Godsdienstig

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:24

verootjoo schreef:
Maar we stammen niet allemaal van Adam en Eva af, zoals ik de Bijbel lees.


Dat heeft niemand mij goed uit kunnen leggen. Eerst Adam, toen Eva welke 2 kinderen kregen.
Kain slaat Abel dood, vertrekt en vind een vrouw.
Waar komt die vrouw vandaan

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:42

Adaam = Hebreeuws voor 'mens'. Eva = 'moeder'. Het verhaal is literair gegoten in de vorm van twee mensen met de namen Adam en Eva, maar dat wil niet zeggen dat het betekent dat God maar twee mensen schiep.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:53

Dat ja.
Adam is Hebreeuws voor ‘mens’, sommigen vertalen het ook als ‘mensheid’.
Eva betekent in Hebreeuws ‘zij die leven geeft’.

God heeft mi dus niet maar twee mensen gemaakt, maar de hele mensheid. En dus meer. Anders zat je al best snel met inteelt enzo :P

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 10:10

khirshanta schreef:
Het is een natuurreligie, gebaseerd op wat de kelten vroeger geloofden; een vorm van paganisme. Een polytheïstisch geloof dat uitgaat van veel vrije wil en verantwoordelijkheid, waarbij de natuur een (heel) grote rol speelt.

De regel is simpel, en toch lastig genoeg; doe wat je wilt, mits het niemand schaadt.

Wat zijn in de Wicca-religie de voedingsregels?Moeten ze vegetarisch eten of niet? En wat zijn de regels voor partnerschap?

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 11:43

Dank jullie voor de uitleg, zo wordt het een stuk duidelijker te begrijpen.

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 13:23

verootjoo schreef:
Maar we stammen niet allemaal van Adam en Eva af, zoals ik de Bijbel lees.


Zoals ik de bijbel lees stammen we wel allemaal af van Adam en Eva.
In Handelingen 17:26 staat: ‘Hij (God) heeft uit één mens elke natie van mensen gemaakt om op de gehele oppervlakte der aarde te wonen
In Genesis 3:20 staat: 'Hierna gaf Adam zijn vrouw de naam Eva,* omdat zij de moeder zou worden van iedereen die leeft'.
In Genesis 5:14 staat: 'Nadat Adam de vader van Seth was geworden, leefde hij nog 800 jaar. En hij werd de vader van zonen en dochters.'
Het is dus aannemelijk dat Kain met 1 van zijn zussen trouwde.

Vroeg in de geschiedenis was het niet ongewoon om te trouwen met een familielid. De getrouwe Abraham bijvoorbeeld trouwde met zijn halfzus (Genesis 20:12). Zo’n huwelijk werd voor het eerst verboden in de Wet van Mozes, die eeuwen na Kaïn werd opgesteld (Leviticus 18:9, 12, 13). In die tijd liepen kinderen uit een huwelijk tussen naaste familieleden blijkbaar niet zo veel risico op aangeboren afwijkingen als nu.
De mensen stonden nog dichter bij de verloren volmaaktheid van Adam. Mensen bereikten toen nog leeftijden van rond de 800 - 900 jaar.

De Bijbel brengt het verslag van Adam, Eva en hun familie als nauwkeurige geschiedenis.
Die vind je terug in Genesis 5:
------

