Preutsheid in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:33

Och jee, ik vind vergeten...
Maar daar is nu wel net de discussie over, dat dat tegenwoordig de norm is.
Dat is -wanneer je het met vroeger vergelijkt al helemáál- wat zou vallen onder preuts.

Ik vind dat raar.

Ik vind jullie ook heel aanvallend naar mensen met een andere mening :)

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:43

Is: je niet prettig voelen als je naakt bent met andere mensen erbij niet gewoon de definitie van preuts?

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:54

Avalanche81 schreef:
Is: je niet prettig voelen als je naakt bent met andere mensen erbij niet gewoon de definitie van preuts?

Ik durf bijna niets meer te zeggen...
Het is een mening toch?? :D

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:57

Avalanche81 schreef:
Is: je niet prettig voelen als je naakt bent met andere mensen erbij niet gewoon de definitie van preuts?


In hemelsnaam meen je dit serieus? :+

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:59

Ja natuurlijk meen ik dat. Als je het woord opzoekt in het woordenboek komt het gewoon daarop neer.

Daar kun je dan verder van alles van vinden, en er allerlei redenen voor hebben, dat is verder prima, maakt me ook niet uit, maar 't is wel fijn als we de definitie van een woord gewoon even duidelijk hebben.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:00

Avalanche81 schreef:
Ja natuurlijk meen ik dat. Als je het woord opzoekt in het woordenboek komt het gewoon daarop neer.

Daar kun je dan verder van alles van vinden, en er allerlei redenen voor hebben, dat is verder prima, maakt me ook niet uit, maar 't is wel fijn als we de definitie van een woord gewoon even duidelijk hebben.


Vraag me af welk woordenboek jij gebruikt..

Afbeelding

Ik heb al eerder aangegeven dat preuts zijn voorkomt uit schaamte, zie hier.

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:04

Ja en je wilt nu serieus beweren dat je niet prettig voelen als je naakt bent en er zijn anderen bij dat dat niet voorkomt uit schaamte? En als dat niet zo is: waar komt het dan wel uit voort? Waarom voel je je onprettig als anderen naakt zijn? Waarom wordt er zoveel aan naaktheid opgehangen?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:24

Avalanche81 schreef:
Ja en je wilt nu serieus beweren dat je niet prettig voelen als je naakt bent en er zijn anderen bij dat dat niet voorkomt uit schaamte? En als dat niet zo is: waar komt het dan wel uit voort? Waarom voel je je onprettig als anderen naakt zijn? Waarom wordt er zoveel aan naaktheid opgehangen?


Nee voor de tiende keer, ik ben hartstikke tevreden met mijn lichaam dus het komt zeker niet voort uit schaamte. Mijn lichaam vind ik iets intiems nogmaals en ik vind het niet doodnormaal om naakt te gaan waar allerlei andere mensen bij zijn. Jezus, wat is daar zo lastig aan te begrijpen? Je ondertoon komt wederom erg denigrerend over. Nergens voor nodig toch? Ik veroordeel jou toch ook niet omdat je wel met je blote bips gaat tijdens het omkleden?

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:28

Wat is er eigenlijk zo erg aan preuts genoemd worden?

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:30

Wat ik er niet aan begrijp is dat je op alle mogelijke manieren dezelfde omschrijving geeft als het woordenboek, maar stug volhoudt vooral niet preuts te zijn. Je vindt het niet prettig om naakt te zijn waar andere mensen bij zijn, je vindt het ook niet prettig als andere mensen naakt zijn waar jij bij bent, je lichaam is iets intiems, en prive, maar je bent niet preuts.
Dat is vooral het deel wat ik er niet aan snap.

mick75 schreef:
Wat is er eigenlijk zo erg aan preuts genoemd worden?

Dat is idd waar het op neerkomt imo.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:34

Nou lees m'n posts en het woordenboek nogmaals zou ik zeggen. Geen zin om het nog een keer uit te moeten leggen. Jammer dat je alles over 1 kam scheert.

@mick, er is niks ergs aan preuts genoemd worden, mits het terecht is. Simpelweg een stempeltje opplakken vind ik not done, niet alleen bij dit onderwerp maar bij alles. Vooral als je niet verder kijkt dan je neus lang is.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:44

mick75 schreef:
Wat is er eigenlijk zo erg aan preuts genoemd worden?


Omdat het niet echt leuk is om zo genoemd te worden? Een beetje zoals het ook niet echt leuk is om sletterig genoemd te worden. Bijvoorbeeld.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:46

corine1981 schreef:
Och jee, ik vind vergeten...
Maar daar is nu wel net de discussie over, dat dat tegenwoordig de norm is.
Dat is -wanneer je het met vroeger vergelijkt al helemáál- wat zou vallen onder preuts.

Ik vind dat raar.

Ik vind jullie ook heel aanvallend naar mensen met een andere mening :)


Hoeft niet per sé telkens 'ik vind' te zijn hoor. Je bericht kwam echter heel stellig over en dan kan je verwachten dat mensen het niet opvatten als een mening. Zie je zelf het verschil tussen beide uitspraken die ik gequote heb niet?

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:03

Ik vind dit echt bokt op zijn smalst.
Zo typerend om dingen ontzettend persoonlijk te nemen.

Wanneer het niet voor jou geldt hoef je je toch ook niet zo aangevallen te voelen?

Wanneer bobbi eten mij preuts noemt omdat ik geen seks films maak, soit, ieder zijn eigen maatstaf.
Hoeft ze geeneens ik vind bij te zetten.
Ik noem dat muggenziften...
Ik he :+

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:07

corine1981 schreef:
Ik vind dit echt bokt op zijn smalst.
Zo typerend om dingen ontzettend persoonlijk te nemen.


Als iemand zegt dat die niet graag naakt in de kleedkamer staat en jij zegt dat niet naakt in de kleedkamer durven staan preuts is, hoe moet die persoon dat dat opnemen?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:08

En ik noem het bestempelen, kortzichtigheid en onsympathiek.
Maar blijkbaar is nuanceren hetzelfde als muggenziften.
En blijkbaar mag je alleen iets vinden als je het zelf ondergaat. :+

Ik vind je behoorlijk kinderachtig reageren voor iemand van 37 corine..

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:13

Het is geen nuanceren, het is gewoon niet willen horen hoe anderen het zien.
Jij denkt er anders over en accepteert mijn mening niet.

Dat is nu de wijsheid van iemand die een paar jaar verder is, respecteer een ander.

Jij voelt alsof ik dat niet zou doen, dat is interpretatie van jouw kant.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 02-05-19 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:17

corine1981 schreef:
Het is geen nuanceren, het is gewoon niet willen horen hoe anderen het zien.
Jij denkt er anders over en accepteert mijn mening niet.

Dat is nu de wijsheid van iemand die een paar jaar verder is, respecteer een ander.

Jij voelt alsof ik dat niet zou doen, dat is interpretatie steeds interpretatie van jouw kant.


Enige puntje is dat je het niet als mening aankondigde maar meer als feitje.
"Als je niet naakt in de kleedkamer gaat staan ben je preuts, ook al gooi je daar een excuus voor op"

En nogmaals als het jouw mening is wat bedoel je dan met een excuus? Dat excuus is toch ook een mening? Of zie ik dat nou verkeerd?

Ik wil gerust horen hoe anderen het zien, maar een beetje lopen zeggen dat je per definitie preuts bent als je niet naakt omkleed met anderen vind ik echt zo enorm kortzichtig.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:18

In mijn ogen wel degelijk preuts ja.

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:31

Shaggy09 schreef:
Ik wil gerust horen hoe anderen het zien, maar een beetje lopen zeggen dat je per definitie preuts bent als je niet naakt omkleed met anderen vind ik echt zo enorm kortzichtig.

Vind je het ook enorm kortzichtig om iemand met een BMI boven de 30 obese te noemen?

Of iemand die een IQ tussen de 70 en 85 zwakbegaafd?

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:34

Ik vind het zelf zonde om mijn lichaam zomaar "openbaar te gooien". Dus ik doe niet aan topless zonnen etc.

Maar...
Wat iemand anders doet, dat moet diegene lekker zelf weten +:)+ Ik heb er geen last hoor.

Misschien worden we wel iets preutser ja. Maar het zal deels ook wel met social media te maken hebben denk ik. Naast dat je tegenwoordig zomaar over al op internet gegooid wordt. Is er ook en soort schoonheidsideaal, wat de laatste jaren naar mijn mening wel erger geworden is. Ik hoor heel veel mensen die uit onzekerheid zichzelf niet durven te laten zien. In ieder geval in mijn generatie (twintigers).

Toch heb ik voor beide situaties respect. Ik vind het knap als je jezelf durft te laten zien, dat je zeker bent van jezelf(of gewoon schijt hebt aan wat anderen denken). Maar ik heb er evengoed veel respect voor als je je lichaam niet zomaar overal wil laten zien :D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:29

mick75 schreef:
Wat is er eigenlijk zo erg aan preuts genoemd worden?

Wat is er mis met preuts zijn?
Kennelijk is het verschrikkelijk als je “bloot niet normaal “ vind

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:29

Waarom gaat het nog steeds over wat 1 persoon wel of niet preuts vindt?
Geef het een ander woord "ongemakkelijk met bloot". Punt. Het is geen aanval als iemand vind dat je preuts bent, het is ook geen waarde oordeel, het is een constatering dat je dan toevallig in dat kader van preutsheid hoort van die persoon. Ik weet niet wat je zelf onder preuts verstaat, maar blijkbaar ligt dat er erg vanaf.

En grappig genoeg wordt hier ook meteen de gevoeligheid rondom het onderwerp blootgelegd.

Kunnen we nu weer verder over waar die ongemakkelijkheid met bloot toch vandaan komt?
Want waarom zou je je ongemakkelijk voelen met blote mensen om je heen?
En is het alleen in bepaalde omstandigheden?
Wat vind je van zo´n blote fiets dag? Of een kerstmannen run in onderbroek?
Waarom zijn blote vrouwenborsten erger dan blote mannenborsten?
Is een natte onderbroek niet net zo onthullend (voor degenen die tegenwoordig met een onderbroek aan gaan douchen na het voetballen)?
Wat zie je nu eigenlijk meer als iemand bloot is dan als ze in natte zwemkleding lopen?

lor1_1984

Berichten: 12064
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:51

Ik heb er weinig tot geen moeite mee als anderen bloot lopen
Hoef het niet perse te zien ofzo maar als dat gebeurt is dat voor mij geen probleem. :)
Tis puur dat ik mezelf niet graag blootgeef, me daar niet voldoende voor op mijn gemak voel bij de meeste mensen.
Maar ik loop ook niet in badpak oid, althans niet in het openbaar. :)

Avalanche

Berichten: 16217
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:53

LadyMadonna schreef:
mick75 schreef:
Wat is er eigenlijk zo erg aan preuts genoemd worden?

Wat is er mis met preuts zijn?
Kennelijk is het verschrikkelijk als je “bloot niet normaal “ vind

Helemaal niets, daarom snap ik ook niet dat mensen zoveel moeite hebben het beestje een naampje te geven.