Halal eten, waarom wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charmaine90
Berichten: 176
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:39

Het is schandalig dat er zulke praktijken worden geoorloofd.

En nog het meest hypocriete vind ik is dat ik ooit een gesprek heb gehad met een moslim.. over de dood.
Of je een persoon of dier uit z'n lijden mag verlossen als deze echt lang en in nare omstandigheden op z'n dood moet wachten.
Dan zei hij dat het niet mag omdat god (allah) beslist wanneer jouw eind is aangebroken.
Dus een arts mag daar niet in helpen.

Maar waarom mag een dier zoals een rund of welk dier dan ook geslacht worden..
Terwijl dat ook een wens is van hun.
Dan vind ik bij zulke "regels" dat je ook lijnen moet trekken.
En elke moslim vegetarisch moet worden.
Want god kan niet vanaf een afstand die keel doorsnijden...

Nadine

Berichten: 1527
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:40

Hoppit schreef:
Een hele goede leerkrachte in mijn opleiding vond dat we halal slachten moesten zien, naast gewoon slachten. Zo gezegd, zo gedaan. Zelden zo'n wrede bedoening gezien.
Ben al geen grote vleeseter (eet liever 1x/maand 'mooi' vlees dan elke dag rotzooi), maar dat blijft op mijn netvlies. Waar een normaal varken/koe binnen enkele seconden onbewust is, spartelt en lijdt een halal-kalf nog rustig 5-10min door.
Het zou op vlees moeten staan of het halal geslacht is, dan zou ik dat bewust vermijden. In België is bv rond de 80% van al het kalfsvlees halal zonder dat je het weet. (spits me niet op het getal vast, is ook al een aantal jaar geleden dat ik afgestudeerd ben)


Wanneer je let op het spartelen, gebeurt dit ook bij normaal slachten. Wanneer een koe een schot door zijn hoofd krijgt spartelt hij ook nog - de reflexen werken nog steeds. Al is hij natuurlijk wel meteen hersendood. Ik denk dat zelfs bij halal slachten het kalf al veel eerder bewusteloos is (had iemand het hierboven niet over 40 seconden?). Dus 5-10 min lijden is denk ik niet helemaal aan de orde, ondanks het spartelen.
Laatst bijgewerkt door Nadine op 05-10-16 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:40

269_life schreef:
Iedereen die tegen halal slachten is kan maar beter stoppen met vlees eten (wat natuurlijk sowieso een goed idee is :D ): http://www.standaard.be/cnt/dmf20160906_02456876


k was al aan het wachten op zo'n reactie. En ben niet verrast wie die reactie geeft :')

Het één maakt het ander niet goed.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:43

Het gaat hier natuurlijk ook over halal slachten, maar topictitel moet eigenlijk zijn halal/koosjer slachten.

Halal of koosjer eten vind ik prima hoor, als mensen geen varkensvlees willen eten is dat hun goed recht uiteraard.

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:44

Ik ben absoluut niet voor en zou het ook nooit eten, maar deze mensen eten het wel uit een bepaalde geloofsovertuiging en dus zeggen de meeste mensen hier, dat zij niet volledig naar hun geloof mogen leven.
Dat vind ik een hele lastige en ga ik me ook absoluut niet aan wagen.
Wij doen in hun ogen ook vreselijke dingen vanuit ons geloof of juist ons niet geloven.
Vanuit dit soort kleinigheden/ onenigheden is al menig oorlog ontstaan.

Overigens is mijn nichtje ook in verschillende slachterijen geweest en dat na spartelen gebeurt daar ook. En dat niet maar een paar tellen.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:45

Yipee schreef:
Omdat er niet genoeg vlees geproduceerd kan worden op een betaalbare manier als alles biologisch geproduceerd moet worden. Daar ben ik zelf gewoon realistisch in en ik ga geen vegetarier worden.
Zelf heb ik diverse houderijen met eigen ogen gezien en aan de hand daarvan besloten om het vlees wel te eten. Met de kanttekening voor mijzelf erbij dat ik zo min mogelijk kippenvlees koop, alhoewel biologisch kippenvlees ik wel zou kopen.

