Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 169 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

DNA Databank; wat vinden jullie?

 
Profiel   

Wat zijn jouw gedachten over een nationale DNA databank?
Ik had deze discussie laatst met mijn man. Ik ben er voor omdat criminelen dan sneller op te sporen en in verband te brengen zijn met delicten.
En daarnaast kan het helpen bij het identificeren van vermisten.

Mijn man vind het echter een flinke aanslag op je privacy. Daar kan ik me ook wel weer iets bij voorstellen.

Wat vinden jullie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:31 



 
Profiel   

Persoonlijk heb ik er geen problemen mee, idd voor oa criminelen (of nie) en vermisten een uitkomt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:33 



 
Profiel   

Absoluut tegen. Ik vind het een enorme aantasting in mijn privacy. Opzich snap ik heel goed de redenering: 'om criminelen sneller op te pakken', maar dat weegt voor mij niet op tegen de tegenargumenten. Ik vind een databank niet veilig. Digitale big-data vind ik al te ver gaan, maar zoiets persoonlijks, nee, dat mag alleen ik hebben, niet een overheid.

Ik ben ook tegen een vingerafdruk op mijn paspoort....maar helaas kunnen we daar ook niet onderuit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:36 



 
Profiel   

Ik hoorde laatst iemand zeggen: jammer van de vermissingen etc, maar het aantasten van mijn privacy vind ik net een tandje erger.
Ik kan me dat niet voorstellen. Zie ik dan zo weinig belang in het waarborgen van mijn privacy of mis ik iets? :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:38 



 
Profiel   

Privacy, wat is dat, hebben we dat nog wel?
Op de weg met je auto word precies gekeken waar je rijd.
Pinnen is bekend, locatie van je telefoon, wat je op google zoekt, je ip adres, de staat weet zo ongeveer alles al.
Voor mij kan er dan DNA ook nog wel bij. Want de privacy die we nu hebben is toch al nep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:43 



 
Profiel   

Daar heb je dan wel weer een punt.....de beveiliging vd databank....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:44 



 
Profiel   

Geen problemen mee! Als je niets te verbergen hebt kan het geen kwaad en ik denk dat ze op die manier veel sneller een verdachte in beeld krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:45 



 
Profiel   

Ik ben voor! ik snap niet zo goed wat er qua privacy is aan je DNA? als je niks raars doet dan is er toch geen enkel probleem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:47 



 
Profiel   

En hoe weten mensen zo zeker dat ze niets te verbergen hebben? Misschien komt er morgen wel een overheid die een totaal ander beleid voor ogen heeft als jij en mag je van die overheid ook totaal geen andere mening hebben (wat jij dan dus wel hebt). Dat heb jij dus ineens heel veel te verbergen.

Of je hebt een ziekte die te vinden is in je DNA. Uit het verleden is gebleken dat de overheid nu niet uitblinkt in het beveiligen van data. Ziekte kan nogal eens een probleem opleveren voor een hypotheek of een verzekering.

Ik vind dat ik het recht heb op mijn eigen lijf. En het recht om dat anoniem te houden. Technische zaken (pinnen/mobiel) kun je omzeilen als je wilt, maar eenmaal DNA afgegeven is blijvend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:47 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik ben voor! ik snap niet zo goed wat er qua privacy is aan je DNA? als je niks raars doet dan is er toch geen enkel probleem?

Precies vind ik ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:48 



 
Profiel   

Zolang we geen regering hebben zoals in Noordkorea of Nazi-Duitsland, of de Sovjet Unie, of Argentinië, of Spanje in de jaren '70, is het allemaal heel leuk en aardig om een nationale databank te hebben.

Zodra we wel zo'n regering hebben, hebben we dikke kans op een nog effectievere vervolging van ongewenste mensen (en dat kun je zomaar worden) dan in de jaren '40-'45.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:50 



 
Profiel   

Wilawander schreef
Elisa2 schreef
Ik ben voor! ik snap niet zo goed wat er qua privacy is aan je DNA? als je niks raars doet dan is er toch geen enkel probleem?

Precies vind ik ook.



dit is echt zo'n doodmep argument.

Wat hierboven gezegd wordt, mensen denken dat het afgeven van dna dan alleen voor misdaden gebruikt wordt, maar de stap naar openheid van zaken mbt ziekteverzekeringen, hypotheken etc zijn dan nog maar heel klein , want alles ligt vast.

