Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 106 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

VS, Frankrijk en Engeland openen aanval op Syrië

 
Profiel   

Emmaa_ schreef
Karl66 schreef
Dus als ik je goed begrijp bestaan redacties in Afrika of Azië voornamelijk uit blanke mannen? Bijzonder...

Nederlandse kranten hebben doorgaans geen 'redactie' op andere continenten, zelfs niet eens in andere Europese landen. Ze werken puur met freelancers die daar zitten en ja, dat zijn doorgaans witte mannen.


Ik heb het niet over Nederlandse of Europese redacties. Ik heb het over Afrikaanse en Aziatische redacties. Of denk jij dat nieuws alleen in het westen gemaakt en verslagen wordt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-18 23:50 



 
Profiel   

Wat doe jij kattig Karl.
Dit is een Nederlands forum. 98% zal hun informatie van Nederlandse en/of westerse media ontvangen.
Er zullen weinig bokkers zijn die nieuws en/of kranten uit Afrika (behalve Marokkanen ;) ) of Azië volgen.
Een goede nieuwsredactie echter wel. Die hebben correspondenten of connecties overal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 05:15 



 
Profiel   

Wat Fvd betreft ben ik het helemaal met je eens Emmaa. Thierry Baudet beschouw ik als een wolf in schaapskleren, iemand wel onder democratische vlag opereert maar ondertussen in kringen verkeert van racisten en antidemocraten. Ik verdenk hem van een dubbele agenda. Wilders is dan tenminste nog helder in waar hij voor staat, in die zin weet je wat je aan hem hebt. Opvallend ook dat juist in deze hoek (rechts-nationalistisch) veel pro-Rusland geluiden hoorbaar zijn.

Wat betreft die oudere witte mannen, zijn dat er in de journalistiek dan meer dan op andere sleutelposities in de maatschappij? Ik heb persoonlijk de indruk dat de mannen wel in de meerderheid zijn maar dat er ook genoeg vrouwelijke redacteuren, columnisten en correspondenten zijn. Hoofdredacteuren van grote kranten zijn dan wel bijna (?) altijd oudere witte mannen. Zou wel interessant zijn om daar eens een vrouw tussen te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 08:41 



 
Profiel   

Electra63 schreef
Wat doe jij kattig Karl.
Dit is een Nederlands forum. 98% zal hun informatie van Nederlandse en/of westerse media ontvangen.
Er zullen weinig bokkers zijn die nieuws en/of kranten uit Afrika (behalve Marokkanen ;) ) of Azië volgen.
Een goede nieuwsredactie echter wel. Die hebben correspondenten of connecties overal.


Baudet heeft totaal geen inhoud en met vorm kan je misschien wel heel snel opkomen, maar zonder inhoud gaat hij het echt niet lang volhouden.

Het is toch niet zo raar dat hier in het westen, waar meer dan 80% van de bevolking blank is, dat het gros van de redacties blank is? En dan moet je je ook nog eens afvragen hoe groot het percentage niet blanke studenten op een journalistieke opleiding is. Als dat percentage heel laag is, dan wordt de vijver waaruit de redacties kunnen vissen natuurlijk heel klein.

Emmaa_ zou pas een punt hebben als de redacties in Azië en Afrika ook vooral uit blanken zouden bestaan. Er stond gisteren nog een artikel op Joop over het feit dat het een schande was dat een net opgerichte jongeren adviesraad voor de politie alleen maar uit blanke kinderen bestond. Totdat bleek dat drie van de zestien (19%) een migratie achtergrond heeft. Maar hé, we hebben diversiteit weer even onder de aandacht gebracht...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 10:51 



 

Karl66 schreef
Emmaa_ schreef
Nederlandse kranten hebben doorgaans geen 'redactie' op andere continenten, zelfs niet eens in andere Europese landen. Ze werken puur met freelancers die daar zitten en ja, dat zijn doorgaans witte mannen.


Ik heb het niet over Nederlandse of Europese redacties. Ik heb het over Afrikaanse en Aziatische redacties. Of denk jij dat nieuws alleen in het westen gemaakt en verslagen wordt?

Als journaliste denk ik dat helemaal niet maar omdat ik het in dit geval over Nederlandse media had en niet over Afrikaanse of Aziatische media gaat die vlieger niet op.

Wat betreft de vijver ben ik het wat dat betreft met je eens. Journalistieke opleidingen zijn erg wit. Maar in Nederland is de journalistiek geen beschermd beroep en het gros van de mensen die op redacties werken (en al helemaal in sleutelposities) hebben geen achtergrond die een journalistieke opleiding beslaat. Natuurlijk moet het een afspiegeling van de maatschappij zijn maar dat is het nu simpelweg niet. Mensen van kleur worden in de media zwaar ondergerepresenteerd en vooral het percentage vrouwen is heel erg laag. Omdat ik werkzaam ben in de sector weet ik ook uit eerste hand dat je als vrouw sneller een positie krijgt op de webredactie of bij een katern (vrije tijd, cultuur) of terecht komt op een afdeling als zorg en welzijn dan dat je bijvoorbeeld politiek verslaggever of correspondent wordt. Die tendens is heel lastig, net zo lastig als in de rest van de maatschappij, en er is gewoon geen simpele oplossing voor. De oorzaak is ook niet zo simpel als 'vrouwen willen nou eenmaal niet op die sleutelposities zitten'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 11:35 



 
Profiel   

Als je naar de journalistieke opleidingen kijkt en het blijkt dat gekleurde mensen ondervertegenwoordigd zijn, dan komt dat misschien omdat die bevolkingsgroep niet zo geïnteresseerd is in een journalistieke carrière.
En kijk even voor de gein naar een organisatie als de NOS. Veel vrouwen bij de nieuwsredacties en echt niet alleen maar als mode- of royaltie-verslaggever.

Maar om deze zijdiscussie verder af te sluiten. Die blanke mannen en vrouwen van de Nederlandse redacties geven nog steeds een evenwichtiger beeld van wat er in Syrië gebeurt dan de Russische en Syrische staatspropaganda.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-18 14:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 106 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen