Dienstplicht

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:41

Nl is niet amerkia met defensie, er kan wel eens wat op een doordringende toon gezegd worden maar je wordt niet afgeblaft als honden om maar bevelen op te volgen.

Ik zit ook nog steeds rond te kijken of ik er een leuke baan kan krijgen voor verzorgende ig, in defensie zelf kan je nog verder leren en bijv rijbewijzen halen.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:48

oomens schreef:
NatasjavE schreef:
Bevelen opvolgen is ben ik slecht in.
Dus dat klopt.

Volgens mij denken heel veel Nederlanders dat van zichzelf, en grotendeels ten onrechte. Leren dat ze/we dat vrijwel allemaal gewoon kunnen, dat zou op zich een (van de weinige) meerwaarde zijn van dienstplicht.


Een meerwaarde? Kunnen kan iedereen het bijna wel, maar of dat nu iets goeds is...

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:57

Irkoontje schreef:
Kuggur schreef:

Waar 2 vechten hebben 2 schuld toch? Zo heeft mijn mama dat tenminste altijd verteld..

Maar als mijn info niet klopt hierboven leer ik graag wat bij.


HAHA ja right, zeg dat tegen ISIS? zucht.. altijd die mensen die denken alles op te kunnen lossen met: wil je alsjeblieft lief tegen de wereld zijn?... Er zijn nou eenmaal beesten die ISIS etc heten.

Dienstplicht dikke prima! Beetje jammer alleen dat de beroeps nu al onder worden gedaan kijk naar loon etc voor wat ze doen, al die mensen die zeuren over belastingcenten zouden eens moeten weten.. Ze worden zwaar onder betaald. Even een voorbeeld: een KLM piloot verdient 2x zoveel dan een F-16 piloot... Politiek, schaam je!

Zelf zou ik al ik gezond was zo in dienst gaan, maar dan was ik al militair of politie geweest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:02

Damned schreef:
Een meerwaarde? Kunnen kan iedereen het bijna wel, maar of dat nu iets goeds is...

Het onderwijs, tegenwoordig van de kleuterschool af aan, heeft inderdaad juist een focus op zelfstandigheid en zelf beslissingen nemen. Niet op afwachten tot iemand je komt vertellen wat je moet doen.

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:05

Enzino, het lijkt net of je denkt dat er in defensie alleen maar goed afgerichte honden zijn. Ja je moet inderdaad naar bevelen luisteren maar onderling bepaal je zelf ook heel veel. Beetje te vergelijken met manager en werknemer, manager zet de grote lijnen uit en zorgt dat iedereen zich eraan houdt, onderling word er dan besloten wat je kan doen en wat evt beste werkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:07

@Ejuniorjoost

Kuggur schreef:
Waar 2 vechten hebben 2 schuld toch? Zo heeft mijn mama dat tenminste altijd verteld..

Maar als mijn info niet klopt hierboven leer ik graag wat bij.



Die quote is niet van mij.

Janneke2

Berichten: 22975
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:10

Citaat:
Volgens mij denken heel veel Nederlanders dat van zichzelf, en grotendeels ten onrechte. Leren dat ze/we dat vrijwel allemaal gewoon kunnen, dat zou op zich een (van de weinige) meerwaarde zijn van dienstplicht.

Citaat:
Een meerwaarde? Kunnen kan iedereen het bijna wel, maar of dat nu iets goeds is...


...wie het niet weet, raad het waarschijnlijk nooit: wanneer worden Duitse soldaten (....van na 1945....) ingezworen - en vooral waarom?

Datum 20 juli.
Waarom: de dag dat in 1944 de legertop geprobeerd heeft een staatsgreep tegen de Leider te plegen om onderhandelingen met de geallieerden te starten.
"Het heeft niet zo mogen zijn."

Maar leren dat je bevelen kunt opvolgen - nou nee.

Vijf jaar geleden op de Dam. Toespraak ter gelegenheid van 4 mei. Spreker is de oud-bevelhebber van de Nederlandse troepen - en Van Uhm zegt "Loyaliteit is tegenspreken."

Zelfs het leger doet er niet zo aan.

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:12

Kuggur schreef:
@Ejuniorjoost

Kuggur schreef:
Waar 2 vechten hebben 2 schuld toch? Zo heeft mijn mama dat tenminste altijd verteld..

Maar als mijn info niet klopt hierboven leer ik graag wat bij.



Die quote is niet van mij.


o dan is er iets fout gegaan sorry!

anjali
Berichten: 15243
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:29

Iemand zei hier dat hij niet wist dat je ,getrouwd zijnde, vroeger niet in dienst hoefde. Ik herinner me een geval van een vriend uit begin jaren -70 van de vorige eeuw. Die wou toen onder de dienstplicht uitkomen door zijn vriendin te huwelijk te vragen. helaas zei ze nee! Hij werd dus soldaat.

