Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 11 [ 275 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

 
Profiel   

HELder schreef
Als er een groep is die al eeuwenlang wordt onderdrukt en gediscrimineerd zijn het wel vrouwen. Toch apart dat daar niet wat meer stennis over wordt geschopt, zeker op een forum met overwegend meisjes en vrouwen.

De laatste keer dat ik over vrouwenonderdrukking begon en het onderwerp vrouwenbesnijdenis aansneed (pardon my language) was in een gelijksoortig topic over racisme, mensenrechten en geschiedenis. Weinig respons op gehad :+

Eerder in dit topic werd er ook al aangegeven dat je als vrouw ook moeilijk wordt aangenomen in bepaalde sectoren, terwijl je even goed of misschien zelfs beter werk aflevert.

Maar goed, het gaat hier over het fenomeen racisme.
Ik lees een hoop dingen waarvan ik mij afvraag of dit een juiste toon voor een discussie is.
Geschiedenis herschrijven of het koloniaal verleden uitwissen? Mensen handelden wat zoals voor die tijd gebruikelijk was. Maakt dat alle gebeurtenissen in het verleden gelijk ok? Nee natuurlijk niet. Maar door te blijven hameren op het verleden staan we onze gezamelijke toekomst in de weg.

Mogen mensen geen andere bevolkingsgroepen meer uitbeeldden? Van mij wel, van een hoop andere mensen in alle kleuren en maten ook. Van een grote groep anderen weer niet, ook weer om verschillende redenen. We leven in een land met vrijheid van meningsuiting, aangeven dat sommige dingen je wel of niet kwetsen hoort daar ook onder. Maar een mening extreem opdringen een imo niets anders dan weer een nieuwe "religie" waarbij het doel de middelen heiligt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 07:50 



 
Profiel   

Bah, blackface, echt alleen Nederland waar ze dat nog normaal vinden. Het is dat ze iets uitbeelden en zich niet alleen 'leuk' verkleden als een Afrikaans volk zoals wel vaker gebeurt bij verkleedfeestjes, want dat is gewoon 100% cultural appropriation en racisme, niet oké.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 08:23 



 
Profiel   

Merula123 schreef
Bah, blackface, echt alleen Nederland waar ze dat nog normaal vinden. Het is dat ze iets uitbeelden en zich niet alleen 'leuk' verkleden als een Afrikaans volk zoals wel vaker gebeurt bij verkleedfeestjes, want dat is gewoon 100% cultural appropriation en racisme, niet oké.


nee hoor, ook in oa Duitsland vieren ze Karneval.
Keulen:Karneval in Keulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 08:29 



 
Profiel   

O wow wat een mooie kostuums.

Ook belgie stukjes van frankrijk ook hoor.

Alleen in nederland doen we er moeilijk over, tenminste een groepje radicale blanke fanatiekelingen. Excuus voor deze harde woorden. Maar de kritiek erover slaat nergens over. Dit is geen belachelijk maken, discrimineren of wat ook. Maar problemen zoeken. Als dit het enige drama in iemands leven is zouden ze gelukkig moeten zijn ipv rondspeuren of ze ergens iemand kunnen gaan beschuldigen van "discriminatie"

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 08:39 



 
Profiel   

@minikatje: precies dat is nou hetgeen mij zo verbaast. Dat op een forum met overwegend blanke vrouwen dat thema niet lijkt te leven, terwijl ze dan wel "uit eigen ervaring" zouden kunnen spreken. Trouwens nog nooit een man zich als vrouw zien verkleden voor een feestje waarbij hij het vrouwelijk zijn niet als compleet idioot neerzet. Vreemd dat daar niet meer aanstoot aan wordt genomen dan aan zo'n carnavalsvereniging die zo op het eerste gezicht tenminste niemand belachelijk maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 08:52 



 
Profiel   

HELder schreef
@minikatje: precies dat is nou hetgeen mij zo verbaast. Dat op een forum met overwegend blanke vrouwen dat thema niet lijkt te leven, terwijl ze dan wel "uit eigen ervaring" zouden kunnen spreken. Trouwens nog nooit een man zich als vrouw zien verkleden voor een feestje waarbij hij het vrouwelijk zijn niet als compleet idioot neerzet. Vreemd dat daar niet meer aanstoot aan wordt genomen dan aan zo'n carnavalsvereniging die zo op het eerste gezicht tenminste niemand belachelijk maakt.

[NM] Meer mensen bezig met feminisme?
Ondertussen is er een topic over feminisme :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 08:57 



 
Profiel   

Boras schreef
Zucht, zo triest dat mensen heel bewust door blijven gaan met blackface teferelen en zwart schminken van gezichten.
Terwijl bekend is hoe gevoelig dit ligt bij mensen met wie ze de maatschappij delen.
Verdrietig dat mensen het niet gewoon kunnen laten. Alsof een leven zonder niet mogelijk Is.
Gewoon ermee ophouden, heb iets voor elkaar over.


Mee eens.

En mannen die overdreven belachelijke vrouwen kostuums aantrekken,...ja ook mee eens. Vind ik ook niet nodig.

Alleen komt deze carnavalsactie op mij provocerend over. Zwart gezicht en de rode lippen doet mij heel erg aan het hele zwarte pieten gedoe denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 08:57 



 
Profiel   

Boras schreef
Zucht, zo triest dat mensen heel bewust door blijven gaan met blackface teferelen en zwart schminken van gezichten.
Terwijl bekend is hoe gevoelig dit ligt bij mensen met wie ze de maatschappij delen.
Verdrietig dat mensen het niet gewoon kunnen laten. Alsof een leven zonder niet mogelijk Is.
Gewoon ermee ophouden, heb iets voor elkaar over.


Dus omdat iets gevoelig ligt bij mensen met wie we de maatschappij delen moeten we dingen laten?

for example; ik val op vrouwen, heb een hele leuke vriendin en we lopen regelmatig samen door de stad. Mag ik dit niet meer doen omdat ik weet dat het bij sommige mensen gevoelig ligt? Mag ik niet doen waar ik me fijn bij voel om maar rekening te houden met anderen? Dat lijkt me gigantisch omgekeerde wereld. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:03 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
En mannen die overdreven belachelijke vrouwen kostuums aantrekken,...ja ook mee eens. Vind ik ook niet nodig.

Waarom niet?
Misschien het cultuurverschil tussen carnavallers en mensen boven de rivieren..maar hier in het zuiden kom je elk jaar weer meerdere groepen tegen die op zo’n manier verkleden, alles en iedereen wordt op de hak genomen, ook van dertig jaar geleden kan ik me zo’n groepen herinneren, en niemand heeft hier ooit problemen mee gehad. Is toch hartstikke grappig, als kerels verkleed zijn als vrouw met minirok, en dan die behaarde benen, briljant toch :+ Met het wasbord en een teil erbij, en een leus hoe vrouwen alleen de was mogen doen.. Nou nou wat vrouwonvriendelijk :') Het is carnaval, en dan kun je als limburger overal mee lachen :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:33 



 
Profiel   

linnnh schreef
Dus omdat iets gevoelig ligt bij mensen met wie we de maatschappij delen moeten we dingen laten?

for example; ik val op vrouwen, heb een hele leuke vriendin en we lopen regelmatig samen door de stad. Mag ik dit niet meer doen omdat ik weet dat het bij sommige mensen gevoelig ligt? Mag ik niet doen waar ik me fijn bij voel om maar rekening te houden met anderen? Dat lijkt me gigantisch omgekeerde wereld. :=
Er is een verschil tussen niet tegen racisme kunnen en geen respect hebben voor anderen. Met racistische dingen kwets je anderen, bij jouw voorbeeld gaat het de andere persoon niets aan. Racisme is gericht aan/gaat over bepaalde mensen, met iemands relatie hebben anderen niets te maken, dus dit kan je niet echt vergelijken vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:42 



 
Profiel   

Ik kan me er gewoon niet druk om maken. Leven en laten leven. Mierenn*kerij lekker overal over z*ken. Blijf lekker roepen dat je gediscrimineerd wordt dan wordt je dat uit eindelijk ook. Je plaatst jezelf boven of onder de rest. Kortom als we ons allemaal niet zo druk zouden maken en ons allemaal gelijk zouden voordoen dan speelt de hele discriminatie discussie niet meer zo.... Ik kan me er niet druk over maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:47 



 
Profiel   

Merula123 schreef
Bah, blackface, echt alleen Nederland waar ze dat nog normaal vinden. Het is dat ze iets uitbeelden en zich niet alleen 'leuk' verkleden als een Afrikaans volk zoals wel vaker gebeurt bij verkleedfeestjes, want dat is gewoon 100% cultural appropriation en racisme, niet oké.

