Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:47

Mars schreef:
Shadow0 schreef:
Alleen verandert het niet door het verschrikkelijk te vinden. Het is heel makkelijk om iets heel erg te vinden en daar dan verder niets mee te doen.


Precies. Ik ben dan ook benieuwd op welke manier de gelovigen hun kerk ter verantwoording gaan roepen.


Want dat moeten de katholieken/christenen hier gaan verantwoorden? }:0

Er zegt hier niemand dat er niet tegen opgetreden wordt/moet worden.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:59

Als mensen toch eens zouden lezen :=

Ik heb t over het algemeen en niet over hier. En zolang het nog meer gaat over hoe erg het voor de kerk/het geloof is ipv de slachtoffers verwacht ik niet veel goeds.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:10

Citaat:
Precies. Ik ben dan ook benieuwd op welke manier de gelovigen hun kerk ter verantwoording gaan roepen.

...de makke van de roomse kerk is, dat dit vrijwel alleen kan door 'te stemmen met de voeten'.

Geen democratische structuren etc.
(Ja, binnen sommige kloosters.)

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 15:18

Janneke2 schreef:
Citaat:
Precies. Ik ben dan ook benieuwd op welke manier de gelovigen hun kerk ter verantwoording gaan roepen.

...de makke van de roomse kerk is, dat dit vrijwel alleen kan door 'te stemmen met de voeten'.

Geen democratische structuren etc.
(Ja, binnen sommige kloosters.)

dat is waar Janneke, stemmen met de voeten!Overigens,als het wel een democratie zou zijn,ik zou dat wel willen i.v.m. Pauskeuzes,dan weet je vantevoren toch vaak ook niet waarop je stemt.Op iemand die de beste reclame heeft gemaakt?Net als bij wereldse verkiezingen.Die kunnen dan ook mee-of tegenvallen.Het is momenteel mis ja inderdaad,maar dat komt ook doordat misstanden zich in het verborgene afgespeeld hebben.Iedereen die misbruikt of mishandeld wordt,waar of door wie dan ook,moet direct aangifte doen bij de politie.Voor jezelf maar ook om meerdere slachtoffers te voorkomen.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:23

Ach - in de oude kerk koos elke stad haar eigen bisschop.
En hij /zij werd afgezet als het niet werkte.

Paus Franciscus noemt zichzelf 'bisschop van Rome' - maar dat die bisschop nou 'hoofd' moet wezen is ook raar.
(Ja, de keizer woonde in Roma - maar dat is verder geen argument.)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:57

Het Romeinse Rijk is door de eeuwen heen gebruikt als legitimatie van koninklijke/keizerlijke èn kerkelijke macht. Door
zich bisschop van Rome te noemen, plaatst Franciscus zich in deze traditie. Ik vraag me overigens af of de paus ook daadwerkelijk bisschop van Rome is, of feitelijk alleen van Vaticaanstad.

Was het nu nog maar zo dat 'het volk' de macht had om bisschoppen af te zetten. Het feit dat hoge geestelijken als bisschoppen en kardinalen praktisch onschendbaar zijn maakt het mede mogelijk dat misstanden binnen de Kerk zo gemakkelijk in de doofpot gestopt kunnen worden.

Edit: ff opgezocht, de paus is inderdaad bisschop van Rome, dwz van het diocees Rome (Rome en de omliggende regio) en Vaticaanstad valt daaronder. Tegelijkertijd is Vaticaanstad een onafhankelijke stadstaat met een eigen jurisdictie. Best een aparte situatie eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Askja op 20-08-18 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:01

Jup, zolang de oude grijze mannetjes de toko blijven runnen en de schaapjes in het kader van ‘oogjes dicht, snaveltjes toe’ hun steun blijven geven ondanks alle misstanden blijven ze bestaan. Hoe men dat richting de vele slachtoffers uit kan leggen, geen idee. Van de beroemde naastenliefde geven ze weinig blijk.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:05

Mars schreef:
Als mensen toch eens zouden lezen :=

Ik heb t over het algemeen en niet over hier. En zolang het nog meer gaat over hoe erg het voor de kerk/het geloof is ipv de slachtoffers verwacht ik niet veel goeds.