Ik ben ook tegen een dna- bank. Als ze dat gaan invoeren, ga ik emigreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:51 



 
Profiel   

Alsof ze nu niet aan je ziekte gegevens kunnen komen als ze willen.
Alles staat daarvan ook digitaal.
Als het land zo veranderd dat dat mee genomen word, is dat ook wel zonder dna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:52 



 
Profiel   

Als zo'n databank 100% veilig zou zijn zou ik gelijk ja zeggen, helaas ligt de realiteit anders en daarom ben ik er op tegen. En dan niet eens zo zeer dat zo'n database 'gehackt' wordt, er zal maar nieuwe wetgeving, een nieuwe overheid, een fascistisch regime 2.0 opstaan die die informatie in handen krijgt. Sta je mooi te kijken. Al is de privacy die we nu al hebben ook in grote mate maar schijn.
Ben er wel heel erg voor dat bij criminelen al veel sneller DNA moet worden afgenomen, wat mij betreft zelfs al bij het banketstaaf diefstalletje, en niet pas bij een groot vergrijp.

Vind dit wel interessante quotes in dit hele verhaal:

Edward Snowden schreef
"Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say."

"When you say, ‘I have nothing to hide,’ you’re saying, ‘I don’t care about this right.’ You’re saying, ‘I don’t have this right, because I’ve got to the point where I have to justify it.’

"And if we actually think about it, it doesn’t make sense. Because privacy isn’t about something to hide. Privacy is about something to protect. That’s who you are. That's what you believe in. Privacy is the right to a self. Privacy is what gives you the ability to share with the world who you are on your own terms. For them to understand what you’re trying to be and to protect for yourself the parts of you you’re not sure about, that you’re still experimenting with.

"Privacy is baked into our language, our core concepts of government and self in every way. It’s why we call it 'private property.' Without privacy you don’t have anything for yourself.


Ik ben het niet volledig eens met alles wat hij zegt maar ik vind het in de kern best een sterk punt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:53 



 
Profiel   

Ik vind de voordelen meer waard dan de nadelen. Ik weet zeker dat mocht het, God verhoedde, een familielid van mij zijn, ik er blij mee zou zijn als ze zo even DNA op kunne diepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:53 



 
Profiel   

Ik ga je topic even verplaatsen naar [NM] Nieuws en Maatschappij, omdat dit echt een maatschappelijke discussie is past het daar beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:54 



 
Profiel   

Ladyingreen schreef
En hoe weten mensen zo zeker dat ze niets te verbergen hebben? Misschien komt er morgen wel een overheid die een totaal ander beleid voor ogen heeft als jij en mag je van die overheid ook totaal geen andere mening hebben (wat jij dan dus wel hebt). Dat heb jij dus ineens heel veel te verbergen.

Of je hebt een ziekte die te vinden is in je DNA. Uit het verleden is gebleken dat de overheid nu niet uitblinkt in het beveiligen van data. Ziekte kan nogal eens een probleem opleveren voor een hypotheek of een verzekering.

Ik vind dat ik het recht heb op mijn eigen lijf. En het recht om dat anoniem te houden. Technische zaken (pinnen/mobiel) kun je omzeilen als je wilt, maar eenmaal DNA afgegeven is blijvend.


Inderdaad... je weet maar nooit hoe dat tegen je gebruikt kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:54 



 
Profiel   

Ach je hebt nu al een dik probleem met een ziekte..

Ziekte in DNA wilt niet zeggen dat je die ziekte ook daadwerkelijk krijgt.

Medische dossiers worden ookal veel vrijgegeven en wat dacht je van internet? volgens mij is privacy allang een illusie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:56 



 

Ik vind het heel dubbel. Het zou inderdaad een grote vooruitgang kunnen opleveren met het oplossen van bepaalde misdrijven, maar ik twijfel sterk aan de veiligheid.

Er gaat bij de overheid (en bedrijven ook trouwens) nog zoveel mis met het registreren en bewaren van data, dat ik het niet veilig vind. Er worden (bijvoorbeeld bij het toekennen van huurtoeslag) nog zo vaak mensen verwisseld, en voordat zoiets rechtgezet is ben je jaren verder. Het zal je maar overkomen dat je DNA in die databank ook onder een verkeerde naam terecht komt...

edit; ik vind het daarnaast ook een beetje met kanon op een mug schieten. Gegevens van 17 miljoen mensen bewaren voor het mogelijk/mede oplossen van 120 moorden (aantal in 2016) en 40.000 vermissingen (waarvan er met de huidige techniek 80% binnen 2 dagen is teruggevonden).


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-17 14:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 13:59 



 
Profiel   

Ik heb het idee dat veel mensen privacy verwarren met 'zien waar je bent/wat je doet'. Privacy gaat meer over WIE je bent. En laten we niet onder de noemer 'wat hebben we nog over', onszelf maar helemaal in de handen van god weet wie gooien....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 14:00 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ziekte in DNA wilt niet zeggen dat je die ziekte ook daadwerkelijk krijgt.


Dat is inderdaad zo, het is een kansproces maar dat wil niet zeggen dat je toekomstige werkgever, verzekeraar, etc. daar niet op oordelen. Sterker nog, dat gebeurt nu al. Verzekeraars mogen vanaf een bepaald gedrag en in bepaalde situaties vragen om je DNA-gegevens. Dat ligt nu allemaal nog wel redelijk goed geregeld maar ik vrees voor de dag dat de wetgeving daar omheen verder afbrokkelt. Je zal degene maar zijn die er de gevolgen van moet ondervinden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 14:01 



 
Profiel   

Memories schreef
Elisa2 schreef
Ziekte in DNA wilt niet zeggen dat je die ziekte ook daadwerkelijk krijgt.


Dat is inderdaad zo, het is een kansproces maar dat wil niet zeggen dat je toekomstige werkgever, verzekeraar, etc. daar niet op oordelen. Sterker nog, dat gebeurt nu al. Verzekeraars mogen vanaf een bepaald gedrag en in bepaalde situaties vragen om je DNA-gegevens. Dat ligt nu allemaal nog wel redelijk goed geregeld maar ik vrees voor de dag dat de wetgeving daar omheen verder afbrokkelt. Je zal degene maar zijn die er de gevolgen van moet ondervinden...


Er zijn zeker wel ziekte die je gewoon hebt als het in je DNA zit hoor!


Laatst bijgewerkt door Ladyingreen op 10-10-17 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 14:06 



 
Profiel   

Op zich denk ik dat onze privacy nu al heel vaak in het geding is. We merken het pas , als een hack naar buiten komt. Bijvoorbeeld opgeslagen klantgegevens die door criminelen gebruikt gaan worden. Een DNA data base ben ik geen voorstander van en dat het voor onze veiligheid is, vind ik onzin. We komen juist als onschuldigen in gevaar door deze opslag. Nu bestaat al identiteitsfraude.
Mijn hele leven heb ik me niet onveilig gevoeld. Dat begint nu andere vormen aan te nemen. Niet door de mensen om me heen, maar door onze overheid die liegt, bedriegt en onder het mom van "voor onze veiligheid" iets gaat goedkeuren, waar wij geen grip op hebben. Vele persoonlijke gegevens hebben op straat gelegen. Ik weet dat sommige mensen veel waarde hechten aan wat er gezegd wordt. Er wordt gezegd dat onze privacy goed bewaakt wordt, beter dan in andere landen. Maar wie zegt dat? Dezelfde mensen die ik dus helemaal niet vertrouw. De mensen die mijn gegevens op kunnen vragen, maar omgekeerd ik niet die van hun. Gegevens die nu al opgeslagen zijn, worden al regelmatig verkeerd gebruikt, daar hoeft niet nog eens een DNA database bij te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 14:06 



 
Profiel   

chanicha schreef
Ik vind de voordelen meer waard dan de nadelen. Ik weet zeker dat mocht het, God verhoedde, een familielid van mij zijn, ik er blij mee zou zijn als ze zo even DNA op kunne diepen.

Wat is dan een voordeel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 14:08 



 
Profiel   

Ik ben voor. Ook als zou iemand je DNA dmv hackers oid aan een andere naam hangen, zodra je 'gepakt' wordt controleren ze alsnog je DNA of dat nog wel matcht met de DNA data bank mocht dit dus echt niet 'veilig' zijn. Het zou een enorme oplossing zijn voor de criminaliteit en ik denk dat het ook een preventieve werking heeft.

Ik denk zowieso dat het een kwestie van tijd is dat alles wat je doet vastgelegd wordt. Digitale wereld wordt steeds geavanceerder nauwkeuriger, onopvallender en sneller.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 15:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 169 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen