To be or not to be: Donor.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405


NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:14

pmarena schreef:
Dergelijke ingrepen of wat mij betreft ELKE ingreep waarbij iemand iets met je lichaam doet, mogen naar mijn mening alleen als je een duidelijke, goed geïnformeerde JA hebt geantwoord op de vraag of je die ingreep wilde.

NEE is geen Ja. En geen reactie is ook geen JA.


Als je een hartstilstand krijgt, is het toch ook de standaard te reanimeren? Zonder eerst te zoeken naar een pasje of ketting met 'Ja ik wil gereanimeerd worden' erop bijvoorbeeld. En als ik bewusteloos ben na een ongeluk en geen beslissing kan maken, maar er moet snel gehandeld worden om mijn leven te redden of kwaliteit van leven te behouden dmv een bepaalde operatie, dan hoop ik toch wel dat die wordt uitgevoerd zonder dat ik vooraf hiervoor dit ergens moet aangeven. Dus in die zin is het (voor mij) niet zo zwart-wit dat bij ELKE ingreep bij een lichaam een duidelijke en goed geinformeerde JA nodig is.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:16

pmarena schreef:
Ja dat is lekker makkelijk, het recht om niks in te vullen blijft _O-

Alleen halen ze je dan wel leeg... ik vind dat nogal een verschilletje vergeleken met nu of vergeleken met wat nog ethisch is :=

Dergelijke ingrepen of wat mij betreft ELKE ingreep waarbij iemand iets met je lichaam doet, mogen naar mijn mening alleen als je een duidelijke, goed geïnformeerde JA hebt geantwoord op de vraag of je die ingreep wilde.

NEE is geen Ja. En geen reactie is ook geen JA.

Niemand hoort zonder een hele overtuigde JA aan je te gaan rommelen.

Maar hee, dat vind ik. Een ander mag daar anders over denken, en daar denk ik weer wat over...en zo denken we allemaal wat :P


En de wet telt, gelukkig.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27266
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:17

De mensen die vinden dat de niet donoren ook geen recht hebben op donororganen zijn natuurlijk ook allemaal bloed- en stamceldonoren?
Zoniet, dan zouden jullie dus ook vinden dat jullie geen recht hebben op donorbloed- en/of stamcellen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:18

Shaggy09 schreef:
Ik las hier ook dat iemand liever niet heeft dat zijn gedoneerde orgaan naar een kettingroker of alcoholist oid gaat.

Wat een samenleving :')

Als ik eerlijk moet zijn verkies ik ook iemand die bijvoorbeeld een aangeboren leverafwijking heeft over iemand die moedwillig zijn of haar lever naar de galemiezen zuipt. Niet zo heel raar lijkt me.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27266
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:20

_San87_ schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik las hier ook dat iemand liever niet heeft dat zijn gedoneerde orgaan naar een kettingroker of alcoholist oid gaat.

Wat een samenleving :')

Als ik eerlijk moet zijn verkies ik ook iemand die bijvoorbeeld een aangeboren leverafwijking heeft over iemand die moedwillig zijn of haar lever naar de galemiezen zuipt. Niet zo heel raar lijkt me.


Jij hebt dus ook liever geen organen van een alcoholist of roker?

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:22

_San87_ schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik las hier ook dat iemand liever niet heeft dat zijn gedoneerde orgaan naar een kettingroker of alcoholist oid gaat.

Wat een samenleving :')

Als ik eerlijk moet zijn verkies ik ook iemand die bijvoorbeeld een aangeboren leverafwijking heeft over iemand die moedwillig zijn of haar lever naar de galemiezen zuipt. Niet zo heel raar lijkt me.


Ik vind het persoonlijk wel een beetje kort door de bocht om te denken dat iemand moedwillig zijn of haar lever naar de galemiezen zuipt. Er zijn zoveel problemen en verslavingen die natuurlijk niet onstaan omdat iemand zich geweldig voelt en denkt 'yes, ff m'n organen naar de galemiezen helpen' :+

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:24

Nikki: Als iemand niet aanspreekbaar is dan is het uiteraard een ander verhaal, als je voor die persoon levensreddend wilt optreden. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Maar ook dan met redelijkheid en billijkheid.

Je kan er redelijk veilig vanuit gaan dat de meeste mensen wel geholpen willen worden als ze bewusteloos op straat liggen met de boodschappentas nog in de hand.

