bioindustrie... voor en tegenstanders

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:02

enzino schreef:
Ailill schreef:
Zie je dat echt zo?

Retorische vraag neem ik aan, want zo ziet het overgrote deel van de wereldbevolking het.
Jij bent degene die afwijkt in de definitie, dus de verontwaardigen zou van mijn kant moeten komen.
Wellicht omdat het overgrote deel v.d. wereldbevolking, door welke omstandigheden dan ook, werkelijk niet beter weet/kan. Laten wij nou net in een deel zitten waar die kennis én de mogelijkheden er wel degelijk zijn.

Ik ben nergens verontwaardigt en de logica waarom een ander dit wel zou mogen zijn, enkel o.b.v. het anders denken van een ander individu ontgaat me dan ook volledig.


enzino schreef:
Ailill schreef:
In mijn optiek is moord niets meer of minder dan dat een levend wezen een ander levend het leven ontneemt, dit kan een mens zijn maar net zo goed een wolf/beer/slang/dolfijn/spin zijn.
Dat mag je vinden, maar dan is zo goed als elk mens een moordenaar en een groot deel van de dieren ook. Dat neemt de impact van het woord "moordenaar" een beetje weg waarmee we toch meestal iemand willen aanduiden die iets gedaan heeft dat niet binnen de maatschappelijke norm past.

Door mensen die een ander mens hebben vermoord samen te gooien met mensen die vlees eten praat je of het vermoorden van mensen goed of je veroordeeld vleeseters extreem hard voor iets wat de maatschappelijke norm is.


Dat mag je vinden, maar dan is zo goed als elk mens een moordenaar en een groot deel van de dieren ook. Dat neemt de impact van het woord "moordenaar" een beetje weg waarmee we toch meestal iemand willen aanduiden die iets gedaan heeft dat niet binnen de maatschappelijke norm past.

Door mensen die een ander mens hebben vermoord samen te gooien met mensen die vlees eten praat je of het vermoorden van mensen goed of je veroordeeld vleeseters extreem hard voor iets wat de maatschappelijke norm is.
Of we willen het gewoon niet zien. Wij mensen zijn er kampioen in om de zaken te verdraaien en vooral niet naar de waarheid te willen kijken.

Ik snap je punt wat betreft moord en ja er zit een wereld van verschil tussen iemand die vlees eet en een seriemoordenaar. Echter, de daad an sich, blijft voor mij gelijk: Het ene levend wezen ontneemt het andere levend wezen het leven.

enzino schreef:
Ailill schreef:
Het geslacht, flauw grapje, mens, hangt er echter een andere term aan zodra het om een andere soort gaat dan de mens. Vind ik persoonlijk wat hypocriet, maar goed ik ben van mening dat wij mensen sowieso de meest hypocriete soort hier op aarde zijn.

Welke andere soorten zijn er nog meer op aarde die in jouw lijstje van hypocriet voorkomen?
Vrijwel geen een. Wij mensen doen dingen, daar zou een beest nog niet opkomen.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:02

fransje23 schreef:
Die rol van de leeuw als vleeseter is ook essentieel in een ecosysteem. Als er geen vleeseters zijn wordt het overal een soort OVP.
Er is een evenwicht en iedere dier en plant heeft daarin een rol. Helaas spelen wij, mensen, het spel niet zo goed.. Wij hebben voor ons een hoofdrol bedacht en nemen meer dan de bedoeling is.


wat een arrogantie om te bepalen dat wij als mens het spel niet goed spelen. Volgens mij zijn wij net zo goed onderdeel van de natuur en is er geen enkele reden om te bepalen dat wij niet onze rol innemen in het ecosysteem zoals dat bedoeld is.
Je insinueert dat we "meer nemen dan de bedoeling is". Wat is de bedoeling? Wiens bedoeling is dat dan?

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:06

enzino schreef:
Ailill schreef:
Lord, ik ga nu echt overkomen als een zweverige bio-hopper, sorry voor de woordkeuze, maar uiteindelijk ontneem je zo wel het leven van een ander levend 'íets'.

Waarom moeten wij mensen onszelf toch altijd boven iets anders plaatsen?

Misplaatste arrogantie ten top.

Dat is tenminste wel eerlijk dat je dat toegeeft.
We zijn dus allemaal moordenaars.

Elk mens is een moordenaar.
Elk dier is een moordenaar.
Pijnlijke constatering, maar in mijn optiek wel waar ja. Echter nu ging het hier net over de definitie van moord, het moge duidelijk zijn dat ik het belang van een mens hoger heb staan dan die van een paardenbloem :')

Alhoewel, ook dat geldt niet voor iedereen ;)

Het is i.i.g. wel een feit dat wij mensen, als vrijwel enige soort, inmiddels beter weten en kunnen. Daar ligt, in mijn optiek, een grote verantwoordelijkheid.

nine1987

Berichten: 8349
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:07

Ailill schreef:
nine1987 schreef:

Moord is voor mij iemand van het leven beroven zonder reden en verder niets met het lichaam (in deze van het dier) doen..
Okay, wat doet een kannibaal dan? Is dat moord of slachting?


En daar gaan we weer appels met peren vergelijken.. Er zijn vrij weinig diersoorten die hun eigen soort eten en als dit al gebeurt dan is dit zelfs meestal te wijten aan een voedselschaarste of een jong waar iets mis mee is.. Dus kannibalisme kan ik in deze discussie niet zo serieus nemen..

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:07

secricible schreef:
fransje23 schreef:
Die rol van de leeuw als vleeseter is ook essentieel in een ecosysteem. Als er geen vleeseters zijn wordt het overal een soort OVP.
Er is een evenwicht en iedere dier en plant heeft daarin een rol. Helaas spelen wij, mensen, het spel niet zo goed.. Wij hebben voor ons een hoofdrol bedacht en nemen meer dan de bedoeling is.


wat een arrogantie om te bepalen dat wij als mens het spel niet goed spelen. Volgens mij zijn wij net zo goed onderdeel van de natuur en is er geen enkele reden om te bepalen dat wij niet onze rol innemen in het ecosysteem zoals dat bedoeld is.
Je insinueert dat we "meer nemen dan de bedoeling is". Wat is de bedoeling? Wiens bedoeling is dat dan?



Dus jij vindt dat het bij het ecosysteem hoort dat wij ‘kinderen’ bij hun moeders weghalen, dieren onnodig laten lijden, oceanen leegvissen en kapot maken, leefomgevingen van dieren verwoesten etc. alleen maar om onze eetlust te bevredigen terwijl dit op hele andere manieren kan en wij over deze dingen na kunnen denken?

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:07

secricible schreef:
fransje23 schreef:
Die rol van de leeuw als vleeseter is ook essentieel in een ecosysteem. Als er geen vleeseters zijn wordt het overal een soort OVP.
Er is een evenwicht en iedere dier en plant heeft daarin een rol. Helaas spelen wij, mensen, het spel niet zo goed.. Wij hebben voor ons een hoofdrol bedacht en nemen meer dan de bedoeling is.


wat een arrogantie om te bepalen dat wij als mens het spel niet goed spelen. Volgens mij zijn wij net zo goed onderdeel van de natuur en is er geen enkele reden om te bepalen dat wij niet onze rol innemen in het ecosysteem zoals dat bedoeld is.
Je insinueert dat we "meer nemen dan de bedoeling is". Wat is de bedoeling? Wiens bedoeling is dat dan?


De bedoeling van de natuur? Het ecosysteem?
Ik heb het idee dat de mens zich boven alles heeft geplaatst, dat is pas arrogant.
We kappen, vervuilen, vreten, putten natuurlijke bronnen uit, laten diersoorten uitsterven etc Misschien vindt jij dat onze rol in het ecosysteem maar volgens mij kan dat niet de bedoeling zijn.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:08

Resistance schreef:
enzino schreef:
Maar dan zou er niemand zijn om dat waar te nemen en ervan te genieten.



Alles liever dan het leed wat de plaag der mensen nu veroorzaakt. We zijn hier relatief gezien pas zo kort, en hebben alles wat in die miljoenen jaren is opgebouwd in zo'n korte tijd bijna allemaal weten te verwoesten.

We zijn de grootste fout die ooit is gemaakt.
Het is alleen zo jammer dat wij de enige soort zijn die de aarde kunnen redden: Of door massaal van de aarde te verdwijnen, of door eindelijk eens die arrogante oogkleppen af te zetten en de hand in eigen boezem te steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:08

secricible schreef:
fransje23 schreef:
Die rol van de leeuw als vleeseter is ook essentieel in een ecosysteem. Als er geen vleeseters zijn wordt het overal een soort OVP.
Er is een evenwicht en iedere dier en plant heeft daarin een rol. Helaas spelen wij, mensen, het spel niet zo goed.. Wij hebben voor ons een hoofdrol bedacht en nemen meer dan de bedoeling is.


wat een arrogantie om te bepalen dat wij als mens het spel niet goed spelen. Volgens mij zijn wij net zo goed onderdeel van de natuur en is er geen enkele reden om te bepalen dat wij niet onze rol innemen in het ecosysteem zoals dat bedoeld is.
Je insinueert dat we "meer nemen dan de bedoeling is". Wat is de bedoeling? Wiens bedoeling is dat dan?



Haha, wij mensen zijn geen natuur meer. De aarde is totaal uit balans; wij groeien alleen maar. We zijn een plaag. Wij hebben geen natuurlijke vijanden, we hebben medicijnen voor als er een ziekte uitbreekt. We nemen alleen maar, het ons niet uitmakend wat of wie door onze egoïstische keuzes moeten lijden.

En toch trekken plagen uiteindelijk aan het kortste eind. Op den duur gaan we gewoon allemaal dood als we zo doorgaan.

mysa

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:09

Al dat gekwoot wordt me te ingewikkeld, maar Ailill zegt dat onkruid verwijderen ook doodslag is en dat is het ook. Het gaat me aan het hart hoor, iedere keer als ik gras of plantjes uittrek, maar ik zet toch m'n kiezen op elkaar want anders woon ik binnen de kortste keren in de wildernis. En daar zou niets mis mee zijn, als ik daarop toegerust was, maar dat ben ik helemaal niet. En 95% van de mensen niet. En als we wel in de wildernis zouden wonen, zouden we weer jagers/verzamelaars moeten worden, wat ook neerkomt op het doden van dieren.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:09

fransje23 schreef:
Ailill schreef:
In mijn optiek wel ja. Nu weet een leeuw niet beter en moet hij dit doen om te overleven, dat zie ik toch anders dan wij mensen, die op uitzonderingen na, vandaag de dag prima zonder vlees kunnen. Of i.i.g. een heel erg flink stuk minder.


Die rol van de leeuw als vleeseter is ook essentieel in een ecosysteem. Als er geen vleeseters zijn wordt het overal een soort OVP.
Er is een evenwicht en iedere dier en plant heeft daarin een rol. Helaas spelen wij, mensen, het spel niet zo goed.. Wij hebben voor ons een hoofdrol bedacht en nemen meer dan de bedoeling is.
Precies, arrogantie ten top als je het mij vraagt.

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:11

Bedoeling van het evenwicht.
Natuur streeft meestal toch naar een status quo.

Olifanten bvb zijn ook niet te zuinig voor hun omgeving en laten het half verwoest achter.
Grote grazers vreten alles kaal als er niet af en toe een stel leeuwen komt huishouden.
Mensen net zo, die willen ook meer meerder meest. En zijn er in geslaagd om zich 'bovenaan' te plaatsen (Wat voor een zwak, traag en ongewapend wezen in oorsprong toch vrij verwonderlijk is) en eigenhandig omgeving aan hun wensen aan te passen en belemmeringen weg te werken.
Er zit dus geen rem meer op, wat idd nefast is voor milieu en andere diersoorten, en uiteindelijk ook voor de diersoort 'mens' zelf.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:12

secricible schreef:
fransje23 schreef:
Die rol van de leeuw als vleeseter is ook essentieel in een ecosysteem. Als er geen vleeseters zijn wordt het overal een soort OVP.
Er is een evenwicht en iedere dier en plant heeft daarin een rol. Helaas spelen wij, mensen, het spel niet zo goed.. Wij hebben voor ons een hoofdrol bedacht en nemen meer dan de bedoeling is.


wat een arrogantie om te bepalen dat wij als mens het spel niet goed spelen. Volgens mij zijn wij net zo goed onderdeel van de natuur en is er geen enkele reden om te bepalen dat wij niet onze rol innemen in het ecosysteem zoals dat bedoeld is.
Je insinueert dat we "meer nemen dan de bedoeling is". Wat is de bedoeling? Wiens bedoeling is dat dan?
Meen je dit serieus :x

Wij zijn verdorie de enige soort hier op aarde die meer nemen dan dat we nodig hebben, keer op keer op keer en dat gaat steeds meer ten koste van al het andere leven hier op aarde. Google eens op ecologische voetafdruk, eyeopener ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:13

Ailill schreef:
Resistance schreef:



Alles liever dan het leed wat de plaag der mensen nu veroorzaakt. We zijn hier relatief gezien pas zo kort, en hebben alles wat in die miljoenen jaren is opgebouwd in zo'n korte tijd bijna allemaal weten te verwoesten.

