Halal eten, waarom wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:37

Tinka schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar ben ook tegen halal geslacht vlees vanwege het dierenleed. Het dier stikt in zijn eigen bloed en kan het niet weghoesten omdat zijn strot is doorgesneden, ook heeft het nog veel pijn en angst voordat ie dood is.
Er staat mij zoiets bij dat in Scandinavische landen de dieren wel verdoofd worden bij halal slachten, omdat onverdoofd slachten daar echt verboden is. En in die landen gaan de moslims daar dus wel mee akkoord, maar in Nederland moeten we vast houden aan de tradities, beetje vreemd. Hoe het precies zit weet ik niet, maar stond een keer zoiets in het tijdschrift voor diergeneeskunde geloof ik.



Bij ons heeft het voorstel om het te verbieden (ingediend door de partij voor de dieren) het niet gehaald in de Eerste Kamer vanwege de vrijheid van godsdienst.

Maar in ons land zijn ook regels omtrent het welzijn van dieren, en onverdoofd slachten is zó gruwelijk dat dat toch verboden zal moeten worden.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:23

sterregoud schreef:
Ik ben tegen halal slachten, omdat de dieren onnodig veel en extra lijden bij het sterven.


https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... l-slachten

Waar ik ook bezwaar tegen maak is dat er bij veel bedrijven alleen maar halal vlees in de kantine ligt, om de enkele moslim niet tegen zijn hoofd te stoten. Dat hierdoor ook mensen halal moeten eten die dat geeneens willen, gaat volgens mij veel te ver.

Heb je dat alleen bij halal of ook bij kosjer?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:52

sterregoud schreef:
Bij ons heeft het voorstel om het te verbieden (ingediend door de partij voor de dieren) het niet gehaald in de Eerste Kamer vanwege de vrijheid van godsdienst.

Maar in ons land zijn ook regels omtrent het welzijn van dieren, en onverdoofd slachten is zó gruwelijk dat dat toch verboden zal moeten worden.


heb je het andere artikel ook gelezen over de nadelen aan sommige bedwelmingsmethoden uit de reguliere slacht? vraag is of die wel diervriendelijker zijn dan hallal slachten.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:40

Bedwelmen door middel van gas is ook een misselijke methode als je het mij vraagt, zo'n dier doet er minstens zo lang over om onderuit te gaan als wanneer je hem gewoon de keel doorsnijd. En die tijd is gewoon net zo goed doodsangst als wanneer ze aan het doodbloeden zijn.

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 09:48

Tijdens mijn stage ben ik bij 2 bedrijven geweest waar halal geslacht werd tijdens het offerfeest. 1 bedrijf deed aan nabedwelming, hierbij werd het rund eerst gesneden maar kreeg het direct daarna alsnog een pin door de kop. Zag er heel netjes uit, op deze manier heb ik geen moeite met halal slachten.
Een ander bedrijf, waar ze schapen deden, was geen bedwelming. Deze dieren bloeden dood. En hetgeen wat ik hier las dat ze binnen 10 seconden weg zijn.. das niet waar. Dat duurt zeker 1 à 2 minuten ;)

Bij koeien is overigens nu wel ingesteld dat als het langer dan 2 minuten duurt voordat ze hersendood zijn (dus niet écht dood) dat ze dan nabedwelmd moeten worden, waarop er dus een aantal bedrijven zijn die hebben gekozen voor directe nabedwelming. Hulde aan die bedrijven :)
[edit] Deze vorm van nabedwelming word nog steeds gezien als onverdoofd slachten trouwens.

Overigens, moeten jullie de Joden niet vergeten in dit verhaal. Ik lees veel verwijten naar de moslims, maar het zijn juist de Joden die dit in stand houden. Voor moslims is er tijdens het offerfeest namelijk al andere mogelijkheden om het te vieren, zoals geld doneren aan armen enzo.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:19

Marjoow schreef:
Tijdens mijn stage ben ik bij 2 bedrijven geweest waar halal geslacht werd tijdens het offerfeest. 1 bedrijf deed aan nabedwelming, hierbij werd het rund eerst gesneden maar kreeg het direct daarna alsnog een pin door de kop. Zag er heel netjes uit, op deze manier heb ik geen moeite met halal slachten.

Op welke manier doen ze dit dan? Hoeveel tijd zit er tussen? Werken ze dan met twee? De een het mes en de andere de pin? Het lijkt mij een goed alternatief en een soort van compromi oplossing in deze hele discussie.

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:24

Riel schreef:
Marjoow schreef:
Tijdens mijn stage ben ik bij 2 bedrijven geweest waar halal geslacht werd tijdens het offerfeest. 1 bedrijf deed aan nabedwelming, hierbij werd het rund eerst gesneden maar kreeg het direct daarna alsnog een pin door de kop. Zag er heel netjes uit, op deze manier heb ik geen moeite met halal slachten.

Op welke manier doen ze dit dan? Hoeveel tijd zit er tussen? Werken ze dan met twee? De een het mes en de andere de pin? Het lijkt mij een goed alternatief en een soort van compromi oplossing in deze hele discussie.

Haha wat een vragen :D

Ja ze werken met z'n tweeën. De een staat aan de zijkant om de snede te maken, en gelijk als die klaar is staat de ander klaar om de pin door het hoofd te schieten. Als dit mis gaat, ligt er overigens een 2e schietpistool (weet niet of dat het juiste woord is) klaar :) Gaat heel snel, seconden werk.

Het is zeker een mooi compromis. En aangezien die regel is aangenomen dat de koe na 2 minuten alsnog geschoten moet worden, hebben veel bedrijven al gezegd die 2 minuten niet af te wachten.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:54

Riel schreef:
Marjoow schreef:
Tijdens mijn stage ben ik bij 2 bedrijven geweest waar halal geslacht werd tijdens het offerfeest. 1 bedrijf deed aan nabedwelming, hierbij werd het rund eerst gesneden maar kreeg het direct daarna alsnog een pin door de kop. Zag er heel netjes uit, op deze manier heb ik geen moeite met halal slachten.

Op welke manier doen ze dit dan? Hoeveel tijd zit er tussen? Werken ze dan met twee? De een het mes en de andere de pin? Het lijkt mij een goed alternatief en een soort van compromi oplossing in deze hele discussie.



ik vind het juist een aparte manier om 'na te bedwelmen'.

het gaat er namelijk niet om dat het schaap moet voelen dat de keel wordt doorgenomen.. Het dier mag niet sterven aan bedwelming. met de pin is er een groot risico dat het dier onmiddellijk sterft, dan is het niet meer hallal. dat is de hele reden dat ze niet zondermeer aan bedwelmen doen..
als een hallal slager de pin een goede bedwelming vind, kan hij net zo goed de pin eerst geven en dan snijden. schaap zal dan echter hoogstwaarschijnlijk niet aan de snede overlijden, maar dat doet het ook nu niet als het als nabedwelming gebruikt wordt.

En een schaap dat er twee minuten over doet om te sterven nadat de keel wordt doorgesneden, hoe snijden ze dan? want bij het doornemen van beide slagaders, houdt een schaap dat echt niet zolang vol.

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:56

elenaMM77 schreef:
Riel schreef:
Op welke manier doen ze dit dan? Hoeveel tijd zit er tussen? Werken ze dan met twee? De een het mes en de andere de pin? Het lijkt mij een goed alternatief en een soort van compromi oplossing in deze hele discussie.



ik vind het juist een aparte manier om 'na te bedwelmen'.

het gaat er namelijk niet om dat het schaap moet voelen dat de keel wordt doorgenomen.. Het dier mag niet sterven aan bedwelming. met de pin is er een groot risico dat het dier onmiddellijk sterft, dan is het niet meer hallal. dat is de hele reden dat ze niet zondermeer aan bedwelmen doen..
als een hallal slager de pin een goede bedwelming vind, kan hij net zo goed de pin eerst geven en dan snijden. schaap zal dan echter hoogstwaarschijnlijk niet aan de snede overlijden, maar dat doet het ook nu niet als het als nabedwelming gebruikt wordt.

En een schaap dat er twee minuten over doet om te sterven nadat de keel wordt doorgesneden, hoe snijden ze dan? want bij het doornemen van beide slagaders, houdt een schaap dat echt niet zolang vol.


Nee. Het dier gaat niet dood door de pin, het dier is hersendood door de pin en bloed leeg. Pas als het hart stopt, is het dier dood :)

Leuk dat jij denkt dat een schaap dat niet zo lang vol houd, ik heb het gezien. Je ziet ze vechten voor hun leven en dat is niet met een paar seconden klaar.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:02

als de pin verkeerd raakt en een bloeding drukt op een verkeerd gebied, of de shock, dan sterft het dier aan de gevolgen van de pin Marjoow? Of blijft een dier leven als je de pin gebruikt maar daarna niets doet (al heeft het geen bewustzijn meer, dus opstaan zal het niet meer doen). Het lijkt mij niet dat een dier 2 minuten na een pin nog een kloppend hart zal hebben als je niets doet?

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:03

elenaMM77 schreef:
als de pin verkeerd raakt en een bloeding drukt op een verkeerd gebied, of de shock, dan sterft het dier aan de gevolgen van de pin Marjoow? Of blijft een dier leven als je de pin gebruikt maar daarna niets doet (al heeft het geen bewustzijn meer, dus opstaan zal het niet meer doen). Het lijkt mij niet dat een dier 2 minuten na een pin nog een kloppend hart zal hebben als je niets doet?

Dat weet ik niet precies, maar mij werd wel verteld dat er een wezenlijk verschil zit tussen hersendood en echt dood.
Het dier leeft dus gewoon tijdens het leegbloeden maar is hier niet bij bewustzijn omdat het hersendood is door de pin.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:14

stuur je even een pb'tje vanwege een filmpje dat mensen niet perse zullen willen zien.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:31

ik heb het toch eens gekocht berijd en gegeten of het nu zoveel anders was, het proefde anders maar het was niets schokkends het is gewoon vlees.
Gezien het in mijn ogen niet zo ideaal levens einde van het dier dan verkies ik gewoon vlees hier van de boer en de lokale slager waar de dieren geschoten worden!(Eigenlijk omdat ik daar het vlees van geboorte tot einde kan volgen en ik weet dat er niets geks gebeurt)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:43

lokale slager + liefst vlees van vrijgrazende dieren heeft ook mijn voorkeur kwita.
en als ik gehakt haal ergens, dan maakt het mij weer niet uit dat er hallal in zit of zo..
als een dier gestorven is om de mens te voeden, dan moet het dier ook echt gewoon helemaal opgemaakt worden, anders vind ik het een vrij nutteloze actie om een dier het leven te ontnemen voor alleen een lapje biefstuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:54

Een dier slachten gaat altijd gepaard met leed. Daar ben ik dus eigenlijk al tegen, maar dat er mensen zijn die hun eigen "sprookjes" (want dat zijn het in mijn ogen) gebruiken om voor zichzelf te verantwoorden waarom ze een dier zulk bizar leed aan doen als bij de halal slacht.... dat vind ik werkelijk waar onbegrijpelijk. Mensen die moslim zijn en vlees eten vind ik allemaal stuk voor stuk dierenmishandelaars. :brr:

Alleen al het ondersteboven gooien/draaien en fixeren van het dier. Jak, wie dat ooit bedacht heeft. En je dan vaak niet eens aan je eigen regels houden wat bedrijft dieren uit elkaars zicht houden enz. Belachelijk gewoon.

Er zijn zat zieke filmpjes van gewone slachthuizen te vinden, maar die van halal slacht zijn nog 100x erger.

Overigens vind ik het langzaam stikken van dieren met gas e.d.bijna even erg.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 12:32

fellor, er zijn bedrijven die fixeren, er zijn ook slagerijen die de tijd nemen..
net als dat de masale reguliere slagerijen met veel meer vaart en 'geweld' de dieren naar binnen pushen en slachten. terwijl de plaatselijke slager misschien maar 3 dieren per dag slacht en de dieren 45 minuten daarvoor nog rustig stonden te grazen in relatieve vrijheid en waarbij ze in rust binnen 45 minuten geladen, vervoerd en gelost zijn.

heb zelf net een filmpje zitten kijken, waarbij het dier dus op de zij gelegd wordt, waarbij je ze los kunt laten en ze blijven liggen met gestrekte hals. mes wordt niet eerder gepakt dan dat het dier zo rustig mogelijk ligt en zonder verzet blijft liggen. zonder fixatie.

vind je stelling dat moslims die vlees eten allemaal dierenmishandelaars zijn nogal vreemd..
het ene leed maakt je dus geen dierenmishandelaar en het andere wel?

niemand geloofd hier in sprookjes, ik weet niet waar je dat vandaan haalt?
en iedereen bepaalt voor zichzelf hoeveel en welk leed hij/zij nog te verantwoorden vind.

wat denk je dat er aan dierenleed plaatsvind om gewassen te verbouwen?
daar sterven direct of indirect ook dieren voor.. maakt het je dan geen dierenmishandelaar als je jezelf voed met iets waarvoor dieren sterven.. als er geen tuin en akkerbouw zou zijn, maar we zelf onze nootjes en zaden zouden verzamelen en vruchten van wilde bomen zouden plukken, zouden er echt veel minder dieren sterven..

ja dat is vergezocht.. maar wellicht niet iets waar je bij stilstaat omdat er voor jou geen 'dier' geslacht hoeft te worden, voel je jezelf beter. maar dat wil niet zeggen dat er uit jouw naam geen dieren op andere wijzen een dood, en misschien wel gruweldood sterven. dat wil toch niet gelijk zeggen dat je dan ook maar een dierenmishandelaar bent?

en dat er sprake is van een andere vorm van leed, maakt van de ander geen 'ergere' dierenbeul toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 14:37

elenaMM77 schreef:
fellor, er zijn bedrijven die fixeren, er zijn ook slagerijen die de tijd nemen..
net als dat de masale reguliere slagerijen met veel meer vaart en 'geweld' de dieren naar binnen pushen en slachten. terwijl de plaatselijke slager misschien maar 3 dieren per dag slacht en de dieren 45 minuten daarvoor nog rustig stonden te grazen in relatieve vrijheid en waarbij ze in rust binnen 45 minuten geladen, vervoerd en gelost zijn.

heb zelf net een filmpje zitten kijken, waarbij het dier dus op de zij gelegd wordt, waarbij je ze los kunt laten en ze blijven liggen met gestrekte hals. mes wordt niet eerder gepakt dan dat het dier zo rustig mogelijk ligt en zonder verzet blijft liggen. zonder fixatie.



En ook die dieren hebben liever directe hersendood als ze dan toch doodgemaakt worden. Toch beter dan als vluchtdier neergelegd of gekanteld worden en daarna een vreselijke dood ondergaan. Laten we kiezen voor én én (goed leven en fatsoenlijke dood).

Citaat:
vind je stelling dat moslims die vlees eten allemaal dierenmishandelaars zijn nogal vreemd..
het ene leed maakt je dus geen dierenmishandelaar en het andere wel?


Waar zeg ik dit? Daarbij kies je er als moslim die vlees eet bewust voor extra gemartelde dieren te eten omdat "iets in de lucht" jou dat opdraagt. Jij beweert hier dat als je toch al ooit ergens een dier voor laat lijden je dat net zo goed bewust even extra en meer kan doen.

Citaat:
niemand geloofd hier in sprookjes, ik weet niet waar je dat vandaan haalt?
en iedereen bepaalt voor zichzelf hoeveel en welk leed hij/zij nog te verantwoorden vind.


En dat ieder voor zich bepaald klopt helaas, maar dat betekend nog niet dat ik daardoor een andere mening heb.kijk op die mensen. Helaas wordt er bij het vormen van die mening geen rekening gehouden met het leven dat ervoor gegeven wordt en de voorkeur van het dier.

Citaat:
wat denk je dat er aan dierenleed plaatsvind om gewassen te verbouwen?
daar sterven direct of indirect ook dieren voor.. maakt het je dan geen dierenmishandelaar als je jezelf voed met iets waarvoor dieren sterven.. als er geen tuin en akkerbouw zou zijn, maar we zelf onze nootjes en zaden zouden verzamelen en vruchten van wilde bomen zouden plukken, zouden er echt veel minder dieren sterven..


Dan ga ik vandaag maar even een rondje rijden en dieren schoppen/slaan en overrijden, want wat ik verder doe maakt niet meer uit omdat er ook dieren doodgaan voor het verbouwen van gewassen.(Waarbinnen je ook weer keuzes kan maken die zo min mogelijk impact hebben of zoveel mogelijk).

Citaat:
ja dat is vergezocht.. maar wellicht niet iets waar je bij stilstaat omdat er voor jou geen 'dier' geslacht hoeft te worden, voel je jezelf beter. maar dat wil niet zeggen dat er uit jouw naam geen dieren op andere wijzen een dood, en misschien wel gruweldood sterven. dat wil toch niet gelijk zeggen dat je dan ook maar een dierenmishandelaar bent?
Wel op het moment dat ik dit leed bewust groter maak dan nodig, bewust meer dieren dood dan nodig en kies voor zaken die dieren laten lijden terwijl er fatsoenlijke alternatieven zijn.

Citaat:
en dat er sprake is van een andere vorm van leed, maakt van de ander geen 'ergere' dierenbeul toch?


Ik vind iemand die een hond met een ijzeren paal op zijn hoofd slaat omdat iemand dat zegt wel degelijk een grotere dierenbeul dan iemand die zijn hond een ti op zijn kont geeft uit frustratie. In mijn ogen vergelijkbaar. Is ook allebei een hond slaan -->Allebei een dier slachten, maar de ene versie is toch een stuk l*lliger en pijnlijker dan de ander.