Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:21

Er is onlangs bekend geworden dat de oorspronkelijke bewoners van groot Brittannië waarschijnlijk donker waren :j

Ik heb met diverse donkere mensen gewerkt en echt geen een had hier een probleem mee. Ik zag hun ook niet als donkere mensen, als anders, gewoon collega’s, niet meer en niet minder

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:23

luxx schreef:
Er worden hier een hoop domme dingen geroepen, drogredenen rondgegooid, maar gelukkig zijn er ook mensen die wel fatsoenlijk zijn en begrijpen dat blackface iets anders is als je als indiaan verkleden. Mijn mening lijkt me duidelijk. Maar ik discussieer niet met mensen waarbij duidelijk iets mist in hun opvoeding, volkomen zinloos en zonde van mijn tijd. Dus ik laat het bij mijn mening achterlaten en wens jullie een fijne carnaval, waar jullie ongetwijfeld veel gelijkgestemden tegen zullen komen om samen domme dingen mee te roepen *\%/*

Leg eens het verschil uit tussen blackface en indiaan?
Van beide zijn duizenden vermoord, vernederd, vervolgt, verkocht als slaaf, etc....

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:24

sanso schreef:
Tja... het is nu eenmaal zo dat de mensen uit Afrika donker gekleurd zijn. Ik begrijp dat nooit zo goed, dat meteen maar smijten met de racisme kaart.

Het fraaie is, dat er in Afrika, om geld te verdienen aan westerse toeristen, hele dorpen zijn nagebouwd, de ouderwetse kleding tevoorschijn word getoverd en de traditionele dansen en gevechtsmethodes worden gedemonstreerd.
Zodra hun werkdag erop zit trekken deze mensen gewoon hun jeans aan en gaan naar hun moderne appartement.

Niets mis met geld verdienen aan toeristen, begrijp me niet verkeerd. Maar ook zij doen het bewust. En ze doen het slim. ;)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:27

Supertje schreef:
RoosG schreef:
Volgens de wet, tuurlijk zijn we dan gelijk. Maar in de praktijk liggen die zaken toch anders. Anders waren er ook geen projecten nodig, of steekproef sollicitanten. Of werden mensen afgewezen op hun achternaam. Lekten er geen mails uit met 'He Hans, dit is een zwarte, die hoeven we niet.' noem maar op. En ik geloof niet dat dit incidenten zijn. Er is een structureel probleem in de maatschappij (overigens niet alleen in Nederland) en dat zie je hier al. Onbewust is de witte mens nog steeds 'superieur' (hele zware term dus maar even tussen haakjes).


Ok, om dan even de knuppel in het hoenderhok te gooien, wat is daar de reden voor? En dan bedoel ik niet het superieur gedeelte van je post, maar het gedeelte over sollicitanten.
Dat het een structureel probleem is ben ik overigens met je eens. Ik denk alleen dat we een ander idee over de oorzaak hebben.


Er zijn best een aantal (internationale) valide onderzoeken geweest waarin is aangetoond dat witte mensen een voorkeur hebben voor iemand met een 'witte' achternaam dan iemand met een 'exotische' (bij gebrek aan een beter woord) achternaam. Dit zit zo diepgeworteld in onze maatschappij, tijdens je opvoeding begint dit al. Weinig mensen zullen zeggen dat ze racistisch zijn of discrimineren, maar we doen het dagelijks. Kleine dingen: een blokje om als je een groepje jongeren met een buitenlandse afkomst ziet staan. Een buitenlandse collega verdenken als er geld mist uit de lade. Bang zijn voor mannen in gewaden. Dus voor we kunnen verklaren waarom toch nog liever witte sollicitanten worden aangenomen ipv buitenlandse, ligt dat probleem veel dieper. Het ligt in ons dagelijks leven, hoe we opgroeien, wat we zien op televisie. 'Vroeger' (en dat nog niet eens zo lang geleden) werden in films de slechteriken gespeeld door zwarte mannen. Zo werden zij gerepresenteerd. Dit had invloed op zowel witte als zwarte mensen.

