Preutsheid in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:46

Shaggy09 schreef:
karuna schreef:
En het andere dat me opvalt, mij niet alleen maar ook mijn vaste sauna maatje (man overigens) is dat hoe krampachtiger hoe groter de kans dat het een werkelijk prachtig lichaam is waar veel mensen voor zouden tekenen.


Ik geloof ook niet dat die mensen dat doen omdat ze zich schamen voor hun lichaam, maar dat heb ik al meerdere malen uitgelegd.


Omdat iemand zich te sexy voelt??

Seksualisering van bloot, wat in zekere zin terug te leiden is naar het steeds preutser worden van de maatschappij. Want wanneer iedereen gewoon zijn blote lijf laat zien zou je het niet persé linken aan intimiteit of seksualiteit ;)

Maar ik denk vast véél te simpel.
Of geef gewoon niet genoeg om uiterlijk, dat kan ook :+

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:59

:') :') Het is lastig hé?
Lees mijn vorige posts terug zou ik zeggen..

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:07

Gini schreef:
Ik denk dat dit gewoon met voorkeuren te maken heeft. De ene persoon bloeit open als die voor grote groepen mensen mag spreken en kan een zaal helemaal meekrijgen en de andere persoon krijgt al rode vlekken in zijn nek en een droge mond bij de gedachte alleen al om voor een grote groep te spreken.
Ik zie 'je ergens ongemakkelijk bij voelen' ook niet meteen als 'je ergens voor schamen'. Ook al overlapt het elkaar soms, voor mij zit er nog wel een nuance in.
Ik denk dat we ook niet te krampachtig moeten vasthouden aan dat het nu veel slechter is. Ik denk dat de geschiedenis bewezen heeft dat normen kunnen veranderen. Ooit vonden we het ok om lekker met zijn allen samen naar toilet te gaan zonder tussenschotjes en ook eens ooit keek de hele hofhouding toe om te zien of de ontmaagding van een edelvrouwe wel correct gebeurde. Daartegenover is er ook een tijd geweest dat jurken tot aan de enkel moesten komen en blote schouders al voldoende waren om de wildste ideeën op te wekken. Is dat niet gewoon the way of the world?


Ik vond dit een mooie post, die het mooi omschrijft. Exact hoe ik er over denk.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:08

Citaat:
Wij toch ook niet? :') Waarom zou je schaamte voor je lijf meekrijgen in je opvoeding? Ik denk dat iedere ouder toch het tegenovergestelde wilt voor zijn kind.
Ik vind mijn lichaam helemaal prima hoor. Maar mijn lichaam is iets wat ik intiem vind en waar niet Jan en alleman van hoeft mee te genieten. Ik voel mij niet prettig als ik compleet naakt ben waar andere mensen bij zijn. Dat is niet preuts, dat is gewoon hoe jij je erbij voelt. Niet alle mensen die naar badkledingdag gaan in de sauna zijn preuts hoor. Het heeft gewoon te maken met hoe jij je lichaam ziet. Ik zie mijn lichaam als iets wat van mij is en wat ik deel met mijn geliefde, iets intiems. En ik hoef gewoon geen dozen en pikken van anderen te zien. Totaal geen behoefte aan.


Alstublieft.
Geeft voor mij (voor mij hè, mijn mening, alstublieft zie het niet als feit hoor :+ ) toch aan dat het met seksualiteit te maken heeft voor sommige.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:13


corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:18


Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:32

_O-

Prima. Wat jij wilt. Mag hier niet eens meer voor jezelf bepalen wanneer je ongemakkelijk bent en waarom. Sad, sad, sad..

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:42

Shaggy09 schreef:
_O-

Prima. Wat jij wilt. Mag hier niet eens meer voor jezelf bepalen wanneer je ongemakkelijk bent en waarom. Sad, sad, sad..


Volgens mij snap jij de algemene boodschap echt niet. Ik ga ook niet meer op je reageren, want het gaat mij over algemene dingen, niet over shaggy en haar issues.
Dat ik een voorbeeld van jou zelf aan haal geeft zo'n beeld die een deel van de maatschappij over bloot heeft kennelijk weer.

