Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soesita

Berichten: 5173
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 17:34

LadyMadonna schreef:
Niet....
Waar zeg ik dat?


Dan begrijp ik je bovenstaande vraag niet. Wat wil je weten?

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 18:07

Gast3289, eigenlijk denk ik dat jouw 2e alinea antwoord is op jouw eerste alinea. Namelijk dat werkgevers dat risico eerder nemen en je aannemen?

De winst is toch dat men dan een baan vind? Is dat voor een werkzoekende geen winst?

Ik doe helemaal niks af als ' onzin ' ? Dat vul jij in :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:23

ruitje schreef:
En nee, ik kan niet alleen ' goedkope krachten ' nemen , want dan draait de zaak niet dus dat is onzin Gast3289.


Als we het toch over invullen hebben Ruitje. :+

Nogmaals, tof dat jij het niet zo ziet/doet hoor.
Maar het gros doet dat dus niet.

En ik probeer juist aan te geven dat wanneer zo’n wet doorzet, dat er dus juist mínder werkzoekenden een baan gaan vinden.

Want een werkgever kan voor 5€ per uur 2 arbeidsgehandicapten aannemen. Die wellicht prima kunnen werken met aanpassingen, maar die bouwen géén WW op en bouwen géén pensioen op. Totaal niet eerlijk dus tegenover de ‘arbeidsgeschikte’ werknemer, die nét zo veel verzuim kan hebben, maar wel 2x zo veel als de gehandicapte kost, maar wél weer WW opbouwt en pensioen opbouwt.

Voor wie pakt dit dan aan het eind van de rit positief uit?
Voor de werkgever die mag kiezen voor een goedkope arbeidskracht (meer keuze dus uit arbeiders. Gehandicapt betekent namelijk níet per se onbekwaam en achterlijk en néé ik zeg niet dat iemand dat hier zegt).

Want de arbeidsgehandicapte geniet niet dezelfde rechten die een ‘gezond’ persoon geniet. En de gezonde persoon loopt het risico om z’n werk (tijdelijk) kwijt te raken aan een (veel) goedkopere kracht. Nog meer dan nu.

ruitje

Berichten: 12338
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 21:43

Ruk jij even mijn hele verhaal uit zijn verband, dit is iets heel anders onzin noemen dan waar jij het in je vorige post over had.

De rest van jouw post word een welles/ nietus verhaal.

Ik denk namelijk dat een bedrijf laten draaien door alleen gehandicapten in de meeste gevallen een illusie is. Ik denk dus niet dat dat gebeurd. Daarnaast is er nu krapte op de arbeidsmarkt.

Ik vind dat dus geen goede reden om het niet te doen.

Het stuk geen WW opbouw en geen pensioen opbouw vind ik dan weer te gek voor woorden. Daar zouden ze imo wat op moeten verzinnen.

Anoniem

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:01

Nou dan zijn we het in ieder geval over dat laatste eens.

Voor de rest dan maar let’s agree to disagree.

Al vind ik het minder hoge uurloon ook gewoon belachelijk. Ongeacht of het linksom of rechtsom gecompenseerd wordt; het doet ook wat voor je eigenwaarde en je zelfbeeld...

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:15

Nu denkt het overgrote deel: Ik ga voor zo weinig m'n bed niet uitkomen terwijl ik precies hetzelfde werk moet doen als een gewone werknemer.
Straks denkt het overgrote deel: Als ik toch geen rechten meer krijg waarom dan nog moeite doen?
Dus waar is die stimulans en prikkel om te gaan werken?
Er moet gewoon een verandering komen, voor de werkende Wajonger. Dus een hoger loon en dezelfde rechten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:24

Purny, het gaat helemaal niet specifiek om wajongers...

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:30

LadyMadonna schreef:
Purny, het gaat helemaal niet specifiek om wajongers...

Maar daar valt deze doelgroep wel onder

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:32

Zeker, maar ze zijn (wederom) niet alleen....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 00:34


Anoniem

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:35

Dat is inderdaad alweer iets anders, maar nog steeds blijft wel het feit dat je dan nog gestraft wordt voor ‘t feit dat je partner werkt ook :+

Maar ja. Dat is Nederland. Stel je voor dat Rutte z’n loonsverhoging niet krijgt dit jaar :+
Dan snoepen we er toch wat af van een toch al kwetsbare groep..

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:48

Dat gedeelte met partner vind ik dan weer deels logisch eigenlijk als het gaat om aanvullende subsidies. Dat gaat met bijstand ook zo. In een gezin zorg je immers voor elkaar toch?
Ik vind vooral het gedeelte dat je minimum uurloon onder minumum mag zijn wn gebrek aan pensioenopbouw echt heel schofterig.
Als we praten over zwaar beperkte mensen die gesubsidieert sociale werkplaats werk doen kan ik me voorstellen dat de regels wat anders zijn. Voor mensen die een baan hebben die gewoon normaal uitgeoefend wordt dan hoort het minimumloon gewoon minimumloon te zijn incl pensioen opbouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:00

Als het om aanvullende subsidies gaat wel. Maar niet als je dan onder het minimumloon verdient natuurlijk...

Je moet toch in staat zijn om zélf een inkomen te genereren. Even puur hypothetisch;

Zieke Anja gaat in het kader der participtiemaatschappij 15 uur per week (naar kunnen) werken. De man van Anja heet Bert en is gezond dus werkt fulltime.

Anja krijgt nu geen aanvulling meer doordat Bert werkt en Anja krijgt 5€ per uur. Geen WW, geen extra pensioen opbouw.

Maar Anja en Bert gaan uit elkaar.
Wat hoe gaat het dan met het inkomen van Anja? Moet ze dan het dubbele aantal uren (boven haar kunnen dus) gaan werken om d’r hoofd boven water te houden?

Ik ben misschien in de ogen van een hoop een doemdenker, maar ik snap gewoonweg niet waarom de wet nu ineens aangepast gaat worden. In het kader der participeren? Denk je dat men nu niet al geadviseerd wordt om te werken wanneer je kan? Niet alleen voor de centen maar voor je eigenwaarde en je mentale welzijn..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-18 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:03

Anoniem schreef:
Als het om aanvullende subsidies gaat wel. Maar niet als je dan onder het minimumloon verdient natuurlijk...


Onder het minimumuurloon verdienen vind ik enorm vreemd en echt ern degradatie van de maatschappij.
Onder het minimummaandloon verdienen ivm beperkte inzetbaarheid (part-time) is een ander verhaal. Dat vangen gezonde partners ook voor elkaar op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:08

Uiteraard, dat ben ik met je eens :)

Maar als je voorheen 38uur per week werkte, hoe zit dat dan als je 15 uur per week kan werken (je maximale kunnen) wordt je dan voor de overige uren gecompenseerd of moet je het dan met die 15 uur doen?

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:13

Als alleenstaande hoop ik van harte dat iemand dan binnen het maatschappelijke vangnet minimaal zichzelf kan blijven onderhouden, ook al weet ik dat dit niet altijd werkt.
Binnen een gezin ga ik er vanuit dat je elkaar ondersteund. Als de wederhelft een laag inkomen heeft dan kom je als gezin dan immers ook in aanmerking voor huur en zorg subsudie.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:19

Maar als die wederhelft nèt boven die grens valt is het wel buffelen natuurlijk ;)

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:35

Nikass schreef:
Maar als die wederhelft nèt boven die grens valt is het wel buffelen natuurlijk ;)


Dat bij iedereen zo.
Genoeg gezinnen waar 1 partner niet of weinig kan werken.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 10:52

Anoniem schreef:
Als het om aanvullende subsidies gaat wel. Maar niet als je dan onder het minimumloon verdient natuurlijk...

Je moet toch in staat zijn om zélf een inkomen te genereren. Even puur hypothetisch;

Zieke Anja gaat in het kader der participtiemaatschappij 15 uur per week (naar kunnen) werken. De man van Anja heet Bert en is gezond dus werkt fulltime.

Anja krijgt nu geen aanvulling meer doordat Bert werkt en Anja krijgt 5€ per uur. Geen WW, geen extra pensioen opbouw.

Maar Anja en Bert gaan uit elkaar.
Wat hoe gaat het dan met het inkomen van Anja? Moet ze dan het dubbele aantal uren (boven haar kunnen dus) gaan werken om d’r hoofd boven water te houden?

Ik ben misschien in de ogen van een hoop een doemdenker, maar ik snap gewoonweg niet waarom de wet nu ineens aangepast gaat worden. In het kader der participeren? Denk je dat men nu niet al geadviseerd wordt om te werken wanneer je kan? Niet alleen voor de centen maar voor je eigenwaarde en je mentale welzijn..

Als Anja dr inkomen te weinig is=onder het Bijstandsniveau, dan moet de Gemeente een aanvullende uitkering verstrekken.

luuntje

Berichten: 13988
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:02

Ik word verdrietig van dit soort voorstellen.
Niet iedereen is gezond van lichaam en/of geest.

Geld besparen door kabinet kan vast op andere manieren.
Wachtgeld afschaffen bijvoorbeeld.
Geen geld in banken pompen die erna een hoge piet miljoenen wil meegeven.

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:21

Er is nu een petitie gestart tegen dit plan

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:26


purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:27

Die wist ik nog niet. Ik kreeg een ander te zien die voorbij kwam

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:27

Oh, heb je daar een link van? Het is wel zo handig dat de ondertekeningen op dezelfde petitie terecht komen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:41

Hypericum schreef:
Indestal schreef:
Mooie ontwikkeling, veel te weinig gehandicapten die mee mogen draaien. Vergeet niet dat er veel gehandicapten in een zorginstelling wonen en gewoon hun uitkering krijgen die elke maand op hun rekening wordt gestort, maar hem niet nodig hebben, alleen voor hun extra’s maar de familie vaak deze extra’s betalen, juist om op die manier ook hun zorg te uiten...


Hier wil ik toch even op inhaken.
Vergeet de eigen bijdrage CAK niet, kosten/eigen bijdrage voor hulpmiddelen en/of medicatie, orthopedische schoenen etc etc
Kleding, vakantie, vervoer, ook een keer iets leuks doen, sporten, hobby.
Dan blijft er uiteindelijk toch bar weinig over van die uitkering.


Er blijft sowieso al bar weinig over van zo'n uitkering als je in een instelling zit. Want voor alles betaal je en apart... huur van de kamer, die is dan nog incl gas, licht, water en kabel. Het eten werd apart berekend, schoonmaak van de kamer werd apart berekend, wassen van kleding werd apart berekend....net zoals wanneer je gewoon op jezelf woont, dus hoezo ze hebben die uitkering niet nodig? Daar wordt hun hele verblijf van betaald. En dan heb je nog je aparte rekeningen zoals zorgverzekering en andere verzekeringen. Die komen er ook nog bij.
Die uitkering is echt niet alleen besteed aan extraatjes. Denken mensen die dat sprookje geloven nu echt dat die mensen gratis en voor niks in zo'n instelling zitten?? Even wakker worden dan en het sprookje verlaten, want alle kosten worden betaald vanuit die uitkering. Heb ik de eigen bijdrage nog niet eens mee gerekend of de noodzaak om versleten kleding en schoeisel te vervangen.



ontopic: wat een asociale wet is dit. Je geeft werkgevers toestemming om flink uit te buiten, want reken maar dat er van alles verzonnen zal worden vanuit de werkgever om het mogelijk te maken zo min mogelijk te betalen; gaan we straks toestanden krijgen zoals in Amerika? Waar volwassen mensen voor 4 euro/dollar per uur staan te werken?
En alsof de uitbuiting alleen niet genoeg is, wordt pensioen ook gelijk maar ff afgepakt. Die aanvulling vanuit de gemeente zal in de praktijk ook wel, neerkomen op aanvullen tot bijstandsniveau ipv minimumloon.
Een gezonde parttimer bouwt ook gewoon pensioen op en alsof gezonde mensen altijd zo productief zijn; ken er genoeg die tijdens hun aanwezigheid flink hun best doen om niet boven 50 % productie uit te komen maar krijgen gewoon voor 100% uitbetaald. Een gezonde parttimer krijgt ook gewoon het normale uurloon uitbetaald terwijl die (door hun beperkte aantal uren) net zo goed maar beperkt inzetbaar zijn.
Bovendien is de ene gehandicapte de ander niet; genoeg die in hun vakgebied evenveel werk verzetten als hun gezonde collega's

of de staat hier ook mee gaat besparen betwijfel ik ook ten zeerste; stel die wet komt er door dan zou je als werkloze gehandicapte wel gek zijn om te gaan werken; je snijd tenslotte jezelf flink in de vingers.
En als ze wa jongers wel zo gek krijgen, dan zijn ze wel weer extra kosten kwijt aan uitkeringen voor gezonde mensen, immers; waarom zou je een gezonde werknemer gaan aannemen voor 12 euro per uur als je gesubsidieerd iemand aan het werk kan zetten voor pak hem beet 5 euro per uur. of misschien zelfs wel nog minder; wordt niet gezegd tot hoe laag ze mogen gaan, dus in de praktijk zou het zelf kunnen neerkomen op 2,50 per uur....en dan moet loonbelasting er nog af.

Dat er notabene mensen voordeel zien in dit voorstel geeft al wel aan dat de staat aardig succesvol aan het worden is met hun indoctrinatie om mensen tegen elkaar op te zetten en alleen nog maar naar de almighty dollar (uh euro in ons geval dan)te kijken....een trieste ontwikkeling en als we zo door gaan mogen we ons straks niet eens meer een maatschappij noemen, maar zijn we gewoon een flinke groep mensen die toevallig bij elkaar wonen en leven/overleven met een ieder voor zich attitude......dat moeten we toch niet willen