wat voor zaad?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

wat voor zaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 01:35

Wat voor zaad is er gebruikt om je groente te kweken?
Gem zaad, of traditioneel veredeld zaad...wat mij betreft, maakt dat een groot verschil, en mag dat er in de winkel best bij staan...
Hoe denken jullie daar over?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: wat voor zaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 01:58

Vertel eens PG, wat voor "groot verschil" maakt dat voor jou dan?

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 06:44

Kuggur schreef:
Vertel eens PG, wat voor "groot verschil" maakt dat voor jou dan?

Eigenlijk drie grote verschillen Kuggur.

1:
Gem zaad zal in die vorm in de regel nooit op natuurlijke wijze kunnen evolueren.
Wat daar van het effect is op je lichaam is maar de vraag, en bij grootschalige toepassing betekend dat ook dat alle kleine genetische verschillen weg vallen, wat de kans op ziektes op den duur vergroot.
2:
Gem zaad wordt vaak zo gemaakt dat het resistent is voor een herbicide...dat dan dus overvloedig kan worden gebruikt.
Met alle risico's van dien.
3:
Doordat deze gewassen onder het octrooi recht vallen krijgen bedrijven als monsanto, bayer, en du pont macht over de globale voedselvoorziening, iets wat nu al tot grote problemen in met name de katoenteelt in India en de maïs, en soja teelt in Zuid Amerika lijdt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:05

Punt 1is niet erg sterk, de huidige productiemethoden zijn al gigantische monoculturen van genetisch identieke individuen. Je evolutie argumentatie vrij vaag, genen bewegen zich in de natuur ook tussen soorten, gaat wat ver om dieper op die mechanismen in te gaan. Ook is het bijzonder onwaarschijnlijk dat GM voedsel ongezonder zou zijn.

Maar ik ben het volkomen eens met punt 2 en 3.

Er is een rampzalige beslissing genomen in het Amerikaanse rechtssysteem octrooien toe te staan op genomen. De macht van grote bedrijven.

Imo heeft GM op zich grote potentiële voedselproductie beter en efficiënter te maken, en hoe je het ook eens of keert dat is nodig. (Samen met een rem op de maniacale groei van de wereldbevolking, andere discussie....).

Een kwestie van het kind niet met het badwater weggooien denk ik.

Dat tarwebolletje wat je eet heeft komt van graan dat decennia geleden via kunstmatige weg een grondige genetische modificatie is ondergaan, is hexploid ipv diploid. Moet daar een stickertje op?
Insuline voor diabetici is revolutionair veel beter geworden sinds het dor bacteriën wordt geproduceerd waarin menselijke genen zijn gestopt ( of gelden je bezwaren alleen voor voedselproductie?).

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 18:21

papagroom schreef:
1:
Gem zaad zal in die vorm in de regel nooit op natuurlijke wijze kunnen evolueren.
Wat daar van het effect is op je lichaam is maar de vraag, en bij grootschalige toepassing betekend dat ook dat alle kleine genetische verschillen weg vallen, wat de kans op ziektes op den duur vergroot.

Roerend mee eens - op monocultuur en genetisch "smalle" planten zitten we niet te wachten.
(Men denke aan de banaan - daar komt niet eens meer zaad aan te pas, de monocultuur is steriel en wordt gestekt.)

Direct gezondheidseffect zie ik niet zo, ;) "maar het is niet verboden om verder te kijken dan de neus lang is".
Citaat:
2:
Gem zaad wordt vaak zo gemaakt dat het resistent is voor een herbicide...dat dan dus overvloedig kan worden gebruikt.
Met alle risico's van dien.

Ik zou denken dat er minder herbiciden nodig zijn, omdat er in de plant al van alles "gemendeld" en wat al niet is.
Dat dit op langere termijn en tav het totale ecosysteem niet zo geweldig slim is "als het lijkt", moge duidelijk zijn.
Citaat:
3:
Doordat deze gewassen onder het octrooi recht vallen krijgen bedrijven als monsanto, bayer, en du pont macht over de globale voedselvoorziening, iets wat nu al tot grote problemen in met name de katoenteelt in India en de maïs, en soja teelt in Zuid Amerika lijdt.