1 it is het boek van Adams geschiedenis. Op de dag waarop God Adam schiep, maakte hij hem zo dat hij op God leek.+
2 Als man en als vrouw schiep hij hen.+ Op de dag waarop ze werden geschapen,+ zegende hij ze en noemde hij ze ‘mens’.*
3 Toen Adam 130 jaar oud was, werd hij de vader van een zoon die op hem leek, die zijn evenbeeld was, en hij noemde hem Seth.+
4 Nadat Adam de vader van Seth was geworden, leefde hij nog 800 jaar. En hij werd de vader van zonen en dochters.
5 In totaal leefde Adam dus 930 jaar en toen stierf hij.+
6 Toen Seth 105 jaar oud was, werd hij de vader van E̱nos.+
7 Nadat Seth de vader van E̱nos was geworden, leefde hij nog 807 jaar. En hij werd de vader van zonen en dochters.
8 In totaal leefde Seth dus 912 jaar en toen stierf hij.
9 Toen E̱nos 90 jaar oud was, werd hij de vader van Ke̱nan.
10 Nadat E̱nos de vader van Ke̱nan was geworden, leefde hij nog 815 jaar. En hij werd de vader van zonen en dochters.
11 In totaal leefde E̱nos dus 905 jaar en toen stierf hij.
12 Toen Ke̱nan 70 jaar oud was, werd hij de vader van Maha̱lalel.+
13 Nadat Ke̱nan de vader van Maha̱lalel was geworden, leefde hij nog 840 jaar. En hij werd de vader van zonen en dochters.
14 In totaal leefde Ke̱nan dus 910 jaar en toen stierf hij.
15 Toen Maha̱lalel 65 jaar oud was, werd hij de vader van Je̱red.+
16 Nadat Maha̱lalel de vader van Je̱red was geworden, leefde hij nog 830 jaar. En hij werd de vader van zonen en dochters.
17 In totaal leefde Maha̱lalel dus 895 jaar en toen stierf hij.
18 Toen Je̱red 162 jaar oud was, werd hij de vader van He̱noch.+
19 Nadat Je̱red de vader van He̱noch was geworden, leefde hij nog 800 jaar. En hij werd de vader van zonen en dochters.
20 In totaal leefde Je̱red dus 962 jaar en toen stierf hij.
21 Toen He̱noch 65 jaar oud was, werd hij de vader van Methu̱salah.+
22 Nadat He̱noch de vader van Methu̱salah was geworden, wandelde hij nog 300 jaar met de ware God.* En hij werd de vader van zonen en dochters.
23 In totaal leefde He̱noch dus 365 jaar.
24 He̱noch bleef met de ware God wandelen.+ Toen was hij er niet meer, want God nam hem weg.+
25 Toen Methu̱salah 187 jaar oud was, werd hij de vader van La̱mech.+
26 Nadat Methu̱salah de vader van La̱mech was geworden, leefde hij nog 782 jaar. En hij werd de vader van zonen en dochters.
27 In totaal leefde Methu̱salah dus 969 jaar en toen stierf hij.
28 Toen La̱mech 182 jaar oud was, werd hij de vader van een zoon.
29 Hij noemde hem Noach*+ en zei: ‘Hij zal ons verlichting* geven bij het werken en zwoegen op de grond die door Jehovah vervloekt is.’+
30 Nadat La̱mech de vader van Noach was geworden, leefde hij nog 595 jaar. En hij werd de vader van zonen en dochters.
31 In totaal leefde La̱mech dus 777 jaar en toen stierf hij.
32 Nadat Noach 500 jaar oud was geworden, werd hij de vader van Sem,+ Cham+ en Ja̱feth.+
-----
Gedetailleerde geslachtslijnen die teruggaan tot Adam zijn niet alleen te vinden in het boek Genesis, dat door Mozes is geschreven, maar ook in de geschriften van de geschiedschrijvers Ezra en Lukas (Genesis 5:3-5; 1 Kronieken 1:1-4; Lukas 3:38). Bijbelschrijvers schrijven over het verhaal van Kaïn als een historische gebeurtenis (Hebreeën 11:4; 1 Johannes 3:12; Judas 11).

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 13:53

Het verhaal van Kain en Abel staat opgetekend in Genesis 4. Kain en Abel waren de eerste twee zonen van Adam. Daarna kwam Seth. Zie Genesis 4:28 Adam had opnieuw gemeenschap met zijn vrouw, en ze bracht een zoon ter wereld. Ze noemde hem Seth,*j want ze zei: ‘God heeft mij een ander nageslacht* gegeven* in de plaats van Abel, omdat Kaïn hem heeft gedood.’
Kain en Abel worden niet genoemd in het register in Genesis 5. Abel was gedood en Kain werd door God vervloekt en verdreven uit het gebied. En door Adam ook niet meer erkend.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 13:55

Even realistisch: natuurlijk stammen we niet van 2 mensen af. Ik begrijp van best wat dingen dat je dat als gelovige kunt of wilt geloven, maar dit is gewoon nonsens. Waar zou dan bijvoorbeeld genetische variatie vandaan komen?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 15:24

anjali schreef:
khirshanta schreef:
Het is een natuurreligie, gebaseerd op wat de kelten vroeger geloofden; een vorm van paganisme. Een polytheïstisch geloof dat uitgaat van veel vrije wil en verantwoordelijkheid, waarbij de natuur een (heel) grote rol speelt.

De regel is simpel, en toch lastig genoeg; doe wat je wilt, mits het niemand schaadt.

Wat zijn in de Wicca-religie de voedingsregels?Moeten ze vegetarisch eten of niet? En wat zijn de regels voor partnerschap?


Die zijn er niet; je bent niet verplicht tot vegetarisme of veganisme, maar veel mensen voelen daar wel wat voor. Je mag samenwonen, trouwen (handbinden) met wie je wilt- of niet. Het gaat er qua ethiek, qua normen en waarden, vooral om dat je met gezond verstand een zo goed mogelijk mens probeert te zijn. Voor jezelf, je naasten, je omgeving... eigenlijk voor alles wat leeft waar je invloed op hebt ;)

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 15:48

khirshanta schreef:
anjali schreef:
Wat zijn in de Wicca-religie de voedingsregels?Moeten ze vegetarisch eten of niet? En wat zijn de regels voor partnerschap?


Die zijn er niet; je bent niet verplicht tot vegetarisme of veganisme, maar veel mensen voelen daar wel wat voor. Je mag samenwonen, trouwen (handbinden) met wie je wilt- of niet. Het gaat er qua ethiek, qua normen en waarden, vooral om dat je met gezond verstand een zo goed mogelijk mens probeert te zijn. Voor jezelf, je naasten, je omgeving... eigenlijk voor alles wat leeft waar je invloed op hebt ;)
Dat huwelijk klinkt behoorlijk Keltisch, is het volgens oud gebruik nog steeds d.m.v. bloed?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:03

Vaak wel, maar als je het op z'n wiccans wilt is het in ieder geval een ceremonie waarbij het paar bij de pols samengebonden wordt en dan over een bezem springt voor geluk.

Ze mogen overigens daarna weer los :') maakt het wat makkelijker met eten enzo :D

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:09

In de bijbel staan 2 scheppingsverhalen. Eerst de 1e en daarna van Adam en Eva.

GEN 1:26: En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.

27 En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.

28 En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!

In Genesis 2 staat het 2e verhaal met Adam en Eva. Daaruit haal ik dat we dus niet allemaal van dezelfde afstammen. Maar ik weet ook nog niet hoe letterlijk ik hey uberhaupt moet interpreteren. Ik geloof sowieso ook in evolutie :D

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:22

khirshanta schreef:
Vaak wel, maar als je het op z'n wiccans wilt is het in ieder geval een ceremonie waarbij het paar bij de pols samengebonden wordt en dan over een bezem springt voor geluk.

Ze mogen overigens daarna weer los :') maakt het wat makkelijker met eten enzo :D
Een bezemsteel? De oude Kelten deden het wat makkelijker, alhoewel: 2 random gekozen getuigen, snede in de hand en de handen samenbinden en zo de (bloed)eed afleggen.

Mooie ceremonie, zou ik ook wel willen :j

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:27

Ailill schreef:
khirshanta schreef:
Vaak wel, maar als je het op z'n wiccans wilt is het in ieder geval een ceremonie waarbij het paar bij de pols samengebonden wordt en dan over een bezem springt voor geluk.

Ze mogen overigens daarna weer los :') maakt het wat makkelijker met eten enzo :D
Een bezemsteel? De oude Kelten deden het wat makkelijker, alhoewel: 2 random gekozen getuigen, snede in de hand en de handen samenbinden en zo de (bloed)eed afleggen.

