Wat doe jij om water te besparen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:18

Hier bij mij in de provincie is de druk verlaagd, maar geen tekort!
Tuurlijk wordt er geadviseerd verstandig met water om te gaan, maar als ik niks aan mijn tuin doe wie gaat dat dan vergoeden? Dus nee ik sproei liever een beetje, en ik ga niet onnodig lang sproeien, planten krijgen gericht water.

MarjanB

Berichten: 16484
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:19

Gras groeit sowieso niet zo goed met warmte.. boven de 25 graden stopt de groei namelijk. Hier heb ik een klein stukje gras voor de cavia's (2 bij 1,5) en dat probeer ik groen te houden zodat ze er dagelijks nog even een uurtje op kunnen maar ook dat lijkt nu niet meer te lukken

Kidde
Berichten: 3455
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 12:51


Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 00:45

Ik bespaar echt niet op douchen. Gatverdamme... ik stink als een otter als ik de stallen gedaan heb en mijn benen zijn zwart van het stof. Daar ga ik met een washandje niet aan beginnen.

Maar het zwembad is gevuld met water uit de bron en de sproeier in de wei draait daar ook op.

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 02:48

Ik spaar ook niet met douchen.
Ja ik probeer wel kort te douchen.
Maar ik zweet echt enorm. Dus moet wel 2 x per dag douchen.
Ik spoel wel gewoon door na elk wc bezoek. Maar ik heb een bespaarknop. Die druk ik altijd in.

Ik heb 2 plantjes in pot die ik water geef. (Savonds laat)
Verder doe ik in het huishouden nu niks.
Mijn huis was vandaag al 32 graden.
Als ik de stofzuiger aan zet is het zo 35 graden binnen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-18 08:08

Ik zweet wel maar het ruikt niet :o (door anderen bevestigd overigens)
Dus ja, dat plakkerige gevoel neem ik maar op de koop toe want dat is 5 minuten na het douchen alweer terug. Dan blijf je bezig :=

Ik heb wel geen paard, dat scheelt misschien :) Kan me indenken dat je daarna wel wil douchen

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 10:09

Ik heb ook geen paard meer.
Maar ik ruik ontzettend snel.
Dus ik douche lekker 2 x per dag

Anoniem

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 10:18

Ik had gisterochtend even stofgezogen.. Nou én ik stonk ontzettend en ik zweette overal. En zo groot is m'n huis niet eens.. gelukkig kwam m'n vriendin daarna m'n haar doen dus kon ik van daaruit gelijk douchen. Als ik zou werken, nog een paard zou hebben of iets zou ik ook wel 2 keer per dag douchen :x
Als het goed is komt er straks een hele boel regen aan dus hopelijk helpt dat een beetje met de droogte.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:53

Bijna geen regen gehad. Zou uren regenen maar zon schijnt gewoon volop.

Besparen op douchen doe ik niet aan. Ga wel samen met 1 vd kids. Douchen hier iedere dag. Moet er niet aan denken zeg om 2 x pw te douchen.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 12:55

Hier ook geen regen. En hoorde op het nieuws over grote hoosbuien en hagelbuien. Had er meer van verwacht :') -O-

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 13:02

simongek schreef:
Bijna geen regen gehad. Zou uren regenen maar zon schijnt gewoon volop.

Besparen op douchen doe ik niet aan. Ga wel samen met 1 vd kids. Douchen hier iedere dag. Moet er niet aan denken zeg om 2 x pw te douchen.

Als ik 2 x per week zou douchen zouden mijn collega’s mij naar huis sturen denk ik. _O-

Maar mijn vader ruik je echt nooit. Zelfs niet nadat hij flink gewerkt en gezweet heeft.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:50

Ik doe niets om te besparen, maar ik gebruik sowieso al nooit super veel water.
Ik heb maar 1 plant in huis, buiten heb ik kunstgras ( die spuit ik zo nu en dan wel af omdat de honden er soms een plasje op doen), douchen doe ik kort maar wel dagelijks.
Met die extreem hitte heb ik soms wel 2x pd gedoucht :o

Tijdens tandenpoetsen laat ik de kraan niet lopen, vaatwasser draait bijna altijd op eco en de wasmachine zet ik pas aan als ik ook een volle wasmachine heb.

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 10:38

Wat ik doe om water te besparen? Geen mega zwembaden neer zetten en tot de nok vullen. Zou dat liever voor mijn plantjes bewaren.
Ook sproei ik ons gazon niet want hier is niet tegen aan te sproeien. Ons gazon is dan ook wel erg groot. Nu helemaal geel en deels verdwenen. Komt vast wel weer goed allemaal

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 11:53

Ik was erg blij met de buitjes van afgelopen dagen. :)

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:09

Die drie druppels? Of hebben jullie meer gehad :=
Hier heeft dat ene buitje niet veel zoden aan de dijk gezet.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:12

Veulen84 schreef:
Je kan je planten ook water geven met de plastic flessen methode. Je maakt een klein gaatje in de dop. Je vult vervolgens de flesjes met water en steekt die met de opening naar beneden in de pot/bak naast de wortels. De flesjes lopen geleidelijk leeg en je vult ze weer als ze helemaal leeg zijn. Scheelt overbewatering op piekmomenten. Beste laat je de bovenkant er op. Dan verdampt het water niet zo snel.
https://steigerhout-recycling.nl/tuin/b ... g-systeem/


ik heb daar deze dingen voor gekocht, die draai je op een flesje :j doe ik snachts in mijn plantenbakken en zo krijgen ze water en doen ze het prima

Afbeelding

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 12:16

verootjoo schreef:
Die drie druppels? Of hebben jullie meer gehad :=
Hier heeft dat ene buitje niet veel zoden aan de dijk gezet.

Ja zaterdag echt flink! Even voor de beeldvorming:
Afbeelding
De boven die je op de achtergrond ziet kon ik niet meer zien :=
En dat dan gedurende verschillende periodes.

StonedRomy

Berichten: 7542
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:23

Wij hebben geen gras in de tuin, maar geven onze planten wel volop kraanwater. Gaan we echt niet op besparen... in steden is het net warmer door een gebrek aan groen.

Wel geven we de planten rond 10 uur in de avond water. Is beter voor de planten zelf en is niet op een piekmoment.

We hebben geen zwembadje staan, we douchen gewoon zoals altijd en ook de honden worden gewassen zoals altijd ( een hond dagelijks afspoelen, de andere twee wekelijks )

Je merkt echt dat wij hier heel veel dieren in de tuin hebben. Net doordat het nog groen is en er waterbakjes staan voor de vogels en insecten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 12:35

Ik wilde nog even wat info delen.

Zelf dacht ik lange tijd dat waterschaarste niet zo'n probleem was hier, want je ziet hier natuurlijk letterlijk overal water :=
Maar wat blijkt nou, de belangrijkste bron van drinkwater (zo'n 2/3 ) is grondwater, wat van zo'n 30-120 meter diep wordt gepompt. Het water dat daar is kun je vrij snel omzetten naar drinkwater, maar voordat het op die diepte zit gaat behoorlijk wat tijd overheen.
Van oppervlaktewater kun je ook wel drinkwater maken maar dat zuiveringsproces duurt al gauw een maand tot een halfjaar. Dus als er nu een acuut tekort dreigt heb je daar weinig aan.

Het is dus echt niet iets wat je moet onderschatten. Enerzijds door zuinig om te springen met water maar ook door na te denken over verborgen watergebruik, bijvoorbeeld voor het verbouwen van gewassen. Nu zullen we toch moeten eten := maar je kunt er allicht over nadenken hoe je minder voedsel kunt verspillen (dan is het watergebruik niet voor niets geweest) of minder vlees eten (voor veevoer en gras wordt ook water gebruikt).
Ik had er tot een weekje terug ofzo nog niet echt over nagedacht en wilde daarom deze info delen, misschien ben ik niet de enige. :)

Zuiveringsprocessen: https://www.evides.nl/drinkwater/de-zuiveringsprocessen
Meer over grondwater: http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/ ... 00298.html

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:12

Hm ik bespaar eigenlijk vrijwel niets. :')

Nouja we hebben geen kinderen maar wel 4 paarden. Een grote tuin met moestuin, een stuk weiland en ja dat sproei ik allemaal. Paarden drinken ook lekker veel. Ik douche ongeveer 6x in de week maar dat deed ik altijd al.

En als klap op de vuurpijl heb ik ook nog 2 zwembadjes (heb een kinderopvang) die ik elke dag verschoon.

Achja ik doe andere dingen (kindvrij en 90% Vega).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 17:06


germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:11

ik spaar wel wat water op wat ik gebruikt heb om dingen te spoelen, dat gaat over de tuin.
Ik draai daarentegen elke 2-3 dagen een miniwas, want ik moet nu elke dag een schone korte broek aantrekken omdat het gewoon stinkt, terwijl ik anders 5-7 dagen met 1 lange broek kan doen. Ook elke dag schoon tshirt terwijl het anders 2 dagen gaat. Ik draai dan het 22 minuten programma op 30 graden i.p.v. het 55 minutenprogramma op 40 graden.
Met de hand wassen werkt niet, dan stinkt het toch te snel weer heb ik het idee en kost zeker ook water.
IK besproei mijn tuin niet, laat maar doodgaan. En bijna alles is dood, behalve het onkruid.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat doe jij om water te besparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:51

Ik moest vanmiddag aan dit topic denken. Ik zit momenteel aan de oostkust van Sri Lanka, en momenteel heeft het 8 maanden niet geregend. De eerste regen wordt in oktober pas weer verwacht, en dan 3 maanden lang. Toch is het hier geen probleem. Ja, het is overal gort en gort droog, en er zijn natuurlijk veel minder mensen, maar waterbespraring doen ze niet bepaald aan :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 12:07

Hallo! Gezien de zomer weer voor de deur staat en de NOS gisteren dit berichtte: https://nos.nl/artikel/2280819-korter-d ... komen.html leek het me geen slecht plan om dit topic weer eens op te rakelen. :)

Het neerslagtekort van afgelopen jaar is nog steeds niet overal ingelopen, en hoewel men overal zegt dat de drinkwatervoorziening niet in gevaar komt ben ik er toch niet gerust op :n Ik ben dus alweer begonnen met waterbesparende maatregelen. Hoe is het met jullie?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 12:17

Hier was er dus nog steeds een neerslagtekort. Ondanks dat rivier even hoog heeft gestaan de grond erom heen en grondwaterpeil nog steeds lager dan vorig jaar. En nu alweer droog droog droog.

Zelfde als vorig jaar al is helaas mijn achter regenton leeg nu, een van de honden heeft kraantje opengeduwd en 300 l water voor de achtertuin verdwenen helaas.

Mijn binnenplanten zijn vooral cactussen dus die hebben niet veel nodig, dit jaar niet veel nieuwe beplanting en geen nieuw gras dus minder nodig ook :j