Dat zegt ook niemand hier. Hoe erg het voor de kerk/het geloof is. Wel dat in naam van God mensen soms de vreselijkste dingen doen.
Ik lees alleen maar dat iedereen hier dat verschrikkelijk vindt. En dat het vreselijk is dat de daders meer beschermd zijn geweest dan de slachtoffers. En dat daar inderdaad op moet worden ingegrepen.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:14

Dat ingrijpen moet men dus zelf doen, de grijze mannetjes doen het niet. Stop met de toko te sponsoren tot er eens daadwerkelijk iets gedaan wordt aan dit jarenlange internationale misbruik van kinderen.

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:27

En nu ben jij degene die niet leest.

Stoppen met de bijdrage aan de kerk, waar moet je dan nog heen? Je kan nergens heen of je moet een ander geloof gaan aanhangen.

Het is niet zo simpel als jij steeds denkt en de enige reden dat jij denkt dat het zo simpel is, is omdat jij je er niet in verdiept.

Maar goed, momenteel zijn we al minstens 5 pagina's bezig met hetzelfde verhaal.

Jij vind dat iedereen die naar de kerk toegaat het kindermisbruik financiert en dat ze daarmee moeten stoppen anders zijn ze zelf ook verantwoordelijk daar voor.

Andere zeggen dat ze daar zo niet over denken, dat het niet zo makkelijk is opgelost als jij denkt etc.

Dan zeg jij weer hetzelfde.

De andere zeggen weer hetzelfde.

Zeg jij weer hetzelfde.

De andere zeggen weer hetzelfde..

En ondertussen zijn we heel wat pagina's verder zonder dat de discussie is opgeschoten of dat we nader tot elkaar zijn gekomen.

Denk dat we het beter er over eens kunnen zijn dat we het niet eens zijn en het beter ergens anders over kunnen hebben...

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:33

Men vind het belangrijker om zelf een kerk te bezoeken dan de organisatie aan te pakken. Dat is het probleem.
En ook mede een verklaring waarom misbruik al zo verschrikkelijk lang een hardnekkig probleem is. Ja vreselijk voor de slachtoffers ‘maar we kunnen het maar beter ergens anders over hebben’. Triest.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:34

anjali schreef:
dat is waar Janneke, stemmen met de voeten!Overigens,als het wel een democratie zou zijn,ik zou dat wel willen i.v.m. Pauskeuzes,dan weet je vantevoren toch vaak ook niet waarop je stemt.Op iemand die de beste reclame heeft gemaakt?Net als bij wereldse verkiezingen.Die kunnen dan ook mee-of tegenvallen.Het is momenteel mis ja inderdaad,maar dat komt ook doordat misstanden zich in het verborgene afgespeeld hebben.Iedereen die misbruikt of mishandeld wordt,waar of door wie dan ook,moet direct aangifte doen bij de politie.Voor jezelf maar ook om meerdere slachtoffers te voorkomen.


Wat ik me afvraag, ik zag in een ander topic staan dat je niet zo'n fan bent van de huidige paus en meer van zijn conservatievere voorgangers.
Ben jij niet bang dat een conservatieve houding aan de leiding meer democratie en het doorbreken van de ongezonde machtsstructuur in de weg staat?

Direct aangifte doen is wel heel makkelijk gezegd. Het probleem is nou juist kinderen wel aan volwassenen aangaven dat er misbruik speelde, maar dat die ipv naar de politie stapten de misbruikers beschermden.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:56

M_D_H schreef:
En nu ben jij degene die niet leest.

Stoppen met de bijdrage aan de kerk, waar moet je dan nog heen? Je kan nergens heen of je moet een ander geloof gaan aanhangen.

Het is niet zo simpel als jij steeds denkt en de enige reden dat jij denkt dat het zo simpel is, is omdat jij je er niet in verdiept.

Maar goed, momenteel zijn we al minstens 5 pagina's bezig met hetzelfde verhaal.

Jij vind dat iedereen die naar de kerk toegaat het kindermisbruik financiert en dat ze daarmee moeten stoppen anders zijn ze zelf ook verantwoordelijk daar voor.

Andere zeggen dat ze daar zo niet over denken, dat het niet zo makkelijk is opgelost als jij denkt etc.

Dan zeg jij weer hetzelfde.

De andere zeggen weer hetzelfde.

Zeg jij weer hetzelfde.

De andere zeggen weer hetzelfde..

