Halal eten, waarom wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:45

Tiffany schreef:
powiepower schreef:
klein feit om de discussie nog meer aan te wakkeren; er wordt veel meer Halal geslacht dan er gegeten wordt. Dit wordt opgelost door het overschot aan de Halal-vlees bij het "reguliere" vlees te doen.

Dit vind ik een grote schande.....als iemand er voor kan kiezen om Halal te eten, moet er ook een keuze zijn om dit NIET te doen.



Komt dit vlees ook bij het biologische vlees terecht?


Dat zou maar zo kunnen. Er zijn naar mijn weten geen speciale slachterijen voor biologisch gehouden dieren. De productie lijn zal iets anders verlopen uiteindelijk. Neem bijvoorbeeld schapen of lamsvlees. Het meeste wordt standaard halal geslacht aangezien de meeste consumenten van deze dieren Moslim of Joods zijn. Ze kunnen het ook gewoon in de reguliere markt afzetten.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:46

picobello schreef:
Pertinent tegen. Ik gun iedereen zijn religie maar in deze moderne tijden kun je daar best een alternatief voor maken. Ik kan me niet voorstellen dat Allah wil dat dieren zo extra moeten lijden zodat men een stukje vlees kan eten.


Toen wij destijds een rondleiding in Turkije hadden vertelde onze reisgids het volgende over het offerfeest:
Mohammed zag hoe ze enkele duizenden jaren geleden een dier stenigden om het te kunnen eten, en zei toen: Dat is zo'n ernstige mishandeling; snijd het dier dan de keel door. Dat is een snellere en genadiger dood. Daar komt het 'halal' vandaan volgens haar.
Rituelen van duizenden jaren geleden zijn niet meer van deze tijd. Van mij mag onverdoofd slachten verboden worden.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:49

Ik vind het walgelijk, en compleet achterhaald. Hoe dit in een religie terecht komt, in een cultuur, die zo rijk is en waardoor zoveel baanbrekende ontwikkelingen uit voort zijn gekomen doet me versteld staan. Dat veel mensen- slimme, zelfstandig denkende, goede, 'dier lievende' mensen, hier evengoed achter kunnen staan gaat mijn pet te boven. Ieder echter zijn eigen keuze, die van mij is dat ik die manier van slachten absoluut niet ondersteun. Ik vind dit slachten zo verachtelijk dat ik daarom geen halal producten eet.

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:53

khirshanta schreef:
Ik vind dit slachten zo verachtelijk dat ik daarom geen halal producten eet.


Waarschijnlijk eet jij meer halal dan jij denkt. Het restvlees en het mislukt halal vlees wordt voor ons, haram-eters, klaar gemaakt. Wij krijgen geen keurmerk voor verdoofd geslacht vlees, wij krijgen die keuze niet.

piendepien
Berichten: 235
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:58

Hoewel ik me voorgenomen had om niet meer op dit onderwerp te reageren, wil ik in dit apart aangemaakt topic wel uitleggen wat mij zo tegenstaat.
Ik ben erg tegen halal slachten en vind het onnodig dierenleed.
Wat je hierboven leest klopt allemaal, het beestje maakt gewoon bewust mee dat hij in zijn eigen bloed stikt. en waarom is dit nodig??
En dan lees ik in het vorige topic, ja, hij houdt zich niet helemaal aan het moslim zijn, maar hij wil wel halal geslacht vlees . En zo ken ik er nog 100, ze drinken alcohol, ze roken , ze hebben nederlandse vriendinnen, alles wat een goede moslim niet mag, maar ze moeten wel halal geslacht vlees. En die dieren lijden onnodig pijn.
Nee, ik ben absoluut tegen en ik snap niet dat beschaafde landen zoals Nederland en Belgie dit toe staan, het past niet bij ONZE cultuur.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:00

En toch vraag ik mij af, al die mensen die tegen halal slachten zijn, maar 's avonds wel een stuk vlees uit de bio industrie eten: waarom is halal slachten zo veel erger dan al het leed dat de bio industrie veroorzaakt?

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:02

joey_lover schreef:
En toch vraag ik mij af, al die mensen die tegen halal slachten zijn, maar 's avonds wel een stuk vlees uit de bio industrie eten: waarom is halal slachten zo veel erger dan al het leed dat de bio industrie veroorzaakt?


Halal vlees is vlees uit de bio-industrie met een extra einde, namelijk onverdoofd geslacht.Je zou kunnen zeggen leed op leed.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:06

kanniet schreef:
joey_lover schreef:
En toch vraag ik mij af, al die mensen die tegen halal slachten zijn, maar 's avonds wel een stuk vlees uit de bio industrie eten: waarom is halal slachten zo veel erger dan al het leed dat de bio industrie veroorzaakt?


Halal vlees is vlees uit de bio-industrie met een extra einde, namelijk onverdoofd geslacht.Je zou kunnen zeggen leed op leed.


Als je het slachten op een diervriendelijkere manier kan doen, waarom zou je dat dan niet doen? Dus eens met bovenstaand. :)

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:07

Ja, dat begrijp ik. En als ik zou moeten kiezen tussen uit de bio industrie en halal geslacht, of uit de bio industrie en normaal geslacht, dan zou ik ook voor het laatste gaan. Maar gelukkig is de keuze in Nederland veel ruimer dan deze 2 opties. Dus waarom bij het ene leed zeggen dat het niet kan, maar het andere leed wel gewoon aanvaarden? Hier ben ik oprecht benieuwd naar.
Laatst bijgewerkt door joey_lover op 05-10-16 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:08

kanniet schreef:
khirshanta schreef:
Ik vind dit slachten zo verachtelijk dat ik daarom geen halal producten eet.


Waarschijnlijk eet jij meer halal dan jij denkt. Het restvlees en het mislukt halal vlees wordt voor ons, haram-eters, klaar gemaakt. Wij krijgen geen keurmerk voor verdoofd geslacht vlees, wij krijgen die keuze niet.


Ik ben vegetariër, maar dat terzijde. Dat het wel mogelijk is om zelfs in sterretjes te kiezen voor een 'beter leven' keurmerk, dat we biologisch kunnen kiezen- en dan dat restvlees gewoon bij de rest komt... mijn klomp brak toen ik dat eerder dit topic las. Maar goed, dat gaat een beetje off-topic

mysa

Berichten: 10497
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:11

Ik ben er op tegen, eet sowieso zelden vlees. Orthodoxe joden slachten op ongeveer dezelfde manier,(koosjer), zijn er niet zo veel meer van in Europa, dus dat scheelt. Inderdaad archaïsch gebruik. Religies gaan per definitie niet met hun tijd mee. Dan kweek je zelfdenkende gelovigen en voor je het weet.....

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:12

joey_lover schreef:
Ja, dat begrijp ik. En als ik zou moeten kiezen tussen uit de bio industrie en halal geslacht, of uit de bio industrie en normaal geslacht, dan zou ik ook voor het laatste gaan. Maar gelukkig is de keuze in Nederland veel ruimer dan deze 2 opties. Dus waarom bij het ene leed zeggen dat het niet kan, maar het andere leed wel gewoon aanvaarden? Omdat het normaal is misschien? Hier ben ik oprecht benieuwd naar.


Omdat er niet genoeg vlees geproduceerd kan worden op een betaalbare manier als alles biologisch geproduceerd moet worden. Daar ben ik zelf gewoon realistisch in en ik ga geen vegetarier worden.
Zelf heb ik diverse houderijen met eigen ogen gezien en aan de hand daarvan besloten om het vlees wel te eten. Met de kanttekening voor mijzelf erbij dat ik zo min mogelijk kippenvlees koop, alhoewel biologisch kippenvlees ik wel zou kopen.

Het zou fijn zijn als meer mensen die keus bewust zouden kunnen maken en niet alleen van wakker dier uit zouden gaan. Ga eens bij een houderij kijken, stel vragen en vorm dan zelf je mening op deze manier. Maar goed dit gaat een beetje off topic denk ik.
Laatst bijgewerkt door Yipee op 05-10-16 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Pindakaa7
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:13

kanniet schreef:
khirshanta schreef:
Ik vind dit slachten zo verachtelijk dat ik daarom geen halal producten eet.


Waarschijnlijk eet jij meer halal dan jij denkt. Het restvlees en het mislukt halal vlees wordt voor ons, haram-eters, klaar gemaakt. Wij krijgen geen keurmerk voor verdoofd geslacht vlees, wij krijgen die keuze niet.


Wij krijgen wel de keus om geen halal geslacht vlees te eten ;) gewoon geen vlees namelijk.
Behalve als je door medische redenen percee vlees moet eten.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:14

Yipee schreef:
sureido schreef:
Ik snap je punt niet echt? Als mensen wel vallen over halal, maar ondertussen wel plofkip eten (halal geslacht of niet) vind ik raar. In mijn optiek heeft een plofkip evenveel leed gehad als een dier dat halal geslacht wordt. Misschien een plofkip nog wel meer.


Er is halal 'plofkip' en niet halal 'plofkip'. Als ik dan mag kiezen ga ik voor de niet halal. Lijkt mij logisch? Ik ben sowieso niet an sich tegen 'plofkip'. Maar dat is dan weer een hele andere discussie en zal ik niet onderbouwen nu.


Ja dat snap ik ook wel maar je kan ook kiezen voor een niet plofkip en niet halal geslacht, dus allebei gewoon niet en dat bedoelde ik met dat het raar is dat mensen wel plofkip eten maar tegen halal zijn. Dacht dat het wel duidelijk was dat ik dat bedoelde :)

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:14

Biologisch is geen synoniem voor diervriendelijk.....Mijn koeienvlees wordt trouwens als koe in de wei gehouden, eruit geplukt als het tijd is, kort vervoerd naar de dichtstbijzijnde slachter en daar verdoofd geslacht. Maar ze wordt niet biologisch gehouden

Als halal geslachte dieren een super diervriendelijk leven zouden hebben zou ik ook kiezen voor deze variant, maar die bestaat niet. Halal is gewoon wat wij ook eten, alleen nog net een randje erger. En dan kies ik pertinent tegen halal. Het hoeft niet erger dan het al is.
Laatst bijgewerkt door kanniet op 05-10-16 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:17

Yipee schreef:
sureido schreef:

Er is halal 'plofkip' en niet halal 'plofkip'. Als ik dan mag kiezen ga ik voor de niet halal. Lijkt mij logisch? Ik ben sowieso niet an sich tegen 'plofkip'. Maar dat is dan weer een hele andere discussie en zal ik niet onderbouwen nu.


Ja dat snap ik ook wel maar je kan ook kiezen voor een niet plofkip en niet halal geslacht, dus allebei gewoon niet en dat bedoelde ik met dat het raar is dat mensen wel plofkip eten maar tegen halal zijn. Dacht dat het wel duidelijk was dat ik dat bedoelde :)


Je kan niet kiezen voot niet halal geslacht vlees. Dat is nou juist het probleem. Andersom kan wel. ;)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:24

Ah zo, maar halal slachten is toch de keel door snijden van een dier en ondertussen moet er een riedeltje worden opgezegd? Ik heb me net nog even erover ingelezen maar daar staan een aantal regels bij waarvan ik weet dat ze dat in gewone slachthuizen niet doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:25

joey_lover schreef:
Ja, dat begrijp ik. En als ik zou moeten kiezen tussen uit de bio industrie en halal geslacht, of uit de bio industrie en normaal geslacht, dan zou ik ook voor het laatste gaan. Maar gelukkig is de keuze in Nederland veel ruimer dan deze 2 opties. Dus waarom bij het ene leed zeggen dat het niet kan, maar het andere leed wel gewoon aanvaarden? Hier ben ik oprecht benieuwd naar.


Ik eet geen vlees ( of vis ) echter als je de discussie zuiver wil houden moet je er gewoon niets bijhalen.

Ja een dier dat een paar jaar gescharreld heeft , niet uit de bio industrie komt en halal geslacht wordt heeft het ( denk ik ) beter gehad dan een bio kip die haram is geslacht ... echter dat is appels met peren vergelijken. Het gaat hier om het slachtproces an sich.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-10-16 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:26

Horsies7 schreef:
Wij krijgen wel de keus om geen halal geslacht vlees te eten ;) gewoon geen vlees namelijk.
Behalve als je door medische redenen percee vlees moet eten.


Dat is een goeie. Maar dan nog kom je niet onder dierlijke producten uit. Je leren zadel bijvoorbeeld....halal geslacht of anders?

Nadine

Berichten: 1527
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:26

Ik eet zelf geen halal vlees, zeker niet op de laatste manieren van halal slachten. Het halal verhaal roept bij mij vooral veel vragen op.

De dierenwelzijns-discussie die hierboven wordt aangehaald (de bio-industrie) lijkt me een andere onderwerp (natuurlijk wel gerelateerd).De halal discussie gaat puur om het slachtproces. Dieren worden nu eenmaal geslacht, er wordt vlees gegeten en er is een grote industrie. Wel is het natuurlijk het prettigst wanneer dit op 'vreedzame' en diervriendelijke wijze gebeurd, dit vind ik ook erg belangrijk. Wel is mijn mening dat, los van het halal slachten, weinig mensen tegenwoordig tegen het slachtproces kunnen. Het blijft een naar gezicht, ook al gebeurt het wel diervriendelijk of niet. Veel consumenten willen het dier niet meer herkennen op hun bord, en denken er weinig over na bij het eten van een plakje boterhamworst. Een dier geslacht zien worden blijft 'zielig', op welke methode dan ook.

Halal slachten was (naar mijn idee) in eerste instantie bedacht om het dier snel uit zijn lijden te verlossen, en de mens te beschermen (net zoals er bepaalde rituelen in de bijbel staan staan er rituelen in de koran). Zo zijn er nog een aantal regels in de koran (denk aan varkensvlees, in die tijd was dit een stuk minder veilig om te eten).
Aantal voorbeelden: slacht met een scherp mes, en snijd in een enkele haal alles door. Verder zouden andere dieren het niet mogen zien en moet het dier goed leegbloeden. Allemaal geen gekke regels in die tijd, deels ter ontlasting van het dier (1 haal, niet er op los hakken) en ter bescherming van de mens (goed leeg laten bloeden, gebeurt nu ook nog steeds). Kortom, zonder de moderne middelen en industrialisering was dit een goede methode om een dier te slachten. Wanneer op deze manier een schaap geslacht zou worden, zou ik er een hap van nemen, denk ik.

Helaas wringt voor mij de schoen daar, want de 'moderne' manier van halal slachten gaat er naar mijn idee heel anders aan toe. Je ziet filmpjes waarbij dieren worden gekanteld (een rund op zijn rug is niet diervriendelijk, hij stikt door druk van zijn darm/magen), waarbij er op los wordt gehakt met een bot mes (waar is die enkele haal in de nek?) en nog veel meer tegenstrijdigheden. Deze manier van slachten is moeilijk te industrialiseren en daarom zijn er teveel omwegen en wordt er duidelijk afgeweken van de echte manier zoals omschreven in de koran. Voor mij komt er dus een vraag in mij op. Waarom neemt een moslim klakkeloos aan dat het allemaal klopt wat er gebeurt in de slachterijen? Want dit is toch niet halal?

Daarnaast zijn er nu meer moderne methoden, zoals bij rund het schot door de kop (hersendood) en het elektrische bad bij pluimvee (waarbij een aantal kippen de kop boven water kan houden en alsnog onverdoofd wordt geslacht). Dit is een stuk verantwoorder, zeker het schot bij het rund is snel en doeltreffend (denk ik, ik heb het nog nooit aan een rund kunnen vragen natuurlijk).

Waarom niet richtlijnen vernieuwen/veranderen, zodat verdoving toch mogelijk is? Men zou naar mijn mening moeten in zien dat de koran of elk ander geloofsboek zou kunnen meegroeien met de tijd. Natuurlijk stond er toentertijd niets over verdoving in, dit bestond simpelweg nog niet. Waarom houdt men zich hier dan zo aan vast? En waarom controleert niemand de zogenaamde 'Halal' manier van nu, want volgens mij strookt deze methode helemaal niet met de koran - en kun je net zo goed verdoofd slachten.
Ik denk dat het voor veel mensen een principe kwestie geworden is, in plaats van te achterhalen met wat voor reden het in de geloofsboeken staat.

Wel vind ik het belangrijk dat al het vlees van een dier wordt gebruikt. Dat bepaalde delen niet worden gegeten door moslims is wederom weer vanwege de veiligheid (vroeger kon je beter bepaalde dingen niet opeten!). Dat deze delen toch worden gebruikt in de normale vleesindustrie vind ik alleen maar goed. Stel je voor dat alles zou worden weggegooid, waar is dat goed voor? Ik ben tegen weggooien van dierlijke producten in het algemeen. (maar dat is wederom een andere discussie).
Laatst bijgewerkt door Nadine op 05-10-16 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:27

Ligt aan het dier. Een kip halal of op de joodse manier (ben de naam kwijt) slachten is gewoon zo einde oefening voor de kip. Enige wat mij zorgen baart is de minder capabele slachters. In 1 beweging moet keel, slokdarm en slagaders worden doorgesneden om het zo snel mogelijk te laten gaan. Nu is dat bij een klein dier makkelijker en sneller dan bij een groot dier. Dus ik ben er wel erg op tegen bij grote dieren tov pluimvee, de kans op nog langer lijden is te groot.


Ik vind de reden tegen onverdoofd slachten trouwens niet heel sterk, verdoven kan mogelijk het dier al doden en dat maakt het haram. Tja, luister dan even met een stethoscoop naar het hart van bv een koe, want dat klopt nog wel even door na een schot.

mysa

Berichten: 10497
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:34

Doodbloeden schijnt op zich trouwens niet heel naar te zijn, althans dat hoorde ik van iemand die het bijna deed en heb het ook wel gelezen. Het snijden (en het kapotgesneden zijn) , daarentegen lijkt me wel extreem pijnlijk

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:35

Een hele goede leerkrachte in mijn opleiding vond dat we halal slachten moesten zien, naast gewoon slachten. Zo gezegd, zo gedaan. Zelden zo'n wrede bedoening gezien.
Ben al geen grote vleeseter (eet liever 1x/maand 'mooi' vlees dan elke dag rotzooi), maar dat blijft op mijn netvlies. Waar een normaal varken/koe binnen enkele seconden onbewust is, spartelt en lijdt een halal-kalf nog rustig 5-10min door.
Het zou op vlees moeten staan of het halal geslacht is, dan zou ik dat bewust vermijden. In België is bv rond de 80% van al het kalfsvlees halal zonder dat je het weet. (spits me niet op het getal vast, is ook al een aantal jaar geleden dat ik afgestudeerd ben)

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:37

Ik vind het ook niet van deze tijd en ongelooflijk dat dit mag in een van de meest diervriendelijke landen van de wereld.

Ik denk dat het in een streng Islamitish land vrijwel onmogelijk is om niet-hallal vlees te vinden... Maar hier kun je halal vlees "op elke straathoek" vinden..

Ik hoop dat het nog eens verboden wordt...
En dan hebben we het nog niet eens over het offerfeest, waar jan en alleman (of moet ik zeggen Ali en alleman) een schaap/geit thuis in de badkamer of achterin een busje bekleed met afdekzeil slacht...

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:38