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:17

loesje4600 schreef:
Nl is niet amerkia met defensie, er kan wel eens wat op een doordringende toon gezegd worden maar je wordt niet afgeblaft als honden om maar bevelen op te volgen.

Ik zit ook nog steeds rond te kijken of ik er een leuke baan kan krijgen voor verzorgende ig, in defensie zelf kan je nog verder leren en bijv rijbewijzen halen.

VIG is iets minder populair aan het worden binnen het bedrijf. We hebben een schreeuwend tekort aan verpleegkundigen, dus als je de kans hebt om die opleiding te doen! anders zou je eventueel kunnen kijken voor de functie van AGV'er binnen Defensie. Ik weet dat wij -luchtmacht- ook graag nog wat korporaals binnen willen halen!

En rijbewijzen, krijg je alleen als het noodzakelijk is voor je functie. Niet iedereen krijgt standaard een hele zooi aan opleidingen/rijbewijzen. Past het bij je functie dan krijg je hem wel, en anders gewoon dikke pech :D

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:28

Klopt bij luchtmobiel had ik korporaal gezien en soldaat chauffeur, waren beide wel vig niv 3 maar moet je denk ik door leren. Daar twijfel ik nog beetje over haha was ook wel beetje klaar met leren.... en luchmobiel moest je vit 6 hebben, heeft mijn vriend ook en ik weet niet zo goed of ik dat aan kan

lonniejj

Berichten: 2907
Geregistreerd: 23-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:35

loesje4600 schreef:
Klopt bij luchtmobiel had ik korporaal gezien en soldaat chauffeur, waren beide wel vig niv 3 maar moet je denk ik door leren. Daar twijfel ik nog beetje over haha was ook wel beetje klaar met leren.... en luchmobiel moest je vit 6 hebben, heeft mijn vriend ook en ik weet niet zo goed of ik dat aan kan

Luchtmobiel.. :D zitten maar heel weinig dames bij, op dit moment geloof ik 3 a 4 (zal het straks even navragen, ben nu met die jongens op oefening.)

Het is net wat je zelf wilt, ik weet dat landmacht en luchtmacht beide een groot tekort hebben binnen de medische sector. Dus je kans is daar het grootste om binnen te komen. Maar ligt er maar net aan wat je zelf voor ogen hebt wat voor functie je zou willen draaien!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 18:38

loesje4600 schreef:
Nl is niet amerkia met defensie, er kan wel eens wat op een doordringende toon gezegd worden maar je wordt niet afgeblaft als honden om maar bevelen op te volgen.

Ik zit ook nog steeds rond te kijken of ik er een leuke baan kan krijgen voor verzorgende ig, in defensie zelf kan je nog verder leren en bijv rijbewijzen halen.


juist en dat vergeten al die harde roepers, daar kun je ook mee verder buiten defensie....

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:26

Lonneij pb :D

loesje4600

Berichten: 768
Geregistreerd: 11-06-12
Woonplaats: naast het bos

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:31

Kwita, klopt. Helaas ziet iedereen denk ik nog steeds de amerikaanse leger films waarin iedereen tor het naatje wordt afgezeken. Dat is in nl niet zo en er is echt wel respect naar elkaar toe, iedereen doet waar die goed in is en helpt de ander waar nodig

Shenavallie
Berichten: 11694
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 20:35

Resistance schreef:
Nog een punt:

Wie gaat al die horeca, supermarkt en winkelbaantjes overnemen van die 200.000 scholieren die jaarlijks hun diploma halen? Want bijna iedere jongere heeft tegenwoordig wel een bijbaantje. Da's toch een hoop.

Kunnen eindelijk de wat oudere weer een/hun baan terugkrijgen, want die solliciteren zich een slag in de rondte omdat ze zogenaamd 'te duur' zijn. Maar da's een andere discussie. ;)

Shenavallie
Berichten: 11694
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 20:38

enzino schreef:
Damned schreef:
Een meerwaarde? Kunnen kan iedereen het bijna wel, maar of dat nu iets goeds is...

Het onderwijs, tegenwoordig van de kleuterschool af aan, heeft inderdaad juist een focus op zelfstandigheid en zelf beslissingen nemen. Niet op afwachten tot iemand je komt vertellen wat je moet doen.

En heel veel van die leerlingen weten niet hoe ze met die 'vrijheid' om moeten gaan. Regels zijn veel veiliger voor kinderen, maar ook dat is weer een andere discussie. ;)

Shenavallie
Berichten: 11694
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 20:42

anjali schreef:
Iemand zei hier dat hij niet wist dat je ,getrouwd zijnde, vroeger niet in dienst hoefde. Ik herinner me een geval van een vriend uit begin jaren -70 van de vorige eeuw. Die wou toen onder de dienstplicht uitkomen door zijn vriendin te huwelijk te vragen. helaas zei ze nee! Hij werd dus soldaat.

Dat was ik. Heb het ondertussen aan drie verschillende personen gevraagd die in dienst hebben gezeten (vind het leuk om me in van alles te verdiepen) en geen van drie wist van die regel af. Maar als dat zo was, vind ik het wel een interessant gegeven. Ik weet wel dat men vaak snel trouwde om het huis uit te kunnen (of in verwachting raakte om het huis maar uit te kunnen).

Shenavallie
Berichten: 11694
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 20:46

loesje4600 schreef:
Kwita, klopt. Helaas ziet iedereen denk ik nog steeds de amerikaanse leger films waarin iedereen tor het naatje wordt afgezeken. Dat is in nl niet zo en er is echt wel respect naar elkaar toe, iedereen doet waar die goed in is en helpt de ander waar nodig

Die indruk heb ik ook. :j

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:30

StonedRomy schreef:
Ewelle schreef:
Ik ben voor de dienstplicht en dan ook voor vrouwen. Dat die misschien niet met zware tassen gaan lopen slepen begrijp ik maar er zijn genoeg andere functies te vervullen.

Een stukje discipline en sportiviteit kan bij de huidige jeugd denk ik geen kwaad als ik zo om mij heen kijk. (uitzonderingen daar gelaten)

Datzelfde is ook over jouw generatie gezegd. Zelfs in het Romeinse rijk hadden ze het over de luie jeugd. Toch is het met iedereen globaal gezien wel goed gekomen. Ook zonder dienstplicht.


Mijn generatie? En mijn leeftijd volgens jou is?
NB; Ik heb aan mijn bijdrage aan de dienstplicht geleverd. Jij ook?

Ewelle
Berichten: 78
Geregistreerd: 28-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:34

Resistance schreef:
Ewelle schreef:
Ik ben voor de dienstplicht en dan ook voor vrouwen. Dat die misschien niet met zware tassen gaan lopen slepen begrijp ik maar er zijn genoeg andere functies te vervullen.

Een stukje discipline en sportiviteit kan bij de huidige jeugd denk ik geen kwaad als ik zo om mij heen kijk. (uitzonderingen daar gelaten)



Pak dan de jongeren aan die niet studeren... hardwerkende studenten die zich blauw betalen aan hun studie kennen denk ik wel genoeg discipline. ;) Eerst de stufie weg en dan ook nog dienstplicht? Nee. Ik vind het niet erg om te lenen, dat heet investeren in je toekomst. Maar dienstplicht? Is goed, als zij m'n studie betalen. :+


Wat heeft het financiële aspect en studie hiermee te maken? Ook binnen defensie kunnen er studies gevolgd worden en na je diensttijd kun je gewoon een studie hervatten maar ben je wel het land van dienst geweest. (voor volk en vaderland)

Anoniem

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:45

Misschien omdat het me niet chill lijkt als ik veel geld investeer in mijn toekomst, en ik mijn studie zou moeten onderbreken om in dienstplicht te gaan? :+

Janneke2

Berichten: 22975
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:49

...omdat ik het idioot vind dat "wij" (Nederland is een democratie, er gebeurt wat het volk wil...) onze jongeren verplichten een dure lening aan te gaan ipv wie hersens dan wel motivatie heeft een te beurs geven.
Mbt de financiën: die beurs betaalt zichzelf terug.

Wim Kan zei het al: "elke dag lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil....!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:55

Janneke2 schreef:
...omdat ik het idioot vind dat "wij" (Nederland is een democratie, er gebeurt wat het volk wil...) onze jongeren verplichten een dure lening aan te gaan ipv wie hersens dan wel motivatie heeft een te beurs geven.
Mbt de financiën: die beurs betaalt zichzelf terug.

Wim Kan zei het al: "elke dag lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil....!"



Ik denk niet dat je mijn punt helemaal snapt. Ik vind het ook poedersuiker dat die lening er is, maar dat is hier totaal niet relevant.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:56

Janneke2 schreef:
Mbt de financiën: die beurs betaalt zichzelf terug.

Die beurs betaalt zich pas in de toekomst terug, als degenen die erover beslissen zich allang hebben teruggetrokken uit de politiek en ergens een burgemeesterspost, een voorzitterschap van een onderzoekscommissie en een batterij commissariaten bezetten. De besparingen vallen daarentegen wél in dezelfde kabinetsperiode en daar valt dus nog mee te pronken wanneer het ertoe doet.