bioindustrie... voor en tegenstanders

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:48

juval schreef:
er zijn nogal wat nuances.
Wij hebben zelf een melkveehouderij. Ik hou van onze koeien en zorg er zo goed mogelijk voor in de tijd dat ze bij ons zijn. Als je er dagelijks tussen loopt krijg je echt wel een band met sommige koeien. Ze hebben allemaal een eigen karakter en gewoontes.
En ja, we melken ze wel 2 keer per dag, en ja, de kalveren worden bij de moeders weggehaald. De meeste kalveren gaan inderdaad weg en worden met een paar maanden geslacht. Ook de koeien eindigen vrijwel altijd in het slachthuis.
Ik eet ook vlees, is het dan bij voorbaat hypocriet om mezelf dierenliefhebber te noemen?


Het is ook zo lastig praten met elkaar omdat niet alle boeren gelijk zijn. Ik woon nu tussen grote melkveeboeren. Niet biologisch of wat dan ook, maar hoewel ik an sich geen liefhebber ben van loopstallen zou ik daar met alle plezier mijn hobbydieren bij inscharen. De koeien zijn relaxed wanneer je binnen komt, eten rustig door, staan in een strohok wanneer het tijd is om af te kalven, en kunnen door wildvreemden worden aangehaald. De schuren zijn licht en schoon en vol frisse lucht. Prima boer!

Maar de melkveeboer waar we vroeger onze paarden gestald hadden was een boer waar ik echt geen dier aan over zou laten. De koeien schoten weg wanneer je binnen kwam, de stal was donker en smerig. Van de koeien weet ik het niet, maar van hun paarden weet ik dat er dieren gestorven zijn omdat het de moeite niet waard was om de dierenarts bij te halen, hoeven werden niet verzorgd enz...
De dieren kwamen daar buiten, maar toch zie ik veel liever de dieren die 24/7 op stal staan maar vertrouwen hebben in de mens.

juval

Berichten: 13276
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:51

nertsenhouderij ben ik als boerin en mens ook tegen, ook tegen die in het buitenland. dieren alleen om het bont houden en doden vind ik vreselijk! Er zijn genoeg alternatieven... maar goed, dat zijn denk ik ook cultuurverschillen met de landen in het oosten en noorden waar bont dragen nog normaal is.
Onze koeien zijn voor heel veel doelen nuttig, zuivel, vlees, leer, mest, lijm, medicijnen en nog heel veel dingen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:52

Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van simpele marktwerking en dus vraag en aanbod. Mensen willen vlees maar betalen er het liefst zo min mogelijk voor, dus zullen er altijd boeren/veehouders/kippenhouders zijn die plofkippen hebben of hun varkens opsluiten in een stal en volspuiten met antibiotica. De enige manier om dit imo op te lossen is door biologisch vlees heftig te subsidiëren zodat de prijzen kunstmatig dusdanig laag gehouden kunnen worden dat het een rendabele keuze wordt in de supermarkt tov vlees uit de bio-industrie, maar met een regering die marktwerking hoog in het vaandel heeft staan zal dat gewoon niet gebeuren. En zelfs als het wel gebeurt is het onrealistisch en moeilijk na te streven, laat staan de kosten die het met zich meebrengt. Zo lang dat rendabele alternatief niet in de winkel ligt zullen mensen toch blijven kopen, en zelfs als je bio-industrie verbiedt in Nederland komt er wel een andere manier om eraan te komen. Dan gaan we meer vlees importeren gok ik zo, wat vanuit veel landen zelfs een heftige stap terug zou zijn in dierenwelzijn.

Ik ben blij dat er een vorm van bewustwording komt wat betreft het eten van vlees en dat steeds meer mensen een aantal dagen in de week hun stukje vlees laten gaan. Niet iedereen kan volledig veganistisch gaan eten, maar het stukje bewustwording is imo heel belangrijk. Uiteindelijk zullen we ook wel moeten want intensieve veeteelt is enorm slecht voor het milieu en over niet al te lang zal dat zijn tol dusdanig gaan eisen dat iedereen vega gaat eten op misschien wat zelfvoorzienende stukjes land na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:53

juval schreef:
nertsenhouderij ben ik als boerin en mens ook tegen, ook tegen die in het buitenland. dieren alleen om het bont houden en doden vind ik vreselijk! Er zijn genoeg alternatieven... maar goed, dat zijn denk ik ook cultuurverschillen met de landen in het oosten en noorden waar bont dragen nog normaal is.
Onze koeien zijn voor heel veel doelen nuttig, zuivel, vlees, leer, mest, lijm, medicijnen en nog heel veel dingen meer.

Dit is totaal niet bedoeld als een aanval maar echt als een oprechte vraag die je niet hoeft te beantwoorden als je je daar niet prettig bij voelt. Maar wat is dan het verschil tussen dieren houden alleen voor het vlees en dieren houden alleen voor het bont? Uiteindelijk gaat het dier in beide gevallen dood voor het genoegen van de mens, de enige nuance die ik zou kunnen bedenken is het verschil tussen mode/klederdracht (hoewel dat in sommige klimaten ook een kwestie van overleven kan zijn) en voeding, maar voeding kan ook vanuit andere bronnen komen.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:55

Mars schreef:
Ik eet vlees, tegenwoordig niet meer dagelijks gezien er ook lekkere vervangers te koop zijn. Maar vlees vinden we hier thuis lekker, hoort voor mij wel bij een maaltijd (of een vega versie ervan). Melk drinken we hier niet, eieren worden wel gegeten maar alleen rondeel.

Compleet vegetarisch of zelfs vegan leven gaat hem niet worden. Minderen in vlees eten zeker wel. Dus ik vind het erg jammer dat discussies als deze vaak eindigen in een soort standoff tussen vegans en mensen die vlees/zuivel gebruiken.

Tussen compleet vegan en dagelijks vlees etc zitten ook nog een hoop levels.


Ik vind iedere vorm van bewustwording en daar na handelen positief. Als heel Nederland de helft minder vlees en andere dierlijke producten zou eten levert dat meer op dan dat 5% vegan wordt.
Alle beetjes helpen :j . Lukt mij ook niet om altijd 100% plantaardig te eten, heb ook echt bewondering voor mensen die dat wel kunnen.

Overigens geloof ik best dat boeren om hun dieren geven, althans de meeste. En neem die mensen ook persoonlijk niets kwalijk. De verandering moet vanuit de consument komen.

En ja, mensen zijn hypocriet, ik ook, alleen dat beseffen en proberen het zo veel mogelijk te beperken/ voorkomen in plaats van gewoon je kop in het zand te steken zou al helpen.

juval

Berichten: 13276
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:55

Emmaa_ schreef:
Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van simpele marktwerking en dus vraag en aanbod. Mensen willen vlees maar betalen er het liefst zo min mogelijk voor, dus zullen er altijd boeren/veehouders/kippenhouders zijn die plofkippen hebben of hun varkens opsluiten in een stal en volspuiten met antibiotica. De enige manier om dit imo op te lossen is door biologisch vlees heftig te subsidiëren zodat de prijzen kunstmatig dusdanig laag gehouden kunnen worden dat het een rendabele keuze wordt in de supermarkt tov vlees uit de bio-industrie, maar met een regering die marktwerking hoog in het vaandel heeft staan zal dat gewoon niet gebeuren. En zelfs als het wel gebeurt is het onrealistisch en moeilijk na te streven, laat staan de kosten die het met zich meebrengt. Zo lang dat rendabele alternatief niet in de winkel ligt zullen mensen toch blijven kopen, en zelfs als je bio-industrie verbiedt in Nederland komt er wel een andere manier om eraan te komen. Dan gaan we meer vlees importeren gok ik zo, wat vanuit veel landen zelfs een heftige stap terug zou zijn in dierenwelzijn.

Ik ben blij dat er een vorm van bewustwording komt wat betreft het eten van vlees en dat steeds meer mensen een aantal dagen in de week hun stukje vlees laten gaan. Niet iedereen kan volledig veganistisch gaan eten, maar het stukje bewustwording is imo heel belangrijk. Uiteindelijk zullen we ook wel moeten want intensieve veeteelt is enorm slecht voor het milieu en over niet al te lang zal dat zijn tol dusdanig gaan eisen dat iedereen vega gaat eten op misschien wat zelfvoorzienende stukjes land na.


in Nederlandse zuivel of vlees zul je echt geen antibiotica tegenkomen, dat is verboden!

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:56

Ik eet plantaardig en ben ook heel erg tegen de bioindustrie, maar daarnaast ben ik sowieso tegen het slachten/melken etc. van dieren. Ik vind niet dat ik het recht heb om het leven af te nemen van een onschuldig wezen die helemaal niet dood wil gaan of pijn wil voelen. Hiernaast kan ik natuurlijk nog wel duizend redenen opnoemen (klimaat etc.). Echter kan ik wel geloven dat de meeste boeren (dus niet de bio industrie) van hun dieren houden, ik zie ze dan ook niet als slechte mensen. Hun acties komen hier alleen niet mee overeen. :o Ik denk ook echt dat er mogelijkheid is dat boeren bijvoorbeeld groenten etc kunnen gaan verbouwen en geloof ook dat iedereen kan leven op een plantaardig dieet.

Zelf sport ik 5x per week op hoog niveau en ben kerngezond, ik herstel juist sneller nu ik plantaardig eet! :)

juval

Berichten: 13276
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 11:57

Emmaa_ schreef:
juval schreef:
nertsenhouderij ben ik als boerin en mens ook tegen, ook tegen die in het buitenland. dieren alleen om het bont houden en doden vind ik vreselijk! Er zijn genoeg alternatieven... maar goed, dat zijn denk ik ook cultuurverschillen met de landen in het oosten en noorden waar bont dragen nog normaal is.
Onze koeien zijn voor heel veel doelen nuttig, zuivel, vlees, leer, mest, lijm, medicijnen en nog heel veel dingen meer.

Dit is totaal niet bedoeld als een aanval maar echt als een oprechte vraag die je niet hoeft te beantwoorden als je je daar niet prettig bij voelt. Maar wat is dan het verschil tussen dieren houden alleen voor het vlees en dieren houden alleen voor het bont? Uiteindelijk gaat het dier in beide gevallen dood voor het genoegen van de mens, de enige nuance die ik zou kunnen bedenken is het verschil tussen mode/klederdracht (hoewel dat in sommige klimaten ook een kwestie van overleven kan zijn) en voeding, maar voeding kan ook vanuit andere bronnen komen.


ik zie bont als een luxe product waar voldoende alternatieven voor bestaan.

vlees en zuivel zie ik als voeding, een primaire levensbehoefte.. nu zul je vast zeggen dat daar ook alternatieven voor bestaan. Maar ik hou van mijn glaasje melk en stukje vlees.

Anoniem

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:02

Ik eet zelf ook niet volledig vegetarisch en drink inderdaad ook van tijd tot tijd zuivelproducten dus ik snap wat je bedoelt, maar er bestaan inderdaad wel alternatieven voor en 'houden van' is geen primaire levensbehoefte. Het is niet m'n bedoeling om een discussie uit te lokken hoor, was gewoon oprecht benieuwd!

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:09

juval schreef:
ik zie bont als een luxe product waar voldoende alternatieven voor bestaan.

vlees en zuivel zie ik als voeding, een primaire levensbehoefte.. nu zul je vast zeggen dat daar ook alternatieven voor bestaan. Maar ik hou van mijn glaasje melk en stukje vlees.


En die mensen in bijvoorbeeld Rusland houden van hun bontjas.

Als vlees en zuivel als de luxe producten beschouwd zouden worden die ze zijn ( want er zijn alternatieven voor net als bij bont), zou het ook normaal zijn dat het slechts af en toe gegeten wordt en duur is. Dan zou de bio-industrie overbodig zijn. Overigens bedoel ik dit niet als persoonlijke aanval naar jou Juval, maar je beschreef het zo mooi duidelijk ;)

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:20

juval schreef:
biologisch betekent niet persé diervriendelijker! Onze koeien komen net als biologische koeien gewoon lekker buiten, krijgen alles wat ze nodig hebben. Onze stal ziet er hetzelfde uit als die van onze biologische collega. Het enige verschil is het voer, dat is bij een biologische boer op biologische wijze geteeld en ingekocht.


Maar ik kan dat niet zien aan het vlees, helaas. Ik denk dat blockchain technologie heel veel voor de industrie kan betekenen.

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:39

Emmaa, zo te zien weet je totaal niet waar je het over hebt. Volspuiten met antibiotica :') . Dat is streng verboden in Nederland. Een boer krijgt alleen een recept voor antibiotica als een dier het echt nodig heeft door ziekte, net als jouw paard dat ziek wordt. Er geldt dan sowieso een wachttijd voor de slacht, zodat de antibiotica niet in vlees terecht komt. Jammer dat lui als jij zulke onzin uitkramen en daarmee een hele sector in een zwart daglicht zetten. En kan je verzekeren dat ook boeren in de bio-industrie van hun dieren houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:44

BarbaLala schreef:
Namelijk; aan het dier dat door hen lijdt en vermoord wordt. Want ook al heb je zelf het moordwapen niet vast, je bent wel de opdrachtgever. En dat maakt je net zo schuldig als de moordenaar itself.

Alleen gaat het hier om dieren, en dan heet het slachten.
Moord is met voorbedachte raden een mens van het leven beroven, en er sterven vreselijk weinig mensen in de bioindustrie. Ik begrijp dat je woordkeuze voortkomt uit emotie, maar als je de algemene definities los gaat laten en er zelf invulling aan gaat geven dan is een discussie niet meer mogelijk.

Zelf heb ik weinig problemen met de bioindustrie.
Ik ben blij met goedkoop vlees en zuiver en consumeer en ver boven gemiddeld van.
Als het mogelijk zou zijn "dierenleed" ver terug te dringen tegen een kleine prijsverhoging dan heb ik daar geen problemen mee, maar ik ben niet bereid velen malen meer te betalen om dit een klein beetje te verbeteren.

Voornaamste reden voor mijn consumptie: smaak, het vult goed, rijk aan complete eiwitten.

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:47

Traceerbaarheid bestaat al heel lang in de voedingsindustrie.
Het lapje vlees op jouw bord is perfect terug te leiden naar het dier van oorsprong, slachthuis waar het geslacht is, boerderij waar het geboren en/of opgegroeid is etc etc.

Alleen is dat genoteerd via een cijfercodering waar de gewone consument idd niet veel mee kan.
Voedselwareninspectie echter wel, op die manier kunnen ze rekken leeg halen of batches terugroepen als er ergens in de productielijn een fout gebeurd is die gevaarlijk kan zijn voor onze gezondheid.

Over wel of niet tegen bio-industrie zijn. Bio-industrie is idd te industrieel geworden, om de steeds stijgende vraag te kunnen volgen.
Waar het in de tijd van onze grootouders normaal was om niet alle dagen vlees te eten, is het nu normaal om bij wijze van spreken 3x per dag spareribs te eten en liefst zo goedkoop mogelijk.

Er is nu weer een mentaliteitsverandering in de andere richting bezig, wat mss ook kan doorslaan in iets te extreem alles zielig vinden.
En daartussenin zijn er meerdere middenwegen.
Je hoeft niet persé elke dag vlees te eten, compleet vegetarisch of veganistisch worden is niet voor iedereen weg gelegd.
De markt, en dus ook de bio-industrie, zal gewoon de trend en de vraag volgen. Het is de consument die bepaald (of eigenlijk de marketingpoppetjes van de grote voedingsketens).

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:48

Als mensen zo doorgaan met het consumeren van vlees als het nu gaat zullen er meer megastallen moeten komen om de vleesbehoefte te voorzien.

Zelf beperk ik op het moment mijn vlees, ei en zuivel inname zodanig dat ik minder dan 2 dagen per week uberhaupt iets daarvan neem. Vooral voor de aarde vind ik het belangrijk dat er minder dieren zijn, maar het minder eten van dieren komt ook mijn gezondheid direct ten goede lijkt het.

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:49

Mazida schreef:
Emmaa, zo te zien weet je totaal niet waar je het over hebt. Volspuiten met antibiotica :') . Dat is streng verboden in Nederland. Een boer krijgt alleen een recept voor antibiotica als een dier het echt nodig heeft door ziekte, net als jouw paard dat ziek wordt. Er geldt dan sowieso een wachttijd voor de slacht, zodat de antibiotica niet in vlees terecht komt. Jammer dat lui als jij zulke onzin uitkramen en daarmee een hele sector in een zwart daglicht zetten. En kan je verzekeren dat ook boeren in de bio-industrie van hun dieren houden.


Ik heb al eerder aangegeven dat ik kan geloven dat boeren die bvb hun koeien meestal in een weide hebben lopen, van hun dieren houden en goede mensen zijn. Ook al reflecteren hun daden dit niet. Ik weet niet wat jouw definitie is van bio-industrie, maar ik denk niet dat je van een dier kan houden als je het als een voorwerp behandelt en ophokt met super veel andere soortgenoten etc.

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:55

enzino schreef:
BarbaLala schreef:
Namelijk; aan het dier dat door hen lijdt en vermoord wordt. Want ook al heb je zelf het moordwapen niet vast, je bent wel de opdrachtgever. En dat maakt je net zo schuldig als de moordenaar itself.

Alleen gaat het hier om dieren, en dan heet het slachten.
Moord is met voorbedachte raden een mens van het leven beroven, en er sterven vreselijk weinig mensen in de bioindustrie. Ik begrijp dat je woordkeuze voortkomt uit emotie, maar als je de algemene definities los gaat laten en er zelf invulling aan gaat geven dan is een discussie niet meer mogelijk.

Zelf heb ik weinig problemen met de bioindustrie.
Ik ben blij met goedkoop vlees en zuiver en consumeer en ver boven gemiddeld van.
Als het mogelijk zou zijn "dierenleed" ver terug te dringen tegen een kleine prijsverhoging dan heb ik daar geen problemen mee, maar ik ben niet bereid velen malen meer te betalen om dit een klein beetje te verbeteren.

Voornaamste reden voor mijn consumptie: smaak, het vult goed, rijk aan complete eiwitten.


Heb je wel door wat je eigenlijk schrijft/denkt? Wat maakt de definitie van het woord uit? Het blijft een feit dat dieren met voorbedachte raden worden vermoord hoor (geslacht in jou ogen), dieren voelen ook pijn en willen ook niet vermoord/geslacht worden. Dus of je een mens of dier vermoord/slacht is in mijn ogen in principe hetzelfde.

Die reden die je geeft aan het eind is eerlijk, echter heb je dit met een plantaardig dieet ook allemaal.

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 12:55

Koeien zijn kuddedieren, en gewoontedieren, en niet echt bestand tegen te veel warmte.
Net als varkens, of paarden.

Houd je van je paard als je hem alleen opsluit in een stal of postzegelweide? Of hem juist buiten laat staan in een gigaweide, met 35° en geen enkele beschutting?

Of als je vrolijk met hem gaat rijden terwijl hij net zo lekker van z'n hooi stond te knabbelen.

Juist vanuit de paardenwereld kunnen we best genuanceerd zijn in onze meningen over andere dierensectoren. Het grote merendeel van de paarden wordt niet soortconform gehouden.
Hebben koeien het meestal toch beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:05

Alaskan schreef:
Dus of je een mens of dier vermoord/slacht is in mijn ogen in principe hetzelfde.

In jouw ogen wel, in de ogen van de wet, het woordenboek en het overgrote gedeelte van de bevolking niet.

Misschien tijd de gangbare definities te volgen als je zin hebt in een inhoudelijke discussie want iedereen uitmaken voor moordenaar is vaak geen vruchtbare conversatie starter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-18 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Berichten: 10499
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:05

Thioro schreef:
Traceerbaarheid bestaat al heel lang in de voedingsindustrie.
Het lapje vlees op jouw bord is perfect terug te leiden naar het dier van oorsprong, slachthuis waar het geslacht is, boerderij waar het geboren en/of opgegroeid is etc etc.


Klopt, maar zoals je zegt kan ik daar niks mee. In een blockchain zou je ook nog meer informatie kwijt kunnen, bijvoorbeeld over de leefomstandigheden.

nine1987

Berichten: 8349
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:11

BarbaLala schreef:
Tja, als slachthuizen glazen muren hadden at niemand meer vlees...

Mensen worden vanaf hun vroege jeugd geconditioneerd om lijken te eten van andere soorten dan zij zelf zijn.
Specifieke soorten die ook nog eens cultureel onderling verschillen. In China, Japan etc. eten ze graag hond bijvoorbeeld, dat druist tegen onze "normen en waarden" in.
Ik moet dan ook altijd lachen als mensen Yulin plaatjes gaan delen over stop honden en katten vlees, en vervolgens 's avonds zelf aan een varkenskotelet zitten....Heel veel hypocrieter wordt het niet.
Plus daarbij wordt kinderen geleerd om hun gevoel uit te schakelen over de productie van hun stukje lijk en de verwerking. Desensibiliseren zou je het ook kunnen noemen als we even in de paardentermen willen blijven ;)
Als ouders vanaf dag 1 eerlijk tegen hun kinderen zouden zijn en zouden wachten met het te eten geven van vlees tot kinderen zelf die keuze kunnen maken, zouden er een stuk minder mensen vlees eten; Geen enkel kind wil dieren pijn doen, zeker niet vanuit egoïsme.

Mensen halen tal van loze argumenten aan om maar onder hun verantwoordelijkheid en de waarheid uit te komen door bijvoorbeeld;
- Alleen biologisch vlees te eten.
Alsof die dieren wel dood willen?
- Te stellen dat dieren niet lijden met de slachting.
Als dat zo was dan werd het vermoorden van mensen ook wel gedoogd, plus er zijn tal van voorbeelden van dieren die levend gevild worden en zeker niet enkel bij Halal slachthuizen.
- Zeggen dat dit al duizenden jaren zo gaat en het de natuur is.
Verkrachting en oorlog is ook "de natuur", is dat dan ook oke?

En zo zijn er natuurlijk nog tal van voorbeelden/ dooddoeners te noemen natuurlijk.
Persoonlijk vind ik het gewoon sneu, als mensen zo naar uitvluchten zoeken om maar onder hun aandeel uit te komen.
Je hoort ook vaak dat vleeseters het idee hebben dat vega(n)s hen hun wil, willen opleggen, dat ze zich op een schavot geduwd voelen.
Niets is minder waar, want dat is hun eigen schuldgevoel en geweten waar ze last van hebben. Diep van binnen weet je als mens dat het moreel onjuist is om het leven van een onschuldig dier te nemen. En de vleeseter is juist degene die zijn wil aan een ander oplegt en afdwingt. Namelijk; aan het dier dat door hen lijdt en vermoord wordt. Want ook al heb je zelf het moordwapen niet vast, je bent wel de opdrachtgever. En dat maakt je net zo schuldig als de moordenaar itself.


Wauw.. Deze post is wel HET voorbeeld van iemands wil willen opleggen aan een ander.. :')

Geconditioneerd om lijken te eten? Nee hoor, als ik voor mezelf mag spreken, mij is vanaf kind af aan verteld dat het stukje vlees op mijn bord afkomstig is van een diertje en ik ben nooit verplicht geweest om het te eten.. Ik ben wel een groot liefhebber van vlees, dus ik eet het wel, maar met mate.. Ik eet ook vaker vleesvervangers, maar omdat ik persoonlijk van mening ben dat een mens een omnivoor is, eet ik dus wel gewoon mijn vleesje.. Elke omnivoor in het dierenrijk eet vlees, maar omdat ik mens ben, zou dat niet mogen? Dat is pas een kromme beredenatie.. Ik vind wel dat het mijn plicht is als mens zijnde, dat het stukje vlees op mijn bord een goed leven heeft gehad en goede verzorging en leefomstandigheden heeft gekend.. Wil het dier sterven? Nee, tuurlijk niet.. Maar wil de hond die de buurvrouw in laat slapen, omdat deze een ziekte heeft met een te dure behandeling wel dood? Net zo goed niet, maar ook dit dier heeft een goed leven gehad, dus dan vind ik de dood geen ramp..

Angst voor de dood is iets menselijks.. Een dier heeft hier geen last van..

En honden en katten eten in china/japan? Tuurlijk gaat dat tegen onze normen en waarden in!! Voor mij persoonlijk niet omdat het honden en katten zijn, een dier is een dier, ik ben niet zo hypocriet dat ik het ene boven het andere stel.. Maar het gaat WEL om de manier waarop er met deze dieren omgegaan wordt VOOR de slacht.. Hier wordt totaal niet op het welzijn gelet.. Elk gekooid dier in NL heeft het 100x beter dan de honden en katten in die landen die bestemd zijn voor de slacht.. Dit is dus geeneens meer appels met peren vergelijken, maar appels met meloenen..

En dieren vergelijken met mensen qua slachten.. Hier ga ik geeneens op in.. :')

Het levend villen in slachthuizen.. Hier wil ik graag een van je vele voorbeelden van? Wel een slachthuis in NL aub..

En verkrachting en oorlog zijn ook natuur? Ook hier ga ik maar even niet op in.. :')

Ik heb dus GEEN last van mijn geweten als ik mijn stukje vlees eet.. Ik doe alle mogelijke moeite om te weten hoe en waar mijn stukje vlees geleefd heeft en het smaakt mij helemaal prima..

Thioro

Berichten: 4001
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:12

Mja, als je precies wil weten hoe het dier geleefd heeft kan je best bij een lokale boer kopen.

Ik ken biologische boerderijen waar ik never of te nooit vlees van zou willen. En reguliere bio-industrie die het gewoon goed voor mekaar hebben.
Ene boer is de andere niet. En buiten het management spelen ook de locatie en omstandigheden zoals beschikbaar materiaal of fondsen een rol.

Alaskan

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:21

enzino schreef:
Alaskan schreef:
Dus of je een mens of dier vermoord/slacht is in mijn ogen in principe hetzelfde.

In jouw ogen wel, in de ogen van de wet, het woordenboek en het overgrote gedeelte van de bevolking niet.

Misschien tijd de gangbare definities te volgen als je zin hebt in een inhoudelijke discussie want iedereen uitmaken voor moordenaar is vaak geen vruchtbare conversatie starter.


Maar dat het legaal is betekent toch niet dat het juist is om dieren zo te behandelen? Moord: ‘opzettelijk en met voorbedachten rade iemand van het leven beroven.’ Dat er iemand staat en dit misschien niet verwijst naar dier volgens de wet verandert niets aan het feit dat je met voorbedachten rade van het leven berooft. Wat is dan de morele waarde van een dier voor je, aangezien je blijkbaar ook consumeert van de bio-industrie? Slavenhandel was ooit ook niet verboden bij de wet, dat betekent niet dat het juist was. Ik bedoel niets erg aanvallend ik ben gewoon benieuwd.

nine1987

Berichten: 8349
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:26

Thioro schreef:
Mja, als je precies wil weten hoe het dier geleefd heeft kan je best bij een lokale boer kopen.

Ik ken biologische boerderijen waar ik never of te nooit vlees van zou willen. En reguliere bio-industrie die het gewoon goed voor mekaar hebben.
Ene boer is de andere niet. En buiten het management spelen ook de locatie en omstandigheden zoals beschikbaar materiaal of fondsen een rol.


Doe ik vaak ook.. :j

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:31

juval schreef:
Emmaa_ schreef:
Dit is totaal niet bedoeld als een aanval maar echt als een oprechte vraag die je niet hoeft te beantwoorden als je je daar niet prettig bij voelt. Maar wat is dan het verschil tussen dieren houden alleen voor het vlees en dieren houden alleen voor het bont? Uiteindelijk gaat het dier in beide gevallen dood voor het genoegen van de mens, de enige nuance die ik zou kunnen bedenken is het verschil tussen mode/klederdracht (hoewel dat in sommige klimaten ook een kwestie van overleven kan zijn) en voeding, maar voeding kan ook vanuit andere bronnen komen.


ik zie bont als een luxe product waar voldoende alternatieven voor bestaan.

vlees en zuivel zie ik als voeding, een primaire levensbehoefte.. nu zul je vast zeggen dat daar ook alternatieven voor bestaan. Maar ik hou van mijn glaasje melk en stukje vlees.
Dit bericht slaat natuurlijk kant noch wal. Uiteraard is bont een luxeproduct en bestaan daar alternatieven voor. Echter geldt dit net zo voor vlees en melk/zuivel.

Overigens zijn wij mensen de enigste diersoort die op volwassen leeftijd nog melk drinken en dan ook nog eens van een ander dier. Lijkt me nou niet bepaald een primaire levensbehoefte.

Daarnaast, ik hou zelf erg van een goede wijn/whisky en chocolade, toch nuttig ik dit niet iedere dag.