Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:05

benangelique schreef:
Ik snap je en begrijp de gevoelens ook, maar ben heel blij dat het Nederlands rechtssysteem werkt zoals het werkt. Met continue monitoren en bijstellen. Het risico op recidive blijft dan inderdaad bestaan, want beoordeling blijft menselijk en dat is hetgeen wat het ingewikkeld maakt

Maar benangelique, zou jij zelf dan in dat dorp naast een TBS kliniek willen wonen?
Ik ben het nl wel met je eens, maar vind mezelf enorm hypocriet, omdat ik het dus niet in mijn achtertuin wil.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:59

Nikass schreef:
Wat zou jij de oplossing vinden? Bij bepaalde (zeden/gewelds-)delicten standaard levenslang geven, zonder heroverweging?

Ik zou niet weten waarom dat geen optie is. Het scheelt in ieder geval heel veel behandel- en beoordelingscapaciteit, en het voorkomt dat je ten onrechte de inschatting maakt dat iemand geen gevaar meer vormt.

Magrathea schreef:
Oomens, nou doe je net alsof er een muntje wordt opgegooid na 25 jaar :o dat lijkt me niet hoe het in zijn werk gaat
Dat is niet wat ik bedoel. Wat er in de praktijk gebeurt, is dat er op basis van eindeloze observaties door deskundigen een inschatting wordt gemaakt van de kans op recidive.
Die inschatting zal vaker correct zijn dan dat het misgaat, maar desondanks gaat het nogal eens mis. Schrap je de menselijke factor van een herbeoordeling, dan schrap je ook de mogelijkheid tot het iemand onterecht bestempelen tot 'niet meer gevaarlijk'. Dat is jammer voor de veroordeelde die dan zonder uitzicht komt te zitten, maar zijn of haar belang zou hierin volledig ondergeschikt moeten zijn aan dat van de maatschappij.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:52

Ik noem het toch als optie? >;)

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:34

Marie_Anne schreef:
benangelique schreef:
Ik snap je en begrijp de gevoelens ook, maar ben heel blij dat het Nederlands rechtssysteem werkt zoals het werkt. Met continue monitoren en bijstellen. Het risico op recidive blijft dan inderdaad bestaan, want beoordeling blijft menselijk en dat is hetgeen wat het ingewikkeld maakt

Maar benangelique, zou jij zelf dan in dat dorp naast een TBS kliniek willen wonen?
Ik ben het nl wel met je eens, maar vind mezelf enorm hypocriet, omdat ik het dus niet in mijn achtertuin wil.


Als moeder van twee kinderen zeg ij daar ook nee tegen, maar er zijn andere mogelijkheden. Zo zijn er bijvoorbeeld in Canada trials gaande met hermetisch afgesloten gemeenschappen

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:00

Gut, ik denk dat je dan heel erg in de buurt komt van een politiestaat. Wat is de volgende stap? DNA profielen maken van potentiele daders en hen preventief levenslang opsluiten?

Natuurlijk, een overdreven voorbeeld, maar als we naar een situatie gaan waarin we het niet erg vinden dat er mensen vast zitten die prima (weer) deel kunnen nemen aan de samenleving vind ik dat toch een enge ontwikkeling.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:55

Magrathea schreef:
Gut, ik denk dat je dan heel erg in de buurt komt van een politiestaat. Wat is de volgende stap? DNA profielen maken van potentiele daders en hen preventief levenslang opsluiten?

Natuurlijk, een overdreven voorbeeld, maar als we naar een situatie gaan waarin we het niet erg vinden dat er mensen vast zitten die prima (weer) deel kunnen nemen aan de samenleving vind ik dat toch een enge ontwikkeling.

Dat is het verschil tussen de eerste en een volgende kans. Iedereen heeft recht op een eerste kans, en hoort dus voor veroordeling als een onschuldige benaderd te worden. Daarna alleen niet meer.
Heb je je kans verspeeld door een zodanig ernstig feit te plegen dat je leven in de maatschappij voorbij is? Dan zijn we inderdaad zo beschaafd dat we dat leven niet actief beëindigen, maar levenslange opsluiting zou wel de enige weg moeten zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:58

In Noorwegen hebben ze een goed reintegratieprogramma (weet niet of daar tbs-ers aan deelnemen)
Zij hebben daar wat meer mogelijkheden, qua ruimte. Het is een eiland waar gedetineerden na hun gevangenisstraf wonen en werken. Nog niet helemaal terug in de samenleving, maar al wel leren zelfstandig te functioneren.

Oomens: maar dat kan dus nu ook nog steeds, dat nooit meer terug laten keren in de maatschappij.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:31

Nikass schreef:
In Noorwegen hebben ze een goed reintegratieprogramma (weet niet of daar tbs-ers aan deelnemen)
Zij hebben daar wat meer mogelijkheden, qua ruimte. Het is een eiland waar gedetineerden na hun gevangenisstraf wonen en werken. Nog niet helemaal terug in de samenleving, maar al wel leren zelfstandig te functioneren.

Oomens: maar dat kan dus nu ook nog steeds, dat nooit meer terug laten keren in de maatschappij.

Naar ik begrepen heb niet. Bij een opgelegd levenslang zit als het goed is (niet goed dus eigenlijk) een herbeoordeling na 25 jaar, waarbij tot vervroegde vrijlating kan worden besloten. Bij TBS is vooraf ook geen garantie dat iemand permanent op de long-stay komt. Op deze manier is het dus voor een rechter onmogelijk gemaakt om iets op te leggen waarbij zeker is dat de dader alleen tussen zes plankjes weer naar buiten komt.

Kun jij garanderen dat bij een herbeoordeling 25 jaar later níet ineens wordt aangevoerd dat de veroordeelde ineens te ziek/zwak/krakkemikkig/claustrofobische is om de rest van zijn straf uit te zitten. Uiteraard zal die situatie zich gaan voordoen, wanneer het om straffen gaat waarbij de bedoeling is dat de veroordeelde op het laatst op enig moment vanzelf omvalt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:47

Nee geen garantie, maar daarom kan het nog wel.
Ik denk als je die heroverweging niet doet, dat rechters dan minder geneigd zullen zijn om een dergelijke straf op te leggen.
En daarnaast: ook als het wel kan is er altijd een mogelijkheid dat de koning gratie verleend.

Er zijn altijd zaken die je emotioneel zo raken dat je wenste dat we de doodstraf nog hadden... maar daarom is het zo goed dat wij geen oordeel hoeven te vellen en dat een rechter dat zo objectief mogelijk wel doet.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:02

ik ben blij dat ik geen rechter ben ;( , ik hoop maar dat deze meneer goed in de peiling gehouden wordt )

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:25

De doodstraf is hier helemaal geen punt van discussie.
Een zaak kan behoorlijk wat emoties oproepen maar een verlangen naar herinvoering van de doodstraf hoort daar, althans voor mij, echt niet bij. De doodstraf is m.i. primitieve vergelding volgens het oog om oog, tand om tand principe. Het lost niets op, het is wreed, onomkeerbaar en het houdt de geweldsspiraal in stand.
Dus iemands leven nemen als ultieme straf, daar ben ik zowel verstandelijk als emotioneel zeer tegen. Iemands vrijheid nemen, desnoods (in de extreme gevallen) voor de rest van diens leven als dat de maatschappij veiliger maakt, daar heb ik dan weer geen moeite mee.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:56

sassefras schreef:
ik zou het zo fijn vinden als jullie deze discussie prive voeren. dit heeft zo,n gat geslagen in de gemeente. dit is zo vreselijk voor ouders, familie en vrienden. en die lezen gewoon mee ;(


Lief bedoeld hoor, maar mee lezen is iets wat ze bewust wel of niet (gaan) doen. Dus kan hier best over dit onderwerp gepraat worden.
Echter op TV zullen de ouders etc nog wel eens onverwacht geconfronteerd worden met berichtgeving over de zaak. Dat lijkt me iets waar je niet op zit te wachten, maar je kunt het ook niet helemaal uitsluiten.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 16:19

Askja schreef:
De doodstraf is hier helemaal geen punt van discussie.
Een zaak kan behoorlijk wat emoties oproepen maar een verlangen naar herinvoering van de doodstraf hoort daar, althans voor mij, echt niet bij. De doodstraf is m.i. primitieve vergelding volgens het oog om oog, tand om tand principe. Het lost niets op, het is wreed, onomkeerbaar en het houdt de geweldsspiraal in stand.
Dus iemands leven nemen als ultieme straf, daar ben ik zowel verstandelijk als emotioneel zeer tegen. Iemands vrijheid nemen, desnoods (in de extreme gevallen) voor de rest van diens leven als dat de maatschappij veiliger maakt, daar heb ik dan weer geen moeite mee.


Je mist een klein beetje mijn punt ;)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:33

Nee, ik ging even nader in op je terloopse opmerking over de doodstraf. Ik vind het namelijk helemaal niet logisch dat je vanuit emoties over een zaak zou willen terugverlangen naar de doodstraf.
Afschaffen van een heroverweging na 25 jaar zou van mij niet standaard hoeven, maar wel in het geval van gedetineerden waarvan duidelijk is dat ze een blijvend gevaar opleveren. Ik weet niet of afschaffing van de heroverweging zou leiden tot het opleggen van lagere straffen, dat zal per rechter verschillen.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 18:56

Dat is ook niet wat ik zeg Askja en het is al helemaal niet het punt dat ik maak... ;(

YvonneV
Berichten: 8791
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 07:45


quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 07:53

Hoe banketstaaf ook, ik ben tegen hogere straffen in deze. De jeugd tbs moet juist zo snel mogelijk beginnen om er hopelijk nog iets van te maken.
Behandeling is namelijk nodig om te zorgen dat ze niet terug vallen ( hopelijk). Een straf zorgt daar niet voor.

