Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:14

estja schreef:
Dus we hebben nu gehad: Zwarte Pieten, een idioot die Sinterklaas wil vermoorden voor de ogen van alle kindertjes, een Coentunnel die omgedoopt moet worden, scholen die ook omgedoopt moeten worden, Carnaval is ook al je reinste discriminatie. Ben ik nog iets vergeten?

Ik wil een pool op gaan zetten wat het volgende is wat niet meer "mag". Ik gok op de St.Maartensviering. Veel te confronterend voor de inwoners van St. Maarten en alle daklozen. :n

En voor de rest? Hou op, schei uit en laat me met rust met al je zelf toegeëigende trauma's. Ik ben niet racistisch en laat me ook niet tegen wil en dank door mensen in dat hoekje duwen. Als we nou met z'n allen eens stoppen met aandacht te geven aan al deze flauwekul is het ook het snelste gedaan.

Wil je een pol op gaan zetten? ;)

Het vieren van sint Maarten heeft niets met het eiland te maken. Wel met de heilige waarnaar zowel het feest als het eiland genoemd zijn.

Het is een traditie om straten, bouwwerken ed oa te vernoemen naar mensen die iets belangrijks betekend hebben. Bij voorkeur naar dode mensen, want die kunnen geen nieuwe fouten meer begaan. Toch gebeurt het wel eens dat de historie van iemand waarnaar een straat oid is vernoemd minder smetteloos was dan gedacht. Dat gebeurt bij mensen waarbij achteraf wordt ontdekt dat ze pedofilie beoefenden, bij mensen die fout bleken te zijn in WO2. Dus waarom niet ook bij mensen die slavernijbloed aan hun handen hebben kleven? Dan maak je toch juist geen onderscheid? Ik snap het hele probleem niet.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:20

superlotje schreef:
estja schreef:
Dus we hebben nu gehad: Zwarte Pieten, een idioot die Sinterklaas wil vermoorden voor de ogen van alle kindertjes, een Coentunnel die omgedoopt moet worden, scholen die ook omgedoopt moeten worden, Carnaval is ook al je reinste discriminatie. Ben ik nog iets vergeten?

Ik wil een pool op gaan zetten wat het volgende is wat niet meer "mag". Ik gok op de St.Maartensviering. Veel te confronterend voor de inwoners van St. Maarten en alle daklozen. :n

En voor de rest? Hou op, schei uit en laat me met rust met al je zelf toegeëigende trauma's. Ik ben niet racistisch en laat me ook niet tegen wil en dank door mensen in dat hoekje duwen. Als we nou met z'n allen eens stoppen met aandacht te geven aan al deze flauwekul is het ook het snelste gedaan.

Wil je een pol op gaan zetten? ;)

Het vieren van sint Maarten heeft niets met het eiland te maken. Wel met de heilige waarnaar zowel het feest als het eiland genoemd zijn.

Het is een traditie om straten, bouwwerken ed oa te vernoemen naar mensen die iets belangrijks betekend hebben. Bij voorkeur naar dode mensen, want die kunnen geen nieuwe fouten meer begaan. Toch gebeurt het wel eens dat de historie van iemand waarnaar een straat oid is vernoemd minder smetteloos was dan gedacht. Dat gebeurt bij mensen waarbij achteraf wordt ontdekt dat ze pedofilie beoefenden, bij mensen die fout bleken te zijn in WO2. Dus waarom niet ook bij mensen die slavernijbloed aan hun handen hebben kleven? Dan maak je toch juist geen onderscheid? Ik snap het hele probleem niet.

Beetje flauw superlotje om nu op een spellingsfout (mijn iPad maakt van jouw naam trouwens superlatieven) te gaan zitten.
En ja, als inwoner van het Katholieke zuiden weet ik wie Sint Maarten is, zoals je kon halen uit mijn reactie over de daklozen. Ik chargeerde om te laten zien dat je alles wel uit zijn verband kunt rukken om je gelijk te krijgen en m.i. is deze idioterie inmiddels wel ten top gestegen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:21

Overdrijven is hier toch ook een waar kunstwerk hé. Er word gezegd dat blackface aabstootgevend en gewoln fout is, en plots staat heel het land in brand :') Niemand wil Sinterklaas of Carnaval verbieden, stop gewoon met de blackface. Chill even :')

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:23

Quebelle schreef:
Ik denk dat dat vooral het standpunt is van iemand uit een cultuur komt die zich nooit zorgen moet maken over racisme en vernederingen die sommige mensen van vreemde origine dagelijks ondervinden :+


Als ze vrouw is denk ik dat ze zich daar genoeg zorgen over zou kunnen maken.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:26

estja schreef:
superlotje schreef:
Wil je een pol op gaan zetten? ;)

Het vieren van sint Maarten heeft niets met het eiland te maken. Wel met de heilige waarnaar zowel het feest als het eiland genoemd zijn.

Het is een traditie om straten, bouwwerken ed oa te vernoemen naar mensen die iets belangrijks betekend hebben. Bij voorkeur naar dode mensen, want die kunnen geen nieuwe fouten meer begaan. Toch gebeurt het wel eens dat de historie van iemand waarnaar een straat oid is vernoemd minder smetteloos was dan gedacht. Dat gebeurt bij mensen waarbij achteraf wordt ontdekt dat ze pedofilie beoefenden, bij mensen die fout bleken te zijn in WO2. Dus waarom niet ook bij mensen die slavernijbloed aan hun handen hebben kleven? Dan maak je toch juist geen onderscheid? Ik snap het hele probleem niet.

Beetje flauw superlotje om nu op een spellingsfout (mijn iPad maakt van jouw naam trouwens superlatieven) te gaan zitten.
En ja, als inwoner van het Katholieke zuiden weet ik wie Sint Maarten is, zoals je kon halen uit mijn reactie over de daklozen. Ik chargeerde om te laten zien dat je alles wel uit zijn verband kunt rukken om je gelijk te krijgen en m.i. is deze idioterie inmiddels wel ten top gestegen.


Als je niet had beweerd om een heel volk op te gaan zetten had ik mijn mond gehouden hoor. Ik kan lachen om mijn eigen fouten en denk soms dat anderen dat ook kunnen. Maar blijkbaar niet. Sorry voor de aanname.

Vind je het ook echt uit zijn verband gerukt om straten en gebouwen te hernoemen als dit ook gebeurt om niet-racisme redenen?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:49

Ik zou het persoonlijk prima vinden moesten alle Leopold pleinen, straten en standbeelden hier verdwijnen :j

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 11:52

Waaarom, moeten sommige mensen overal iets slechts uit halen..
Waarom moeten er altijd mensen van een mug een olifant maken. Ik heb spontaan besloten vandaag toch carnaval te gaan vieren. En ik ga verkleed als indiaan, zal straks even een foto uploaden. Mijn moeder gaan als piraat btw en mijn stiefvader als arabier.

Ik zal er een voor jullie allemaal drinken :) *\o/*

Ik houd namelijk van plezier in mijn leven en een beetje gekkigheid waar niemand kwaad mee word gedaan moet geen probleem zijn lijkt me. Zou het trouwens wel ontzettend grappig vinden als ik een donkere man/vrouw tegen kom die zich wit heeft gesminkt en er uit ziet als een Nederlandse boer, ik zie daar namelijk wel de humor van in..

Voor die gene die van ieder dingetje een mega probleem willen maken, ik hoop dat jullie carnavalvierders kunnen respecteren en in hun waarden kunnen laten. Voel me wel een beetje gediscrimineerd door jullie ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:03

Quebelle schreef:
Overdrijven is hier toch ook een waar kunstwerk hé. Er word gezegd dat blackface aabstootgevend en gewoln fout is, en plots staat heel het land in brand :') Niemand wil Sinterklaas of Carnaval verbieden, stop gewoon met de blackface. Chill even :')


Maar er komen vanzelf allemaal kostuums voorbij die voor een ander dus ook discriminerend kunnen zijn. Maar das dus allemaal niet belangrijk want het enige wat als discriminerend gezien mag worden is je zwart sminken? ;)

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:17

Quebelle schreef:
stop gewoon met de blackface.

Mag je dan ook niet verkleed als mijnwerker?

Wat een onzin, je mag je verkleden naar vrije keus, maar niet ..... en toen volgde er een waslijst.

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:28

Quebelle schreef:
Ik snap eigenlijk helemaal niet waar dit allemaal moet? Waarom willen voornamelijk nederlanders persé als bruine/zwarte mensen rondlopen en waarom er meteen gesteigerd als iemand zegt dat dat misschien niet zo'n goed idee is?

(zeggen dat je algauw niets meer mag is geen onderbouwde redenering :') )


Zeggen dat dingen "gewoon fout" zijn of "gewoon kwetsend" zijn zijn natuurlijk ook niet echt onderbouwde redeneringen. Waarschijnlijk hebben een heleboel symbolen ooit een slechte betekenis gehad, is er voor iedere naam wel een slechterik te bedenken die die naam verpest. Dat jij meer vast houd aan het verleden dan een ander is imo ook geen argument om te mogen bepalen wat een ander wel of niet mag?

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:32

Het gekke van dit alles is dat er hier een groep blanken aan het praten is voor getinte mensen die het zelf geen ster uitmaakt of je je zwart verft en een Afrikaans thema uitbeeld. Ze vergeten/negeren even dat hier iemand al gezegd heeft dat ze in zuid Afrika ook zo dansen en uitbeelden voor geld. Heb het zelf gezien. En dan wordt ook genegeerd dat hier iemand reageert die Egyptisch is dat het haar zelf ook niet uitmaakt als ze zo verkleed gaan.

En dan klagen ze terwijl de mensen die écht carnaval vieren deze hele discussie niet eens meekrijgen en niet eens een seconde erover nadenken. Bij ons zijn twee groepen die als Afrikaans thema zijn. Heftig hoor. Wanneer je hier reageert stop met je gezicht zwart verven (dat er Uberhaupt al een woord voor is :')) zullen mensen die carnaval vieren niet stoppen hoor.

Je kan alles als racisme zien, maar ik snap niet waarom sommige zo de drang hebben het op te nemen voor zwarten die zelf er om lachen. Als je zo gaat praten dan voelen ze zich nog bijna rot erover gewoon omdat het ze aangepraat wordt door een groepje blanken die denken dat ze wereldverbeteraars zijn.

Iemand noemde het voorbeeld non. Veel mensen zijn sexueel misbruikt. Mogen ze dat dan ook niet meer?

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:34

Palmera schreef:
Quebelle schreef:
stop gewoon met de blackface.

Mag je dan ook niet verkleed als mijnwerker?

Wat een onzin, je mag je verkleden naar vrije keus, maar niet ..... en toen volgde er een waslijst.

Oh mijn gooooood :')

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:39


Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:42

Quebelle schreef:
Oh mijn gooooood :')

Verder dan commanderen 'stop met blackface' kom je blijkbaar niet?

En vind je het dan nog steeds vreemd dat mensen gewoon hun gezellige verkleedfeestje blijven vieren omdat ze aan verkleden denken i.p.v racisme?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:49

Ik blijf er bij dat ik jullie zwaar discriminerend vind naar de carnavallers hoor, niet iedereen over een kam scheren he. Er zijn ook nog steeds goede carnaval vierders die zich braaf als prinsesjes of politie agenten verkleden. Hoop trouwens dat die groepen zich niet beledigt voelen :(

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:51

Kk snap niet wat je verband is tussen mijnwerkers en blackface? Een mijnwerkers uitfit bestaat uit wat vuil om de kaken en misschien een gele veiligheidshelm? Ik snap niet hoe je daarmee het verband legt tussen dit en een witte idiott die met knalrode lippen, afro pruik en een zwart gelaat rondloopt? Wat is het verband tussen mijnwerkers en zwarten? :') Worden mijnwerkers gelynched en uitgescholden voor neger? Krijgen ze minder kansen omdat ze een lelijke veiligheidshelm dragen? Worden ze vandaag de dag nog altijd als karikatuur weergegeven? Is er een Mineworkers Matter beweging? :')

rien10
Berichten: 14725
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:52

Lianne schreef:
ikkedus schreef:
In deze tijd gewoon niet zo slim om te doen.



Nee, je kunt inderdaad beter de rest van je leven binnen blijven zitten met de gordijnen dicht. 8)7


Volgens mij discrimineer je dan arme mensen die geen geld hebben om gordijnen te kopen.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:54

sureido schreef:
Het gekke van dit alles is dat er hier een groep blanken aan het praten is voor getinte mensen die het zelf geen ster uitmaakt of je je zwart verft en een Afrikaans thema uitbeeld. Ze vergeten/negeren even dat hier iemand al gezegd heeft dat ze in zuid Afrika ook zo dansen en uitbeelden voor geld. Heb het zelf gezien. En dan wordt ook genegeerd dat hier iemand reageert die Egyptisch is dat het haar zelf ook niet uitmaakt als ze zo verkleed gaan.

En dan klagen ze terwijl de mensen die écht carnaval vieren deze hele discussie niet eens meekrijgen en niet eens een seconde erover nadenken. Bij ons zijn twee groepen die als Afrikaans thema zijn. Heftig hoor. Wanneer je hier reageert stop met je gezicht zwart verven (dat er Uberhaupt al een woord voor is :')) zullen mensen die carnaval vieren niet stoppen hoor.

Je kan alles als racisme zien, maar ik snap niet waarom sommige zo de drang hebben het op te nemen voor zwarten die zelf er om lachen. Als je zo gaat praten dan voelen ze zich nog bijna rot erover gewoon omdat het ze aangepraat wordt door een groepje blanken die denken dat ze wereldverbeteraars zijn.

Iemand noemde het voorbeeld non. Veel mensen zijn sexueel misbruikt. Mogen ze dat dan ook niet meer?

En jij spreekt voor de hele zwarte bevolking? Vergeet ook niet dat heel veel zuid amerikaanse landen ook een grote zwarte bevolking hebben, vele met een slavenorigine.

Maar ik ben blij dat jij zwarte mensen hebt ontmoet die er wel kunnen mee lachen, maar dat neemt niet weg dat er heel veel mensen zijn die dat niet kunnen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 12:59

En die dat niet kunnen moeten misschien eens naar de psygiater dan zielig lopen doen over een verkleedfeestje waar racisme niet aan de orde is.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:01

bruintje123 schreef:
En die dat niet kunnen moeten misschien eens naar de psygiater dan zielig lopen doen over een verkleedfeestje waar racisme niet aan de orde is.



_/-\o_ :j _/-\o_

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:01

Dus nu ga je mensen aan psychiater aanraden omdat ze niet akkoord zijn met wat jij denkt? Strak :')

Veronica2
Berichten: 2664
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:03

Quebelle schreef:
stop gewoon met de blackface.

Quebelle schreef:
Palmera schreef:
Mag je dan ook niet verkleed als mijnwerker?

Wat een onzin, je mag je verkleden naar vrije keus, maar niet ..... en toen volgde er een waslijst.

Oh mijn gooooood :')

Chill even.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:03

Quebelle schreef:
Dus nu ga je mensen aan psychiater aanraden omdat ze niet akkoord zijn met wat jij denkt? Strak :')

Nee niet omdat ze niet denken om wat ik denk. Jou aanname.

Omdat ik werkelijk denk dat ze hulp nodig hebben in het leven omdat ze het zich erg zwaar maken als ze zich hier nu druk om maken.
Is zonde van de korte tijd dat je hier rond loopt. Moet anders kunnen denk ik dan.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:07

Goh, voorspelbaar weer hoe iedereen hier in zijn vertrouwde reflex schiet.
Persoonlijk vind ik het revisionisme aangaande onze geschiedenis waar bepaalde groepen om verzoeken, zoals het met terugwerkende kracht verketteren van historische helden vanwege betrokkenheid bij slavenhandel, onzin. Er bestaat ook nog zoiets als historische context.
De Zwarte Piet discussie ligt al iets anders omdat we ook vandaag de dag ook nog sinterklaas vieren. Dan is het een afweging wat zwaarder weegt: het instandhouden van een traditie of het gehoor geven aan getinte landgenoten die zich door het verschijnsel zwarte piet geschoffeerd en gediscrimineerd voelen. Zelf vind ik zwarte piet een onschuldig fenomeen, en heb ik geen probleem met zwart geschminkte pieten, zolang dit niet gepaard gaat met stereotypering zoals dikke zwarte lippen, een raar accentje en karikaturaal gedrag. Maar ik kan niet beoordelen hoe dit is voor een gekleurde landgenoot.
Dan deze carnavalsgroep, die zich juist wel verkleedt als extreem stereotiepe 'Afrikanen'. Ik kan me hierbij niet aan de indruk onttrekken dat hier opzettelijk voor gekozen is om te provoceren, omdat men dondersgoed weet dat dit reacties gaat opleveren. Waarna twitterend Nederland weer lekker van leer kan trekken over dat je tegenwoordig toch niets meer mag en dat men niet zo moet zeuren, want het is toch carnaval en onschuldig en bla.
En de carnavalsclub blij, want media aandacht en reuring, hartstikke tof, alaaf. Discriminerend en fout? Misschien niet, althans misschien niet opzettelijk, wel héél kinderachtig.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 13:11

Discriminatie is onderscheid maken. Racisme is onderscheid maken op basis van ras. Ik denk dat we als mensen iedere dag ieder moment onderscheid maken tussen van alles om de wereld op een makkelijke manier te interpreteren. Het gaat niet om de hokjes die je maakt, het gaat om het waardeoordeel dat jij aan die hokjes hangt.

Ik vind het lastig om continu rekening te houden met mensen die andere waardeoordelen hangen aan hokjes waar ik geen stempeltje op gedrukt heb.

Mensen vullen alvast voor een ander in dat ze discrimineren terwijl de intentie er niet is. En enkel omdat zij dit alvast invullen voor een ander wekt dit weerstand op. Door deze weerstand wordt er ook minder serieus gekeken naar echte pure vormen van discriminatie en racisme. Dat is bijzonder jammer.