Het percentage mensen dat volmondig JA zegt op sterven op de operatietafel zal wat anders liggen.

Levensreddend optreden ofwel daadwerkelijk jou (proberen te) helpen is imo het andere uiterste van je organen uitnemen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:24

Firelight schreef:
_San87_ schreef:

Als ik eerlijk moet zijn verkies ik ook iemand die bijvoorbeeld een aangeboren leverafwijking heeft over iemand die moedwillig zijn of haar lever naar de galemiezen zuipt. Niet zo heel raar lijkt me.


Jij hebt dus ook liever geen organen van een alcoholist of roker?

Ik heb het liefst helemaal geen organen van een ander nodig.

Qerty
Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:24

pmarena schreef:
Ik vind het gewoon bijzonder dat die mensen het inlevingsvermogen missen om te kunnen snappen welk verschil anderen hier in zien. Want zo moeilijk is het imo niet om je daarin in te leven. Als je een beetje je best wilt doen :)


Ik wil best mijn best doen! En heb veel inlevingsvermogen.
Ik ben best benieuwd welke principiële bezwaren iemand heeft tegen het doneren, die niet opgaan bij het ontvangen.
Ik kom er zelf niet op, dus ben erg benieuwd wat daar achter zit. Heb dat in dit topic nog niet teruggelezen, dus vind het flauw om dat te gooien op een gebrek aan inlevingsvermogen.

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:26

lieveli schreef:
pmarena schreef:
Ja dat is lekker makkelijk, het recht om niks in te vullen blijft _O-

Alleen halen ze je dan wel leeg... ik vind dat nogal een verschilletje vergeleken met nu of vergeleken met wat nog ethisch is :=

Dergelijke ingrepen of wat mij betreft ELKE ingreep waarbij iemand iets met je lichaam doet, mogen naar mijn mening alleen als je een duidelijke, goed geïnformeerde JA hebt geantwoord op de vraag of je die ingreep wilde.

NEE is geen Ja. En geen reactie is ook geen JA.

Niemand hoort zonder een hele overtuigde JA aan je te gaan rommelen.

Maar hee, dat vind ik. Een ander mag daar anders over denken, en daar denk ik weer wat over...en zo denken we allemaal wat :P


En de wet telt, gelukkig.


Helaas. Je zou hopen dat de Grondwet en Rechten van de Mens enzo zwaarder zouden tellen.

(nogmaals ik gun iedereen een donor-orgaan. Maar de manier waarop mensen er nu "ingeluisd" worden dat deugt ethisch gezien gewoon totaal niet)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:26

NikkiDeKerf schreef:
_San87_ schreef:

Als ik eerlijk moet zijn verkies ik ook iemand die bijvoorbeeld een aangeboren leverafwijking heeft over iemand die moedwillig zijn of haar lever naar de galemiezen zuipt. Niet zo heel raar lijkt me.


Ik vind het persoonlijk wel een beetje kort door de bocht om te denken dat iemand moedwillig zijn of haar lever naar de galemiezen zuipt. Er zijn zoveel problemen en verslavingen die natuurlijk niet onstaan omdat iemand zich geweldig voelt en denkt 'yes, ff m'n organen naar de galemiezen helpen' :+

Dat weet ik wel, het is ook heel kort door de bocht. En het is ook een gevoel dat ik heb. Op een of andere manier klinkt het voor mij onrechtvaardig dat iemand die bewust veel drinkt of rookt net zo veel kans maakt als iemand met een aangeboren afwijking.

Ik weet dat verslaving heel naar en moeilijk is, maar het is wel iets waar je zelf een belangrijk aandeel in hebt, anders dan wanneer je geboren bent met een leverafwijking.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27266
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:26

_San87_ schreef:
Firelight schreef:


Jij hebt dus ook liever geen organen van een alcoholist of roker?

Ik heb het liefst helemaal geen organen van een ander nodig.

Zo kan je ook een antwoord omzeilen :D

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 16:27

Firelight schreef:
De mensen die vinden dat de niet donoren ook geen recht hebben op donororganen zijn natuurlijk ook allemaal bloed- en stamceldonoren?
Zoniet, dan zouden jullie dus ook vinden dat jullie geen recht hebben op donorbloed- en/of stamcellen?
Laat ik vooropstellen dat ik er nog niet over uit ben of men wel zou mogen ontvangen, indien zelf geen donor. Ik neig gevoelsmatig naar een nee, al besef ik me heel goed dat dit een behoorlijk delicate kwestie en het verre van zwart-wit is.

Bloed en stamceldonor kom ik beide niet voor in aanmerking, wat overigens secundair ook een keuze vanuit de overheid is.

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:27

Ik heb het al gezegd.

Zoek maar even terug ;)

Qerty schreef:
pmarena schreef:
Ik vind het gewoon bijzonder dat die mensen het inlevingsvermogen missen om te kunnen snappen welk verschil anderen hier in zien. Want zo moeilijk is het imo niet om je daarin in te leven. Als je een beetje je best wilt doen :)


Ik wil best mijn best doen! En heb veel inlevingsvermogen.
Ik ben best benieuwd welke principiële bezwaren iemand heeft tegen het doneren, die niet opgaan bij het ontvangen.
Ik kom er zelf niet op, dus ben erg benieuwd wat daar achter zit. Heb dat in dit topic nog niet teruggelezen, dus vind het flauw om dat te gooien op een gebrek aan inlevingsvermogen.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:28

pmarena schreef:
Nikki: Als iemand niet aanspreekbaar is dan is het uiteraard een ander verhaal, als je voor die persoon levensreddend wilt optreden. Dat lijkt me niet meer dan logisch. Maar ook dan met redelijkheid en billijkheid.

Je kan er redelijk veilig vanuit gaan dat de meeste mensen wel geholpen willen worden als ze bewusteloos op straat liggen met de boodschappentas nog in de hand.

Het percentage mensen dat volmondig JA zegt op sterven op de operatietafel zal wat anders liggen.


Ik snap wat je zegt hoor, maar ik wilde vooral aangeven: ik vind het allemaal niet zo zwart-wit als de stelling dat voor ELKE ingreep een volmondig JA zou moeten zijn en dat het anders een NEE is.

Citaat:
Levensreddend optreden ofwel daadwerkelijk jou (proberen te) helpen is imo het andere uiterste van je organen uitnemen...


Die organen uitnemen kan voor meerdere andere mensen juist draaien om levensreddend optreden natuurlijk :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:30

Firelight schreef:
Zo kan je ook een antwoord omzeilen :D

Ik vind het onnodig om antwoord te geven op een haastig getrokken conclusie met een nogal veroordelend ondertoontje.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:30

_San87_ schreef:
Ik weet dat verslaving heel naar en moeilijk is, maar het is wel iets waar je zelf een belangrijk aandeel in hebt, anders dan wanneer je geboren bent met een leverafwijking.


Ongeveer de helft van het risico om bijv. alcoholverslaafd te raken is erfelijk bepaald (schijnt). Tel daar nog omstandigheden bij op die je soms niet in de hand hebt, en hoe groot is dat eigen aandeel dan eigenlijk nog?
Laatst bijgewerkt door NikkiDeKerf op 19-02-18 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty
Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:30

pmarena schreef:
Helaas. Je zou hopen dat de Grondwet en Rechten van de Mens enzo zwaarder zouden tellen.

(nogmaals ik gun iedereen een donor-orgaan. Maar de manier waarop mensen er nu "ingeluisd" worden dat deugt ethisch gezien gewoon totaal niet)


Waarom ingeluisd? Er is toch geen sprake van kleine lettertjes of iets wat er stiekem doorheen geduwd wordt?
Vanaf 2020 is het glashelder. In den beginne ben je donor, maar er staat je niets in de weg om daar verandering in te brengen.
De grondwet telt inderdaad zwaarder. Dus als deze wet er doorheen is gekomen is er dus al uitgesloten dat dit in strijd is met de grondwet.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 16:31

_San87_ schreef:
Firelight schreef:
Jij hebt dus ook liever geen organen van een alcoholist of roker?

Ik heb het liefst helemaal geen organen van een ander nodig.
Nu ontwijk je wel de essentie van de vraag.

Ik ben er zelf nog niet uit.

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:31

_San87_ schreef:
Shaggy09 schreef:
Ik las hier ook dat iemand liever niet heeft dat zijn gedoneerde orgaan naar een kettingroker of alcoholist oid gaat.

