Verlaging van de wajong

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
purny

Berichten: 27565
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 14:57

Indestal schreef:
Maar als je 1 euro bruto over de loongrens gaat verdienen, wordt je flink gekort op je zorgtoeslag en dat is ook niet eerlijk...

Wellicht is een uur werken niet de impuls om meer te gaan werken om er juist op vooruit te gaan, maar welke baas neemt aan voor 1 uur per week? Minimaal een halve dag lijkt mij, maar eerder 1 dag per week en dan zal het plaatje er anders uit gaan zien..

Als ik er dus echt op vooruit wil gaan zou ik of een hoger uurloon moeten hebben of meer dan 20 uur extra per week moeten werken

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:01

Julius, ik ben werkloos geworden, zonder uitkering overigens, omdat ik steeds weer wat werk via uitzendbureau heb en nooit binnen de ww ga vallen...ennnnnn ik hsng dus wel rond en zit veel te veel op de bank, het is dat ik paarden aan huis heb, anders op een klein flatje, wat moet je heel de dag?

Ben ik dus wel benieuwd naar, ik verveel mij kapot! En ik heb toch nog klusjes baantjes van 10 uur per week, de overige uren hang ik rond! Dus .....

Ik solliciteer mij blind en hoop op een fulltime baan....en ben overigens ook niet 100% gezond, maar zat tjd om uit te rusten, hier word ik nl ziek van, conditieloos, traag, energieloos, ongeprikkeld, geen toekomstplanning, geen prikkel om mij netjes te kleden, zit toch thuis....dus....werken maakt mij blij, ook al moet ik om 21.00 u naar bed om te kunnen funktioneren....rust roest...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:03

purny schreef:
Indestal schreef:
Maar als je 1 euro bruto over de loongrens gaat verdienen, wordt je flink gekort op je zorgtoeslag en dat is ook niet eerlijk...

Wellicht is een uur werken niet de impuls om meer te gaan werken om er juist op vooruit te gaan, maar welke baas neemt aan voor 1 uur per week? Minimaal een halve dag lijkt mij, maar eerder 1 dag per week en dan zal het plaatje er anders uit gaan zien..

Als ik er dus echt op vooruit wil gaan zou ik of een hoger uurloon moeten hebben of meer dan 20 uur extra per week moeten werken



Gaat net om jou, maar om de stelregel....mijn man zit net beven een loongrens en floep weg zorgtoeslag, maar ik heb dikke 1000 euro ziektekosten elk jaar, inclusief eigen risico.....is niet meteen een dik netto salaris hoor wat men altijd denkt

ruitje

Berichten: 12372
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:30

Indestal schreef:
Julius, ik ben werkloos geworden, zonder uitkering overigens, omdat ik steeds weer wat werk via uitzendbureau heb en nooit binnen de ww ga vallen...ennnnnn ik hsng dus wel rond en zit veel te veel op de bank, het is dat ik paarden aan huis heb, anders op een klein flatje, wat moet je heel de dag?

Ben ik dus wel benieuwd naar, ik verveel mij kapot! En ik heb toch nog klusjes baantjes van 10 uur per week, de overige uren hang ik rond! Dus .....

Ik solliciteer mij blind en hoop op een fulltime baan....en ben overigens ook niet 100% gezond, maar zat tjd om uit te rusten, hier word ik nl ziek van, conditieloos, traag, energieloos, ongeprikkeld, geen toekomstplanning, geen prikkel om mij netjes te kleden, zit toch thuis....dus....werken maakt mij blij, ook al moet ik om 21.00 u naar bed om te kunnen funktioneren....rust roest...


Dit dus.

En Nee, ik denk niet dat Wajonger ' niks zitten te doen' of ' allemaal in een groep moeten' . Aangepast werk voor iedereen. Samen 100%. En Ja, dat vergt begeleiders en mensen die de Wajonger kunnen ondersteunen. En Ja, dat kost geld. Maar dat kost het nu ook :)

Maar ik krijg soms het gevoel, dat omdat ik zelf geen Wajonger Ben, ik automatisch wel niets zal begrijpen van mensen met een beperking.

Ik heb gewerkt met mensen met een handicap, die nog geen 30 seconden iemand in zijn kamer kon verdragen ( over niet met prikkels of mensen om kunnen gaan gesproken) . Dus Nee, ik heb zelf geen handicap. Maar wel gezien hoe zo iemand in een proces van 5 jaar(!) In een groep is gaan werken.

En Ja, op sommige dagen red hij het geen 5 minuten.

En dat is ook goed :) .

Ik vind dat hier zo snel in onmogelijkheden word gedacht.

Als je per dag 30 minuten zou kunnen werken is dat toch al winst? Zowel voor jou, als voor de maatschappij.

En ik denk dat we ons daar voor moeten inzetten, als maatschappij. Ipv maar ' zeuren' over het aantal Wajongers mag de maatschappij wel eens meedenken over hoe het dan wel zou moeten :)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:33

Ruitje ik ben het eens dat er meer mogelijk zou moeten zijn qua werken
Maar!
Dat hele grroepsidee moet je gewoon loslaten
Dat werkt voor jouw doelgroep
Maar voor de groep waar ik in val werkt het niet
Maar frustreert het alleen maar
Geef je mij een stapel Engelse of nederlandse teksten daarentegen en laat je me mijn eigen naad naaien
Zonder me op de vingers te kijken en me te “begeleiden”
Dikke prima
Krijg je bij tijds het stapeltje vertaald en wel in je postvak

Ik moet geen groep en begeleiding en vangnetje in mijn nek hebben hijgen want dan word ik gillend gek
Mijn leven bestaat in en buiten werk met andere mensen om me heen al snel uit 1 grote frustratie en het ene na het andere deksel op mijn neus omdat mijn denkwijze en snelheid te ver afwijkt van de norm

Dus ben het niet fundamenteel oneens , maar ik krijg al hartkloppingen bij de situatieschets van hoe het in jouw situatie aangepakt word
Mijn punt was meer dat er te snel simpel gedacht word qua oplossingen

Bellex

Berichten: 9305
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:37

Waar komt uberhaubt het beeld vandaan dat iedere wajonger die niet werkt, in het gareel getrokken moet worden. Hoezo zouden die niet al een ritme en een schema hebben en kleine dingetjes doen die maakt dat ze zich nuttig voelen naar hun vermogen, en onder de mensen komen? (Ik zeg niet dat iedere niet werkende wajonger dit al wel heeft, maar ook niet iedere wel werkende wajonger of gezonde persoon heeft dit. En ik zeg dus zeker niet dat een hele groep mensen dit niet heeft) Vind dit nogal wat aannames en invullen om het zo te stellen. Het een zegt niks over het ander, en wat voor de een werkt bij jou Ruitje, zegt totaal niks over een ander.

ruitje

Berichten: 12372
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:19

Klopt, precies zoals ik zeg, werk op maat. Dus zoals Sonja zegt, dat moeten we dan in haar geval vooral niet doen :) ! Maar zij geeft zelf aan wat voor haar wel zou werken( in een aparte ruimte zitten en iets doen ), dus kijken naar mogelijkheden en wat iemand wel kan.

Ik kom aan met iets wat kan werken, wat werkt bij een hele grote groep mensen met een beperking. En Ja, daar zijn vast uitzonderingen op.

Ik zeg helemaal niet dat ze ' in het gareel' moeten? Waarom die negativiteit steeds in mijn posts leggen? Ik snap dat niet zo goed?

Ik bedoel dit echt niet in het nadeel van de Wajonger, zo van ' die moet aan het werk' , zo zie ik dat niet.

Ik denk, dat als we het geld van wat het UWV nu kost stoppen in het kijken naar de mogelijkheden dat er veel meer kan :) .

Maargoed, misschien ben ik verpest door mijn werk, ik ben gewoon eeuwig optimistisch :+

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:48

Werken moet altijd maar leuk zijn....is met zich wel bewust dat werken voor iedereen maar dan ook iedereen frustraties geeft, gewoon door het beleid, de overbelasting binnen het werk, niet betaald worden naar zwaarte, opleiding en hoeveelheid werk, zeer aso rot collega’s, gemene roddelgangetjes, etc...

Dat de meesten gewoon opgebrand het weekend in gaan en elke avond nog tig mails moeten doorworstelen in vrije tijd....

Maar ook elke dag de motivatie aanmaken, voor het inkomen te verdienen, er het beste van te maken en velen doen ook werk wat ze in de basis leuk vinden en de randprikkels proberen uit te schakelen om hun werk blij en goed te doen..deze mensen moeten ook in een groep funktioneren waar je hartkloppingen van krijgt...daaar zpu je ziek van kunnen worden.


Een van mijn klusjesbaantjes is ongewild werk voor de doorsnee Nederlander, een van mijn baantjes is roepen in de woestijn als je een Nederlander zoekt. Er wordt bitter hard gewerkt voor schandalig weinig geld! Meer dan 2 dagen per week zal voor iedereen uiteindelijk WAO op gaan leveren, daarom is het verloop zo groot....en vind je geen Nederlanders die zijn daar te ziekzwakenmisselijk voor. Ik doe dit nu 2 maanden en hoop het nog een tijd te doen, de fysieke zwaarte is voor mij nl betaald sporten :+

En overprikkeld raak ik ook snel, maar heb mij in de jaren getraint af te sluiten door dan niks te horen of mijn eigen gedachten van binnen duidelijker te maken en na tijd de ogen rust te geven in een stille donkere omgeving en rust te zoeken....

The whole package is ook voor mij te veel, maar niets is niets is niets en daar word ik ziek van..

En als je je huis niet meer uit kunt omdat je te veel in je eigens bent gaan zitten omdat je totaal uit het ritme bent, totaal geen werkethiek meer hebt, totaal geen conditie en totaal vergeten bent dat je tijdens je werk geleefd wordt en er dus als een berg tegen op ziet en hier sl hartkloppingen van krijgt, door de onzekerheid en faalangst....., zoe dan iets wat je thuis kan doen....nagels zetten en manicure, massagekluns waar talloze korte workshops voor zijn en je dus zo aan de slag kunt, pedicure, webwinkel van iets, kinderkleding maken, etc...verzin iets..

Maar ik denk dat er veel wajongers zijn die slecht mee konden komen op school en nu denken dat ze dom zijn en alleen zware domme rot banen kunnen gaan doen waar ze geen zin in hebben, maar nooit hun echte mogelijkheden zelf of met hulp hebben onderzocht.

Ziek zijn of psychisch in de lappenmand kan ook een excuus zijn...ik heb zo een vriendin, die trekt steeds wat uit de kast, maar ook doet ze dingen die ik niet kan bijhouden als ik even niet kijk, maar dat komt altijd weer uit, helaas...de slachtofferrol die toch helaas wel heel snel uit de kast getrokken wordt....maar laten we eerlijk zijn, gelukkig wordt je er niet van..

Zelfredzaamheid en zelfvoorzienend zijn dus wel en dat kan je zelf samen met iemand doen, al is het maar een goed idee gaan bedenken en anderen het laten uitvoeren....in het leven moet je vooruit en blijf je stilstaan zul je steeds verder achterop komen

Ik zie dus voor mij nu al nog 50 jaar op de bank hangen? Nee dus! Dan wissel ik werk af met uitrust en herstel dagen!!!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:18

Indestal
Mij hoor je nergens zeggen dat werken altijd maar leuk moet zijn
Echt niet
Ik heb jaren in de zorg gewerkt
Geweldig werk? Absoluut
altijd leuk? Hell no
Zo ook horeca en noem maar op
Allemaal leuk werk
Maar hell no dat het altijd leuk was
Ben ik doordat het “niet altijd leuk” was Thuis komen te zitten
Again ; dikke nee

Ik werk nu dus ook niet in een baan maar ben een mantelzorger voor mijn ouders, sta vrienden en families bij als er probleem Met instanties zijn.
En ga zo maar door


Dat je iemand Kent die het niet netjes doet wil niet zeggen dat er een hele groep is die het zo doet

Ik ken meer mensen Met een functiebeperking die er alles aan doen om een baan te krijgen en te behouden dan mensen die het wel prima vinden en het handje ophouden

Maar momenteel worden de mensen die hun stinkende best doen om te werken binnen hun mogelijkheden gestraft voor dat werken en dat is erg rot

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 10:30

Sonja, ik schrijf mijn berichten altijd in het algemene, anders quote ik. Ik wil niemand kwetsen, maar sommige bokkers voelen zich al snel aangesproken en gaan mij dan direkt aanspreken..dat mag, dan gaan we in discussie...

En jij hebt een zware baan, mantelzorger voor ouders is bloedzwaar, omdat het altijd aan je hart gaat, dus nooit je gevoel in de kast en je meer doet dan je eigenlijk kan...supermensen..

Maar er zijn ook heel veel jonge mensen die nooit of amper gewerkt hebben en het wellicht wel eens geprobeerd en dat werd een fiasco, samen met hun emotionele problemen werd het als jong mens op de jungle-arbeidsmarkt-maatschappij een traumatische ervaring...ik ben ook jong geweest, ik herken dit, altijd met zware buikpijn en trillende angst naar mijn werk en ik weet dus ook dat bepaalde culturen niet voor mij geschikt zijn, daar ga ik kapot....maar die juist niet proberen-gevallen daar heb ik moeite mee..

Zoals zo veel thuiszitters die wel een modaal uitkering verwachten om mee te kunnen doen met alles, maar gaan gillen als ze net als de werkenden moeten inleveren als de groep die ondersteund moet worden steeds groter wordt en het geld toch echt wel ergens vandaan moet komen..
De groep die ook echt wel 1of 2 dagen iets kan, tankstation zitten achter de kassa voor 2 avonden, of kassa restaurant ergens voor 1dagje, ach ja, you name it, maar dan kunnen al het geld niet netto houden en dan zijn ze boos! En kunnen niet bedenken dat dat boven op hun uitkering net zo veel maandelijks binnenbrengt als de ploeterende 40+ werkenden....die groep komt net zo hard in opstand..

Ik heb respect voor de mensen met een invaliditeitsuitkering en toch blijft meedoen in de maatschappij naar behoren.
Zo ken ik iemand die jeug polio heeft gehad, ze loopt heel slecht, maar werkt wel full time en heeft ook een uitkering, die natuurlijk wordt gekort, maar soms valt ze even uit, omdat ze dan bv thuis is gevallen en moet herstellen wat meer tijd kost dan een gezond iemand, maar ze werkt omdat ze gewoon in de bovenkamer gezond, fit en slim is en juist hierdoor zegt ze ook, blijf ik toppie anders was ik al een klompje niets geworden....

Veronica2
Berichten: 2700
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 13:27

Indestal, je hebt ook gelijk hoor dat bezig blijven goed is in het algemeen. Tuurlijk zijn er uitzonderingen en gaat niks vanzelf, maar alles is beter dan wegteren achter een geranium.

Ruitje, ik vind je positieve inslag een compliment waard.

Purny, wat was het antwoord op je brief?

purny

Berichten: 27565
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 13:55

Het antwoord was dat het oude model niet werkte omdat er teveel administratie om heen draaide. Nu gaan ze een nieuw systeem maken maar dat moet nog uitgewerkt worden. Loonkostensubsidie gaat eruit en loondispensatie komt ervoor in de plaats.

Veronica2
Berichten: 2700
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:25

Purny dank voor je antwoord. De keuze voor loondispensatie kan zijn om te proberen dat werknemers minder snel onder een te laag aantal uren komt te werken. Misschien dat er minder snel beperkt wordt op inzetbaarheid op die manier? Misschien zie ik wel verkeerd hoor, maar ik probeer soms te bedenken waarom iets bedacht wordt.

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:28

ruitje schreef:
Indestal schreef:
Julius, ik ben werkloos geworden, zonder uitkering overigens, omdat ik steeds weer wat werk via uitzendbureau heb en nooit binnen de ww ga vallen...ennnnnn ik hsng dus wel rond en zit veel te veel op de bank, het is dat ik paarden aan huis heb, anders op een klein flatje, wat moet je heel de dag?

Ben ik dus wel benieuwd naar, ik verveel mij kapot! En ik heb toch nog klusjes baantjes van 10 uur per week, de overige uren hang ik rond! Dus .....

Ik solliciteer mij blind en hoop op een fulltime baan....en ben overigens ook niet 100% gezond, maar zat tjd om uit te rusten, hier word ik nl ziek van, conditieloos, traag, energieloos, ongeprikkeld, geen toekomstplanning, geen prikkel om mij netjes te kleden, zit toch thuis....dus....werken maakt mij blij, ook al moet ik om 21.00 u naar bed om te kunnen funktioneren....rust roest...


Dit dus.

En Nee, ik denk niet dat Wajonger ' niks zitten te doen' of ' allemaal in een groep moeten' . Aangepast werk voor iedereen. Samen 100%. En Ja, dat vergt begeleiders en mensen die de Wajonger kunnen ondersteunen. En Ja, dat kost geld. Maar dat kost het nu ook :)

Maar ik krijg soms het gevoel, dat omdat ik zelf geen Wajonger Ben, ik automatisch wel niets zal begrijpen van mensen met een beperking.

Ik heb gewerkt met mensen met een handicap, die nog geen 30 seconden iemand in zijn kamer kon verdragen ( over niet met prikkels of mensen om kunnen gaan gesproken) . Dus Nee, ik heb zelf geen handicap. Maar wel gezien hoe zo iemand in een proces van 5 jaar(!) In een groep is gaan werken.

En Ja, op sommige dagen red hij het geen 5 minuten.

En dat is ook goed :) .

Ik vind dat hier zo snel in onmogelijkheden word gedacht.

Als je per dag 30 minuten zou kunnen werken is dat toch al winst? Zowel voor jou, als voor de maatschappij.

En ik denk dat we ons daar voor moeten inzetten, als maatschappij. Ipv maar ' zeuren' over het aantal Wajongers mag de maatschappij wel eens meedenken over hoe het dan wel zou moeten :)



Ik zou zo graag willen dat er straks zo'n plekje is voor mijn zoon. Hij wil zo graag met dieren werken maar is zo snel overprikkeld.
En zo vaak te horen dat hij normaal moet doen.
Maar wat is normaal?
Hij past niet in het vakje wat de maatschappij vaak heeft. Hij is goudeerlijk maar dat wordt ook niet altijd gewaardeerd.

Bellex

Berichten: 9305
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:32

Er zijn genoeg wajongers die wel willen werken, maar zelfs uit het UWV worden tegengewerkt. Dat er een minimum van 12 uur per week gewerkt moet worden voor de werkgever in aanmerking komt voor loonsubsidie/loondispensatie en de no risk policy geld. Als je dat niet red, ben je dus 0 interessant voor een werkgever want je bent een te groot risico om aan te nemen. En het UWV wijkt daar echt niet in. Deze regels verschillen weer per in welk type wajong je zit en dat maakt het ook voor welwillende werkgevers erg lastig om nog goed in te kunnen schatten. (Dit heb ik mee mogen maken met een collega die ik hierin heb gepoogd te helpen dus ik weet heel zeker dat hierin niks verdraaid is geweest door welke partij dan ook)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:34

Ik weet niet, moet een formulier voor randstad invullen, waarin juist een soort subsidie voor uitkeringsgerechtigden voor dr werkgever inzit als ze zo iemand aannemen.

Overigens denk ik dat 12uur best te doen is over 7 dagen gezien, als je bv dienstverlenende instanties neemt n dst zijn vele beroepsgroepen of bedrijfjes..

En over 5 dagen gezien ook, dat is net genoeg om juist even bezig te zijn en in een andere modus thuis te komen en wellicht juist met een beter gevoel van nuttig zijn, gewaardeerd worden, collega’s hebben, je verhaal vertellen, belangstelling krijgen en geven...kortom een doel in de week hebben...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:40

Florale, en als hij begint bij een dierenasiel? En dat samen met goede begeleiding om hem in zijn begrip met communicatie te helpen? Eerlijk, of eigenlijk te eerlijk wordt nooit gewaardeerd, daar hoef je niet speciaal voor te zijn...

Met overprikkeling kan met juist begeleiding ook wat gedaan worden. Maar dat blijft altijd zwaar. Drukke omgevingen of luidruchtig werk zal dan nooit werken. Dierenartsassistent?

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:53

Dierenartsassistent zal hij qua leren nog even flink moeten bijtrekken. Hij loopt nu stage bij de orangerie. Daar kan zelfstandig komen met de bus. Het dierenasiel is moeilijker te bereiken en voor nu een stap te ver.
Op de fiets is geen optie omdat hij hand uitsteekt. Hij is bang dat hij omvalt en dat gaat er niet uit. Ook niet met therapie.
Maar dat zou hij wel leuk vinden!

ruitje

Berichten: 12372
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 01:27

Pipodipo schreef:
Indestal, je hebt ook gelijk hoor dat bezig blijven goed is in het algemeen. Tuurlijk zijn er uitzonderingen en gaat niks vanzelf, maar alles is beter dan wegteren achter een geranium.

Ruitje, ik vind je positieve inslag een compliment waard.

Purny, wat was het antwoord op je brief?



Bedankt! Dat komt denk ik echt door mijn werk. Ik heb gewerkt met moeilijk verstaanbaar gedrag. Dat betekende dat sommige clienten geen dagbesteding hadden, of 3(!) Op 1 begeleiding nodig hadden. Dit betreft echt de ' zwaarste ' groep in NL met heftige problematiek.

Als je kijkt wat dat gekost heeft, maar ook wat er toen geacht werd onmogelijk te zijn....

Het heeft mij echt doen zien dat er zoveel kan als geld anders ingezet word en mensen in mogelijkheden gaan denken.

Deze mensen houden nu gemeentes afvalvrij, bossen schoon, onderhouden ons terrein, maken meubels. Dit alles met begeleiding. Maar waar deze mensen 5 jaar geleden minimaal 1 op 1 begeleid werden en honderden agressiemeldingen per maand hadden, werken zij nu in een groep met nog steeds een afbouw aan begeleiding en veel minder agressie.

Dat moet dan wel mogelijk gemaakt worden natuurlijk, dus het vraagt een verschuiving van de middelen.



Ik weet wel dat het een compleet andere doelgroep is. Maar als we werk op maat kunnen leveren aan deze doelgroep, moet er geen Wajonger zijn die niet aan de slag gekan :)

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:14

Anoniem schreef:
Ik vind het een heel nobel streven ruitje, maar ik denk niet dat zoiets gaat werken.

Simpelweg om het volgende;
Om te kunnen compenseren op zulke dagen zul je dus ook een x aantal werknemers moeten hebben die ‘niets’ mankeren en dus dag in dag uit 100% moeten kunnen inzetten.

En dát zijn nou ook vaak de mensen die dus niet begrijpen waarom een ander zich niet volledig in kan zetten, het oneerlijk of ‘lastig” of ‘irritant’ vinden en tegen elkaar een potje gaan zeuren over ‘die ene die wéér zo weinig kan’.
Dat is overigens geen verwijt, want dat dat gebeurt dat is menselijk en ja, daar betrap ik mezelf, zelfs met m’n ziekte, ook op.

In theorie zouden die mensen dan opknappen van ritme en regelmaat, maar er is veel meer dan alleen ritme en regelmaat...

En ja, thuis kan ik de was opvouwen. In m’n eigen tempo, m’n eigen bubbel en m’n eigen manier. Alleen volgens mij kan ik nergens op die manier een baan vinden. Ik kan ook prima voor m’n eigen kind zorgen, maar dat maakt niet dat ik ineens gastouder kan worden.

Overigens ben ik wel via-via achter wat uitzendbureau’s gekomen die bemiddelen tussen bedrijven en chronisch zieken en dan juíst de chronisch zieken die dus níet door het UWV serieus genomen worden of begeleid worden, dus daar ga ik eens achteraan.

Maar je iedere dag inzetten naar kunnen is een prachtig ideaal beeld, maar waar mensen zijn, ontstaan wrijvingen, discussies en gevoelens van onrechtvaardigheid. En met een werkvloer met alleen maar zieke mensen houd je simpelweg niks draaiend; en zul je dus ook x aantal 100% arbeidsgeschikten neer moeten zetten. En dát is dus wel ook een grote invloed op een arbeidsbeperkte werknemer..


Ik vind dit wel lastig want ik snap deels jouw verhaal maar het dikgedrukte gedeelte heb je overal, en misschien worden deze gevoelens nog net iets meer versterkt in het geval van ziekte, dat weet ik niet.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:26

purny schreef:
Indestal schreef:
Maar als je 1 euro bruto over de loongrens gaat verdienen, wordt je flink gekort op je zorgtoeslag en dat is ook niet eerlijk...

Wellicht is een uur werken niet de impuls om meer te gaan werken om er juist op vooruit te gaan, maar welke baas neemt aan voor 1 uur per week? Minimaal een halve dag lijkt mij, maar eerder 1 dag per week en dan zal het plaatje er anders uit gaan zien..

Als ik er dus echt op vooruit wil gaan zou ik of een hoger uurloon moeten hebben of meer dan 20 uur extra per week moeten werken


Maar dit geldt toch ook voor 'gezonde' mensen?

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:42

Dat geld voor gezonde mensen ook idd, maar die hebben wel meer mogelijkheden om een baan te zoeken (door middel van opleiding/netwerken/wat dan ook) waar een hoger uurloon voor staat, of om meer uren te maken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:48

Was het leven maar zo'n feestje voor alle werkenden.

Ik denk dat er in dit topic teveel mensen te veel opkijken tegen werk (niet het juiste woord) denken dat die mensen het allemaal wel zo gemakkelijk hebben bedoel ik daarmee.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:37

Er zijn verschillende thuisstudie's, netwerken kan via de computer/uwvbijeenskomsten etc, wat dan ook.
En dan nog kun je met je hbostudie onder de armoedegrens verdienen :')

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:44

Ik weet niet of het voor 'gezonde' mensen allemaal zo makkelijk is.
Die lopen ook tegen dingen aan waardoor ze geen passend werk kunnen vinden, en daar is dan verder niet heel veel vangnet voor ..

Maar misschien is dat dan dezelfde omgekeerde redenatie als waarom het voor Wajongers echt geen doen is om te werken...