Waar jij om huilt mag je ook zelf weten van mij.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:51

@corine1981: Ik ben het niet altijd met Shaggy09 eens, maar hier heeft ze volgens mij toch een punt. Intimiteit is volgens mij inderdaad niet altijd met sexualiteit gelijk te stellen. Volgens mij gaat het eerder om vertrouwen en vertrouwdheid. Als je naakt bent geef je je immers, letterlijk, bloot. Lees, je stelt je kwetsbaar op, je toont je met al je mooie en minder mooie kantjes. En daarbij kan je je behoorlijk kwetsbaar en bekeken voelen. Dat heeft dan niet per sé met "vleeskeuring" en sexualiteit te maken.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:54

soesita schreef:
@corine1981: Ik ben het niet altijd met Shaggy09 eens, maar hier heeft ze volgens mij toch een punt. Intimiteit is volgens mij inderdaad niet altijd met sexualiteit gelijk te stellen. Volgens mij gaat het eerder om vertrouwen en vertrouwdheid. Als je naakt bent geef je je immers, letterlijk, bloot. Lees, je stelt je kwetsbaar op, je toont je met al je mooie en minder mooie kantjes. En daarbij kan je je behoorlijk kwetsbaar en bekeken voelen. Dat heeft dan niet per sé met "vleeskeuring" en sexualiteit te maken.


Nee het gaat dus ook om de combi.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:01

Overigens, wanneer bloot normaal is , valt dat stukje kwetsbaarheid dan niet weg? Want dan valt dat niet meer op en is dus geen punt van aandacht meer.

Misschien heeft preutsheid, of schaamte, of intimiteit, whatever, vooral te maken met het gebrek aan respect voelen van een ander? Ik brainstorm maar wat hoor?
Maar er wordt zoveel in hokjes geplaatst, er worden ook mensen gepest om hun rode haar bijvoorbeeld.

Dus wanneer men zich ongemakkelijk voelt hang je dan zelf ergens een oordeel aan??

Ik bedoel het echt niet als verwijt, maar ben gewoon héél benieuwd waar nu die crux ligt.

Er zijn echt mensen die bloot associëren met vies (lees maar eens reacties op alles wat te maken heeft met bloot)...
Hoe komt dat toch??

Ik vind dat vanuit mijn perspectief bijzonder en iedereen moet dit voor zichzelf weten, maar uiterlijk interesseert mij dus ook echt niets.
Je kunt een goddelijk lijf hebben maar een k*t karakter, wat heb je daar dan aan??

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:05

corine1981 schreef:
Overigens, wanneer bloot normaal is , valt dat stukje kwetsbaarheid dan niet weg? Want dan valt dat niet meer op en is dus geen punt van aandacht meer.


Ik denk dat je daar inderdaad een punt hebt. Maar we leven nu eenmaal in een niet al te warme streek, dus zo'n maatschappij waar het normaal is om in je blootje rond te lopen als het lekker warm is, zie ik hier nog niet zo snel ontstaan. Standaard zullen we hier wel meestal een of ander kledingstuk dragen.

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:11

soesita schreef:
corine1981 schreef:
Overigens, wanneer bloot normaal is , valt dat stukje kwetsbaarheid dan niet weg? Want dan valt dat niet meer op en is dus geen punt van aandacht meer.


Ik denk dat je daar inderdaad een punt hebt. Maar we leven nu eenmaal in een niet al te warme streek, dus zo'n maatschappij waar het normaal is om in je blootje rond te lopen als het lekker warm is, zie ik hier nog niet zo snel ontstaan. Standaard zullen we hier wel meestal een of ander kledingstuk dragen.


Gelukkig (zegt de koukleum).
Maar in de media e.d. zou er minder spastisch/seksualiserend mee om moeten worden gegaan in mijn ogen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:18

Karuna, voor mij zou het niet uitmaken of het wel of niet gemengd is. Nu ga ik überhaupt niet naar de sauna, maar áls ik zou gaan, zou ik op een “badpakdag” gaan.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 12:28

soesita schreef:
corine1981 schreef:
Overigens, wanneer bloot normaal is , valt dat stukje kwetsbaarheid dan niet weg? Want dan valt dat niet meer op en is dus geen punt van aandacht meer.


Ik denk dat je daar inderdaad een punt hebt. Maar we leven nu eenmaal in een niet al te warme streek, dus zo'n maatschappij waar het normaal is om in je blootje rond te lopen als het lekker warm is, zie ik hier nog niet zo snel ontstaan. Standaard zullen we hier wel meestal een of ander kledingstuk dragen.

Klopt, maar in Denemarken is het ook bij tijden best koud, toch is bloot daar heel normaal om te zien op het strand of douches. In een douche/omkleedruimten van een speelpark waren niet eens hokjes.