En ondertussen zijn we heel wat pagina's verder zonder dat de discussie is opgeschoten of dat we nader tot elkaar zijn gekomen.

Denk dat we het beter er over eens kunnen zijn dat we het niet eens zijn en het beter ergens anders over kunnen hebben...

Ik denk dat het wel een andere optie is: de Amish houden hun kerkdiensten bijvoorbeeld niet in één vaste kerk, maar elke keer bij iemand anders. Het hóeft dus niet in een speciaal gebouwtje te zijn, maar kan ook gewoon bij iemand in een schuur (of desnoods partytent) met een paar klapstoelen.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 17:03

Qerty schreef:
anjali schreef:
dat is waar Janneke, stemmen met de voeten!Overigens,als het wel een democratie zou zijn,ik zou dat wel willen i.v.m. Pauskeuzes,dan weet je vantevoren toch vaak ook niet waarop je stemt.Op iemand die de beste reclame heeft gemaakt?Net als bij wereldse verkiezingen.Die kunnen dan ook mee-of tegenvallen.Het is momenteel mis ja inderdaad,maar dat komt ook doordat misstanden zich in het verborgene afgespeeld hebben.Iedereen die misbruikt of mishandeld wordt,waar of door wie dan ook,moet direct aangifte doen bij de politie.Voor jezelf maar ook om meerdere slachtoffers te voorkomen.


Wat ik me afvraag, ik zag in een ander topic staan dat je niet zo'n fan bent van de huidige paus en meer van zijn conservatievere voorgangers.
Ben jij niet bang dat een conservatieve houding aan de leiding meer democratie en het doorbreken van de ongezonde machtsstructuur in de weg staat?

Direct aangifte doen is wel heel makkelijk gezegd. Het probleem is nou juist kinderen wel aan volwassenen aangaven dat er misbruik speelde, maar dat die ipv naar de politie stapten de misbruikers beschermden.

Ik ben meer voor een krachtige leider die weet wat hij doet en inderdaad misstanden rigoureus aanpakt.Dat zie ik nu allemaal niet,Paus Franciscus heeft zojuist een verklaring afgegeven over het misbruikschandaal,maar "wij"(de gelovigen waar ik contact mee heb) vinden het teveel geklets en nog steeds geen daadkracht.Er moet echt wel opgeruimd worden ja.Zijn voorgangers die lagen mij meer omdat ze duidelijk in de traditie stonden,ik had daar houvast aan.Deze Paus die zei alles te willen vernieuwen,maar vernieuwing hoeft geen verbetering te zijn.Laat hij maar eens beginnen met het verwijderen van ernstige misdadigers uit onze kringen.Laat iedereen die misbruikt wordt of mishandeld,dat nu meteen aangeven!Anders kan er toch ook geen halt aan geroepen worden.En niet 50 jaar wachten als de daders al dood zijn.

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:04

Mars schreef:
Men vind het belangrijker om zelf een kerk te bezoeken dan de organisatie aan te pakken. Dat is het probleem.
En ook mede een verklaring waarom misbruik al zo verschrikkelijk lang een hardnekkig probleem is. Ja vreselijk voor de slachtoffers ‘maar we kunnen het maar beter ergens anders over hebben’. Triest.

Ja weet je, als je het niet wil begrijpen en niet wil lezen wat iedereen zegt (maar wel steeds roept dat iedereen nou eens moet lezen) schiet het ook niet op he.

Het is triest dat jij mensen veroordeeld maar zelf niet beseft dat de organisatie niet aan te pakken is door de structuur van die organisatie. Je weet gewoon niet waar je het over hebt.
Het is daarom ook triest dat dit een heel informatief topic was maar dat dit topic nu al meer dan 5 pagina's lang geclaimd wordt door iemand die iets wil en eist van de mensen die geloven wat gewoon weg niet kan.

Er is geen democratie in de kerk. Wellicht lastig te bevatten, maar het is er niet. Punt.

Je kan stoppen met geld geven maar dan stop je dus met naar de kerk te gaan, dan kan je je geloof niet meer uitdragen en voelen zoals je altijd deed en wat heeft het voor zin?

Als ik hier niet meer naar de kerk ga denk je dan dat de kerk hier gaat bedenken dat het komt doordat er in een staat in de VS 300 kinderen zijn misbruikt... Ja de kerk zal echt die link leggen...

Daarbij, de gelovigen stoppen met geld geven. Dan zal eerst de sociale hulp gestopt worden voor het pas de mensen treft die het moet treffen en ik vind persoonlijk die sociale hulp erg belangrijk.

Maar als we na meer dan 5 pagina's nog niet verder zijn dan waar we begonnen heeft de discussie toch geen zin?

Dat is niet omdat ik het niet erg vind voor de slachtoffers, ik vind dat heel erg... Maar dit schiet niet op dus is het zinloos en dan kan je het beter ergens over hebben wat wel zinvol is...

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:06

Shenavallie schreef:
M_D_H schreef:
En nu ben jij degene die niet leest.

Stoppen met de bijdrage aan de kerk, waar moet je dan nog heen? Je kan nergens heen of je moet een ander geloof gaan aanhangen.

Het is niet zo simpel als jij steeds denkt en de enige reden dat jij denkt dat het zo simpel is, is omdat jij je er niet in verdiept.

Maar goed, momenteel zijn we al minstens 5 pagina's bezig met hetzelfde verhaal.

Jij vind dat iedereen die naar de kerk toegaat het kindermisbruik financiert en dat ze daarmee moeten stoppen anders zijn ze zelf ook verantwoordelijk daar voor.

Andere zeggen dat ze daar zo niet over denken, dat het niet zo makkelijk is opgelost als jij denkt etc.

Dan zeg jij weer hetzelfde.

De andere zeggen weer hetzelfde.

Zeg jij weer hetzelfde.

De andere zeggen weer hetzelfde..

En ondertussen zijn we heel wat pagina's verder zonder dat de discussie is opgeschoten of dat we nader tot elkaar zijn gekomen.

Denk dat we het beter er over eens kunnen zijn dat we het niet eens zijn en het beter ergens anders over kunnen hebben...

Ik denk dat het wel een andere optie is: de Amish houden hun kerkdiensten bijvoorbeeld niet in één vaste kerk, maar elke keer bij iemand anders. Het hóeft dus niet in een speciaal gebouwtje te zijn, maar kan ook gewoon bij iemand in een schuur (of desnoods partytent) met een paar klapstoelen.

Maar dan heb je het dus weer over een ander type van het christendom. Het rooms Katholieke werkt niet zo.
En wie gaat dan die diensten voor dragen? daar heb je een voorgangen voor nodig en waarom moesten de diensten ook alweer weg uit de kerk?
Oh ja... Die bisschoppen, priesters en voorgangers konden hun tengels niet thuis houden van de kinderen...

Lastig dit...

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:15

Het kan allemaal best, men wil gewoon niet anders. Wat een ieder gelooft moet ie lekker zelf weten, zijn mijn zaken niet.

Maar het aller ergst vind ik het voor de slachtoffers die met lege handen blijven staan. Wederom. En alleen misbruik in een Amerikaanse staat? Laat me niet lachen... Dit is werdldwijd aan de gang. En al zou het zo zijn dat het toevallig één staat treft alleen in Amerika zou dat voor mij al reden genoeg zijn om mijn handen van deze criminele toestand af te trekken en er geen cent meer heen te brengen.

Kannie ligt op t kerkhof en de doofpot staat ernaast....

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:16

anjali schreef:
Ik ben meer voor een krachtige leider die weet wat hij doet en inderdaad misstanden rigoureus aanpakt.


Ik vind het best beangstigend hoe dicht dit aan lijkt te liggen bij de roep van extreemrechts om een 'krachtige leider.'
Zeer autoritair. Volgens mij krijg je daar vooral dictators van.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:30

anjali schreef:
@Askja: Gelovigen wantrouwen nu geestelijken,en dat is best erg voor de vele goeden onder hen.


Ik vind het voor de gelovigen eigenlijk niet zo erg, ik vind het vooral heel erg voor de vele slachtoffers wiens leven getekend door het misbruik van leden van een machtig instituut waar ze in vertrouwden. Net alsof je het vooral vervelend vind voor de andere gelovigen en de reputatie van de kerk. Bah.

anjali schreef:
Maar het geloof staat,voor mij althans,los van de wandaden van sommige bedienaren ervan.Overigens,zoals ik al eerder heb vermeld,heb ikzelf nooit zoiets meegemaakt in de Kerk.


