Dienstplicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 15:12

Damned schreef:
Is MBO middelbare school?

Ja.. middelbaar beroeps onderwijs.

Bijvoorbeeld doktersassistente of apothekersassistente. Qua nivo ongeveer vergelijkbaar met HAVO.(als dat je wat zegt) je kan dan in veel gevallen direct bij een apotheek of huisarts werken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:00

Precies, er is hier in NL momenteel een grote vraag naar MBO'ers, zeker in de bouw, techniek en de zorg. Terwijl je als afgestudeerde letterenstudent (om maar iets te noemen) nog maar moet afwachten of je passend werk vindt (ik ben zelf afgestudeerd historicus en ben om die reden nooit werkzaam geweest in mijn vakgebied). Dus zeggen dat een academicus hoe dan ook economisch meer waard is dan een MBO'er is kortzichtig. Een academicus kost gedurende zijn opleidingstraject de samenleving overigens ook aanzienlijk meer geld dan een MBO'er , maar dat terzijde. Hoeveel iemand economisch 'waard' is, hangt verder van heel wat meer dingen af dan alleen zijn opleiding.

Hoe dan ook, persoonlijk vind ik iedere motivatie voor het invoeren van dienstplicht vanuit opvoedkundig/vormend/corrigerend perspectief, grote onzin, dus ook om 'luie zwammen' aan de studie te krijgen. Daar zijn andere middelen voor en er is ook nog zoiets als individuele keuzevrijheid.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 18:41

Na lang zoeken hebben ik het gevonden in mijn slides van vorig semester :D
Helaas heb ik alleen deze foto's op de slides en niet meer de uitleg van de professor erbij :+

Afbeelding

Afbeelding
hier zie je inderdaad wel dat onze public return (belgiƫ) veel groter is dan in nederland.

ter verduidelijking:
Afbeelding


Afbeelding