bioindustrie... voor en tegenstanders

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:37

Dyanne_z schreef:
Als ik mensen spreek zijn ze bijna allemaal tegen dierenleed. Maar bij doorvraag sluiten toch de meeste mensen hun ogen voor dierenleed. Er bestaat geen diervriendelijk vlees. Geen enkel dier wil graag sterven. Het is ook niet nodig. Mensen kunnen over het algemeen prima zonder vlees. En het is beter voor het milieu. (Milieu schade brengt ook dierenleed met zich mee)

Veel gehoorde smoezen;
*Vegetarisch eten is duur
* vegetarisch eten is ongezond
* Ik vind vlees lekker

Er bestaat voldoende bewijs dat mensen zonde vlees kunnen. Voor wie niet wil lezen kijk eens een documentaire, forks over knives, what the health, earthlings, cowspiracy.
Ook voldoende bewijs in de omgeving vegetariërs en veganisten.

Ik heb het idee dat mensen gewoon niet willen. Ja het vergt wat moeite en discipline om een gezonde levensstijl te ontwikkelen. En ja je zult etiketten moeten lezen en zelf koken. Weegt gemak op tegen dierenleed? Voor mij niet.

Ik kan ook werkelijk waar niet begrijpen dat mensen het oké vinden om jonge dieren bij hun moeder weg te halen. Omdat wij mensen zo graag melk willen drinken? Van de week bij ons in het dagblad een advertentie. Kom met je kinderen onze lammetjes een flesje geven voor 2 euro. Daar word ik misselijk van. Het is zo ingeburgerd en normaal dat dieren van een dag oud weggehaald worden bij hun ouders.

Goed samenvatting: tegen


"Ik vind vlees lekker " lijkt mij geen smoes, juist heel eeg eerlijk om gewoon te zeggen dat je het lekker vindt.

"Geen enkel dier wil graag sterven", een dier is er zich niet bewust van dat het geslacht wordt, lijdt daar niet van.

Wbt diervriendelijk vlees, de formulering is misschien wat vreemd maar wat daar over het algemeen mee bedoeld wordt is een dier dat een goed leven heeft gehad. Zoals ik bijv benoem een dier dat het gehele jaar buiten heeft kunnen lopen. Ik neem aaan dat je vindt dat als men toch vlees wilt eten, liever van dieren die 24/7 buiten hebben kunnen lopen en veel ruimte hebben gehad?

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:38

Dyanne_z schreef:
Als ik mensen spreek zijn ze bijna allemaal tegen dierenleed. Maar bij doorvraag sluiten toch de meeste mensen hun ogen voor dierenleed. Er bestaat geen diervriendelijk vlees. Geen enkel dier wil graag sterven. Het is ook niet nodig. Mensen kunnen over het algemeen prima zonder vlees. En het is beter voor het milieu. (Milieu schade brengt ook dierenleed met zich mee)

Veel gehoorde smoezen;
*Vegetarisch eten is duur
* vegetarisch eten is ongezond
* Ik vind vlees lekker

Er bestaat voldoende bewijs dat mensen zonde vlees kunnen. Voor wie niet wil lezen kijk eens een documentaire, forks over knives, what the health, earthlings, cowspiracy.
Ook voldoende bewijs in de omgeving vegetariërs en veganisten.

Ik heb het idee dat mensen gewoon niet willen. Ja het vergt wat moeite en discipline om een gezonde levensstijl te ontwikkelen. En ja je zult etiketten moeten lezen en zelf koken. Weegt gemak op tegen dierenleed? Voor mij niet.

Ik kan ook werkelijk waar niet begrijpen dat mensen het oké vinden om jonge dieren bij hun moeder weg te halen. Omdat wij mensen zo graag melk willen drinken? Van de week bij ons in het dagblad een advertentie. Kom met je kinderen onze lammetjes een flesje geven voor 2 euro. Daar word ik misselijk van. Het is zo ingeburgerd en normaal dat dieren van een dag oud weggehaald worden bij hun ouders.

Goed samenvatting: tegen


Zoals ik het heb begrepen, halen ze de kleintjes bij de moeder weg zodat de hechting niet te groot wordt, om erger te voorkomen zeg maar.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:44

Na de slachterij excursie's is het wellicht een idee om ook eens wat boeren te gaan bezoeken en vragen te stellen.

Overigens valt de pensionstal om de hoek waar ze maar 2 uurtjes per dag buiten komen wat mij betreft ook onder Bio industrie. Net zo erg al dan niet erger.

Aldi en Lidl hebben prima betaalbare vleesvervangers.
Vaak goedkoper dan een stukkie kipfilet

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:50

@cowgirl: de veehouders die meewerken aan zo’n excursie zijn wat mij betreft niet representatief voor een goed beeld van de sector ;)

Dyanne_z

Berichten: 408
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 10:58

Maartje1990 dus jij vindt het argument ik vindt het lekker volstaan? Daarom moet een dier dood? Terwijl er duizenden anderen dingen lekker zijn. Vat ik het zo goed samen?

Jtragter: Dat argument word vaak gebruikt. In feite ontneem je een dier een stuk geborgenheid en warmte van een moeder. Voor zuivel nemen we baby's weg bij hun moeder zodat we de melk die voor hen gemaakt is kunnen drinken. We sluiten baby's op en ontzeggen hen hun moedermelk en de liefde van hun moeder. Hier is geen excuus voor. Melk is niet nodig er zijn andere alternatieven.

na deze mishandeling wacht de koeien hetzelfde lot als moeders. Leeg gemolken en versleten op jonge leeftijd. En de stierenkalfjes wacht een dood na gemiddeld 24 weken.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:02

Dyanne_z schreef:
Maartje1990 dus jij vindt het argument ik vindt het lekker volstaan? Daarom moet een dier dood? Terwijl er duizenden anderen dingen lekker zijn. Vat ik het zo goed samen?

Jtragter: Dat argument word vaak gebruikt. In feite ontneem je een dier een stuk geborgenheid en warmte van een moeder. Voor zuivel nemen we baby's weg bij hun moeder zodat we de melk die voor hen gemaakt is kunnen drinken. We sluiten baby's op en ontzeggen hen hun moedermelk en de liefde van hun moeder. Hier is geen excuus voor. Melk is niet nodig er zijn andere alternatieven.

na deze mishandeling wacht de koeien hetzelfde lot als moeders. Leeg gemolken en versleten op jonge leeftijd. En de stierenkalfjes wacht een dood na gemiddeld 24 weken.


Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat het geen smoes is, maar goed dat men er dan juist eerlijk om is ipv slappe smoesjes.

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:05

_Reneee schreef:
Ik vind onverdoofd castreren dus echt wel dierenmishandeling. En varkens die hun kont niet kunnen keren. Ik kom bij een koeienboer om hooi te halen en daar staan de koeien nog aan een aanbindpaal. Ze kunnen alleen liggen en staan, vind het echt te absurd dat dit nog kan. En ja ze hebben het goed voor met hun dieren, want die dieren vormen hun inkomstenbron.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Varkens liggen niet constant in zo'n hok, alleen tijdens het voeren (zodat ieder varken zijn eigen portie krijgt en dus niks te kort) en tijdens insemineren. Drachtige zeugen staan in groepen (verplicht bij de wet) en ja als ze biggen hebben ook in een apart hok zodat ze de biggen niet kunnen doodliggen.

Daarnaast ben ik het niet eens met dat mensen zonder vlees kunnen: het 'perfecte' dieet van mensen bevat zo'n 50 gram vlees per dag. Daarnaast hebben sommige mensen het echt gewoon nodig. Ik eet broccoli, noten en eieren zat, maar ik blijf een ijzertekort houden. Ijzerpillen kan ik niet tegen, dus ja, ik ben echt wel afhankelijk van mijn kippenlevertjes en ander vlees, simpelweg omdat het ijzer uit vlees beter op te nemen is door ons lichaam.

De grootste 'fout' in de veeteelt ligt sowieso bij de retail en consument, niet bij de veehouders. Deze geven over het algemeen stuk voor stuk om hun dieren, maar ja, ze draaien wel een bedrijf. Maar in restaurants, distributiecentra, winkels en huishoudens wordt verdomd veel eten (in het algemeen, ook vlees) verspild. Bovendien kan je een wereld van 9 miljard mensen niet te eten geven met alleen maar biologisch vlees, daar is simpelweg de ruimte niet voor en biologisch vlees zorgt ook voor meer schadelijke gassen in de lucht.

Of ik voor of tegen bio-industrie ben, laat ik lekker in het midden. Dieren diervriendelijk houden op een klein perceel kan immers prima. En wat betreft die definitie: bio-industrie gewoon het (negatief klinkende) synoniem is voor intensieve veehouderij. Dit hoeft in mijn ogen niet per se diermishandeling te zijn.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:08

Tja, als slachthuizen glazen muren hadden at niemand meer vlees...

Mensen worden vanaf hun vroege jeugd geconditioneerd om lijken te eten van andere soorten dan zij zelf zijn.
Specifieke soorten die ook nog eens cultureel onderling verschillen. In China, Japan etc. eten ze graag hond bijvoorbeeld, dat druist tegen onze "normen en waarden" in.
Ik moet dan ook altijd lachen als mensen Yulin plaatjes gaan delen over stop honden en katten vlees, en vervolgens 's avonds zelf aan een varkenskotelet zitten....Heel veel hypocrieter wordt het niet.
Plus daarbij wordt kinderen geleerd om hun gevoel uit te schakelen over de productie van hun stukje lijk en de verwerking. Desensibiliseren zou je het ook kunnen noemen als we even in de paardentermen willen blijven ;)
Als ouders vanaf dag 1 eerlijk tegen hun kinderen zouden zijn en zouden wachten met het te eten geven van vlees tot kinderen zelf die keuze kunnen maken, zouden er een stuk minder mensen vlees eten; Geen enkel kind wil dieren pijn doen, zeker niet vanuit egoïsme.

Mensen halen tal van loze argumenten aan om maar onder hun verantwoordelijkheid en de waarheid uit te komen door bijvoorbeeld;
- Alleen biologisch vlees te eten.
Alsof die dieren wel dood willen?
- Te stellen dat dieren niet lijden met de slachting.
Als dat zo was dan werd het vermoorden van mensen ook wel gedoogd, plus er zijn tal van voorbeelden van dieren die levend gevild worden en zeker niet enkel bij Halal slachthuizen.
- Zeggen dat dit al duizenden jaren zo gaat en het de natuur is.
Verkrachting en oorlog is ook "de natuur", is dat dan ook oke?

En zo zijn er natuurlijk nog tal van voorbeelden/ dooddoeners te noemen natuurlijk.
Persoonlijk vind ik het gewoon sneu, als mensen zo naar uitvluchten zoeken om maar onder hun aandeel uit te komen.
Je hoort ook vaak dat vleeseters het idee hebben dat vega(n)s hen hun wil, willen opleggen, dat ze zich op een schavot geduwd voelen.
Niets is minder waar, want dat is hun eigen schuldgevoel en geweten waar ze last van hebben. Diep van binnen weet je als mens dat het moreel onjuist is om het leven van een onschuldig dier te nemen. En de vleeseter is juist degene die zijn wil aan een ander oplegt en afdwingt. Namelijk; aan het dier dat door hen lijdt en vermoord wordt. Want ook al heb je zelf het moordwapen niet vast, je bent wel de opdrachtgever. En dat maakt je net zo schuldig als de moordenaar itself.

Mars

Berichten: 33289
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:11

Ik eet vlees, tegenwoordig niet meer dagelijks gezien er ook lekkere vervangers te koop zijn. Maar vlees vinden we hier thuis lekker, hoort voor mij wel bij een maaltijd (of een vega versie ervan). Melk drinken we hier niet, eieren worden wel gegeten maar alleen rondeel.

Compleet vegetarisch of zelfs vegan leven gaat hem niet worden. Minderen in vlees eten zeker wel. Dus ik vind het erg jammer dat discussies als deze vaak eindigen in een soort standoff tussen vegans en mensen die vlees/zuivel gebruiken.

Tussen compleet vegan en dagelijks vlees etc zitten ook nog een hoop levels.
Laatst bijgewerkt door Mars op 19-03-18 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:12

esmee_stip schreef:
@cowgirl: de veehouders die meewerken aan zo’n excursie zijn wat mij betreft niet representatief voor een goed beeld van de sector ;)


Och ik weet niet, tijdje terug wat er op NPO ook een programma over de moderne boer, mensen die echt zichtbaar trots op hun bedrijf waren. Splinternieuwe stallen voor hun biggen, hartstikke trots, maar ik zie alsnog betonnen hokken zonder veel wat een dier een dier laat zijn.
Hypermoderne varkensboer die goed zijn best doet, maar alsnog dieren die ik voor geen geld op zou gaan eten.

Wat wel en niet een goed beeld is verschilt nogal van persoon tot persoon.

juval

Berichten: 13276
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:14

bio industrie, bedoel je daar alle veehouderij mee? of alleen de zogenaamde megastallen, wanneer is een stal een megastal?
Bedoel je in Nederland geproduceerde vlees en zuivel? of uit het buitenland?

er zijn nogal wat nuances.
Wij hebben zelf een melkveehouderij. Ik hou van onze koeien en zorg er zo goed mogelijk voor in de tijd dat ze bij ons zijn. Als je er dagelijks tussen loopt krijg je echt wel een band met sommige koeien. Ze hebben allemaal een eigen karakter en gewoontes.
En ja, we melken ze wel 2 keer per dag, en ja, de kalveren worden bij de moeders weggehaald. De meeste kalveren gaan inderdaad weg en worden met een paar maanden geslacht. Ook de koeien eindigen vrijwel altijd in het slachthuis.
Ik eet ook vlees, is het dan bij voorbaat hypocriet om mezelf dierenliefhebber te noemen?

Onze koeien hebben meer ruimte en vrijheid dan menig paard, of hond of konijn of goudvis..

Ik kan alleen over de melkveesector meepraten, van varkens, geiten en kippen heb ik gewoon niet genoeg verstand. Vleesvee heeft het in Nederland doorgaans ook heel goed!
Iedereen is welkom om bij ons in de stal te komen kijken! Ik wil ook graag vragen beantwoorden om sommige hardnekkige onwaarheden de wereld uit te helpen.

Supervixen

Berichten: 12928
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:16

Hoe kom je er in godsnaam bij dat dieren levend gevild worden in halal slachthuizen??

En over het vermoorden van mensen... die worden met duizenden tegelijk op gruwelijke manieren gedood in oorlogen. Het vermoorden van mensen vindt trouwens ook 'legaal' plaats in veel landen waar mensen de doodstraf krijgen.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:23

Als boeren van dieren hielden, waren ze geen boer geworden. Zo simpel is het.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:23

oomens schreef:
Supervixen schreef:
Ehh zijn hier voorstanders van dan?

Meer dan genoeg. Kijk maar eens hoeveel mensen de goedkope barbecuepakketten, de voordeelverpakkingen kipfilet en de 2x 500g varkensshoarma voor €2,99 kopen.
Mensen zijn echter ook massaal hypocriet, dus ze zullen ook allemaal een slappe poedersuikersmoes hebben om het voor zichzelf recht te banketstaven.


Eerlijk gezegd heb ik helemaal geen flauwe smoesjes nodig hoor. Eet graag een stukkie vlees en doe dat dus ook. En daarbij ben ik nog dierenvriend ook, gek he!
Prima dat er gestreefd wordt naar dierwaardige behandeling van het slachtvee, niks mis mee.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:23

Joh, als ik het traject bekijk van geboorte tot dood, inclusief hoe het er soms aan toegaat in de slachthuizen, vind ik dat de mens zich de ogen uit de kop moet schamen.
Zó ga je niet om met een levend wezen dat gefokt is om je maag te vullen! Een zware crimineel in een dodencel word beter behandeld dan diegene die geboren is om opgegeten te worden!

Het moge duidelijk zijn dat ik zwaar tegenstander ben, ik eet dus voor het gemak zelf geen vlees. Beetje bij beetje ben ik ook melkproducten uit mijn leven aan het bannen.
Eieren koop ik bij een dame die scharrelkippen heeft. Nee, ik ben echt niet heel veel duurder uit dan wanneer ik vlees zou eten. Die paar extra euro's zijn met plezier betaald.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:26

BarbaLala schreef:
Als boeren van dieren hielden, waren ze geen boer geworden. Zo simpel is het.


Wat moet het leven heerlijk zijn voor jou, zo lekker simplistisch zwart/wit denken. In werkelijkheid is het leven veel genuanceerder, dus jouw opmerking neem ik maar met een vrachtwagen zout.

mysa

Berichten: 10540
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:26

Dat 'houden van' van boeren is moeilijk te begrijpen. Anderzijds is het 'houden van' van iedereen die geen veganist is, van dezelfde orde. Bij die groep hoor ik zelf ook. We zijn gewoon een stel hypocrieten.

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:31

Ik vind persoonlijk ook dat er heel veel kennis mist ook over de biologische opties, werk geregeld mee in boerderijen en heb ook wel eens gevraagd of de varkens buiten komen.
Het antwoord was nee.

Wel was het een groot groepshok was er stro en een heel stuk waar de varkens mochten wroeten, deze boer legde ook wanneer vlees pas biologisch mag heten: als de varkens elke dag buiten eten, geen prefentief medicijn gebruik maar vooral die eerste.. dit houd namelijk ook in dat biggen van een dag uit met mama mee de vrieskou in moeten want biggen komen het hele jaar door.

Is dit wel goed voor het welzijn? Ik denk vooral dat we het eten van biologisch vlees goed willen praten en dat het een enorm goed stukje marketing is.

Ook de reclames van wakker dier waar kalfjes huilen omdat ze bij mama weg gaan en dat 80% van (plof)kippen niet meer op kunnen staan.
Dit kan niet.
Waterbakjes hangen boven de grond bij kippen omdat dat heel veel schoonmaken scheelt dat zou betekenen dat 80% van de kippen dood gaat en dat kost de boer meer als dat plofkip oplevert

Ook ik heb bij schachthuizen gekeken en gekeken bij halal slachten, respect voor de laatste mensen overigens die rijden zelf naar een boer toe om een koe of schaap te kopen voor de hele familie en de verdoving komt daar 0,5 seconde later als het keel doorsnijden

Zelf eet ik ook gewoon vlees trouwens

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 11:34

ophokken van dieren:
Paard mag wel pak m beet: 22 uur opgehokt worden, want een stal waar ze meer buiten komen is of te ver weg, of heeft geen binnen hal, buitenrij mogelijkheden of geef het een smoes.
Paard mag wel worden bereden want die wel een keuze om geen rijpaard te worden?
Paard mag wel op een klein stuk grond gehouden worden zolang je het maar paddock paradise noemt.
De hond die al eeuwen gefokt wordt om bergleeuwen te doden mag je op een flatje 3 hoog houden.
De kanarie die had ook een keuze? net als de hamsters, cavia's en weet ik wat mensen allemaal houden.
Dat er regenwoud verdwijnt zodat oa de vegetariër zijn vegaburger kan eten, is niet hypocriet.

Dat het een erger is dan het andere maakt het geen beide beter, dat een bio slager vlees in de aanbieding doet om klanten te trekken en daardoor met een overschot kan komen te zitten van bijv. speklappen en deze dan 2 weken later voor dump prijzen aanbiedt...

Wat je niet kent, mis je niet. Hetzelfde geld ook voor een dier. Een dier denkt niet zoals een mens, kan niet 'fantaseren' over groene sappige weides als het geen weet heeft dat het bestaat.

En ophokken is helaas nodig, enerzijds om te kunnen voorzien in de behoeft en de kosten zo laag mogelijk te houden, maar ook om te voorkomen dat ze ziek worden doordat er nog 'wilde' dieren overvliegen die ziektes meeslepen (vogelgriep) mensen die illegaal dieren meeslepen uit andere landen, mensen die hun hond los laten lopen en hun behoefte doen in weides van anderen. En ook voor de hooi opbrengst zodat de dieren op de pensionstallen zonder weidegang ook hooi hebben.

En wie bepaalt wat welzijn is?
Hoe afhankelijk zijn wij van de bio industrie? niet alleen vanwege het vlees/zuivel/eieren... maar ook qua je eigen werk of dat van je ouders (en niet alleen die direct vlees verwerken/verkopen zijn ervan afhankelijk) maar ook die mensen die werk hebben doordat er door handelsverdragen producten deze kant op komen, de vervoerders, etc...
Het is niet alleen de veehouder.

En dan doek je alle bio industrie op, in een land zoals Nederland, met zijn welzijnswetten etc. Dan verhuisd het naar andere landen, waar minder beschermende wetten zijn voor de dieren...
Dan krijg je dezelfde taferelen als in Amerika, stop paarden slachten want dat is zielig, nu gaan ze op lange transporten richting Mexico en Canada, in wagens die ongeschikt zijn voor paarden.
Immers wat je niet ziet is er niet, toch? Dat is ons toch ook geleerd... wat bij de buren gebeurd, gebeurd bij de buren en daar wordt niet over gepraat.

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:35

Ik vind het niet erg als dieren dood gaan. Die denken niet na over hun mogelijke toekomst maar leven alleen nu. Wat er morgen gebeurt zijn ze niet mee bezig.

Ik vind het wel erg als dieren tijdens hun bestaan een slecht leven hebben. Die moeten een natje en droogje, kunnen scharrelen en contact hebben met soortgenoten. Om die reden eet ik eigenlijk uitsluitend biologisch vlees, hebben wij biologische eieren (of van een boerderij hier uit de buurt) en ook biologisch zuivel (of van een boerderij uit de buurt).

Ik ben niet perse tegen de bio industrie want daar heb je gradaties in, vlees MOET niet biologisch zijn. Ik kan alleen aan het pak in de supermarkt niet zien of het vlees bij een boer vandaan komt die de beesten goed of niet goed verzorgd. Daarom kies ik biologisch of iets met 3 sterren want dan heb ik wat meer zekerheid.

juval

Berichten: 13276
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:37

Onze kalfjes huilen echt niet als ze bij de moeder weg gehaald worden. de moeder gaat ook gewoon door met eten, die kijkt echt niet om. Het is niet de natuur, de koeien zijn geen wilde dieren en ook geen mensen.
Ze zijn het zo gewend en kijken er niet van op of om. Net als je paard er niet van opkijkt als je op zijn rug gaat zitten. Het is nu eenmaal zo, dieren accepteren dat.

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:39

Ik ben geen voorstander van dierenleed, wel heb ik een zeer beperkt budget. Witte of bruine bonen eten betekent kokhalzen tot het bord leeg is. Dat doe ik dus niet meer. Kikkererwten/ linzen enz. Gaat net, maar is ook mezelf pesten. Noten zijn erg duur.

Hoe ga ik mijn maag vol krijgen?

Dus ja, ik koop goedkoop vlees, het liefste in de aanbieding. Ik ben wel iets minder vlees gaan eten, op dagen geen 3x per dag meer (broodbeleg en avondeten) maar een dag helemaal vegetarisch vind ik erg moeilijk.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 19-03-18 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13276
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:40

biologisch betekent niet persé diervriendelijker! Onze koeien komen net als biologische koeien gewoon lekker buiten, krijgen alles wat ze nodig hebben. Onze stal ziet er hetzelfde uit als die van onze biologische collega. Het enige verschil is het voer, dat is bij een biologische boer op biologische wijze geteeld en ingekocht.

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:41

Barbalala: als je van paarden houdt, ga je niet met je dikke reet op een paard zitten.

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:44

Alane, dit heb je heel mooi gezegd :) . Vanuit een zijlijn roepen is prachtig.

Mooi voorbeeld is de nertsenhouderij. Binnen een paar jaar mogen er geen nertsen meer worden gehouden voor bont, maar landen als China fokken daardoor alleen nog maar meer nertsen. In veel erbarmelijkere toestanden dan in Nederland waar geen dierenwelzijseisen zijn. Tja, daar moet je dan als Bont voor Dieren heel trots op zijn :roll: