Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:43

superlotje schreef:
Supertje schreef:
@superlotje

Maar ga er dan eens op in waaróm het ene wel fout is en het andere niet. En waarom moet het ene wel uit de geschiedenis gewist worden en het andere niet?
En inderdaad, niemand is vlekkeloos.
Ik weet dat je waarschijnlijk weer met de dooddoener zoals hierboven zult komen, maar probeer het gewoon eens. Dat is een discussie.



Wel ben ik tegen nodeloos kwetsen en daardoor geen fan van bepaalde imiteergewoontes. Tegelijkertijd heb ik me afgelopen december wel in een dergelijk pak geheven om een gezin in een slechte financiële situatie en met een meervoudig gehandicapt kind een groot plezier te doen.


Oh en dan mag het wel?! Dat vind ik heel erg hypocriet ;) Wat nou als een zwart kindje jou had zien lopen, en zich daar de rest van zijn leven ellendig om gaat voelen? Dan is het opeens niet erg omdat het om een gezin gaat waar niet zo'n prettige financiële situatie zit en een gehandicapt kind heeft. Dan is dat misschien voor hun wel leuk, maar er zijn ook kinderen genoeg die niet gehandicapt zijn en in een minder prettige financiële zitten, die mogen geen sinterklaas feest vieren zoals het al jaren word gevierd? Of ga je nu onderscheid maken?!

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:44


Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:48

Supertje schreef:
superlotje schreef:
Ik ben geen goede tegenpartij in dergelijke discussies. Ik geloof in nuance en daar is doorgaans geen ruimte voor in wedstrijd-wie-het-hardst-kan-roepen-discussies.
Ik verdiep me graag in achtergronden maar heb meestal alleen in een persoonlijk gesprek de ruimte om dat te uiten. Verschillen mogen er zijn, toch?

Wel ben ik tegen nodeloos kwetsen en daardoor geen fan van bepaalde imiteergewoontes. Tegelijkertijd heb ik me afgelopen december wel in een dergelijk pak geheven om een gezin in een slechte financiële situatie en met een meervoudig gehandicapt kind een groot plezier te doen.


Jammer. Erg jammer ook dat je me direct beschuldigt van het starten van een wie kan het hardst roepen wedstrijdje. Ik verdiep me namelijk weldegelijk in achtergronden, van beide kanten overigens, en ik heb dan ook begrip voor beide kanten en ga de discussie graag aan.


Zullen we samen een kop thee drinken en elkaar beter leren kennen? Misschien zijn we wel leuker dan het beeld wat aannames geven.

Zo niet: troost je. Ik doelde op de gehele discussie die steeds vanuit andere gezichtspunten verschijnt in nieuwe topics en voor zover ik weet niet echt ergens toe leidt.
Het was niet persoonlijk bedoeld en het spijt mij dat je het wel zo opvat.

Palmera

Berichten: 9462
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:52

Weet je, het is zeer opvallend dat het in NL zo'n ding is.
Dit is een snoepautomaat die je hier geregeld ziet:Afbeelding

Nederland zou op zijn kop staan. In Spanje krijgen kinderen, ook de donkere, van hun ouders geld om er wat uit te halen. Er word verder, goddank, niet bij stil gestaan. Nienand voelt zich aangesproken. Want: het is namelijk een snoepautomaat. Niet meer en niet minder. ;)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:54

Quebelle schreef:
Ik snap persoonlijk niet hoe je doelbewust een hele cultuur en bevolkingsgroep zou willen uitlachen, zeker als dat subject al zo gevoelig ligt. Ik snap echt niet dat mensen kunnen opstaan met het gedacht van 'aah, vandaag zal ik mij in een negertje verkleden, dat zal wel grappig zijn en niemand offenden" :=

Heel eenvoudig: buiten de grote steden in de Randstad is dat sowieso niet echt een issue dat speelt bij veel mensen. Dat gevoelig liggen is echt veel meer een grote-stadsding. Daarbuiten zijn er gelukkig nog heel weinig mensen die van gekwetst zijn hun beroep hebben gemaakt. Wat dat betreft is men in de rest van Nederland, zelfs tijdens de Carnaval, een flink stuk nuchterder.

Iris82 schreef:
Quellian schreef:
Jeetje... gelukkig was mijn zoon als patatje
frietje :roll:
Kuch.
_/-\o_

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 15:56

oomens schreef:
Heel eenvoudig: buiten de grote steden in de Randstad is dat sowieso niet echt een issue dat speelt bij veel mensen. Dat gevoelig liggen is echt veel meer een grote-stadsding. Daarbuiten zijn er gelukkig nog heel weinig mensen die van gekwetst zijn hun beroep hebben gemaakt. Wat dat betreft is men in de rest van Nederland, zelfs tijdens de Carnaval, een flink stuk nuchterder.


:D:D

Ja ik heb ook echt een idee dat het een randstad dingetje is.
Zonder daar alle randstad mensen mee te bedoelen.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:04

Nummer 1: stamkroeg. Geniaal toch! Das humor.
Afbeelding

BigOne
Berichten: 38325
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:23

Bruintje, het is inderdaad maar een klein select clubje dat probeert om van onze samenleving een eenheidsworst te maken en de aanwijzingen naar een "fout" verleden probeert uit te wissen. eerst nog tamelijk onschuldig met het vechten tegen de naam "negerzoenen" en het verwijderen van het woord neger uit de dikke van dale . Maar het word steeds erger terwijl je van het verleden moet leren hoe het niet moet maar dat dringt niet door bij enkelen die maar blijven schreeuwen over hoe racistisch Nederland dan wel niet is. Daarmee verliezen ze uit het oog dat de verdraagzaamheid op deze manier steeds minder word tegenover onze gekleurde medelanders. En dat is heel vervelend want dat gaat jaren doorwerken en de onschuldigen zullen daar last van hebben, de onschuldige gekleurde Nederlanders die het helemaal geen reet roest of er een Zwarte Piet of een verklede Carnavalsvierder toevallig een donkere huidskleur hebben. Hier zijn veel mensen die roepen dat diegene die Zwarte Piet/Verklede feestgangers gewoon normaal vinden discriminerend bezig zijn, nou, wanneer je het niet bent zou het je het wel worden door de grote schreeuwers zoals een Sylvana en anderen.

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Carnavals vereniging beschuldigd van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:26

UhNee schreef:
Sees schreef:
Wat was er karikatuur aan de outfit?


https://www.motherjones.com/wp-content/ ... row630.jpg

Edit: Als je googled op 'n*gger caricature' kom je dit soort plaatjes tegen, dus met grote rode lippen en veel kroeshaar, net zoals bij de carnavalsoutfit.


Maar ik bedoel het écht oprecht... Ik vind er niks karikatuurs (karikatuurachtig? karikaturesk?... ;)) aan. Zou het minder erg zijn zonder de rode lippen? Of met rode lippen en zonder afro? In het kader van het gestelde thema is er toch niets geks aan? Valt men dan écht alleen over de pruik en de rode lippen? De kledij zelf valt niets over te zeggen.

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:39


Merula123

Berichten: 2505
Geregistreerd: 02-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 16:58

stitchlover schreef:
Als we het dan toch over karikaturen gaan hebben, dan mag wat mij betreft ook niemand meer als Hollands meisje met Carnaval.
Aangezien hier veel 'Hollandse blanke meisjes' zitten. Nemen jullie hier aanstoot aan? Identificeer je jezelf hiermee? Is toch ook lekker stereotyperend...

https://owlcation.com/social-sciences/10-Curious-Things-You-Should-Know-About-The-English-and-the-Dutch
(scroll even naar puntje 9)

Het verschil is dat Nederlands niet gediscrimineerd worden hiervoor, gekleurde mensen wel, al jaren, en om daar dan grapjes over te gaan maken is gewoon respectloos. Daarnaast is dit geen (levend) onderdeel van onze cultuur meer, terwijl dat bij bijvoorbeeld veel Afrikaanse stammen wel het geval is.

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:09

Merula123 schreef:
Het verschil is dat Nederlands niet gediscrimineerd worden hiervoor, gekleurde mensen wel, al jaren, en om daar dan grapjes over te gaan maken is gewoon respectloos. Daarnaast is dit geen (levend) onderdeel van onze cultuur meer, terwijl dat bij bijvoorbeeld veel Afrikaanse stammen wel het geval is.


Worden Nederlanders hiervoor niet gediscrimineerd nee? Ik denk dat het er eerder aan ligt dat er (bijna) geen enkele Nederlander een probleem van maakt als hij of zij kaaskop genoemd wordt of als immigranten/ buitenlanders in een gesprek over Amsterdam meteen over coffeeshops beginnen.

En sinds wanneer zijn kaas, molens, joints, meiden met blond haar en klederdracht geen onderdeel van onze cultuur meer? Wel eens in Volendam (dragen ze het vaak expres) of de Bible belt (echt nog uit traditie) rondgelopen?

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:10

oomens schreef:
Ik zie hier een aantal keer genoemd worden dat Nederland niet (meer) tolerant zou zijn. Tolerantie is er echter nog genoeg, alleen ontbreekt het velen aan begrip wat tolerantie is. Tolerantie is het verdragen van mensen.

Het maakt niet uit hoe raar, vreemd, apart of anders iemand is, je aanwezigheid wordt vrijwel altijd verdragen. Zelfs als je gekke naam of een andere huidskleur hebt, met een raar accent spreekt, op iemand van hetzelfde geslacht valt, of in een vreemde god gelooft, je mag er zijn.
Zolang je maar normaal doet, mag je best wel afwijkend zijn. Gewoon meedoen zoals de rest van de maatschappij, en niemand zal er een probleem van maken dat jouw zondag op zaterdag of vrijdag valt, dat er naast je voordeur twee keer "dhr." op het naambordje staat, of dat je 's avonds iets anders dan piepers op tafel hebt staan.

Waar degenen die steeds weer met dat vermeende gebrek aan tolerantie aankomen, de mist in gaan, is dat ze tolerantie verwarren met acceptatie. Bij dat laatste wordt ook het gedrag van de afwijkenden omarmd. Dat voert al een flinke stap verder dan slechts iemands aanwezigheid verdragen. Nóg een stap verder, is niet alleen de afwijkenden en hun gedrag accepteren, maar ook nog eens actief de eigen normen en het eigen gedrag aanpassen aan de wensen van de afwijkenden.
Op zich kun je het met alledrie de fenomenen meer of minder eens zijn, maar het is wel goed om ze in ieder geval gescheiden te zien.

Iemand die zich niet wil aanpassen aan een minderheid, is niet per se intolerant tegenover die minderheid. Sterker nog, er zijn maar bijzonder weinig mensen die ook daadwerkelijk tegen de aanwezigheid van minderheden zijn. Verreweg de meeste mensen vinden het ook prima wanneer anderen er niet alleen zijn, maar ook nog (tot op zekere hoogte) 'hun ding doen'. Waar het gaat wringen, is voor veel mensen op het punt waarop minderheden de meerderheid tot verandering willen dwingen.


Ik had het werkelijk waar niet beter kunnen omschrijven! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:14

ooemens omschrijft het mooi.

Wie van de mensen die vind dat dit niet kan heeft er wel eens echt carnaval gevierd?
Er wordt hier echt overal de draak mee gestoken.

oa met de aftredende burgemeester van oosterhout die zijn vrouwelijke personeel betast zou hebben tijdens een feestje. Nu hoor ik de metoo mensen nog niet op hun achterpoten staan. Ik mag hopen dat die dit wel plaatsen in de context. https://www.bndestem.nl/oosterhout/in-b ... ~a1d31b3c/
3 groepen/wagens besteden daar zelfs aandacht aan.