Babootje

Berichten: 26354
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:35

Dat snap ik ook. maar eigenlijk is het raar dat het zo is geregeld. Waarom zou behandeling niet kunnen beginnen in detentie?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:45

Babootje schreef:
Dat snap ik ook. maar eigenlijk is het raar dat het zo is geregeld. Waarom zou behandeling niet kunnen beginnen in detentie?

Omdat een tbs kliniek al heel anders is ingedeeld dan een pi.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:38

Pff, ik vind hem lastig. Straffen mogen van mij wel omhoog maar anderzijds deel ik de mening van quera dat ze zsm moeten starten met TBS om ze te helpen. Zeker bij kinderen denk ik dat een groot gedeelte nog te “redden” is. Maar voor een ouder van een overleden kind lijkt het me heftig om te horen dat een kind maar 2 jaar celstraf krijgt, wat totaal niet in lijn is met de emoties van nabestaanden.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 15:50

Als een kind moord/verkracht moet het kind ontzettend goed opgevolgd worden en moet de straf evenredig zijn met het misdrijf.

Behandeling oké, op termijn vrij komen en de kans om een leven op te bouwen, oké. Maar zo'n kind moet minstens 5 jaar cel (+ behandeling) krijgen + minstens 10 jaar stevig worden opgevolgd (TBS).

Zelfs als het kan en er verder geen gevaar is moet een dergelijke jonge dader 'pittig' worden gestraft. Het meisje is nog altijd vermoord en de ouders dragen dit levenslang mee. Ik vind dergelijke uitspraken getuigen van weinig respect naar de nabestaanden en het slachtoffer.

Wat een lage straffen krijgen jongeren toch als ze gruwelijke misdrijven plegen. Ik kan goed begrijpen dat de ouders een petitie opstarten. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... ige-daders.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:04

Riel schreef:
Als een kind moord/verkracht moet het kind ontzettend goed opgevolgd worden en moet de straf evenredig zijn met het misdrijf.

Behandeling oké, op termijn vrij komen en de kans om een leven op te bouwen, oké. Maar zo'n kind moet minstens 5 jaar cel (+ behandeling) krijgen + minstens 10 jaar stevig worden opgevolgd (TBS).

Zelfs als het kan en er verder geen gevaar is moet een dergelijke jonge dader 'pittig' worden gestraft. Het meisje is nog altijd vermoord en de ouders dragen dit levenslang mee. Ik vind dergelijke uitspraken getuigen van weinig respect naar de nabestaanden en het slachtoffer.

Wat een lage straffen krijgen jongeren toch als ze gruwelijke misdrijven plegen. Ik kan goed begrijpen dat de ouders een petitie opstarten. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... ige-daders.

Maar van een celstraf leert zo iemand niets,
Kwalijker vind ik dat er bij jeugd tbs max 7 jaar zit.
Ik zou dan na 7 jaar zeggen overplaatsen naar gewone tbs als je er nog niet klaar voor bent.
Dat is pas behandelen.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:08

De straffen zijn in dit land gewoon ontzettend laag. Ik ben wel voor hogere straffen.
Je hoort niet anders dan dat de jeugd na een aantal jaar weer buiten staat.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 20:10

Op pauw kan je trouwens een aflevering terug kijken over tbs. Geen jeugd tbs. Wel interessant.

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 21:34

quera schreef:
Riel schreef:
Als een kind moord/verkracht moet het kind ontzettend goed opgevolgd worden en moet de straf evenredig zijn met het misdrijf.

Behandeling oké, op termijn vrij komen en de kans om een leven op te bouwen, oké. Maar zo'n kind moet minstens 5 jaar cel (+ behandeling) krijgen + minstens 10 jaar stevig worden opgevolgd (TBS).

Zelfs als het kan en er verder geen gevaar is moet een dergelijke jonge dader 'pittig' worden gestraft. Het meisje is nog altijd vermoord en de ouders dragen dit levenslang mee. Ik vind dergelijke uitspraken getuigen van weinig respect naar de nabestaanden en het slachtoffer.

Wat een lage straffen krijgen jongeren toch als ze gruwelijke misdrijven plegen. Ik kan goed begrijpen dat de ouders een petitie opstarten. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... ige-daders.

Maar van een celstraf leert zo iemand niets,
Kwalijker vind ik dat er bij jeugd tbs max 7 jaar zit.
Ik zou dan na 7 jaar zeggen overplaatsen naar gewone tbs als je er nog niet klaar voor bent.
Dat is pas behandelen.


Jeugd tbs kan omgezet worden in volwassen tbs als dit nodig is en kan levenslang duren als dat noodzakelijk geacht wordt.