Mooie ceremonie, zou ik ook wel willen :j

Ik denk dat over een bezemsteel springen ook wel makkelijk is hoor :+


Wel interessant allemaal inderdaad!

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 16:30

Ailill schreef:
khirshanta schreef:
Vaak wel, maar als je het op z'n wiccans wilt is het in ieder geval een ceremonie waarbij het paar bij de pols samengebonden wordt en dan over een bezem springt voor geluk.

Ze mogen overigens daarna weer los :') maakt het wat makkelijker met eten enzo :D
Een bezemsteel? De oude Kelten deden het wat makkelijker, alhoewel: 2 random gekozen getuigen, snede in de hand en de handen samenbinden en zo de (bloed)eed afleggen.

Mooie ceremonie, zou ik ook wel willen :j

Wat let je?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:35

Vero schreef:
Ailill schreef:
Een bezemsteel? De oude Kelten deden het wat makkelijker, alhoewel: 2 random gekozen getuigen, snede in de hand en de handen samenbinden en zo de (bloed)eed afleggen.

Mooie ceremonie, zou ik ook wel willen :j

Ik denk dat over een bezemsteel springen ook wel makkelijk is hoor :+


Wel interessant allemaal inderdaad!
Daar heb je een punt, alhoewel ik het mijn coördinatie niet durf te proberen :')

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:36

anjali schreef:
Ailill schreef:
Een bezemsteel? De oude Kelten deden het wat makkelijker, alhoewel: 2 random gekozen getuigen, snede in de hand en de handen samenbinden en zo de (bloed)eed afleggen.

Mooie ceremonie, zou ik ook wel willen :j

Wat let je?
Meestal trouw je met een ander persoon, toch :')

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 17:49

Ailill schreef:
Een bezemsteel? De oude Kelten deden het wat makkelijker, alhoewel: 2 random gekozen getuigen, snede in de hand en de handen samenbinden en zo de (bloed)eed afleggen.

Mooie ceremonie, zou ik ook wel willen :j


Yep, een bezemsteel- daar samen overheen springen symboliseert samen over hindernissen gaan, een nieuw huishouden samen beginnen etc. Al was het oorspronkelijk een gebruik uit Wales, waarbij het eigenlijk over een struikje springen was.

Het maken van de bloedband wordt ook nogsteeds gedaan, zo werd/wordt je gebonden in bloed, geest en lichaam. Mooie jaap in je handpalm, je ega goed vastpakken en vastbinden die hap ;p

In het echt natuurlijk een heel stuk romantischer dan ik het zo zeg

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 18:00

khirshanta schreef:
Ailill schreef:
Een bezemsteel? De oude Kelten deden het wat makkelijker, alhoewel: 2 random gekozen getuigen, snede in de hand en de handen samenbinden en zo de (bloed)eed afleggen.

Mooie ceremonie, zou ik ook wel willen :j


Yep, een bezemsteel- daar samen overheen springen symboliseert samen over hindernissen gaan, een nieuw huishouden samen beginnen etc. Al was het oorspronkelijk een gebruik uit Wales, waarbij het eigenlijk over een struikje springen was.

Het maken van de bloedband wordt ook nogsteeds gedaan, zo werd/wordt je gebonden in bloed, geest en lichaam. Mooie jaap in je handpalm, je ega goed vastpakken en vastbinden die hap ;p
Kijk wel uit dat die ander geen aids heeft dan.Bij de oude Kelten bestond dat nog niet.
In het echt natuurlijk een heel stuk romantischer dan ik het zo zeg

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 18:02

Er ging iets mis met mijn post.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:34

khirshanta schreef:
Ailill schreef:
Een bezemsteel? De oude Kelten deden het wat makkelijker, alhoewel: 2 random gekozen getuigen, snede in de hand en de handen samenbinden en zo de (bloed)eed afleggen.

Mooie ceremonie, zou ik ook wel willen :j


Yep, een bezemsteel- daar samen overheen springen symboliseert samen over hindernissen gaan, een nieuw huishouden samen beginnen etc. Al was het oorspronkelijk een gebruik uit Wales, waarbij het eigenlijk over een struikje springen was.

Het maken van de bloedband wordt ook nogsteeds gedaan, zo werd/wordt je gebonden in bloed, geest en lichaam. Mooie jaap in je handpalm, je ega goed vastpakken en vastbinden die hap ;p

In het echt natuurlijk een heel stuk romantischer dan ik het zo zeg
Zoiets:

“Ye are Blood of my Blood, and Bone of my Bone,
I give ye my Body, that we Two might be One.
I give ye my Spirit, 'til our Life shall be Done.”

Romantisch toch :D

Babootje

Berichten: 26339
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:36

Tiggs schreef:
Even realistisch: natuurlijk stammen we niet van 2 mensen af. Ik begrijp van best wat dingen dat je dat als gelovige kunt of wilt geloven, maar dit is gewoon nonsens. Waar zou dan bijvoorbeeld genetische variatie vandaan komen?


Adam en Eva hadden alle variaties in zich.
Wettenschappelijk gezien is het rasdenken eigenlijk ook een misvatting.
Wetenschappers die onderzoek deden onder mensen uit verschillende werelddelen ontdekten dat de verschillen in DNA tussen elke twee willekeurige personen uit praktisch elk deel van de wereld ongeveer 0,5 procent bedroegen. * En 86 tot 90 procent van die verschillen deed zich voor binnen elke willekeurige raciale groep. Dat wil dus zeggen dat de variatie tussen raciale groepen slechts 14 procent of minder van die 0,5 procent bedroeg. De menselijke soort is genetisch homogeen.

Met de zondvloed werd de toenmalige maatschappij vernietigd. Alleen Noach en zijn 3 zonen bleven over.
Sem, Cham en Jafeth. Van Cham werd gezegd dat hij donker van uiterlijk was. Zijn naam betekend ook "zwartachtig, of verbrand door de zon"
Genesis hoofdstuk 10 somt zeventig afstammelingen van Noach op en zegt: „Van hen uit hebben de natiën zich . . . over de aarde verspreid” (Gen. 10:32). Een van de vele manieren waarop men deze natiën heeft ingedeeld, is met verwijzing naar hun huidkleur.
De huid van elk normaal mens bevat een zwartachtig bruin pigment, melanine genaamd.
Noach en zijn drie zonen bezaten allen een bepaalde hoeveelheid van dit donkere pigment. Uit Sem kwamen de Babyloniërs, de Assyriërs, de joden en de Arabieren, wier huidkleur varieert van blank tot lichtbruin. De nakomelingen van Jafeth, waaronder de Indo-europese rassen vallen, variëren van een lichte huidkleur tot donkerbruin. En wat Cham betreft, enkelen van zijn nakomelingen, doch niet allen, waren donker van kleur.
De Egyptenaren, die lichtbruin waren, stamden af van Chams zoon Mizraïm. Chams zoon Kanaän, wegens zijn wangedrag door God vervloekt, was de voorvader van de blanke Kanaänieten.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:41

Nogmaals, dit is echt een enorm interessant topic :j

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 18:51

Tiggs schreef:
Even realistisch: natuurlijk stammen we niet van 2 mensen af. Ik begrijp van best wat dingen dat je dat als gelovige kunt of wilt geloven, maar dit is gewoon nonsens. Waar zou dan bijvoorbeeld genetische variatie vandaan komen?

...persoonlijk geloof ik ;) noch in de evolutie noch in de bijbel (wel in God), maar genetische variatie lijkt mij pas een probleem worden wanneer er beweerd zou worden dat we van 1 mens afstammen. ;)

En ik neem die verhalen dus niet feitelijk letterlijk. "Dat we allemaal van Adam en Eva afstammen" hoor/ voel / begrijp ik als een uitspraak 'dat alle mensen deep down, met al onze verschillende eigenschappen toch ook hetzelfde zijn.'
En daar wordt dan op voort geborduurd met:"Heb je naaste lief, je naaste is (deep,down, met alle verschillen) zoals jij."

Avalanche

Berichten: 16058
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:17

Woest interessant topic dit. Helemaal met Babootje eens overigens :)