdwijning van Madeleine blijft voor altijd een mysterie
531 (37%)

Totaal aantal stemmen: 1427


Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:45

Kunnen jullie het topic niet gewoon ontstippen? Er is nu al zo vaak gezegd dat de ouders niet beschuldigd worden, het is een theorie uit de politierapporten en dat wordt besproken. Zelfs een opmerking van de mod is niet voldoende. Het begint wel een beetje vervelend te worden zo langzamerhand.

Urona447
Berichten: 2803
Geregistreerd: 13-05-07

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:55

Ik ga mee met dieuwke, stop er mee en begin anders je eigen topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 21:55

Dieuwke_ schreef:
Kunnen jullie het topic niet gewoon ontstippen? Er is nu al zo vaak gezegd dat de ouders niet beschuldigd worden, het is een theorie uit de politierapporten en dat wordt besproken. Zelfs een opmerking van de mod is niet voldoende. Het begint wel een beetje vervelend te worden zo langzamerhand.

Je kunt ook ontstippen als je het vervelend vindt. Dat bepaal jij niet voor anderen.

Dit is letterlijk vandaag of gisteren geplaatst:
Citaat:
Ze hebben hun kind niet vermoord, dat zegt niemand hier. Ze hebben het lijkje weggewerkt nadat ze overleden was.

Maar de ouders worden niet beschuldigd, nee hoor.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:00

Nogmaals: waarom kom je je nu zo onvriendelijk mengen in een topic wat al vanaf 2012 loopt?

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:01

Je hoeft niet direct zo vijandig te doen, het was gewoon een vraag. Ik bepaal ook helemaal niks voor anderen, net zo min jij iets over anderen kunt bepalen :)

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 22:05

Nadir schreef:
Tieneke schreef:
Lusitana, bedoel je deze? https://youtu.be/uS6ucYudNAo
Ik ben deze aan het kijken, pfoeh, heel interessant.

Ik raad iedereen aan dit te bekijken. Al is er maar de helft waar van wat hij zegt dan zijn ze nog hartstikke leugenachtig. Zeer de moeite waard!


Ik kende het interview, maar heb nooit deze analyse ervan gezien. Het bevestigt de conclusies van het onderzoek volgens mij nog voordat het onderzoek door de Portugese politie is beëindigd en de dossiers openbaar werden. Toen ik dat interview zag destijds vond ik het ook opvallend dat de ouders vooral over Madeleine spraken in verleden tijd. En ook dat niet over Madeleine werd gesproken in de zin wat ze zou doormaken maar het vooral straatje schoonvegen was. Dat vond ik eigenlijk buiten normaal wat je van ouders ziet die een kind verloren hebben. Deze Peter Hyatt ziet nog veel meer dingen in het interview die best alarmerend zijn. (Persoonlijke mening). Het is natuurlijk weer geen direct bewijs, maar deze man is niet de minste.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:16

Taalkundige analyses zijn echt een vak en hij legt het bijzonder goed uit. Heel interessant om te zien.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:19

Het is toch wat dat als je niet wil speculeren over de betrokkenheid van de ouders, je niet mee wil gaan in het zwartmaken van de ouders en er wat van zegt als dat wel continu gebeurt, je maar een ander topic moet beginnen?

Ik heb heel veel gelezen over de zaak, heel veel docu’s gekeken van beide kanten en ik ben gewoon niet overtuigd van enige schuld of betrokkenheid van de ouders.
Zijn ze onhandig in hun antwoorden? Ja!
Zijn ze altijd 100% eerlijk? Nee!
Wegen ze hun woorden af, is het ingestudeerd? Ja!
Maakt dat hun verantwoordelijk voor de dood van hun kind? NEE!

Heb je ooit een slachtoffer van een grote misdaad van dichtbij meegemaakt? Ik namelijk wel met een goede vriendin en het was verschrikkelijk hoe zij door de media en de mensen die veilig thuis achter hun schermpje zaten werd veroordeelt in het nieuws en op social media, alsof zij zelf verantwoordelijk zou zijn voor wat er met haar gebeurt was. Mensen uit de omgeving die ervan wisten, iedereen had een mening in hoe zij zich wel of niet moest gedragen, wat ze wel of niet moest zeggen en omdat ze niet emotioneel genoeg was of op andere momenten te emotioneel, nou dan zou het allemaal wel gelogen/verzonnen of eigen schuld zijn geweest. Ze wilde er graag over praten, voor haar was dat een manier van verwerken, maar hoe meer mensen het wisten, hoe meer ze beoordeeld en veroordeeld werd. Ik was erbij toen ze bij de politie haar verhaal de eerste keer moest doen, ik was erbij toen ze in het ziekenhuis onderzocht werd, ik mocht helaas niet bij de officiële aangifte zelf zijn, maar ik heb op haar gewacht en ze kwam er gebroken uit.
Ze wenste toen dat ze nooit aangifte had gedaan, omdat zij, ondanks dat ze slachtoffer was, behandeld werd als verdachte, keer op keer over de woorden gaan, elk klein detail werd tot op het naadje uitgehoord. Maar ze hield zich sterk en wist door te zetten, drie jaar later werden de daders veroordeelt, alles wat ze verteld had kon namelijk bewezen worden, al het bewijs ondersteunde haar verhaal. Maar nog steeds de trollen op internet die haar de schuld gaven en haar belachelijk maakte. Denk maar niet dat iemand z’n woorden ooit terug neemt, ze denken precies te weten hoe een slachtoffer zich wel en niet hoort te gedragen.

Zij praat er inmiddels niet meer openbaar over en zolang het hoger beroep van de daders nog niet is aangebroken, is de zaak in vergetelheid geraakt en is men eindelijk gestopt met roddelen. Ze ziet als een berg op tegen het mediacircus dat straks weer gaat beginnen en de vingertjes die weer gaan wijzen, maar die kl**tzakken zitten ondanks de veroordeling tot 2,5 jaar celstraf nog steeds niet vast, dus het is nog steeds niet over, ondanks dat we al 7 jaar verder zijn.

Dus ik kan er inderdaad heel slecht tegen dat mensen zo veroordelend zijn naar slachtoffers (want dat zijn de ouders van Madeleine) en precies denken te weten hoe die zich wel of niet moeten gedragen.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: De verdwijning v. Maddie McCann, volgt iemand hier dit nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:21

Bij Beeau wordt de arrestatie nu besproken.

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 22:39

Daphara schreef:
Het is toch wat dat als je niet wil speculeren over de betrokkenheid van de ouders, je niet mee wil gaan in het zwartmaken van de ouders en er wat van zegt als dat wel continu gebeurt, je maar een ander topic moet beginnen?

Ik heb heel veel gelezen over de zaak, heel veel docu’s gekeken van beide kanten en ik ben gewoon niet overtuigd van enige schuld of betrokkenheid van de ouders.
Zijn ze onhandig in hun antwoorden? Ja!
Zijn ze altijd 100% eerlijk? Nee!
Wegen ze hun woorden af, is het ingestudeerd? Ja!
Maakt dat hun verantwoordelijk voor de dood van hun kind? NEE!

Heb je ooit een slachtoffer van een grote misdaad van dichtbij meegemaakt? Ik namelijk wel met een goede vriendin en het was verschrikkelijk hoe zij door de media en de mensen die veilig thuis achter hun schermpje zaten werd veroordeelt in het nieuws en op social media, alsof zij zelf verantwoordelijk zou zijn voor wat er met haar gebeurt was. Mensen uit de omgeving die ervan wisten, iedereen had een mening in hoe zij zich wel of niet moest gedragen, wat ze wel of niet moest zeggen en omdat ze niet emotioneel genoeg was of op andere momenten te emotioneel, nou dan zou het allemaal wel gelogen/verzonnen of eigen schuld zijn geweest. Ze wilde er graag over praten, voor haar was dat een manier van verwerken, maar hoe meer mensen het wisten, hoe meer ze beoordeeld en veroordeeld werd. Ik was erbij toen ze bij de politie haar verhaal de eerste keer moest doen, ik was erbij toen ze in het ziekenhuis onderzocht werd, ik mocht helaas niet bij de officiële aangifte zelf zijn, maar ik heb op haar gewacht en ze kwam er gebroken uit.
Ze wenste toen dat ze nooit aangifte had gedaan, omdat zij, ondanks dat ze slachtoffer was, behandeld werd als verdachte, keer op keer over de woorden gaan, elk klein detail werd tot op het naadje uitgehoord. Maar ze hield zich sterk en wist door te zetten, drie jaar later werden de daders veroordeelt, alles wat ze verteld had kon namelijk bewezen worden, al het bewijs ondersteunde haar verhaal. Maar nog steeds de trollen op internet die haar de schuld gaven en haar belachelijk maakte. Denk maar niet dat iemand z’n woorden ooit terug neemt, ze denken precies te weten hoe een slachtoffer zich wel en niet hoort te gedragen.

Zij praat er inmiddels niet meer openbaar over en zolang het hoger beroep van de daders nog niet is aangebroken, is de zaak in vergetelheid geraakt en is men eindelijk gestopt met roddelen. Ze ziet als een berg op tegen het mediacircus dat straks weer gaat beginnen en de vingertjes die weer gaan wijzen, maar die kl**tzakken zitten ondanks de veroordeling tot 2,5 jaar celstraf nog steeds niet vast, dus het is nog steeds niet over, ondanks dat we al 7 jaar verder zijn.

Dus ik kan er inderdaad heel slecht tegen dat mensen zo veroordelend zijn naar slachtoffers (want dat zijn de ouders van Madeleine) en precies denken te weten hoe die zich wel of niet moeten gedragen.


Daphara, we hebben het niet over trollen op internet maar over deskundigen die ervoor geleerd hebben whitness statement analyses te maken en voor FBI werken. Nog wel een verschil denk ik.
Ik zou dus zeggen:
Zijn ze altijd 100% eerlijk? Nee!
Wegen ze hun woorden af, is het ingestudeerd? Ja!
Maakt dat hun verantwoordelijk voor de dood van hun kind? Zou kunnen.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:43

Daphara schreef:
Ik heb heel veel gelezen over de zaak, heel veel docu’s gekeken van beide kanten en ik ben gewoon niet overtuigd van enige schuld of betrokkenheid van de ouders.
Zijn ze onhandig in hun antwoorden? Ja!
Zijn ze altijd 100% eerlijk? Nee!
Wegen ze hun woorden af, is het ingestudeerd? Ja!
Maakt dat hun verantwoordelijk voor de dood van hun kind? NEE!

Het gaat hier niet om een paar onhandige antwoorden van de ouders of een leugentje om bestwil. Er is een Portugees politieonderzoek waaruit blijkt dat alles er op wijst dat de ouders het lichaam van Maddie hebben verborgen. Zij hadden een aantal hele ‘goede’ redenen om dit te doen. Nogmaals, kijk eens naar de video die hierboven genoemd wordt en kom dan nog eens terug.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:45

Dieuwke_ schreef:
Kunnen jullie het topic niet gewoon ontstippen? Er is nu al zo vaak gezegd dat de ouders niet beschuldigd worden, het is een theorie uit de politierapporten en dat wordt besproken. Zelfs een opmerking van de mod is niet voldoende. Het begint wel een beetje vervelend te worden zo langzamerhand.

Mee eens!
https://www.ad.nl/binnenland/maddie-is- ... ~af239dbf/
Hier worden ook in de media gewoon de bevindingen benoemd oa die van de honden, dus vind het bijzonder als we er hier niet vrij over zouden mogen praten.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:56

Marie_Anne schreef:
Maar de ouders worden niet beschuldigd, nee hoor.

NIET DOOR ONS. We herhalen/benoemen alleen de ondervindingen van het politie onderzoek.
Het topic is oa gebaseerd daarop. Dus hebben we het daar over.
Net zoals we het over nieuwe ontwikkelingen hebben zoals die beschreven worden in de media.
Dit topic is niet de bron, maar gebruikt bronnen.

@electra, welke arrestatie?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:57

Nadir schreef:
Daphara schreef:
Ik heb heel veel gelezen over de zaak, heel veel docu’s gekeken van beide kanten en ik ben gewoon niet overtuigd van enige schuld of betrokkenheid van de ouders.
Zijn ze onhandig in hun antwoorden? Ja!
Zijn ze altijd 100% eerlijk? Nee!
Wegen ze hun woorden af, is het ingestudeerd? Ja!
Maakt dat hun verantwoordelijk voor de dood van hun kind? NEE!

Het gaat hier niet om een paar onhandige antwoorden van de ouders of een leugentje om bestwil. Er is een Portugees politieonderzoek waaruit blijkt dat alles er op wijst dat de ouders het lichaam van Maddie hebben verborgen. Zij hadden een aantal hele ‘goede’ redenen om dit te doen. Nogmaals, kijk eens naar de video die hierboven genoemd wordt en kom dan nog eens terug.


Ik heb de analyse gekeken en als een analyse als dat (over een geknipt interview dat 4 jaar na dato is afgenomen) ook maar enige echte draagkracht zou hebben, dan zaten die ouders al lang vast. Tot die tijd is het alleen een mening, gevormd over enkele geknipte stukken van een interview en niet over het daadwerkelijke politieverhoor en de antwoorden die ze daar gegeven hebben.
Deze analist zegt ook duidelijk dat het zijn mening is, niet dat het feiten zijn.
Ik vind de interviewer vreselijk vissen naar aannames en mogelijkheden en irriteerde me daar mateloos aan. Ik bedoel, hij begon ook nog over de maanlanding, een complottheorist in hart en nieren.
Sorry, maar dat neem ik echt niet serieus.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:09

Nadir schreef:
Het gaat hier niet om een paar onhandige antwoorden van de ouders of een leugentje om bestwil. Er is een Portugees politieonderzoek waaruit blijkt dat alles er op wijst dat de ouders het lichaam van Maddie hebben verborgen. Zij hadden een aantal hele ‘goede’ redenen om dit te doen. Nogmaals, kijk eens naar de video die hierboven genoemd wordt en kom dan nog eens terug.

Sterker nog, het onderzoek is herhaald door Scotland Yard en Interpol. Er zijn diverse teams bij betrokken geweest en door de jaren heen een aantal keer en er zijn allereli aanwijzingen gevolgd, maar de conclusie bleef hetzelfde. En twee teams, dus ook internationaal en onafhankelijk, hebben de Duitser als "person of interest" behandeld en uitgesloten.
Nu gaan er allemaal dingen rond als dat hij van alles gezegd zou hebben maar de naam Maddie is niet genoemd en toch wordt het meteen maar voor zoete koek aangenomen dat hij het wel gedaan moet hebben...In de Briste tabloids is hij al als de ontvoerder en moordenaar bestempeld. Over media veroordelng gesproken.
En alles op grond van het feit dat hij een uur eerder in het complex was en wathij zogenaamd gezegd zou hebben, zonder naam erbij.
En let op: een jaar geleden (of twee?) hebben ze (de mcCanns, via hun woordvoerder en invloedrijke vrienden) een andere Duitse pedofiel naar voren geschoven omdat ze wisten dat de portugese politie er een op het spoor was. Dat was deze, maar ze gokten maar wat en gaven dus een ander. Uiteraard ook in mei of juni.
Dit soort dingen maken het lastiger te geloven, maar als er bewijzen komen is dat alleen maar mooi.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:09

Lusitana schreef:
Marie_Anne schreef:
Maar de ouders worden niet beschuldigd, nee hoor.

NIET DOOR ONS. We herhalen/benoemen alleen de ondervindingen van het politie onderzoek.
Het topic is oa gebaseerd daarop. Dus hebben we het daar over.
Net zoals we het over nieuwe ontwikkelingen hebben zoals die beschreven worden in de media.
Dit topic is niet de bron, maar gebruikt bronnen.

@electra, welke arrestatie?


De arrestatie / verdenking van de Duitser.
Er werd kort gesproken over de verdenking van de ouders.
Maar dat is nooit bewezen, volgens de Nederlandse correspondent uit Engeland.
Maar het was een kort item, 5 minuten.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:18

Daphara schreef:
Ik heb de analyse gekeken en als een analyse als dat (over een geknipt interview dat 4 jaar na dato is afgenomen) ook maar enige echte draagkracht zou hebben, dan zaten die ouders al lang vast.

Ze kunnen op grond van dergelijke analyses alleen concluderen dat er sprake van bedrog is. Dit legt hij ook uit. Bij politie ondervragingen gebruiken ze dat dan tegen hen om te proberen tot een bekentenis te komen. Dit hebben ze geprobeerd. Dat is niet gelukt.
Zonder lijkje is het byzonder lastig om met juridische bewijslast te komen, zeker omdat ze dat van de lijkhonden hebben kunnen bevechten, zoals ze elk bewijs hebben bevochten en de politie aan alle kanten hebben tegengewerkt door bv ook geen reconstructie aan te gaan.
Zo konden ze dus niet voor het gerecht gesleept en het internationale karakter bemoeilijkte het ook, omdat het alleen laten van kinderen bv in het verenigd Koninkrijk wel strafbaar is maar hier in Portugal niet.
Dat ze een zaak niet rond kunnen krijgen om ze voor het gerecht te kunnen slepen, wil niet automatisch zeggen dat iemand ook onschuldig is.
Het is ook niet zo dat ze automatisch schuldig zijn, vandaar dat ze open staan voor heropening van de zaak telkens als er weer een nieuw zogenaamd spoor komt. En die bespreken we hier dan ook weer.


Side note: De spaanse privé detective die ze hebben ingehuurd is ook nooit verder gekomen maar is er wel schathemeltje rijk van geworden en heeft een schitterend kantoor er aan over gehouden.

@Daphara De interviewer begon over de maanlanding en de goede man heeft zich daar uit gered, maar dat was inderdaad tenenkrommend en vast niet van te voren besproken! Maar dat staat los van de techieken van detectie van leugens en bedrog die besproken worden.
Er zijn ook andere deskundigen op losgelaten.
Het knippen is om te stoppen op punten waar hij uitleg gaat geven, lijkt me onvermijdelijk?

@electra: Thanx.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:39

Lusitana schreef:
Daphara schreef:
Ik heb de analyse gekeken en als een analyse als dat (over een geknipt interview dat 4 jaar na dato is afgenomen) ook maar enige echte draagkracht zou hebben, dan zaten die ouders al lang vast.

Ze kunnen op grond van dergelijke analyses alleen concluderen dat er sprake van bedrog is. Dit legt hij ook uit. Bij politie ondervragingen gebruiken ze dat dan tegen hen om te proberen tot een bekentenis te komen. Dit hebben ze geprobeerd. Dat is niet gelukt.
Zonder lijkje is het byzonder lastig om met juridische bewijslast te komen, zeker omdat ze dat van de lijkhonden hebben kunnen bevechten, zoals ze elk bewijs hebben bevochten en de politie aan alle kanten hebben tegengewerkt door bv ook geen reconstructie aan te gaan.
Zo konden ze dus niet voor het gerecht gesleept en het internationale karakter bemoeilijkte het ook, omdat het alleen laten van kinderen bv in het verenigd Koninkrijk wel strafbaar is maar hier in Portugal niet.
Dat ze een zaak niet rond kunnen krijgen om ze voor het gerecht te kunnen slepen, wil niet automatisch zeggen dat iemand ook onschuldig is.
Het is ook niet zo dat ze automatisch schuldig zijn, vandaar dat ze open staan voor heropening van de zaak telkens als er weer een nieuw zogenaamd spoor komt. En die bespreken we hier dan ook weer.
Maar vooralsnog gaan ze uit van de bevindingen van toen, en een aantal van ons dus ook.

Side note: De spaanse privé detective die ze hebben ingehuurd is ook nooit verder gekomen maar is er wel schathemeltje rijk van geworden en heeft een schitterend kantoor er aan over gehouden.

@Daphara De interviewer begon over de maanlanding en de goede man heeft zich daar uit gered, maar dat was inderdaad tenenkrommend en vast niet van te voren besproken! Maar dat staat los van de techieken van detectie van leugens en bedrog die besproken worden.
Er zijn ook andere deskundigen op losgelaten.
Het knippen is om te stoppen op punten waar hij uitleg gaat geven, lijkt me onvermijdelijk?

@electra: Thanx.


Maar echte leugens heeft hij er niet uitgehaald, hij zei zelfs heel vaak dat hij ze geloofde, alleen dan gaf hij zijn eigen draai/ mening aan het verhaal dat zij deden. En zelfs dan had hij het over “mogelijk” en niet over zekerheid.

Ik vind het niet vreemd dat de moeder dingen zei zodat men zou geloven dat ze een goede moeder was/is. Dit is 4 jaar na dato en inmiddels waren ze al ontelbare keren diep door het slijk gehaald, ik begrijp haar nood heel goed om te vertellen dat ze een goede moeder is. In Jerry zijn manier van wedervragen stellen herken ik ook mezelf wel, ik stoor mij daar dus niet aan, ik ben ook iemand die continu vragen stelt. Het kan ontwijken van een vraag zijn, maar het kan ook oprechte frustratie zijn over al die thuis detectives die wel even denken te kunnen vertellen wat er gebeurt is.

Ik vond het geheel zeker niet overtuigend, het was heel duidelijk dat de interviewer een bepaalde kant op wilde en daar heeft hij hard op gestuurd. Dat alleen al maakt het voor mij geen betrouwbare analyse voor wat er die avond echt gebeurt is.
Ik zou deze analist met graag een rechtstreeks interview zien doen met de McCanns, ik denk dat hij misschien dan tot een andere conclusie zou komen. Hoewel ik het de McCanns zeker niet kwalijk neem dat die daar nou niet echt om staan te springen.

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:52

Taal geeft uiting aan wat er in je brein gebeurt. Dat proces kan je onmogelijk helemaal onder controle hebben, het zijn interne en onbewuste processen. Het gaat dus niet om louter inhoudelijke stellingen die ze wel of niet innemen, het gaat om veel meer dan dat. Dat is ook geen kwestie van aanvoelen of persoonlijke interpretatie, er zit wel degelijk wetenschap achter.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 00:28

Tieneke schreef:
Taal geeft uiting aan wat er in je brein gebeurt. Dat proces kan je onmogelijk helemaal onder controle hebben, het zijn interne en onbewuste processen. Het gaat dus niet om louter inhoudelijke stellingen die ze wel of niet innemen, het gaat om veel meer dan dat. Dat is ook geen kwestie van aanvoelen of persoonlijke interpretatie, er zit wel degelijk wetenschap achter.


Dat ontken ik ook niet, daarom zou ik de mening van de analist wel willen weten na een rechtstreeks gesprek.
Dit interview wat beoordeeld wordt is gefragmenteerd en al 4 jaar na dato opgenomen. Ik vind het inhoudelijk daarom minder interessant, omdat de antwoorden tegen een journalist heel anders kunnen zijn in de manier waarop dan die tegen een deskundige.

Ik zou wel willen zien hoe deze man (of iemand met dezelfde kunde) vragen stelt en doorvraagt op de punten waar hij denkt dat er mogelijk meer achter kan zitten. Dan zouden de McCanns een “eerlijke” kans krijgen en de analist een veel objectiever beeld. Maar volgens mij is dat ook gebeurt bij Scotland Yard en was er geen goede reden om over de betrokkenheid van de ouders te twijfelen.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 01:06

Daphara schreef:
Maar echte leugens heeft hij er niet uitgehaald, hij zei zelfs heel vaak dat hij ze geloofde, alleen dan gaf hij zijn eigen draai/ mening aan het verhaal dat zij deden. En zelfs dan had hij het over “mogelijk” en niet over zekerheid.

Ik vind het niet vreemd dat de moeder dingen zei zodat men zou geloven dat ze een goede moeder was/is. Dit is 4 jaar na dato en inmiddels waren ze al ontelbare keren diep door het slijk gehaald, ik begrijp haar nood heel goed om te vertellen dat ze een goede moeder is. In Jerry zijn manier van wedervragen stellen herken ik ook mezelf wel, ik stoor mij daar dus niet aan, ik ben ook iemand die continu vragen stelt. Het kan ontwijken van een vraag zijn, maar het kan ook oprechte frustratie zijn over al die thuis detectives die wel even denken te kunnen vertellen wat er gebeurt is.

Ik vond het geheel zeker niet overtuigend, het was heel duidelijk dat de interviewer een bepaalde kant op wilde en daar heeft hij hard op gestuurd. Dat alleen al maakt het voor mij geen betrouwbare analyse voor wat er die avond echt gebeurt is.

Ik zou deze analist met graag een rechtstreeks interview zien doen met de McCanns, ik denk dat hij misschien dan tot een andere conclusie zou komen. Hoewel ik het de McCanns zeker niet kwalijk neem dat die daar nou niet echt om staan te springen.

Het gaat niet om "echte leugens" het gaat om bedrog, deceptie. Iets anders zeggen dan je bedoeld of verdekt clues geven die je eigenlijk niet wilde geven. Er zit een hele wetenschap achter, en het is een totaal pakket. Een leugendetecor weet ook niet aan te geven hoe of wat, maar wel dat je lichaam op een manier reageert zoals het doet als je niet de waarheid spreekt. Zo is het ook met nonverbale communicatie en micro expressies zoals een bepaalde kant op kijken als je iets verzint etc. Die kun je niet bewust vermijden en als je er op getraind bent pik je ze op.
Maar het is geen 100% garantie daarom kan die man er verder ook totaal geen uitspraken over doen. Hij zit daar ook niet als deel van het onderzoek ofzo, maar op uitnodiging om duidelijkheid te geven hoe het werkt en de zaak is een voorbeeld.
Let op waar hij zegt dat hij ze gelooft. Hij gelooft bepaalde emoties en overtuigingen die ze van zichzelf hebben. Natuurijk zijn die echt. Ze verpakken hun verhalen in wat wél klopt.
Hij zegt niet dat hij hun hele verhaal geloofd...

Gerry kwam met wedervragen op een aanvallende manier om de ander neer te halen. Als je onschuldig bent waarom kun je dan geen antwoord geven op normale vragen? Ik kan me best voorstellen dat hij dingen zat werd, maar vergeet niet dat hij zelf het media circus heeft opgezet en een woordvoerder had dus amper persoonlijk dingen hoefde te zeggen behalve ingestudeerde speeches en interviews waarvan hij de regie strak in handen hield.
Maar het was echt bizar: Type : Vraag "Wat heb je vandaag gegeten?" Antwoord "Waarom heb je een blauwe trui aan? Je bent slecht gekleed. Wie draagt er tegenwoordig nog dat soort truien?"

De interviewer wilde absoluut duidelijk bepaalde dingen horen, zijn nieuwsgierigheid naar bepaalde dingen bevredigen, maar als je goed gekeken hebt, zag je dat de eigenlijke analyse op papier stond, die had hij eerder gemaakt, en die spraken ze dus door, maar die stond al zwart op wit dus daar werd niets in veranderd.

En dergelijk analisten werken volgens mij altijd van beeld, omdat ze het dan vaker dan 1 keer kunnen zien en andere dingen oppikken. Dat legt hij ook uit. Het zijn geen ondervragers. Dat is weer een andere vaardigheid.
Overigens bestaat er ook gewoon kritiek over dit werk omdat vaak niet nagegaan kan worden of de analyse klopt en wordt het niet geaccepteer in de rechtzaal. Het is geen bewijs of full proof. En ik heb het ook niet als argument in het topic gebracht, staat er ook bij volgens mij, maar het is ook geen volkomen nonsens. Deze man heeft wel een aantal keer kunnen bewijzen dat wat hij had ontdekt klopte.

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:34

Daphara schreef:
Ik heb de analyse gekeken en als een analyse als dat (over een geknipt interview dat 4 jaar na dato is afgenomen) ook maar enige echte draagkracht zou hebben, dan zaten die ouders al lang vast. Tot die tijd is het alleen een mening, gevormd over enkele geknipte stukken van een interview en niet over het daadwerkelijke politieverhoor en de antwoorden die ze daar gegeven hebben.
Deze analist zegt ook duidelijk dat het zijn mening is, niet dat het feiten zijn.
Ik vind de interviewer vreselijk vissen naar aannames en mogelijkheden en irriteerde me daar mateloos aan. Ik bedoel, hij begon ook nog over de maanlanding, een complottheorist in hart en nieren.
Sorry, maar dat neem ik echt niet serieus.

Heb je het beginstuk gemist ofzo, waar hij uitlegt hoe taalanalyse werkt? :? Dat het interview 4 jaar oud is maakt niet uit, het gaat er om of het klopt wat zij daar beweren. Die man is niet zomaar iemand, hij heeft hier enorm veel onderzoeken mee geholpen. Hij verdient wel meer credits dan dit.

Lusitana

Berichten: 22440
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:59

En ik zal toe willen voegen: Elke ouder weet wanneer zijn kind liegt, oneerlijk is of staat te fantaseren, of zelfs in bv een benarde situaties clues probeer te geven over de situatie.
Bij mij is het andersom, ik heb een moeder die de boel systematisch verdraaid, maar omdat het zo sytematisch is hebben alle kinderen er mee leren omgaan en het te vertalen. Maar we horen bv zelfs aan de telefoon wanneer er visite is en wie, aan haar stemgebruik maar zeker ook haar bewoordingen.
Onderliggende dingen zijn uit taal op te maken.


Politie die aan de deur komt kan bv opmaken uit het antwoord op de vraag "mogen we binnenkomen" met welke situatie ze mogelijk te maken hebben.

Getuigenverklaringen zijn ook niet 100% betrouwbaar en toch worden die altijd meegenomen in een politieonderzoek omdat, als meer mensen zelfde elementen noemen, ze toch een beeld kunnen vormen.(Diezelfde elementen moeten wel weer net even anders gezegd door verschillende mensen, ze geloven het minder als iedereen dezelfde bewoordingen gebruikt, want dan kan het ingestudeerd/besproken zijn)

Zo moet je zo´n taal analyse ook zien. Op zichzelfstaand zal het niet aangenomen worden als sluitend bewijs, maar het kan een onderdeel zijn en zeker een bodem voor verdere ondervraging met druk om tot een bekentenis te komen. Daarom heeft de FBI (en niet alleen die) er een in dienst.

Het is net als een sollicitatie brief, daar kan iemand ook heel wat uit opmaken door de bewoording.
Heck, we hebben zelfs een uitdrukking "tussen de regels door lezen" .
Het is echt niet van gisteren om iets uit taalgebruik te halen!

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 10:36

Daphara schreef:
Ik heb de analyse gekeken en als een analyse als dat (over een geknipt interview dat 4 jaar na dato is afgenomen) ook maar enige echte draagkracht zou hebben, dan zaten die ouders al lang vast.


De uitkomst van de analyse is niets anders dan een aantal aanwijzingen die verder onderzocht zouden moeten worden, zoals Hyatt zelf in het interview ook zegt.

Er is veel indirect bewijs maar niemand durft de McCanns aan te klagen vanwege 1) "friends in high places" waaronder de destijds prime minister Gordon Brown om maar iemand te noemen. Die heeft zich persoonlijk met de zaak bemoeid en 2) de enorme batterij advocaten van de McCanns. Zonder direct en hard (DNA) bewijs krijg je de McCanns nooit veroordeeld. Omdat er geen DNA sporen meer zijn zal Madeleine dus eerst moeten worden gevonden. En dat gaat - als de McCanns betrokken zijn bij de verdwijning van Madeleine - natuurlijk niet gebeuren.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:46

Babootje schreef:
Daphara schreef:
Ik heb de analyse gekeken en als een analyse als dat (over een geknipt interview dat 4 jaar na dato is afgenomen) ook maar enige echte draagkracht zou hebben, dan zaten die ouders al lang vast.


De uitkomst van de analyse is niets anders dan een aantal aanwijzingen die verder onderzocht zouden moeten worden, zoals Hyatt zelf in het interview ook zegt.

Er is veel indirect bewijs maar niemand durft de McCanns aan te klagen vanwege 1) "friends in high places" waaronder de destijds prime minister Gordon Brown om maar iemand te noemen. Die heeft zich persoonlijk met de zaak bemoeid en 2) de enorme batterij advocaten van de McCanns. Zonder direct en hard (DNA) bewijs krijg je de McCanns nooit veroordeeld. Omdat er geen DNA sporen meer zijn zal Madeleine dus eerst moeten worden gevonden. En dat gaat - als de McCanns betrokken zijn bij de verdwijning van Madeleine - natuurlijk niet gebeuren.



Ik vind jouw redenen waarom zij niet aangeklaagd zijn echt kul.
Er zijn vaak mensen aangeklaagd c.q. veroordeeld met hooggeplaatste vrienden/kennissen en veel advocaten.
Ze zijn niet aangeklaagd of veroordeeld omdat er geen onomstotelijk bewijs is.
En dat is terecht.
Onschuldig tot tegendeel bewezen is.
Politie en justitie kunnen (onbewust) fouten maken.
Dat gebeurt regelmatig weten we inmiddels toch?