Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:59

Haha ik hoop dat de mensen die het discriminatie vinden allemaal lekker wegblijven uit Brabant en Limburg. Bij onze optocht liepen 2 grote groepen die zwart geschminkt waren en nog eentje met ‘moskeet’ en ‘sokkerfest’ (dialect - Suikerfeest) allemaal verkleed als snoepjes.

De grap is nog dat de getinte mensen hier er om lachen. En de blanken in dit topic bepalen even dat het discriminatie is?

Hier zijn zoveel mensen indiaan chinees zwart wit weet ik het. Ik ben zelf piraat of is dat discriminatie naar de piraten ?

En zuster enz is dat dan discriminatie naar het beroep?

Ik lach vooral om hoe er aangesteld word hier. Nou, ik ga mexelf weer verkleden en een biertje open trekken met iedereen en me er vooral niet druk om maken. Daag!

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:02

Deze half Egyptenaar geeft jullie toestemming om wat dan ook Egyptisch te zijn voor carnaval.
Mijn vader boeit het overigens ook niet en hij heeft ook altijd carnaval gevierd :+
Ik vier het overigens niet want ik vind het stom :')

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:17

Ik zie hier een aantal keer genoemd worden dat Nederland niet (meer) tolerant zou zijn. Tolerantie is er echter nog genoeg, alleen ontbreekt het velen aan begrip wat tolerantie is. Tolerantie is het verdragen van mensen.

Het maakt niet uit hoe raar, vreemd, apart of anders iemand is, je aanwezigheid wordt vrijwel altijd verdragen. Zelfs als je gekke naam of een andere huidskleur hebt, met een raar accent spreekt, op iemand van hetzelfde geslacht valt, of in een vreemde god gelooft, je mag er zijn.
Zolang je maar normaal doet, mag je best wel afwijkend zijn. Gewoon meedoen zoals de rest van de maatschappij, en niemand zal er een probleem van maken dat jouw zondag op zaterdag of vrijdag valt, dat er naast je voordeur twee keer "dhr." op het naambordje staat, of dat je 's avonds iets anders dan piepers op tafel hebt staan.

Waar degenen die steeds weer met dat vermeende gebrek aan tolerantie aankomen, de mist in gaan, is dat ze tolerantie verwarren met acceptatie. Bij dat laatste wordt ook het gedrag van de afwijkenden omarmd. Dat voert al een flinke stap verder dan slechts iemands aanwezigheid verdragen. Nóg een stap verder, is niet alleen de afwijkenden en hun gedrag accepteren, maar ook nog eens actief de eigen normen en het eigen gedrag aanpassen aan de wensen van de afwijkenden.
Op zich kun je het met alledrie de fenomenen meer of minder eens zijn, maar het is wel goed om ze in ieder geval gescheiden te zien.

Iemand die zich niet wil aanpassen aan een minderheid, is niet per se intolerant tegenover die minderheid. Sterker nog, er zijn maar bijzonder weinig mensen die ook daadwerkelijk tegen de aanwezigheid van minderheden zijn. Verreweg de meeste mensen vinden het ook prima wanneer anderen er niet alleen zijn, maar ook nog (tot op zekere hoogte) 'hun ding doen'. Waar het gaat wringen, is voor veel mensen op het punt waarop minderheden de meerderheid tot verandering willen dwingen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:26

karuna schreef:
Ok hoe ver gaan we hier dadelijk in? Niemand mag nog verkleed gaan als iets anders dan volledig "blank". Mag hopen dat hier geen vervolging op gaat komen. Moet niet zotter worden dit. -O-

Persoonlijk voel ik me gekwetst door mensen die mijn moedertaal mishandelen door overtollige spaties te plaatsen alsof het Engels is. De titel van jouw topic is hier een goed voorbeeld van.
:o :') ;)

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:36

Resistance schreef:
gekvanfleur schreef:
Want dat doe jij niet gelukkig? :(:)
Sterker nog, jij denkt voor anderen te bepalen dat zij slachtoffer zijn.
Want zelf ben je ook een blanke vrouw.



Ik kruip niet in een slachtofferrol? :) Ik zie in dat wij als blanke westerse mens ongelofelijk geprivilegieerd worden, ook al wordt dat door diezelfde blanke westerse mens keihard ontkend. Ik schaam me diep voor mijn blanke medemens, maar een slachtoffer? Dat ben ik daardoor niet.

Acceptatie is het begin van verandering.


Mag ik ff een emmertje?
Er posten hier een aantal mensen die zich zo vreselijk moreel verheven voelen boven anderen die hun mening niet delen dat ze een ieder die wat anders vindt wegzetten als minderwaardig. En dat stoort me enorm.
Je kruipt inderdaad niet in een slachtofferrol, maar je stelt jezelf wel boven anderen. Jij bent beter dan zij, want jij ziet het wél in, jij hebt het wel geaccepteerd, en anderen zien het gewoon niet in, of zijn moreel minderwaardig.
En dat is nou juist de instelling waar mensen zo over vallen, en zorgt voor een heleboel weerstand.

Oh, en voor er na bovenstaande gedacht wordt dat ik ook zo’n enorm discriminerend geval ben met een bord voor mijn hoofd. Nee. Niet bepaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:38

Palmera schreef:
@Resistance: ik voel mij als blanke, blonde, blauwe ogen westerse vrouw níet geprivilegieerd. Ik voel mij precies hetzelfde als een zwarte afrikaanse vrouw. Als westerse blanken zich zó gaan manifesteren (ik ben beter dan jij) is het natuurlijk niet meer vreemd dat anderen zich gediscrimineerd voelen. ;)

@Hiraeth: oké, maar heb jij er dan moeite mee als een man zich met carnaval als vrouw verkleed? Of andersom?



Echter is het een feit dat blanke mensen zijn geprivilegieerd. :)

Palmera

Berichten: 9455
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:42

Nee. Jij vindt dat een feit. En kom nu niet aan met sollicitatieverhalen. Want als er maar één baan te verkrijgen is moet een bedrijf keuzes maken. ;)

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:43

Ik ben geen voorstander voor zwarte piet en vind dat men daar goee aan doet het te veranderen gezien de vele overeenkomsten met slavernij. Maar vind dit te ver doorslaan en zet daarbij ook de discussie waar het echt om gaat geen kracht bij. Ik vind het niet een slimme actie van de carnavalsvereniging (of wel als je een statement wil maken) maar juist met carnaval wordt ongeveer elk persoon uitgebeeld. Carnaval wordt in zo veel landen gevierd elk met andere invulling. Weet je hoe ze in Amerika met Halloween bijvoorbeeld een Hollands meisje uitbeelden? Las net nog iets over feminisme op bokt.
Afbeelding

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:45

Daarnaast weet jij niet hoe je je als Afrikaanse vrouw moet voelen, want je bent het niet. In theorie is het dus een masker (schmink) wat je kan opdoen en kan afdoen als jij daar zin in hebt (carnaval in dit geval). Maar de zwarte medemens kan dit niet: zij hebben dagelijks te maken met een 1-0 achterstand door hun huidskleur. Dat zit zo in ons systeem en in onze geschiedenis.

Ik snap nog steeds niet waarom we ons zo nodig moeten verkleden als een bevolkingsgroep. In de link die ik overigens aanhaalde ben ik het niet eens met het Chinees verhaal: dat is ook een bevolkingsgroep en imo not done. Daarnaast: 'Wij' kunnen als witte mensen niet beslissen wat voor een ander discriminerend is. Voorbeeld: Een man noemt mij en jou een poedersuiker. Ik vind het niet erg, maar jij vind het rot. Bent helemaal geen poedersuiker. Maar omdat ik het niet erg vind, vind ik dat jij je niet zo moet aanstellen. Dan nog kan ik niet voor jou besluiten of je het erg vind of niet. Zo kunnen wij niet beslissen voor een ander of het discriminerend is of niet.

Daarnaast: Als ik me niet vergis zijn er tot op Europees niveau uitspraken geweest dat Zwarte Piet (blackface) discriminerend geweest(al moet ik dat even uitzoeken). Dus in zekere zin is het niet een klein groepje nederlanders.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:47

Supertje schreef:
Resistance schreef:
Ik kruip niet in een slachtofferrol? :) Ik zie in dat wij als blanke westerse mens ongelofelijk geprivilegieerd worden, ook al wordt dat door diezelfde blanke westerse mens keihard ontkend. Ik schaam me diep voor mijn blanke medemens, maar een slachtoffer? Dat ben ik daardoor niet.

Acceptatie is het begin van verandering.


Mag ik ff een emmertje?
Er posten hier een aantal mensen die zich zo vreselijk moreel verheven voelen boven anderen die hun mening niet delen dat ze een ieder die wat anders vindt wegzetten als minderwaardig. En dat stoort me enorm.
Je kruipt inderdaad niet in een slachtofferrol, maar je stelt jezelf wel boven anderen. Jij bent beter dan zij, want jij ziet het wél in, jij hebt het wel geaccepteerd, en anderen zien het gewoon niet in, of zijn moreel minderwaardig.
En dat is nou juist de instelling waar mensen zo over vallen, en zorgt voor een heleboel weerstand.

Oh, en voor er na bovenstaande gedacht wordt dat ik ook zo’n enorm discriminerend geval ben met een bord voor mijn hoofd. Nee. Niet bepaald.


Ja dat ja :r. Het ‘kijk mij eens goed zijn want ik zie wél wat anderen niet zien’ gevoel.
Echt, dat helpt niet mee om anderen van je mening te overtuigen en wekt eerder weerstand :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:48

Palmera schreef:
Nee. Jij vindt dat een feit. En kom nu niet aan met sollicitatieverhalen. Want als er maar één baan te verkrijgen is moet een bedrijf keuzes maken. ;)



Ik vind het geen feit, aangezien een feit geen mening is. :+


https://www.google.nl/amp/s/www.ondertu ... staat/amp/


https://decorrespondent.nl/2252/geachte ... 8-15860674


https://www.google.nl/amp/s/theundefeat ... ilege/amp/


https://www.sctimes.com/story/opinion/2 ... 593708001/


https://everydayfeminism.com/2016/01/re ... privilege/


https://www.google.nl/amp/s/m.mic.com/a ... -privilege


https://m.huffpost.com/us/entry/10912364


https://books.google.nl/books?id=3UKXnM ... al&f=false

https://www.linkedin.com/pulse/denial-f ... ames-lewis


Ik kan zo nog wel even doorgaan. Blijf vooral ontkennen, zou ik zeggen... white privilege is een feit. We moeten ons daar niet voor schamen, maar we moeten er met zijn allen iets aan doen om het te stoppen! Dat begint bij inzien dat het bestaat.

Anoniem

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:50

Zolang we met z'n alle blijven roepen dat blanke mensen het ooooh zo veel beter hebben, gaat men dat vanzelf geloven...

Hier in nederland is nog steeds iedereen gelijk hoor, iets met wetten en rechten ;)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:56

Anoniem schreef:
Zolang we met z'n alle blijven roepen dat blanke mensen het ooooh zo veel beter hebben, gaat men dat vanzelf geloven...

Hier in nederland is nog steeds iedereen gelijk hoor, iets met wetten en rechten ;)

Hartstikke gelijk. Probeer maar te solliciteren met Nederlandse en niet -West-Europese achternamen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 19:57

superlotje schreef:
karuna schreef:
Ok hoe ver gaan we hier dadelijk in? Niemand mag nog verkleed gaan als iets anders dan volledig "blank". Mag hopen dat hier geen vervolging op gaat komen. Moet niet zotter worden dit. -O-

Persoonlijk voel ik me gekwetst door mensen die mijn moedertaal mishandelen door overtollige spaties te plaatsen alsof het Engels is. De titel van jouw topic is hier een goed voorbeeld van.
:o :') ;)

Ik heb de titel van het artikel gepakt. Wat is hier fout aan? Die ene misplaatste extra spatie tussen carnaval en vierder? :+

Maar ik ben nog steeds verbaasd dat er ook best veel bokkers zijn die gewoon simpel nederlander en blank zijn maar dit zien als discriminatie.

De enige doelgroep die hier dan terecht zou mogen roepen ik voel me gediscrimineerd zijn de afrikaanse mensen (wat ook weer een algemene groepering en benaming is omdat de afrikaan niet bestaat :+ )

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:00

Volgens de wet, tuurlijk zijn we dan gelijk. Maar in de praktijk liggen die zaken toch anders. Anders waren er ook geen projecten nodig, of steekproef sollicitanten. Of werden mensen afgewezen op hun achternaam. Lekten er geen mails uit met 'He Hans, dit is een zwarte, die hoeven we niet.' noem maar op. En ik geloof niet dat dit incidenten zijn. Er is een structureel probleem in de maatschappij (overigens niet alleen in Nederland) en dat zie je hier al. Onbewust is de witte mens nog steeds 'superieur' (hele zware term dus maar even tussen haakjes).

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:01

superlotje schreef:
Anoniem schreef:
Zolang we met z'n alle blijven roepen dat blanke mensen het ooooh zo veel beter hebben, gaat men dat vanzelf geloven...

Hier in nederland is nog steeds iedereen gelijk hoor, iets met wetten en rechten ;)

Hartstikke gelijk. Probeer maar te solliciteren met Nederlandse en niet -West-Europese achternamen.


Of als je gewoon oerhollandse naam hebt, maar vrouw bent in bepaalde beroepsgroepen. Hoef je geen eens exotische naam voor te hebben.


Blij dat ik geen carnaval vier.. Jemig..

Ga je als anders gekleurd dan je Eigen kleur discirmineer je de kleur die je immiteerd.. of de bevolkingsgrope.
Ga je verkleed als man terwijl je vrouw bent of andersom, discrimineer je het andere geslacht.
Ga je als vrouw heel sexy verkleed (veel outfits zijn best pittig) komen de feministen op je af!
Ga je als dier, dan krijg je waarschijnlijk binnenkort de dierenbescherming of de partij van de dieren op je af.
Ga je als banaan,dan voelen sommige mannen zich gekrenkt want die hebben een kromme, ga je als overirge fruit of groenten, moet je opletten dat je er geen een pakt die genetisch gemanipuleerd is, want dan komt Monsanto op je af met een rechtzaak.
Ga je als ding, dan moet je opletten dat je geen patent schaadt.
En uiteraard moet je keuze ook nog milieu bewust zijn in alle aspecten.
Fabeldieren, spoken, heksen etc. Mogen niet, want dat is oneerbiedig naar gelovigen, want dat zijn helse tafrelen.

Jup.. blij dat ik niet aan carnaval doe.
Respect voor de medemens is niet zozeer dat wat er in een optocht wel of niet mee loopt, dat is wat je in het dagelijks leven doet met je medemensen. Als dat in orde is, kan ik me niet voorstellen dat de optocht een probleem is, maar in het dagelijks leven gaat dusdanig veel mis dat de energie beter daar in gestoken kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:01

RoosG schreef:
Volgens de wet, tuurlijk zijn we dan gelijk. Maar in de praktijk liggen die zaken toch anders. Anders waren er ook geen projecten nodig, of steekproef sollicitanten. Of werden mensen afgewezen op hun achternaam. Lekten er geen mails uit met 'He Hans, dit is een zwarte, die hoeven we niet.' noem maar op. En ik geloof niet dat dit incidenten zijn. Er is een structureel probleem in de maatschappij (overigens niet alleen in Nederland) en dat zie je hier al. Onbewust is de witte mens nog steeds 'superieur' (hele zware term dus maar even tussen haakjes).



:j

Palmera

Berichten: 9455
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:07

Anoniem schreef:
Zolang we met z'n alle blijven roepen dat blanke mensen het ooooh zo veel beter hebben, gaat men dat vanzelf geloven...

Hier in nederland is nog steeds iedereen gelijk hoor, iets met wetten en rechten ;)

Eigenlijk bedoel ik gewoon dit. :)

En ik ben echt groot voorstander van gelijke rechten. Maar ik vind ook dat de dingen niet moeten doorslaan.
En als een man zich verkleed als dom blondje met grote memmen, en zich letterlijk dom gedraagt zet hij theoretisch gezien een hele bevolkingsgroep fout weg. Maar hé, laat gaan. Het is een feest. Volgende week zit hij weer op kantoor. ;)

@RoosG: de mail met 'Hans, dit is een zwarte' kan gewoon niet. Daarvoor mag men wat mij betreft inderdaad een aanklacht indienen.
Steekproeven met achternaam vind ik dubieus. Stel dat een bedrijf één nieuwe medewerker nodig heeft. Meneer de Boer en meneer Halleli solliciteren beiden. Het bedrijf kijkt naar wat bij hun, de bedrijfscultuur en het team past. Als dat meneer de Boer is, is dat toch niet direct discriminatie?

Als ik ga solliciteren bij de Turkse buurtsuper begrijp ik eigenlijk wel dat ze een Turkse dame prefereren boven mij. Dan moet dat dus discriminatie heten? Nee, ik noem het bedrijfscultuur. :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:12

Zoals gijp van de week zei: we zijn volledig de weg kwijt in dit land :j

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:14

Tja, dus als blanke vrouw moet je toch echt witte en zwarte condooms op zak hebben met carnaval. Stel dat je zwarte vriend zich gediscrimineerd voelt omdat hij een witte moet gebruiken, sarcasmeknop uit. Sorry maar wat een bullshit, het is nu helaas al zover dat er blijkbaar helemaal niets meer kan, carnaval(houd er niet van) bestaat uit uitbeelden van iets, zullen we de Lion KIng ook maar gaan bekogelen met rotte eieren want daar lopen ook halfnaakte zwartjes rond. Ik ben bijna 60 en vind dat onze maatschappij veelkleurig en leuk is en dat de sfeer vergalt word door enkele extreme witte medelanders die voor de zwarte medelanders denken op moeten zien te komen. Mensen die jaren met steil haar of mooie krullen rondliepen en in één keer, hoppa, nu heb ik kroeshaar en ben ik de verontwaardigde gekleurde en gediscrimineerde nederlander. :r :r
Laatst bijgewerkt door BigOne op 12-02-18 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:14

Jeetje. Eigenlijk word ik heel verdrietig van dit topic. Wat wordt alles negatief gezien.

Waarom wordt er meteen vanuit gegaan dat het verkleden een negatief en spottend karakter heeft? Kan het niet (zoals Roodvos al zei) positief bedoeld zijn? Een vieren van een andere cultuur. Een "kijk, hier is het leuk?!"
Of mag het dan ook niet?

Ja. Ik word hier heel verdrietig van. Van het elkaar afbranden. Maar vooral van het meteen uitgaan van het slechte.

Dat uiteraard naast de discriminatie-problematiek die er is. Die bestaat.
Maar imo is carnaval, waarin het genieten van het leven wordt gevierd en andere culturen in het zonnetje worden gezet, daar NIET het juiste podium voor.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:16

RoosG schreef:
Volgens de wet, tuurlijk zijn we dan gelijk. Maar in de praktijk liggen die zaken toch anders. Anders waren er ook geen projecten nodig, of steekproef sollicitanten. Of werden mensen afgewezen op hun achternaam. Lekten er geen mails uit met 'He Hans, dit is een zwarte, die hoeven we niet.' noem maar op. En ik geloof niet dat dit incidenten zijn. Er is een structureel probleem in de maatschappij (overigens niet alleen in Nederland) en dat zie je hier al. Onbewust is de witte mens nog steeds 'superieur' (hele zware term dus maar even tussen haakjes).


Ok, om dan even de knuppel in het hoenderhok te gooien, wat is daar de reden voor? En dan bedoel ik niet het superieur gedeelte van je post, maar het gedeelte over sollicitanten.
Dat het een structureel probleem is ben ik overigens met je eens. Ik denk alleen dat we een ander idee over de oorzaak hebben.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:17

Er worden hier een hoop domme dingen geroepen, drogredenen rondgegooid, maar gelukkig zijn er ook mensen die wel fatsoenlijk zijn en begrijpen dat blackface iets anders is als je als indiaan verkleden. Mijn mening lijkt me duidelijk. Maar ik discussieer niet met mensen waarbij duidelijk iets mist in hun opvoeding, volkomen zinloos en zonde van mijn tijd. Dus ik laat het bij mijn mening achterlaten en wens jullie een fijne carnaval, waar jullie ongetwijfeld veel gelijkgestemden tegen zullen komen om samen domme dingen mee te roepen *\%/*

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:17

Tja... het is nu eenmaal zo dat de mensen uit Afrika donker gekleurd zijn. Ik begrijp dat nooit zo goed, dat meteen maar smijten met de racisme kaart.

Palmera

Berichten: 9455
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:19

luxx schreef:
Maar ik discussieer niet met mensen waarbij duidelijk iets mist in hun opvoeding, volkomen zinloos en zonde van mijn tijd. Dus ik laat het bij mijn mening achterlaten en wens jullie een fijne carnaval, waar jullie ongetwijfeld veel gelijkgestemden tegen zullen komen om samen domme dingen mee te roepen *\%/*

Gooi jíj even heel veel mensen op een negatieve hoop, zeg!