Ja, brrr!
Ik hoop dat TTIP niet doorgaat en dat dit soort 'belachelijke' wetgeving gewoon van tafel gaat.
Ik ben ook fan van het verschijnsel van zadenopslag, met het doel dat het blijvend mogelijk blijft om de genenpoel aan te vullen en plantenrassen te kweken die bijvoorbeeld beter bestand zijn tegen het nieuwe klimaat met hetere, vochtiger zomers.

Duhelo

Berichten: 28559
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:45

MWS => VT

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 14:20

Duhelo schreef:
MWS => VT

Huh...maakt niet uit hoor,maar wat heeft een zwaar maatschappelijk,en wetenschappelijk probleem, als genetische manipulatie en de rol van de industrie daar in op vt te zoeken...beetje vreemd.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: wat voor zaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:57

Wat PG zegt
Vreemde verplaatsing

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: wat voor zaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:11

Ik weet niet hoor maar volgens mij is kunstmatig genetrisch aangepast zaad helemaal nog niet verkrijgbaar in de EU

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: wat voor zaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:21

Omdat dit geen onderwerp voor VT verplaatsen we het topic naam NM, daar kunnen jullie verder discussiëren.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: wat voor zaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:29

Gm mag tegenwoordig toch wel in Nederland? Volgens mij mag Monsanto hier bijvoorbeeld gm broccoli zaad verkopen.

Ik zou ook graag willen weten wat ik koop. Nu koop ik zoveel mogelijk bio om gm te omzeilen maar dat is niet grappig voor de portemonnee.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 15:42

Punt 3 is het meest erge, zeker nu Bayer Monsanto wil inlijven.
Het meest afschrikwekkende vind ik dat ik dadelijk niet meer mijn eigen gewonnen zaden kan en mag gebruiken omdat het ten eerste niet meer mag van Monsanto en verder ook niet meer kan door de modificatie, waardoor ik gedwongen word iedere keer nieuwe zaden te kopen.

Verder het feit dat de huidige banaanstammen niet bestand zijn tegen schimmel en veel landen zonder bomen zitten of komen te zitten. En ik erg bang bent dat meneer Monsanto daar allang een "oplossing" voor heeft.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: wat voor zaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-16 18:39

Je kunt op veel producten overigens wel de teelt methode zien..
Op veel producten zit een plakkertje...staat hier een code met vier cijfers op dan is het traditioneel gekweekt.
Vijf cijfers beginnend met een acht is een hem product.
Vijf cijfers beginnend met een negen is biologisch.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 11:27

Er is inmiddels door artsen en wetenschappers al aangetoond dat gmo producten schadelijk zijn. Het menselijk lichaam is daar niet op ingesteld, dit is een proces van jaren/decennia waarin mens en gewas samen opgroeien/veranderen.

Ik heb lang geleden op de landbouwschool geleerd dat met de komst van gmo gewassen minder tot geen bestrijdingsmiddelen gebruikt hoeven te worden, helaas is het tegendeel waar. Er word volop gespoten. Daarbij worden gewassen die niet gmo zijn door kruisingen met gmo zaden toch "vervuild" Hierdoor komen biologische verbouwers in de problemen. Hun product is dan niet biologisch meer en de gene die octrooi heeft op die gmo zaden kan de bioboer nog voor de rechter slepen omdat hun producten eigenlijk zijn producten zijn.

Het is een enge gedachte dat een of een paar grote bedrijven gaan bepalen wat voor een voedsel er op tafel komt.

Ik heb al op verschillende verpakkingen gezien of het gmo gekweekt is. Van mij mag het bij alle bestanddelen vermeld worden. Dan kan ieder voor zich bepalen of ze het willen nemen of niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 14:19

aikon schreef:
Er is inmiddels door artsen en wetenschappers al aangetoond dat gmo producten schadelijk zijn. Het menselijk lichaam is daar niet op ingesteld, dit is een proces van jaren/decennia waarin mens en gewas samen opgroeien/veranderen.

.

Interessante uitspraak. Heb je daar bronnen/referenties van?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 07:23

Kuggur schreef:
aikon schreef:
Er is inmiddels door artsen en wetenschappers al aangetoond dat gmo producten schadelijk zijn. Het menselijk lichaam is daar niet op ingesteld, dit is een proces van jaren/decennia waarin mens en gewas samen opgroeien/veranderen.

.

Interessante uitspraak. Heb je daar bronnen/referenties van?

Die bronnen zijn er genoeg.
Talloze obscure sites die ook beweren dat 'de wetenschap' dat allang aangetoond heeft. ;)

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Re: wat voor zaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 10:46

De effecten op lange termijn zijn simpelweg niet bekend, maar dat neemt niet weg dat... Wat mij betreft. .. voorzichtigheid geboden is...wat wel bekend is, is dat gmo producten gemiddeld genomen meer bestrijdingsmiddelen, en resten daarvan bevatten als traditionele gewassen...en dat is wel degelijk een gevaar voor de gezondheid.
Wat mij betreft zou de consument duidelijk de keus moeten hebben, en het onderscheid duidelijk moeten kunnen zien.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: wat voor zaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:11

Ik koop ook sinds een paar jaar alleen nog biologisch zaad.
Een tijd geleden heb ik de docu GMO, OMG gezien, en dat was echt een eye-opener. Het is toch van de zotte dat zo'n bedrijf zomaar wegkomt met het veranderen van een simpele maïsplant in een giftige, insectendodende plant en die maïs ook nog wordt verwerkt in menseneten en diervoer :=
Ook die octrooien inderdaad, dat snap je toch niet? Dat kwam laatst bij Zembla voorbij.. Een Nederlandse kweker van biologische groentezaden had zijn broccoli zo ver veredelt dat deze een mooie, grote kop had die hoog op de steel stond. En een tijd later komt Monsanto met een zelfde soort broccoli, en vragen ze octrooi erop aan, op die hoge steel, waardoor niemand nog broccolizaad voor broccoli met hoge steel mag verkopen 8)7 Dat kán toch niet!? Zij hebben die broccoli niet gemaakt, maar die is zo gevormd door moeder natuur.. daar kun je geen patent op aanvragen 8)7 Stel nu dat ik een patent ga aanvragen op paarden met rechte benen.. Zodat niemand daar nog mee mag fokken, alleen met kromme benen.. En als uit twee kromme benen toch weer eentje met rechte benen komt dan moeten ze een boete betalen aan mij 8)7 Het slaat toch echt nergens op :')

In ieder geval vind ik dat je zeker gelijk hebt, het moet gewoon duidelijk om de pakjes zaad komen te staan. Maar belangrijker vind ik nog dat TTIP en CETA gewoon niet door gaat, en die overname hopelijk mislukt. Sinds ik dat hoorde ben ik Bayer ook aan t boycotten.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:00

oomens schreef:
Kuggur schreef:
Interessante uitspraak. Heb je daar bronnen/referenties van?

Die bronnen zijn er genoeg.
Talloze obscure sites die ook beweren dat 'de wetenschap' dat allang aangetoond heeft. ;)


Spaar ons dit sarcasme.

Bedenk, just for fun , met hoeveel onderzoek een nieuw medicijn de markt op mag (en dan zijn er toch nog missers zoals vioxx).
...en vergelijk dit dan met de hoeveelheid dierproeven en klinisch onderzoek die gedaan wordt voordat GMO de markt op mag.

Accoord, ik weet enige verschillen op te noemen tussen medicijnen en voedsel - maar we praten hier over spul dat volgens monsanto elke dag door ieder mens gegeten "moet" (...moet kunnen...) worden.

Not te mention dat allerlei bijverschijnselen erg ongewenst zijn.
Van leugens (...het bespaart totaal geen insecticide...)
tot het verworden van de agrarische sector (...wereldwijd stoppen er boeren met hun bedrijven, deze epidemie dreigt van de sector 1 grote monocultuur te maken...)
tot een consument die opgescheept zit met insecticide in voedsel
tot bijensterfte die luid en duidelijk te merken is maar waar geen bronnen over gepubliceerd mogen worden (...na complete rechtszaken is er 1 onderzoek gepubliceerd: bijen waren zegge en schrijve drie dagen (!) geobserveerd - en uit het feit dat de dieren niet binnen 3 dagen dood waren moesten we maar niet te zwaar tillen aan het langzaam werkende gif...)
tot een drastische afname van biodiversiteit
en de lijst is helaas langer.

Boycott ceta en ttip heeft beslist zin!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: wat voor zaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:50

Ik zie dat er aan mijn verzoek tot onderbouwing van je bewering (om misverstanden te voorkomen, deze "Er is inmiddels door artsen en wetenschappers al aangetoond dat gmo producten schadelijk zijn") geen gehoor wordt gegeven.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:00

juliomariner schreef:
Ik weet niet hoor maar volgens mij is kunstmatig genetrisch aangepast zaad helemaal nog niet verkrijgbaar in de EU


Zeer zeker wel. Ik bestel al jaren zaden bij (natuurlijk mag ik geen namen noemen) en daar staan de laatste jaren gemanipuleerde spullen tussen. Mijn ervaring is toch dat die zaden/planten lastiger op te kweken zijn. Omdat ze perfecte omstandigheden vragen. En tja de natuur is nu eenmaal niet perfect, dat maakt hem juist perfect om dingen op te kweken :wow:

En ik vind het erg vervelend. Vroeger hield mam altijd wat bonen/pompoenzaden enz. achter zodat ze dat kon drogen en het jaar daarop weer kon gebruiken. Nu kan je dat vergeten want dat werkt niet meer, de planten zijn zo aangepast dat je de zaden die uit de planten komt niet meer opnieuw kan gebruiken.

Ik vind dit erg zorgelijk want juist van de zaden van de overlevers kweekte je het jaar daarop nieuwe planten voor je maaltijd. Wat als deze selectie wegvalt? Doordat je elke keer hetzelfde zaad gebruikt, het uitgevonden/aangepaste zaad. Ik weet het niet.....

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:52

Kuggur schreef:
Ik zie dat er aan mijn verzoek tot onderbouwing van je bewering (om misverstanden te voorkomen, deze "Er is inmiddels door artsen en wetenschappers al aangetoond dat gmo producten schadelijk zijn") geen gehoor wordt gegeven.


Kugger heel jammer dat je zo reageert! Niet iedereen zit elk moment van de dag te internetten. Ik heb meer dingen te doen dan jou persoonlijke verzoeken te onderbouwen met artikelen.
Bij deze heb ik ook geen zin meer om het op te zoeken. Er is de afgelopen decennia meer dan genoeg gepubliceerd over dit onderwerp. Als jij al die publicatie niet toereikend vind, het zij zo.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:20

Haha, zoals ik al dacht, geen onderbouwing.
En dat is niet verbazingwekkend gezien er geen enkel betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek bestaat dat aantoont dat GMO voedsel schadelijk zou zijn voor de gezondheid.
Je (totaal onnodig) felle reactie spreekt boekdelen.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:25

Misschien vind je het leuk om eens contact op te nemen met Rijkzwaan, dat is een bedrijf in de productie van zaden die ook gebruik maken van bepaalde markers om op deze manier de allerbeste zaden te selecteren. Zij kunnen dus aan de hand van DNA zien uit welke tomatenzaadjes de aller best groeiende plantjes zullen groeien. Heel erg interessant, en naar mijn idee helemaal zo slecht niet. Op deze manier ben je verzekerd van een betere oogst.
Verder vind je root border cells misschien interessant? Google daar eens op, dat is een soort antibiotische werking van de plant zelf. Toevoeging van bepaalde stoffen en mineralen aan de grond kan zorgen voor meer root border cells, waardoor de plant beter bescherm is tegen micro-organismen. :j

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 19:21

Kuggur schreef:
Haha, zoals ik al dacht, geen onderbouwing.

Nee.

So what...?
Ik kan een en ander wel onderbouwen, maar een debat op deze manier trekt mij niet.

Enne: hoezo 'onnodig fel' - ?
Wie bepaalt dat...?
Welke boekdelen lees jij er in...?