To be or not to be: Donor.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405


Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:39

Mij zou het eigenlijk niet uitmaken naar wie mijn organen zouden gaan. Ik ben donor, als ik dood ga, heb ik er toch niets meer aan. Als een ander ermee geholpen is, top! Of die persoon dan wel of niet doneert, maakt mij eigenlijk niets uit. Een mensenleven is een mensenleven.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 16:41

Fenrir schreef:
Ailill schreef:
Laat ik vooropstellen dat ik er nog niet over uit ben of men wel zou mogen ontvangen, indien zelf geen donor. Ik neig gevoelsmatig naar een nee, al besef ik me heel goed dat dit een behoorlijk delicate kwestie en het verre van zwart-wit is.

Bloed en stamceldonor kom ik beide niet voor in aanmerking, wat overigens secundair ook een keuze vanuit de overheid is.


Mensen met obesitas mogen ook geen zorg meer krijgen? Of moeten gewoon flink meer betalen?
Het gros eet zich immers gewoon dik, het aandeel overgewicht door medicatie ed. is te verwaarlozen.

Imo moeten we ver weg blijven van een maatschappij die uitgaat van onmenselijke ruilhandel als het gaat om zorg.
Je haalt er nu wel iets bij wat, in mijn optiek, totaal niet vergelijkbaar is. Ziekte staat in verbinding met het leven, donatie staat in verbinding met de dood.

Bekijk ik het heel zwart-wit en d'r vanuit gaande dat men zelf volledig in staat is om zo'n keuze te maken, dan vraag ik het me oprecht af hoe iemand bewust kan kiezen om wel zelf iets te ontvangen maar zelf niets te doneren. Ik snap dat echt niet.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:41

pmarena schreef:
(nogmaals ik gun iedereen een donor-orgaan. Maar de manier waarop mensen er nu "ingeluisd" worden dat deugt ethisch gezien gewoon totaal niet)

Nu ben ik geen deskundige , wat de wet betreft en zovelen niet. Maar het feit dat men dus al jaren bezig is deze wet erdoor te krijgen, lijkt mij dat ze ook gekeken hebben of iets in strijd was met de wet. Want reken maar, dat de tegenstanders gezocht hebben naar rechthebbende bezwaren.
Het erin luizen vind ik zo onterecht in dit geval, want je moet straks bewust stilstaan bij het feit of je wil doneren. Nou jij wil geen donor zijn. Geeft niets.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:48

In België is dit volgens mij al lange tijd zo dat je sowieso donor bent behalve als je anders aankruist?
Ik heb er dus geen problemen mee om donor te zijn, ik hoop gewoon dat mijn organen niet meer bruikbaar zijn wanneer ik sterf :+ (omdat ik graag zou sterven van ouderdom, niet door een ongeluk of een andere ziekte)

Voor mij voelt het inderdaad ook wrang hoor dat mijn organen naar een roker of alcoholist zouden gaan... Net zoals mensen die niet willen geven maar wel willen krijgen... Beetje wel de baten maar niet de 'lasten'?
Maar ik ga er dan ook vanuit dat een persoon die nieuwe longen moet krijgen omdat hij ze kapot gerookt heeft ook lager op de lijst zou staan dan een (jonger) persoon met een longziekte?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:14

Fenrir schreef:
_San87_ schreef:

Als ik eerlijk moet zijn verkies ik ook iemand die bijvoorbeeld een aangeboren leverafwijking heeft over iemand die moedwillig zijn of haar lever naar de galemiezen zuipt. Niet zo heel raar lijkt me.


Ik vind het wel bijzonder dat mensen dat onderscheid maken. Je zou toch denken dat je donor bent om mensen te helpen maar kennelijk zijn er een hoop veel liever selectief donor.
Tot zover de weldadigheid :+

Ik ben niet selectief donor. Ik heb er niks over te zeggen wie mijn organen ontvangt wanneer ik dood ben. Daar ben ik mij bewust van en daar ben ik mee akkoord.

Rationeel gezien is iedereen daarin voor mij gelijk. Roker, niet-roker, obees of niet-obees, alcoholist vs. niet-alcoholist, aangeboren afwijking of door een ongeluk.

