associaler door en op social media?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

associaler door en op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 20:43

Al enkele dagen zit ik op facebook een ruzie te volgen (niet echt het onderwerp dat ik hier wil bespreken) maar nu de kranten het verhaal ook oppikken verbaas ik mijzelf over de reacties die voorbij komen. -18 jarigen die uitspraken doen waar ik eigenlijk van men stoel val. Persoonlijke gegevens van de tegenpartij zoals adres en telefoonnummers worden te grabbel gegooid. Is het omdat we niet moeten rekening houden met een reactie van een ander (die we toch niet zien) dat we allemaal maar 'onze gang gaan'? Of denken we gewoon niet meer na over wat we typen en plaatsen maar iets? Is dit misschien een goede reden om de europese wetgeving van 16 jaar op social media te volgen? Of moeten ouders misschien zich meer bekommeren om het online gedrag van hun kinderen? Ik vraag me oprecht af of dit misschien nadelen zou opleveren voor gedrag in de toekomst. Er is toch een remming die weggaat

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: associaler door en op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:45

Ja helaas wel. Mensen worden er niet fijner en socialer of communicativer door. Op verjaardagen zit iedereen naar zijn schermpje te staren ipv met elkaar te praten, mensen schelden elkaar veel gemakkelijker uit of roepen zo maar kwetsende dingen omdat ze durven omdat het anoniem is.

Ik durf erom te wedden dat als mensen tegenover elkaar gaan zitten ze een stuk minder "stoer, dapper" zijn.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:45

Ik denk dat met name jongeren niet goed doorhebben welke gevolgen hun acties hebben. Vaak merk ik ook dat het lijkt te gaan om heuse schermridders die in het echt toch niet zo vakbekwaam te werk durven gaan.

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: associaler door en op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 20:47

Maar zouden ouders dan niet meer controle moeten voeren op jongeren? Maar natuurlijk is het niet altijd op jongeren te zeggen, want sommige volwassenen plaatsen ook reacties waar je soms door de grond van gaat. Maar er is nu nog wel een grens tussen stoer doen, en tussen beginnen te zoeken naar persoonlijke gegevens van mensen (die je met een hoopje natuurlijk wel snel kan vinden)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:50

Klopt helemaal. Er schijnt een Zweeds TV programma te zijn waar "trolls" die mensen met de dood hebben bedreigd worden opgezocht en zich mogen verantwoorden tegenover de politie. 9/10 keer weten die mensen niet wat ze overkomt en is er van dat stoere gedrag weinig over :+
Het heet overigens ook iets wat vertaalt naar "troll hunt" :=

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:53

Ik kan het alleen maar roerend met je eens zijn. Ouderlijke controle lijkt me lastig, omdat ze vaak ook vanaf hun mobieltje kunnen posten.

Inderdaad, ook ouderen hebben reacties waarvan je steil achterover slaat

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re: associaler door en op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:58

Valt me vooral om dat het niet alleen maar jongeren zijn. Zoveel mensen die een fake account nemen en de ergste dingen toewensen aan de mede mens. Ik schaam me soms gewoon voor mijn mede mens.

Het is makkelijk een grote mond te hebben vanachter een computer scherm,.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: associaler door en op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:03

Toevallig had ik het hier vanmiddag over. Ik kan mezelf daar zo over opvreten. Mensen schelden mekaar maar verrot, vinden het nodig om overal negatief op te reageren en natuurlijk kan een schop na ook niet wegblijven. Voor mij zelfs een reden om social media te verwijderen of zelfs te emigreren, bah wat een zuur gedoe en wat een hoop misgunners in ons kleine landje.

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:04

Babbelaar20 schreef:
Toevallig had ik het hier vanmiddag over. Ik kan mezelf daar zo over opvreten. Mensen schelden mekaar maar verrot, vinden het nodig om overal negatief op te reageren en natuurlijk kan een schop na ook niet wegblijven. Voor mij zelfs een reden om social media te verwijderen of zelfs te emigreren, bah wat een zuur gedoe en wat een hoop misgunners in ons kleine landje.



idd social media verwijderen denk ik ook heel veel overna..

Alleen dan denk ik weer aan de dingen die ik mis. Er zijn veel groepen waar ik in zit over werk en sport waardoor ik veel sneller op de hoogte ben van alles.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:05

Ik merk zelf eigenlijk weinig verschil tussen online aso's en offline aso's.. Tuurlijk, online wordt er ook een hoop gescholden, maar toch heb ik ook het idee dat mensen zich online juist vaak inhouden omdat alle familie en vrienden mee kunnen lezen, terwijl deze mensen offline een ander veel ergere dingen toewensen, achter hun rug om.
Zaken waar ik het met mijn vriend over heb, bijvoorbeeld over dat er te veel mensen op de wereld zijn, of hoe we vinden dat iedereen minder vlees zou moeten eten, zal ik ook nooit op facebook zetten. Ik denk dat er heel veel mensen zijn met een veel extremere gedachtengang, die dat ook juist niet op facebook plaatsen.