Het zou fijn zijn als meer mensen die keus bewust zouden kunnen maken en niet alleen van wakker dier uit zouden gaan. Ga eens bij een houderij kijken, stel vragen en vorm dan zelf je mening op deze manier. Maar goed dit gaat een beetje off topic denk ik.


Maar dan vind je jou recht om dierlijke producten te eten dus wel goed genoeg om leed te veroorzaken, maar een godsdienst heeft dat recht dus niet? Dit even gebaseerd op je eerste 2 regels.
Ik begrijp best dat je qua vlees een wel overwogen keuze hebt gemaakt, en dat er ook echt wel bedrijven zijn die diervriendelijker met hun dieren omgaan, maar de bio industrie bestaat helaas niet alleen uit vlees.

Ik vind het gewoon zo raar dat al het leed dat veroorzaakt wordt voor ons voedsel (en dan heb ik het dus niet alleen over vlees, maar ook over de melk/eieren in de koekjes enz) door de meesten geaccepteerd wordt, maar leed dat veroorzaakt wordt door iets dat niet 'Hollands' is, dat is dan opeens wel erg.

Met je laatste deel kan ik het trouwens alleen maar eens zijn.

edit: zag pas na het plaatsen dat er van alles tussen gekomen is. Ik begrijp dat het wel/niet eten van vlees hier op zich los van staat. Dat is mijn punt ook niet. Waar ik mij vooral om verbaas is dat iets, dat niet Nederlands is en dus niet 'gewoon' bij ons is, zoveel weerstand oproept. Terwijl we met wel 'normale' Nederlandse dingen net zoveel dierenleed kunnen veroorzaken, maar dat wordt dan dus wel gewoon geaccepteerd. Wat maakt het een dan beter dan het ander?
Laatst bijgewerkt door joey_lover op 05-10-16 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:49

Gewoon slachten is ook niet diervriendelijk, net zo als een mens niet 'mensvriendelijk' kan worden gedood. Hoe kan iets vriendelijk zijn, maar je doodt wel een dier? Sorry, vind die term gewoon erg naar.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:49

Diervriendelijk slachten is een dier dood aaien denk ik :+

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:52

vuurneon schreef:
Diervriendelijk slachten is een dier dood aaien denk ik :+


Knuffelen net zo lang tot ie het niet meer doet.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:54

Nadine schreef:
Hoppit schreef:
Een hele goede leerkrachte in mijn opleiding vond dat we halal slachten moesten zien, naast gewoon slachten. Zo gezegd, zo gedaan. Zelden zo'n wrede bedoening gezien.
Ben al geen grote vleeseter (eet liever 1x/maand 'mooi' vlees dan elke dag rotzooi), maar dat blijft op mijn netvlies. Waar een normaal varken/koe binnen enkele seconden onbewust is, spartelt en lijdt een halal-kalf nog rustig 5-10min door.
Het zou op vlees moeten staan of het halal geslacht is, dan zou ik dat bewust vermijden. In België is bv rond de 80% van al het kalfsvlees halal zonder dat je het weet. (spits me niet op het getal vast, is ook al een aantal jaar geleden dat ik afgestudeerd ben)


Wanneer je let op het spartelen, gebeurt dit ook bij normaal slachten. Wanneer een koe een schot door zijn hoofd krijgt spartelt hij ook nog - de reflexen werken nog steeds. Al is hij natuurlijk wel meteen hersendood. Ik denk dat zelfs bij halal slachten het kalf al veel eerder bewusteloos is (had iemand het hierboven niet over 40 seconden?). Dus 5-10 min lijden is denk ik niet helemaal aan de orde, ondanks het spartelen.


Tuurlijk stuipt elk dier bij welke vorm van slachten ook, maar bij de halal-kalveren zag je de angst in de ogen en dat geloei dat door merg en been gaat, waar de geschoten dieren al vanaf het schot 'een stuk vlees' waren. Een groot deel van mijn klasje is jankend naar buiten gegaan.

Nadine

Berichten: 1527
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:54

@joey_lover: de discussie over wel of geen vlees eten, lijkt me een andere discussie dan de halal-niet halal discussie. Als vegetariër ben je sowieso tegen het slachten van dieren voor menselijke comsumptie, denk ik?

Ik eet ook gewoon vlees en dit is voor mij ook een goed overwogen beslissing. Wel ben ik voor meer bewustmaking bij de consument. Weet dat je worst een dier is en weet hoe hij daar op je bord komt.

Vlees wordt nu eenmaal gegeten, je kan niet de hele wereld veranderen. Wel kan men er voor zorgen dat het proces zo 'diervriendelijk' mogelijk plaats vindt.

Edit: diervriendelijk is inderdaad relatief. In ieder geval zo snel mogelijk, zodat ze er weinig van meemaken.
Laatst bijgewerkt door Nadine op 05-10-16 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:56

@Nadine, heb je m'n aanvulling gelezen? Want daar ben ik dus eigenlijk benieuwd naar. En dat staat dan los van wel/geen vlees eten.

WildDreams

Berichten: 2430
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 21:58

Nadine schreef:
Ik eet zelf geen halal vlees, zeker niet op de laatste manieren van halal slachten. Het halal verhaal roept bij mij vooral veel vragen op.

De dierenwelzijns-discussie die hierboven wordt aangehaald (de bio-industrie) lijkt me een andere onderwerp (natuurlijk wel gerelateerd).De halal discussie gaat puur om het slachtproces. Dieren worden nu eenmaal geslacht, er wordt vlees gegeten en er is een grote industrie. Wel is het natuurlijk het prettigst wanneer dit op 'vreedzame' en diervriendelijke wijze gebeurd, dit vind ik ook erg belangrijk. Wel is mijn mening dat, los van het halal slachten, weinig mensen tegenwoordig tegen het slachtproces kunnen. Het blijft een naar gezicht, ook al gebeurt het wel diervriendelijk of niet. Veel consumenten willen het dier niet meer herkennen op hun bord, en denken er weinig over na bij het eten van een plakje boterhamworst. Een dier geslacht zien worden blijft 'zielig', op welke methode dan ook.

Halal slachten was (naar mijn idee) in eerste instantie bedacht om het dier snel uit zijn lijden te verlossen, en de mens te beschermen (net zoals er bepaalde rituelen in de bijbel staan staan er rituelen in de koran). Zo zijn er nog een aantal regels in de koran (denk aan varkensvlees, in die tijd was dit een stuk minder veilig om te eten).
Aantal voorbeelden: slacht met een scherp mes, en snijd in een enkele haal alles door. Verder zouden andere dieren het niet mogen zien en moet het dier goed leegbloeden. Allemaal geen gekke regels in die tijd, deels ter ontlasting van het dier (1 haal, niet er op los hakken) en ter bescherming van de mens (goed leeg laten bloeden, gebeurt nu ook nog steeds). Kortom, zonder de moderne middelen en industrialisering was dit een goede methode om een dier te slachten. Wanneer op deze manier een schaap geslacht zou worden, zou ik er een hap van nemen, denk ik.

Helaas wringt voor mij de schoen daar, want de 'moderne' manier van halal slachten gaat er naar mijn idee heel anders aan toe. Je ziet filmpjes waarbij dieren worden gekanteld (een rund op zijn rug is niet diervriendelijk, hij stikt door druk van zijn darm/magen), waarbij er op los wordt gehakt met een bot mes (waar is die enkele haal in de nek?) en nog veel meer tegenstrijdigheden. Deze manier van slachten is moeilijk te industrialiseren en daarom zijn er teveel omwegen en wordt er duidelijk afgeweken van de echte manier zoals omschreven in de koran. Voor mij komt er dus een vraag in mij op. Waarom neemt een moslim klakkeloos aan dat het allemaal klopt wat er gebeurt in de slachterijen? Want dit is toch niet halal?

Daarnaast zijn er nu meer moderne methoden, zoals bij rund het schot door de kop (hersendood) en het elektrische bad bij pluimvee (waarbij een aantal kippen de kop boven water kan houden en alsnog onverdoofd wordt geslacht). Dit is een stuk verantwoorder, zeker het schot bij het rund is snel en doeltreffend (denk ik, ik heb het nog nooit aan een rund kunnen vragen natuurlijk).

Waarom niet richtlijnen vernieuwen/veranderen, zodat verdoving toch mogelijk is? Men zou naar mijn mening moeten in zien dat de koran of elk ander geloofsboek zou kunnen meegroeien met de tijd. Natuurlijk stond er toentertijd niets over verdoving in, dit bestond simpelweg nog niet. Waarom houdt men zich hier dan zo aan vast? En waarom controleert niemand de zogenaamde 'Halal' manier van nu, want volgens mij strookt deze methode helemaal niet met de koran - en kun je net zo goed verdoofd slachten.
Ik denk dat het voor veel mensen een principe kwestie geworden is, in plaats van te achterhalen met wat voor reden het in de geloofsboeken staat.

Wel vind ik het belangrijk dat al het vlees van een dier wordt gebruikt. Dat bepaalde delen niet worden gegeten door moslims is wederom weer vanwege de veiligheid (vroeger kon je beter bepaalde dingen niet opeten!). Dat deze delen toch worden gebruikt in de normale vleesindustrie vind ik alleen maar goed. Stel je voor dat alles zou worden weggegooid, waar is dat goed voor? Ik ben tegen weggooien van dierlijke producten in het algemeen. (maar dat is wederom een andere discussie).


Ontzettend fijn geschreven en ik ben het compleet met je eens, heb er niet veel aan toe te voegen.

Helaas zijn een hoop mensen ontzettend naïef. Vooral de mensen die deze generatie van Moslims en Joden in Nederland vormen, blijven behoorlijk orthodox aan hun geloof vasthouden, terwijl het er in hun thuisland (met name Turkije) een stuk losser aan toe gaat. Deze mensen volgen op wat hun verteld is, vaak klakkeloos uit onwetendheid en binnen deze cultuur is het vaak absoluut niet aan te raden om het geloof te betwijfelen, of de feiten achter de werkelijkheid te zoeken. Als er halal op een verpakking staat, zal het wel goed wezen, want Allah's zegen heeft het gekregen van mensen die er verstand van heeft.
Net zoals vele andere gelovigen ook behoorlijk naïef kan zijn. Net als ieder mens eigenlijk.
Nu wil ik absoluut niet racistisch zijn, want er zijn zat Nederlanders en niet-moslims die net zo naïef "met de stroom meegaan", maar ik wil het even belichten dat de cultuur ook een invloed heeft op de overwegingen van de keuzes om halal te eten, zonder te weten of het werkelijk halal is.
Tuurlijk wil ik niemand over een kam scheren, niemand beledigen, maar met Turkse vrienden is dit onderwerp ook wel is besproken en kwam dit ook naar boven. Ik heb niks tegen gelovige mensen, ik heb zelf ook voor jaren geloofd, maar dat betekent niet dat men zijn ogen niet kan openen voor de kennis van nu, en nog een keer nadenk voordat hij halalvlees naar binnen werkt. Neem het vooral niet persoonlijk dus :)
Laatst bijgewerkt door WildDreams op 05-10-16 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:01

In tegenstelling tot de koosjere keuken is verdoving voor het slachten toegestaan in de halal-traditie, mits de verdoving omkeerbaar is. Het is immers niet toegestaan om dieren te consumeren die al zijn overleden voor de slacht. Hier ligt ook de reden waarom verdoving niet is toegestaan volgens de Joodse Wetten. Interne organen kunnen door de verdoving al beschadigd worden, waardoor het vlees niet meer rein genoemd kan worden.

Interessant artikel te vinden hier: http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=4601

WildDreams

Berichten: 2430
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 22:04

Matheno schreef:
In tegenstelling tot de koosjere keuken is verdoving voor het slachten toegestaan in de halal-traditie, mits de verdoving omkeerbaar is. Het is immers niet toegestaan om dieren te consumeren die al zijn overleden voor de slacht. Hier ligt ook de reden waarom verdoving niet is toegestaan volgens de Joodse Wetten. Interne organen kunnen door de verdoving al beschadigd worden, waardoor het vlees niet meer rein genoemd kan worden.


Dit maakt een hoop ook duidelijker, dankjewel :) En wordt de verdoving ook vaak in de praktijk uitgeoefend?
Halal en koosjer gaat het nu dus om.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:05

Diervriendelijk is trouwens sowieso nog altijd een lastig iets. Zo weet ik nog dat we tijdens college een handeling bij melkkoeien (weet niet meer wat precies) bespraken en dat deze handeling op 2 manieren gedaan kon worden. Een diervriendelijke manier (dat er ook vriendelijker uitzag) en een gewone manier (dat er ruw en hardhandig uitzag). Bleek uit het meten van stress, dat de 'diervriendelijke' manier dus veel meer stress opleverde dan de gewone manier. Dus alles wat er erger uitziet, hoeft nog niet altijd door het dier als erger ervaren te worden.

Ik vraag mij af of er eigenlijk ooit stress niveaus gemeten zijn bij de verschillende manieren van slachten.

Nadine

Berichten: 1527
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:06

joey_lover schreef:
@Nadine, heb je m'n aanvulling gelezen? Want daar ben ik dus eigenlijk benieuwd naar. En dat staat dan los van wel/geen vlees eten.


Ik had je aanvulling nog niet gelezen.
Zoals ik had getypt in mijn eerste bericht, ben ik niet tegen halal/Kosjer slachten op zich. In die tijd was dit gewoon de beste methode. Wel ben ik voor met de tijd mee gaan en zijn er nu eenmaal betere manieren om een dier te slachten (sneller, zonder bewustzijn). Daarnaast is het moderne Halal-slachten naar mijn idee ook niet Halal, vanwege het meestal vele gehak en gezaag in de nekken van een rund. ]

Ik kijk daarom, naar mijn idee niet of iets wel of niet hollands is. Ik ben ook niet tegen geloof (weer een andere discussie) al geloof ik zelf niet. Ik ben zeker voor iedereen in zijn waarde laten!

Maar verder vraag ik me af welke 'normale' nederlandse dingen je bedoelt met dierenleed, want dit is nogal breed. Bedoel je de bioindustrie? Want dit is ook niet iets speciaal Nederlands. De Nederlandse bioindustrie (is in 'wakker-dier'-termen) relatief mild tegenover andere industrie buiten Europa. Ondanks dat laten dierenhulp organisaties met provocerende filmpjes inderdaad een overdreven beeld van de andere kant zien. Ik ben van mening dat je hier niet over kunt oordelen zonder dat je het zelf hebt gezien. Maar ook dit, is een andere discussie. Het zogenaamde leed van het dier tijdens zijn groei is iets anders dan uiteindelijk het slachtproces. Natuurlijk moet het de hele route naar je bord bewandelen en hangt het met elkaar samen (zonder opgroeiproces geen slachting en geen vlees), maar vind ik het alsnog een andere losstaande discussie.

Slachten gebeurt nu eenmaal gewoon, op welke manier dan ook. Daarom kun je dit maar beter goed controleren en duidelijke regels opstellen.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:08

joey_lover schreef:
Ik vraag mij af of er eigenlijk ooit stress niveaus gemeten zijn bij de verschillende manieren van slachten.


