Preutsheid in Nederland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:44

Wat is dat nou weer voor onzin :+
Dat is helemaal niet waar.
En er waren anders genoeg mensen die niet volledig naakt gingen hoor, en ook vrouwen die net als mij gewoon hun bikini aanhielden.

Ik begin dit topic steeds aparter te vinden >;)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:43

Misschien wordt het topic raar omdat het totaal niet meer over het onderwerp gaat. Het gaat niet over jouw persoonlijke ervaring en wat jij er als persoon van vindt. Het gaat over de sociologie. Dat jij uitzonderingen kent of wat jouw persoonlijk verhaal/reden is dus eigenlijk totaal niet relevant. Uiteraard mag iedereen zijn verhaal/ervaring hier delen maar dat mag je niet zien als iets dat geldig is voor de hele bevolking.

Als sociologen zeggen dat mensen preutser worden, dan is dat zo. Uitzonderingen heb je overal, als je die in de sociologie allemaal apart gaat bespreken is het geen sociologisch onderzoek meer.

Ik snap niet dat het zo moeilijk is om dat te aanvaarden, in plaats daar van blijf jij voor jezelf persoonlijk aanvechten van ‘maar deze en deze reden(en)’ terwijl het gewoon onderzocht is? Oké prima dat jij ‘andere redenen’ hebt, maar dat neemt niet weg dat er een vaststelling gedaan is dat mensen preutser worden.

De persoon waarop jij reageerde vond het wel raar om gekleed rond te lopen op een plaats waar iedereen naakt is. Dat jouw vrienden (of andere mensen daar) ook kleding aan hadden wilt toch niet plots zeggen dat het ‘normaal’ is en de niet-geklede mensen daar geen gedachten over hadden lijkt mij.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:08

Ik laat het voor wat het is. Ik vecht niets aan ik geef gewoon mijn mening maar blijkbaar is dit geen discussie topic maar een 'ja en amen' topic. Succes ermee!

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:46

Shaggy09 schreef:
Wat is dat nou weer voor onzin :+
Dat is helemaal niet waar.
En er waren anders genoeg mensen die niet volledig naakt gingen hoor, en ook vrouwen die net als mij gewoon hun bikini aanhielden.

Ik begin dit topic steeds aparter te vinden >;)


We dwalen inderdaad af, maarrr...

Ik weet niet waar je geweest bent en dat er zoveel mensen in badkleding liggen zou voor mij een reden zijn er niet heen te gaan.
Op de meeste naturisten terreinen is het, bij mooi weer, verplicht om bloot te gaan, om te voorkomen dat men zich ongemakkelijk voelt over het bloot zijn tegenover de geklede partij.

Van mij mogen die mensen ook écht ergens anders gaan liggen want het haalt juist de gemeenschappelijke factor weg en het is meestal een ander type mens dan de naturist.

En nu weer in topic.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 14:31

Wat me in deze discussie een relevante vraag lijkt, is of die blijkbaar toenemende preutsheid erg is. Wordt het opgelegd of komt het vanuit mensen zelf? Belemmert de preutsheid van de een de bewegingsvrijheid van de ander?
Ik heb daar geen antwoord op. In principe zijn we hier naar mijn idee vooralsnog behoorlijk vrij in hoe we ons mogen kleden en gedragen. Wel zijn we erg geneigd (blijkt ook uit dit topic) onze eigen normen hieromtrent als maatgevend te beschouwen, en dat kan anderen (onbewust) wel degelijk beïnvloeden.

Tegenwoordig geldt er een soort plastic-achtig perfect schoonheidsideaal. Dat leidt bij velen tot onzekerheid over het eigen lichaam.
Als mensen zich daardoor preutser gaan gedragen vind ik dat eigenlijk best begrijpelijk. Bloot zijn betekent kwetsbaar zijn, en je moet best sterk in je schoenen staan om dan sch*t te hebben aan wat anderen van jouw blote lijf vinden.
Ik denk dat dit ook meespeelt bij het gezamenlijk douchen met onderbroek aan op sportclubs en scholen. Dat kun je belachelijk vinden, maar ik kan me voorstellen dat het, zeker bij pubers, tot onzekerheid kan leiden om door je klas- of clubgenoten naakt gezien te worden. Ze zouden m.i. moeten kunnen kiezen tussen gezamenlijk of alleen douchen, in aparte douchehokjes.
In de sauna vind ik het wat anders, daar loop je uit eigen keuze bloot rond.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:10

Toevallig dacht ik dit weekend aan dit topic, en het sluit ook wel een beetje aan bij wat Askja zegt.
Ik was op een groot sportevenement en na het sporten wil men douchen natuurlijk. Daarnaast is het een evenement waar de meeste mensen met een team van hun sportvereniging heen gaan, dus die zijn wel gewend om gezamenlijk te douchen (neem ik aan).
En toch kwam ik in het centrale gebouw aan en was daar een gigántische rij voor de hokjes-douches. Maar dan echt. En dat terwijl er diverse ruimtes waren met grote gezamenlijke douches, waar je letterlijk er zo in kon wandelen, geen wachttijd, ondanks dat er wel altijd veel mensen waren.
Dat snap ik dus niet :o Ten eerste je kent al die mensen toch niet en gaat ze waarschijnlijk nooit meer zien. Ten tweede, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand aangestaard werd ofzo, niemand is bezig met wat een ander doet. Waarom kiest een mens er dan voor om in de rij te gaan staan? :o?

Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben Askja, maar ik weet ook niet zo goed wat je daar dan aan kan doen. Anders dan misschien een 'voorbeeld' zijn voor meiden die onzeker zijn over zichzelf := ik vind mezelf er niet fantastisch uitzien maar ik geef echt niks erom dat anderen mij naakt zien. De enige reden dat ik mij bijv niet zomaar om ga kleden bij anderen (anders dan even t-shirt verwisselen, dat moet de mens maar kunnen handelen := ) is dat zij zich er misschien niet prettig bij voelen.

Nog even terugkomend op het douchen: we hebben het hier dus ook over een gigantische studentencamping waar het sowieso al niet zo fris is, en hoewel ik zag dat de grote douches best vies waren kan ik me niet indenken dat de privédouches anders waren. Ik heb er dan ook zelf voor gekozen om gewoon helemaal niet te douchen _O- het is toch maar 2 dagen dat je er bent, en iedereen stinkt toch wel.

Sabri

Berichten: 1407
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:31

Wat ik dan wel bijzonder vind is dat op veel naturistencampings de douches wel gewoon in afgescheiden hokjes zijn. In sauna's dan weer niet, zeker die grote is het een gezellige boel zo al die naakte mensen, dik, dun, bij elkaar. Heb je bij een bekende grote sauna ook nog 'zwarte zeep' waardoor iedereen zwart wordt na inzepen. Echt komisch!
Ik weet nog wel toen ik op de middelbare school zat er in de kleedruimte toch ongemak was. De een had namelijk al grotere borsten terwijl een ander nog weinig had. Daar zat destijds wel veel schaamte op. Niemand ging na sporten door schaamte van gemeenschappelijke ruimte douchen terwijl je daarna nog heerlijk bezweet hele dag school had...Wel werd er dan veel met deo's gespoten. Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar beter was als ze daar wel aparte douchehokjes zouden hebben

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:37

Het probleem is dat hokjes heel veel ruimte innemen. Je krijgt nooit zoveel hokjes in dezelfde ruimte als gezamenlijke douches.
Waarom er aparte hokjes zijn op een naturistencamping weet ik ook niet, misschien vinden sommige mensen dat toch ongemakkelijk ofzo, als ze een spreekwoordelijk zeepje laten vallen? :o Ik heb geen idee.

Bij ons ging niemand douchen, maar dat had (vaak) ook wel te maken met het feit dat je amper tijd had om je om te kleden, en 'gym' was geen excuus om te laat te komen in de volgende les (afhankelijk van de docent dan). Zeker als je nog helemaal van het sportveld moest komen was uberhaupt op tijd komen al een uitdaging (want de gymdocent liet je ook niet eerder weggaan), laat staan als je nog moet douchen tussendoor.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:57

Ik denk ook dat 'de jeugd' beinvloedt wordt door het schoonheidsideaal wat op social media gepredikt wordt.
Probeer je daar maar eens (onbewust) niet door te laten beinvloeden.

Als je even of social media kijkt lijkt het alsof de wereld alleen maar bestaat uit beeldschone blonde jongedames die totale perfectie uitstralen.
Ik denk dat het leven van de huidige jeugd echt niet makkelijk is. Kijk alleen al naar de kledingstijl. Vroeger had je toch wat meer het kleden naar je 'groep'. De punkers, de hippies, de gotics, enz.
Nu heb je pas echt eenheidsworst met de adidasgympies, de only spijkerbroek en het 15 in een dozijn bovenstuk..

En naakt is dan toch ook wel lastiger denk, want je lijf kan nooit helemaal hetzelfde zijn als je idool of insta of je buurvrouw/buurman.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 07:02

@ Sabri, ik weet niet op welke camping jij geweest bent, maar ik ben er nog geen tegen gekomen met aparte hokjes..
Op ons favoriete terrein is er 1 aparte douche en die gebruiken de meesten om te scheren, dat is echt prettiger om ff alleen te doen.

Maar de campings in het buitenland die ik tot nog toe bezocht heb hadden dus helemaal geen aparte hokjes (Wat ik dus met scheren irritant vind).

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 08:59

Schoonheidsideaal, ongetwijfeld is dat ook een punt. Maar het is geen verklaring voor jongens die hun slip aanhouden bij het douchen. Blote piemels komen amper in beeld, dus dan speelt er toch iets anders, nee?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:50

Misschien bang dat er onderling erg gekeken en vergeleken wordt? Je hoort althans maar al te vaak dat jongens/ mannen erg onzeker kunnen zijn over de omvang van hun geslachtsdeel. En ze kunnen onderling nogal hard oordelen.
Plus dat sommige jongens het misschien te 'gay' vinden om samen bloot te douchen? (wat uiteraard nergens over gaat)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 13:57

Askja schreef:
Plus dat sommige jongens het misschien te 'gay' vinden om samen bloot te douchen?

Dat laatste zou zomaar wel eens een rol kunnen spelen. Niet voor niets dat het ook al jaren een veelgebruikt scheldwoord is op scholen.

Een grote of een kleine, daar let je niet op, maar je wilt hoe dan ook geen homo gevonden kunnen worden. En al helemaal niet als voetballer. Anders was je wel scheids geworden ;)

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:03

Op welke manier is naakt douchen meer gay dan met een slip?
Het vergelijken/kijken, onzekerheid is nu niet meer of minder dan vroeger lijkt mij, tenzij er andere redenen zouden zijn die wel maken dat dat toegenomen is?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:50

Ja, die reden is er omdat sommige besneden jongens schaamte hebben omdat het buiten de norm in Nederland is. Daarom is het ook begonnen onder de Moslim jongeren. (Mijn tantezegger is besneden en ik weet dat het bij hem in de klas echt wel een ding was vroeger, genoeg om zich er voor te schamen).
En er hoeft er maar eentje te beginnen met een onderbroek. Die wordt dan eerst nog uitgelachen, maar als er meer het doen, wordt het al normaler.
In Amerika, waar men al helemaal idioot doet over naakt, is bijna iederen besneden en doet het femomeen zich niet voor bij jongens onder de douche, dus men kan een optelsom maken wat dat betreft, maar we kunnen het alleen zeker weten als jongens zich in dit gesprek gaan moeien daarover.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:18

Callisto04 schreef:
Op welke manier is naakt douchen meer gay dan met een slip?
Het vergelijken/kijken, onzekerheid is nu niet meer of minder dan vroeger lijkt mij, tenzij er andere redenen zouden zijn die wel maken dat dat toegenomen is?

Op welke manier naakt douchen meer gay is: niet, lijkt mij. Maar het kan wel zo beleefd worden, er is wel degelijk meer gevoeligheid op dat vlak dan vroeger, misschien inderdaad doordat homo een soort van scheldwoord is geworden - bij sommigen dan.