En dit soort steek-je-kop in het zand denken zorgt er dus voor dat dit soort gedrag binnen een kerk zo makkelijk onder de tafel geveegd kan worden. Ik zou als gelovige én organisatie me hier zeer krachtig tegen uitspreken - dit kan en mag niet.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 17:46

Ik bedoelde dat ik het erg vind voor de goede geestelijken die nu ook niet meer vertrouwd worden.Wan kindermisbruik is inderdaad zeer ernstig,en als je daaarvan verdacht wordt terwijl je onschuldig bent,dat is ook erg. Ik ben met een aantal geestelijken goed bevriend en ik vind het heel fijne mensen,waar ik zeer goede ervaringen mee heb.Maar ja,dat zijn mijn persoonlijke ervaringen die door sommigen hier toch niet geloofd worden.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:52

anjali schreef:
Ik bedoelde dat ik het erg vind voor de goede geestelijken die nu ook niet meer vertrouwd worden.Wan kindermisbruik is inderdaad zeer ernstig,en als je daaarvan verdacht wordt terwijl je onschuldig bent,dat is ook erg. Ik ben met een aantal geestelijken goed bevriend en ik vind het heel fijne mensen,waar ik zeer goede ervaringen mee heb.Maar ja,dat zijn mijn persoonlijke ervaringen die door sommigen hier toch niet geloofd worden.


Het gaat er niet om dat dat niet geloofd wordt dat jij die relaties hebt en dat dat prima mensen zijn, maar eerder om dat dat 'last hebben' van die vervelende bijkomstigheden van misbruik gewoon echt niet relevant is in dit stadium. En elke geestelijke die juiste bedoelingen heeft, is het daar mee eens. Blind vertrouwen is je grootste vijand.

Eerst moet er bewustwording zijn en dat brengt een gezond wantrouwen met zich mee. Na verloop van tijd, als er écht wat veranderd is, zal dat zichzelf oplossen en zal de sfeer weer beter zijn, maar er is altijd eerst een extreme tegenbeweging, daar kan je niet omheen. En dat is de schuld van NIEMAND anders dan de misbruikers. Niet die van de slachtoffers en ook niet die van de mensen die er wat tegen willen doen.

Hoe meer mensen stoppen met ontkennen, hoe sneller dat alles hersteld zal zijn, dus ik zou zeggen; zet er je schouders onder.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:59

anjali schreef:
Ik bedoelde dat ik het erg vind voor de goede geestelijken die nu ook niet meer vertrouwd worden.Wan kindermisbruik is inderdaad zeer ernstig,en als je daaarvan verdacht wordt terwijl je onschuldig bent,dat is ook erg. Ik ben met een aantal geestelijken goed bevriend en ik vind het heel fijne mensen,waar ik zeer goede ervaringen mee heb.Maar ja,dat zijn mijn persoonlijke ervaringen die door sommigen hier toch niet geloofd worden.


Wat SinneJ zegt inderdaad. Ik vind die geestelijken die niet vertrouwd worden totaal niet relevant, ik vind jouw persoonlijke ervaringen totaal niet relevant - ik vind de slachtoffers van misbruik relevant. En met alle respect, dat zou jij ook moeten vinden.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 18:11

Ik zou wel eens willen weten of hier eigenlijk iemand is die ooit door een R.K.geestelijke is misbruikt?Want ,ik weet wel dat ze er zijn ,maar ik ken er zelf helemaal geen.

Qimm

Berichten: 15175
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:13

misschien is dat wel even een heel erg persoonlijke vraag?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:17

anjali schreef:
Ik zou wel eens willen weten of hier eigenlijk iemand is die ooit door een R.K.geestelijke is misbruikt?Want ,ik weet wel dat ze er zijn ,maar ik ken er zelf helemaal geen.


Ook niet relevant en al helemaal niet respectvol. Als iemand daar over wil vertellen, zullen ze dat uit zichzelf wel doen en ik denk niet dat dit topic de eerste keuze zou zijn.

Er is namelijk al enkele keren door jou geopperd dat de 'goede geestelijken' er last van hebben dat deze slachtoffers (en diegenen die de slachtoffers bijstaan) vechten tegen de doofpot toestanden. Dat grenst aan victim blaming. Beeld je eens in hoe dat aankomt... véél harder dan de kerk een criminele instelling noemen, geloof me vrij.