Echt, er is zo veel over te vinden waarom we in de maatschappij nog zo veel meer discrimineren dan wij zelf denken. Ik ben er dagelijks mee bezig om mezelf daarin te verbeteren en schrik nog met regelmaat van mezelf. Het gaat echt vaak om hele kleine dingen. 'Het was vast een Marrokaan' of 'Echt zo'n turken-bak'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:27

luxx schreef:
Er worden hier een hoop domme dingen geroepen, drogredenen rondgegooid, maar gelukkig zijn er ook mensen die wel fatsoenlijk zijn en begrijpen dat blackface iets anders is als je als indiaan verkleden. Mijn mening lijkt me duidelijk. Maar ik discussieer niet met mensen waarbij duidelijk iets mist in hun opvoeding, volkomen zinloos en zonde van mijn tijd. Dus ik laat het bij mijn mening achterlaten en wens jullie een fijne carnaval, waar jullie ongetwijfeld veel gelijkgestemden tegen zullen komen om samen domme dingen mee te roepen *\%/*


En dit is dan wel de domste opmerking van dit hele topic zeg...

Je zwart sminken of als indiaan verkleden is in mijn ogen hetzelfde (en voor de mensen die van dat kinderfeestje zo'n heisa maken duidelijk ook); je verkleden als een karakter. (allen onder het nom dat je je ook verkleed voor de fun, niet om een anders belachelijk te maken)

Als een "zwart" persoon zichzelf "wit" wilt sminken, leef je uit. Is wel het laatste waar ik wakker van zal liggen.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:43

LadyMadonna schreef:
Er is onlangs bekend geworden dat de oorspronkelijke bewoners van groot Brittannië waarschijnlijk donker waren :j

Ik heb met diverse donkere mensen gewerkt en echt geen een had hier een probleem mee. Ik zag hun ook niet als donkere mensen, als anders, gewoon collega’s, niet meer en niet minder


Waar is dat bekend geworden? En hoe dan? Want huidskleur heeft alles te maken met bescherming voor de zon. Dus hoe dichter bij de evenaar, hoe donkerder de huid voor de bescherming.
In GB schijnt volgens mij nooit de zon, of het moet miljarden jaren geleden rond de evenaar hebben gelegen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:44

luxx schreef:
Er worden hier een hoop domme dingen geroepen, drogredenen rondgegooid, maar gelukkig zijn er ook mensen die wel fatsoenlijk zijn en begrijpen dat blackface iets anders is als je als indiaan verkleden. Mijn mening lijkt me duidelijk. Maar ik discussieer niet met mensen waarbij duidelijk iets mist in hun opvoeding, volkomen zinloos en zonde van mijn tijd. Dus ik laat het bij mijn mening achterlaten en wens jullie een fijne carnaval, waar jullie ongetwijfeld veel gelijkgestemden tegen zullen komen om samen domme dingen mee te roepen *\%/*

Tja en in Parijs worden 10.000 agenten erbij aangenomen om de probleemwijken waar bijna alleen buitenlandse Fransen met een bijbehorende huidskleur wonen weer in het gareel te krijgen. Richt je tijd dan daar maar op, lijkt me veel beter.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:48

Supertje schreef:
RoosG schreef:
Volgens de wet, tuurlijk zijn we dan gelijk. Maar in de praktijk liggen die zaken toch anders. Anders waren er ook geen projecten nodig, of steekproef sollicitanten. Of werden mensen afgewezen op hun achternaam. Lekten er geen mails uit met 'He Hans, dit is een zwarte, die hoeven we niet.' noem maar op. En ik geloof niet dat dit incidenten zijn. Er is een structureel probleem in de maatschappij (overigens niet alleen in Nederland) en dat zie je hier al. Onbewust is de witte mens nog steeds 'superieur' (hele zware term dus maar even tussen haakjes).


Ok, om dan even de knuppel in het hoenderhok te gooien, wat is daar de reden voor? En dan bedoel ik niet het superieur gedeelte van je post, maar het gedeelte over sollicitanten.
Dat het een structureel probleem is ben ik overigens met je eens. Ik denk alleen dat we een ander idee over de oorzaak hebben.

