Vrouwen bij defensie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CestLaVie_97

Berichten: 139
Geregistreerd: 16-03-15

Vrouwen bij defensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 12:49

De laatste tijd zie ik ze wel vaker, die filmpjes van defensie over wat mannen van vrouwen bij de krijgsmacht vinden. Bij sommige reacties vraag ik me dan wel eens af of die kerels onder een steen hebben gezeten ofzo, dat vrouwen maar 1 recht hebben, het aanrecht. Ik ga straks de opleiding tot algemeen militair verpleegkundige volgen en wil daarna graag bij de vloot. Het kan mij vrij weinig schelen wat een man ervan vind dat vrouwen ook geweren vast mogen houden en dergelijke, maar wat vinden jullie daar nu van? Horen vrouwen niet thuis bij onze defensie of kunnen ze juist een aanwinst zijn?

Anoniem

Re: Vrouwen bij defensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:51

Ik vind dat vrouwen zeker wel thuishoren bij defensie, maar het grootste argument is dat de toelatingstoets aangepast zou worden voor vrouwen. Daar ben ik het dan weer niet mee eens. De eisen liggen niet voor niets gigantisch hoog, die zouden voor vrouwen imo net zo zwaar moeten zijn als voor mannen.

Overigens is het alleen de marine waar vrouwen pas sinds kort toegelaten worden, bij andere 'takken van de sport' is het al een tijdje vrij gebruikelijk.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Vrouwen bij defensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:55

Ik vind ook dat vrouwen zeker thuishoren bij defensie, maar ik ben het met Emma eens dat zij wel aan dezelfde eisen moeten voldoen als de mannen. Die eisen zijn op een bepaalde manier vastgesteld en daar moet je in mijn ogen aan kunnen voldoen, ongeacht of je man of vrouw bent, anders ga je juist een onderscheid creëren.

Ik denk dat je het 'vrouwen hebben maar één recht, het aanrecht' niet al te serieus moet opvatten. Die opmerking wordt hier in de 'boerengemeenschap' aardig vaak gemaakt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:57

xCarpediem schreef:
Ik vind ook dat vrouwen zeker thuishoren bij defensie, maar ik ben het met [naam] eens dat zij wel aan dezelfde eisen moeten voldoen als de mannen. Die eisen zijn op een bepaalde manier vastgesteld en daar moet je in mijn ogen aan kunnen voldoen, ongeacht of je man of vrouw bent, anders ga je juist een onderscheid creëren.

Ik denk dat je het 'vrouwen hebben maar één recht, het aanrecht' niet al te serieus moet opvatten. Die opmerking wordt hier in de 'boerengemeenschap' aardig vaak gemaakt hoor.

Toch denk ik dat je die opmerkingen juist wel serieus moet nemen. Het is blijkbaar een heersend gedachtegoed, ook al wordt het als grapje de groep in gegooid. Ik vraag me eerder af waarom mensen nog steeds het idee hebben dat ze dit soort opmerkingen moeten maken, of het grappig vinden. Het is namelijk niet grappig. Misschien ben ik dan een feministische zuurpruim, en ik kan heus wel lachen om grapjes die wellicht wat seksistisch zijn, maar ik vind het een nogal rare opmerking.

Met het eerste ben ik het wel eens. Als mannen een tros van 30 kilo overboord moeten kunnen gooien, moeten vrouwen dat ook kunnen.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:58

Bij de marine zitten al heel lang vrouwen. Het korps mariniers, daar mogen ze nu bij. Dat was altijd exclusief voor mannen, maar dat is dan ook een gigantisch zware opleiding. Ik ben zeer zeker voor vrouwen bij defensie, alleen vind ik wel dat we de echt zware opleidingen voor de mannen moeten bewaren. De toelatingseisen aanpassen vind ik niet verstandig, gewoon omdat die mannen het beste van het beste zijn. De vrouwen zullen daarin altijd wat zwakker zijn en ik denk dat de toelatingseisen naar beneden halen voor vrouwen het veiligheidsniveau naar beneden haalt.

Dit is mijn mening hoor, don't shoot me :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 12:59

Minimus schreef:
Bij de marine zitten al heel lang vrouwen. Het korps mariniers, daar mogen ze nu bij. Dat was altijd exclusief voor mannen, maar dat is dan ook een gigantisch zware opleiding. Ik ben zeer zeker voor vrouwen bij defensie, alleen vind ik wel dat we de echt zware opleidingen voor de mannen moeten bewaren. De toelatingseisen aanpassen vind ik niet verstandig, gewoon omdat die mannen het beste van het beste zijn. De vrouwen zullen daarin altijd wat zwakker zijn en ik denk dat dat het veiligheidsniveau naar beneden haalt.

Dit is mijn mening hoor, don't shoot me :))

Zeker niet schieten hoor, maar ik ben wel heel erg benieuwd waarom een vrouw die aan dezelfde toelatingseisen voldoet als een man, minder geschikt zou zijn voor het Korps volgens jou. Ik ken namelijk meiden die maar al te graag zo'n loodzware opleiding willen doen.

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Vrouwen bij defensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:08

Oh maar ze mogen er best bij en als ze het allemaal volhouden dan ben ik de eerste die zegt dat ze verkeerd zat. Maar een vrouw is minder sterk dan een man. Mentaal misschien wel sterker maar soms laat het fysiek het gewoon afweten. Tuurlijk is de selectie van het Korps is zodanig dat de zwakkeren vanzelf afvallen. Maar de bottomline is dat ik denk dat de vrouwen het gewoon niet zo lang volhouden door hun bouw. En dan praat ik over jaren he, niet over maanden. Wilskracht doet ook een boel maar je bent zo sterk als je bent. Daar zit wat rek in, maar niet zo veel.

Een man is gewoon meer gemaakt voor zwaar werk dan een vrouw. Maar als het wel goed gaat, ben ik de eerste die zegt dat ze fout zit hoor :D

Anoniem

Re: Vrouwen bij defensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:09

Oh dat ben ik absoluut met je eens hoor! Zelfs als rasfeminist ben ik de laatste om te zeggen dat mannen en vrouwen qua bouw gelijk zijn. Mannen hebben doorgaans nou eenmaal meer fysieke kracht dan vrouwen. Maaarrrr... Er zijn ook uitzonderingen op die regel. En ik dacht dat je bedoelde dat die vrouwen ook maar beter de opleiding konden laten :))

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Vrouwen bij defensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:38

Ooh nee hoor! Ze gaan hun gang maar :j Het zou niet mijn keus zijn om de vrouwen bij het Korps te laten, zie voorgaande redenen in bovenstaande berichten. Ik ben gewoon bang dat er vrouwen zijn die er aan onderdoor gaan (niet dood maar fysiek kapot om het even bot te zeggen ;) ), thats all. En dan krijg je weer azijnpissers met dat ze de toelatingseisen moeten versoepelen en dan -ben ik van mening- gaat het bergafwaarts met de veiligheid. Waarom heet het dan de sterksten van de sterksten als de vrouwen niet aan dezelfde eisen voldoen :)

Maargoed. Gaat het goed dan gaat het goed en ben ik er blij mee dat de vrouwen ook bij de sterksten van de sterksten horen :)F

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:55

Ik deel aardig bovenstaande meningen.

Ik vind niet dat je vrouwen mag weren van de/een functie, maar de toelatingseisen moeten niet versoepeld worden. Daarnaast mag ook nog eens extra benadrukt worden wat de eventuele extra risico's zijn voor vrouwen. En dan heb ik het niet over het lichamelijke kunnen, want als iemand door de keuring komt van de mariniers, dan denk ik ook wel dat deze het langere tijd trekt. Daar heb je gewoon een bepaalde mentaliteit voor nodig (misschien zelfs meer dan de mannen, omdat wij gewoon niet zo snel spieren opbouwen) en als je dit al bewezen hebt, komt dat denk ik wel goed.

Maar vrouwelijke militairen moeten vooral ook de risico's van hun vrouw-zijn inzien in vijandelijke gebieden, waar de meeste (vijandelijke) mannen ook niet eens zo'n hele hoge dunk hebben van vrouwen. Je loopt gewoon niet dezelfde risico's als je mannelijke collega's. Wat dat betreft is de wereld verre van gelijk...

CestLaVie_97

Berichten: 139
Geregistreerd: 16-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 13:57

Vrouwen bij het korps weet ik ook niet, als er zijn die het vol kunnen houden dan heb ik er niks op tegen. Maar ik denk wel dat de sfeer in het korps door vrouwen kan veranderen, want ja, mannen he. Maar vouwen in de 'gewone' krijgsmachtonderdelen vind ik niets meer dan normaal

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:07

Wat misschien (ook) een reden is voor de mindere populariteit van vrouwen bij defensie is dat vrouwen best een tijd 'uit de running' kunnen/zullen zijn als zij ook een gezin willen stichten. Misschien dat een vrouw dan vijf dienstjaren heeft en dan aan kinderen begint, dan wordt het daarna wel een stuk lastiger om nog op uitzending te gaan (dat zal wel een aantal jaar duren gok ik) en daardoor zijn vrouwen misschien minder interessant voor defensie? Het is maar een wilde gok hoor...

Natuurlijk willen niet alle vrouwen kinderen, dus voor een deel gaat dit zeker niet op. :)

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Vrouwen bij defensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:12

Er zijn er zat die mee op uitzending gaan die kinderen hebben hoor :D Het is een onderdeel van je contract dus dan doe je dat ook. Simpel. Je hebt geen keus, want je weet dat het komt. Als je kinderen wilt (en dan wilt thuisblijven voor ze) moet je niet bij defensie gaan :) Heb je een partner die niet bij defensie zit en een goede achterhoede/vangnet kun jij prima mee op uitzending. Teken je voor defensie, teken je ook voor de uitzendingen. En gelukkig zijn die niet elk jaar :oo

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Re: Vrouwen bij defensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:13

Ik ben er niet zo in thuis om eerlijk te zijn, dus dan gaat mijn hersenspinsel inderdaad niet op. :o Bedankt voor je uitleg. :)

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:17

No problemo :) Ik zit zelf niet bij defensie maar ken er een aantal die daar wel bij zitten, dus dan leer je nogal eens wat.

Citaat:
Maar vrouwelijke militairen moeten vooral ook de risico's van hun vrouw-zijn inzien in vijandelijke gebieden, waar de meeste (vijandelijke) mannen ook niet eens zo'n hele hoge dunk hebben van vrouwen. Je loopt gewoon niet dezelfde risico's als je mannelijke collega's. Wat dat betreft is de wereld verre van gelijk...


Hier ben ik het overigens ook erg mee eens :j

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Vrouwen bij defensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:19

Ik vind dat vrouwen ook thuis horen in Defensie, het geeft denk ik ook enorm stuk verbetering :j Ik had zelf graag bij Defensie willen werken, maar lichamelijk ben ik niet helemaal ''gelukt'' en hoe zwaar die test ook is, ik val sowieso af :')

CestLaVie_97

Berichten: 139
Geregistreerd: 16-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 14:26

xCarpediem schreef:
Wat misschien (ook) een reden is voor de mindere populariteit van vrouwen bij defensie is dat vrouwen best een tijd 'uit de running' kunnen/zullen zijn als zij ook een gezin willen stichten. Misschien dat een vrouw dan vijf dienstjaren heeft en dan aan kinderen begint, dan wordt het daarna wel een stuk lastiger om nog op uitzending te gaan (dat zal wel een aantal jaar duren gok ik) en daardoor zijn vrouwen misschien minder interessant voor defensie? Het is maar een wilde gok hoor...

Natuurlijk willen niet alle vrouwen kinderen, dus voor een deel gaat dit zeker niet op. :)


defensie heeft juist een groeiend tekort aan vrouwen, ze zijn dus niet minder interessant;)

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 15:52

eclair98 schreef:
Ik vind dat vrouwen ook thuis horen in Defensie, het geeft denk ik ook enorm stuk verbetering :j Ik had zelf graag bij Defensie willen werken, maar lichamelijk ben ik niet helemaal ''gelukt'' en hoe zwaar die test ook is, ik val sowieso af :')


Ik ook en daarbij afhankelijk van (allergie)medicatie :p Gaat niet lukken :')

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:06

Heb er wel gesolliciteerd (bij luchtmacht, vlieger) Maar kwam niet door een test. Wilde het jaar erna opnieuw proberen, maar toen zat ik in een opleiding die ik ook leuk vond :Y)

Manlief wilde graag bij de mariniers, maar had (en heeft denk ik nog steeds) te slechte ogen.

Faelynn

Berichten: 3151
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Vrouwen bij defensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:15

Als vrouw word je vaak 2 keer zo hard aangepakt hoor, het is dus zeker niet zo dat vrouwen "mindere" toelatingseisen of iets hebben. Zat zelf als enige vrouw op de kazerne in Schaarsbergen (lmb) En heb er echt 2 keer zo hard voor moeten werken om er te komen dan een gemiddelde man dat moest.
Als je er daar in tegen goed mee om kan gaan heb je wel een hele mooie baan en vind zeker dat vrouwen ook goed zijn voor defensie, ze hebben soms toch een andere kijk op dingen en dit kan een toegevoegde waarde zijn in een groep

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:00

Vanuit een idealistisch oogpunt vind ik dat vrouwen gelijk moeten zijn aan mannen :j
Dan kom je dus ook al snel met het argument als vrouwen aan dezelfde eis voldoen zijn ze even geschikt.

Onderzoeken tonen echter aan dat er nog wel wat punten zijn die aandacht verdienen. Zo hebben mixed combat units een lagere overlevingskans (oa Britain's Tri-service Review, 2014), redenen hiervoor zijn oa dat vrouwen een lagere werklast aankunnen voor langere duur (zij kunnen niet dezelfde bepakking (60-140 pounds) aan) waardoor vermoeidheid de kop opsteekt. Daarnaast zijn mannen geneigd vrouwelijke collega's eerder te hulp te schieten in een crisissituatie, terwijl dat volgens protocol niet gedaan had mogen worden.

Daarnaast zijn vrouwen gewoon fysiek niet gelijk aan mannen. Denk aan gewicht, spiermassa, vetmassa, zuurstof opname, grootte van het hart, maar ook aan zaken als reactietijd, tolerantie voor pijn, aantal ziekmeldingen en de kans op het ontwikkelen van PTSS.
Het is niet voor niets dat er aparte sportklasses voor mannen en vrouwen zijn, de 100m sprint van een man en een vrouw is niet hetzelfde, een man tegen een vrouw laten boksen is niet hetzelfde. Waarom dan wel een mixed combat unit?

Vrouwen bij defensie, petje af voor het werk wat jullie doen voor ons land _/-\o_
Of ik vind dat vrouwen toegelaten zouden moeten worden bij elite eenheden? Op basis van bovenstaande denk ik van niet.

Urona447
Berichten: 2812
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 10:13

Mooi verwoord Jezzi ! Zo denk ik er ook over. Vind hun reclames wel echt bloedirritant, zo ontzettend nep en er is niks stoers aan.

Anoniem

Re: Vrouwen bij defensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:22

Ik ben het met je eens, Yezzi, maar ik vind niet dat vrouwen compleet uitgesloten mogen worden puur op basis van hun geslacht. Ik denk dat vrouwen die zich uberhaupt aanmelden voor elitetroepen heel goed weten wat ze te wachten staat en als ze dezelfde psychologische test als mannen moeten doorstaan... Dat mannen vrouwen eerder te hulp schieten zal wellicht (geen idee) afnemen als het normaler is dat vrouwen bij de troepen zitten?

prugelpiet

Berichten: 12577
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:40

Vroeger zaten vrouwen al bij Defensie, mijn moeder zat er in haar jongere jaren ook al bij :j (Nu overigens niet meer :+ )
Ik heb toevallig laatst een voorlichting gehad over VeVa/defensie, aangezien ik misschien die opleiding wou gaan volgen, en de reden dat vrouwen voorheen niet de opleiding tot marinier konden volgen, had verschillende redenen.

Ik ben het met Emma eens dat het niet moet kunnen dat vrouwen aan minder zware toelatingseisen moeten voldoen... Ze moeten het zelfde werk kunnen verichtten en dan moet je geen onderscheid gaan maken :n

Duidelijk verwoord Jezzi, maar niet elke man of vrouw zit hetzelfde in elkaar. Dat mannen geneigd zijn vrouwen eerder te hulp te schieten, zal met de tijd wel overgaan, als het normaler word dat vrouwen ook onderdeel zijn van hun elite eenheid.

De hoeveelheid reclame die defensie op dit moment maakt loopt wel een beetje de spuitgaten uit, je ziet het overal en ik denk dat als je het hele gebeuren niet interessant vind, je je er ontzettend aan kan storen :=

Puppetje
Berichten: 1017
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:52

Ik heb zelf 12 jaar bij de marine gezeten en woon samen met een marinier.
Vrouwen horen zeker thuis bij defensie, maar gewoon niet bij alle onderdelen.
Ik zie vrouwen echt niet bij het korps mariniers horen.
Zowel mentaal als lichamelijk is dit gewoon zo zwaar dat ik het niet zie gebeuren.
Begrijp ook niet zo goed waarom men dat ineens wil.
Er zijn genoeg andere onderdelen waar vrouwen wel tot hun recht komen, laten er dan een paar onderdelen zijn zoals de onderzeedienst en het korps waarbij het niet toegestaan is.