Kijken en onzekerheid: ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat tegenwoordig een perfect uiterlijk belangrijker gevonden wordt dan ooit . Dat strekt zich uit tot de geslachtsdelen, het moet allemaal perfect zijn: haarloos, rimpelloos, strak, glad en met de juiste vormen en afmetingen. Anders is het snel 'raar' of zelfs 'vies'. En dus kun je de boel laten oppompen, verlengen, laseren, straktrekken, bijsnoeien etc.
Om daar boven te staan, vergt een autonome houding en een intrinsiek zelfvertrouwen die veel pubers niet hebben (en veel volwassenen ook niet, denk ik).

Ik denk dat die hedendaagse toegenomen preutsheid (om het dan toch maar zo te noemen) dus vooral te maken heeft met onzekerheid.
(jeetje wat een analyse weer, juf Askja :D )

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:09

Lusitana schreef:
In Amerika, waar men al helemaal idioot doet over naakt, is bijna iederen besneden en doet het femomeen zich niet voor bij jongens onder de douche, dus men kan een optelsom maken wat dat betreft

Wat bedoel je met deze zin? Ik heb hem 3 keer gelezen, maar ik snap niet heel goed over welk fenomeen je het hebt?

En wat is het verband met naaktheid? Overigens herken ik wat je zegt over preutsheid daar, dat is echt heel heel preuts.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:13

Avalanche81 schreef:
Lusitana schreef:
In Amerika, waar men al helemaal idioot doet over naakt, is bijna iederen besneden en doet het femomeen zich niet voor bij jongens onder de douche, dus men kan een optelsom maken wat dat betreft

Wat bedoel je met deze zin? Ik heb hem 3 keer gelezen, maar ik snap niet heel goed over welk fenomeen je het hebt?

En wat is het verband met naaktheid? Overigens herken ik wat je zegt over preutsheid daar, dat is echt heel heel preuts.

Ze bedoelt misschien dat het te maken heeft met schaamte voor besneden zijn, en niet zozeer schaamte voor naakt zijn an sich. Als het namelijk het laatste was geweest, dan had heel de VS, waar men doorgaans erg krampachtig is over naakt zijn, in vijf lagen lange onderbroeken onder de douche gestaan, en dat is dus niet het geval.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:24

Aha, ja dat snap ik. Nou weet ik ook wel dat mensen met name erg dramatisch doen over vrouwelijk naakt daar. Mannelijk naakt is niet 'onkuis'.......

Muronia

Berichten: 19587
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:33

Ik lees dit topic al een tijdje mee uit interesse, maar ik vroeg me af of er iets mis is met preuts zijn? Is niet-preuts zijn beter dan preuts zijn en als dat zo is, waarom eigenlijk? Als ik voor mijzelf mag spreken.. Ik zal vast preuts gevonden worden. Ik ga niet douchen in een ruimte met anderen, ik ga niet naar een naaktstrand, sauna of naturistencamping. Ik loop niet bloot door mijn huis enz. Ik zou me daar totaal niet prettig bij voelen. Ik heb ook absoluut geen behoefte om andere blote mensen te zien. Ik vind persoonlijk de mens wel 1 van de lelijkste creaturen van de natuur als ik eerlijk mag zijn. Van die rare langgerekte naakte wezens zonder vachtje. Neh, ik kan het niet mooi vinden, kleding maakt het dan nog een beetje wat _O- .

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:03

Voor mij is er helemaal niks mis met preuts zijn. Ik heb zelf geen probleem met samen douchen na het sporten (van jongs af voetbal en daar zijn nu eenmaal geen individuele kleedkamers) of de sauna (iedereen loopt daar naakt en ik ga er van uit dat niemand het interessant vind hoe een ander er uit ziet). Dus vooral functioneel. Ik ga niet met ontbloot bovenlichaam lopen op festivals of zo. Wel in zwembroek aan zee. Thuis wel vaak zonder broek omdat dat niet makkelijk zit. Maar ieder doet wat hij of zij wil op dat vlak, als het maar ok voelt voor jezelf. Het valt alleen wel op dat jongere mannen en jongens vaker een slip aanhouden, ik vraag mij gewoon af hoe dat komt, vanwaar die andere houding. Verder doen ze maar, ik vind het zelf makkelijker en hygiënischer om mij helemaal te wassen zonder een slip aan waar ik net mee gesport heb.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:30

Avalanche81 schreef:
Lusitana schreef:
In Amerika, waar men al helemaal idioot doet over naakt, is bijna iederen besneden en doet het femomeen zich niet voor bij jongens onder de douche, dus men kan een optelsom maken wat dat betreft

Wat bedoel je met deze zin? Ik heb hem 3 keer gelezen, maar ik snap niet heel goed over welk fenomeen je het hebt?

En wat is het verband met naaktheid? Overigens herken ik wat je zegt over preutsheid daar, dat is echt heel heel preuts.

Dat krijg je als je het uit verband haalt. Het gaat om het feit dat het douchen met onderbroek is toegenomen in Nederland omdat BESNEDEN jongens daarmee begonnen zijn, omdat hun fluit afweek van de Nederlandse fluiten om het maar zo te zeggen, als je snapt wat ik bedoel.
In Amerika is besnijden meer regel dan uitzondering, dus een moslim jongen valt daar niet op om zijn besneden fluit en hoeft die dus ook niet voor zijn gevoel te gaan bedekken.

Murosch schreef:
Ik lees dit topic al een tijdje mee uit interesse, maar ik vroeg me af of er iets mis is met preuts zijn? Is niet-preuts zijn beter dan preuts zijn en als dat zo is, waarom eigenlijk? Als ik voor mijzelf mag spreken.. Ik zal vast preuts gevonden worden. Ik ga niet douchen in een ruimte met anderen, ik ga niet naar een naaktstrand, sauna of naturistencamping. Ik loop niet bloot door mijn huis enz. Ik zou me daar totaal niet prettig bij voelen. Ik heb ook absoluut geen behoefte om andere blote mensen te zien. Ik vind persoonlijk de mens wel 1 van de lelijkste creaturen van de natuur als ik eerlijk mag zijn. Van die rare langgerekte naakte wezens zonder vachtje. Neh, ik kan het niet mooi vinden, kleding maakt het dan nog een beetje wat _O- .

Waar het om gaat is dat wat jij voelt door veel meer mensen wordt gevoeld dan vroeger en men kan zich afvragen hoe dat komt.
Het gaat niet om goed of slecht zijn, maar om het feit dat het meer voorkomt.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:50

Preutsheid kan zeker nadelen hebben, waar het mensen onzeker maakt om hun eigen lichaam, dat ze ook geen realistische kennis hebben van hoe normaal het is dat er allerlei variaties zijn van lichamen en geslachtsdelen. Het maakt bepaalde dingen lastig bespreekbaar. En het maakt naaktheid (of in elk geval naaktbeelden) tot een machtsmiddel waarmee mensen gechanteerd en geintimideerd worden. En als je bloot open maakt en normaal, verliest dat een deel van zijn macht.

Dan nog mag je op individueel niveau natuurlijk prima meer of minder ongemakkelijk zijn met bloot zijn in de aanwezigheid van anderen... maar voor de maatschappij als geheel is teveel preutsheid niet goed.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Preutsheid in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:53

Ja, dat is zo. Ik denk ook dat oorzaak en gevolg eigenlijk hetzelfde zijn. Oftewel een vicieuze cirkel.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:35

Shadow0 schreef:
Preutsheid kan zeker nadelen hebben, waar het mensen onzeker maakt om hun eigen lichaam, dat ze ook geen realistische kennis hebben van hoe normaal het is dat er allerlei variaties zijn van lichamen en geslachtsdelen. Het maakt bepaalde dingen lastig bespreekbaar. En het maakt naaktheid (of in elk geval naaktbeelden) tot een machtsmiddel waarmee mensen gechanteerd en geintimideerd worden. En als je bloot open maakt en normaal, verliest dat een deel van zijn macht.

Dan nog mag je op individueel niveau natuurlijk prima meer of minder ongemakkelijk zijn met bloot zijn in de aanwezigheid van anderen... maar voor de maatschappij als geheel is teveel preutsheid niet goed
.


Precies mijn idee.

Overigens naar mijn idee helpt het woord naakt ook niet. Bloot klinkt in mijn oren onschuldiger.

Dat is ook wat ik al vaker aangehaald heb, hoe normaler het is, hoe minder spannend.
Ook voor pubers die veranderen...