We zijn de grootste fout die ooit is gemaakt.
Het is alleen zo jammer dat wij de enige soort zijn die de aarde kunnen redden: Of door massaal van de aarde te verdwijnen, of door eindelijk eens die arrogante oogkleppen af te zetten en de hand in eigen boezem te steken.



Ik ben een paar dagen geleden met een project begonnen waar ik een heleboel mensen in wil betrekken, zou ik je daar wellicht een PB over mogen sturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:13

Ailill schreef:
(...) Wellicht omdat het overgrote deel v.d. wereldbevolking, door welke omstandigheden dan ook, werkelijk niet beter weet/kan. Laten wij nou net in een deel zitten waar die kennis én de mogelijkheden er wel degelijk zijn. (...)

Je bovenstaande post is wel vaak waar discussie over vleeseten op neer gaan komen na een paar pagina's: de vegetarier/veganist/extremo die post is in het bezit van DE waarheid en de rest van de bevolking is te dom/onopgeleid/hypocriet om die waarheid te zien.

Of om je eigen eerdere post te quoten:
Ailill schreef:
Waarom moeten wij mensen onszelf toch altijd boven iets anders plaatsen?

Misplaatste arrogantie ten top.

Waarom moeten wij mensen onszelf nou altijd boven andere mensen die iets op een andere manier plaatsen? Waar komt die drang vandaan om jezelf, moreel, als superieur te zien en daarbij duidelijk boven alle anderen te staan? Misplaatste arrogantie ten top.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:13

nine1987 schreef:
Ailill schreef:
Okay, wat doet een kannibaal dan? Is dat moord of slachting?


En daar gaan we weer appels met peren vergelijken.. Er zijn vrij weinig diersoorten die hun eigen soort eten en als dit al gebeurt dan is dit zelfs meestal te wijten aan een voedselschaarste of een jong waar iets mis mee is.. Dus kannibalisme kan ik in deze discussie niet zo serieus nemen..
Het ging om de definities moord vs. slachten, die in mijn optiek gelijk zijn.

Ik had het overigens om mensen, niet andere diersoorten.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:15

Resistance schreef:
secricible schreef:


wat een arrogantie om te bepalen dat wij als mens het spel niet goed spelen. Volgens mij zijn wij net zo goed onderdeel van de natuur en is er geen enkele reden om te bepalen dat wij niet onze rol innemen in het ecosysteem zoals dat bedoeld is.
Je insinueert dat we "meer nemen dan de bedoeling is". Wat is de bedoeling? Wiens bedoeling is dat dan?



Haha, wij mensen zijn geen natuur meer. De aarde is totaal uit balans; wij groeien alleen maar. We zijn een plaag. Wij hebben geen natuurlijke vijanden, we hebben medicijnen voor als er een ziekte uitbreekt. We nemen alleen maar, het ons niet uitmakend wat of wie door onze egoïstische keuzes moeten lijden.

En toch trekken plagen uiteindelijk aan het kortste eind. Op den duur gaan we gewoon allemaal dood als we zo doorgaan.


Dit is toch je antwoord? Hiermee is een plaag toch gewoon een onderdeel van de natuur en het eco-systeem. Blijkbaar heeft de natuur een prachtige manier ontwikkeld om ook met plagen af te kunnen rekenen.
Ik zeg niet dat alles wat we doen goed is, ik ben van mening dat we iets moeten doen om te voorkomen dat we als plaag uitsterven. Maar zeggen dat we onze rol niet goed spelen en geen onderdeel zijn van de natuur is natuurlijk kul.
We zijn de meest intelligente diersoort die er is. En de enige die zich realiseert dat de plaag die we zijn ons eigen einde kan betekenen en daarmee dus ook er aan moeten werken om de boel om te keren. Maar daarmee zijn we niet ineens geen natuur meer of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:15

enzino schreef:
Ailill schreef:
(...) Wellicht omdat het overgrote deel v.d. wereldbevolking, door welke omstandigheden dan ook, werkelijk niet beter weet/kan. Laten wij nou net in een deel zitten waar die kennis én de mogelijkheden er wel degelijk zijn. (...)

Je bovenstaande post is wel vaak waar discussie over vleeseten op neer gaan komen na een paar pagina's: de vegetarier/veganist/extremo die post is in het bezit van [b]DE waarheid en de rest van de bevolking is te dom/onopgeleid/hypocriet om die waarheid te zien.[/b]

Of om je eigen eerdere post te quoten:
Ailill schreef:
Waarom moeten wij mensen onszelf toch altijd boven iets anders plaatsen?

Misplaatste arrogantie ten top.

Waarom moeten wij mensen onszelf nou altijd boven andere mensen die iets op een andere manier plaatsen? Waar komt die drang vandaan om jezelf, moreel, als superieur te zien en daarbij duidelijk boven alle anderen te staan? Misplaatste arrogantie ten top.


Maar waarom hebben vegetariers en veganisten volgens jou dan ongelijk?

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:16

mysa schreef:
Al dat gekwoot wordt me te ingewikkeld, maar Ailill zegt dat onkruid verwijderen ook doodslag is en dat is het ook. Het gaat me aan het hart hoor, iedere keer als ik gras of plantjes uittrek, maar ik zet toch m'n kiezen op elkaar want anders woon ik binnen de kortste keren in de wildernis. En daar zou niets mis mee zijn, als ik daarop toegerust was, maar dat ben ik helemaal niet. En 95% van de mensen niet. En als we wel in de wildernis zouden wonen, zouden we weer jagers/verzamelaars moeten worden, wat ook neerkomt op het doden van dieren.
Gut wat een flauwe reactie.

Maar inderdaad, ik zou er een voorstander van zijn om weer terug te gaan naar jagen/verzamelen. Dan staan we nog steeds hoog in de keten, maar zijn niet langer ongenaakbaar en het zou er een stuk eerlijker aan toe gaan.

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:17

Ailill schreef:
mysa schreef:
Al dat gekwoot wordt me te ingewikkeld, maar Ailill zegt dat onkruid verwijderen ook doodslag is en dat is het ook. Het gaat me aan het hart hoor, iedere keer als ik gras of plantjes uittrek, maar ik zet toch m'n kiezen op elkaar want anders woon ik binnen de kortste keren in de wildernis. En daar zou niets mis mee zijn, als ik daarop toegerust was, maar dat ben ik helemaal niet. En 95% van de mensen niet. En als we wel in de wildernis zouden wonen, zouden we weer jagers/verzamelaars moeten worden, wat ook neerkomt op het doden van dieren.
Gut wat een flauwe reactie.

Maar inderdaad, ik zou er een voorstander van zijn om weer terug te gaan naar jagen/verzamelen. Dan staan we nog steeds hoog in de keten, maar zijn niet langer ongenaakbaar en het zou er een stuk eerlijker aan toe gaan.

Niemand houd je tegen volgens mij? :j

nine1987

Berichten: 8349
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:19

Ailill schreef:
Het ging om de definities moord vs. slachten, die in mijn optiek gelijk zijn.

Ik had het overigens om mensen, niet andere diersoorten.


Dan moet je me dit even uitleggen, want ik ben bang dat ik het verkeerd begrijp..

(Ik moet trouwens zeggen dat ik je visie erg interessant vind.. Ik hou ervan om zaken ook door de ogen van een ander te bekijken, en daar waar je stelt dat de mens veel meer neemt dat dan deze nodig heeft, geef ik je 100% gelijk.. )

Maar ik zie alsnog niet wat kannibalisme hiermee te maken heeft.. Je stelt dat het niet gaat om andere diersoorten, maar om mensen.. Wij zijn toch ook dieren? Maar (en je gebruikte het woord arrogantie en dat vind ik hierin ook wel mooi uitkomen) wij mensen zijn arrogant genoeg om onszelf boven de dieren te plaatsen..

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:19

Resistance schreef:
Maar waarom hebben vegetariers en veganisten volgens jou dan ongelijk?


Het probleem is meer dat je met brullen dat je gelijk hebt en de ander ongelijk je geen mensen overtuigt. Je duwt ze eerder verder van je af.
Gedragsverandering is geen sprake van gelijk of ongelijk, maar van mensen motiveren. In plaats van brullen dat niet-vegetariërs hypocriet zijn, moordenaars en wedikwat hier allemaal is langs gekomen.
Mensen hebben behoefte aan hun stukje vlees blijkbaar. De kunst is dan zoeken naar concessies die voor iedereen werken. Voor sommigen zal dat betekenen dat ze overtuigd veganist worden, anderen zullen voortaan nog maar 2x per week een stukje vlees eten. Maar schreeuwen en andere beledigen overtuigt niemand.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:19

enzino schreef:
Ailill schreef:
(...) Wellicht omdat het overgrote deel v.d. wereldbevolking, door welke omstandigheden dan ook, werkelijk niet beter weet/kan. Laten wij nou net in een deel zitten waar die kennis én de mogelijkheden er wel degelijk zijn. (...)

Je bovenstaande post is wel vaak waar discussie over vleeseten op neer gaan komen na een paar pagina's: de vegetarier/veganist/extremo die post is in het bezit van DE waarheid en de rest van de bevolking is te dom/onopgeleid/hypocriet om die waarheid te zien.

Ik beweer nergens dat wat ik zeg DE waarheid is, dat maak jij d'r van

Of om je eigen eerdere post te quoten:
Ailill schreef:
Waarom moeten wij mensen onszelf toch altijd boven iets anders plaatsen?

Misplaatste arrogantie ten top.

Waarom moeten wij mensen onszelf nou altijd boven andere mensen die iets op een andere manier plaatsen? Waar komt die drang vandaan om jezelf, moreel, als superieur te zien en daarbij duidelijk boven alle anderen te staan? Misplaatste arrogantie ten top.

Verdraaiden is ook een kunst, dat blijkt maar weer. Ik bedoel hiermee te zeggen dat de gemiddelde westerling over net wat meer kennis en inzicht beschikt dan iemand uit een derde wereldland. En in mijn optiek is het dan ook de verantwoordelijkheid van die westerling om hier verstandig mee om te gaan.

juval

Berichten: 13277
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:20

shetjeIris schreef:
Afgezien van het dierenleed is het houden van dieren, en dan met name het houden van dieren op een intensieve manier enorm slecht voor het milieu. Denk aan uitstoot van broeikasgassen, mest, het kappen van regenwouden voor soya/voer en het veelvuldig gebruik van anti-biotica wat zorgt voor resistentie.

Ik pleit niet eens voor het stoppen van vleeseten, maar als we allemaal nou eens bewust werden en een stuk zouden minderen, dan zou dat al heel veel schelen.


we zijn in Nederland al een heel eind op de goede weg naar een kringloop systeem. Antibiotica gebruik is in de veehouderij op alle sectoren al een heel stuk verminderd (humaan juist vermeerderd). CO2 uitstoot wordt door het vele gras en maisland een stuk verminderd. Transportsector, vliegindustrie, menselijke consumptiemaatschappij is wat dat betreft ook een grote boosdoener.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:21

secricible schreef:
Ailill schreef:
Gut wat een flauwe reactie.

Maar inderdaad, ik zou er een voorstander van zijn om weer terug te gaan naar jagen/verzamelen. Dan staan we nog steeds hoog in de keten, maar zijn niet langer ongenaakbaar en het zou er een stuk eerlijker aan toe gaan.

Niemand houd je tegen volgens mij? :j
Klopt, ik word door niemand tegen gehouden.

Gelukkig weet je vrij weinig over mijn persoonlijke leven, laten we dat zo houden ;)

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 14:22

juval schreef:
shetjeIris schreef:
Afgezien van het dierenleed is het houden van dieren, en dan met name het houden van dieren op een intensieve manier enorm slecht voor het milieu. Denk aan uitstoot van broeikasgassen, mest, het kappen van regenwouden voor soya/voer en het veelvuldig gebruik van anti-biotica wat zorgt voor resistentie.

Ik pleit niet eens voor het stoppen van vleeseten, maar als we allemaal nou eens bewust werden en een stuk zouden minderen, dan zou dat al heel veel schelen.


we zijn in Nederland al een heel eind op de goede weg naar een kringloop systeem. Antibiotica gebruik is in de veehouderij op alle sectoren al een heel stuk verminderd (humaan juist vermeerderd). CO2 uitstoot wordt door het vele gras en maisland een stuk verminderd. Transportsector, vliegindustrie, menselijke consumptiemaatschappij is wat dat betreft ook een grote boosdoener.


Ben je nou van mening dat de veehouderij klimaatneutraal begint te worden in Nederland (dus nederlandse consumptie, niet alleen NEderlandse productie, want we consumeren genoeg uit het buitenland). Als dat zo is ben ik heel benieuwd naar cijfers daarvan, want ik weet niet beter als dat veehouderij nog steeds ontzettend milieubelastend is?