Echter gevóelsmatig vind ik het niet eerlijk dat iemand die zijn eigen lichaam om wat voor reden dan ook naar de vernieling helpt gezonde organen ontvangt, terwijl iemand met bijvoorbeeld een aangeboren afwijking moet wachten. Dat is een stukje onrechtvaardigheid dat ik lastig vind. Eigen invoed vs. wat de natuur je toebedeeld heeft.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:37

Nee natuurlijk kan dat wettelijk gezien niet, ik doel op gevoelsmatig :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:40

Fenrir schreef:
Nee natuurlijk kan dat wettelijk gezien niet, ik doel op gevoelsmatig :)

Ja snap ik. Mijn gevoel vindt het onrechtvaardig. Gelukkig ben ik heel goed in staat gevoel en ratio te onderscheiden en ben ik dus gewoon donor :).

_Annemiek

Berichten: 1247
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:59

Heb nu uit princiepe kwestie ja veranderdt in nee... Wil niet dat de overheid bepaalt over mijn organen.....

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:04

_Annemiek schreef:
Heb nu uit princiepe kwestie ja veranderdt in nee... Wil niet dat de overheid bepaalt over mijn organen.....


De zieken zijn je dankbaar

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:21

Ik heb toen het topic net opende gekozen voor geen donor maar wel ontvangen, maar moest er even over nadenken hoezo ik dat vind. Ik ben zelf overigens wel al jaren geregistreerd donor en zou nu neigen naar wel geven en niet ontvangen :') - ook al weet ik natuurlijk niet wat ik doe als ik daadwerkelijk in zo'n situatie kom -

Ik vind het, denk ik, meer los van elkaar staan. Sowieso is het niet alsof de eerst mogelijke persoon die op een hart wacht, het eerst beschikbare hart krijgt. Er zijn heel wat dingen die moeten matchen tussen orgaan en ontvanger, dus als je dan de niet-donoren uit de ontvangers weg haalt is het ook niet persee zo dat het dan bij iemand terecht komt. Het komt dan, als het terecht komt, wel terecht in een donor, oké.
Maar waarom kunnen anderen oordelen of iemand geen orgaan verdient wanneer die niet wil geven? Ik snap dat het een egoïstisch iets is.. maar ik denk dat veel mensen ervoor zouden kiezen om te ontvangen als dat je enige overlevingskans is. Ik snap de mensen die dat niet begrijpen dus niet helemaal. :=
De donor heeft er bewust voor gekozen om het af te staan, dus de 'goedkeuring' (consent) is er en ik vind het dan ook een beetje bizar om te zeggen "ja ik wil mensen helpen, maar alleen onder deze voorwaarde".

Nogmaals, ik snap dat het egoïstisch is en ik snap dat het een soort van 'eerlijk' zou zijn als niet-donors niet konden ontvangen... Maar in mijn hoofd staat het toch iets meer los van elkaar.

Daarnaast is een donor misschien in het algemeen wel vind minder goede keuzes* aan het maken dan iemand die toevallig niet donor is, maar verder wel heel veel goeds doet. Je kan niet beoordelen of iemand dit "verdient" alléén op basis van of ze wel of geen donor zijn, is mijn mening.
*goede keuzes: minder milieubelasting, vrijwilligerswerk, goede doelen steunen, enzovoort (ik denk dat jullie het idee wel snappen)

Wat ik vooral niet snap aan niet-donor zijn, is dat jij er zelf niet meer bent, er geen consequenties aan zijn voor jezelf, maar dan nog steeds een ander niet wil helpen overleven. Voor hun is het een verschil van leven en dood, en voor jou (niet-donor) geen verschil. Maar dat is een andere discussie :Y)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:22

Palmera schreef:
Het verbaasd mij om te zien hoe moeilijk het is om dat even in te vullen.
Allerlei excuses en verwijten vliegen in de rondte om maar niets te hoeven doen.

Zouden jullie ook zo laks en vol verwijten zijn als jullie een brief van de belastingdienst krijgen waarin staat dat je 10000 euro krijgt als je wél het onderstaande formulier invult en terugstuurt?


Palmera er lopen elk jaar heel veel mensen hun toeslagen van de belasting mis. Hoe zou dat komen denk je?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:24

pmarena schreef:
(ja en nu komt het makkelijke roepen dat kan jij toch doen. Maar niet iedereen heeft iemand achter de hand die op die manier helpt om hen te beschermen tegen zaken die ze niet zouden willen en die vanzelfsprekend zouden moeten zijn dat die niet zonder expliciete "informed consent" toestemming uitgevoerd zouden worden. Organen oogsten...het is verdorie nogal niet iets dat ze dan zomaar doen zonder jouw èchte toestemming!)


Precies :j

Ilse123 maar het recht om er niet over na te denken heb je dus niet meer.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-02-18 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:33

ingedebruijn schreef:
_Annemiek schreef:
Heb nu uit princiepe kwestie ja veranderdt in nee... Wil niet dat de overheid bepaalt over mijn organen.....


De zieken zijn je dankbaar

Genoeg mensen met obesitas en diabetes zullen haar zeker dankbaar zijn, zonder sarcasme.
En de mensen in de uitkering, de mensen in afkickklinieken, etc etc. Maatschappij! Maar je organen, tja... daar mag je dan nog enigszins zelf in kiezen. Liever niet hoor, want ze zullen hopen op mensen die te lui of druk zijn om het formulier in te vullen. Net zoals je die 8 euro die je moet aftikken bij de apotheek voor de anticonceptiepil kunt indienen bij je zorgverzekeraar? Wie doet dat daadwerkelijk? Juist... daar hopen ze op.

Overigens is het ‘waarom’ totaal onbelangrijk. Waarom wel of geen donor, waarom wel of geen kinderen, waarom 4laags ipv 3laags pleepapier. Gewoon, omdat ik het zo wil.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:40

Quellian schreef:
Liever niet hoor, want ze zullen hopen op mensen die te lui of druk zijn om het formulier in te vullen. Net zoals je die 8 euro die je moet aftikken bij de apotheek voor de anticonceptiepil kunt indienen bij je zorgverzekeraar? Wie doet dat daadwerkelijk? Juist... daar hopen ze op.


Wat ze beogen is dat teveel mensen te lui of te druk zijn om zich aan te melden als donor. Want uit onderzoek blijkt dat veel mensen geen problemen hebben met donatie, maar zich gewoonweg niet hebben geregistreerd.

De groep mensen die jij benoemt zullen ongetwijfeld nu ook bijvangst zijn. Maar daar kan ik niet mee zitten. Als je er echt problemen mee ben je heus niet te lui of vind je echt wel die 2 minuten om dit in orde te maken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:42

Quellian schreef:
want ze zullen hopen op mensen die te lui of druk zijn om het formulier in te vullen.


Ja want de mensen die al overtuigd donor willen zijn die hebben allang hun codicil ingevuld.
Te lui of te druk... of het omaatje dat hier eerder werd genoemd, of andere kwetsbare mensen.

Qerty: er zijn echt mensen die om andere redenen dan te lui zich niet registreren. Om dezelfde reden dat ze hun huur of zorgtoeslag niet aanvragen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-02-18 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Nooor_

Berichten: 3852
Geregistreerd: 15-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:43

Quellian schreef:
Genoeg mensen met obesitas en diabetes zullen haar zeker dankbaar zijn, zonder sarcasme.
En de mensen in de uitkering, de mensen in afkickklinieken, etc etc. Maatschappij! Maar je organen, tja... daar mag je dan nog enigszins zelf in kiezen. Liever niet hoor, want ze zullen hopen op mensen die te lui of druk zijn om het formulier in te vullen. Net zoals je die 8 euro die je moet aftikken bij de apotheek voor de anticonceptiepil kunt indienen bij je zorgverzekeraar? Wie doet dat daadwerkelijk? Juist... daar hopen ze op.

Overigens is het ‘waarom’ totaal onbelangrijk. Waarom wel of geen donor, waarom wel of geen kinderen, waarom 4laags ipv 3laags pleepapier. Gewoon, omdat ik het zo wil.

Als je te lui bent om zoiets te registreren terwijl je het niet wilt, is het volledig je eigen fout.
Ze hopen niet op mensen die het niet willen die het vergeten te registreren, ze hopen op de mensen die het prima vinden om te doneren, maar met het vorige systeem er te lui voor waren, etc.

De waarom is inderdaad onbelangrijk :j Maar dat maakt nog niet dat ik het altijd snap :)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:14

Maar dat is nou juist het mooie, Nooor. Je hoeft het niet te snappen :)
Het zou zoveel makkelijker zijn als we niet zo hard ons best zouden doen om andermans keuzes te begrijpen. Soms kun je ook gewoon zeggen ‘prima, ik denk er anders over’. Ik vind het prima als iemand donor is of juist niet. Vind het ook prima als iemand z’n bips wil afvegen met crêpepapier. Hoef ik niet te snappen :D

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:17

Dan zeggen we gewoon "Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij heel bijzonder" :D

En om nou mensen met een andere mening te vergelijken met mosselen en tegelijkertijd prediken dat een ieder recht heeft op een eigen mening, die ook door een ieder gerespecteerd dient te worden :o?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:23

Shirley schreef:
Dan zeggen we gewoon "Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij heel bijzonder" :D

Nou precies... ik denk ook geregeld ‘verbaas u niet, verwonder u slechts’. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Deeskuh88
Berichten: 289
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:34

Firelight schreef:
De mensen die vinden dat de niet donoren ook geen recht hebben op donororganen zijn natuurlijk ook allemaal bloed- en stamceldonoren?
Zoniet, dan zouden jullie dus ook vinden dat jullie geen recht hebben op donorbloed- en/of stamcellen?


Ja, ik ben donor. Ja, ik ben bloeddonor. En ja, ik ben zelfs stamceldonor. Omdat ik blij ben met mijn lichaam, dat ik gezond ben en alles functioneert zoals het zou moeten. Ik zorg er goed voor, drink en rook niet. Daarom doneer ik laatste twee (stamcellen en bloed) bij leven en de rest na mijn dood. Dat neemt niet weg dat ik er gevoelsmatig moeite mee kan hebben dat iemand die bewust niet doneert, wat dan ook, wel ontvangt. Ik zou ook niet blij zijn met de longen van een roker. Echter is dat uitgebreid getest, en ik geloof in de medische wetenschap, dus het zal dan wel functioneren zoals het zou moeten. En ik hoop dan altijd maar dat die ex-drankverslaafde na het ontvangen van een nieuwe lever zijn of haar leven betert. Om even wat voorbeelden te noemen. Maar als ik dood ben, heb ik er toch niets meer aan. Dus dan kan ik nu wel moeilijk gaan denken met allerlei gewetensbezwaren: Als puntje bij paaltje komt mag eenieder mijn organen, weefsel, bloed en stamcellen hebben. En andersom ontvang in ze van eenieder wie ook graag.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:52

Shirley schreef:
Dan zeggen we gewoon "Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij heel bijzonder" :D

En om nou mensen met een andere mening te vergelijken met mosselen en tegelijkertijd prediken dat een ieder recht heeft op een eigen mening, die ook door een ieder gerespecteerd dient te worden :o?


Vinden dat iedereen een eigen mening mag hebben staat los van vinden dat sommige mensen zo ontzettend weinig inlevingsvermogen ten toon spreiden in situaties buiten hun directe referentie-kader. En zich blijkbaar niet voor kunnen stellen dat levens van andere mensen er totaal anders uit kunnen zien. Ook dat mag uiteraard, maar dat vind IK dan weer bijzonder :)

En dat vind ik trouwens ook heel wat schadelijker voor onze samenleving dan mensen die gewoon hun normale stervensproces willen doorlopen zonder gerommel aan hun lijf...

Ik vind het trouwens wel een interessante discussie :j

Kan me best voorstellen dat mensen het niet zo eerlijk vinden als iemand wel iets krijgt terwijl hij niet wil geven. Maar vind het zelf wel erg hard.

Moeten brandweermensen voortaan ook alleen maar collega's helpen, en mensen die zelf niet de moeite nemen om bij de (vrijwillige) brandweer te gaan, die hebben dan maar pech want niet de lasten dan ook niet de lusten?

Of mensen die nooit de zwakkeren in de samenleving geholpen hebben, mogen ook niet in een verzorgingstehuis?

Je hebt nooit bij de voedselbank geholpen, dus als het noodlot je treft dan heb je pech en moet je dan ook niet ineens je handje ophouden?

Dat soort dingen :)

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:01

Ik ben zelf al donor zolang ik het kan me herinneren. Altijd tegen mijn ouders gezegd dat mocht er wat dan ook gebeuren dat ik het graag wilde (mijn beide ouders zijn ook donor) en vanaf mijn 18e mocht ik het briefje aanvragen en heb dit dan ook meteen gedaan. Ik ben donor voor alles, ik geloof dat dat type 1 heet. Ik vond het wel fijn dat je voor een deel zelf kan kiezen wat je wilt afstaan omdat ik me goed kan voorstellen dat je sommige dingen liever niet aan een ander geeft.

Inmiddels zijn we ruim 5 jaar verder. Geef ik 2 tot 3 keer per jaar bloed (langleve een zeldzame bloedgroep) ik zou het graag vaker doen maar ik heb eigenlijk veelal ontstoken wondjes en dan mag het niet. Ik heb al 2x beenmerg gedoneerd waarvan er 1 ontvanger nog steeds in leven is en sta ik ook op de lijst van Matchis voor indien nodig een nier of deel van de lever.

Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je het misschien niet zou willen vanwege geloof maar de rest van de redenen vind ik erg moeilijk te begrijpen. Daarom ben ik hard, zonder harde reden geen donor zijn is ook niet ontvangen. Ik weet dat ik met die uitspraak een hoop mensen tegen hun schenen schop maar ieder zijn eigen mening toch?

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:06

Ik kan me die mening ook heel goed voorstellen :j En super zeg wat je allemaal doet +:)+

Koper

Berichten: 30279
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:23

Askja schreef:
Los van het feit dat ik, zoals eerder aangegeven, het een individuele keuze vind (wel/niet doneren, wel/niet ontvangen) waar een ander wel iets van mag vinden maar in principe niets mee te maken heeft, vraag ik me wel iets af:

Zouden diegenen die nu heel stellig zeggen geen donor-orgaan te willen ontvangen, en ook niet willen doneren, bij hun standpunt blijven als ze in een situatie van acuut levensgevaar terechtkomen waarbij hun leven uitsluitend nog gered kan worden door middel van een donor-orgaan?
Want dat zet e.e.a. wel in een volkomen ander perspectief, terwijl het voor een gezond mens in het hier-en-nu toch een beetje een hypothetische kwestie is.

Ja. Daar blijf ik achter staan.

Natuurlijk weet je nooit wat je doet als je in levensgevaar bent, dat weet je pas op het moment zelf. Adrenaline doet gekke dingen met een mens. Ook zou het natuurlijk kunnen dat je, op het moment dat je acuut een donororgaan nodig hebt, niet meer bij bewustzijn bent en dat een chirurg oid dan moet kiezen. Maar als ik toch al buiten westen ben en bijna dood ga dan maar niet meer sleutelen aan mijn lijf.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 20:51

Nikass schreef:
Quellian schreef:
want ze zullen hopen op mensen die te lui of druk zijn om het formulier in te vullen.


Ja want de mensen die al overtuigd donor willen zijn die hebben allang hun codicil ingevuld.
Te lui of te druk... of het omaatje dat hier eerder werd genoemd, of andere kwetsbare mensen.

Qerty: er zijn echt mensen die om andere redenen dan te lui zich niet registreren. Om dezelfde reden dat ze hun huur of zorgtoeslag niet aanvragen.


Ja, natuurlijk heb je dat soort uitzonderingen. Maar voor huur en zorg toeslag werkt het net zo om.
In principe krijg je waar je recht op hebt, maar je moet dat dus wel even aangeven.
Mensen die door een handicap deze thematiek niet begrijpen zijn eigenlijk de enigen voor wie ik dit een legitiem argument vind gelden.
Maar uiteindelijk houden de nabestaanden het laatste woord, dus als die principieel tegen zijn of denken dat dat bij de levensvisie van diegene is, blijft dat op hetzelfde neerkomen.