Wat een samenleving :')

Als ik eerlijk moet zijn verkies ik ook iemand die bijvoorbeeld een aangeboren leverafwijking heeft over iemand die moedwillig zijn of haar lever naar de galemiezen zuipt. Niet zo heel raar lijkt me.


Ik vind het wel bijzonder dat mensen dat onderscheid maken. Je zou toch denken dat je donor bent om mensen te helpen maar kennelijk zijn er een hoop veel liever selectief donor.
Tot zover de weldadigheid :+

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27266
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:32

_San87_ schreef:
Ik vind het onnodig om antwoord te geven op een haastig getrokken conclusie met een nogal veroordelend ondertoontje.

Dat ondertoontje zie ik er echt niet in.
Ik vraag mezelf echt oprecht af of mensen die liever niet zouden willen dat hun organen naar alcoholisten en/of rokers zouden gaan wel organen van alcoholisten en/of rokers zouden accepteren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41774
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:33

Ailill schreef:
_San87_ schreef:

Ik heb het liefst helemaal geen organen van een ander nodig.
Nu ontwijk je wel de essentie van de vraag.

Ik ben er zelf nog niet uit.

Joh. Geheel bewust ontweken.

Maar goed, een roker of alcoholist mag best mijn organen ontvangen. Mijn voorkeur zou het niet zijn. Dat is alles wat ik zeg.

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:35

Ailill schreef:
Firelight schreef:
De mensen die vinden dat de niet donoren ook geen recht hebben op donororganen zijn natuurlijk ook allemaal bloed- en stamceldonoren?
Zoniet, dan zouden jullie dus ook vinden dat jullie geen recht hebben op donorbloed- en/of stamcellen?
Laat ik vooropstellen dat ik er nog niet over uit ben of men wel zou mogen ontvangen, indien zelf geen donor. Ik neig gevoelsmatig naar een nee, al besef ik me heel goed dat dit een behoorlijk delicate kwestie en het verre van zwart-wit is.

Bloed en stamceldonor kom ik beide niet voor in aanmerking, wat overigens secundair ook een keuze vanuit de overheid is.


Mensen met obesitas mogen ook geen zorg meer krijgen? Of moeten gewoon flink meer betalen?
Het gros eet zich immers gewoon dik, het aandeel overgewicht door medicatie ed. is te verwaarlozen.

Imo moeten we ver weg blijven van een maatschappij die uitgaat van onmenselijke ruilhandel als het gaat om zorg.

Qerty
Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:35

pmarena schreef:
Ik heb het al gezegd.

Zoek maar even terug ;)


Ik kom er niet helemaal uit.

Heb ik zojuist gedaan:

pmarena schreef:
Ik vind het bijzonder dat zoveel mensen het inlevingsvermogen van een mossel hebben en het verschil niet zien tussen niet willen doneren, en eventueel wel willen ontvangen. Zo lastig is dat toch niet? :)

Dat je zelf om welke reden dan ook niet wilt doneren, uiteindelijk omdat je er geen prettig gevoel bij hebt als op die manier je lampje definitief uitgaat. :(:)

Dat heeft toch niks te maken met zelf eventueel iets van een ander ontvangen :?
Dat ik het zelf gewoonweg niet wil, is MIJN beslissing. Dat iemand het anders het wel wil is ZIJN beslissing.


Deze kwam ik tegen, maar kan me haast niet voorstellen dat je die bedoelt.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 16:37

Fenrir schreef:
_San87_ schreef:
Als ik eerlijk moet zijn verkies ik ook iemand die bijvoorbeeld een aangeboren leverafwijking heeft over iemand die moedwillig zijn of haar lever naar de galemiezen zuipt. Niet zo heel raar lijkt me.


Ik vind het wel bijzonder dat mensen dat onderscheid maken. Je zou toch denken dat je donor bent om mensen te helpen maar kennelijk zijn er een hoop veel liever selectief donor.
Tot zover de weldadigheid :+
Ik ga d'r vanuit dat die mensen hier zelf vrij weinig over te zeggen hebben, donatie is, voor zover ik weet, anoniem.

Feitelijk is hierover discussiëren bij definitie al niet mogelijk, mocht dit wel zo zijn dan heb ik denk ik wel voorkeuren ja. Of nee, voornamelijk zaken die niet mijn voorkeur genieten.