Tja, Roos G , je draait om de zaken heen, bewust waarschijnlijk want ook hier moeten de goede medelanders lijden onder de grote groep criminele jongeren die er een puinzooi van maken. En dan maar bloggen over politie en discriminatie, roepen ze toch echt zelf over zich af.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:48

Ik vind het knap dat dit van zwarte schmink (verkleed als jager zijn) naar of zwarten minder vaak worden aangenomen gaat.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:49


mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:54

"Discriminatie is het ongelijk behandelen of achterstellen van een bepaalde groep mensen. Bij deze bepaalde groep mensen wordt onderscheid gemaakt op basis van bepaalde zeer uiteenlopende kenmerken zoals ras, afkomst, geaardheid, sekse of religie "
(https://www.ensie.nl/redactie-ensie/discriminatie)

dus door jezelf als indiaan, Afrikaan enz enz te verkleden stel je een andere groep achter en behandel je ze ongelijk.
Grappig.. ik ken mensen die geen schmink nodig hebben.. mijn moeder bijvoorbeeld, die in de metro ergens anders gaat zitten als een moslim bij haar in de buurt gaat zitten want ja Alie kan zo maar een bom bij zich hebben onder dat gewaad...
Bedenk me net dat ik vroeger dan ook enorm schuldig aan discriminatie heb gemaakt, ik wilde als 11 jarig meisje als Indisch meisje naar carnaval... want ik vond die vrouwen zo mooi.. maar ja daarmee heb ik een hele bevolkingsgroep achtergesteld en ongelijk behandeld... want als blank meisje mag je Indische vrouwen niet mooi vinden en er ook zo uit willen zien... -O-

Ik weet dat ik nu heel scheef redeneer en het verschrikkelijk bagatelliseer!

Maar dat is gelijk maar roepen dat je verkleden discriminatie is ook. Wat was het idee van de groep? misschien wilde ze wel een eerbetoon brengen aan de Afrikaanse stammen (he het zijn ook ONZE voorouders!! ga het menselijk DNA en de migratie van de mensheid maar eens na, we are all black bitches :P al wordt het niet gewaardeerd als ik als oer Hollandse blonde meid dat heel hard verkondig)

Laten we ons een hard gaan maken die er voor zaken die ons allemaal toe doen! Ouderenzorg waarbij de managers steeds minder verpleging op de vloer zet zodat ze zelf een leuk salaris overhouden en de ouderen aan hun lot worden overgelaten en de verpleging bij bosjes omvalt door de onmenselijke werkdruk.
Achteruitgang in het onderwijs omdat we vinden dat een docent voor een habbekrats moet werken want het is een roeping toch?
Bio industrie.. dont get me started..

dus kom op mensen! wanneer gaan we naar Den Haag om te demonstreren tegen oneerlijke behandeling van mensen met een arbeidsbeperking? Uitbuiting van ouderen? Achterstellen van docenten in het basis onderwijs??
iemand??

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:56

LadyMadonna schreef:
Verootjoo, volgens mij was het op het nieuws, ze hebben het uit DNA kunnen halen. Donker met blauwe ogen :j
Edit: link toegevoegd:
https://www.google.nl/amp/s/nos.nl/goog ... -ogen.html


Oh, wat grappig om te lezen. Het is dus juist andersom dan wat ik dacht. Niet tegen bescherming van de zon is de huid bruiner geworden, maar om voldoende vitamine D binnen te krijgen is de huid lichter geëvolueerd.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:56

Laatst nog in Een vandaag, een onderwerp over hoe links extremisme steeds meer in opkomst is en hoe dat net zo’n groot gevaar kan vormen voor de samenleving als rechts extremisme. Dit onderwerp valt daar zeker onder. Mensen die zich druk maken om iets als een carnavalsgroep met een prachtig thema, dat is toch niet meer normaal? Als je het zo goed hebt en zo weinig zorgen hebt dat je je híer druk over gaat maken dan moet je je toch eens achter de oren krabben waar je eigenlijk mee bezig bent. Er zijn zoooo veel belangrijkere problemen...

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:58

bigone schreef:
Supertje schreef:


Ok, om dan even de knuppel in het hoenderhok te gooien, wat is daar de reden voor? En dan bedoel ik niet het superieur gedeelte van je post, maar het gedeelte over sollicitanten.
Dat het een structureel probleem is ben ik overigens met je eens. Ik denk alleen dat we een ander idee over de oorzaak hebben.

Tja, Roos G , je draait om de zaken heen, bewust waarschijnlijk want ook hier moeten de goede medelanders lijden onder de grote groep criminele jongeren die er een puinzooi van maken. En dan maar bloggen over politie en discriminatie, roepen ze toch echt zelf over zich af.


Ik geloof dat ik er helemaal niet om heen draai en zowel: dan heb ik je vraag echt anders geïnterpreteerd. Over de criminele wijken: Ook dat is voor een groot deel ontstaan door de maatschappij. Door immigranten allemaal 'op een hoopje' te gooien en in dezelfde wijken te plaatsen, zonder enige begeleiding, zonder werk, zonder fatsoenlijke scholing, zonder een eerlijke kans, zijn er inderdaad probleem wijken ontstaan. En eenmaal in zo'n omgeving, moet je 10x harder werken om er uit te komen. Tuurlijk, er zijn altijd 'rotte mensen' in bevolkingsgroepen, maar het wordt je als 'buitenlander' een stukje moeilijker gemaakt. Als voorbeeld: In Rotterdam willen ze dat je kan bewijzen waar jij je jas/tas/schoenen/auto van hebt betaald als daar naar gevraagd wordt. IMO is dat een soort vrijbrief om te profileren op afkomst. Sowieso zou ik het te bizar voor woorden vinden als een agent mij vraagt hoe ik mijn jas heb kunnen betalen.

Overigens wat ik constant probeer duidelijk te maken: Veel dingen doen we niet bewust. We zijn er niet telkens mee bezig om racistisch te zijn of om te discrimineren. Het verkleden als indiaan als iets onschuldigs zien is volkomen te begrijpen. Maar de manier waarop je er mee om gaat als je er op gewezen wordt dat het wel iets heel pijnlijks is, maakt het verschil daar in.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:09

OMG, echt waar? Gaan we nu ook al om carnaval druk maken? Waar men alleen maar lol en plezeer wil maken?

Ik was dit jaar als sneeuwvrouw en was dus wit geschminkt. Je schminkt je naar het onderwerp wat je wilt uitbeelden, en als dat dus een chinees is, dan heb je een geel gezicht, indiaan->rood, afrikaan-> donkerbruin. Bij carnaval worden sommige zaken op de hak genomen (met name de lokale politiek) of wil men gewoon een hele mooie groep uitbeelden en dat laatste is wat hier volgens mij de bedoeling was. Ik kan daar geen kwaad in zien.

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:35

Als er een groep is die al eeuwenlang wordt onderdrukt en gediscrimineerd zijn het wel vrouwen. Toch apart dat daar niet wat meer stennis over wordt geschopt, zeker op een forum met overwegend meisjes en vrouwen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:41

HELder schreef:
Als er een groep is die al eeuwenlang wordt onderdrukt en gediscrimineerd zijn het wel vrouwen. Toch apart dat daar niet wat meer stennis over wordt geschopt, zeker op een forum met overwegend meisjes en vrouwen.

Goed punt, zeker gezien veel nietsverhullende carnavalsjurkjes... pitspoezen mogen niet, maar dit wel... schiet mij maar lek :?

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:53

oomens schreef:
Ik zie hier een aantal keer genoemd worden dat Nederland niet (meer) tolerant zou zijn. Tolerantie is er echter nog genoeg, alleen ontbreekt het velen aan begrip wat tolerantie is. Tolerantie is het verdragen van mensen.

Het maakt niet uit hoe raar, vreemd, apart of anders iemand is, je aanwezigheid wordt vrijwel altijd verdragen. Zelfs als je gekke naam of een andere huidskleur hebt, met een raar accent spreekt, op iemand van hetzelfde geslacht valt, of in een vreemde god gelooft, je mag er zijn.
Zolang je maar normaal doet, mag je best wel afwijkend zijn. Gewoon meedoen zoals de rest van de maatschappij, en niemand zal er een probleem van maken dat jouw zondag op zaterdag of vrijdag valt, dat er naast je voordeur twee keer "dhr." op het naambordje staat, of dat je 's avonds iets anders dan piepers op tafel hebt staan.

Waar degenen die steeds weer met dat vermeende gebrek aan tolerantie aankomen, de mist in gaan, is dat ze tolerantie verwarren met acceptatie. Bij dat laatste wordt ook het gedrag van de afwijkenden omarmd. Dat voert al een flinke stap verder dan slechts iemands aanwezigheid verdragen. Nóg een stap verder, is niet alleen de afwijkenden en hun gedrag accepteren, maar ook nog eens actief de eigen normen en het eigen gedrag aanpassen aan de wensen van de afwijkenden.
Op zich kun je het met alledrie de fenomenen meer of minder eens zijn, maar het is wel goed om ze in ieder geval gescheiden te zien.

Iemand die zich niet wil aanpassen aan een minderheid, is niet per se intolerant tegenover die minderheid. Sterker nog, er zijn maar bijzonder weinig mensen die ook daadwerkelijk tegen de aanwezigheid van minderheden zijn. Verreweg de meeste mensen vinden het ook prima wanneer anderen er niet alleen zijn, maar ook nog (tot op zekere hoogte) 'hun ding doen'. Waar het gaat wringen, is voor veel mensen op het punt waarop minderheden de meerderheid tot verandering willen dwingen.


_/-\o_

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:04

Puppetje schreef:
Weet je wat ik zo vreemd vind. Ik woon in een land waarvan 90% van de bewoners gekleurd is en daar is de hele blackface discussie geen issue. Sinterklaas wordt hier gewoon gevierd met zwarte pieten.


Ja, dat snap ik ook niet goed.
Op een of andere manier krijg ik bij deze dingen altijd het gevoel dat er een overijverige persoon is die denkt iets goeds te doen voor andere die er helemaal niet mee zitten.
Natuurlijk ga je overal wel mensen vinden die het eens zijn met iemand die hard roept.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:32

Wat mij nogal frustreert aan dit onderwerp is dat er heel veel witte mensen zijn die heel hard roepen "OMG mag er nu niks meer!?!?!?", daarmee implicerend dat zwarte mensen iets pas beledigend mogen vinden als een ander dat OK vindt :o?
En dat... ja, is best wel racistisch. :o

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:38

Ik denk dat ik voortaan ook maar heel hard ga huilen als ik een carnavalganger langs zie lopen met een pruik met krulhaar. Hoe durven ze zich een lichamelijk kenmerk aan te meten waar ik vroeger zo mee buiten de groep werd geplaatst!

Met mijn gekrulde lokken ben ik vroeger zó geplaagd op school. Heb er echt een trauma van. Ik was altijd het meisje met de krullen, loofbosje, ontploft kapseltje, vogelnestje etc. etc. noem maar op.

Nee vind ik echt niet kunnen. Vinden alle moraalridders net zoals ik dat alle krulpruiken nu ook niet meer mogen met Carnaval? Ik heb ook het liefste dat de kappers watergolven niet meer doen, krultangen uit de handel en de term 'in de krul' wil ik ook nergens meer lezen. Kan het emotioneel niet aan.

Echt waar hoor.... wat een gezeik om niets. Ik ken voldoende getinte mensen welke alleen maar kunnen lachen om al deze gekkigheid (en ook nog eens zelf meedoen). Vind het een leuk en respectvol uitgevoerd thema zo van de foto te zien.

Spoiler:
Inmiddels heel blij met mijn bos krulhaar hoor <3

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 02:43

RoosG schreef:
Er zijn best een aantal (internationale) valide onderzoeken geweest waarin is aangetoond dat witte mensen een voorkeur hebben voor iemand met een 'witte' achternaam dan iemand met een 'exotische' (bij gebrek aan een beter woord) achternaam. Dit zit zo diepgeworteld in onze maatschappij, tijdens je opvoeding begint dit al. Weinig mensen zullen zeggen dat ze racistisch zijn of discrimineren, maar we doen het dagelijks. Kleine dingen: een blokje om als je een groepje jongeren met een buitenlandse afkomst ziet staan. Een buitenlandse collega verdenken als er geld mist uit de lade. Bang zijn voor mannen in gewaden. Dus voor we kunnen verklaren waarom toch nog liever witte sollicitanten worden aangenomen ipv buitenlandse, ligt dat probleem veel dieper. Het ligt in ons dagelijks leven, hoe we opgroeien, wat we zien op televisie. 'Vroeger' (en dat nog niet eens zo lang geleden) werden in films de slechteriken gespeeld door zwarte mannen. Zo werden zij gerepresenteerd. Dit had invloed op zowel witte als zwarte mensen.

Echt, er is zo veel over te vinden waarom we in de maatschappij nog zo veel meer discrimineren dan wij zelf denken. Ik ben er dagelijks mee bezig om mezelf daarin te verbeteren en schrik nog met regelmaat van mezelf. Het gaat echt vaak om hele kleine dingen. 'Het was vast een Marrokaan' of 'Echt zo'n turken-bak'.


Eerlijk gezegd vind ik dit altijd een beetje apart gebracht zo. Alsof enkel blanke mensen er last van zouden hebben dat ze neigen hun eigen "groep" voor te trekken. Volgens mij zit het zo'n beetje in ieder sociaal dier wat er bestaat om je eigen groep/stam/ras etc te van nature voor te trekken. Zelfs mijn golden retriever en mijn friese paard hebben er een handje van om rasgenoten voor te trekken. Dat is echt niet iets wat beperkt is tot een enkel mensen ras, alle mensen neigen er naar om mensen uit hun eigen stam voor te trekken. Kijk maar eens in de kantine van een middelbare school ook, de meeste kindertjes sorteren zichzelf netjes. Natuurlijk is dat een slechte eigenschap als er ook mensen van een ander "clubje" deel uit maken van jou maatschappij en moet je er altijd naar streven om dat niet te doen maar het is imo ook een beetje onzin dat mensen die anti-racistisch beweren te zijn dit altijd roepen over "witte mensen" alsof het een "witte mensen" probleem is ipv gewoon een mensen probleem? En doen alsof het dus helemaal normaal is dat zij zelf met allerlei vooroordelen over witte mensen lopen, want immers zijn alleen witte mensen geneigd tot dergelijk gedrag.

Ik vind het werkelijk verschrikkelijke aanstelleritus om je iets aan te trekken van welk belachelijk carnavals kostuum dan ook trouwens. Al zou iemand zich letterlijk als mij verkleden met het explicite doel om mijn belachelijk te maken zou het me nog aan mijn reet kunnen roesten. Carnaval is debiel :o?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 03:15

LadyMadonna schreef:
luxx schreef:
Er worden hier een hoop domme dingen geroepen, drogredenen rondgegooid, maar gelukkig zijn er ook mensen die wel fatsoenlijk zijn en begrijpen dat blackface iets anders is als je als indiaan verkleden. Mijn mening lijkt me duidelijk. Maar ik discussieer niet met mensen waarbij duidelijk iets mist in hun opvoeding, volkomen zinloos en zonde van mijn tijd. Dus ik laat het bij mijn mening achterlaten en wens jullie een fijne carnaval, waar jullie ongetwijfeld veel gelijkgestemden tegen zullen komen om samen domme dingen mee te roepen *\%/*

Leg eens het verschil uit tussen blackface en indiaan?
Van beide zijn duizenden vermoord, vernederd, vervolgt, verkocht als slaaf, etc....


Veel recenter ook witten..... in de WW2, uitgebuit, uitgehongerd, bestolen en vermoord.

Nederlanders moeten toleranter zijn, met name de witten.... moeten tolerant zijn dat de geschiedenis herschreven moet worden, beelden verdwijnen en namen veranderd moeten worden, maar de mensen vergeten dat dankzij die mensen Nederland is zoals Nederland nu is, open voor iedereen, dat we allemaal dezelfde huidskleur hebben en er pas door de 'verkeerden' onderscheid gemaakt wordt, die menen op te moeten komen voor anderen, terwijl die 'anderen' gewoon zijn, mee doen, en het niet begrijpen waar de commotie over gaat.

Het is zo simpel om de hele wereld de schuld te geven dat jij het niet bent geworden bij die sollicitatie, dat het eraan ligt dat die andere beter paste ergo jij niet de beste keuze was, das niet leuk... roepen dat je het niet geworden bent omdat je wat? geen Nederlandse naam hebt? wie discrimineert er dan? wat is een Nederlandse naam? de Boer of Habibi? ja we snappen wat er bedoelt wordt, maar ik snap dat niet...
Ik ben het niet geworden vanwege mijn huidskleur... (dat voorbeeld mailtje, is not done, maar betekend niet dat iedere bedrijf een Hans en Wim heeft werken)

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 06:44

Iedereen discrimineert, iedere dag... Het probleem is dat grote groepen mensen ' wij de blanken/ wij de hetero's/ wij de gezonde mens ' bepaald wat anders is en extra op die groep gaan letten. Soms negatief, soms positief. Je kunt er niet veel aan doen, maar ga niet voor andere mensen spreken. Gekleurde mensen die in een land wonen waar de minderheid uit blanken bestaat, discrimineren net zo hard.

positieve discriminatie is voor de groep die de positieve gevolgen ervaart geen discriminatie, maar de andere groep kan zich wel gediscrimineerd voelen en vervolgens negatieve discriminatie op sociaal media zetten.

Bv: vluchtelingen uit Syrië krijgen eerder een sociale huurwoning dan een blanke vrouw die zelf ook geen geld of vangnet heeft. Gevolg kan dan zijn dat ze zich toch meer bij de PVV thuis begint te voelen en actief roept ' Nederland voor de Nederlanders, keren de andere maar terug naar hun eigen land.'

Of: laatste wensen van kinderen met kanker in vervulling laten gaan, maar niet van kinderen die door een andere aandoening stervende zijn. Tja, dan krijg je stiekem jaloezie naar de kinderen met kanker, want uiteindelijk zitten beide groepen heel veel in het ziekenhuis, veel pijn, waarschijnlijk dat ze allebei sterven aan hun aandoening. Maar het kind met kanker wordt positief gediscrimineerd omdat het ' iedere ouder en ieder kind kan overkomen.'

Iedereen heeft zo'n gedachtes, echt iedere dag. Maar denk even aan waarom iemand positief gediscrimineerd wordt en besluit dan zelf iets te doen goor de groep die 'slachtoffer ' is van de positieve discriminatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 07:26

Volgens mij moeten we hier wel een duidelijk onderscheid maken tussen enerzijds daadwerkelijke discriminatie waarbij iemand een andere behandeling krijgt op basis van huidskleur (of wat dan ook) en het hele "je gekwetst voelen" door de daden van iemand anders. Vervolgens kan je het kwetsen nog verder onderverdelen in kwetsen met en zonder opzet.

Daadwerkelijke discriminatie zullen niet veel mensen hier (openlijk) aanhangen. En aangezien het hier over carnaval gaat is dit ook niet echt toedoende. Argumenten over mensen banen weigeren met een andere achternaam heeft er dan ook weinig mee te maken.

Het probleem is hier dat sommige mensen zich gekwetst voelen. Ze zien mensen zich bijvoorbeeld zwart schminken en nemen daar aanstoot aan. Gezien het carnaval is neem ik aan dat het niet opzettelijk kwetsen is (het is geen groep extreem-rechtse jongeren die met zwarte schmink apen na gaan doen voor de deur van een gekleurde medemens in de hoop hem weg te pesten of geweld uit te lokken).

Je gekwetst voelen is heel vervelend, maar het is ook slechts een gevoel.
Iedereen voelt zich wel eens gekwetst, of verdrietig, of eenzaam... dat hoort allemaal bij het leven en daar moet je mee leren omgaan. In plaats van hier een hele ophef over maken lijkt het mij beter om het van je af te laten glijden en je aandacht te richten op zaken die er daadwerkelijk toe doen (echte discriminatie bijvoorbeeld).


En voor iemand roept dat ik het makkelijk heb als blanke: ik woon in Thailand en heb hier 2 jaar gestudeerd in een klas met 5% niet-Thais. En hoe vaak ik wel niet dingen gehoord heb over klompen, de walletjes, wiet, hoe klein Nederland wel niet is, etc. En nee, daar trek ik me niets van aan. Ik beslis nog altijd hoe ik me voel als iemand dat zegt, en ik beslis dat ik er om lach en me er niets van aantrek.