Toevallig wel, en daar kwam de 'reguliere' methode niet heel goed uit ...
In de link die ik net deelde zijn de resultaten ook te lezen:

http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=4601

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:11

Geen enkel probleem mee mits degene die de halsslagader doorsnijd ervaren is en een goed mes heeft.
In heel veel landen waar men nog gewoon thuis slacht wordt al het vee zo geslacht.
Heeft niks met halal, geloof of wat dan ook te maken.
Zelf regelmatig aanwezig geweest bij het op deze wijze slachten van geit, varken of schaap. Kippen wordt gewoon de kop afgehakt.
Belangrijk is zo min mogelijk stress voor het dier, stress zorgt voor adrenaline wat de smaak van het vlees aantast.
Zou een dier echt stress en pijn ervaren voor de tijd dat het leegbloeden duurt proef je dat terug in het vlees.
Nou is het het lekkerste vlees wat ik ken maar dat komt voornamelijk ook omdat het om echt scharrelvlees gaat wat de normale tijd heeft gehad om op te groeien.

WildDreams

Berichten: 2430
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 22:16

joey_lover schreef:
Diervriendelijk is trouwens sowieso nog altijd een lastig iets. Zo weet ik nog dat we tijdens college een handeling bij melkkoeien (weet niet meer wat precies) bespraken en dat deze handeling op 2 manieren gedaan kon worden. Een diervriendelijke manier (dat er ook vriendelijker uitzag) en een gewone manier (dat er ruw en hardhandig uitzag). Bleek uit het meten van stress, dat de 'diervriendelijke' manier dus veel meer stress opleverde dan de gewone manier. Dus alles wat er erger uitziet, hoeft nog niet altijd door het dier als erger ervaren te worden.

Ik vraag mij af of er eigenlijk ooit stress niveaus gemeten zijn bij de verschillende manieren van slachten.

Dat klinkt als een interessant punt om te onderzoeken. Maar dan mijn gemeende vraag, is stress direct verbonden met pijn?
Met onszelf kan je het natuurlijk niet goed vergelijken, want ons instinct is grotendeels door de evolutie heen wegvervaagd, en we ons kunnen realiseren dat iets geen groot gevaar voor ons oplevert. Maar toch een voorbeeld van eigen ervaring. Zo heb ik bijvoorbeeld bij kickboksen een zwaar gekneusde scheen opgelopen en ik bleef gewoon vrolijk doorgaan, geen stress zou bij mij gemeten kunnen worden, onafhankelijk van hoeveel pijn ik in de opeenvolgende weken ook ervaarde. Met je teen stoten ervaar je natuurlijk wel stress, maar dat is een reflex en dus instinctieve reactie, dat ligt natuurlijk wel dichter bij de stress van de dieren, maar of je daarmee de pijnervaring kan meten? En dus vergelijken wat werkelijk "diervriendelijker" is?
Puur uit interesse, mensen hier zijn er voor opgeleid, ik niet, misschien in de toekomst wel, vandaar ook mijn interesse :)

Nadine

Berichten: 1527
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: NL/BE

Re: Halal eten, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:23

Hoe graag wetenschappers in het hoofd van dieren zouden willen kijken, is niemand dit nog ooit gelukt. Er zijn vele onderzoeken naar stress en pijn bij dieren gedaan, ook omtrent het slachtproces. Ik denk niet dat ze hier op uit 'geleerd' zijn, de toekomst zal het uitwijzen.
Vermenselijken van dieren gebeurt overal om je heen (extreme voorbeelden zoals het winterjasje bij de langharige hond). Maar de vraag of wij onze gevoelens en gedachten kunnen extraheren naar die van dieren, is er eentje die we nooit kunnen beantwoorden ben ik bang (of toch nog lang niet).

Wel zijn er al veel meer regels dan vroeger en blijft dierenwelzijn een hot-topic. Het blijft in ontwikkeling! Met goed onderzoek komen we een heel eind denk ik, dus ik ben zelf ook wel benieuwd naar de toekomst en hoe dit zich ontwikkeld.

Wel ben ik voor een goede discussie, en niet het wakkerdier-moddergooi verhaal.

WildDreams

Berichten: 2430
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-16 22:24

nuscaniels schreef:
Geen enkel probleem mee mits degene die de halsslagader doorsnijd ervaren is en een goed mes heeft.
In heel veel landen waar men nog gewoon thuis slacht wordt al het vee zo geslacht.
Heeft niks met halal, geloof of wat dan ook te maken.
Zelf regelmatig aanwezig geweest bij het op deze wijze slachten van geit, varken of schaap. Kippen wordt gewoon de kop afgehakt.
Belangrijk is zo min mogelijk stress voor het dier, stress zorgt voor adrenaline wat de smaak van het vlees aantast.
Zou een dier echt stress en pijn ervaren voor de tijd dat het leegbloeden duurt proef je dat terug in het vlees.
Nou is het het lekkerste vlees wat ik ken maar dat komt voornamelijk ook omdat het om echt scharrelvlees gaat wat de normale tijd heeft gehad om op te groeien.

Ja maar dat is dus ook voornamelijk het punt, met thuis slachten is er geen andere optie en vaak ook geen andere optie bekend (in andere culturen). Maar binnen de vleesindustrie in Nederland zal het een behoorlijk bekend punt moeten zijn, en zou men zich toch beter aan de kop moeten krabben of ze het niet zogenaamd diervriendelijker moeten maken, lijkt mij. We leven in de 21e eeuw in een eerste wereldland, zoveel is ontwikkeld maar de tradities blijven achter. Zelfs de dierenbescherming bestaat al 150 jaar, waarom niet de preventie van het onnodig lijden van een dier? Er vooral van uitgaande dat er bruut wordt gehakt.
Ben ook wel benieuwd hoe jij weet dat je stress kan proeven? Nog nooit van gehoord maar oprecht geïnteresseerd :)

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:28

ik vind dit altijd een lastige discussie. Al eerder in dit topic wordt gezegd dat we er niet van alles bij moeten halen over dierenleed en het puur over het wel of niet halalslachten moeten houden. Maar naar mijn idee kan je als je een goed stanpunt wil bepalen die dingen niet los van elkaar zien.

ALs je echt alleen kijkt naar het stukje halal, dan is het heel simpel daar ben ik absoluut op tegen en ik vind het walgelijk en zou wat mij betreft per direct verboden moeten worden. Maar op het moment dat ik kan kiezen tussen een dier uit die bio industrie die normaal geslacht is, of een dier dat heel goed leven heeft gehad en uiteindelijk halal geslacht is, dan ga ik toch voor het laatste.

Maar het is tegelijkertijd een behoorlijk hypocriete discussie. We geven een dier een flink beroerd leven en gaan ons dan opeens druk maken over hoe dit dier dood gaat. Naar mijn idee moet er 1st eens aangepakt worden hoe dieren gehouden en getransporteerd worden.

Maar goed, ik ben er sowieso klaar mee hoe we met slachtvee om gaan, dus eet nog weinig vlees en koop alleen nog maar biologisch, rechtstreeks van een boer en ga er vanuit dat het niet halal geslacht is.

Nadine

Berichten: 1527
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:34

WildDreams schreef:
nuscaniels schreef:
Geen enkel probleem mee mits degene die de halsslagader doorsnijd ervaren is en een goed mes heeft.
In heel veel landen waar men nog gewoon thuis slacht wordt al het vee zo geslacht.
Heeft niks met halal, geloof of wat dan ook te maken.
Zelf regelmatig aanwezig geweest bij het op deze wijze slachten van geit, varken of schaap. Kippen wordt gewoon de kop afgehakt.
Belangrijk is zo min mogelijk stress voor het dier, stress zorgt voor adrenaline wat de smaak van het vlees aantast.
Zou een dier echt stress en pijn ervaren voor de tijd dat het leegbloeden duurt proef je dat terug in het vlees.
Nou is het het lekkerste vlees wat ik ken maar dat komt voornamelijk ook omdat het om echt scharrelvlees gaat wat de normale tijd heeft gehad om op te groeien.

Ja maar dat is dus ook voornamelijk het punt, met thuis slachten is er geen andere optie en vaak ook geen andere optie bekend (in andere culturen). Maar binnen de vleesindustrie in Nederland zal het een behoorlijk bekend punt moeten zijn, en zou men zich toch beter aan de kop moeten krabben of ze het niet zogenaamd diervriendelijker moeten maken, lijkt mij. We leven in de 21e eeuw in een eerste wereldland, zoveel is ontwikkeld maar de tradities blijven achter. Zelfs de dierenbescherming bestaat al 150 jaar, waarom niet de preventie van het onnodig lijden van een dier? Er vooral van uitgaande dat er bruut wordt gehakt.
Ben ook wel benieuwd hoe jij weet dat je stress kan proeven? Nog nooit van gehoord maar oprecht geïnteresseerd :)


Een korte uitleg over stress in vlees:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pale,_soft,_exudative

Het is een wikipedia link, maar het legt wel kort uit wat stress kan doen met vlees. Dit heeft te maken met het de verschillende fasen van de dood en dus het uiteindelijke 'uitrijpingsproces' voor het echt verpakt wordt. Bij stress kan er PSE of DFD vlees ontstaan wat effect heeft op de smaak.
(PSE: pale, soft, exudative en DFD staat voor dark firm dry). Wanneer je op deze termen googled kom je denk ik wel wat tegen. Daarnaast kun je ook zoeken op de verschillende stadia van dood vlees tot het in je plastic bakje komt.

Thuis slachten op de manier die jij beschrijft ben ik inderdaad ook niet op tegen (alleen is dit tegenwoordig binnen de EU aan regels verbonden, je kunt niet zomaar een koe in je achtertuin slachten).
Maar het gaat voor mij meer om het feit hoe haal-slachten is geïndustrialiseerd en dus uiteindelijk niet meer Halal is geworden.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 22:43

WildDreams schreef:
Ja maar dat is dus ook voornamelijk het punt, met thuis slachten is er geen andere optie en vaak ook geen andere optie bekend (in andere culturen). Maar binnen de vleesindustrie in Nederland zal het een behoorlijk bekend punt moeten zijn, en zou men zich toch beter aan de kop moeten krabben of ze het niet zogenaamd diervriendelijker moeten maken, lijkt mij. We leven in de 21e eeuw in een eerste wereldland, zoveel is ontwikkeld maar de tradities blijven achter. Zelfs de dierenbescherming bestaat al 150 jaar, waarom niet de preventie van het onnodig lijden van een dier? Er vooral van uitgaande dat er bruut wordt gehakt.
Ben ook wel benieuwd hoe jij weet dat je stress kan proeven? Nog nooit van gehoord maar oprecht geïnteresseerd :)


Nou weet ik nog een aantal boeren die thuis slachten ( vnl kippen, dat wel).
Maar hoe weet je dat het diervriendelijker is. Het is sneller en schoner werken. Ik heb geen bewijs maar mijn gevoel zegt dat de belangrijkste reden waarom er in Westerse landen op deze manier geslacht wordt puur te maken heeft met economische motieven en niet met diervriendelijkheid.

Wat stress in het vlees betreft, heb ooit een amerikaanse documentaire gezien over een groot slachthuis voor koeien. Alles daar was erop ingericht dat de koeien zo min mogelijk stress zouden hebben wegens de invloed op het vlees.
Hormomen hebben ook hun invloed op vlees. Het verschil tussen varkensvlees van gecastreerde en niet gecastreerde biggen proef je.