Halal eten, waarom wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:27

Mixje90 schreef:
SaraViavia schreef:
Ben er ook tegen, verder geen vegetariër o.i.d., maar halal vind ik echt een brug te ver.
Waar ik me dan ook enorm aan irriteer is dat er bij ons in de schoolkantine alleen halal vlees verkrijgbaar is. Heel fijn dat ze daar aan de moslims denken, maar ze zouden best ook aan Nederlanders mogen denken die tégen halal en dierenmishandeling zijn. Daar kan ik me best boos over maken.


Want plofkippen en t grootste gedeelte van het vlees komt van dieren die niet mishandeld zijn?

Daarnaast zijn moslims geen Nederlanders? Wat maakt jou meer een Nederlander dan een Nederlandse moslim?


Pfoe je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen hoor. Ik zeg niet dat moslims geen Nederlanders zijn, maar ik vind het inderdaad wel raar dat er alleen halal vlees aangeboden wordt. Fijn dat ze rekening houden met mensen die alleen halal eten, maar beetje jammer dat ze dan geen rekening houden met degenen die GEEN halal eten. EN wie zegt dat ik plofkippen eet? Ik zeg alleen dat ik geen vegetariër ben

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:40

Als je in de kantine haram vlees eet en er staat niet expliciet bij dat het 1-2 of zelfs 3 dierbeschermingssterren heeft (of EKO is) dan eet je daar gewoon plofkip (of hokvarken, alleen rund gaat wel). Gangbare kip wordt namelijk plofkip genoemd. Aangezien halal kippenvlees bewezen niet dieronvriendelijker is dan haram kippenvlees qua slachten, kan je dus met hetzelfde geweten beide eten, behalve als je er puur tegen bent omdat het halal is en niet vanwege het eventuele dierenleed. Rund zou ik inderdaad laten staan, daar is de lijdensweg wel groter. Geit en schaap is het lijden tijdens het slachten wat groter (enkele seconden t.o.v. 45 seconden bij een rund) maar hebben de dieren het vooraf beter gehad dan het gemiddelde vleesdier, kip of varken, in Nederland. Wat voor mij dan weer (ruimschoots) compenseerd.

Er had hier geen Nederlanders hoeven staan maar gewoon "mensen", dan had de toon anders geweest.

Als je de zin zo had neergezet:
"maar ze zouden best ook mogen denken aan Nederlanders die tégen halal en dierenmishandeling zijn."
was de toon al anders geweest. Hoewel ik voor deze zin zou zijn gegaan.
"maar ze zouden best ook mogen denken aan mensen die tégen halal en dierenmishandeling zijn."

Nu lijkt het namelijk net of er dit staat:
"maar ze zouden best ook aan Nederlanders mogen denken, die tégen halal en dierenmishandeling zijn."

Het is de toon die de muziek maakt en juist in deze behoorlijk emotioneel geladen discussies als deze is het extra belangrijk om daarop te letten.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:03

SaraViavia schreef:
Ben er ook tegen, verder geen vegetariër o.i.d., maar halal vind ik echt een brug te ver.
Waar ik me dan ook enorm aan irriteer is dat er bij ons in de schoolkantine alleen halal vlees verkrijgbaar is. Heel fijn dat ze daar aan de moslims denken, maar ze zouden best ook aan Nederlanders mogen denken die tégen halal en dierenmishandeling zijn. Daar kan ik me best boos over maken.

Vlees eten en tegelijk zeggen dat je tegen dierenmishandeling bent. :') :') JE ziet de ironie hopelijk zelf ook.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57965
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:04

die moslims zijn normaal gelegaliseerd/hier geboren en dus Nederlanders (of in ons geval belgen). Dus ik zie niet wat er mis is met die zin. Daarbij zijn er ook moslims die niet afstammen van immigranten.
Dus "nederlanders" is gewoon politiek correct.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:20

269, wij zitten het vega topic op voedertijd ook niet te stalken met berichten over dat je wel vlees moet eten, dus zou het gewaardeerd worden dat je hier ook ophoudt.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:32

Even een oprechte vraag:

Gaat het bij moslims alleen om dat ze halal-geslacht vlees eten of moeten hun lederen schoenen en andere lederen materialen ook van halal-geslacht vlees zijn?

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:35

269_life schreef:
SaraViavia schreef:
Ben er ook tegen, verder geen vegetariër o.i.d., maar halal vind ik echt een brug te ver.
Waar ik me dan ook enorm aan irriteer is dat er bij ons in de schoolkantine alleen halal vlees verkrijgbaar is. Heel fijn dat ze daar aan de moslims denken, maar ze zouden best ook aan Nederlanders mogen denken die tégen halal en dierenmishandeling zijn. Daar kan ik me best boos over maken.

Vlees eten en tegelijk zeggen dat je tegen dierenmishandeling bent. :') :') JE ziet de ironie hopelijk zelf ook.


Dus jij vind vlees eten gelijk aan dierenmishandeling? Nou dan zal ik het nog even "ironischer" maken: ik ben tegen dierenmishandeling én ik heb een bijbaan in het veetransport. Zit wel op kantoor, maar help bij het klaarmaken van papieren voordat dieren naar het slachthuis gaan.
Ik denk (en hoop) dat 100% van de bokkers tegen dierenmishandeling is. Zouden we dan met z'n alle vegetarisch moeten zijn om te mogen zeggen dat we daar tegen zijn?

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:40


Ayasha
Blogger

Berichten: 57965
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:42

Tja, niet enkel in God en Allah hun fanclub zitten extremisten. Denk dat je er best niet te veel op in gaat.

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:01

Mizora schreef:
269_life is een opdringerige veganist/activist. Haar naam leidt direct naar dit: http://www.269life.com/


Ah die groep (her)ken ik wel ja, nu je het zegt. Oh dan kan ik nu maar beter wegwezen hier. Weet niet of deze bokker er ook zo in doorgeslagen is, maar wij krijgen op het werk regelmatig bedreigingen binnen van dierenactivisten. En vind 269 persoonlijk ook een groep die aardig ver gaat :Y)

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:11

Ayasha schreef:
die moslims zijn normaal gelegaliseerd/hier geboren en dus Nederlanders (of in ons geval belgen). Dus ik zie niet wat er mis is met die zin. Daarbij zijn er ook moslims die niet afstammen van immigranten.
Dus "nederlanders" is gewoon politiek correct.


Sara schreef:
Citaat:
Waar ik me dan ook enorm aan irriteer is dat er bij ons in de schoolkantine alleen halal vlees verkrijgbaar is. Heel fijn dat ze daar aan de moslims denken, maar ze zouden best ook aan Nederlanders mogen denken die tégen halal en dierenmishandeling zijn.


Ayasha, zie je nog steeds niet wat er mis is met die zin?
Als jij zegt moslims=nederlanders, dan zegt Sara:
"Heel fijn dat ze daar aan de Nederlanders denken, maar ze zouden best ook aan Nederlanders mogen denken ."

Uhhh, whuut? Snap jij t dan nog?

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:41

Jongen serieus dit topic gaat niet over spelling o.i.d.
Sjezus waarom zo n hele ophef? Schijnbaar vatten sommige mensen het op alsof ik bedoel dat moslims geen Nederlands zijn. Ten eerste bedoel ik dat niet en ten tweede gaat het topic daar niet over. Moet daar dan echt de hele tijd op door worden gegaan? Dat is de vraag van TS niet he

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:22

SaraViavia schreef:
Dus jij vind vlees eten gelijk aan dierenmishandeling? Nou dan zal ik het nog even "ironischer" maken: ik ben tegen dierenmishandeling én ik heb een bijbaan in het veetransport. Zit wel op kantoor, maar help bij het klaarmaken van papieren voordat dieren naar het slachthuis gaan.
Ik denk (en hoop) dat 100% van de bokkers tegen dierenmishandeling is. Zouden we dan met z'n alle vegetarisch moeten zijn om te mogen zeggen dat we daar tegen zijn?


Ja. Een dier doden is nou niet echt een voorbeeld van diervriendelijkheid, vind je niet?

Maargoed, het is inderdaad wel een beetje offtopic dus ik zal mijn boze-activistengrot weer opzoeken. Ik zou toch niet willen dat jullie je ongemakkelijk gaan voelen over jullie eetgewoontes.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:38

Elk dier gaat ooit eens dood
Ik zie het probleem nie hor.

Beest krijgt bij reguliere slachterij de kogel of pin.
Vlees word dan gebruikt en klaar.
Niks mishandeling aan.
Wél als het dier er lijden aan heeft.

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:42

maralyn schreef:
Elk dier gaat ooit eens dood
Ik zie het probleem nie hor.

Beest krijgt bij reguliere slachterij de kogel of pin.
Vlees word dan gebruikt en klaar.
Niks mishandeling aan.
Wél als het dier er lijden aan heeft.

En niet alleen dieren gaan ooit dood. :)* Ook wij! :j
Maar dat neemt niet weg dat er niet kritisch gekeken hoeft te worden naar de wereldwijde (!) vleesindustrie en hoe dat eraan toe gaat. Laten we eerlijk zijn, het kan zo niet langer. Het wordt met de dag een walgelijker en respectlozere toestand.

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:01

Palmera schreef:
maralyn schreef:
Elk dier gaat ooit eens dood
Ik zie het probleem nie hor.

Beest krijgt bij reguliere slachterij de kogel of pin.
Vlees word dan gebruikt en klaar.
Niks mishandeling aan.
Wél als het dier er lijden aan heeft.

En niet alleen dieren gaan ooit dood. :)* Ook wij! :j
Maar dat neemt niet weg dat er niet kritisch gekeken hoeft te worden naar de wereldwijde (!) vleesindustrie en hoe dat eraan toe gaat. Laten we eerlijk zijn, het kan zo niet langer. Het wordt met de dag een walgelijker en respectlozere toestand.


Prachtig verwoord Palmera :)

Tinka

Berichten: 3771
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:06

Ik heb niet alles gelezen, maar ben ook tegen halal geslacht vlees vanwege het dierenleed. Het dier stikt in zijn eigen bloed en kan het niet weghoesten omdat zijn strot is doorgesneden, ook heeft het nog veel pijn en angst voordat ie dood is.
Er staat mij zoiets bij dat in Scandinavische landen de dieren wel verdoofd worden bij halal slachten, omdat onverdoofd slachten daar echt verboden is. En in die landen gaan de moslims daar dus wel mee akkoord, maar in Nederland moeten we vast houden aan de tradities, beetje vreemd. Hoe het precies zit weet ik niet, maar stond een keer zoiets in het tijdschrift voor diergeneeskunde geloof ik.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:39

Tinka schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar ben ook tegen halal geslacht vlees vanwege het dierenleed. Het dier stikt in zijn eigen bloed en kan het niet weghoesten omdat zijn strot is doorgesneden, ook heeft het nog veel pijn en angst voordat ie dood is.
Er staat mij zoiets bij dat in Scandinavische landen de dieren wel verdoofd worden bij halal slachten, omdat onverdoofd slachten daar echt verboden is. En in die landen gaan de moslims daar dus wel mee akkoord, maar in Nederland moeten we vast houden aan de tradities, beetje vreemd. Hoe het precies zit weet ik niet, maar stond een keer zoiets in het tijdschrift voor diergeneeskunde geloof ik.


Wie zegt dat moslims in Nederland daar niet mee akkoord willen gaan?
Volgens mij is het alleen met koosjer zo dat het echt niet mag, het verdoven.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:40


Ayasha
Blogger

Berichten: 57965
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:50

Mixje90 schreef:
Ayasha schreef:
die moslims zijn normaal gelegaliseerd/hier geboren en dus Nederlanders (of in ons geval belgen). Dus ik zie niet wat er mis is met die zin. Daarbij zijn er ook moslims die niet afstammen van immigranten.
Dus "nederlanders" is gewoon politiek correct.


Sara schreef:
Citaat:
Waar ik me dan ook enorm aan irriteer is dat er bij ons in de schoolkantine alleen halal vlees verkrijgbaar is. Heel fijn dat ze daar aan de moslims denken, maar ze zouden best ook aan Nederlanders mogen denken die tégen halal en dierenmishandeling zijn.


Ayasha, zie je nog steeds niet wat er mis is met die zin?
Als jij zegt moslims=nederlanders, dan zegt Sara:
"Heel fijn dat ze daar aan de Nederlanders denken, maar ze zouden best ook aan Nederlanders mogen denken ."

Uhhh, whuut? Snap jij t dan nog?

Je vergeet voor het gemak maar de hele zin in het vet te zetten?
'Aan de Nederlanders mogen denken die tegen halal en dierenmishandeling zijn'
Ofwel: fijn dat ze aan de moslims denken maar ze mogen ook aan de niet moslim Nederlanders denken. Meer staat er niet.
Dus ja, IK snap 't nog.

269_life schreef:
SaraViavia schreef:
Dus jij vind vlees eten gelijk aan dierenmishandeling? Nou dan zal ik het nog even "ironischer" maken: ik ben tegen dierenmishandeling én ik heb een bijbaan in het veetransport. Zit wel op kantoor, maar help bij het klaarmaken van papieren voordat dieren naar het slachthuis gaan.
Ik denk (en hoop) dat 100% van de bokkers tegen dierenmishandeling is. Zouden we dan met z'n alle vegetarisch moeten zijn om te mogen zeggen dat we daar tegen zijn?


Ja. Een dier doden is nou niet echt een voorbeeld van diervriendelijkheid, vind je niet?

Maargoed, het is inderdaad wel een beetje offtopic dus ik zal mijn boze-activistengrot weer opzoeken. Ik zou toch niet willen dat jullie je ongemakkelijk gaan voelen over jullie eetgewoontes.

Maak je geen zorgen. Dat doe je iig bij mij niet. :D overschat je eigen invloed ook weer niet.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:38

269_life schreef:
Maargoed, het is inderdaad wel een beetje offtopic dus ik zal mijn boze-activistengrot weer opzoeken. Ik zou toch niet willen dat jullie je ongemakkelijk gaan voelen over jullie eetgewoontes.


Je weet toch dat wij er anders over denken dan jij? Dus ons ongemakkelijk voelen is ook geen sprake van.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:24

Shenavallie schreef:
Even een oprechte vraag:

Gaat het bij moslims alleen om dat ze halal-geslacht vlees eten of moeten hun lederen schoenen en andere lederen materialen ook van halal-geslacht vlees zijn?


Het gaat om het eten :)

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:43

269_life schreef:
SaraViavia schreef:
Dus jij vind vlees eten gelijk aan dierenmishandeling? Nou dan zal ik het nog even "ironischer" maken: ik ben tegen dierenmishandeling én ik heb een bijbaan in het veetransport. Zit wel op kantoor, maar help bij het klaarmaken van papieren voordat dieren naar het slachthuis gaan.
Ik denk (en hoop) dat 100% van de bokkers tegen dierenmishandeling is. Zouden we dan met z'n alle vegetarisch moeten zijn om te mogen zeggen dat we daar tegen zijn?


Ja. Een dier doden is nou niet echt een voorbeeld van diervriendelijkheid, vind je niet?

Maargoed, het is inderdaad wel een beetje offtopic dus ik zal mijn boze-activistengrot weer opzoeken. Ik zou toch niet willen dat jullie je ongemakkelijk gaan voelen over jullie eetgewoontes.


Vind het knap als je dat voor elkaar krijgt maar oke.

sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:28

Ik ben tegen halal slachten, omdat de dieren onnodig veel en extra lijden bij het sterven.


https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... l-slachten

Waar ik ook bezwaar tegen maak is dat er bij veel bedrijven alleen maar halal vlees in de kantine ligt, om de enkele moslim niet tegen zijn hoofd te stoten. Dat hierdoor ook mensen halal moeten eten die dat geeneens willen, gaat volgens mij veel te ver.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:31

Palmera schreef:
maralyn schreef:
Elk dier gaat ooit eens dood
Ik zie het probleem nie hor.

Beest krijgt bij reguliere slachterij de kogel of pin.
Vlees word dan gebruikt en klaar.
Niks mishandeling aan.
Wél als het dier er lijden aan heeft.

En niet alleen dieren gaan ooit dood. :)* Ook wij! :j
Maar dat neemt niet weg dat er niet kritisch gekeken hoeft te worden naar de wereldwijde (!) vleesindustrie en hoe dat eraan toe gaat. Laten we eerlijk zijn, het kan zo niet langer. Het wordt met de dag een walgelijker en respectlozere toestand.


Ja. daar sta ik achter.
Waar ik niet achter sta is dat het met de dag respectlozer gaat. Er komt steeds meer ruimte voor eye openers.

Maar... halal vlees, nee daar sta ik niet achter.