Vrouwen die letterlijk de touwtjes in handen hebben van de mannen die zich als lappen poppen laten sturen. wat moeten mannen/vrouwen rechten organisaties hier dan van vinden?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pol013 op 13-02-18 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:18

Merula123 schreef:
stitchlover schreef:
Als we het dan toch over karikaturen gaan hebben, dan mag wat mij betreft ook niemand meer als Hollands meisje met Carnaval.
Aangezien hier veel 'Hollandse blanke meisjes' zitten. Nemen jullie hier aanstoot aan? Identificeer je jezelf hiermee? Is toch ook lekker stereotyperend...

https://owlcation.com/social-sciences/10-Curious-Things-You-Should-Know-About-The-English-and-the-Dutch
(scroll even naar puntje 9)

Het verschil is dat Nederlands niet gediscrimineerd worden hiervoor, gekleurde mensen wel, al jaren, en om daar dan grapjes over te gaan maken is gewoon respectloos. Daarnaast is dit geen (levend) onderdeel van onze cultuur meer, terwijl dat bij bijvoorbeeld veel Afrikaanse stammen wel het geval is.

Oh nee, en het sterotyperende bier en de wiet dan? Ik vind dat toch behoorlijk veroordelend...?

Merula123

Berichten: 2505
Geregistreerd: 02-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:22

Sees schreef:
Oh nee, en het sterotyperende bier en de wiet dan? Ik ind dat toch behoorlijk veroordelend...?

Dat is alsnog niet hetzelfde als het systematische racisme die gekleurde mensen te verduren krijgen.
Dat is heel wat erger dan wat vooroordelen, niemand wordt hier aangevallen vanwege bier :')

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:24

Ik word toch echt als Nederlander geboren getogen enz gediscimineerd
Nogmaals wij moeten onze kinderen achter hekken naar school brengen worden op straat bespuugd en uitgescholden
Kunnen geen sieraad dragen met uiting van ons geloof..
Maar misschien kan ik schreeuwem als in een carnavalsoptocht iemand met grote neus loopt

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:44

Merula123 schreef:
Sees schreef:
Oh nee, en het sterotyperende bier en de wiet dan? Ik ind dat toch behoorlijk veroordelend...?

Dat is alsnog niet hetzelfde als het systematische racisme die gekleurde mensen te verduren krijgen.
Dat is heel wat erger dan wat vooroordelen, niemand wordt hier aangevallen vanwege bier :')


Ik vind het anders behóórlijk discriminerend dat wij weg worden gezet als bierzuipend dom drugs gebruikend volk. Dat JIJ dat minder erg vindt, maakt het nog niet DE waarheid hè. Het blijft een gevoel.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:49

Even door de eerste 2 pagina's van de dameskleding van de karnevalswierts(grote carnavalskledingzaak) heen gescrollt, over stereotypering/ racisme gesproken:
Bollywood meisje, navajo indiaan, eskimo, day of the dead. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Allemaal stereotype kostuums uit andere culturen/ landen. als we willen meten met gelijke maten moeten die ook allemaal weg.

Zwarte piet is tot daaraan toe. Daar kun je nog een hele symboliek achter zien met de slaaf van de witte man. Maar het stereotypisch uitbeelden van bevolkingsgroepen heeft wat mij betreft niks van racisme te maken. Sterker nog: des te meer verschillende culturen des te beter, iedereen hoort erbij

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:49

Echwel schreef:
Ik word toch echt als Nederlander geboren getogen enz gediscimineerd
Nogmaals wij moeten onze kinderen achter hekken naar school brengen worden op straat bespuugd en uitgescholden
Kunnen geen sieraad dragen met uiting van ons geloof..
Maar misschien kan ik schreeuwem als in een carnavalsoptocht iemand met grote neus loopt


Ik ben benieuwd waar jij dan woont?

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:52

oomens schreef:
Ik zie hier een aantal keer genoemd worden dat Nederland niet (meer) tolerant zou zijn. Tolerantie is er echter nog genoeg, alleen ontbreekt het velen aan begrip wat tolerantie is. Tolerantie is het verdragen van mensen.

Het maakt niet uit hoe raar, vreemd, apart of anders iemand is, je aanwezigheid wordt vrijwel altijd verdragen. Zelfs als je gekke naam of een andere huidskleur hebt, met een raar accent spreekt, op iemand van hetzelfde geslacht valt, of in een vreemde god gelooft, je mag er zijn.
Zolang je maar normaal doet, mag je best wel afwijkend zijn. Gewoon meedoen zoals de rest van de maatschappij, en niemand zal er een probleem van maken dat jouw zondag op zaterdag of vrijdag valt, dat er naast je voordeur twee keer "dhr." op het naambordje staat, of dat je 's avonds iets anders dan piepers op tafel hebt staan.

Waar degenen die steeds weer met dat vermeende gebrek aan tolerantie aankomen, de mist in gaan, is dat ze tolerantie verwarren met acceptatie. Bij dat laatste wordt ook het gedrag van de afwijkenden omarmd. Dat voert al een flinke stap verder dan slechts iemands aanwezigheid verdragen. Nóg een stap verder, is niet alleen de afwijkenden en hun gedrag accepteren, maar ook nog eens actief de eigen normen en het eigen gedrag aanpassen aan de wensen van de afwijkenden.
Op zich kun je het met alledrie de fenomenen meer of minder eens zijn, maar het is wel goed om ze in ieder geval gescheiden te zien.

Iemand die zich niet wil aanpassen aan een minderheid, is niet per se intolerant tegenover die minderheid. Sterker nog, er zijn maar bijzonder weinig mensen die ook daadwerkelijk tegen de aanwezigheid van minderheden zijn. Verreweg de meeste mensen vinden het ook prima wanneer anderen er niet alleen zijn, maar ook nog (tot op zekere hoogte) 'hun ding doen'. Waar het gaat wringen, is voor veel mensen op het punt waarop minderheden de meerderheid tot verandering willen dwingen.


Goede post. In mijn ervaring ga je nooit iedereen tevreden maken. Pas je je aan aan de minderheid, is de meerderheid boos en omgekeerd. Racisme is pas racisme op het moment dat iemand het als racisme benoemt - tot dat punt is het gewoon een carnavalsvereniging met een thema. Net zoals die er zijn met indianen, chinezen, lollige hollanders met wiet en bier, tulpen en molens. Tolerantie komt van 2 kanten.

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:59

Electra63 schreef:
Echwel schreef:
Ik word toch echt als Nederlander geboren getogen enz gediscimineerd
Nogmaals wij moeten onze kinderen achter hekken naar school brengen worden op straat bespuugd en uitgescholden
Kunnen geen sieraad dragen met uiting van ons geloof..
Maar misschien kan ik schreeuwem als in een carnavalsoptocht iemand met grote neus loopt


Ik ben benieuwd waar jij dan woont?

Amsterdam speelt dit zich af bij mijn zus
Dus als ik daar ben moet ik echt opletten

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:03

Electra63 schreef:
Echwel schreef:
Ik word toch echt als Nederlander geboren getogen enz gediscimineerd
Nogmaals wij moeten onze kinderen achter hekken naar school brengen worden op straat bespuugd en uitgescholden
Kunnen geen sieraad dragen met uiting van ons geloof..
Maar misschien kan ik schreeuwem als in een carnavalsoptocht iemand met grote neus loopt


Ik ben benieuwd waar jij dan woont?


Ik denk dat ik met 99% zekerheid kan zeggen dat Electra63 joods is, en dat Electra63 haar ervaringen zeker niet overdrijft.

Merula123

Berichten: 2505
Geregistreerd: 02-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:05

Sees schreef:
Ik vind het anders behóórlijk discriminerend dat wij weg worden gezet als bierzuipend dom drugs gebruikend volk. Dat JIJ dat minder erg vindt, maakt het nog niet DE waarheid hè. Het blijft een gevoel.
Ik snap dat dat ook vervelend is maar het is alsnog niet hetzelfde als aangevallen worden alleen maar om je ras, 'weg worden gezet als' en racisme is nog steeds niet hetzelfde. Niemand hier in Nederland wordt gediscrimeerd OMDAT er een stereotype is.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:21

Supertje schreef:
Electra63 schreef:


Ik ben benieuwd waar jij dan woont?


Ik denk dat ik met 99% zekerheid kan zeggen dat Electra63 joods is, en dat Electra63 haar ervaringen zeker niet overdrijft.


Je bedoelt Echwel ;)
Dat zou kunnen en is vreselijk, maar we moeten niet nu doen of wij in Nederland niet normaal en veilig over straat of naar school kunnen.