Maar misschien vol ik gewoon de verkeerde groepen, want ik kom niet of nauwelijk scheldpartijen tegen op facebook.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 15-02-18 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 21:06

Ik denk dat het nu niet alleen in België of Nederland is, maar het viel me nu echt op met die ruzie over de 2 paarden. Echt te gek voor woorden hoe kinderen opgehitst worden. De fake accounts zijn idd nog erger, dan ben je al met voorbedachte rade idd bezig om ruzie te stoken denk ik

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: associaler door en op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:09

We hebben het dan niet alleen over kinderen of fake accounts, ook moeders, vaders, opa’s en oma’s vinden het nodig om hun gal te spuwen. Er kan voor niemand meer blij gereageerd worden, toevallig weet ik dat dit niet in alle landen zo is, ik heb familie in jet buitenland en zo gedraagt men zich daar echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 06:00

Social media speelt in op de verslaving om likes en reacties te krijgen. Elke keer als je iets post kijk je regelmatig terug om te zien of mensen al een duimpje omhoog hebben gegeven of een comment achter hebben gelaten. Hoe extremer de mening die je post, hoe meer reacties je krijgt. Dus iedereen neigt ernaar de extremen op te zoeken, ook al staan ze er eigenlijk niet eens echt achter.
Dit zal trouwens sterker zijn onder jongeren, mede omdat die denken alles wel te weten en dingen eerder als zwart-wit zien. Als je wat ouder bent (nu klink ik meteen als een oude l*l ) zal je in gaan zien dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat niet alles zwart-wit is.

Een manier om dit tegen te gaan is een strenge groep "moderators" die goed opletten hoe het met de sfeer gaat in een topic. Hier op bokt gaat het er extreem netjes aan toe voor een forum waar iedereen lid kan worden zonder kosten.

Een andere manier is je posts te beperken tot besloten groepen. Zelf haal ik een hoop informatie uit enkele besloten groepen waar niet iedereen kan posten (er zijn kosten aan verbonden en de moderator is een expert in het vakgebied) en waar je eruit vliegt als je de regels breekt. De maandelijkse kosten wegen absoluut op tegen alle trolls met slechte informatie die je in andere groepen tegen komt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 06:29

Je ziet het hier op Bokt trouwens ook, hoor; mensen die uitspraken doen en het later toch weer verwijderd willen hebben.
Soms ook omdat het een potentiële baan of partner kan schaden.

cinniz123

Berichten: 4392
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: associaler door en op social media?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:33

Ik heb altijd het idee dat de mensen met de grootste bek degene zijn die in het dagelijkse leven niets durven te zeggen/uiten.
Net als dat bepaalde mensen elke scheet op social media zetten om te laten zien hoe gelukkig zij zijn en als je dan degene kent deze best nogal eens minder gelukkig is als dat je zou denken.

Ik denk dat het lastig is om als ouder je kind goed te kunnen controleren op social media.
En dan zijn er nog sommige ouders van de kinderen die zulke dingen zelf plaatsen dat lezen die kinderen ook dus zullen dit zelf ook overnemen.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:52

Op bokt zie je het ook, heb je een iets afwijkende maar correcte mening, dan mag je zwartgemaakt worden.
Ik hou het verder gewoon netjes, maar lig soms dubbel om anderen. Het is een nadeel van social media (iemand heeft mij ook al eens een infarct en tia en coma gewenst in 1 bericht), maar het breid zeker je mogelijkheden om overal ter wereld kennissen op te doen uit.
Dus de pluspunten zijn zeker groter. Zo ben ik dus al naar een Facebookvriend in Florida gereisd zonder dat ik hem kende. Erg leuk was dat.
Nu ga ik misschien nog een keer naar Egypte op deze manier.
Ik meng me verder niet in politieke en geloofskwesties online.
Maar social media heeft in mijn ogen zeker meer positieve kanten dan negatieve. En ik ben dus zeker ook actief op Facebook. Maar alleen hobbymatig.

Het grootste nadeel vind ik dat mensen vaak enorm slecht lezen en daardoor dus niet zien dat een mening alleen een mening is en dat een mening gewoon gegeven mag worden. Het is geen waarheid. Een andere mening is net zo correct.

Maar het mensen leren kennen van over de hele wereld is echt erg leuk. En dat kan dus nu.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 09:57

khirshanta schreef:
Ik denk dat met name jongeren niet goed doorhebben welke gevolgen hun acties hebben. Vaak merk ik ook dat het lijkt te gaan om heuse schermridders die in het echt toch niet zo vakbekwaam te werk durven gaan.



Niet alleen jongeren hoor.
Ik heb al menig FB groep verlaten door het asociale extreme gedrag van volwassenen.

Social Media kan hartstikke mooi zijn maar is ook heel vaak een doodsteek voor mensen/bedrijven.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:07

Magrathea schreef:
Klopt helemaal. Er schijnt een Zweeds TV programma te zijn waar "trolls" die mensen met de dood hebben bedreigd worden opgezocht en zich mogen verantwoorden tegenover de politie. 9/10 keer weten die mensen niet wat ze overkomt en is er van dat stoere gedrag weinig over :+
Het heet overigens ook iets wat vertaalt naar "troll hunt" :=

...een soort reality tv, begrijp ik? Met medewerking van de politie nog wel.

In ons kikkerlandje hebben we een tijd terug een rechtszaak gehad wasr een aantal mensen voor de rechter kwam wegens doodsbedreigingen.
Driekwart van de verdachten leek geen idee te hebben hoe ingrijpend dit was.
(En eerlijk gezegd was het ook net niet 'de hoop van het vaderland' die langs kwam.)

Maar het heeft wel wat: wie zich misdraagt op sociale media wordt achter dat schermpje vandaan gehaald en wordt met de consequenties geconfronteerd.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:15

Ik moet zeggen dat facebook op dat soort idioot gedrag wel reageert als je het meld. Als het me te bont wordt (met de dood bedreigen o.i.d.) klik ik nog wel eens op melden, en dan krijg je meestal wel een berichtje met de strekking 'Bedankt voor het melden, de reactie is verwijderd'.

Ik probeer er zelf in elk geval voor te zorgen dat ik on-line niets schrijf wat in in real-live niet ook zou durven zeggen, en even een minuutje je post laten staan en dan weer nalezen voordat je op 'plaatsen' klikt wil ook wel helpen wanneer je je ergens druk over maakt. :P