Dus het heeft niet alleen met normale dagelijkse kleding te maken.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 13:16

corine1981 schreef:
soesita schreef:
@corine1981: Ik ben het niet altijd met Shaggy09 eens, maar hier heeft ze volgens mij toch een punt. Intimiteit is volgens mij inderdaad niet altijd met sexualiteit gelijk te stellen. Volgens mij gaat het eerder om vertrouwen en vertrouwdheid. Als je naakt bent geef je je immers, letterlijk, bloot. Lees, je stelt je kwetsbaar op, je toont je met al je mooie en minder mooie kantjes. En daarbij kan je je behoorlijk kwetsbaar en bekeken voelen. Dat heeft dan niet per sé met "vleeskeuring" en sexualiteit te maken.


Nee het gaat dus ook om de combi.


Dat heb ik ook gezegd, dat het een combi van beide is maar die toch niet altijd hand in hand gaan. Daarbij gaf je mezelf als voorbeeld.
Maar dat kan volgens jou niet? Dan zijn het ineens ´mijn issues´
Hoe wil je dan ooit achter het antwoord van al die vragen die je net opsomde komen? Als je toch alle persoonlijke antwoorden die volgens jou niet kloppen afweert?

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 14:36

Laten we niet persoonlijk worden.

De eerste zaterdag in mei is "World Naked Gardening Day" oftewel "Internationale Naakt Tuinieren Dag".
Meteen kun je het verschil zien tussen naakt en erotiek en het sexualisering van bloot in werking zien.

Dit is tuinieren in je blootje:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/185574 ... mroep-West


En hoe wordt er mee omgegaan door sommigen?
Bepaalde journalisten/kranten vinden het blijkbaar nodig om een en ander te sexualiseren en/of hebben gezocht voor een plaatje bij "naakte vrouw met plant" ofzo.
Dit is echt niet hoe je erbij staat als je een plantje laag bij de grond verzorgd.
https://www.ad.nl/zeeland/kleren-uit-he ... ~a689d2dd/

Dit is ook een geposeerd plaatje, maar absoluut niet erotisch bedoeld.
https://247green.nl/naakt-tuinieren/

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:16

Echt te erg hè lusitana, en zo kinderachtig...

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 19:28

Er was ook berichtgeving over een nieuw officieel naaktstrand.. waarom niet naturistenstrand?

Maar wanneer je daar de Facebook berichten bij pakt wordt het helemaal duidelijk hoe sommige het seksualiseren of vies maken...

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:36

Lusitana schreef:
Laten we niet persoonlijk worden.

De eerste zaterdag in mei is "World Naked Gardening Day" oftewel "Internationale Naakt Tuinieren Dag".
Meteen kun je het verschil zien tussen naakt en erotiek en het sexualisering van bloot in werking zien.

Dit is tuinieren in je blootje:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/185574 ... mroep-West


En hoe wordt er mee omgegaan door sommigen?
Bepaalde journalisten/kranten vinden het blijkbaar nodig om een en ander te sexualiseren en/of hebben gezocht voor een plaatje bij "naakte vrouw met plant" ofzo.
Dit is echt niet hoe je erbij staat als je een plantje laag bij de grond verzorgd.
https://www.ad.nl/zeeland/kleren-uit-he ... ~a689d2dd/

Dit is ook een geposeerd plaatje, maar absoluut niet erotisch bedoeld.
https://247green.nl/naakt-tuinieren/

Hoogstwaarschijnlijk hebben ze gewoon gezocht naar een plaatje dat prettig is om naar te kijken, voor bij een vrolijk, luchtig berichtje als dit. Het is een 'goed-nieuwsartikel', en daar wil je vooral gewoon lezers mee trekken. Foto's die afstoten/minder leuk zijn maar wel de lading dekken passen prima bij zwaardere, serieuzere berichten, maar hier moest gewoon iets lichts en prettigs bij.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:05

't Is net alsof ze met het 'prettig om naar te kijken' toch vooral een bepaalde doelgroep in gedachten hadden.

En het hele idee is dus raar, dat er zo'n onderscheid gemaakt wordt en dat het zou 'afstoten' (wel precies het woord wat vaak gebruikt wordt over blote mensen en hun lichaam), en andere die prettig zijn. En dat dat wat als 'prettig' geinterpreteerd wordt dan geheel toevallig, geheel uit het niets, net weer langs de lijnen van een niet te oude vrouw in een nogal uitdagende positie valt.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:08

Precies Shadow. Het is idd raar en kinderachtig.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:32

Lusitana schreef:
Magrathea schreef:
Ik heb het verhaal van besneden jongens nog nooit gehoord, heb je daar een bron van? Ik kan me werkelijk waar niet voorstellen dat dat zoveel ermee te maken heeft.

Het is gewoon conclusies trekken. Ik zeg er bij dat ik het niet zeker kan weten! Ik weet wél zeker dat het uit de marokkaanse hoek komt.
Tegenwoordig is er plotseling schaamte onder alle tienervoetballers, en ze leren het elkaar aan om degene die wel bloot gaat uit te lachen, maar dat is omdat het fenomeen douchen in onderbroek bestáát. Als het er niet was, zoals vroeger, was er wellicht ook wel schaamte, maar verder niks aan te doen.
Het gaat erom dat marokkanen hebben bedacht dat het okee was om in je onderbroek te gaan douchen. En mijn idee daarachter is omdat zij afweken. Waar ze niet afwijken doen ze het namelijk niet.
Als ze het vanuit geloof of wat zouden doen, dan zou het een wereldwijd fenomeen zijn, maar dat is het niet en thuis gaan ze ook gewoon bloot, hoor.

Sorry maar ik schrik wel een beetje van deze post hoor. Vind je het zelf ook niet een beetje generaliserend wat je nu hier zet? Het is niet alsof de Marokkaanse gemeenschap in Nederland de afgelopen jaren ineens magisch uit de lucht is komen vallen, die mensen zijn hier al langer dan vandaag.

Bij ons in de sauna lopen mensen ook gewoon bloot te koelen hoor, na de opgieting. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand daar raar naar keek. Of misschien let ik er gewoon niet op. Misschien als je dat ervaart je gewoon niet bij een gezellige sauna komt :o?

Lusitana

Berichten: 22437
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:23

Magrathea schreef:
Sorry maar ik schrik wel een beetje van deze post hoor. Vind je het zelf ook niet een beetje generaliserend wat je nu hier zet? Het is niet alsof de Marokkaanse gemeenschap in Nederland de afgelopen jaren ineens magisch uit de lucht is komen vallen, die mensen zijn hier al langer dan vandaag.

Bij ons in de sauna lopen mensen ook gewoon bloot te koelen hoor, na de opgieting. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand daar raar naar keek. Of misschien let ik er gewoon niet op. Misschien als je dat ervaart je gewoon niet bij een gezellige sauna komt :o?

Het gaat niet over een sauna, maar voetballers. Het gaat ook niet over "de Marokkaanse gemeenschap" maar over Marokkaanse voetballers. Het is een feit dat die begonnen zijn met douche met een onderbroek aan en dat die trend aan het doorzetten is bij alle jonge voetballers en nu douchen in je blootje raar begint te worden. En dan heb je het over tienerjongens en wat ouder. De generatie daarvoor gaat gewoon bloot onder douche.
Ik begrijp dat je een en ander in het verlengde van sauna bezoek hebt gelezen en verkeerde conclusies hebt getrokken, maar er staat niks verkeerds in mijn post, je kunt een en ander navragen bij diverse voetbalclubs of googlen op "douchen in onderbroek" of iets dergelijk. Daaruit blijkt dat Nederlandse jongens plots ook schaamte voelen, en douchen in een onderbroek door jongeren zelf wordt goedgepraat.
Omdat iemand het ooit een goed idee vond om met een onderbroek aan te gaan douchen en dit geaccepteerd werd is de norm verschoven. (Of is in elk geval aan het verschuiven. Ik kom natuurlijk niet in jongenskleedkamers, dus ik moet het van berichtgeving hebben, maar het is allang geen uitzondering meer.)

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 19:13

corine1981 schreef:
Overigens, wanneer bloot normaal is , valt dat stukje kwetsbaarheid dan niet weg? Want dan valt dat niet meer op en is dus geen punt van aandacht meer.


Nee, het is absoluut niet zo zwart wit. In het oude Griekenland was naakt namelijk algemeen aanvaard, voornamelijk onder mannen. Olympische kampioenen kwamen naakt aan hun titel, want bij sportwedstrijden droegen de atleten geen kleren. Jippiekajee, zou je dus denken, dat is de maatschappij die we willen. Geen preutsheid.
Maar, tegelijkertijd stonden twee straten verder slaven op de markt. Naakt. Om hun kwetsbaarheid in de kijker te zetten. Een slaaf die gestraft werd, werd uitgekleed, als ultieme vernedering.

Naaktheid is nooit zwart wit (geweest), ook niet bij volkeren/stammen waar het misschien wel meer aanvaard is dan bij ons.