Goh, mag the lion king wel dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:55 



 
Profiel   

Ik denk dat er een paar met lange tenen al helemaal niet weten wat carnaval is.
Gisteren een optocht gezien met nonnen, waarom hoor je daar dan niemand over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:02 



 
Profiel   

Carnaval is er letterlijk om 1 maal per jaar te kunnen lachen en spotten, dikwijls door zich te verkleden in de mensen waarmee gespot word. Denk maar aan alle Trump en Hillary's die voorbij komen. De hele blackface situatie ligt al gevoelig, als ik mijn britse familie of amerikaanse vrienden zwarte pietenfoto's of blackface carnavalsfoto's toon kunnen zij het gewoon niet inbeelden dat dit hier gebeurd. Er zijn zat dingen waar je je in kan verkleden zonder een heel groot deel van de bevolking te schammen, maar je mag al snel niets meer doen he? :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:28 



 
Profiel   

Is het dan wel goed als alle bevolkingsgroepen behalve de donkere mogen? Een soort winterklaas zonder bruine beren? :') Dat is toch belachelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:30 



 
Profiel   

Ik snap eigenlijk helemaal niet waar dit allemaal moet? Waarom willen voornamelijk nederlanders persé als bruine/zwarte mensen rondlopen en waarom er meteen gesteigerd als iemand zegt dat dat misschien niet zo'n goed idee is?

(zeggen dat je algauw niets meer mag is geen onderbouwde redenering :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:32 



 
Profiel   

Quebelle schreef
Carnaval is er letterlijk om 1 maal per jaar te kunnen lachen en spotten, dikwijls door zich te verkleden in de mensen waarmee gespot word. Denk maar aan alle Trump en Hillary's die voorbij komen. De hele blackface situatie ligt al gevoelig, als ik mijn britse familie of amerikaanse vrienden zwarte pietenfoto's of blackface carnavalsfoto's toon kunnen zij het gewoon niet inbeelden dat dit hier gebeurd. Er zijn zat dingen waar je je in kan verkleden zonder een heel groot deel van de bevolking te schammen, maar je mag al snel niets meer doen he? :')

Ik heb gewerkt op een bedrijf met bijna alle culturen die er bestaat.
In eerste instantie zonder uitleg vinden ze sinterklaas raar.
Met uitleg een leuk feest en hebben er niets meer op tegen. Ook niet de zelf donkere mensen.
Ik ken getinte die zich veel donkerder schminken, want anders zijn ze niet echt genoeg. En heerlijk mee feesten.
Dus dat gevoelig is maar net hoe lang de tenen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:34 



 
Profiel   

Ik denk dat dat vooral het standpunt is van iemand uit een cultuur komt die zich nooit zorgen moet maken over racisme en vernederingen die sommige mensen van vreemde origine dagelijks ondervinden :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:36 



 
Profiel   

Toch ondervonden die mensen op dat bedrijf dat niet. Ondanks hun afkomst en ze geen woord nederlands spraken.
Je kunt je natuurlijk alles aantrekken en dan lijkt het ook zo.
Je kan ook wat luchtiger zijn en dan zie je dat het ook best mee valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:39 



 
Profiel   

Quebelle schreef
Waarom willen voornamelijk nederlanders persé als bruine/zwarte mensen rondlopen?

Men wil perse verkleed als iets/iemand anders rondlopen. Aangezien 'wij' (=men, in die bewuste plaatsen) over het algemeen niet uit traditionele Afrikaanse stammen bestaan, vallen die overduidelijk onder het kopje 'anders' (=verkleedbaar).

Het is echt niet zo dat het er alleen maar om gaat dat blanken hier met carnaval massaal als negers donkergekleurde mensen met Afrikaanse roots verkleed willen. Ik vermoed bijvoorbeeld dat er dit jaar véél meer variaties op het thema "#mie toe" zijn geweest, inclusief Chinese outfits, puntige zonnehoeden, gele gezichten en woordspelingen die naar menu's van afhaalrestaurants verwijzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:44 



 
Profiel   

Boras schreef
Zucht, zo triest dat mensen heel bewust door blijven gaan met blackface teferelen en zwart schminken van gezichten.
Terwijl bekend is hoe gevoelig dit ligt bij mensen met wie ze de maatschappij delen.
Verdrietig dat mensen het niet gewoon kunnen laten. Alsof een leven zonder niet mogelijk Is.
Gewoon ermee ophouden, heb iets voor elkaar over.

Eens. Echt, zielig.

Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:44 



 
Profiel   

Dus we hebben nu gehad: Zwarte Pieten, een idioot die Sinterklaas wil vermoorden voor de ogen van alle kindertjes, een Coentunnel die omgedoopt moet worden, scholen die ook omgedoopt moeten worden, Carnaval is ook al je reinste discriminatie. Ben ik nog iets vergeten?

Ik wil een pool op gaan zetten wat het volgende is wat niet meer "mag". Ik gok op de St.Maartensviering. Veel te confronterend voor de inwoners van St. Maarten en alle daklozen. :n

En voor de rest? Hou op, schei uit en laat me met rust met al je zelf toegeëigende trauma's. Ik ben niet racistisch en laat me ook niet tegen wil en dank door mensen in dat hoekje duwen. Als we nou met z'n allen eens stoppen met aandacht te geven aan al deze flauwekul is het ook het snelste gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:54 



 

Discriminatie en je gekwetst voelen zijn twee verschillende dingen.
Misschien moeten mensen zich eens niet zo opwinden. Dat iemand zichzelf zwart sminkt is toch geen discriminatie?
Er is ook blanke vla, witte chocolade, wit brood etc etc. Ik voel me daar toch ook niet gediscrimineerd over?
En als een getint persoon zich blank/wit wil sminken, lekker doen. Waarom toch alles als discriminatie zien?

Echt, die mensen die hier over zeuren hebben in ieder geval een zeer goed leven zonder zorgen, anders ga je hier niet over liggen zaniken. Maar dat is blijkbaar de maatschappij tegenwoordig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:57 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Gisteren een optocht gezien met nonnen, waarom hoor je daar dan niemand over?
“Non” is geen afkomst, maar een uiting van religieuze overtuiging. Als je het habijt ruilt voor een jeans en trui zie je de religieuze overtuiging niet. Huidskleur is niet in te ruilen voor iets anders.

enzino schreef
Volgens mij moeten we hier wel een duidelijk onderscheid maken tussen enerzijds daadwerkelijke discriminatie waarbij iemand een andere behandeling krijgt op basis van huidskleur (of wat dan ook) en het hele "je gekwetst voelen" door de daden van iemand anders. Vervolgens kan je het kwetsen nog verder onderverdelen in kwetsen met en zonder opzet.

Daadwerkelijke discriminatie zullen niet veel mensen hier (openlijk) aanhangen. En aangezien het hier over carnaval gaat is dit ook niet echt toedoende. Argumenten over mensen banen weigeren met een andere achternaam heeft er dan ook weinig mee te maken.

Het probleem is hier dat sommige mensen zich gekwetst voelen. Ze zien mensen zich bijvoorbeeld zwart schminken en nemen daar aanstoot aan. Gezien het carnaval is neem ik aan dat het niet opzettelijk kwetsen is (het is geen groep extreem-rechtse jongeren die met zwarte schmink apen na gaan doen voor de deur van een gekleurde medemens in de hoop hem weg te pesten of geweld uit te lokken).

Je gekwetst voelen is heel vervelend, maar het is ook slechts een gevoel.
Iedereen voelt zich wel eens gekwetst, of verdrietig, of eenzaam... dat hoort allemaal bij het leven en daar moet je mee leren omgaan. In plaats van hier een hele ophef over maken lijkt het mij beter om het van je af te laten glijden en je aandacht te richten op zaken die er daadwerkelijk toe doen (echte discriminatie bijvoorbeeld).

Heel goed gezegd Enzino, vooral ook het vet gemaakte gedeelte.


Ik kan me ook best voorstellen dat mensen zich hierdoor gekwetst voelen. Maar de vraag is of het ook kwetsend (bedoeld) is. Je gevoel is dan weliswaar jouw persoonlijke waarheid, maar niet per sé de feitelijke waarheid.
Helaas lijkt er geen ruimte te zijn voor discussie over dat belangrijke verschil. Voor mijn gevoel is het nu 1-richtingsverkeer, en is per definitie alles fout en discriminerend. Jammer, want het kan ook gewoon zijn dat mensen het mooi vinden. En dat is dan toch een compliment? Ik zou me gestreeld voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 11:10 



 
Profiel   

Hiraeth schreef
Kijk, dat vind ik dus het hele probleem met deze situatie. Beide partijen vertikken het om een dialoog aan te gaan, terwijl dat juist de sleutel is tot het oplossen van problemen rondom dit hele gebeuren. Je kunt best je kop in het zand steken en 'alaaf' roepen, maar daar maak je alleen maar de kloof tussen beide 'kampen' groter.

Heet carnaval en verkleden nu een probleem? Vrijwel altijd ben ik iemand die naar het gulden midden wil zoeken. Maar jee, men blijft nu aan de gang en ik wil niet naar een tijdperk waarin we allemaal naturel kleurige kleding dragen en hetzelfde gezicht hebben . Onze woordenschat mag groter zijn dan het politiek correcte en onze weerbaarheid mag goed in elkaar zitten. Als je als donker kind al gaat janken in een hoekje en je identificeert met een inboorling in Afrika, de vrolijkheid negeert, dan weet ik niet wat je
ouders je geleerd hebben. Overigens, mijn kind is een halfbloed/chinese vader....is daar mee gepest, maar weet heel goed het verschil of iemand hem werkelijk wil beledigen , of wanneer het een grapje is. Als je niet van carnaval houd (ik ben zo iemand) dan ga je er niet heen en dan doe je niet mee, maar dan ga je niet de discussie aan, dat mensen zich zo moeten kleden, zo dat niemand zich gekwetst voelt. Alaaf!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 11:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 11 [ 275 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen