Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 11 [ 275 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Plaats een nieuw onderwerp

Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

 
Profiel   

bruintje123 schreef
Ik bedoel ook niemand op Bokt.
Ik bedoel de mensen van het artikel.
Leek me ook best duidelijk dat ik daarnaar verwees.

Qerty schreef
Ik heb ook niemand zien overdrijven en schreeuwen als een speenvarken. Althans, niet harder dan jij.


Ja, dat begreep ik wel, maar ik kan nergens een speenvarken bespeuren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 21:30 



 
Profiel   

Ik wel. Diegene die gezorgd heeft dat deze carnavalsgroep negatief in het nieuws is gekomen.
Speenvarken met lange tenen eerste klas naar mijn idee. Wie het dan ook is.
Wel een leuk pak voor volgend jaar :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 21:32 



 
Profiel   

Racisme en discriminatie bestaan en komen elke dag overal op de wereld voor.

Ik ben vrouw, dik en heb een Twents accent. Er is geen dag die voorbij gaat zonder dat ik hiermee geconfronteerd wordt. Op allerlei manieren word ik achtergesteld, belachelijk gemaakt en gekleineerd. Lager salaris, minder kans bij sollicitaties, niet serieus genomen worden, sexistische opmerkingen, mannen die geen hand willen geven omdat ze niet weten of ik menstrueer en dus onrein ben, minder kans om op te klimmen naar de top, gevaarlijk om alleen snachts over straat te gaan en als je de pech hebt om verkracht te worden loop je ernstig risico dat het jouzelf wordt verweten.....
historisch gezien is vooral het vrouw zijn ongelooflijk pijnlijk... uitingen van enige zelfsturing of anders denken werden snel afgedaan als hysterie en hekserij, vrouwenhandel, verkrachtingen, bezit zijn van een man, een en al ellende.... In de oorlog werden vrouwen bij voorbaat vergast, want daar hadden ze toch niets aan.

Niet iets om grapjes over te maken. Toch is er een hele groep mannen die zich graag als vrouw uitdossen, is de dikkert een heel populair kostuum, en wordt de boer er regelmatig doorheen gehaald...

Ik erken dat je je verkleden als een ander kwetsend en als racisme kan worden beschouwd, maar troost je.... karikaturen worden van alles en iedereen gemaakt. Daar wordt dan weer niet in gediscrimineerd... van de egyptenaren, chinezen, inuit, negroide mensen, zuid-amerikaanse culturen, spanjaarden, duitsers.... het is allemaal al gedaan. Wie kan mij een bevolkingsgroep noemen die nooit is bespot?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 21:34 



 
Profiel   

bigone schreef
Merula123 schreef
Ik ga dit topic ontstippen, word een beetje gek van mensen die racisme ontkennen, dat is toch echt een groot onderdeel van het probleem :evaw:

Misschien moet jij de post van Oomens nog eens lezen, kun je nog iets van leren.


Bedoel je de post dat mensen van buiten de randstad van gekwetst zijn nog niet hun beroep hebben gemaakt?
Ik ben een randstedeling die zich absoluut niet gekwetst voelt door welke carnavalsoutfit dan ook. Betreur het wel dat ik in een land leef waar rekening houden met de sentimenten van anderen blijkbaar als een ontzettende inbreuk op je levensvreugd betekent. Lees het topic eens terug.. Juist diegenen die de aangifte totale onzin vinden stellen zijn degenen die zich nu gekwetst/benadeeld voelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 21:37 



 
Profiel   

Citaat
Juist diegenen die de aangifte totale onzin vinden stellen zijn degenen die zich nu gekwetst/benadeeld voelen.

Wat lees jij aparte dingen.
Klinkt een beetje als het wel bekende Bokt argument: je zult wel jaloers zijn, als er geen argumentatie meer is :D
Want ik lees geen gekwetste of benadeelde mensen uit de hoek van doe normaal en zeur wat minder. We hebben het blijkbaar te goed hier als dit is waar een groepje zich druk om maakt. Andersom des te meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 21:47 



 
Profiel   

Ik lees heel veel posts in de trant van.. 'Mogen we dan helemaal niets meer..?' En op mij komt dat over op iemand die zich om de een of andere reden benadeeld voelt. Zo kwam ik bij mijn beredenering.

Ik vind het abnormaal dat we niet gewoon rekening met elkaar kunnen houden en vind dat mensen zeuren als ze zeggen 'mogen we dan helemaal niets meer'.
Maar blijkbaar ben jij degene hier die bepaald waar men zich wel en niet druk over mag maken, wanneer je zeurt, wie er normaal moet doen en wanneer een ander door zijn argumentatie heen is.
:evaw:

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 22:03 



 
Profiel   

Als je vind dat ik dat bepaald heb je toch duidelijk niet het hele topic gelezen. Met mij namelijk heel wat meer mensen die dit een hoop gezever om niets vinden.
Maar dat mag niet gezegd worden zijn we ineens benadeeld blijkbaar :D :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 22:07 



 
Profiel   

Misschien moeten we er gewoon van afstappen om overal al bij voorbaat racisme achter te zoeken. Het enige wat je creëert is een boy cried wolf effect. De carnavalsvereniging is er waarschijnlijk nooit mee bezig geweest om racistische karikatuur neer te zetten maar wilde gewoon een leuke uitdossing voor carnaval maken. Door dit als racisme weg te zetten nemen veel mensen het antiracisme weer wat minder serieus omdat ze prima door hadden dat het niet racistisch bedoeld was. Met als gevolg dat als er een keer echt racisme is, dat ook niet meer serieus genomen wordt.

En dat is het grootste probleem van deze discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 22:16 



 
Profiel   

Zijn er mensen die blackface(sinterklaas variant) niet vinden kunnen, maar deze carnavals actie wel oké vinden?
Of zijn het toch altijd weer dezelfde voor en tegenstanders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 22:19 



 
Profiel   

sureido schreef
Qerty schreef

Deze kwam ik tegen, grappig dat iemand zo met zichzelf kan spotten.

[ [url=m/ueM8X5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien snappen zo mensen dat carnaval niet serieus is.


Of gewoon dat zelfspot veel leuker is dan andere bevolkingsgroepen te persifleren

Niemand die cv viert ziet dat zo. Als je geen cv viert snap je het niet maar als je het niet viert, bemoei je er ook niet mee. Je bemoeit je toch ook niet met volks feesten van een geloof? En als je wel cv viert maar dit niet snapt, dan stop ook met dit feest vieren.

Ik ga me er niet druk om maken en mijn laatste avond vieren. Slaaf :D[/quote]
Oeps ‘alaaf’ bedoelde ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 22:39 



 
Profiel   

Qerty schreef
Ik lees heel veel posts in de trant van.. 'Mogen we dan helemaal niets meer..?' En op mij komt dat over op iemand die zich om de een of andere reden benadeeld voelt. Zo kwam ik bij mijn beredenering.

Ik vind het abnormaal dat we niet gewoon rekening met elkaar kunnen houden en vind dat mensen zeuren als ze zeggen 'mogen we dan helemaal niets meer'.
Maar blijkbaar ben jij degene hier die bepaald waar men zich wel en niet druk over mag maken, wanneer je zeurt, wie er normaal moet doen en wanneer een ander door zijn argumentatie heen is.
:evaw:

Wat is het verschil met het feit dat anderen bepalen welk carnavalspak iemand wel of niet mag aantrekken?

Dus men mag niet vinden dat jij "zeurt" maar jij mag wel vinden dat een ander iets ongehoords doet met carnaval?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 22:40 



 
Profiel   

Mixje90 schreef
Zijn er mensen die blackface(sinterklaas variant) niet vinden kunnen, maar deze carnavals actie wel oké vinden?
Of zijn het toch altijd weer dezelfde voor en tegenstanders?

Heel eerlijk gezegd snap ik de link tussen blackface en zwarte piet niet zo. Maar misschien kan iemand het gewoon even uitleggen? Voor mij is het nu nog een te grote stap naar een eventueel bezwaar tegen een carnavalskostuum.
Sureido krijgt van mij namelijk gelijk over carnaval, het verbaast mij eigenlijk dat zo weinig mensen zich realiseren waar carnaval om draait. Blij met mijn Brabantse achtergrond, want daardoor kun je dit soort dingen makkelijker plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 22:54 



 
Profiel   

Merula123 schreef
Sees schreef
Ik vind het anders behóórlijk discriminerend dat wij weg worden gezet als bierzuipend dom drugs gebruikend volk. Dat JIJ dat minder erg vindt, maakt het nog niet DE waarheid hè. Het blijft een gevoel.
Ik snap dat dat ook vervelend is maar het is alsnog niet hetzelfde als aangevallen worden alleen maar om je ras, 'weg worden gezet als' en racisme is nog steeds niet hetzelfde. Niemand hier in Nederland wordt gediscrimeerd OMDAT er een stereotype is.


Als men ons als klompendragende, bierdrinkende stoneheads wegzet, is dat net zo goed racisme. Dan voelt het ene 'ras' zich namelijk verheven boven het andere. Dat bovenstaande niet vooraf gegaan wordt door jaren van slavernij oid doet niet ter zake. Dat is namelijk niet noodzakelijk voor het zijn van racisme ;). Ik denk dat jij en ik het over de definitie en het gevoel simpelweg niet eens gaan worden.

Als we alles wat als racisme wordt bestemepeld zouden afschaffen, zou het pas raar zijn. Compleet weggevaagd, alsof het nooit bestaan heeft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:01 



 
Profiel   

Varekaj schreef
*komt binnenvallen*

Hier in Aalst is het ook carnaval, sedert zondagmiddag en vanavond de laatste carnavalsnacht.

Gisterennacht, van maandag op dinsdag, is er een groep allochtonen actief geweest die carnavalisten die alleen op weg waren naar huis in elkaar getimmerd hebben. Bij talloze geparkeerde auto's zijn de ramen helemaal ingegooid.
Een tijd terug was er een BBQ van een vereniging om geld in te zamelen voor hun groep. Daar is ook een bende allochtonen het eetfestijn helemaal komen verstoren "jullie zijn racisten".

Carnaval is net DE uitlaatklep vlak voor de vasten om ongegeneerd de spot te drijven met alles: politiek, geloof, de maatschappij, al wat je kan bedenken. Het is je nog 1x ongegeneerd laten gaan voor je 40 dagen lang op een houtje moet bijten tot Pasen. (of nou ja, wat er van over is).
Er wordt even hard gespot met de katholieke kerk en de pedoschandalen als bijvoorbeeld met het boerkaverbod. Onze vorige burgemeester die op een toren in Spanje s*x had met haar man (en dat werd gefilmd en in het nationale nieuws uitgezonden) wordt even breed uitgesmeerd als de journalist van de nationale tv die enkele weken terug bekend maakte dat hij een zij wordt.

Van een gezicht zwart kleuren heeft niemand last. Hooguit diegene die allergisch is aan de make-up :+

Mag je je dan ook niet meer verkleden in Lederhosen? Is een indianenpak dan ook racisme? Is een sexy pakje van verpleegster dan wel nog toegestaan met al dat #metoo-gedoe?

Carnaval is er net om een paar dagen per jaar GEEN onderscheid te maken tussen rang, stand, afkomst, geaardheid of wat dan ook. Het is een VOLKSfeest waar iedereen volledig gelijk is. Niemand houdt hen tegen om de spot te drijven met ons...


PRECIES dit. Maar de mensen die geen verstand hebben van carnaval, de achtergrond en geschiedenis ervan niet kennen trekken omwille van het rellen alles uit z'n verband. Tegenwoordig is álles aanleiding om te roepen dat je gediscrimineerd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:06 



 
Profiel   

En vergeet niet dat er ook positief racisme bestaat.

Maar ik blijf erbij dat er tijdens carnaval helemaal geen racisme was bij deze groep, juist omdat er tijdens carnaval niet één ras anders wordt behandeld, maar in plaats daarvan heel veel verschillende rassen en bevolkingsgroepen en sekses enz worden uitgebeeld. Het zou pas racisme zijn als je zegt ‘zwart mag niet, maar geel en rood en wit mag wel’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:12 



 
Profiel   

Qerty schreef
Bedoel je de post dat mensen van buiten de randstad van gekwetst zijn nog niet hun beroep hebben gemaakt?
Ik ben een randstedeling die zich absoluut niet gekwetst voelt door welke carnavalsoutfit dan ook. Betreur het wel dat ik in een land leef waar rekening houden met de sentimenten van anderen blijkbaar als een ontzettende inbreuk op je levensvreugd betekent. Lees het topic eens terug.. Juist diegenen die de aangifte totale onzin vinden stellen zijn degenen die zich nu gekwetst/benadeeld voelen.


En het typische is dat voor dat gevoel geen ruimte lijkt te zijn... erg jammer. Iets met meten met 2 maten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:28 



 
Profiel   

Karl66 schreef
Misschien moeten we er gewoon van afstappen om overal al bij voorbaat racisme achter te zoeken. Het enige wat je creëert is een boy cried wolf effect. De carnavalsvereniging is er waarschijnlijk nooit mee bezig geweest om racistische karikatuur neer te zetten maar wilde gewoon een leuke uitdossing voor carnaval maken. Door dit als racisme weg te zetten nemen veel mensen het antiracisme weer wat minder serieus omdat ze prima door hadden dat het niet racistisch bedoeld was. Met als gevolg dat als er een keer echt racisme is, dat ook niet meer serieus genomen wordt.

En dat is het grootste probleem van deze discussie.

Mee eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:37 



 
Profiel   

Het zou ook mooi zijn als iedereen die roeptoetert het is racisme dan ook kijkt naar al die zielige donkere kindjes waar de blanke mens keer op keer zijn portemonnee voor trekt niet kijkend naar kleur/geloof/of wat dan ook maar puur omdat zeker de Nederlander daar heel veel compassie mee heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:53 



 
Profiel   

wat ik heel veel lees is dat het verschil tussen een vooroordeel en discriminatie steeds meer vervaagd..
een vooroordeel is " alle blonde vrouwen zijn dom" Discriminatie is "dat blonde grietje niet aannemen"

Dus het vooroordeel is dat grotendeel van de afrikanen er als stamleden bijlopen maar dat is nog geen discriminatie... pas als je vervolgens die mensen achterstelt of benadeeld wordt het discriminatie.

Btw het verhaal mag je dan ook niet meer als non verkleden, als je iemand achterstelt omdat ze een katholiek non is, ja dat is discriminatie. Als je je als non verkleed met carnaval en een week later een non bij de bakker tegenkomt en gewoon goedemorgen zegt... no harm no faul.

Als mensen zich gekwetst voelen door bepaalde uitingen vind ik dat heel vervelend voor ze maar leg uit waarom het kwetst en niet alleen gelijk roepen "discriminatie!"

Ik werd uitgescholden voor satanist terwijl ik wicca ben. Doet ook heel veel zeer, ben het gesprek aangegaan en uitgelegd waarom het zo kwetsend is.. schelden hield op..

in deze hele discussie mis ik steeds een onderbouwde redenatie waarom dit voor mensen kwetsend is.. en dan nog heb je te maken met iemands mening in heel veel gevallen. Blijft gewoon een lastig onderwerp maar zonder een normaal dialoog gaan we er nooit komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 10:01 



 
Profiel   

Veel van wat hier in het topic als racisme (=onderscheid maken op basis van ras) bestempelen, is eigenlijk hooguit een van de andere vormen van discriminatie, waar ras niet per se de hoofdrol in speelt.

Zeker in plattelandsgemeenschappen is afkomst nog steeds van grote betekenis. Niet voor niets is een van de eerste vragen die een onbekende krijgt voorgelegd: "Van wie zijde-gij d'r ene?" Bij welke familie iemand hoort, hoe iemand verwant is aan de rest van de gemeenschap, en hoe diegenen bekend staan, dat doet er nog steeds toe.

Mensen van buitenaf, die het netwerk (nog) niet hebben, de lokale gewoontes niet kennen en de (streek)taal niet spreken, hebben een enorme achterstand en komen daar moeilijk tussen. Iedere buitenstaander moet zich eerst bewijzen; laten zien dat hij betrouwbaar is, hard werkt, zijn verplichtingen aan de gemeenschap voldoet en bereid is zich aan de lokale gebruiken aan te passen. Als nieuwkomer moet je je gewoon steeds bewijzen, en de druk op je is dus hoger dan op iemand die er al generaties lang bij hoort. Dat is voor een Hollander in Zuid-Limburg of Friesland niet anders. Het onderscheid bestaat namelijk uit 'van hier' vs 'niet van hier', en niet 'blank' vs 'zwart'. Etniciteit is hoogstens een manier waardoor de 'niet-van-hierheid' duidelijker zichtbaar kan zijn.

P.S. nationaliteit speelt ook niet per se een rol. Een Duitser van net over de grens uit een vergelijkbare gemeenschap komt er in Twente makkelijker tussen dan een Amsterdammer.


Laatst bijgewerkt door oomens op 14-02-18 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 10:34 



 
Profiel   

Mellanion847 goede post. Weet je, de mensen die vaak in dit soort gevallen discriminatie is vaak niet dezelfde groep die het betreft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 10:35 



 
Profiel   

Echwel schreef
Ik word toch echt als Nederlander geboren getogen enz gediscimineerd
Nogmaals wij moeten onze kinderen achter hekken naar school brengen worden op straat bespuugd en uitgescholden
Kunnen geen sieraad dragen met uiting van ons geloof..
Maar misschien kan ik schreeuwen als in een carnavalsoptocht iemand met grote neus loopt


Weet wat je bedoeld.
Draag wel mijn kijk op de wereld wel open en bloot.
Degenen die er commentaar op geven (de jonkies) wijs ik altijd fijntjes dat ze eerst maar eens goed geschiedenis moeten gaan leren en niet overal in meelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 14:53 



 
Profiel   

Als aanvulling op mijn vorige bericht: in grotere steden speelt iemands afkomst een veel minder grote rol. Mensen zijn er anoniemer en mobieler. Verhuizen makkelijker en vaker, ook tussen verschillende steden. Van de meeste mensen in hun netwerk weten mensen daar überhaupt niet hoe hun familierelaties zijn en bij wie ze horen, wat iemands ouders deden en hoe lang hun familie daar al woont.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 15:49 



 
Profiel   

Sees schreef
Merula123 schreef

Ik snap dat dat ook vervelend is maar het is alsnog niet hetzelfde als aangevallen worden alleen maar om je ras, 'weg worden gezet als' en racisme is nog steeds niet hetzelfde. Niemand hier in Nederland wordt gediscrimeerd OMDAT er een stereotype is.


Als men ons als klompendragende, bierdrinkende stoneheads wegzet, is dat net zo goed racisme. Dan voelt het ene 'ras' zich namelijk verheven boven het andere. Dat bovenstaande niet vooraf gegaan wordt door jaren van slavernij oid doet niet ter zake. Dat is namelijk niet noodzakelijk voor het zijn van racisme ;). Ik denk dat jij en ik het over de definitie en het gevoel simpelweg niet eens gaan worden.

Als we alles wat als racisme wordt bestemepeld zouden afschaffen, zou het pas raar zijn. Compleet weggevaagd, alsof het nooit bestaan heeft...


Nou en daar verschillende de meningen over....
lijfeigenen kenden we ook in Europa, en in oa Rusland duurde dit net zolang als slavernij duurde in Amerika 1860 om en de nabij.
tot 1950 werden in Zwitserland nog weeskinderen soort van 'verkocht' , diegene die het laagste kostgeld einde kreeg een kind die dan vaak bij een boerenfamilie eigende om slavenarbeid te verrichten.
En als je het ver door wilt trekken.... de dienstplicht was ook een soort van slavernij, het verplicht het leger in moeten...
En stamhoofden in Afrika verkochten mensen als slaven.
Maar ook niet donker getinte mensen werden als slaven gebruikt...
samengevat, overal in alle culturen kwam en komt slavernij voor.

een donker getinte mag een oude man niet helpen met verdelen van geschenken, want dat is slavenarbeid, een anders gekleurde mag dat wel, conclusie: een donker getinte is beter dan een lichter getinte om een oude man te helpen.

De donker getinte wordt benadeeld bij een sollicitatie, conclusie: donker getinte mensen zouden de banen die niet getinte hebben gekregen moeten hebben omdat zij beter zijn in dat werk?

Je mag de spot drijven met alles en iedereen zolang het maar geen donker getinte personen zijn, want die zijn.... ja wat? Beter, zielig, ......
Maar wel verkleed als militair, ondanks de kindsoldaten, de dienstplichtigen etc... zolang ze maar niet getint zijn.
Dan vraag ik me af, wie er gediscrimineerd wordt.... wat racistisch is.... en vooral wie.

Maar ik ben maar een domme Nederlandse met een Twents accent, met klompen en een fiets voor de deur, een wietplantage in de tuin, en ga kaas halen op de schaats in klederdracht als ik niet te stoned ben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 16:51 



 
Profiel   

Alane dit is ook een mooie kijk op de dingen +:)+ Zo had ik het nog niet beken behalve als in "ze vinden dat ze zielig zijn" Terwijl ze zich misschien beter wanen. Geeft stof tot nadenken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-18 13:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 11 [ 275 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen