Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 00:29

https://www.volkskrant.nl/binnenland/we ... gn_id=A100

Ik kom dit artikel tegen waarvan mijn mond openvalt. Waar is overheid mee bezig? Eerst al wajong verlagen als je al arbeidspotentie hebt zoals het heet. Nu dit weer.

Kennelijk is deze doelgroep de nieuwe methode werkgevers nog goedkopere arbeidskrachten te laten krijgen en onder minumum loon (heet toch niet voor niet zo) te laten werken voor je.

De voordelen voor de gehandicapten? Ik zie ze eigenlijk niet, altijd afhankelijk van gemeente geen opbouw pensioen ww of wat ook.

Wat zou het volgende zijn dat ze gaan verzinnen?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 00:54

ik ga ervan uit dat de gehandicapten niet net zo werken als de 'gezonde' werknemers, qua productie, aantal dagen, uren etc.
Dat ze dan betaald krijgen na productie, is toch niet zo raar?
Dat dan de gehandicapten niet de status krijgen van volledige werknemer, is toch hetzelfde wanneer ik als 'gezonde' werknemer bijv. hetzelfde werk doe en 20 uur per week werk.
Ik volle productie draaien moet, en een gehandicapte dezelfde beloning krijgt voor bijv. halve productie.
En wanneer een gehandicapte wel volledige productie kan draaien, het hele jaar door, is het dan terecht dat die extra geld krijgt?

Is even hoe ik het lees in die link.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 02:12

Alane schreef:
ik ga ervan uit dat de gehandicapten niet net zo werken als de 'gezonde' werknemers, qua productie, aantal dagen, uren etc.
Dat ze dan betaald krijgen na productie, is toch niet zo raar?
Dat dan de gehandicapten niet de status krijgen van volledige werknemer, is toch hetzelfde wanneer ik als 'gezonde' werknemer bijv. hetzelfde werk doe en 20 uur per week werk.
Ik volle productie draaien moet, en een gehandicapte dezelfde beloning krijgt voor bijv. halve productie.
En wanneer een gehandicapte wel volledige productie kan draaien, het hele jaar door, is het dan terecht dat die extra geld krijgt?

Is even hoe ik het lees in die link.


Maar als jij 20 uur in de week draait, krijg je wel het minimumloon betaald én je krijgt nog je pensioenregeling.

Citaat:
En wanneer een gehandicapte wel volledige productie kan draaien, het hele jaar door, is het dan terecht dat die extra geld krijgt?

Maar ze krijgen in principe dus geen extra geld, omdat ze zelf voor hun pensioengeld moeten zorgen.

Ik moet zeggen dat mijn mond hier ook van openvalt. Dat iemand dit serieus kan bedenken.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 02:20

ja omdat ik dan 100% draai, de gehandicapte niet.

Wat ik met die laatste zin bedoelde is: een werkende gehandicapte moet alle benefits hebben (financieel gezien) maar ook als die persoon 'normaal' kan werken, het hele jaar door. Wat dus niet mogelijk is immers heeft die persoon een handicap en is niet inzetbaar.
(vermoed dan even dat ze het over die mensen hebben, die geen 100% productie kunnen draaien)
en eerlijk weet ik niet de gevolgen van een Nederlander die geen pensioen opbouwt en de pensioengerechtigde leeftijd heeft, gehandicapte Nederlander
(schoonmoeder heeft nooit gewerkt, niet meer na haar trouwen, krijgt ook pensioen is niet gehandicapt)

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 06:13

Je schoonmoeder ontvangt waarschijnlijk partnerpensioen als aanvulling op de Wao. Als je zelf (en de eventuele partner) geen pensioen opbouwt is er alleen AOW.
Daarbij, de meeste gehandicapten ( en chronisch zieken) hebben vaak fors extra onkosten vanwege de handicap.
En dat ze minder presteren, is zeker niet altijd zo, maar veel werkgevers zijn bang voor uitval door ziekte. (Poortwachter). Als daar nu eens een fatsoenlijke regeling voor kwam voor chronisch zieken, zou dit beter helpen dan dit lapmiddel. De regelgeving holt achteruit.
Waar is de solidariteit gebleven in onze samenleving? Een schaars goed geworden.

Tink89
Berichten: 2936
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:53

Uitval door ziekte (of iig de kosten daarvan) is allang geregeld met de no-riskpolis.

Ik heb de kamerbrief gelezen en vind het wel een goed systeem. Het maakt het voor werkgevers eenvoudiger en dus wordt de drempel om mensen met een arbeidsbeperkten aan te nemen lager.

Het grootste nadeel is voor werkgevers dan weer wel dat ze nu nog loonkostensubsidie mogen combineren met lage-inkomensvoordeel. Met loondispensatie mag dat niet, dus dat scheelt maximaal 2.000 euro per werknemer per jaar...

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:05

'De andere helft, ook 250 miljoen euro, wordt bespaard op gehandicapte niet-uitkeringsgerechtigden, 'nuggers', die werk vinden. Als nuggers straks werk vinden krijgen zij loon naar productie, dus onder het minimumloon. Maar als zij spaargeld hebben of een partner die werkt, krijgen zij geen aanvulling van de gemeente.
"

Deze mensen worden fors "genaaid"...je bent gehandicapt/ chronisch ziek oid maar het UWV vind dat je geen recht hebt op een uitkering. Dus je moet werken naar je "kunnen"..wat altijd onder het minimumloon gaat zijn. Je kan/ mag niks sparen/ opbouwen..en samenwonen/ trouwen kun je ook wel vergeten.Tenzij je partner fors verdiend...
Ik vind dit echt ziek, alsof mensen express gehandicapt/ chronisch ziek zijn...en waarom zouden ze gaan werken? ze kunnen net zo goed in de bijstand blijven zitten want dan "verdienen" ze waarschijnlijk nog meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 08:31

Alane schreef:
ik ga ervan uit dat de gehandicapten niet net zo werken als de 'gezonde' werknemers, qua productie, aantal dagen, uren etc.
Dat ze dan betaald krijgen na productie, is toch niet zo raar?
Dat dan de gehandicapten niet de status krijgen van volledige werknemer, is toch hetzelfde wanneer ik als 'gezonde' werknemer bijv. hetzelfde werk doe en 20 uur per week werk.
Ik volle productie draaien moet, en een gehandicapte dezelfde beloning krijgt voor bijv. halve productie.
En wanneer een gehandicapte wel volledige productie kan draaien, het hele jaar door, is het dan terecht dat die extra geld krijgt?

Is even hoe ik het lees in die link.
Ik heb zoveel collega's zonder handicap of beperking gehad die bij uitbetaling van loon naar productie toch flink omlaag zouden gaan in loon :D .

Om nog maar niet te spreken over collega's die de halve werkdag met hun mobiel zitten te spelen.

Dan liever een gemotiveerde werknemer met handicap, die misschien om die reden wat minder productie draait.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 09:09

Alane je theorietische uitleg klopt ook niet. Ik ga het proberen uit te leggen.

Jij werkt voor minimum loon fulltime 40 uur. Je uurloon is 9.11 per uur. Een gehandicapte kan voor precieshetzelfde werk 8 euro krijgen of minder want dat is niet vastgelegd. Behalve op een sociale werkplaats wordt over het algemeen een gewoon werktempo verwacht maar dan bv minder uren.

Jij bouwt er pensioen ww en wao mee op en je kunt eventueel sparen. Werk je minder zodat je bijstand niet haalt krijg je aangevuld tot dat nivo in je eentje. Maar een gehandicapte bouwt geen pensioen op, mag niet sparen, gaat werk weg geen ww maar meteen bijstand idem voor ziekworden. Want dan geen aanvulling meer. Vangnet valt weg terwijl ze kwetsbaarder zijn voor uitval

Combineer je dat met de nieuwe wajong wet dan krijg jij aangevuld tot bijstandnivo een wajonger tot ongeveer 80 euro onder bijstandsnivo.

Kortom werken als gehandicapte kun je beter maar laten. Je bent veel beter af door thuis te blijven als je wao krijgt. De gehandicapten met een niet erkend probleem zijn de pineut die worden uitgebuit of zullen nagenoeg nooit boven bijstandsnivo uitkomen.hoe hard ze ook werken.

Het minimumloon is niet voor niets uitgevonden om uitbuiten te voorkomen deze hele wet is bedacht om nog minder geld uit te geven en het werkgevers beter te maken, geen enkele keer gedacht aan de consequenties voor de werknemer. Dat is gewoon een werktuig dat als ie kapot is wordt weggegooid -O-

Anoniem

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:17

Ik vind dit een hele bizarre (en gevaarlijke) ontwikkeling. Maar ik zag hem toch ook al ergens aankomen. Afgelopen maand ben ik weer (noodgedwongen, dankjewel UWV) aan het solliciteren geslagen. 9 van de 10 keer krijg ik te horen dat ik niet de moeite waard ben/niet interessant genoeg ben omdat ze geen subsidie voor me kunnen vangen. Dat wordt (helaas) letterlijk zo gezegd. Simpelweg omdat ik fysiek geen zwaar werk kan verrichten en alleen maar halve dagen kan werken (met rust tussen de werkdagen in). Echt te belachelijk voor woorden...

Ik ben benieuwd hoe ze dit door kunnen voeren. Hoe kun je iemand nou ónder het minimumloon laten werken en alle rechten die een ‘normaal’ werkende heeft ook nog afpakken?

De enige die hier baat bij heeft is de werkgever (en het uwv)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 09:22

Aha jou zeggen ze het gewoon hardop ook nog dus. Echt zo bizar. Als je niet genoeg geld kan verdienen ben je waardeloos voor een werkgever.

Alleen de term al. Vroeger was je gehandicapt. Nu heb je een afstand tot de arbeidsmarkt :r oftewel enige waar je als mens nog goed voor bent is als werknemer kun je dat niet 100% ben je uitschot dat ze naar believe mogen misbruiken als een te kromme banaan of een tomaat met een plekje alleen geschikt voor puree of weggooien. Met als gedachte je kunt er toch niet tegen protesteren -:(-

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:38

Vanuit het oogpunt van werkgevers vind ik dat niet zo bizar, Karuna. Werkgevers zijn geen liefdadigheidsinstelling, die moeten zorgen dat ze genoeg verdienen om het bedrijf draaiende te houden. Anders gaan ze failliet. Ik heb het nu over het mkb, niet over multinationals. (ik heb ervaring vanuit beide kanten). Solidariteit ligt bij overheidsregels m.i.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 09:43

Werkgevers willen altijd meer dat weet ik. Alleen een gehandicapte is ook maar een mens. En met deze wet word je dan helemaal weggezet als nutteloos en onvolwaardig. Werkgevers kunnen je gaan uitbuiten door je bv voor 5 euro per uur te laten werken en dan meer aan je verdient dan bij een "gewone" werkgever. Dat bij soliciteren gewoon bot wordt gezegd dat je oninteressant bent ivm geen subsidie is gewoon onmenselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:12

mysa schreef:
Vanuit het oogpunt van werkgevers vind ik dat niet zo bizar, Karuna. Werkgevers zijn geen liefdadigheidsinstelling, die moeten zorgen dat ze genoeg verdienen om het bedrijf draaiende te houden. Anders gaan ze failliet. Ik heb het nu over het mkb, niet over multinationals. (ik heb ervaring vanuit beide kanten). Solidariteit ligt bij overheidsregels m.i.


Ik vraag in mijn geval ook niet om liefdadigheid; de uren die ik kán werken draai ik volledig en op 100% mee.

Maar aangeven dat je alleen interessant bent als ze subsidie voor je kunnen krijgen vanuit de gemeente & het uwv heeft niks te maken met liefdadigheid m.i...

Zelfde als met dit artikel dan nu over ónder het minimumuurloon gaan zitten én niet de rechten die een ‘normale’ werknemer ook zou hebben. Wanneer de werknemer dus aangemerkt is als ‘gehandicapt’ of ‘deels arbeidsbeperkt’ zijn er tal van regelingen waardoor de werkgever geen risico loopt...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:18

En nu is het wachten op de eerste verhalen over uitbuiting :\

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 10:21

Die zijn er al maar hoor je niet. Ken een "sociale werkplaats" die dik betaald wordt voor de dingen die de mensen daar maken. Maar deze krijgen niet betaald en MOETEN iedere dag aanwezig zijn van 9-15 en mogen eigenlijk niet eens een dag vrij nemen om bv kleren te kopen of een dagje uit. Dat is gewoon slavernij alleen dan onder het mom dagbesteding -:(-

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:03

Gezellige wereld toch :) Gewoon net even een trap na geven naar wajongers die toch hun best doen mee te draaien en ze actief verder de armoede in te duwen, niet omdat het ons als maatschappij wat oplevert, maar gewoon om even te benadrukken dat ze minder waard zijn. Letterlijk.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:10

karuna schreef:
Aha jou zeggen ze het gewoon hardop ook nog dus. Echt zo bizar. Als je niet genoeg geld kan verdienen ben je waardeloos voor een werkgever.


Klinkt misschien hard en is niet hetgeen wat je wil horen, maar dat is toch ook zo? Een werknemer neemt je meestal niet in dienst omdat je zo lief bent, maar omdat jouw kwaliteiten het bedrijf kunnen versterken -> waarmee ze dus meer geld maken. Bijna elk bedrijf is commercieel, ook het bakkertje op de hoek :).

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:12

Shadow0 schreef:
Gezellige wereld toch :) Gewoon net even een trap na geven naar wajongers die toch hun best doen mee te draaien en ze actief verder de armoede in te duwen, niet omdat het ons als maatschappij wat oplevert, maar gewoon om even te benadrukken dat ze minder waard zijn. Letterlijk.


Het is helemaal geen trap na. De maatschappij wordt gewoon meer en meer commercieel ingesteld en ja, degene die niet voor 100% mee kunnen draaien worden daar inderdaad op gekort. Maar ja, ze verzetten ook minder werk doordat ze minder uur draaien, niet lang kunnen staan/zitten, weet ik veel wat.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:12

Maar, dat werd al gecompenseerd. Werkgevers hoefden dat verschil niet bij te passen, dat kregen ze terug. Wat er verandert is dat zelfs als wajongers werken naar hun vermogen, ze er zo goed als niets op vooruit gaan, en behandeld worden als tweederangs burgers en werknemers, die zo goed als geen rechten opbouwen terwijl ze zich dus wel inspannen naar wat ze kunnen.

Dat vind ik gewoon flauw en onaardig. Ik kan daar niks logisch in ontdekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:15

Lizzyy schreef:
karuna schreef:
Aha jou zeggen ze het gewoon hardop ook nog dus. Echt zo bizar. Als je niet genoeg geld kan verdienen ben je waardeloos voor een werkgever.


Klinkt misschien hard en is niet hetgeen wat je wil horen, maar dat is toch ook zo? Een werknemer neemt je meestal niet in dienst omdat je zo lief bent, maar omdat jouw kwaliteiten het bedrijf kunnen versterken -> waarmee ze dus meer geld maken. Bijna elk bedrijf is commercieel, ook het bakkertje op de hoek :).


Vind je?
Wie zegt dan dat ik geen kwaliteiten heb? Ik ben niet achterlijk, ik kan alleen niet 7 dagen per week beschikbaar zijn voor werk en dus maar een x aantal uur per dag werken. De uren die ik wél kan werken kan ik echter wel vol vermogen werken.

Maar goed, daar gaat het nog niet eens om want ik had mijn ziekte (maar gebrek aan subsidie/afkeuring) nog niet eens gemeld. Ik kreeg letterlijk te horen dat ze me alleen (part time) in dienst wilden nemen als ze subsidie voor me kregen.

En ik reageerde dus op een part time vacature. Zet dan in de vacature ‘we willen alleen wajongers in dienst nemen’ :+

Fysiek gehandicapten hebben geen mentale achterstand en kunnen wel degelijk waardevol zijn in een bedrijf. Als we het over commercieel hebben dan zouden moeders of zwangeren ook op die manier gediscrimineerd mogen worden, omdat ze niet volledig ingezet kunnen worden? Klopt niet helemaal toch?

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:22

Heb je het stukje verder wel gelezen? Ik qouteer even:
Citaat:
Als het loon onder het minimumloon komt, kan de gemeente dat aanvullen tot het minimumloon. Omdat dat ook geldt als maar een dag per week wordt gewerkt, kan de gehandicapte werknemer door de combinatie van loon en uitkering meteen een hoger inkomen krijgen dan nu.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuwe wet gehandicapt en werk in maak onder minimum loon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:34

De gemeente 'kan' het aanvullen. Dan krijg je dus de situatie dat als je zou verhuizen, je ineens inkomen verliest? Of misschien kiezen gemeenten er wel niet voor. Overigens heb ik ook gelezen dat gemeenten omdat ze geen inkomenspolitiek mogen bedrijven, niet mogen aanvullen tot 100% van het minimuminkomen, maar alleen tot het bestaansminimum.

Dit is niet gedaan om mensen met een arbeidsbeperking te helpen, en ik vind het een respectloze manier van met mensen omgaan.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:38

Voor een werkgever interessant om deze mensen ook een plek te bieden, werkgever krijgt extra subsidie, aanvulling zal er zeker zijn! Zo werkt dat nu eenmaal.


Mooie ontwikkeling, veel te weinig gehandicapten die mee mogen draaien. Vergeet niet dat er veel gehandicapten in een zorginstelling wonen en gewoon hun uitkering krijgen die elke maand op hun rekening wordt gestort, maar hem niet nodig hebben, alleen voor hun extra’s maar de familie vaak deze extra’s betalen, juist om op die manier ook hun zorg te uiten...

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:40

Shadow0 schreef:
De gemeente 'kan' het aanvullen. Dan krijg je dus de situatie dat als je zou verhuizen, je ineens inkomen verliest? Of misschien kiezen gemeenten er wel niet voor. Overigens heb ik ook gelezen dat gemeenten omdat ze geen inkomenspolitiek mogen bedrijven, niet mogen aanvullen tot 100% van het minimuminkomen, maar alleen tot het bestaansminimum.

Dit is niet gedaan om mensen met een arbeidsbeperking te helpen, en ik vind het een respectloze manier van met mensen omgaan.


Welkom in nl, de regels voor gewone werknemers zijn ook allemaal in het voordeel van de werkgever.
Zo denkt de overheid werkgelegenheid te creëren.. :+